توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    السلام علیک یا فاطمه الزهرا با اعراب

    1 بازدید

    السلام علیک یا فاطمه الزهرا با اعراب را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    اعراب صحیح در عبارت «یا فاطمة الزهراء»

    با نام خدا

    منادی یا مفرد است یا مضاف و یا...

    ـ اگر مفرد معرفه باشد، مبنی بر رفع می‌شود. مثل «یا اللهُ، یا علیُّ یا عظیمُ».

    ـ و اگر مضاف و مضاف الیه باشد منصوب است. مثل «یا عبدَ الله، یا ربَّ البیت الحرام، یا ابا عبد الله».

    در عبارت «یا فاطمة الزهراء» باید ببینیم که ترکیب فاطمة الزهراء ترکیبی وصفی است یا ترکیبی اضافی که اگر وصفی بود، کلمه‌ی «فاطمه» مبنی بر رفع خواهد بود و اگر اضافی بود منصوب خواهد بود.

    راه تمییز ترکیب وصفی از ترکیب اضافی توجه به معنا است. با کم‌ترین توجهی به معنای عبارت «یا فاطمة الزهرا» به آسانی می‌توان فهمید که این ترکیب یک ترکیب وصفی است. (توجه داشته باشید که منظور از ترکیب وصفی در این‌جا چیزی در مقابل ترکیب اضافی است وشامل عطف بیان و بدل نیز می‌شود).

    علاوه بر این، یکی از فرق‌های ترکیب وصفی و اضافی این است که ترکیب وصفی قابلیت حمل دارد ولی ترکیب اضافی قابل حمل نیست. یعنی در ترکیب وصفی می‌توان موصوف را موضوع (نهاد) و صفت را محمول (گزاره) قرار داد؛ مثل «فاطمه زهرا است» ولی در ترکیب اضافی نمی‌توان مضاف را موضوع (نهاد) و مضاف الیه را محمول (گزاره) قرار داد؛ مثلاً نمی‌توان گفت «عبدْ الله است» یا «کتابْ من است».

    فرق دیگر آن است که در ترکیب اضافی هر یک از مضاف و مضاف الیه مصداق جداگانه‌ای دارند مثل «کتاب من» که کتاب چیزی است غیر از من؛ اما در ترکیب وصفی، موصوف و صفت هر دو به یک مصداق اشاره دارند مثل «مرد شجاع» که مصداق هر دو یک انسان است. (توجه داشته باشید که مصداق غیر از معنا است؛ در ترکیب وصفی معنای موصوف و صفت دو تا است ولی مصداق خارجی یکی است).

    به همین دلیل در دعای توسل می‌خوانیم «یا فاطمةُ الزهراء، یا بنتَ محمد، یا قرةَ عین الرسول» که مورد اول موصوف و صفت است و به همین دلیل منادی مرفوع است و در دو مورد بعدی مضاف و مضاف الیه است که منصوب است. (توجه داشته باشید که در چاپ بعضی از مفاتیح‌ها در دعای توسل دچار اشتباه شده‌اند).

    در دعایی دیگر می‌خوانیم:

    السلام علیک یا سیدةَ نساء العالمین ... السلام علیک ایتها المظلومةُ الممنوعةُ حقها (مفاتیح، اعمال روز سوم ماه جمادی الآخره).

    مورد اول ترکیب اضافی است و مورد دوم ترکیب وصفی. توجه داشته باشید که حرف ندای «ایتها» با «یا» از نظر نحوی هیچ فرقی ندارد.

    این دو ترکیب را در زیارت‌نامه‌ی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز می‌خوانیم:

    السلام علیک یا بنتَ رسول الله، السلام علیک یا بنتَ نبی الله ... السلام علیک یا امَّ الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة، السلام علیک ایتها الصدیقةُ الشهیدة، السلام علیک ایتها الرضیةُ المرضیة و... (مفایتح الجنان، زیارت حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها)

    در بحار الأنوار ج ‏43، ص 261، باب 12 آمده است:

    ... قَالَ لَهَا هَنِیئاً مَرِیئاً لَکِ یَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ ثُمَّ أَخَذ ...

    و نیز ج ‏45، ص 300، باب 46:

    ... وَ یَا أُمَّاهْ یَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاء ... (این دو روایت از نرم‌افزار گنجینه‌ی روایات نور نوشته شده است).

    تنها توجیهی که نصب کلمه‌ی «فاطمة» در عبارت «یا فاطمة الزهراء» دارد این است که بگوییم این نوع کاربرد خیلی شیوع دارد و از باب غلط مشهور اشکالی ندارد.

    این توجیه باعث می‌شود که به مردم عادی در کاربردهای روزمره‌شان سخت نگیریم وگرنه نمی‌توان دعاها و عبارت‌های عربی را با این توجیه غلط خواند.

    منبع مطلب : www.h-shad.ir

    مدیر محترم سایت www.h-shad.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    اعراب منادا در عبارت یا فاطمة الزهراء

    اعراب منادا در عبارت یا فاطمة الزهراء

    منادی یا مفرد است یا منادی مضاف و یا...

    ـ اگر مفرد معرفه باشد، مبنی بر رفع می شود. مثل «یا اللهُ، یا علیُّ یا عظیمُ».

    ـ و اگر مضاف و مضاف الیه باشد منصوب است. مثل «یا عبدَ الله، یا ربَّ البیت الحرام، یا ابا عبد الله».

    در عبارت «یا فاطمة الزهراء» باید ببینیم که ترکیب فاطمة الزهراء ترکیبی وصفی است یا ترکیبی اضافی که اگر وصفی بود، کلمه‌ی «فاطمه» مبنی بر رفع خواهد بود و اگر اضافی بود منصوب خواهد بود.

    راه تمییز ترکیب وصفی از ترکیب اضافی توجه به معنا است. با کم‌ترین توجهی به معنای عبارت «یا فاطمة الزهرا» به آسانی می توان فهمید که این ترکیب یک ترکیب وصفی است. (توجه داشته باشید که منظور از ترکیب وصفی در این‌جا چیزی در مقابل ترکیب اضافی است وشامل عطف بیان و بدل نیز می شود).

    علاوه بر این، یکی از فرق‌های ترکیب وصفی و اضافی این است که ترکیب وصفی قابلیت حمل دارد ولی ترکیب اضافی قابل حمل نیست. یعنی در ترکیب وصفی میتوان موصوف را موضوع (نهاد) و صفت را محمول (گزاره) قرار داد؛ مثل «فاطمه زهرا است» ولی در ترکیب اضافی نمیتوان مضاف را موضوع (نهاد) و مضاف الیه را محمول (گزاره) قرار داد؛ مثلاً نمی توان گفت «عبدْ الله است» یا «کتابْ من است».

    فرق دیگر آن است که در ترکیب اضافی هر یک از مضاف و مضاف الیه مصداق جداگانه‌ای دارند مثل «کتاب من» که کتاب چیزی است غیر از من؛ اما در ترکیب وصفی، موصوف و صفت هر دو به یک مصداق اشاره دارند مثل «مرد شجاع» که مصداق هر دو یک انسان است. (توجه داشته باشید که مصداق غیر از معنا است؛ در ترکیب وصفی معنای موصوف و صفت دو تا است ولی مصداق خارجی یکی است).

    به همین دلیل در دعای توسل می خوانیم «یا فاطمةُ الزهراء، یا بنتَ محمد، یا قرةَ عین الرسول» که مورد اول موصوف و صفت است و به همین دلیل منادی مرفوع است و در دو مورد بعدی مضاف و مضاف الیه است که منصوب است. (توجه داشته باشید که در چاپ بعضی از مفاتیح‌ها در دعای توسل دچار اشتباه شده‌اند).

    در دعایی دیگر می خوانیم:

    السلام علیک یا سیدةَ نساء العالمین ... السلام علیک ایتها المظلومةُ الممنوعةُ حقها (مفاتیح، اعمال روز سوم ماه جمادی الآخره).

    مورد اول ترکیب اضافی است و مورد دوم ترکیب وصفی. توجه داشته باشید که حرف ندای «ایتها» با «یا» از نظر نحوی هیچ فرقی ندارد.

    این دو ترکیب را در زیارت‌نامه‌ی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز میخوانیم:

    السلام علیک یا بنتَ رسول الله، السلام علیک یا بنتَ نبی الله ... السلام علیک یا امَّ الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة، السلام علیک ایتها الصدیقةُ الشهیدة، السلام علیک ایتها الرضیةُ المرضیة و... (مفایتح الجنان، زیارت حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها)

    در بحار الأنوار ج ‏43، ص 261، باب 12 آمده است:

    ... قَالَ لَهَا هَنِیئاً مَرِیئاً لَکِ یَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ ثُمَّ أَخَذ ...

    و نیز ج ‏45، ص 300، باب 46:

    ... وَ یَا أُمَّاهْ یَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاء ... (این دو روایت از نرم‌افزار گنجینه‌ی روایات نور نوشته شده است).

    تنها توجیهی که نصب کلمه‌ی «فاطمة» در عبارت «یا فاطمة الزهراء» دارد این است که بگوییم این نوع کاربرد خیلی شیوع دارد و از باب غلط مشهور اشکالی ندارد.

    این توجیه باعث میشود که به مردم عادی در کاربردهای روزمره‌شان سخت نگیریم وگرنه نمیتوان دعاها و عبارت‌های عربی را با این توجیه غلط خواند.

    منبع:h-shad.ir

    منبع مطلب : drmostafavi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت drmostafavi.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    اعراب منادا در عبارت یا فاطمة الزهراء

    اعراب منادا در عبارت یا فاطمة الزهراء

    منادی یا مفرد است یا منادی مضاف و یا...

    ـ اگر مفرد معرفه باشد، مبنی بر رفع می شود. مثل «یا اللهُ، یا علیُّ یا عظیمُ».

    ـ و اگر مضاف و مضاف الیه باشد منصوب است. مثل «یا عبدَ الله، یا ربَّ البیت الحرام، یا ابا عبد الله».

    در عبارت «یا فاطمة الزهراء» باید ببینیم که ترکیب فاطمة الزهراء ترکیبی وصفی است یا ترکیبی اضافی که اگر وصفی بود، کلمه‌ی «فاطمه» مبنی بر رفع خواهد بود و اگر اضافی بود منصوب خواهد بود.

    راه تمییز ترکیب وصفی از ترکیب اضافی توجه به معنا است. با کم‌ترین توجهی به معنای عبارت «یا فاطمة الزهرا» به آسانی می توان فهمید که این ترکیب یک ترکیب وصفی است. (توجه داشته باشید که منظور از ترکیب وصفی در این‌جا چیزی در مقابل ترکیب اضافی است وشامل عطف بیان و بدل نیز می شود).

    علاوه بر این، یکی از فرق‌های ترکیب وصفی و اضافی این است که ترکیب وصفی قابلیت حمل دارد ولی ترکیب اضافی قابل حمل نیست. یعنی در ترکیب وصفی میتوان موصوف را موضوع (نهاد) و صفت را محمول (گزاره) قرار داد؛ مثل «فاطمه زهرا است» ولی در ترکیب اضافی نمیتوان مضاف را موضوع (نهاد) و مضاف الیه را محمول (گزاره) قرار داد؛ مثلاً نمی توان گفت «عبدْ الله است» یا «کتابْ من است».

    فرق دیگر آن است که در ترکیب اضافی هر یک از مضاف و مضاف الیه مصداق جداگانه‌ای دارند مثل «کتاب من» که کتاب چیزی است غیر از من؛ اما در ترکیب وصفی، موصوف و صفت هر دو به یک مصداق اشاره دارند مثل «مرد شجاع» که مصداق هر دو یک انسان است. (توجه داشته باشید که مصداق غیر از معنا است؛ در ترکیب وصفی معنای موصوف و صفت دو تا است ولی مصداق خارجی یکی است).

    به همین دلیل در دعای توسل می خوانیم «یا فاطمةُ الزهراء، یا بنتَ محمد، یا قرةَ عین الرسول» که مورد اول موصوف و صفت است و به همین دلیل منادی مرفوع است و در دو مورد بعدی مضاف و مضاف الیه است که منصوب است. (توجه داشته باشید که در چاپ بعضی از مفاتیح‌ها در دعای توسل دچار اشتباه شده‌اند).

    در دعایی دیگر می خوانیم:

    السلام علیک یا سیدةَ نساء العالمین ... السلام علیک ایتها المظلومةُ الممنوعةُ حقها (مفاتیح، اعمال روز سوم ماه جمادی الآخره).

    مورد اول ترکیب اضافی است و مورد دوم ترکیب وصفی. توجه داشته باشید که حرف ندای «ایتها» با «یا» از نظر نحوی هیچ فرقی ندارد.

    این دو ترکیب را در زیارت‌نامه‌ی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز میخوانیم:

    السلام علیک یا بنتَ رسول الله، السلام علیک یا بنتَ نبی الله ... السلام علیک یا امَّ الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة، السلام علیک ایتها الصدیقةُ الشهیدة، السلام علیک ایتها الرضیةُ المرضیة و... (مفایتح الجنان، زیارت حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها)

    در بحار الأنوار ج ‏43، ص 261، باب 12 آمده است:

    ... قَالَ لَهَا هَنِیئاً مَرِیئاً لَکِ یَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ ثُمَّ أَخَذ ...

    و نیز ج ‏45، ص 300، باب 46:

    ... وَ یَا أُمَّاهْ یَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاء ... (این دو روایت از نرم‌افزار گنجینه‌ی روایات نور نوشته شده است).

    تنها توجیهی که نصب کلمه‌ی «فاطمة» در عبارت «یا فاطمة الزهراء» دارد این است که بگوییم این نوع کاربرد خیلی شیوع دارد و از باب غلط مشهور اشکالی ندارد.

    این توجیه باعث میشود که به مردم عادی در کاربردهای روزمره‌شان سخت نگیریم وگرنه نمیتوان دعاها و عبارت‌های عربی را با این توجیه غلط خواند.

    منبع:h-shad.ir

    منبع مطلب : www.marlik7521.lxb.ir

    مدیر محترم سایت www.marlik7521.lxb.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    حسین 29 روز قبل
    0

    درجمله السلام علیک یا فاطمه الزهرا سیده نساءالعالمین .کلمه السلام مبتدا مرفوع و علیک خبر محلا مرفوع و یا حرف نداء فاطمه منادی مبنی بر ضم محلا منصوب و الزهراء صفت و منصوب بنا بر تبعیت از ماقبل که محلا منصوب هست و کلمه سیده مجرور بنا به حذف لفظی حرف جر علی به قرینه ما قبل علیک و نساء مضاف الیه مجرور و العالمین مجور به حروف و مضاف الیه

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید