توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    اگر آب تغییر حالت نمی داد چه اتفاقی می افتاد

    1 بازدید

    اگر آب تغییر حالت نمی داد چه اتفاقی می افتاد را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    جزوه علوم پایه سوم

    1-کار پژوهش چیست ؟ 1-طرح سوال 2-جمع آوری اطلاعات 3- دسته بندی و مرتب نمودن اطلاعات 4- یافتن پاسخ مناسب برای سوال .

    2-یک پژوهشگر برای جمع آوری اطلاعات چه کارهایی را انجام می دهد؟

    1-مشاهده 2- مصاحبه 3- تهیه ی پرسش نامه 4- یادداشت برداری 5- مراجعه به کتابخانه و رایانه و پرسش از بزرگترهای متخصص به دلیل تجربه و معلومات آنها.

    3- به نظر شما دانش آموزان در زنگ های تفریح چه خوراکی هایی بخورند ؟

    شیر، نان و پنیر و خرما ، نان و تخم مرغ آب پز ، نان و پنیروگردو ، نان و کره و مربا و نان و کره و عسل و تنقلات: بادام ، کشمش ، پسته ، گردو ، انجیر و میوه ها : سیب و پرتقال و هویج و ...

      

    درس دوم :

     1-بدن انسان برای انجام چه کارهایی به غذای سالم و مناسب نیاز دارد ؟

    انسان برای حرکت کردن ، نفس کشیدن ، صحبت کردن ، کارکردن ، فکرکردن ، نوشتن و غذاخوردن و انجام دادن همه ی کارها به غذای سالم و مناسب نیاز دارد.

    2- خوارکی ها را به چند گروه می توان تقسیم کرد ؟

    چهار گروه : 1- گوشت و لبنیات و حبوبات و تخم مرغ 2- روغن های مختلف در روغن زیتون و ... 3- میوه ها و سبزی 4- نان و برنج و ماکارونی .

    3- کار گروه چربی ها در بدن چیست ؟ به بدن انرژی می رسانند .

    4- خوردن چه غذاهایی برای بدن زیان دارد ؟

    غذاهای خیلی شور، خیلی چرب ، خیلی شیرین و دارای مواد نگه دارنده.

    5- کدام گروه های غذایی باعث رشد بدن می شود و مواد لازم را به بدن ما می رسانند؟

    گروه غذایی گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، مرغ ، حبوبات و لبنیات.

    6- گروه سبزی ها و میوه ها در بدن انسان چه می کنند ؟

    به سلامتی و درست کار کردن دستگاه های مختلف بدن کمک می کنند .

    7- چرا باید از گروه غذایی نان ، برنج و ماکارونی استفاده کنیم ؟

    چون این غذاها علاوه بر دادن انرژی به بدن ، مواد لازم و بعضی از ویتامین ها را نیز به بدن ما می رسانند .

    8- چه کنیم تا مواد غذایی سالم بمانند ؟ باید آن ها را در شرایط مناسب نگهداری کنیم .

    9- هنگام خرید مواد غذایی به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

    باید به سالم بودن و تاریخ مصرف مواد غذایی توجه کنیم .

    10- درباره ی گروه های مواد غذایی چه می دانید؟

    برای به دست آوردن انرژی برای انجام دادن کارها ، به چند گروه مواد غذایی نیاز داریم که عبارتند از : سبزی ها ، میوه ها ، گوشت و تخم مرغ و لبنیات ، غلات و حبوبات .

      

    درس سوم :

     1-چگونه می توان حباب درست کرد؟

    مقداری صابون رنده شده را در آب گرم می ریزیم و آن قدر هم می زنیم تا صابون حل شود، سپس یک حلقه سیم را به شکل دایره های کوچک و بزرگ در می آوریم ، آن را داخل مایع آب و صابون فرو برده و بیرون می آوریم و فوت می کنیم ، در این مرحله حباب های ریز و درشت زیبایی ساخته می شود.

    2- داخل حباب ها از چه ماده ای پر شده است ؟ از هوا

    3- بادکنک چه حالتی از ماده است ؟ جامد

    4- اگر بادکنک را از آب پر کنیم ، چه حالتی از ماده به وجود می آید ؟

     بادکنک  :  جامد                              آب درون بادکنک  :   مایع

    5- اگر هوا را وارد بادکنک کنیم چه حالتی از ماده آن را پر می کند ؟ گاز

    6- انسان ، حیوانات و گیاهان ، برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارند ؟ هوا

    7- چگونه یک ماده از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود ؟ بر اثر گرما و سرما

    8- ذوب شدن یعنی چه ؟

    وقتی مواد جامد را به اندازه ی کافی گرم کنید ؛ به حالت مایع درمی آیند تبدیل یک ماده از حالت جامد به مایع در اثر گرما، ذوب شدن نام دارد. مانند تبدیل یخ به آب

    9- انجماد چیست ؟ به تبدیل یک ماده از حالت مایع به حالت جامد ، بر اثر سرما انجماد می گویند . مانند تبدیل آب به یخ.

    10- تبخیر چیست ؟ به تبدیل یک ماده از حالت مایع به حالت گاز ، بر اثر گرما تبخیر می گویند . مانند تبدیل آب به بخار آب .

    11- اگر تبدیل حالت های مواد وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد؟

    زندگی غیرممکن می شد ، مثلا اگر آب دریاها به بخار تبدیل نمی شد ، باران و برف تشکیل نمی شد ، در آن صورت آب لازم برای استفاده ی انسان ها و حیوانات و گیاهان تولید نمی شد.

    درس چهارم :

    1-ماده چیست ؟ هر ذره ای که جرم داشته و فضایی را اشغال کند ماده نام دارد .

    2- جرم چیست ؟ مقدار ماده ی تشکیل دهنده ی هر جسم « جرم » نامیده می شود.

    3- با چه وسیله ای می توان جرم دو جسم را با هم مقایسه کرد؟ ترازو

    4- واحدهای جرم را نام ببرید؟ تن ، کیلوگرم ، گرم

    5- حجم چیست ؟ حجم یک ماده ، مقدار جایی است که آن ماده می گیرد.

    6- برای اندازه گیری مقدار دوغ، شیر و مایعات دیگر از چه واحدی استفاده می کنند ؟ لیتر

    7- لیتر چیست ؟ واحد اندازه گیری مقدار مایعات را لیتر می نامند.

    8- آیا ترازو همیشه جرم ماده را با کیلوگرم نشان می دهد؟

    خیر، چون بعضی از مواد از یک کیلوگرم کم تر هستند ( گرم ) و بعضی خیلی بیشتر از چند کیلوگرم (تن)

    9- وقتی به مقدار کم تری از ماده نیاز داشته باشیم آن را با چه مقیاسی اندازه می گیریم ؟ گرم

      

    درس پنجم :

    1-انسان ها و موجودات زنده برای زندگی به چه چیزی نیاز دارند ؟ آب

    2-دریاهای بسیار بزرگ را چه می نامند ؟ اقیانوس

    3- سطح زمین را بیش تر خشکی فرا گرفته است یا اقیانوس ها و دریاها؟ اقیانوس ها و دریاها

    4- چرا آب دریاها برای آشامیدن و کشاورزی مناسب نیست ؟ چون آب دریاها بسیار شور هستند.

    5- ابر چگونه تشکیل می شود ؟ وقتی آب بخار می شود ، بخارهای آب در هوا به هم می پیوندد و ابر را تشکیل می دهند.

    6- باران و برف چگونه می بارد؟ وقتی ابرها در آسمان بالا روند و به اندازه ی کافی سرد شوند باران می بارد، اگر ابرها خیلی سرد شوند ، آن وقت برف می بارد.

    7- ابرها به چه شکل هایی دیده می شوند؟ لایه ای ، پرمانند ، پنبه ای

    8- ابرها چگونه جابه جا می شوند؟ ابرها به کمک باد جابه جا می شوند.

    9- چرخه ی آب چیست؟ ریزش باران و برف از ابرها و جاری شدن آن ها در سطح زمین یا فررفتن آن در خاک و تبخیر درباره ی آب ها و تشکیل دوباره ی ابر را چرخه ی آب می گویند.

    10- اهمیت چرخه ی آب چیست؟ زندگی و حیات موجودات زنده به چرخه ی آب بستگی دارد.

    11- آب آشامیدنی ما چگونه به دست می آید؟ آب رودها را در پشت سد یا استخرهای بزرگ جمع آوری می کنند و بعد آن را به تصفیه خانه می فرستند ؛ در تصفیه خانه گل و لای موجود در آب را می گیرند و به آن مواد میکروب کش اضافه می کنند . سپس آب سالم و پاکیزه با لوله به شهرها و روستاها فرستاده می شود.

    12- به ابرهای نزدیک زمین چه می گویند؟ مه

    13- کدام ابرها با هوای نسبتا خوب در آسمان پیدا می شوند؟ ابرهایی که مانند پنبه هستند .

    14- کدام ابرها بسیار بالا هستند؟ ابرهایی که مانند پر به نظر می آیند.

    درس ششم :

    1-آب زیرزمینی چگونه تشکیل می شود؟ مقداری از آب باران و برف در زمین فرو می رود . وقتی این آب ها به سنگ ها یا خاک رس برسد در همان جا جمع می شوند و تشکیل آب های زیر زمینی می دهند.

    2- در استان هایی که رود و دریاچه وجود ندارد آب برای مصرف خانگی یا کارهای کشاورزی چگونه تامین می شود ؟ مردم از آب قنات و چشمه استفاده می کنند.

    3- برای استفاده ی خوب و مفید آب ، از چه روش آبیاری در کشاورزی باید استفاده کرد؟ آبیاری قطره ای

    4- استفاده ی زیاد و بیش از اندازه از آب های زیرزمینی باعث رخ دادن چه اتفاقی می شود؟

    باعث خشک شدن بیش تر چاه ها و یا کم شدن آب آن ها می شود.

    5- آب های زیرزمینی و رودخانه ها چگونه آلوده می شوند؟

    با ریختن فاضلاب ها ی منازل و صنایع و سم های کشاورزی و ریختن زباله در آب ها .

    6- رود چگونه به وجود می آید؟ آبی که از باران و ذوب برف ها به وجود می آید در سرازیری ها به راه می افتد، ابتدا جوی های کوچک و بعد از به هم پیوستن جوی ها ، رودها را به وجود می آورند.

    7- آب لوله کشی خانه ها چگونه تهیه و قابل آشامیدن می شود ؟ آب رودها را در پشت سد یا استخر های بزرگ جمع می کنند ابتدا گل و لای آن را می گیرند ، سپس مواد میکروب کش به آن اضافه می کنند . بعد آب سالم و پاکیزه  با لوله به شهرها و روستاها فرستاده می شود.

    8- آب چگونه سطح زمین را تغییر می دهد؟ آب باران یا رودها در مسیر خود خاک ها را می شویند و سنگ و گل و لای را با خود می برند و به تدریج سطح زمین را تغییر می دهند.

    درس هفتم :

    1-برای« دیدن» چه چیزهایی لازم است ؟ نور، چشم ، چشم سالم

    2- بزرگت ترین منبع نور طبیعی را نام ببرید؟ خورشید

    3-شب ها که خورشید نمی تابد، چگونه اجسام اطراف خود را می بینیم؟ با استفاده از منبع نورهای مصنوعی مثل چراغ و لامپ

    4- چند منبع نور نام ببرید؟ چراغ قوه ی روشن ، لامپ روشن ، آتش ، شمع روشن

    5- منبع نور چیست؟ به اجسامی که به وسیله ی آن ها نور تولید می شود منبع نور می گویند.

    6- بازتابش نور چیست ؟ وقتی نور به آینه یا هر سطح صاف دیگری می تابد و از آن برمی گردد بازتابش نور صورت می گیرد.

    7- چرا نباید به نور شدید نگاه کرد؟ چون موجب آسیب دیدگی چشم می شود.

    8- وقتی نور به اجسام می تابد چه اتفاقی می افتد؟ تقریبا همه ی آن ها نور را بازتاب می دهند.

    9- اگر نور به سطح صاف و صیقلی برخورد کند چه اتفاقی می افتد؟ نور پس از برخورد ، به طور منظم تازتابش می کند.

    10- چه زمانی بازتابش نور به طور نامنظم است ؟ زمانی که به سطح ناصاف و غیرصیقلی برخورد کند.

    11- چه اجسامی مثل آینه عمل می کنند؟ اجسامی که بتوانند نور را به طور منظم بازتاب دهند.

    12- انواع آینه ها را نام ببرید ؟1- آینه ی تخت یا معمولی 2- آینه ی محدب یا برآمده 3- آینه ی مقعریا فرورفته.

    13- آینه ی تخت یا معمولی : تصویر در این آینه ها مستقیم و هم اندازه با جسم است . فاصله ی تصویر تا آینه برابر فاصله ی جسم تا آینه است.

    14- آینه ی محدب یا برآمده : تصویر در این آینه ها کوچک تر و مستقیم و نزدیک تر به آینه است . میدان دید این آینه ها خیلی وسیع است .

    15- میدان دید چیست ؟ به فضایی که یک ناظر می تواند ببیند « میدن دید» می گویند میدان دید یک آینه ، فضایی است که ناظر در آینه می بیند.

    16- به اجسامی که نور را از خود عبور می دهند مانند آب و هوا و شیشه چه می گویند؟ شفاف

    17 به اجسامی که نور را از خود عبور نمی دهند چه می گویند؟ کدر می گویند.

    18- کاربرد آینه های مختلف را نام ببرید؟

    آینه ی تخت : در منازل و آرایشگاه ها و مساجد

    آینه ی برآمده : در سرپیچ های تند، پارکینگ ها ، بغل اتومبیل ، آینه ی جلوی راننده

    آینه ی فرورفته : در دندان پزشکی ، کاسه ی چراغ اتومبیل ، چراغ قوه ها

      

    درس هشتم :

    1- برای ساخت هر وسیله ی مورد نیاز چه کارهایی باید انجام داد ؟

    باید فکر کنیم ، با بزرگ ترها و افراد آگاه مشورت کنیم ، وسایل مورد نیاز را تهیه و بعد شروع به ساختن کنیم بعد از ساختن نیز با دقت آن را آزمایش کنیم و اشکالات آن را برطرف نماییم.

    2- چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کرد ؟ چون مقدار آب شیرین که برای انسان و گیاهان قابل استفاده است محدود می باشد و کشور ایران یک کشور کم آب است.

    3- برای انتقال آب از چه وسیله ایی استفاده می کنند؟ لوله

    4- در قدیم جنس لوله از چه بود و امروزه از چیست ؟ و چرا آن را تغییر داده اند ؟ در قدیم جنس لوله ها از آهن بود و امروزه از پلاستیک ، به جهت ارزان تر بودن و استفاده ی بهتر و زنگ نزدن از لوله های پلاستیکی استفاده می کنند.

    5- دلایل هدر رفتن آب در لوله های انتقال آب منازل چیست؟ 1- پارگی یا پوسیدگی  واشرهای شیرهای آب 2- ترکیدگی لوله های انتقال آب 3- گرفتگی لوله های انتقال آب ، سینک های ظرفشویی 4- بی احتیاطی کارگران ساختمان یا کم توجهی استادکار زمان نصب لوله های انتقال آب .


    درس نهم:

    1-چند بازی نام ببرید که در آن چیزی به حرکت در می آید؟ والیبال ، تنیس ، فوتبال ، هندبال ، بدمینتون

    2- چند بازی نام ببرید که در آن بچه ها یکدیگر را به حرکت درمی آورند؟ تاب بازی ، الاکلنگ و ...

    3- یک بازی نام ببرید که در آن از دو حالت نیرو، یعنی کشیدن و هل دادن استفاده می شود؟ مسابقه ی طناب کشی

    4- چگونه می توان اجسام را به حرکت درآورد؟ باکشیدن و هل دادن باید به آن نیرو وارد کنیم.

    5- چه زمانی به جسمی نیرو وارد می کنیم؟ زمانی که آن را می کشیم یا هل می دهیم .

    6- از نیروها در کجا استفاده می کنیم؟ در انجام همه ی کارها و بازی ها .

    7- نیروها چه کارهایی انجام می دهند؟

    1-اجسام ساکن را به حرکت در می آورند.

    2-سبب متوقف کردن اجسام در حال حرکت می شوند.

    3- به حرکت جسم تغییر جهت می دهند.

    4- سبب تغییر شکل اجسام می شوند.

    8- چه نکاتی ایمنی را باد در بازی ها رعایت کنیم ؟ هنگام ضربه زدن و حرکت مواظب خودمان و اطرافیانمان باشیم و هنگام ورزش و بازی از لباس مناسب استفاده کنیم.

    درس دهم:

    1-هر آهن ربا چند قطب دارد؟ دو قطب : قطب     یعنی شمال ، قطب     یعنی جنوب . اگر دو قطب هم نام دو آهن ربا را به هم نزدیک کنیم همدیگر را دفع می کنند و از هم دور می شوند. اگر دو قطب غیر هم نام دو آهن ربا را به هم نزدیک کنیم هم دیگر را جذب می کنند.

    2- چه نیروهایی را می توان کاملا احساس کرد؟ نیروهایی مثل کشیدن یا هل دادن را می توانیم کاملا احساس کنیم مثل باز و بسته کردن در اتاق .

    3- چه نیروهایی را نمی بینیم؟ نیروهایی مثل نیروی کشش زمین یا نیرویی که دو آهن را بر یکدیگر وارد می کنند.

    4- نیروی کشش زمین چیست ؟ کره ی زمین به همه ی چیزهایی که در اطراف آن است نیرو وارد می کند و آن ها را به سمت خود می کشد ولی ما آن را نمی بینیم.

    5- نیروی کشش زمین چه کمکی به ما می کند؟ نیروی کشش زمین در انجام بسیاری از کارها به ما کمک می کند مثل ریختن آب در لیوان ، ریختن غذا در ظرف ، راه رفتن ، بارش باران و برف.

    6- برای بلند کردن یک جعبه ی سنگین چه راهی پیشنهاد می کنید؟ گذاشتن چرخ زیر آن به طوری که به راحتی بتوان آن را حرکت داد.

    7- چه زمانی از وسایل و ابزاری مانند چرخ برای جابه جا کردن اجسام استفاده می کنیم؟ زمانی که نیروی ما برای بلند کردن آن کافی نباشد.

    8- به جز استفاده از چرخ ، چه راه دیگری برای بلند کردن و جابه جا کردن اجسام سنگین مانند تخته سنگ می شناسید؟ استفاده از اهرم

    9- یک میله ی باریک می تواند با داشتن تکیه گاه چه کند؟ اجسام خیلی سنگین مثل جعبه های بزرگ و یا سنگ را جا به جا کند.

    10- اهرم چیست؟ از چند قسمت تشکیل شده است ؟ میله یا هر وسیله ایی که بتوان با آن و به کمک تکیه گاه جسمی را بلند کرد اهرم نامیده می شود. هر اهرم سه قسمت اصلی دارد: 1- قسمتی که جسم قرار دارد. 2- تکیه گاه 3-قسمتی که به آن نیرو وارد می شود.

    11-از اهرم چه استفاده ای می شود؟ با کمک اهرم می توان چیزهای سنگین را جابه جا یا بلند کرد.

    12- آیا اهرم ها فقط به شکل میله دیده می شودند؟ خیر- اهرم ها اشکال مختلفی دارند.

    13- از انواع اهرم چه استفاده ای می شود؟ در زندگی روزمره برای راحت تر انجام شدن کارها از اهرم استفاده می کنیم.

    درس یازدهم:

    1-چرا هنگام کار با خاک و کاشتن دانه ، باید از دستکش استفاده کنیم؟

    چون ممکن است مواد موجود در خاک آلوده باشد و به پوست و بدن ما آسیب برساند.

    2- مراحل کاشت دانه را توضیح دهید؟ ابتدا دستکش به دست می کنیم ، سپس دانه ها را در خاک می گذاریم و روی آن ها خاک می ریزیم ، به طور مرتب به دانه های کاشته شده آب می دهیم ، تا ریشه داده و جوانه ی آن از خاک بیروی بیاید. سپس مراقبت می کنیم تا رشد کنند و بزرگ شوند.

    3- دانه ی لوبیا چه نوع ریشه ای دارد؟ راست

    4- دانه ی ذرت چه نوع ریشه ای دارد؟ ریشه ی افشان

    5- کار ریشه چیست؟ گیاهان را در خاک محکم نگه می دارد و آب و مواد غذایی ره به گیاه می رساند.

    6- گیاهانی را نام ببرید که ریشه ی خوراکی دارند؟ هویچ ، چغندر ، تربچه

    7- برگ ها به چند دسته تقسیم می شوند؟ سه دسته: 1- دراز و باریک 2- پهن 3- سوزنی

    8- ریشه ی گیاهان به چند دسته تقسیم می شوند؟ دو دسته: افشان و راست

    9- ساقه ی گیاهان به چند دسته تقسیم می شوند؟ هر کدام چه ویژگی دارند؟ مثال بزنید.

    دو دسته، ساقه ی بعضی از درختان کلفت و چوبی اند و ساقه ی بعضی از گیاهان نازک و باریک تر هستند مثل درخت توت و بوته ی هندوانه.

    10- گیاهان چگونه به وجود می آیند؟ بیش تر گیاهان از رشد دانه های خود به وجود می آیند.

    11- گل های گیاهان از چه نظر با هم متفاوت هستند؟ از نظر رنگ ، شکل ، اندازه ، بو با هم متفاوت هستند.

    12- گل های درختان چه شباهتی به هم دارند؟ همه ی آن ها تبدیل به میوه می شوند و دانه را درون خود نگه می دارند.

    13- دانه ها از نظر اندوخته ی غذایی به چند دسته تقسیم می شوند؟دودسته: دانه های یک قسمتی ، دانه های دوقسمتی .

    14- چند دانه ی یک قسمتی را نام ببرید؟ ذرت ، گندم ، جو ، برنج ، خرما، ارزن

    15- چند دانه ی دو قسمتی نام ببرید؟لوبیا ، عدس ، بادام ، گردو ، نخود

    16- گل ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟ این دسته بندی چگونه صورت می گیرد؟

    گل ها به دو دسته تقسیم می شوند و این دسته بندی از روی مقدار گلبرگ ها صورت می گیرد 6 یا 3 گلبرگی 4 یا 5 گلبرگی .

    17- به چه نوع گیاهایی مخروط دار می گویند؟ بعضی از گیاهان مانند درخت کاج

    18-از برگ چه گیاهانی استفاده غذایی می کنیم؟ اسفناج ، چغندر ، کاهو ، کلم ، کرفس ، جعفری ، شوید ، نعناع

    19- برگ گیاهانی که دانه های یک قسمتی دارند چگونه است ؟ باریک هستند.

    20- برگ گیاهانی که دانه های دو قسمتی دارند چگونه است ؟ پهن هستند.

    21- ریشه ی گیاهان تک قسمتی افشان هستند.

    22- ریشه ی گیاهان دوقسمتی راست هستند.

    درس دوازدهم:

    1-جانوران گوناگون در کجاها زندگی می کنند؟ معمولا جانوران در جایی زندگی می کنند که در آن جا بتوانند نیازهایشان را به خوبی برطرف کنند.

    2-جانوران را چگونه می توان طبقه بندی کرد ؟ از روی محل زندگی آن ها ، نوع پوشش ، نوع غذا و ...

    3- غواص ها برای رفتن به زیر آب چه می کنند؟ لباس مخصوص می پوشند و کپسول هوا به خود وصل می کنند.

    4- ماهی ها چگونه تنفس می کنند؟ در آبی که مصرف می کنیم هوا وجود دارد ، ماهی ها با استفاده از آبشش خود ، از هوای درون آب تنفس می کنند.

    5- ماهی ها در کجاها می توانند زندگی کنند؟ رودخانه ها ، دریاها، اقیانوس ها ، و حتی یک تنگ کوچک

    6- بدن ماهی ها از چه چیزی پوشیده شده است ؟ پولک

    7- پولک چه کاری برای ماهی انجام می دهد؟ از بدن ماهی ها محافظت می کند.

    8- ماهی ها چگونه در آب حرکت می کنند؟ با باله هایشان ، دم ماهی باله ی بزرگی است که با حرکت خود جانور را به جلو می راند.

    9- لغزنده بودن روی بدن ماهی چه اهمیتی دارد؟ به حرکت ماهی در آب کمک می کند.

    10- ماهی ها چگونه زیاد می شوند؟ با تخم گذاری ماهی های بالغ

    11- چرخه ی زندگی ماهی را بیان کنید؟ ماهی های بالغ تخم می گذارند. تخم ها بعد از مدتی تبدیل به بچه ماهی می شوند و درون آب از تخم بیرون می آیند . آن ها نیز در آب رشد می کنند و بزرگ می شوند.

    12- ماهی بالی به چه نوع ماهی گفته می شود و در کجا زندگی می کنند؟ ماهی هایی هستند که با باله های بزرگ خود از آب بیرون آمده و مدتی می توانند در هوا بپرند این نوع ماهی ها در سواحل جنوبی کشورمان زندگی می کنند.

    13- قورباغه ها در کجا تخم ریزی می کنند ؟ در آب

    14- قورباغه ها در کجا زندگی می کنند ؟ در برکه ها و در کنار آب

    15- مراحل زندگی یک قورباغه را توضیح دهید؟ قورباغه ی بالغ درون برکه تخم ریزی می کند بعد از مدتی نوزاد قورباغه که دست و پا ندارد از تخم خارج می شود . کم کم دم بلند او کوتاه تر شده و دست و پا در می آورد . بعد به یک قورباغه ی دم دراز و سپس قورباغه ی بالغ تبدیل می شود.

    16- به چه گروهی از جانوران دوزیست گفته می شود ؟ جانورانی که دوران تخم و نوزادی را در آب و دوران بلوغ  خود را بیرون از آب می گذرانند.

    17- چرا دوزیستان کنار آب یا در جاهای مرطوب زندگی می کنند؟ چون دوران نوزادی خود را در آب هستند و باد پوست بدنشان همیشه مرطوب باشد و غذایشان را از آب به دست می آورند.

    18- چند جانور دوزیست نام ببرید؟ سمندر ، وزغ ، قورباغه

    19- وزغ چگونه می تواند مدت ها در بیابان زنده بماند؟ روی پاهای وزغ برآمدگی شبیه بیل کوچک وجود دارد با آن حفره ای در خاک درست می کند و می تواند ماه ها زیر خاک مرطوب بیابان زنده بماند ، وقتی باران ببارد جانور از خاک بیرون می آید.

    20- چرا جانوران در جاهای مختلف زندگی می کنند؟ تا بتوانند نیازهایشان را به خوبی برطورف کنند.

    21- ما و جانوران برای زنده ماندن به چه چیزهایی نیاز داریم؟ محلی برای زندگی ، غذا ،آب و هوا و امنیت برای ادامه ی زندگی .

    22-چرا غواص در زیر آب به کپسول هوا نیاز دارد؟ چون انسان ها « شش » دارند و از اکسیژن هوا استفاده می کنند و نمی توانند زیر آب نفس بکشند.

    23- ماهی ها چه غذاهایی می خورند؟ ماهی های بزرگ تر از ماهی های کوچک تر تغذیه می کنند و ماهی های کوچک از جانوران ریز دریایی و بعضی هم از گیاهای دریایی تغذیه می کنند.

    24- نوزاد قورباغه با قورباغه ی بزرگ شده چه تفاوتی دارد؟ نوزاد قورباغه باله و آبشش دارد و باید مانند ماهی در آب باشد ولی قورباغه بزرگ شده دارای شش است وباید در خشکی زندگی کند.

    25- تفاوت پوست قورباغه و پوست ماهی در چیست؟ پوست ماهی پولک دارد و لغزنده است ولی پوست قورباغه نرم و مرطوب است.

    درس سیزدهم

    1-به چه جانورانی مهره دار می گویند؟ جانورانی که در داخل بدن خود اسکلت دارند .

    2- انواع مهره داران را نام ببرید؟ 1-ماهیها 2- دوزیستان 3- خزندگان 4- پرندگان 5- پستانداران

    3- جنس اسکلت از چیست و مهم ترین قسمت اسکلت چه نام دارد؟ جنس اسکلت از استخوان است و مهم ترین قسمت اسکلت ستون مهرن نام دارد.

    4- حیوانات برای فرار از چنگال دشمن چه می کنند؟ خود را درون لانه ها پنهان کرده یا به سرعت فرار می کنند.

    5- مارها چگونه حرکت می کنند و جزء کدام دسته از جانوران هستند؟ مارها دست و پا ندارند و روی زمین می خزند . مار از گروه خزندگان است .

    6- آیا همه ی خزندگان بدون دست و پا هستند؟ چگونه حرکت می کنند؟ خیر ، بعضی از خزندگان دارای دست و پای کوتاهی هستند و هنگام حرکت ، شکمشان روی زمین کشیده می شود . مانند مارمولک

    7- بدن خزندگان از چه پوشیده شده است ؟ پولک های سخت

    8- بدن عقاب از چه پوشیده شده است ؟ از پر

    9- عقاب چگونه حرکت می کند ؟ پرواز می کند.

    10- پرندگان چگونه تنفس می کنند؟ با شش

    11- خزندگان چگونه تنفس می کنند؟ با استفاده از شش

    12- چند پرنده نام ببرید ؟ اردک ، کلاغ ، گنجشک ، چلچله ، پرستو ، قرقی

    13-چند خزنده نام ببرید؟ لاک پشت ، مارمولک ، سوسمار ، مار

    14- بزرگ ترین پرنده چه نام دارد؟ شترمرغ

    15- پرندگان چگونه زیاد می شوند؟ با گذاشتن تخم که روی آن ها می خوابند.

    16- خزندگان چگونه زیاد می شوند؟ با تخم گذاشتن ، بعضی از مارها دور تخم هایشان حلقه می زنند.

    17- خصوصیات پستانداران را بیان کنید؟ بدن آن ها از مو یا پشم پوشیده شده است . بچه زا هستند و به بچه های خود شیر می دهند . با شش تنفس می کنند.

    18- چند جانور از گروه پستاندران نام ببرید؟ گربه ، پلنگ ، شیر ، ببر ، میمون ، خرس ، اسب ، گرگ

    19- ستون مهره ها چیست ؟ بعضی از جانوران مانند ماهی در پشت خود تعدادی مهره دارند که بر روی هم قرار گرفته و ستون مهره ها را تشکیل داده اند .

    20- مار چگونه خود را به سوراخ می رساند ؟ با حرکت سریع و خزیدن روی زمین.

    21- کدام جانوران را می شناسید که شبیه مار حرکت می کنند ؟ تمساح، مارمولک ، کرم خاکی

    22- مارها چه کمک هایی به ما می کنند ؟ مارها با خوردن جوندگانی مثل موش به ما کمک می کنند تا محیط زیست سالمی داشته باشیم . هم چنین از زهر موجود در بدن مارها استفاده می کنند و انواع سرم و پادتن را می سازند که برای سلامتی انسان بسیار مهم است .

    23= چرا لاک پشت را در گروه خزندگان قرار داده اند ؟ چون دست و پای کوتاهی دارد و بدنش هنگام حرکت به زمین کشیده می شود.

    24- خصوصیات پرندگان را نام ببرید؟ بدن پرندگان از پر پوشیده شده ، منقار دارند و بیشتر آن ها تخم گذارند.

    25- پرنده ای را نام ببرید که اصلا نمی تواند پرواز کند؟ پنگوئن

    26- پستانداران بزرگی که در دریا زندگی می کند را نام ببرید؟ وال و دلفین

    27- پرنده ای را نام ببرید که بچه زاست؟ خفاش

    28- چرا وال و لاک پشت دریایی که در آب زندگی می کنند مرتب به سطح آب می آیند؟

    چون وال پستاندار و دارای شش است و لاک پشت هم دوزیست است و وقتی بالغ می شود شش دارد. به همین جهت برای تأمین هوای مورد نیاز خود باید به سطح آب بیایند و از هوا استفاده کنند.

    درس چهاردهم

    1-در زمان های گذشته برای نگه داری مواد غذایی چه می کردند؟ بعضی از مواد غذایی را خشک می کردند.( مثل سبزی ها و میوه ها ) یا داخل نمک و آب نمک قرار می دادن ( مثل انواع گوشت و سبزی ها)

    2- از گوشت چگونه نگه داری می شد ؟ گوشت را در سبدهای توری در جاهای سایه یا داخل چاه آب آویزان می کردند تا خشک شود و فاسد نگردد.

    3- خشک کردن مواد غذایی به چند طریق صورت می گیرد؟ دو روش صنعتی و سنتی

    4- راه های خنک کردن مواد غذایی را از نوشته تا حال بیان کنید ؟

    از گذشته استفاده از چاله های یخی و بعد از استفاده از یخدان مرسوم بوده و امروزه از یخچال های مدرن و فریزرهای مجهز و جادار استفاده می شود .

    5- روش های نگه داری از مواد غذایی را نام ببرید ؟ تهیه مربا ، خشک کردن میوه و سبزی ، درست کردن کمپوت ، تهیه انواع شور ، ترشی و نگه داری مواد غذایی در جاهای سرد و خنک است .

    6- ازکدام روش ها هم در خانه ها و هم در کارخانه ها برای نگه داری مواد غذایی استفاده می شود ؟

    تهیه مربا ، تهیه کمپوت ، تهیه ی شور و ترشی ، خشک کردن ( میوه ها و لیموترش ) تهیه انواع رب

    7- درباره ی روش های سنتی و صنعتی خشک کردن مواد غذایی گفت و گو کنید؟

    در روش صنعتی مقدار زیادی از مواد غذایی به وسیله ی دستگاه های اتوماتیک و حرارت بالا و در زمان کوتاه تر خشک و بسته بندی می شود.

    در روش صنعتی ممکن است از مواد نگه دارنده نیز استفاده شود که ضرر دارد اما روش سنتی این مشکل را ندارد.

    8- با گذشت زمان ، روش های خشک کردن مواد غذایی چه تغییراتی پیدا کرده اند؟ روش های خشک کردن مواد غذایی سریع تر ، تمیزتر، و اغلب با استفاده از دستگاه های اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می گیرد و در بسته بندی های زیبا عرضه می شود.

     کاری از:خانمها پرندوش-شاهین-مقصودی

                                                                               پایان      

    منبع مطلب : dbonyad.blogfa.com

    مدیر محترم سایت dbonyad.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    علوم سوم

    1- مشاهده کنید :  همه چیز را با دقت مشاهده کنید. هر چه که می بینید و می شنوید. دلیلی بر اتفاقاتی است که در اطراف شما می افتد.  برای اینکه مانند دانشمندان فکر کنید

      2- بپرسید: درباره اتفاقاتی که در حین مشاهده می افتد و شما می بینید بپرسید.  3- فرضیه بسازید: فرض کنید که شما می دانید چرا یک اتفاق بخصوص می افتد؛ به این فکر یا حدس شما فرضیه گفته می شود                               4- آزمایش طراحی کنید:     بعد از فرضیه سازی باید آزمایشی را طراحی کنید تا بتوانید به کمک آن درستی یا نادرستی فرضیه را امتحان کنید.                                                                                        5- یادداشت کنید  شما باید همه چیز آزمایش خود را با دقت مشاهده کنید و هر اتفاقی را که می افتد یادداشت کنید.  6- نتیجه بگیرید:   درباره دلایل کارهایی که به صورت اتفاقی پیش می ایدفکر کنیدو سپس نتیجه بگیرید.  

      پرسش های بخش اول

       1- برای آنکه مانند دانشمندان فکر کنید چگونه باید رفتار کنید؟     همه چیز را با دقت مشاهده می کنیم و هرچه که می شنویم یا می بینیم را دلیلی برای اتفاقات اطراف خود بدانیم.                                                                                           2- چرا باید در مورد اتفاقاتی که بارها تکرار می شوند سؤال کرد؟  معمولاً با دقت کردن به اتفاقاتی که بارها تکرار می شوند می توانیم جواب سؤال های خود را پیدا کنیم.                                                                                                 3- بعد از فرضیه سازی چه باید کرد؟    باید آزمایشی را طراحی کرد تا به کمک نتیجه آن درستی فرضیه خود را ثابت کنیم.                                                                                                                                                                                                                                                            

      4- مراحل کار دانشمندان را بنویسید؟   - خوب فکر می کنند.    - همه چیز را با دقت مشاهده می کنند.                 - می پرسند و مطالعه می کنند. - فرضیه می سازند.    - با آزمایش های فراوان فرضیه خود را امتحان می کنند.
    - نتایج آزمایش های خود را امتحان می کنند.   - نتیجه گیری می کنند.                                                           


    بخش دوم - نیازهای جانوران : جانوران هم مانند انسان برای زنده ماندن نیاز های گوناگونی دارند. 1- نیاز به جای مناسب :‌  جانوران در جایی زندگی می کنند که برای آنها مناسب باشد. 2- نیاز به خانه : بعضی از جانوران خانه یا لانه ای ندارند اما بیشتر آنها جایی مناسب برای خود و بچه هایشان درست می کنند                                                                                                                    3- نیاز به غذا :  جانوران هم مانند انسان برای حرکت و رشد نیاز به غذا دارند.                                        4 نیاز به هوا : همه جانوران برای نفس کشیدن به هوا نیاز دارند.  5- نیاز به آب : همه جانوران به آب نیاز دارند.  6- نیاز به همکاری : بعضی از جانوران مجبورند به صورت گروهی زندگی کنند. در زندگی گروهی هر یک از جانوران وظیفه معین دارند.                                                                                                           سوالات تکمیلی

    پرسش های بخش دوم :       در جای خالی کلمه مناسبی بنویسید                                                                                               1- جانوران هم مانند انسان ها برای زنده ماندن، نیازهای گوناگون دارند.
    2- بیشتر جانوران نمی توانند در جاهای بسیار سرد یا بسیار گرم زندگی کنند.
    3- جانوران برای حرکت و رشد نیاز به غذا دارند.
    4- همه جانوران برای نفس کشیدن به هوا نیاز دارند.
    5- در زندگی گروهی هر یک از جانوران وظیفه معینی دارند.

       سوالات صحیح و غلط :      جمله درست یا غلط را با × مشخص کنید                                                         بعضی از جانوران مانند خرس و گوزن در قطب شمال زندگی می کنند .    ص         غ                                                  زرافه برای زندگی و دوری از خطر برای خود لانه می سازد.            ص         غ         

     دندان یک جانور گوشتخوار تیز و برنده است.         ص                       غ

    - خرس یک جانور گوشتخوار و علفخوار است.            ص           غ                      

      سوالات متن درس
    1- در کدام محل، تعداد جانوران کمتری پیدا می شود؟ چرا؟ در قطب ها، زیرا هوا به قدری سرد است که جانوران کمتری توانایی مقاومت سرمای آنجا را دارند.

      2- محل زندگی جانوران زیر را تعیین کنید و دلیل انتخاب خود را بگوئید:  مار :
    در جنگل های گرم و بیابان سوزان – مارها می توانند در شرایط مختلف آب و هوایی زندگی کنند. البته در سرما به خواب می روند.
    فُک ها :
    در کنار دریا ها زندگی می کردند چون این جانوران از موجودات دریایی تغذیه می کنند

      3- غذای این جانوران چه تفاوتی با هم دارند؟ خرس : حیوانی است که از گوشت حیوانات دیگر و گاهی گیاهان تغذیه می نند.
    زرافه : حیوانی است که با گردن بلند خود می تواند گیاهان و میوه های نوک درخت ها را بخورد.  

    4- آیا جانوران در طول خواب زمستانه به آب و غذا نیاز دارند؟ البته نیاز دارند ولی بسیار کم. آن ها از ذخیره بدن خود استفاده می کنند.  

    5- جانوران زیر هوای مورد نیاز خود را چگونه به دست می آورند: سگ : به وسیله تنفس با شش
    ماهی : به وسیله تنفس با آبشش اکسیژن هوای درون آب را مصرف می کند.
    کرم خاکی : هوای موجود در خاک
    دلفین : به وسیله شش هنگام خروج و پرش در آب تنفس خود را انجام می دهد.  

      6- در بیایان آب از کجا می کم است و در بعضی بیابان ها تقریبا‏ً آبی پیدا نمی شود، در این مناطق جانوران، آب لازم برای بدن را آورند؟ چون در بیابان گیاهان صحرایی با ریشه های خود از اعماق زمین آب را جذب می کنند، جانوران با استفاده از ریشه های گیاهان صحرایی آب مورد نیاز خود را تأمین می کنند.  

      7- دندان های یک جانور علفخوار با گوشتخوار چه تفاوتی با هم دارند؟ جانوران گوشتخوار دارای دندان های تیز و برنده هستند تا گوشت را به راحتی پاره کنند.
    جانوران علفخوار دارای دندان های پهن و بزرگ هستند که این دندان ها می تواند به راحتی گیاهان را قطعه و له کند.  

      8- بین خواب معمولی و خواب زمستانه چه تفاوتی وجود دارد؟ اولاً در خواب زمستانه جانور فعالیت بدنی زیادی ندارد به همین دلیل نیازی به غذا پیدا نمی کند ولی در خواب معمولی چنین نیست.
    ثانیاً خواب زمستانه مدت طولانی دارد ولی خواب معمولی کوتاه مدت است.

       بخش سوم_جانوران مهره دار

    جانوران به دو گروه مهره داران و بی مهرگان تقسیم می شوند. مهره داران جانورانی هستند که در داخل بدن خود اسکلت دارند. مهره داران خود به پنج گروه: ماهی ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران تقسیم می شوند. اسکلت از جنس استخوان است و بدن را محکم نگه می دارد و مهم ترین قسمت آن ستون مهره است.     

    1- ماهی ها :  ماهی ها به کمک باله ها شنا می کنند و با آبشش نفس می کشند. ماهی ها تخم ریزی می کنند و از هر تخم یک ماهی بیرون مآید .

    2- دوزیستان :قورباغه ها از گروه دوزیستان هستند. آنها در آب تخم ریزی می کنند و نوزاد قورباغه باله و آبشش دارد و بعد از رشد، دارای شش می شود بنابراین پس از بزرگ شدن باید در خشکی باشد.یرون می آید.

    3- خزندگان :به جانورانی مانند مار و سوسمار خزنده می گویند . خزندگان موقع حرکت شکم خود را روی زمین می کشند و بدنشان از پولک پوشیده شده است. آنها با شش نفس می کشند و مجبورند برای نفس کشیدن به سطح آب بیایند. خزندگان تخم گذارند.

    4- پرندگان : بدن پرندگان از پر پوشیده شده است. آنها منقار دارند و از آن برای برچیدن دانه استفاده می کنند. آنها تخم گذارند.

    5- پستانداران :پستانداران گروه بسیار متنوع و گسترده ای هستند. در سطح بدنشان مو وجود دارد و با شش نفس می کشند. پستانداران بچه می زایند و به بچه هایشان شیر می دهند.

      سوالات تشریحی
    1- به چه جانورانی مهره دار می گویند: مهره داران در داخل بدن خود اسکلت دارند. اسکلت از جنس استخوان است.  

    2- لغزندگی سطح بدن ماهی چه فایده ای برایش دارد؟ به حرکت ماهی در آب کمک می کند.  

    3- در هنگام دور زدن ماهی کدام باله ها را تکان می دهد؟ باله های سینه ای و شکمی  

    4- آیا در داخل باله ها استخوان وجود دارد؟ خیر، اما از ماده محکمی مانند غضروف تشکیل شده اند.  

    5 - لاک پشت های آبی در اعماق دریا چگونه نفس می کشند؟ مجبورند برای تنفس به سطح آب بیایند.  

      6 - شباهت های خزندگان را بنویسید؟ خونسرد هستند. با شش نفس می کشند. تخم گذار هستند و بدنشان از پولک پوشیده شده است.  

    11 - چرا مرغ نمی تواند به خوبی لک لک یا عقاب پرواز کند؟ الف: وزن مرغ زیاد است و بال های او توانایی تحمل بدنش را ندارد.
    ب : بال های مرغ کوتاه است و مانند لک لک و عقاب توانایی پرواز ندارد

    12 - آیا شکل پا در سرعت حرکت جانور تأثیر دارد؟ بله، جانوری که پای بلندتر دارند و بدنی کوچک تر، سریع تر حرکت می کند مانند یوزپلنگ و آهو.  

    نام یک پستاندار پرنده را بنویسید؟ خفاش        نام پستانداری را بنویسید که در دریا زندگی می کند؟ وال  

      سوالات تکمیلی                                سؤالات بخش سوم :
    در جای خالی کلمه مناسب بگذارید.   1- جانورانی مانند اسب، مار، قورباغه را مهره دار می گویند.
    2- مگس و حلزون از جانوران بی مهره هستند. 3- مهم ترین قسمت اسکلت ستون مهره است.
    4- پوست بیشتر ماهی ها پولک دار و لغزنده است. 5- ماهی ها در هنگام حرکت سریع باله دمی را تکان می دهند.
    6- قورباغه ها بعد از بزرگ شدن باید در خشکی زندگی کنند.7- پرندگان به جای لب و دندان منقار دارند.
    8- همه پستانداران با شش نفس می کشند.    9- بدن پرندگان از پر و بدن خزندگان از پولک پوشیده شده است.

    بخش چهارم_گوناگونی گیاهان

    گیاهان هم مانند جانوران، بسیار گوناگونند. بعضی به شکل درخت و بعضی به شکل بوته های کوچک. قسمت های اصلی یک گیاه عبارتند از:
    ریشه، ساقه، ‌برگ و گل.

    ریشه : بعضی گیاهان ریشه های دراز و عمیق دارند و در مناطقی که آب کم است رشد مناسبی دارند و بعضی گیاهان دیگر ریشه های افشان دارند و برای مناطقی مناسب هستند که آب فراوان دارند.  

    ساقه : ساقه ها نیز در گیاهان شکل های متفاوتی دارند. کار ساقه ها رساندن مواد غذایی از ریشه به برگ ها و میوه ها است. بعضی از ساقه ها بسیار کلفت و بعضی بسیار نازکند.

    برگ: برگ ها را می توان از نظر شکل، رنگ و اندازه طبقه بندی کرد. بعضی برگ ها سوزنی و بعضی پهن هستند.  

    گل : گل ها از نظر رنگ، اندازه و تعداد گلبرگ ها و جدا یا پیوسته بودن گلبرگ ها با هم تفاوت دارند. مثلاً گل لاله از 3 گلبرگ، گل اطلسی 5 گلبرگ و گل گلایل از 6 گلبرگ تشکیل شده. گل های 3 برگی یا 6 گلبرگی خصوصیات یکسان دارند و گل های چهار یا پنج گلبرگی خصوصیات یکسان دارند.  

    دانه :                                               

    دانه ها به دو دسته دانه های یک قسمتی مانند جو، برنج،‌گندم و دو قسمتی مانند نخود، عدس، بادام و لوبیا تقسیم می شوند. درخت کاج به جای گل دانه دارد و دانه های آن در اندام هایی به نام مخروط تشکیل می شود. مخروط کاج به میوه گیاهان دیگر شبیه است.
    گیاهان دانه دار به این شکل تقسیم و طبقه بندی می شوند:  

    سوالات تکمیلی                              پرسش های بخش چهارم                                                            

    در جای خالی کلمه مناسب بنویسید  :    1- دانه هایی مانند لوبیا و عدس دو قسمتی هستند.
    2- درخت کاج گل ندارد.
    3- گیاهان گلدار به دو گروه بزرگ گل 3 گلبرگی و گل 4 یا 5 گلبرگی تقسیم می شوند.
    4- دانه های کاج در اندام هایی به نام مخروط تشکیل می شوند.
    5- لوبیا و شمعدانی برگ های پهن ندارد.  

      سوالات تشریحی
    1- گیاهان مخروط دار به چه گیاهانی گفته می شوند؟ به گیاهانی که به جای گل، اندامی به نام مخروط دارند و دانه هایشان در این اندام است.  

    2- کار ساقه چیست؟ رساندن مواد غذایی از ریشه به برگ ها و میوه ها  

    3- گیاهانی را نام ببرید که گل 3 گلبرگی داشته باشند؟ گل لاله  

      4- نام دو گیاه را بنویسید که 4 یا 5 گلبرگ داشته باشند؟ لوبیا ،‌گل نرگس ،‌گل اطلسی  

      5- دانه های کاج چگونه پراکنده می شوند؟ به وسیله باد  

    6- دانه ها در کدام قسمت مخروط قرار دارند؟ در لابه لای پوست مخروط  

      7- بیشتر غذاهای ما از دانه های یک قسمتی است یا دو قسمتی؟ دانه های یک قسمتی. چون بیشتر غذای انسان برنج، گندم و جو است.  

      8- چه تفاوتی در شکل گل ها می توان یافت؟ گل ها از نظر رنگ، تعداد، اندازه گلبرگ ها و جدا یا پیوسته بودن آنها متفاوتند.  

    9- ریشه های دراز و عمیق چه خاصیت مفیدی دارند؟ به دلیل درازی و عمق زیاد می توانند در مناطق کم آب،‌ آب مناسب را به گیاه برسانند.  

    بخش پنجم_گرما و مواد «1»

    تبدیل جامد و مایع به یکدیگر: ‌اگر مواد جامد به اندازه کافی گرم شوند، به مایع تبدیل می شوند. تبدیل مواد جامد به مایع ذوب شدن نام دارد. ذوب شدن یعنی مایع شدن.
    تبدیل مایع به جامد و انجماد: مواد مایع اگر به اندازه کافی سرد شوند، به جامد تبدیل می شوند. تبدیل مایع به جامد انجماد نام دارد. انجماد به معنی جامد شدن است.
    تبدیل مایع و گاز به یکدیگر: ‌آب دریا بخار می شود. بخار آب یک گاز است. معمولاً در هوا مقداری بخار آب وجود دارد. ولی دیده نمی شود، تبدیل شدن مایع به گاز تبخیر نام دارد. تبخیر یعنی بخار شدن.
    اگر گازها به اندازه کافی سرد شوند به مایع تبدیل می شوند.

    منبع مطلب : amoozegar3kashan.blogfa.com

    مدیر محترم سایت amoozegar3kashan.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سوالهای درس سوم : چگونه می توان حباب درست کرد؟

    درس سوم :

     1-چگونه می توان حباب درست کرد؟

    مقداری صابون رنده شده را در آب گرم می ریزیم و آن قدر هم می زنیم تا صابون حل شود، سپس یک حلقه سیم را به شکل دایره های کوچک و بزرگ در می آوریم ، آن را داخل مایع آب و صابون فرو برده و بیرون می آوریم و فوت می کنیم ، در این مرحله حباب های ریز و درشت زیبایی ساخته می شود.

    2- داخل حباب ها از چه ماده ای پر شده است ؟ از هوا

    3- بادکنک چه حالتی از ماده است ؟ جامد

    4- اگر بادکنک را از آب پر کنیم ، چه حالتی از ماده به وجود می آید ؟

     بادکنک  :  جامد                              آب درون بادکنک  :   مایع

    5- اگر هوا را وارد بادکنک کنیم چه حالتی از ماده آن را پر می کند ؟ گاز

    6- انسان ، حیوانات و گیاهان ، برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارند ؟ هوا

    7- چگونه یک ماده از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود ؟ بر اثر گرما و سرما

    8- ذوب شدن یعنی چه ؟

    وقتی مواد جامد را به اندازه ی کافی گرم کنید ؛ به حالت مایع درمی آیند تبدیل یک ماده از حالت جامد به مایع در اثر گرما، ذوب شدن نام دارد. مانند تبدیل یخ به آب

    9- انجماد چیست ؟ به تبدیل یک ماده از حالت مایع به حالت جامد ، بر اثر سرما انجماد می گویند . مانند تبدیل آب به یخ.

    10- تبخیر چیست ؟ به تبدیل یک ماده از حالت مایع به حالت گاز ، بر اثر گرما تبخیر می گویند . مانند تبدیل آب به بخار آب .

    11- اگر تبدیل حالت های مواد وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد؟

    زندگی غیرممکن می شد ، مثلا اگر آب دریاها به بخار تبدیل نمی شد ، باران و برف تشکیل نمی شد ، در آن صورت آب لازم برای استفاده ی انسان ها و حیوانات و گیاهان تولید نمی شد.

     درس 3 (موادّ اطراف ما {1} )

    1-ماد چند حالت دارند؟سه حالت –جامد، مایع و گاز.

    2-هوا مادّه ای است که حالت ----------دارد.(گاز)

    3-هوا مانند صابون و آب ، یک---------است.(مادّه)

    4-صابون حالت ------------و آب حالت ----------دارد.(جامد – مایع)

    5-به چه موادّی مایع می گویند؟مثال بزنید.به موادّی که به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند مایع می گویند.مانند :آب و شیر.

    6-به چه موادّی گاز می گویند؟دو مادّه بنویسید که حالت آن ها گاز باشد. به موادّی که در همه جای ظرف پخش می شوند گاز می گویند.مانند:هواو بخار آب.

    7-فرق بین مایعات و گازها چیست؟ گازها در همه جای ظرفی که در آن قرار می گیرند پخش می شوند .امّا مایعات به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند.

    8-چهار مورد از کاربرد گازها را بنویسید.باد کردن بادکنک- کپسول اکسیژن برای تنفّس  بیماران- تنفّس کردن غوّاصان در زیر دریا و کپسول  آتش نشانی برای خاموش کردن آتش.

    10-انسا نها و همه ی گیاهان و جانوران برای زنده ماندن به ----------نیاز دارند.(هوا)

    11-ذوب را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت جامد به حالت مایع را ذوب می گویند.

    12-برای تبدیل کردن موادّ جامد به مایع،به ------------نیاز داریم.(گرمای کافی)

    13-یک آزمایش بنویسید که ذوب شدن مادّه ای را نشان دهد.بستنی یک مادّه ی جامد است که اگر به مقدار کافی گرم شود،به مایع تبدیل می شود یعنی ذوب می شود.

    14-انجماد را تعریف کنید. تبدیل یک مادّه از حالت مایع به جامد را انجماد می گویند.

    15-یک آزمایش بنویسید که انجماد مواد را نشان دهد.اگر شربت آبلیمو را در فریزر قرار دهیم بعد از گذشت چند ساعت شاهد یخ زدن ان خواهیم بود. این اتّفاق انجماد را نشان میدهد.

    16-تبخیر را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت مایع به گاز را تبخیر می گویند.

    17-یک ازمایش بنویسید که تبخیر را نشان دهد.بخار شدن آب درون غذا بر اثر حرارت،به این تغییرِ حالت ِمایع به بخار،تبخیر می گویند.

    18-دلیل تبخیر آب های روی زمین چیست؟گرمای نور خورشید.

    19-آیا مواد همیشه به یک حالت باقی می مانند؟برای پاسخ خود دلیل بیاورید.خیر – می توان مادّه ی مایعی را با حرارت دادن به گاز تبدیل کرد و یا مادّه ی جامدی را با حرارت دادن به مایع تبدیل کردو....

    منبع مطلب : amoozgaremadrese.blogfa.com

    مدیر محترم سایت amoozgaremadrese.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    فاطیما 1 ماه قبل
    0

    عالی، ممنون

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید