توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    آرایه های ادبی درس زیبایی شکفتن فارسی هفتم

    1 بازدید

    آرایه های ادبی درس زیبایی شکفتن فارسی هفتم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    ادبیات پایه هفتم ( درس زیبایی شکفتن )

    متن : نوجوانی ، دوره ..... نسازیم . 

    دانش ادبی : کودکی و بزرگسالی ( تضاد ) / پرفراز و فرود ( تضاد) / وابستگی و استقلال ( تضاد) / تشبیه  (دوره نوجوانی ) مشبه  ( رویا ) مشبه به  ( زیبا ) وجه شبه ( شبیه یعنی مثل ) ادات تشبیه / زیبایی و قشنگی ( مترادف و مراعات النظیر ) / زندگی به جویبار تشبیه شده است ( زندگی ) مشبه ( جویبار ) مشبه به ( زلال و گوارای ) وجه شبیه

    دانش زبانی : نوجوانی ( نهاد )/ انتقال ( منتقل شدن ) / پر فراز ( بلندی ) / فرود ( پستی ) / وابستگی ( متکی به دیگران ) / استقلال (خود کفایی ) / رویا ( خیال) /دلخوری ها ( رنجش ) / بیهوده ( بی فایده ) لذت ( هم خانواده لذیذ ، التذاذ) 

    متن : رابطه و رفتار .....ما دارند . 

    دانش ادبی : ایمان و مهربانی ( مراعات النظیر ) / امیدواری و نشاط ( مراعات النظیر ) / دوست خوب  ( مشبه ) کیمیا ( مشبه به ) گرانقدر و با ارزش ( وجه شبه ) تشبیه بلیغ / ستقلال طلبی و کنجکاوی وشوق یادگیری و دانایی و ... ( مراعات النظیر)

    دانش زبانی:شوق ( اشتیاق داشتن ) هم خانواده مشوق و اشتیاق/ رفتارش ( عملکردش ) / پسندیده ( موردپسند و خوشایند) / جلوه می دهد(نشان می هد) / بیهوده ( بی فایده ) / نیازها ( ها علامت جمع ) /علایق ( جمع علاقه ) جمع مکسر

    متن : تا می توانیم......سرشار می سازد.

    دانش ادبی : جوانی و شادابی و چالاکی ( مراعات النظیر ) / تامل و تفکر و بصیرت ( مترادف و مراعات النظیر ) / تمیزی و پاکیزگی و آراستگی وپاکدلی ( مراعات النظیر ) / محبت ( مشبه ) شکوفه ها ( مشبه به )  

    دانش زبانی :بیاموزیم ( یاد بگیریم) / این همه کتاب خوب و مطالب آموختنی ( گروه نهادی ) / اندرزهاست ( پند و نصیحت است ) / می خوانند ( فرا می خواند) کتاب پر راز و رمز آفرینش و شگفتی های طبیعت ( گروه نهادی ) / تامل ( اندیشیدن ) / بصیرت ( آگاهی ) خواهیم رسید ( مستقبل ) / آراستگی ( از نظر ظاهرزیبا بودن  )  / پر شکوه ( با عظمت ) / الهی ( خدایی ) خط خوش ( ترکیب وصفی ) تصاویر ( جمع مکسر تصویر ) 

    توجه : هر گاه  نقش در جمله بر بیش از یک کلمه دلالت می کند یک گروه راتشکیل می دهد .

    متن : آفریدگار .....به یاد بیاوریم. 

    دانش ادبی : همه کار و کردارها ( مترادف )

    دانش زبانی : آفریدگار ( خالق ) نهاد / گاه ( مکان )  جا ( مکان ) قید مکان و زمان / 

    منبع مطلب : kelas-majazi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت kelas-majazi.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    معنی کلمات درس زیبایی شکفتن فارسی هفتم

    معنی کلمات درس زیبایی شکفتن فارسی هفتم

    معنی کلمات درس زیبایی شکفتن فارسی هفتم را در این مطلب قرار می دهیم. با این امید که کمکی به پیشرفت تحصیلی فرزندان عزیزمان کرده باشیم.

    معنی کلمات درس زیبایی شکفتن فارسی هفتم

    آرایه های ادبی درس زیبایی شکفتن

    پنج جمله از متن درس زیبایی شکفتن بنویسید و نهاد هارا مشخص کنید

    دوره ای که معمولا بزرگ ترها با حسرت و آه از آن یاد می کنند. بزرگ ترها= نهاد

    نوجوانی دوره انتقال از کودکی به بزرگ سالی است. نوجوانی= نهاد

    استقلال طلبی، کنجکاوی، شوق یادگیری و دانایی و …. نوجوان را گاهی نا آرام جلوه می دهد. استقلال طلبی، کنجکاوی، شوق یادگیری و دانایی= نهاد

    آفریدگار همه شکوفه ها و زیبایی ها، اوست. اوست= نهاد

    رفتار و رابطه ما با خود، خانواده و دوستان بسیار مهم است. خود، خانواده و دوستان= گروه نهادی

    منبع مطلب : iranpokht.ir

    مدیر محترم سایت iranpokht.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    فارسی هفتم : با بهاری که می رسد از راه

    با بهاری که می رسد از راه

    روشن و گرم و زندگی پرداز              آسمان مثل یک تبسم شد

    قافیه  : تبسم

    ردیف : شد

    یک جمله : آسمان مثل یک تبسم روشن و گرم و زندگی پرداز شد .

    آرایه ی ادبی : تشبیه آسمان به تبسم

    هر چه سرما وهر چه دل سردی         پر زد آهسته از نظر گم شد

    قافیه : گم

    ردیف : شد

    دو جمله :

    هر چه سرما وهر چه دل سردی پر زد   آهسته از نظر گم شد

    آرایه ی ادبی :

    جان بخشی ، پر زدن به سرما و دل سردی نسبت داده شده است .

    تکرار : هر چه

    بانسیمی که زندگی در اوست          باز چشم جوانه ای وا شد

    قافیه : وا

    ردیف : شد

    دو جمله :

    بانسیمی که زندگی در اوست   باز چشم جوانه ای وا شد

    آرایه ی ادبی :

    تشخیص : چشم داشتن به جوانه نسبت داده شده است .

     بردرختی شکوفه ای خندید             در کتابی بهار معنا شد

    قافیه : معنا

    ردیف : شد

    دو جمله :

     بردرختی شکوفه ای خندید   در کتابی بهار معنا شد

    آرایه ی ادبی :

    مراعات نظیر : درخت و شکوفه و بهار

    تشخیص : خنده را به شکوفه نسبت داده است .

     با بهاری که می رسد از راه             سبزشو،تازه شو،بهاری شو

    قافیه و ردیف ؟

    چند جمله :

    با بهاری که می رسد از راه   سبزشو، تازه شو،بهاری شو

    آرایه ی ادبی :

    تکرار : شو

    تشخیص : از راه رسیدن را به بهار نسبت داده است .

     مثل یک شاخه گل جوانه بزن          مثل یک چشمه سارجاری شو

    قافیه : جاری

    ردیف : شو

    دو جمله :

    مثل یک شاخه گل جوانه بزن  مثل یک چشمه سارجاری شو

    آرایه ی ادبی :

    تشبیه : تو ( انسان ) به شاخه گل

    تشبیه : تو ( انسان ) به چشمه سار 

    مراعات نظیر : شاخه و گل و جوانه

     زندگی برتو می زند لبخند               هست وقت شکفتنت امروز

    قافیه : شکفتنت

    ردیف : امروز

    دو جمله : 

    زندگی برتو می زند لبخند     هست وقت شکفتنت امروز

    تشخیص : لبخند زدن به زندگی نسبت داده شده است .

     بهتر از هر چه هست در دنیا               با خدا راز گفتنت امروز

    قافیه : گفتنت

    ردیف : امروز

    یک جمله :

    امروز با خدا راز گفتنت از هر چه در دنیا بهتر هست .

    زیبایی شکفتن

    بند دوم :

    نوجوانی دوره ای شبیه به رؤیا و زیبایی است :

    نوجوانی به رؤیا تشبیه شده است . 

     جویبار باصفا و زلال و گوارای زندگی :

    اضافۀ تشبیهی ، زندگی به جویبار تشبیه شده است .

    بند 4 : 

    علایق جمع علاقه

    بند 5 :

    این همه کتاب خوب و مطالب خواندنی ما را به سوی خود می خوانند :

    تشخیص ، به سوی خود خواندن ( دعوت کردن ) را که عملی انسانی

    است ، به کتاب نسبت داده است .

    کتاب پر راز و رمز آفرینش :

    اضافۀ تشبیهی ، آفرینش را به کتاب تشبیه کرده است . 

    حالا با این آلبالوهای خوش آب و رنگ گلویی تر کنید و

    بعد بروید سراغ دانش های ادبی و زبانی .

    دانش های زبانی و ادبی

    ساختمان  جمله : 1 - نهاد + مفعول + متمم + فعل خاص

                             2 - نهاد + مسند + فعل اسنادی

    در ساختمان هر دوی این جمله ها نهاد نقش مشترک است .

    نهاد صاحب خبر است ؛

    یعنی گروه اسمی که دربارۀ آن خبری بیان می شود .

    در جمله می توان ، با پرسش چه کسی یا چه چیزی + فعل ،

    نهاد را مشخص کرد .

      فعل خاص :

    فعلی است که انجام کار خاصی را نشان می دهد .مانند :

              رفتم – شسته ای – گفته بود – می خوریم -  بشویید –

                       خواهند دید 

     اما

    فعل اسنادی عملی را نشان نمی دهد ؛ بلکه در جمله کمک

    می کند که حالتی را به نهاد نسبت دهیم  مانند:

                  است – بود - شد – گشت و گردید ( = شد )

    البته فعل های اسنادی ، تنها این پنج فعل نیستند و در

    دوره های بعدی با فعل های اسنادی بیشتری آشنا خواهید شد . 

    این فعل ها به هر زمانی بروند ( گذشته ، حال ، آینده ) ویا

    هر شخص و شماری که باشند همچنان فعل اسنادی هستند .

    مانند :

    شد ، شدم ، می شد ، شود ، می شود ف خواهد شد و ...

                                      

    در این جمله ها نهاد و نوع فعل مشخص شده اند . برای

    تعیین نقش گروه ها در جمله ابتدا فعل و نوع آن را مشخص

    می کنیم .

    گـلــی از باغـچـــه چـیـــــدم .

    چیدم که نشان دهندۀ عمل چیدن است ، فعل خاص است .

    تشخیص نهاد : چه کسی چید ؟

      من چیدم . پس ضمیر من که در جمله حذف شده است ،

    این جمله است .

    ( من را از رو ی شناسۀ م در فعل تشخیص دادیم . )

    گـلــی از باغـچـــه چـیـــــدم .  

                            فعل خاص

    درختِ کاجِ حیاطِ خانه یِ مادربزرگِ  سمانه ،تماشایی است

    است ، جزء پنج فعل اسنادی ( است - بود - شد - گشت - گردید ) است .

    چه چیزی تماشایی است ؟ درخت کاج حیاط خانۀ مادربزرگِ سمانه

                                                           نهاد

    در نظر داشته باشید که وقتی در یک گروه اسمی کسرۀ

    اضافه یعنی ـــِــ و جود داشته باشد ، نقش آن گروه اسمی

    ادامه دارد . همچنان که در این گروه نهادی ، پس از درخت

    ( که کسره دارد ) کاج ( که کسره دارد ) حیاط ( که کسره دارد )

    خانه ( که کسره دارد )  مادربزرگ ( که کسره دارد )  و سمانه ادامه دارد ( سمانه کسره

    ندارد ، پس بعد از آن دیگر نقش گروه نهادی ما ادامه ندارد . )

     

    حالا شما نهاد و نوع فعل را در جمله های زیر مشخص کنید . 

    - استقلال طلبی ، کنجکاوی ، شوق یادگیری و دانایی نوجوان را

       گاهی ناآرام جلوه می دهد .

    - نوجوانی تقریباً از یازده سالگی آغاز می شود .

    - این همه کتاب خوب و مطالب آموختنی ، ما را به سوی خود

        فرا می خواند .

    منبع مطلب : asemune7iha.blogfa.com

    مدیر محترم سایت asemune7iha.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    من‌که‌نفهمیدم 9 ماه قبل
    0

    شماچی

    مهدی 9 ماه قبل
    0

    خیلیی شلوغه

    مبینا 10 ماه قبل
    0

    خیلی خیلی خیلی عااااااااالی بود.فقط ای کاش هم خانواده و متضاد هم داشت دیگه خیلی بهتر میشد👌🏻

    .... 10 ماه قبل
    0

    عالیست

    ناشناس 11 ماه قبل
    0

    حهل

    حسین دولتی 11 ماه قبل
    0

    خوب بود بد نبود

    Zahra 11 ماه قبل
    0

    مرسی عزیزدلم عالی بود😇

    ناشناس 11 ماه قبل
    2

    مرسی عزیزدلم خیلی عالی بود😇

    ناشناس 11 ماه قبل
    1

    سلام خواهر من کلاس هفتم این درس رد باید کنفرانس میداد با خوندن این مطلب توانست کن برای عالی بدهد

    ناشناس 11 ماه قبل
    0

    سلام مطلب خیلی عالی بود من توانستم آزمون آذریان را علی بدهم

    ستایش 11 ماه قبل
    0

    خیلی خوبه

    مهدی 12 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید