توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    آخرین حج پیامبر در چه تاریخی بود هدیه پنجم

    1 بازدید

    آخرین حج پیامبر در چه تاریخی بود هدیه پنجم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    حجةالوداع

    حجةالوداع یا حجِ وداع، آخرین حج در زندگانی محمد بود که در ذی‌الحجه ۱۰ برابر مارس ۶۳۲ انجامید.[۱][۲] همچنین آن را حَجَّةُالاسلام،[۲] حَجَّةُالوداع و حَجَّةُالتمام نیز نامیده‌اند.[۱] این حج نخستین حج کامل بود[۲] و شمار همراهان محمد در منابع ۹۰٬۰۰۰ یا ۱۱۴٬۰۰۰ یا بیشتر آمده‌است.[۱]

    خارج شدن از مدینه[ویرایش]

    محمد پس از تهیهٔ وسائل سفر، پنج روز (به قول مقریزی) یا شش روز (به قول ابن حزم) مانده به پایان ذیقعده همراه یارانش از مدینه بیرون رفت. به قول دهخدا «پس نماز ظهر، در ذی‌الحلیفه گزارد و هنگام نماز ظهر احرام بست.» بنا بر برخی منابع دیگر تا ظهر فردای آن روز صبر کرد تا یاران و هدی از عقب برسند و با دو لباس جامه احرام ساخت: یک آزار و یک ردا. طبق روایاتی دیگر، او نماز ظهر پنجشنبه، شش روز از ذیقعده مانده را خواند و حرکت کرد و نماز عصر را در ذوالحلیفه خواند تا یاران و زنانش رسیدند. سپس «در مسجد ذوالحلیفه طرف راست هدی را به دست خویش اشعار کرد.» و به سمت قبله دو لنگهٔ کفش آویخت و به راه افتاد.[۱]

    آموزش احکام حج[ویرایش]

    محمد در حجةالوداع احکام و جزئیات حج را به مسلمانان آموزش داد و یکی از مشهورترین، و یکی از مستندترین خطبه‌هایش (از لحاظ تاریخی) را که به خطبةالبلاغ مشهور است، خواند. او در این خطبه مسلمانان را «برادر» یکدیگر معرفی کرد.[۳] در این خطبه، محمد به پیروانش سفارش کرد که از برخی از آداب قبل از اسلام (مانند اضافه کردن ماه‌های اضافی برای هماهنگ‌کردن تقویم شمسی و قمری) دوری بورزند. محمد بنا شدن امت جدید اسلامی را اعلان و تمامی نزاع‌های خونی، و درگیری‌هایی که بر اساس سامانه‌های قبیله‌ای بنا شده بودند را منسوخ کرده، و درخواست کرد که پیمان‌های قدیمی برگردانده شود. محمد به بیان آسیب‌پذیری زنان در جامعه اش پرداخته و از پیروان مردش خواست که «با زنان خوب رفتار کنید چون آن‌ها همانند بردگان ضعیفی در خانه‌های شما هستند. شما آن‌ها را در سایه اطمینان خدا گرفتید، و رابطه جنسی خود را با آن‌ها در سایه کلام خدا قانونی کردید، پس به خودتان بیایید و حرف‌های من را بشنوید…» او هم‌چنین به آن‌ها گفت که حق دارند زنان خود را تأدیب کنند ولی این کار را باید با مهربانی انجام دهند. محمد به موضوع ارث اشاره کرده و ادعاهای غلط دربارهٔ اصالت یا ارتباط موکلی با شخص مرحوم را ممنوع کرد، و هم‌چنین آن‌ها را از واگذاری ثروت خود به یک شخص از طریق وصیت‌نامه نهی کرد. بخش‌هایی از سخنانی از محمد در حجةالوداع چنین است:

    شیعیان معتقدند که در طی حجةالوداع، آیات سوره مائده موسوم به آیه تبلیغ[۵] بر محمد نازل می‌شود و او مأمور می‌گردد تا آنچه بر او نازل می‌شود (اعلام جانشین خود) ابلاغ کند، لذا در تاریخ ۱۸ ذیحجه برابر ۱۰ یا ۱۶ مارچ که مسلمانان در حال بازگشت از حج بودند، محمد در غدیر خم، علی ابن ابیطالب را به جانشینی خود برگزید و گفت:[۶]

    در روایت دیگری، به جای «مولا» واژه «(به عربی: ولی)» به‌کار رفته‌است. اهل تسنن به ابهام در واژه اشاره می‌کنند و اینکه «مولا» معانی گوناگونی (از «ارباب» گرفته تا «دوست») را داراست. ضمن اینکه تنها الترمذی و ابن حنبل این گفتار را نقل کرده‌اند و در صحیح بخاری و صحیح مسلم وارد نشده‌است. برخی منابع سنی هم بحث سبب الورود را مطرح کرده‌اند، و براساس این تئوری‌ها، برداشت دیگری از این حدیث دارند.[۷]

    در پی این گفتار پیامبر، در همان‌روز آیه ۳ سوره مائده[۸] نازل شد که شیعیان آن را در ارتباط با همین موضوع (جانشینی علی) می‌دانند.[۶]اهل تسنن خطبةالبلاغ را مصداق آیه می‌دانند.[نیازمند منبع]

    پس از بازگشت از حج، محمد درگذشت.[۲]

    منابع[ویرایش]

    پیوند به بیرون[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ایرنا

    ایرنا

    بنا به قول تاریخ؛ سوم ماه ذی‌الحجه در دهمین سال هجرت، پیامبر اکرم(ص) برای آخرین زیارت و بندگی بیت الله الحرام وارد سرزمین وحی می‌شوند که این حج به حج الوداع مشهور است.

    آخرین حج آخرین رسول خدا با اولین اعلام رسمی جانشین خود و اولین امام و پیشوای مسلمان جهان همراه بود و این مساله مهمترین اهمیت آخرین حج رسول الله است.

    ۱۰ سال از اقامت آخرین فرستاده خداوند در مدینه میگذشت که آیه حج در آواز ملکوتی جبرئیل پیچید: ای رسول ما! مردم را به ادای مناسک حج فراخوان تا پیاده یا سوار، از هر راه دوری به سوی تو بیایند.

    رسول الله باید بدعتها و تفاخرها را از میراث گرانسنگ ابراهیم خلیل که با جهالت اعراب تنها نامی از آن باقی مانده بود، در واپسین احرامش ریشه کنند. پیغمبر(ص) با انبوهی از مسلمانان که شمار آنان را بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار نوشته‌اند روانه مکه شدند.

    در این زیارت آداب حج را به مردم آموختند. آنچه را بت‌پرستان از طواف و قربانی و دیگر کارها انجام می‌دادند نسخ فرمودند.

    امتیازهایی را که قریش در این عبادت خاص خود ساخته بود برداشتند و به مسلمانان تعلیم دادند در خانه خدا تنها باید خدا را عبادت کنند و همه مردم برابر خدا یکسانند و کسی بر دیگری برتری ندارد.

    آغاز عاشقی و احرام

    در میقات، پیامبر(ص) آداب احرام را به مردم آموختند. ابتدا غسل کرد و برای حج قِران مُحرم شد. جامه احرامشان دو تکه پارچه پنبه‌ای ندوخته بافت یمن بود که به هنگام ارتحال کفن ایشان شد، سپس نماز ظهر را در مسجد شجره به جا آوردند و بر کوهان شترانی که برای قربانی به همراه داشتند علامت زدند.

    بعدها مسلمانان در مسیر پیامبر(ص)، در جاهایی که آن حضرت نماز خوانده یا استراحت کرده بودند چند مسجد ساختند.

    پیامبر(ص) در منطقه ذی طُوی، نزدیک مکه، یک شب را گذراندند و در آخر به مکه رسیدند.

    از طواف تا قربانی

    پیامبر(ص) با یارانشان از درِ بنی شَیبه وارد مسجدالحرام شدند و به سوی کعبه رفتند و بر حجرالاسود دست کشیدند که به اصطلاح استلام حَجَر نام گرفت، سپس به طواف کعبه پرداختند. پیامبر(ص) سوار بر شتر طواف نمودند و در پایان، یک بار دیگر بر حجرالأسود دست کشیدند و بر آن بوسه زدند و گریه‌ای طولانی سردادند، سپس پشت مقام ابراهیم دو رکعت نماز طواف خواندند.

    بعد از نماز، از آب چاه زمزم نوشیدند و دعا کردند و پس از آن به سوی کوه صفا رفتند و فرمودند چون خدا اول از صفا نام برده سعی بین صفا و مروه را از صفا آغاز می‌کنیم. چون بر صفا مستقر شدند، رو به سوی رکن یمانی کعبه کردند و مدتی طولانی به ذکر و ثنای الهی پرداختند، سپس از صفا به سوی مروه حرکت کردند و مقداری از راه را لُکه رفتند. چون به مروه رسیدند، درنگ کردند و دعا خواندند. به ظاهر حضرت این مسیر را سواره پیموده اند.

    روز هشتم ذی‌حجه هنگام غروب آفتاب، پیامبراکرم(ص) و مسلمانان به سوی منا حرکت کردند و شب را در آنجا گذراندند و صبح نهم ذیحجه، پس از طلوع آفتاب، به سوی عرفات رفتند. چون کاروان به نَمِرَه یا وادی عُرَنه در جوار عرفات رسیدند، توقف کردند و پیامبر(ص) و مسلمانان در آنجا خیمه زدند. آنگاه به عرفات رفتند و در آنجا توقف کردند و تا غروب آفتاب به دعا و ذکر الهی پرداختند.

    بنابه روایتی از امام صادق(ع)، عید غدیر، یعنی هجدهم ذیحجه، روز جمعه بود. وقوف در مشعر و رمی جمرات از دیگر مناسک پیامبر در این سفر بود.

    سپس به سوی قربانگاه رفتند و از ۱۰۰ شتری که برای قربانی از مدینه به همراه آورده بودند، سی و چند شتر را به حضرت علی(ع) دادند تا برای خود قربانی کند و شصت و چند شتر را خود قربانی کردند. آن دو، اندکی از گوشت قربانی خوردند و باقی را صدقه دادند.

    آنگاه معمربن عبداللّه بن حراثه یا حارثه موی سر پیامبر(ص) را به دستور خود ایشان تراشید و حضرت پس از انجام دادن تکالیف شخصی و پاسخ دادن به برخی پرسش‌های مردم درباره مناسک حج، به مکه رفتند و کعبه را طواف کردند و نماز ظهر را در مسجدالحرام به جا آوردند، سپس به منا برگشتند و تا روز سوم ایام تشریق را در آنجا گذراندند و سپس رمی جمره کردند و از منا بیرون رفتند.

    بازگشت از حج

    چون مراسم حج به پایان رسید و رسول خدا(ص) پیش از ظهر ۱۳ ذی‌الحجه از منا به سوی مکه رفتند، در ابطح خیمه زدند و به مسلمانان دستور دادند پس از انجام دادن مناسک حج، در بازگشت به خانه و وطن خود شتاب کنند و خود سحرگاه چهاردهم ذی‌حجه، پیش از دمیدن سپیده، از مکه به سوی مدینه حرکت کردند.

    پیام توحید در اولین حج و پیام ولایت در آخرین حج

    اولین سفر پیامبر به مکه، یک سال پس از انعقاد صلح حدیبیه بود. ۲ هزار نفر از مسلمانان در یک سفر دسته جمعی، همراه پیامبر عازم مکه شدند. سفری که بیش از آنکه سفر زیارتی باشد، به سفری تبلیغی برای بسط و گسترش اسلام بدل شد.

    در این کاروان، که پیامبر چون نگینی در جمع مسلمانان بود، عبداللّه بن رواحه مهار شتر رسول خدا(ص) را در دست داشت و با صدای رسای خود این شعار را می خواند: ای فرزندان کفر و شرک، راه را برای پیامبر خدا باز کنید، بدانید او سرچشمه خیر و منبع نیکی است.

    پیامبر به او فرمود: این جملات را با صدای بلند بخوان: «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه ُ، وَحْدَهُ وَحْدَهُ، صَدَقَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَاَعَزَّ جُنْدَهُ، وَهَزَمَ اْلأَحْزابَ وَحْدَهُ».

    به ین وسیله، ندای توحید و یکتاپرستی در فضای مسجد الحرام و اطراف آن صفا و مروه پیچید؛ فضایی که آن زمان چنین ندایی را با این عظمت به خود ندیده بود.

    اعلام ولایت در آخرین حج

    حاجیان روز ۱۸ ذی‌الحجه، در نزدیکی جُحْفه به جایی به نام غدیر خم رسیدند. در آنجا پیامبر (ص) به فرمان الهی در آیه تبلیغ حضرت علی(ع) را به جانشینی خود منصوب کردند.

    پیامبر(ص) پس از ادای نماز ظهر، خطبه‌ای خواندند که به خطبه غدیر مشهور شد. بنابر نظر مشهور شیعه، آیه اکمال در همین روز نازل شده است که می‌فرماید: «امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم».

    هیچ یک از احادیث نبوی در صحت و تواتر به پایه حدیث غدیر نمی رسد. سخنان رسول الله (ص) و بیعت مسلمانان با علی(ع) در بزرگترین اجتماع اسلامی که تا آن روز نظیر نداشت و در محضر بزرگان صحابه برگذار گردید. امیرالمؤمنین (ع) در دوران خلافت واقعه غدیر را مکرر در محاجه با مخالفان و یاغیان در محضر مسلمانان یادآوری کردند و هر بار جمعی از صحابه که در غدیر حضور داشتند برخاستند و شهادت دادند.

    پیام غدیر

    یک بُعد قضیه و حدیث غدیر، مساله ولایت است؛ یعنی تعبیر از حکومت به ولایت؛ «من کنت مولاه، فهذا علی مولاه» آن وقتی که پیامبر(ص) در مقام تعیین حق حاکمیت برای یک شخص است، تعبیر مولا را برای او به کار بردند و ولایت او را به ولایت خود مقترن کردند. خود این مفهومی که در ولایت هست، بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی اسلام، منهای همین مفهوم ولایت  که یک مفهوم مردمی و متوجه به جهت حقوق مردم و رعایت آنها و حفظ جانب انسان هاست، هیچ حاکمیتی را بر مردم نمی‌پذیرد و هیچ عنوان دیگری را در باب حکومت، قائل نیست.

    آن کسی که ولی و حاکم مردم است، سلطان نیست؛ یعنی عنوان حکومت، از بُعد اقتدار و قدرت او بر تصرف، ملاحظه نمی شود؛ از بعد این که او، هر کاری که می خواهد، می تواند بکند، مورد توجه و رعایت نیست؛ بلکه از باب ولایت و سرپرستی او و این که ولی مؤمنین یا ولی امور مسلمین است، این حق یا شغل یا سمت، مورد توجه قرار می گیرد. قضیه حکومت در اسلام، از این جهت مورد توجه است.

    ۹۸۹۱/۶۱۰۳

    منبع مطلب : www.irna.ir

    مدیر محترم سایت www.irna.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    😛🙃💞😁 10 ماه قبل
    1

    اخرین حج پیامبر در سال یازدهم هجری بود؟

    درست‌

    نادرست ‌

    نمی دونم لطفا جواب بدید 2 سال قبل
    1

    بفرستید

    ناشناس 2 سال قبل
    0

    اخرین حج پیامبر در چه تاریخی بود؟

    -1
    نمی دونم لطفا جواب بدید 2 سال قبل

    پاسخ بفرستید

    مهدی 2 سال قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    2
    ارمیتا 1 سال قبل

    جواب:۱۳۹۵‌/۱/۲۸

    برای ارسال نظر کلیک کنید