آیه ۳۶ سوره اسرا از چه کاری نهی میکند
آیه ۳۶ سوره اسرا از چه کاری نهی میکند را از سایت هاب گرام دریافت کنید.
آیه 36 سوره اسراء
وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً (36)
پنجم از محرمات:
وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بهِ عِلْمٌ: و پیروی مکن آنچه را که نیست تو را به آن علمی. ابن عباس «2» گوید: یعنی نگو شنیدم و حال آنکه نشنیده باشی و دیدم، و
«1» اصول کافی، جلد 2، کتاب الایمان و الکفر، صفحه 374، حدیث 2.
«2» مجمع البیان، جلد 3، صفحه 415.
جلد 7 - صفحه 372
حال آنکه ندیده باشی و دانم حال آنکه ندانی. نزد بعضی مگو در قفای غیر خود کلامی وقتی مرور به تو نماید، یعنی غیبت و تهمت به او منمای. مجمع «1» از محمد بن حنفیه مروی است که اصل آنکه آیه عام است در هر قول و فعل و عزمی که به غیر علم باشد.
إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ: بدرستی که گوش و چشم و قلب. کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا: هر یک از این جوارح باشد از نفس خود و آنچه صاحبش به او نموده پرسیده شده، یعنی از گوش پرسند چه شنیدی، و از چشم پرسند چه دیدی، و از قلب پرسند چه دانستی، و به چه عقد بستی. چنانچه در کافی و صافی و عیاشی- از حضرت صادق علیه السّلام در این آیه فرمود: یسئل السّمع عما سمع و البصر عما نظر الیه و الفؤاد عمّا عقد علیه. «2» کافی و عیاشی و قمی- روایت نموده از ابی جعفر علیه السّلام که نزد حضرت صادق علیه السّلام بودم. مردی عرض کرد: بدرستی که برای من همسایگانی است دارای زنان مغنیه که میخوانند و عود میزنند، چه بسا من به غائط روم و طول دهم نشستن را، در حالی که استماع نمایم از ایشان. حضرت فرمود: نکن این را. عرض کرد: قسم به خدا نیست آن فعلی که به پای خود بجای آرم، بلکه شنیدنی است که برخورد به گوشم. فرمود: قسم به خدا تو آیا نشنیدی حق تعالی فرماید (إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا) مرد گفت: گویا هرگز نشنیدم این آیه کتاب الهی را نه از عربی و نه از عجمی، لا جرم توبه نمودم و ترک کردم آن را. فرمود: برخیز و غسل کن و نماز گزار و تدارک نما آنچه را بر آن بودی، زیرا تو مقیم بر امری عظیم بودی و بدترین حال را داشتی اگر میمردی بر آن. حمد خدا و توبه نما از تمام آنچه مکروه
«1» همان مدرک.
«2» تفسیر عیّاشی، جلد 2، صفحه 392، حدیث 75، (با اندکی تفاوت). اصول کافی، جلد 2، کتاب الایمان و الکفر، صفحه 37، حدیث 2.
جلد 7 - صفحه 373
الهی است، و کراهت ندارد مگر قبیح را، واگذار آن را برای اهلش. «1» و حضرت سجاد علیه السّلام فرماید: جایز نیست برای تو که تکلم کنی به آنچه خواهی، زیرا خدا فرماید (وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بهِ عِلْمٌ) و همچنین پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرماید: خدا بیامرزد بندهای را که خیر را گفت و غنیمت برد یا ساکت شد و سالم ماند، و جایز نیست بشنوی هرچه خواهی، زیرا خدا فرماید: (إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ ...). «2» تبصره: عاقل منصف، به تأمل در این آیه کریمه و حدیث شریف، دستور کلی اخلاقی برای نظام دینی و دنیوی او حاصل آید؛ زیرا شخصی وقتی ملتزم شود حقیقتا به اینکه جوارح آدمی به تکالیفی موظف و چنانچه خلاف کند مسئول خواهد بود، البته کوشش نماید به حفظ جوارح. بنابراین گوش را نگاهدار از شنیدن آواز لهو و لعب و غنا و غیبت و بهتان و قذف و غیره، و چشم را از نظر به محرمات و مشتهیات منهیه و زینت و زخارف دنیا که موجب شود رغبت و شوق به آن، و قلب را از دلبستگی به غیر خدا و مودت با کفار و تمرن به صفات رذیله حقد و حسد و عداوت و امثال آن، و همچنین سایر اعضاء و جوارح، و مسلم است جریان این دستور و التزام به آن موجب گردد مفاسد عمدهای که باعث هرج و مرج عالم و اختلال جامعه بنی آدم است به کلی رفع، و آسایش دو گیتی بدست آید.
گذرگاه قرآن و پند است گوش
به بهتان باطل شنیدن مکوش
منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com
مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
Gana : پیروی از علم غیر دینی
پارسا : پیروی ازعلم
جواب میشه پیروی از علم غیر دینی
نمیدونم،بگین
پیروی از علم غیر دینی
بگین دیگه
خودم موندم
گزینه اول
من توش پیدا نکردم خیلی بدبود لطفا در ست جواب های سوال را درست بزارید چون الان مسابقه قرآن دارم فکنم همون سوال که نوشتم اون نیامد
زحمت کشیدین نیم ساعت گزاشتین بخونیم نمیخواد بنویسید فقط جواب بگید چی میشه 😑
گزینه 3
ببخشین منم گیج شدم جوابش کدومه
کاشکی جمع تر و کوتاه تر بود ☺️☺️☺️
گزینه ی یک میشه بر اساس آیه مطمئنم دوستان
گزینه ی یک میشه بر اساس آیه
اولش میگه حدس و گمان آخر آیه میشه علم غیر دینی آدم نمیدونه کدومشه هرکی میدونه راهنمایی کنه!
پیروی ازعلم
منم به گزینه ی ۱ و ۲ شک دارم
عدم پیروی از حدس و گمان
عدم پیروی از حدس و گمان
به نظر من میشه پیروی از علم غیر دینی
از گزینه ۳ مطمئن نیستم ولی مطمئنم که گزینه های دیگه نمیشن .
فکر کنم پیروی از حدس و گمان
سلام من شک دارم که پیروی از حدس وگمان باشه یا پیروی از علم غیر دینیولی تومطالب خوندم که قرآن میگه چیزی که علم نداری به آن عمل نکن
پیروی از علم غیر دینی
بچه ها وقتی تو قران میگه (و از چیزی بدان علم نداری پیروی نکن )پس راجع به حدسه دیگه یعنی حدس نزنید با علم جواب بدید
پیروی از علم غیر دینی میشه چون قرآن گفته که و (از چیزی که بدان علم نداری پیروی مکن ) پس مربوط به علم
نمیدونم
آیه36سوره اسراچه کاری نهی می کند
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
گو خوردین