از سنگ ها چه استفاده هایی می شود کلاس اول
از سنگ ها چه استفاده هایی می شود کلاس اول را از سایت هاب گرام دریافت کنید.
سوالات علوم اول
2- سنگ های رودخانه چگونه اند؟ چرا؟
صاف و نرم – از برخورد سنگ ها با هم در آب و سائیده شدن آنها سنگ ها نرم می شوند.
3- سنگ های کنار کوه ها چگونه اند ؟ چرا؟
نوک تیز و خشن چون در اثر آفتاب و باد و باران شکسته شده و در اثر پرتاب شدن و خرد شدن نوک آنها تیز و خشن است.
4- درکجاها از سنگ استفاده می کنیم؟
درخانه سازی – ریل قطار – ساختن مجسمه – وسایل تزئینی – وسایل منزل – فرش خیابان
5- چرا بناهای تاریخی را سنگی می ساختند؟
زیرا سنگ دیرترخراب و فرسوده می شود.
6- از سنگ در کجای خانه ی شما استفاده می شود؟
راه پله – نمای خانه – کف اتاق ها – آشپزخانه
7- نانی که با سنگ پخته می شود چه نام دارد؟
نان سنگک
8- نام چندسنگ قیمتی را بنویس؟
یاقوت – الماس - طلا
9- سنگ ها از چه نظر متفاوتند؟
از نظر شکل ، رنگ ، جنس و اندازه
10- چه چیزهایی باعث تغییر شکل سنگ ها می شوند؟
باد – باران – انسان
11- چند بنای تاریخی سنگی را نام ببَر؟
تخت جمشید- نقش رستم – طاق بستان
12- سنگ ها بعد از تغییر چه می شوند؟
مورد استفاده انسان ها قرار می گیرند. در مصارف مثل سنگ فرش ، پارک ها ، نمای خانه ها
13- در کارخانه ها از سنگ چه موادی درست می کنند؟
سنگ مرر- موزائیک
14- بیشترین سنگ در کجاها دیده می شود؟
در کوه ها و رودخانه ها
15- آیا در بیشتر جاها سنگ دیده می شود؟
بله
16- چند مورد دیگر را نام ببر که سنگ در آن جاها دیده می شود؟
پارک ها، بیابان ها،دشت ها،جنگل ها، غارهای بدون آب ،ساحل دریا
17- سنگی که در رودخانه دیده می شود چگونه است؟
.صاف و تقریبا گرد
18- سنگی که در کنار کوه ها دیده می شود چگونه است؟
تیز و شکسته
19- چرا سنگ رودخانه ها صاف و گرد است؟
به علت اینکه آب آنها را جابجا می کندو به هم ساییده می شوندو در نتیجه صاف و نرم می شوند.
20- چرا سنگ کوه ها تیز و شکسته هستند؟
به علت این که وقتی در اثر باد و باران و آفتاب از کوه جدامی شوند به زمین پرت شده یا به سنگ دیگری برخورد می کند.در نتیجه در اثر شکستن تیز می شوند.
21- به سنگ های کنار دریاچه می گویند؟
ماسه
22- به سنگ های کنار رودخانه چه می گویند؟
شن
23- سنگ ها از نظر شکل و رنگ چگونه اند؟
از نظر شکل و رنگ با هم متفاوتند و رنگ آنها نیز با هم متفاوت است.
24- از سنگ ها چه استفاده هایی می شود؟
مجسمه سازی ،نمای خانه ها، جواهرات، وسایل منزل ، سنگ فرش خیابان ها ،ریل راه آهن
25- آیا سنگ نمای خانه همان سنگ جواهرات است؟
خیر سنگ جواهرسازی سنگ های قیمتی وکمیاب می باشند.
26- چرا در گذشته بناها را از سنگ می ساختند؟
به این دلیل که سنگ محکم تر و بادوام تر است.
27- سنگ در کجا خانه ی استفاده می شود؟
نمای بیرونی – راه پله ها – آشپزخانه – کف اتاق ها
28- چه چیزهایی باعث تغییر سنگ ها می شود؟
باد – باران – برف – رعد و برق – آفتاب – انسان
29- سنگ ها در کجا به شکل های مختلف در می آیند؟
در کارخانه ها
30- مراحل تغییر شکل سنگ را بنویس؟
سنگ از کنارکوه ها به طرف کارخانه ها برده می شود و بعد به شکل های می آیند که نیاز مردم است.
31- چند بنای تاریخی سنگی را نام ببر؟
تخت جمشید و طاق بستان
32- چه سنگی برای ساخت خانه مناسب است؟
سنگ سخت
33- سنگی که در قدیم برای روشن کردن آتش استفاده می شده کدام است؟
سنگ چخماق
34- نام چند سنگ قیمتی را بنویس.
طلا ، یاقوت ،الماس
35- کدام نان تنور سنگی دارد؟
نان سنگک
36- ضرب المثل « سنگ کسی را به سینه زدن» یعنی چه؟
یعنی از کسی دلسوزانه طرفداری کردن
37- در کدام مکان بیشترین سنگ وجود دارد؟
رودخانه
38- بازی هایی که با سنگ انجام می دهید کدامند؟
هفت سنگ – یک قُل دو قُل
39- سنگها بعد از تغییر چه می شوند؟
برای مصارف مختلف مثل سنگ فرش خیابان و پارک ها نمای خانه ها و ... استفاده می شوند.
منبع مطلب : masoodhoshyar.blogfa.com
مدیر محترم سایت masoodhoshyar.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
درس هفتم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی سنگی ما
درس هفتم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی سنگی ما در یک نگاه
در این درس دانش آموزان با مشاهده، جمع آوری اطلاعات، گفت و گو کردن و فعالیت های گروهی پی می برند
که در بیشتر نقاط زمین سنگ وجود دارد. آنان موارد استفاده از سنگ ها را فهرست کرده
و با درک چگونگیتغییرات سنگ ها آنها را بر اساس تغییراتشان طبقه بندی می کنند.
اهداف /پیامد ها درس هفتم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی سنگی ما
در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
سطح ۱ محل هایی که در آن جا سنگ یافت می شود را شناسایی کرده
و موارد استفاده از آنها و نیز بعضی از روش های تغییرات سنگ ها را شرح دهند.
سطح 2 با بررسی و مطالعه ی محیط اطراف خود، مکان هایی که در آن سنگ ها به فراوانی یافت می شوند
وموارد استفاده از سنگ ها را شناسایی و با مشارکت سایر دانش آموزان سنگ های جمع آوری شده راطبقه بندی کنند.
سطح 3 با مشاهده ی سنگ ها آنها را براساس موارد استفاده، جنس ، رنگ، تغییراتطبقه بندی کنند
و موارد استفاده برخی از آنها را در محیط زندگی گزارش کنند.
نکات آموزشی و فعالیت های پیشنهادی
سنگ ها پس از تغییر چه می شوند؟
۱ از دانش آموزان بخواهید آب و سنگ هارا داخل قوطی بریزند و در قوطی را محکم ببندند.
قوطی را به شدت تکان دهند،
سپس پارچه را روی ظرف شیشه ای با نخ محکم ببندند حال در قوطی را باز کنند،
ابتدا سنگ ها را با دست خارج کنند و بعد آبقوطی را روی پارچه بریزند.
به آنها فرصت دهید در مورد تغییرات سنگ ها گفت وگو کنند.
انتظار می رود همه آنان متوجه شده باشند که خرده سنگ ها از ساییده شدن سنگ ها به وجود آمده اند.
بعضی از دانش آموزان می توانند بین این آزمایش و اتفاقاتی که در طبیعت برای سنگ ها رخ می دهد ارتباط دهند.
برخی از آنان می توانند یک رابطه ی منطقی میان عامل تغییر (نیروی انسانی و نیروی رود)،(قوطی و رودخانه) در تغییر سنگ (طبیعت و قوطی) را کشف کنند.
به هنگام ریختن آب روی پارچه توجه داشته باشید که اغلب قوطی های فلزی موجود دارای لبه ای هستند
که ممکن استذرات ریز خرد شده در پشت لبه قرار بگیرند و خارج نشوند.
در این فعالیت عامل مهم انرژی است.
ولی چون دانش آموزان سال اولبا مفهوم انرژی آشنایی ندارند، بیشتر از عامل تغییر یا نیروی آدم یا نیروی رود استفاده کنید.
از پارچه ی سفید استفاده کنید تا ذرات بهتر دیده شوند.
اصطلاح رودخانه، برای محلی به کار می رود که ممکن است آب از آن عبور کند.
رود فقط به آبی گفته می شود که از داخل رودخانه عبور می کند.
برخی دانش آموزان ممکن است قوطی را به جای رودخانه و آب داخل آن را رود فرض کنند
و سنگ ها هم بر اثر غلتیدندر داخل رودخانه و تماس و ضربه زدن به هم از شکل لبه دار و تیز به قطعاتی گرد و صاف تبدیل شوند.
احتمالاً فقط تعداد کمی ازدانش آموزان می توانند به این پاسخ برسند
و از همه انتظار نمی رود. این فعالیت برای پرورش مهارت مشاهده و تفسیر مشاهدات مفید است.
برای ساخت یک ساختمان دو طبقه چه سنگ هایی لازم است؟
انتظار می رود همه ی دانش آموزان لیستی از سنگ هایی که در این نوع ساختمان استفاده می شود را تهیه کنند
و اغلب می توانند علاوه بر فهرست سنگ ها از موادی که از سنگ به دست می آید و در این ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد نیز نام ببرند.
اگر گفت و گو ادامه پیدا کند و شما اجازه دهید آنان اطلاعاتشان را وسیع تر کنند
و در جلسه های بعد ارایه دهند برخی ممکن است
حتی نام بعضی از وسایل و ابزارهاییرا که از سنگ ساخته می شود هم ذکر کنند.
در این فعالیت نام بردن نوع سنگ (گرانیت، مرمر و…) به هیچ عنوان مورد نظر نیست و منظور محل هایی است که به سنگ نیازدارد
مثلاً به کار بردن قلوه سنگ و شن در زیر سازی ساختمان، در روستاها سنگ برایدیوار، در شهرها سنگ برای روکار
ساختمان، سنگ برای کف، سنگ برای پله و…
نمونه هایی از سنگ هایی که در محل زندگی درس هفتم علوم اول ابتدایی
مجموعه سنگ ها را در اختیار آنها قرار داده و از آنها بخواهید سنگ ها را طبقه بندی کنند.
در این فعالیت انتظار می رود همه ی دانش آموزانسنگ ها را از نظر رنگ یا شکل ظاهری به دو گروه طبقه بندی کنند.
بنابراین در مورد دانش آموزانی که قادر به این طبقه بندی نیستند صبور باشید
و فرصتی فراهم کنید تا ضمن گفت وگو با هم گروه ها یا دانش آموزان دیگر طبقه بندی را انجام دهند.
احتمال می روداغلب دانش آموزان بتوانند سنگ ها را از نظر استحکام و سختی هم طبقه بندی کنند.
اما فقط اندکی از دانش آموزان ممکن است بهکمک وسیله ای مثلاً یک میخ، سنگ ها را به دو گروه،
آنهایی که از میخ خط برمی دارند و آنهایی که میخ نمی تواند به آنها خط بیاندازدطبقه بندی کنند.
هم چنین ممکن است تعداد کمی به اجزای تشکیل دهنده ی سنگ ها اشاره کنند
آنهایی که از ذره های مختلف تشکیلشده اند و آنهایی که همه ی ذرات یک رنگ دارند.
بدیهی است در تمام این موارد شما نقش یک تسهیل کننده ی یادگیری را دارید
که فرصت می دهید دامنه ی مشاهدات دانش آموزان به تدریج وسیع تر شود تا پاسخ ها را خود پیدا کنند
نمونه هایی که دانش آموزان ارایه می دهند تابع محیط زندگی آنان است.
برای مثال در یک روستای واقع در استان های کناریدریای مازندران ممکن است بسیار مختصر و در یک شهر بزرگ (مثل تهران) بسیار گسترده باشد.
در کارخانه های مختلف از سنگ مواد گوناگونی درست می کنند
توجه داشته باشید که فقطبه مراحل کلی، مثل استخراج معدن، حمل مواد، تغییر مواد و محصول اشاره شود کافی است.
ممکن است برخی از دانش آموزانبه مراحلی مانند جداسازی، ذوب، قالب گیری و… اشاره کنند.
باید توجه داشته باشید موادی مانند سیمان، آهک، گچ، آهن و…
همگی از سنگ به دست می آیند انتظار می رود بیشتر دانش آموزان به این مواد اشاره کنند.
تعداد معدودی ممکن است به رنگ، مس،آلومینیم، سرامیک، شیشه، اشاره کنند،
قسمت فلزی بیل، کلنگ، چرخ دستی و… که از آهن درست شده اند را با کمی کمک تقریباًهمه ی دانش آموزان باید فهرست کنند.
جرثقیل، سیم برق، دریل، ماله، اره و… وسایلی هستند که تعداد کم تری به آنها اشاره خواهندکرد.
سنگ های زمین ما همیشه در حال تغییرند
هوا، آب، نیروی جاذبه، امواج، باد و یخ همگی بر تغییرات طبیعی سنگ هادخالت دارند،
در این فعالیت همه ی دانش آموزان حداقل باید به آب اشاره کنند.
از بیشتر دانش آموزانی که در نزدیک دریا زندگی می کنند انتظار می رود به نقش امواج دریا هم اشاره کنند.
هوا، باد و یخ از مواردی است که احتمالا فقط برخی از دانش آموزان به آن اشاره خواهند کرد.
در صورتی که بین این فعالیت و فعالیت استفاده از سنگ ها در ساختمان ارتباط برقرار کنید
احتمالاً آنها به مواردی از تأثیر اقدامات انسان بر تغییر سنگ ها اشاره خواهند کرد.
سنگ ها پس از تغییر چه می شوند؟
سعی کنید برای این فعالیت سنگ هایی را انتخاب کنید که کمی سست باشند و یا دارای لبه های تیزی باشند
با انجام این فعالیت و فعالیت درس آب تقریباً همه ی دانش آموزان باید به این نتیجه برسند که سنگ ها تخریب می شوند
و به ذرات ریزی تبدیل می شوند.
بیشتر دانش آموزان به این نتیجه برسند که جنس و رنگ سنگ ها در رنگ خاک ها تأثیردارند.
برخی از دانش آموزان نیزبه عوامل انسانی در تغییر سنگ ها اشاره خواهند کرد.
توجه داشته باشید که: درفعالیت سنگ ها بسیار متفاوت اند.
نام علمی سنگ ها یا چگونگی به وجود آمدن آنها یعنی رسوبی، آذرین، دگرگونی در هیچ یک از فعالیت ها مورد نظر نیستند.
فقط دانش آموزان سنگ ها را براساس رنگ و شکل ظاهری و حتی بزرگی طبقه بندی می کنند.
منبع مطلب : dabesto.ir
مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
کلاس اول ابتدایی
فصل 7 : زمین خانه ی سنگی ما
-1سنگ ها در کجا ها یافت می شوند؟ در همه جا مخصوصا در مناطق کوهستانی و معدن ها – بناها وساختمان های خیلی قدیمی
-2سنگ ها چه تفاوت هایی باهم دارند؟ از نظر شکل - رنگ - اندازه و سختی با هم فرق دارند.
-3آیا می توانیم از سنگ شکل های گوناگون درست کنیم؟ بلی
-4از سنگ چه استفاده هایی می کنیم؟ در ساختن خانه - نمای ساختمان - سنگ فرش خیابان ها و راهآهن از آن استفاده می شود. ظروف سنگی – جواهرات و وسایل تزیینی – مجسمه ها – کابینت آشپز خانه
-5چرا در ساختن پل از سنگ استفاده می کنیم؟ چون محکم و با دوام است.
-6چرا سنگ های کنار رودخانه ها ساییده شده اند؟ در اثر غلطیده شدن در کف رودخانه ها به وسیله ی آب
-7آیا از سنگ مجسمه می سازند؟ بلی
-8چرا بناها و آثار تاریخی بسیار قدیمی تا به حال باقی مانده اند ؟ چون در ساختن آن ها از سنگ استفاده
شده است
-9بسیاری از کارخانه ها از سنگ چه استفاده هایی می کنند ؟از سنگ ها در تهیه ی سیمان – بتون – شن
و ماسه - پودر سنگ در ساختمان سازی استفاده ی فراوان می کنند
-10انسان چگونه سنگ ها را تغییر می دهد ؟ انسان ها با انفجار کوه ها سنگ ها را می برند و با شکاف در دل
کوه ها تونل می زنند و جاده می سازند .هم چنین در ساختن بناها و جاهای زیارتی – نمای ساختمان ها -
سنگ های زینتی و ظروف سنگی به شکل های مختلفی سنگها را درست کرده و از آن استفاده می برند.
منبع مطلب : naavi.blog.ir
مدیر محترم سایت naavi.blog.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
بهجاییکهدرانسنگکلخ
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
در کارخانه ها از سنگ ها چه موادی تهیه میکنند؟