توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    برجسته ترین دستاورد فرهنگی اعراب در دوران جاهلیت چه بود

    1 بازدید

    برجسته ترین دستاورد فرهنگی اعراب در دوران جاهلیت چه بود را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    نمونه سوالات درسهای 3 و4 کتاب یازدهم انسانی

    نمونه سوالات درس  3 کتاب یازدهم 

    1-نتایج مطالعات مورخان و کاوش های باستان شناسی در سده های 19 و20 م. درباره وجود تمدن در شبه جزیره عربستان چه بوده است؟ص21

    2- جامعه عربستان در آستانه ظهور اسلام از چه گروههایی تشکیل می شد؟

    3-شاخص ترین ارزش های حاکم بر نظام قبیله ای چه بود؟

    4-چه عاملی سبب به وجود آمدن تعصب یا عصبیت قبیله ای شده بود؟تعصب قبیله ای چه نقشی را در جامعه شبه جزیره عربستان به عهده داشت؟

    5-در نظام اجتماعی عربستان زن دارای چه مقام ومنزلتی بود؟

    6- در هنگام ظهور اسلام قبیله قریش دارای چه موقعیتی بود؟ص22

    7-چرا نمی توان قدرت و نفوذ قبیله قریش را به منزله حکومت پایدار برشمرد؟

    8-چه عواملی در وضعیت اقتصادی شبه جزبره عربستان موثر بودند؟

    9-قبایل پراکنده در شبه جزیره عربستانزندگی خود را چگونه تامین می کردند؟

    10-شبه جزیره عربستان از نظر فرهنگی در چه شرایطی قرار داشت؟برجسته ترین دستاورد فرهنگی اعراب در دوران جاهلیت چه بود؟

    11-درباره دین واعتقادات ساکنان شبه جزیره عربستان همزمان با ظهور اسلام چه می دانید؟ص23

    12-حنفاء چه کسانی بودند؟

    13-وضعیت اجتماعی وفرهنگی مردمانی که حضرت محمد(ص)درآن به پیامبری رسید دارای چه شاخصه ای بود؟

    14-مفهوم جاهلیت را شرح دهید و سه مورد ازمصادیق آن را در دوران پیش از اسلام ذکر کنید.

    15-دعوت پیامبر در آغاز به چه صورت بود؟ توضیح دهیدص26

    16-واکنش سران مشرک با اسلام چگونه بود؟ص27

    17-علل و عوامل اصلی مخالفت سران مشرک با اسلام و پیامبر را بنویسید.

    18-چرا مشرکان به راحتی نمی توانستند با پیامبر و مسلمانان مقابله کنند؟چه تصمیمی گرفتند؟صص28-27

    19-هدف مشرکان از محاصره اقتصادی،اجتماعی مسلمانان چه بود؟مفاد معاهده را بنویسید

    20-چرا اندیشه هجرت از مکه به مدینه به ذهن پیامبر و مسلمانان راه یافت؟ص29

    21-هدف پیامبر از سفر به طائف چه بود؟

    نمونه سوالات درس 4

    1-هجرت پیامبر ومسلمانان به یثرب په پیامدی به دنبال داشت؟ص30

    2-اوضاع اجتماعی،سیاسی و اقتصادی یثرب را در آستانه ظهوراسلام به اختصار توضیح دهید.صص31-30

    3-چرا پیمان عقبه دوم نشانگر عمق نفوذ وگسترش اسلام در یثزب بود؟ص32

    4-پیمان عقبه دوم چه پیامدهایی داشت؟ص33

    5-یکی از شروط بیعت با پیامبر وپذیرش دعوت اسلام هنگام مهاجرت به مدینه چه بود؟

    6-پیامبر چرا و چگونه از مکه خارج و به سوی مدینه حرکت کرد؟

    7-پیامبر پس از ورود به مدینه درکجا ساکن شد؟ص34

    8-چه کسانی به اهل صفه معروف شدند؟

    9-پیامبر برای ایجاد همبستگی میان مهاجر وانصار و همزیستی مسالمت امیز همه ساکنان دست به چه اقداماتی زد؟ص35

    10-هدف پیامبر از ایجاد پیمان برادری در مدینه چه بود؟

    11- هدف پیامبر از پیمان نامه عمومی مدینه چه بود؟

    12-چرا تهدید مسیر تجارت مشرکان مکه به شام وکسب غنیمت از اهداف عملیات نظامی رسول خدا بود؟ص37

    13-کدام نبرد ضربه سنگین وجبران ناپذیزی بر قریش وارد وقدرت و موقعیت آنان را در منطقه حجاز تضعیف کرد؟توضیح دهید

    14-درباره جنگ احد و خندق چه می دانید؟

    15-سردسته منافقان چه کسی بود اقدامات وی را بنویسید.ص38

    16-یهودیان مدینه چه مشکلاتی را برای پیامبر و مسلمانان ایجاد می کردند؟

    17-چه عواملی زمینه مساعدی برای نشر اسلام درمیان قبیله های منطقه حجاز فراهم آورد؟

    18-صلح حدیبیه درچه شرایطی بین پیامبر و مشرکان قریش بسته شد؟ نظر قران در این رابطه چیست؟

    19-علت فتح مکه چه بود؟ص39

    20-چرا مورخان سال نهم هجری را سال وفود نامیده اند؟

    21-درباره اعلان برائت از مشرکان چه می دانید؟

    22-درباره حجه الوداع چه می دانید؟

    23-روش حکومت داری پیامبر را بنویسید.ص40

    24-رسول خدا در مدیریت امور نظامی و سپاه چگونه عمل می کرد؟

    25-نظر اسلام درباره تعلیم وتربیت چیست؟

    26-مهمترین منابع مالی مسلمانان چه بود؟

    27-درباره خلق وخوی رسول خدا بنویسید.ص41

    منبع مطلب : sorenaroshana.blogfa.com

    مدیر محترم سایت sorenaroshana.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جاهلیت

    جاهلیت از مفاهیم مصطلح در اسلام و نامی است که به حالت فکری مردم عرب پیش از ظهور اسلام داده شده‌است. این واژه در قرآن هست اگر چه تفسیرهای متفاوتی از آن شده‌است.

    تاریخ‌دانان و پژوهشگران تاریخ نیز گاه این واژه را برای اشاره به جامعه عربستان پیش از اسلام بکار می‌برند.

    در دوران جاهلیت مردم شبه جزیره عربستان بت می‌پرستیدند، و برایش قربانی تقدیم می‌نمودند، با ظهور دین اسلام آئین بت‌پرستی برچیده شد.

    به‌طور کلی، آغاز و پایان دوران معروف به جاهلیت مورد اختلاف دانشمندان اسلامی است. برخی آن را فاصله میان نوح و ادریس، و برخی میان آدم و نوح و گروهی زمان میان موسی و عیسی دانسته‌اند، جمعی نیز جاهلیت را عصر عیسی تا محمّد پنداشته‌اند. به هر صورت پایان این زمان را گاه ظهور محمد و گاه فتح مکه گفته‌اند.[۱]

    اختلاف در معنای جاهلیت[ویرایش]

    در سدة ۱۹م/۱۳ق گلدزیهر، با نظر نویسندگان مسلمان مخالفت کرد و چنین اظهار داشت که «جهل» در دوران پیش از اسلام، نه در مقابل «علم» که در مقابل «حلم» می‌نشسته‌است. نظر گلدسیهر را بسیاری پسندیدند؛ در زمینة تاریخ ادبیات عرب که خواه ناخواه با عنوان «عصر جاهلی» آغاز می‌شود، نویسندگان باختر به همین نظریه گرایش یافتند. بلاشر و ویر و نویسندگان «دائرةالمعارف اسلام» و دیگران نیز آن را کاملاً پذیرفته‌اند.

    اما ایزوتسو با بهره‌گیری از پژوهش‌های گلدسیهر، بیش از همه به موضع پرداخته، و با استناد به یکی دو روایت معروف اسلامی نتیجه گرفته‌است که جاهلیت در نظر محمد و مردم آن روزگار دورهای نبود که گذشته باشد، بلکه حالت روانی خاصی بود که با برآمدن اسلام، دامن درکشیده بود، اما آثارش همچنان در جامعه عرب‌ها می‌توانست مشاهده شود.[۲]

    تقسیم‌بندی جزیره عرب[ویرایش]

    در آن دوران جزیره عرب به سه قسمت تقسیم شده بود که عبارتند از:

    «ساحل حضرموت»، «الأحساء»، «خلیج عدن»، در ساحل کرانهٔ اقیانوس هند دربرمی‌گرفته‌است. تاریخ نویسان قوم عرب به سه طبقات تقسیم نموده أند که عبارتند از:

    قبائل عرب[ویرایش]

    نبرد ذیقار[ویرایش]

    تاریخ‌نویس بزرگ ونسب‌نویس عرب: «محمود بن علی بن ناصر ال أبو بکر» می‌نویسد: از قبائل مهم قبیلهٔ بنی شیبان البکری، به سر پرستی هانی بن مسعود الشیبانی توانست قبائل عرب صحرای دیار بکر (در شمال عراق کنوی) جمع‌آوری کند ولشکری انبوه تهیه نماید وبا لشکری که پادشاه ساسانی برای سرکوبی اعراب فرستاد بود در مکانی به نام «ذی قار» بجنگد، در این جنگ اعراب بر لشکر کسری چیره شدند ودو سردار بزرگ ایرانیان به نام‌های: هامرز تستری و سردار جلابزین کشته شدند. این جنگ در تاریخ به نام نبرد ذی قار مشهور است. وأولین باری بود که اعراب بر ایرانیان پیروز می‌شوند. تاریخ نویسان این واقعه به سال ۶۰۹ میلادی ترجیح می‌دهند، یعنی در بدایات ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان.

    شاخه‌هایی از قبیلهٔ بزرگ «بنی بکر» امروزه تقریباً در تمام کشورهای عربی منتشر هستند، به‌طور مثال:شبه جزیره عربستان، یمن، شام، «آل ابوکر» در فلسطین (در منطقهٔ جنین)، و غزه، «آل البطاینه» در اردن (اربد)، «آل ابوغوش» در قدس، «آل الحوت» در مصر، و لبنان تمام این‌ها فروعی از قبیلهٔ بزرگ «بنی بکر» تغلب هستند. همچنین أمراء از قبیلهٔ بکر بن وائل (تغلب) در سراسر شبه جزیره عربستان در دوران جاهلیت منتشر شده بوده أند، وساکنان أصلی این مناطق بوده أند.

    منابع[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید