توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    بندی که در پایان متن می آید و مطالب متن را جمع بندی میکند

    1 بازدید

    بندی که در پایان متن می آید و مطالب متن را جمع بندی میکند را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    آموزش مهارت نوشتن یا بند نویسی فارسی چهارم ابتدایی

    بچه های گلم شما در کلاس دوم با جمله سازی به طور کامل آشنا شده اید

    و در سال سوم بند نویسی را فرا می گیرید و در سال چهارم انشا نویسی را فرا خواهید گرفت.

    بند یعنی چند جمله که یک موضوع مشخص دارند و پشت سرهم می آیند .

    مراحل مهارت نوشتن یا بند نویسی :

    1-موضوع مناسب انتخاب شود .

    2-موضوع کلی به موضوعات کوچک تر تقسیم شود .

    3-خط اول با کمی فاصله از سر خط نوشته شود.

    4-جمله ی اوّل بند ،جمله ی اصلی است و به آن جمله ی موضوع می گویند .

    5-جمله های بعدی باید تکمیل کننده جمله ی موضوع باشند .

    6- جمله های یک بند باید به هم مربوط باشند و پشت سرهم نوشته شوند.

    7-بند باید کوتاه باشد.

    8- به بند پاراگراف نیز می گویند .

    9-بند باید به حالت نوشتاری نوشته شود نه گفتاری .

    10-نشانه های نگارشی باید در متن رعایت شود .

    اصول مهارت نوشتن یا بند نویسی :

    1- با کنار هم گذاشتن جمله ها، یک «بند » ساخته می شود.

    2- جمله ها بایدبا هم ارتباط داشته باشند.

    3- به نوشته های کوتاه، که جمله های آن درباره ی یک مطلب است، «بند » می گویند.

    4- جمله های یک بند باید در مورد یک موضوع باشند و باهم ارتباط داشته باشند.اگر این جمله ها با هم ارتباط نداشته باشند، «بند » تولید نمی شود؛

    بلكه چند جمله ی پراكنده ایجاد شده است كه به هم ربطی ندارند.

    5- بندساخته شده است باید یک مطلب را بیان می كند؛ بنابراین، خواننده ای كه بندرا می خواند، به راحتی منظورنویسنده را می فهمد.

    گام های مهارت نوشتن یا بند نویسی

    گام اوّل برای نوشتن بند، انتخاب یک «موضوع مناسب » است.

    گام دوم برای نوشتن یک بند، انتخاب موضوعِ مناسب، اهمیّت دارد.

    گام سوم تمام جمله های یک بند، باید درباره ی موضوع آن، توضیح دهند.

    گام چهارم موضوع، ممكن است كلّی باشد؛ نوشتن در مورد موضوع های كلّی،دشوار است؛

    بنابراین می توان آن را به موضوع های كوچک تر، تقسیم كرد.موضوع های كوچک، كار نوشتن را آسان و منظّم تر می كند.

    گام پنجم چون بند کوتاه است، نوشتن درباره ی یک موضوع کلّی، در یک بندممکن نیست؛

    بنابراین موضوع کلّی به موضوع های کوچک تر تقسیم می شود.

    گام ششم انتخاب موضوع کوچک، از پراکندگی مطالبِ بند، جلوگیری می کند.

    گام هفتم داشتنِ آگاهی و اطّلاعات بیشتر درباره ی یک موضوع، کارِ بندنویسی را آسان تر می کند.

    گام هشتم جمله ی اوّل بند، جمله ی اصلی آن است.

    گام نهم جمله های یک بند باید در تکمیلِ جمله ی اوّل بند، نوشته شوند.

    گام دهم به جمله ای که د ابتدای بند می آید، «جمله ی موضوع » می گویند.

    گام یازدهم جمله ی موضوع، به خواننده کمک می کند تا موضوع را آسان تر بفهمد وپیام را درک کند.

    آموزش مهارت نوشتن یا بند نویسی

    تمرين هاي نگارش در كتاب مهارت هاي نوشتاري به پرورش مهارت نوشتن مي پردازند.

    در صفحه چهارم هر درس فعاليتي با عنوان نگارش گنجانده شده است كه از ابتدا به صورت غير مستقيم به دانش آموزان شيوه ي نوشتن را آموزش مي دهد.

    اين فعاليت به انشا و نوشتن خلاق و فعال مي پردازد و در پايان كتاب از دانش آموزان انتظار مي رود كه بتوانند يك بند منسجم و زيبا ، با توجه به فعاليت هاي نگارش، بنويسند.

    نگارش، به آموزش بندنويسي مي‌پردازد و به تعميق و تجربه‌هاي يادگيري در اين زمينه اختصاص دارد. در اين بخش موارد زير آموزش داده مي‌شود

    مراحل بندنویسی

    انتخاب موضوع
    محدود كردن دامنه‌ي موضوع
    آشنايي با جمله‌ي موضوع
    نوشتن بند منسجم

    ( تعریف بند) :

    قبل از تعریف بند ابتدا از ملموس شروع می کنیم .

    تعریف جمله : از چند کلمه درست شده است ، که ارتباط صحیح لفظی ومعنایی داشته باشد.

    تعریف بند : از چند جمله درست شده است ، که ارتباط صحیح لفظی ومعنایی داشته باشد.

    آموزش نوشتن (بند نویسی)

     موضوعی داده می شود :
    .1برای موضوع چندکلمه یا تصویر می دهیم .

    . 2 یک کلمه یا تصویر خالی ؟؟؟

    3 .در مورد هرکدام چند جمله بگویند.

    4 .هر گروه يك تصویر را انتخاب می کنند.

    * گفتن و صحبت کردن مقدمه نوشتن

    ( محدود کردن موضوع )
    موضوع + عبارت محدود کننده (نان انواعی دارد ) تمام جملات بعدی باید در همین مورد بیاید .

    د) جمله موضوع :
    اولین جمله بند که معمولاً با تو رفتگی آغاز می شود . مهمترین جمله بند است که جملات بعدی باید در توضیح آن بیاید .

    * در این قسمت جملاتی که به جملات موضوع ربط ندارد شناسایی و حذف وجایگزین می شوند .

    ه ) قضاوت عملکرد :

    درس اول:

    دانش آموز با توجه به تصاوير جمله بنويسد و آن جمله ها را در كنار هم قرار دهد.

    (دادن چندموضوع به صورت غير مستقيم، به كمك تصوير)

    در صفحه‌ي نگارش درس اوّل، دانش‌آموز با شکل ظاهری بند که شامل چند جمله است، آشنا می‌شود.

    در اين صفحه او به كمك تصاوير، جملاتي را مي‌نويسد كه به هم مرتبط هستند

    و در ادامه فقط ياد مي‌گيرد كه چند جمله را كنار هم بنويسد و يك متن كوتاه را توليد كند.

    اين متن كوتاه، شبيه يك بند است. در گام اول، هدف تنها آشنايي با بند از نظر شكل ظاهري است

    و انتظار بيشتري از دانش‌آموز نداريم. اگر بندي كه نوشته‌اند به لحاظ معنايي منسجم نيست و اشكالاتي دارد، مهم نيست

    درس دوم:

    يك گام جلوتر رفته و فراگير به كمك سه تصوير به صورت فرايندي درباره ي يك موضوع يك بند مي نويسد.

    در فعّالیّت نگارشی این صفحه، دانش‌آموز درباره‌ی موضوع تصاویر جملاتی می‌نویسد که با هم ارتباط دارند و درباره‌ی تصویر توضیح می‌دهند.

    به عبارت ديگر در درس گذشته، معيار شناخت بند فقط ساختاري بود اما در اين درس، ملاك معنايي نيز اضافه مي‌شود.

    هدف این است که به کمک تصاویر در نوشته‌ی دانش‌آموزان انسجام ایجاد شود و پراکنده‌گویی اتفّاق نیفتد.

    درس سوم:

    تمرين و مرور دو درس گذشته.در اين صفحه پس از دو جلسه تمرين بندنويسي، تعريف بند ارائه مي‌شود.

    درواقع نوع آموزش به گونه‌اي طراحي شده است كه دانش‌آموزان در عمل به اين معني مي‌رسند.

    آن‌ها در درس اوّل ملاك ساختاري را آموختند و در درس دوم به ملاك معنايي رهنمون شدند.

    حالا در درس سوم جمع‌بندي مي‌كنند كه متن به لحاظ ساختاري از چند جمله تشكيل شده است و به لحاظ معنايي اين جملات مرتبط هستند.

    لازم به ذكر است مطالب داخل كادر به هيچ‌وجه براي حفظ كردن نيست و فقط به هدايت و جمع‌بندي ذهني دانش‌آموز كمك مي‌كند.

    درس چهارم:

    تاكيد بر ارتباط جمله هاي يك بند.در نگارش اين درس، هدف اين است كه دانش‌آموزان بند منسجم را از بند غيرمنسجم تشخيص دهند.

    به اين ترتيب با خواندن دو بند بالاي صفحه و برجسته شدن تفاوت آنها، نتيجه‌گيري مباحث قبلي در ذهن دانش‌آموزان تقويت مي‌شود

    در عمل متوجه مي‌شوند كه پراكنده‌گويي سبب مي‌شود كه پيام نويسنده به خواننده منتقل نشود.

    در ادامه وقتي در پايين صفحه از آنها خواسته مي‌شود كه يك بند بنويسند، توجه مي‌كنند كه نوشته آنها انسجام داشته باشد.

    درس پنجم:

    انتخاب موضوع توسط ۴ خود دانش آموز بدون كمك گرفتن از تصوير. پس از آشنايي با بند منسجم، بندنويسي به طور جدي‌تر آغاز مي‌گردد.

    درواقع گويي مباحث گذشته مقدمه‌اي بر آموزش بندنويسي بوده است. گام اول در بندنويسي داشتن موضوع است.

    موضوع نوشته ، ذهن نويسنده را محدود و متمركز مي‌كند و به اين ترتيب او قادر مي‌گردد بند منسجم بنويسد.

    داشتن موضوع به عنوان اولين گام در بندنويسي در اين درس برجسته شده است.

    البته این نکات احتمالا در سال سوم ابتداییتدریس شده و برای اطلاعات کامل تر شما در اختیار قرار داده شده است

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    بندی که در پایان متن می آید و مطالب متن را جمع بندی می کند

    بندی که در پایان متن می آید و مطالب متن را جمع بندی می کند

    بندی که در پایان متن می آید و مطالب متن را جمع بندی می کند را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    قالب بندی متن

            ٌٌWفصل سوم:                                   

    قالب بندی متن

    استفاده از قالبهای Bold، Italic و Underline

    استفاده از قالبهای Subscript و Superscript

    تغییر کوچکی و بزرگی حروف در متن (Change Case)

    بکار بردن رنگهای مختلف در متن

    کپی نوع قالب بندی از یک قطعه متن به قطعه دیگر (Format Painter)

    بکار بردن سبک نگارش برای یک کلمه، خط و یا پاراگراف

    اعمال یک سبک نگارش

      استفاده از خط فاصله گذاری به (Hyphenation) صورت خودکار

    تنظیم دستی خط فاصله ها

      قرار دادن یا برداشتن علامت خط فاصله خالی یا علامت اتمام خط

    مرتب سازی متن از چپ، مرکز، راست و به صورت تراز شده

    تورفتگی پاراگراف از چپ، راست، اولین خط یا بعد از آن

    تو رفتگی متن

    تنظیم فاصله خطوط در یک سند

    اعمال کردن فاصله در بالا و پایین پاراگراف

    قالب بندی متن

    با قالب بندی می توان نوع فونت را در هر نقطه از سند یا قسمتی که انتخاب نموده اید، تغییر دهید. این ویژگی باعث می شود متن داخل سند با سبک و ظاهری متفاوت نمایش داده شود.

    تغییر ظاهر متن : اندازه فونت و انواع فونت

    متن انتخاب شده برای عوض کردن فونت می تواند یک کلمه، یک جمله یا یک پاراگراف باشد.

    متن انتخاب شده برای عوض کردن فونت می تواند یک کلمه، یک جمله یا یک پاراگراف باشد.

    یک راه حل سریع برای تغییر اندازه فونت وجود دارد، اینکه از نوار ابزار Formatting استفاده شود (شکل روبرو) یا از منوی Format فرمان Font را انتخاب کرده تا کادر محاوره ای Font ظاهر شود.

    Font : نمای کلی مجموعه کاراکترها مشخص می کند.

    Font Style : در مورد کاراکترها تصمیم می گیرد که Bold یا Italic یا زیر خط دار (Underline) باشد.

    Size : با این فرمان، اندازه کاراکترها مشخص می شود.

    Underline : با این فرمان تعیین می کنید که هیچ خطی زیر کلمات نباشد، یا یک خط تنها، یک خط دوبل، و یا خطوط متفاوت دیگر زیر کلمه ها قرار گیرد.

    Color : رنگ متن را به همان شکلی که در صفحه نمایش داده شده، نشان می دهد.

    Strikethrough : خطی است که روی کاراکترهای انتخاب شده کشیده می شود.

    Double Strikethrough : دو تا خط کنار هم روی کاراکترهای انتخاب شده کشیده می شود.

    Superscript : متن را نسبت به جای معمول خودش کمی بالاتر می نویسد.

    Subscript : متن را نسبت به جای معمول خودش کمی پایین تر می نویسد.

    Shadow : سایه ای را کنار متن ایجاد می کند.

    Outline : مرزهای درونی و بیرونی هر کاراکتر را نشان می دهد.

    Emboss : به نظر می رسد که متن از صفحه بالا آمده  به صورت برجسته نمایش
     داده می شود.

    Engrave : به نظر می رسد که متن در صفحه حک شده و یا داخل آن فرو رفته باشد.

    Small caps : متن انتخاب شده به صورت حروف کوچک قالب بندی می شود.

    All caps : کل متن به قالب حروف بزرگ در می آید.

    Hidden : کاراکتر در صفحه پنهان می شود.

    Preview :  ظاهر فونت را قبل از اعمال آن در صفحه نمایش نشان می دهد.

    استفاده از قالبهای Bold، Italic و Underline

    متن مورد نظر را به حالت انتخاب در آورید. روی آیکن Bold یا Italic و یا Underline در نوار ابزار Formatting کلیک کنید. برای اینکه متن دوباره از این حالتها خارج شود دوباره روی همان قالب کلیک کنید.

    استفاده از قالبهای Subscript و Superscript

    متن مورد نظر را انتخاب کنید. از منوی Format فرمان Font را انتخاب می کنیم تا کادر محاوره ای Font ظاهر شود. در قسمت Effect فرمان Subscript یا Superscript را بنا به عملی که قرار است انجام دهیم، انتخاب می کنیم.

    در Subscript متن از جای معمولی خودش کمی پایین تر نوشته می شود.

    غلط                             درست

    H2O                          H2O

    در Superscript متن از جای معمولی خودش کمی بالاتر نوشته می شود.

    غلط                             درست

    E=MC2                  E=MC2

    تغییر کوچکی و بزرگی حروف در متن (Change Case)

    متن مورد نظر را انتخاب کنید. از منوی Format فرمان Change Case را انتخاب کنید. از کادر محاوره ای ظاهر شده حالت مورد نظر را انتخاب و Ok را بزنید. با کلیک بر روی علامت سوال در بالا و سمت راست همین کادر محاوره ای می توانید راهنمایی های مربوط به گزینه درون کادر را بگیرید.

    بکار بردن رنگهای مختلف در متن

    بکار بردن رنگهای زمینه مختلف برای متن

    متن مورد نظر را انتخاب کنید. از منوی Format فرمان Border and Shading را انتخاب کنید. سپس از کادر محاوره ای برگه Shading را انتخاب و روی رنگ مورد نظر رفته و Ok بزنید.

    کپی نوع قالب بندی از یک قطعه متن به قطعه دیگر (Format Painter)

                  متنی را که قبلا قالب بندی کرده اید، انتخاب نمایید.

               روی آیکن   format pointer   کلیک کنید. اکنون مشاهده خواهید کرد که
    اشاره گر ماوس به شکل یک برس کوچک نقاشی در خواهد آمد.

                  متنی را که می خواهید قالب مورد نظر به آن انتقال یابد انتخاب کنید.

                    هنگامی که دکمه ماوس را رها کنید می بینید که قالب بندی موجود در متن انتخاب شده اولی بر روی این متن اعمال می شود.

    بکار بردن سبک نگارش برای یک کلمه، خط و یا پاراگراف

    یک سری از قالب های گروهی از پاراگراف ها و کاراکترها است که به عنوان یک سبک نگارش آنرا تعریف می کنیم و می خواهیم در کل متن از آن استفاده شود. آنرا در برگه ثبت سبک های نگارش ذخیره می کنیم. و برای صرفه جوی در زمان برای قالب بندی سندهایی که دارای سبک یکسان
    می باشد از آن استفاده می کنیم.

    اعمال یک سبک نگارش
             متن مورد نظر را انتخاب کرده روی فلش رو به پایین در سمت راست کادر
    Style کلیک کنید. کادر Style list تمام سبک های نگارش کلمه را که می تواند در سند اعمال شود نشان می دهد. حال اگر یکی از سندها را انتخاب کنید، آن سبک روی آن متن اعمال می شود.

    استفاده از خط فاصله گذاری به (Hyphenation) صورت خودکار

               از منوی   Tools فرمان Language را انتخاب کنید.

       از زیر منوی نمایش داده شده فرمان Hyphenation                 را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود.

                برای اینکه در متن خط فاصله به صورت خودکار گذاشته شود کادر انتخابی automatically hyphenate document  کلیک کنید.

    در این کادر می توانید با کم و زیاد کردن اندازه در Hyphenation zone        فاصله متن نسبت به سمت راست صفحه را تنظیم کنید.

    تنظیم دستی خط فاصله ها

    از منوی Tools فرمان Hyphenation را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود. روی دکمه Manual کلیک کنید تا کادر محاوره ای دیگری به شکل روبرو باز شود. سپس مابین کلمه ها فاصله است که در صورت دلخواه شخص با فشردن Yes فاصله گذاری می شود.

    قرار دادن یا برداشتن علامت خط فاصله خالی یا علامت اتمام خط

    کلید Shift+Enter را فشار دهید. برای نمایش دادن کاراکتر اتمام خط روی آیکن Show/Hide کلیک نمایید. برای برداشتن علامت خط فاصله یا اتمام خط دوباره Show/Hide را انتخاب کنید.

    مرتب سازی متن از چپ، مرکز، راست و به صورت تراز شده

    بیشتر اوقات برای تنظیم متن نسبت به حاشیه های صفحه از طریق
    مرتب سازی می توانیم متن مان را جلوه دهیم. در متن های اداری که از چپ به راست تنظیم می شود یا تیتر و عنوان صفحات که از مرکز چیده می شود و یا در روزنامه که متن ممکن است از هر طرفی چیده شده باشد.

    تورفتگی پاراگراف از چپ، راست، اولین خط یا بعد از آن

    تو رفتگی متن

            پاراگر اف مورد نظر را انتخاب کنید یا مکان نما را داخل پاراگرافی که می خواهید تو رفته شود قرار دهید.    

             از منوی format t فرمان Paragraph را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود    

              برگه Indents and Spacing را انتخاب کنید. سپس می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید.            

    Left : اگر یک عدد مثبت را وارد کنید، پاراگراف از سمت راست حاشیه چپ مرتب می شود. اگر یک عدد منفی وارد کنید، پاراگراف از سمت چپ حاشیه چپ مرتب می شود.

    Right : اگر یک عدد مثبت را وارد کنید، پاراگراف از سمت چپ حاشیه راست مرتب می شود. اگر یک عدد منفی وارد کنید، پاراگراف از سمت راست حاشیه راست مرتب می شود.

    Special : تعیین می کند که تو رفتگی از نوع خط اول صورت گیرد یا به صورت معلق باشد.

    Hanging : یک تو رفتگی معلق انجام می دهد.

    By : فاصله تو رفتگی را از کادر مشخص می کند. برای کم کردن یا زیاد کردن مقدار آن برحسب دهم اینچ، از فلش های رو به بالا یا پایین استفاده نمایید.

    تنظیم فاصله خطوط در یک سند

                                 مکان نما را در جایی که می خواهید متن با فاصله های جدید درج شود قرار دهید.              

                                از منوی Format فرمان Paragraph را کلیک کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود.

                         روی فلش رو به پایین سمت چپ کادر  line spacing کلیک کنید.

    Single : حالت پیش فرض تنظیمات است و مشخص می کند که یک خط فاصله بین خطوط باشد.

    1.5 Line : مشخص می کند که به اندازه 5/1 برابر خط، بین خطوط فاصله باشد.

    Double : مشخص می کند که به اندازه دو برابر خط، بین خطوط فاصله باشد.

    At least : نشانگر حداقل فاصله بین خطوط می باشد.

    Exactly : یک مقدار ثابت را به عنوان فاصله، بین خطوط در نظر می گیرد.

    Multiple : در کادر At فاصله خطوطی که مورد نظر است را تایپ یا انتخاب کنید.

    At : میزان فاصله بین خطوط پاراگراف را بر حسب خطوط یا نقطه تعیین
    می کند.

    اعمال کردن فاصله در بالا و پایین پاراگراف

                                          مکان نما را در درون پاراگرافی که می خواهید فاصله خطوط آن تغییر یابد، قرار دهید.

                                           اگر می خواهید فاصله خطوط را در چند پاراگراف تغییر دهید، آنها را انتخاب کنید.

                                  از منوی  format فرمان Paragraph را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود.

                                 از قسمت spacing بر حسب نیاز، فاصله گذاری را در Before و After تنظیم کنید

    روی دکمه ok کلیک کنید

    منبع مطلب : ict.tbzmed.ac.ir

    چگونه پایان نامه بنویسیم؟ راهنمای کامل نوشتن پایان نامه و رساله

    فهرست­ ها

    بعد از چکیده پایان­ نامه، به ترتیب فهرست مطالب، فهرست علائم و نشانه­ ها، فهرست جداول، فهرست اشکال و سایر فهرست ها قرار می­ گیرند. در فهرست­ ها صفحات اولیه پایان­ نامه ( تقدیر و تشکر، چکیده و …) ذکر نمی ­شوند.

    دقت داشته باشید که عناوین ذکر شده در فهرست باید دقیقا با عناوین خود متن یکی باشند، حتی این مساله باید در شماره­ گذاری، نقطه­ گذاری یا با حروف بزرگ نوشتن نیز رعایت شود. همچنین در نظر داشته باشید که عناوین سرفصل­ ها مختصر و گویا باشند و به صورت جملات طولانی ذکر نشوند. اگر عناوین اصلی دارای زیرشاخه هستند حتما در فهرست این زیرشاخه­ها را با تورفتگی (Indentation) مشخص کنید.

    فصول پایان نامه

    پایان­ نامه­ های کارشناسی ارشد طبق استاندارد اکثر دانشگاه­ها شامل ۵ فصل می­شوند. این فصول به ترتیب موارد زیر را در بر می­ گیرند:

    فصل اول پایان نامه با مقدمه آغاز می ­شود. برای نوشتن مقدمه باید بدانید باقی قسمت­ های پژوهش در مورد چه موضوعاتی هستند. پس بهتر است ابتدا بخش­ های دیگر پایان­ نامه را تکمیل کنید و پس از آن به نگارش بخش ­ها و زیرشاخه­ های مقدمه بپردازید.

    جمله ­ی اول مقدمه بسیار مهم است، این جمله می­ تواند خواننده را برای خواندن ادامه پایان­ نامه متقاعد کند. پاراگراف­ های بعدی باید به موضوعاتی از جمله تحقیقات پیشین در زمینه موضوع پژوهش، افرادی که ایده اولیه این موضوع را مطرح کردند و همچنین جدیدترین مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته بپردازد. در نهایت باید توضیح داده شود که چرا مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

    اگر هنوز در نوشتن مقدمه پایان­ نامه تردید دارید نکاتی درباره نوشتن مقدمه پایان نامه را مطالعه کنید. همچنین بد نیست به طور دقیق ­تر و شفاف تر بدانید فصل اول پایان­ نامه چگونه نوشته می ­شود؟

    در این فصل از پایان­ نامه اطلاعاتی ارائه می­شود که خواننده را متقاعد کند نتایج بدست آمده در این پژوهش درست است.همچنین به برخی سوالات نیز در این قسمت باید پاسخ داده شود. این بخش همچنین نشانگر پیشرفت اطلاعات و دانش پژوهشگر در یک رشته تحقیقاتی است. بنابراین باید سابقه موضوع به خوبی بررسی شود و متنی که ارائه می ­شود فواید زیر را داشته باشد:

    این فصل از پایان­ نامه نقش سرنوشت سازی را ایفا می­ کند. در این فصل متغیر معرفی می ­شود، متغیر در اصل خصوصیات و حالات مورد اندازه­ گیری است که می ­تواند تغییر کرده یا تغییر ایجاد کند بنابراین هنگام طرح و برنامه ریزی یک تحقیق مهم است که متغیرهایی که اندازه گیری ­خواهند شد انتخاب شده و تشریح شوند چرا که متغیرها با اهداف تحقیق ارتباط خواهند داشت.

    فصل چهارم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و برخی آن را قلب تپنده پایان­ نامه می­دانند چرا که در این قسمت، نتایج حاصل از حل معادلات، شبیه­ سازی یا انجام آزمایشات بیان می­شود و به طور کلی می­توان نتایج حاصل از تدوین پایان نامه را در این قسمت بدست آورد.

    این فصل از پایان­نامه جاییست که پاسخ­ها در آن قرار دارند بنابراین باید فقط محدود به ارائه داده­ ها باشد و در آن تفسیری صورت نگیرد.

    آخرین بخش از فضول پایان­ نامه بخشی است که در آن نتایج نهایی تفسیر و بررسی شده و پیشنهاداتی ارائه می ­شود. هدف از نگارش این فصل بازگشت به بیان مساله و هدف اصلی تحقیق است.

    فصل پنجم می­تواند نقش فشرده­ای از تحقیق را برای کسانی که وقت خواندن تمام مطالب گزارش را ندارند ایفا کند. بنابراین، این بخش به طور خلاصه و اجمالی هر آنچه در فصل­های مهم گزارش تحقیق بیان شده است را بازگو می­کند.

    برای ارائه این بخش سعی کنید از دید خواننده­ها فکر کنید. فصل چهار نتایج را ارائه می­ کند در حالی که فصل پنج معنای این نتایج را می­ گوید. در پایان این قسمت می ­توانید پیشنهادات خود را در رابطه با نتیجه تحقیق ارائه دهید و توصیه­ هایی برای انجام پژوهش­ های بیشتر داشته باشید.

    منابع و مراجع

    پس از اتمام فصول پایان­ نامه باید به منابع و مراجع اشاره شود. سعی کنید هر منبعی که از آن برای تهیه پایان­ نامه استفاده کرده­اید را در این بخش جای دهید، از آوردن منابع در متن به صورت زیرنویس خودداری کنید. در این مطلب درباره روش­ های ارجاع دهی و رفرنس نویسی بیشتر بدانید.

    ویرایش پایان ­نامه

    در نهایت پایان ­نامه شما نیاز به ویرایش خواهد داشت بنابراین بهتر است پس از اتمام کار نگارش پایان­ نامه، آن را از نظر ساختار و محتوا بررسی و ویرایش کنید. پایان­ نامه را چند بار بخوانید تا مطمئن شوید هیچ اشتباه چاپی، املایی یا جمله بندی در متن وجود ندارد.

    می ­توانید از نرم­افزارهایی که دیکته لغات را بررسی می کنند ( مانند ویراستیار) استفاده کنید. خوانده شدن پایان­ نامه توسط افراد دیگر نیز می­تواند به شما کمک کند نکاتی که از دید شما دور مانده اصلاح شود.

    در ویرایش نهایی پایان ­نامه دقت داشته باشید که محتوا و مطالب تکراری نباشند و از لحاظ منطق و ارتباط معنایی با سایر قسمت­ ها همخوانی داشته باشند. سبک نگارش فصول و معنای فصول نیز نباید با یکدیگر متفاوت باشد.

    اگرچه تعداد صفحات پایان­ نامه در رشته­ ها و موضوعات مختلف متفاوت است اما معمولا به طور استاندارد یک پایان نامه با تمامی جداول، شکل ­ها، منابع و مراجع چیزی حدود ۷۰ الی ۱۰۰ صفحه است.

    چنانچه مطلب فوق برای شما مفید بود، خوشحال می شویم آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید و نظرات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

    منبع مطلب : www.writeme.ir

    « آئین نگارش پایان نامه های کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری» - دانشگاه علم و صنعت ایران - دانشکده مهندسی صنایع

    « آئین نگارش پایان نامه های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری»

    در این بخش شکل و شیوه ای یکسان در نگارش پایان نامه ارائه می?گردد که رعایت آن ضروری است ومنجر به ارزیابی کفایت مطلوب پایان نامه خواهد شد.رعایت این نکات موجب انتقال پیام مطلوب تر شده ، و دانشجو با روش ? های استاندارد تدوین پایان نامه، نگارش جزوه، پروژه وحتی گزارش فنی که ساختاری کم و بیش متفاوت است آشنا می شود. پایان نامه به لحاظ نگارش دارای دو وجه قابل تأمل است:

     1- مکان نوشتن مطالب در هر صفحه پایان نامه، نحوه حاشیه بندی، شماره گذاری، ارجاعات، صفحات وبخشها، معادلات، تصاویر، جداول و منحنی ها.

    2- ترتیب ساختاری ارائه مطالب در جزء جزء پایان نامه. ابعاد حیاتی تر و راهگشای دو محور فوق طی دو فصل مورد تعمق قرار خواهند گرفت.

    3-محتوای فصول پایان?نامه 

    4،2،1- نحوه تنظیم مطالب: اهم نکاتی که می بایست در مورد ابعاد کاغذ پایان نامه، نحوه تنظیم و کادربندی برای انعکاس مطالب در روی کاغذ رعایت گردد عبارتنداز:

    •  از کاغذ مرغوب و در قطع A4 به منظور نگارش پایان نامه استفاده شود. در مواردی که نیاز به کاغذ در قطع بزرگتر است،‌ ضمن استفاده از اندازه های استاندارد رده A به هنگام ضمیمه نمودن کاغذ مربوطه، به اندازه A4 تا شده و حتماً‌داخل صحافی قرار داده شود.

    •  در تحریر متن، معادلات ریاضی، جداول و نمودارها از کامپیوتر و نرم افزارهای فارسی موجود استفاده گردد.

    •  اندازه حروف به هنگام استفاده از نرم افزار کامپیوتری، Pt 12 تا 14، بافونت Lotus یا Zar بوده ودر تمام متن یکسان باشد.

    • تا حد امکان از عکس و تصویر برای انعکاس مطالب استفاده نشده و از شماتیک های گویا بهره گرفته شود.در صورتیکه تصویری بصورت کپی در پایان نامه ارائه شود، بدیهی است باید کاملا واضح بوده و از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

    •  حواشی بالا و پایین کاغذ به ترتیب 5/2 و 5/2 سانتی متر و از راست و چپ نیز به ترتیب 3 و 2 سانتی متر باشند.صفحات بصورت 18 سطری و یا 24 سطری تایپ شوند.

    •  جملات متن حتی الامکان کوتاه و مطابق قواعد دستور زبان فارسی و بصورت مجهول نوشته شده باشد.

    •  از نگارش کلمات لاتین در متن پروژه، روی اشکال و جداول خودداری شود. معادل لاتین پس از مشخص شدن به وسیله شماره ای که بالای معادل فارسی آن کلمه تایپ می شود، در زیرنویس پایین صفحه با شماره عدد فارسی آورده شود. در هر صفحه، شماره های زیرنویس بصورت دو ستونه در زیر نیم خطی درسمت چپ کاغذ، از یک آغاز و به ترتیب افزایش می?یابند. بطوریکه در هر سطر از زیرنویس صفحه حداکثر دو کلمه انگلیسی معادل تایپ می گردد که، کلمه اول از سمت چپ و کلمه دوم از میانه صفحه تحریر می گردد. سایر کلمات انگلیسی نیز در سطور بعدی، به همین ترتیب درج می شوند. اگر پیدا کردن معادل فارسی برای کلمه ای خاص مثلاً یک مقاله لاتین بسیار مشکل بود ، ‌می توان تلفظ لاتین کلمه را با حروف فارسی نوشته و در زیر نویس اصل کلمه لاتین را نوشت. لازم به ذکر است که در صورت تمایل می?توان به جای استفاده از زیر نویس در پایان هر صفحه، از پی نوشت در انتهای هر فصل استفاده نمود. بدیهی است که شماره لغات پی نوشت هرفصل نیز از یک آغاز می?شود. پی?نوشت انتهای فصل به دلیل مشابهت با اصول مقاله نویسی ارجحیت کمتری دارد.

    •  شماره گذاری صفحات به دو نوع مجزا صورت می پذیرد. دسته اول صفحات پایان نامه،‌ از صفحه چکیده، تا انتهای صفحات لیست علائم و اختصارات با حروف الفبا، و به صورت متوالی همچون الف، ب، پ، ت وغیره، دسته دوم صفحات، از صفحه مقدمه تا انتهای پایان نامه به صورت عددی شماره گذاری می شوند. روی صفحه اول هر تقسیم اصلی از پایان نامه، مانند صفحه چکیده، صفحه اول فهرست،‌صفحه اول هر فصل و غیره شماره صفحه نوشته نمی شود ولی شماره آن به حساب می?آید. شماره هر صفحه با 5/1 برابر فاصله بین سطرها از پایین کاغذ در وسط سطر به فارسی ساده نوشته می?شود.

    • در نگارش متن اصلی، عناوین اصلی در وسط سطر، و کلیه عناوین فرعی در ابتدای سطر با شماره بندی دو عددی نوشته شود. قبل از شروع هر عنوان اصلی دو سطر، و قبل از شروع هر عنوان فرعی یک سطر خالی منظور شود. عناوین فرعی تر در ابتدای سطر نوشته شده و مطالب بلافاصله بعد از علامت : آغاز می?شوند. به هر یک از عناوین اصلی و فرعی تا دو لایه فرعی شماره ای تعلق می گیرد که، نحوه شماره گذاری آن در فهرست آمده است.

    • بین معادلات و نوشته ها یک سطر خالی آورده می شود. شماره معادله در سمت راست خط ، وشماره جداول و شکلها به ترتیب در بالا وپایین بصورت XX-YY نوشته می شود. XX شماره فصل و YY شماره معادله می باشد. درصورتیکه سطر معادله دارای جای کافی نباشد، از سطر بعدی استفاده می شود.

    • منحنی ها، جداول ، تصاویر و یا اشکال درون کادر بسته قرار گرفته، طرف بالای آنها می?بایست به طرف بالای کاغذ قرار داده شود. هر یک از منحنی ها، جداول تصاویر و اشکال دارای شماره بوده و در متن به آنها اشاره شود.زیرنویس شکل در قسمت زیرین کادر به فاصله یک خط درج می شود. توضیح شکل در سمت چپ بعد از شماره تایپ می?شود. تدابیر مشابهی برای بالانویس جدول رعایت می?شود. هر یک از منحنی ها،‌جداول، تصاویر و یا اشکال در طــی متن پایان نامه دارای شمـاره ای مستقل از یکدیگر بوده و بصورت متـوالی تا انتهای هر فصل افزایش می یابد. لازم به ذکر است که چنانچه تعداد منحنی ها، جداول، تصاویر و یا اشکال در قسمتی از متن بیش از حد معقول باشد جهت تداوم نوشتار می بایست مجموعه آنها در یک پیوست قرارگیرند. در کلیه منحنی ها و نمودارها، هر یک از محورهای مختصات معرفی شده و واحد مربوطه نیز در کنار محور مختصات درج شود. این موضوع در مورد سطرها و ستونهای جــداول نیز صـادق می باشد. به منظور افزایش کیفیت و دقت نمـودارها، توصیه می شود که یکی از نرم افزارهای متداول کامپیوتری مانند EXCELL ، HPG ، HG ، VISIO وغیره در رسم نمودارها مورداستفاده قرار گیرد.

    • لازم است کلیه محاسبات منحصراً در سیستم آحاد بین المللی SI انجام شود. در موارد استثنایی که به علت محدودیت منابع موجود استفاده از سیستم های دیگر آحاد اجتناب?پذیر به نظر می رسد، ضروری است که نتایج نهایی هر قسمت از محاسبات را علاوه بر سیستم آحاد مربوطه، پس از تبدیل واحد در سیستم SI نیز درج نمود. ضمناً‌ به این موضوع نیز حتماً‌ توجه شود که در مقابل تک تک نتایج محاسبات، واحد مربوطه باید ذکر شود.

    4،2،2- ترتیب ساختاری ارائه مطالب نظم و ترتیب در ارائه مطالب و یکسان سازی شیوه،‌علاوه بر افزایش میزان درک خواننده، سهولت دسترسی و دریافت آنرا میسر می?سازد. لذا در این بخش،‌ضمن بیان مشخصات هر یک از قسمت ها، ترتیب ارائه آنها نیز ذکر شده است.

    • جلد پایان نامه پایان نامه، مطابق با نمونه طرح جلد ارائه شده در پیوست این آئین نامه،‌زرکوب و با جلد سبزرنگ:دکترا ،جلد آبی تیره رنگ: ‌کارشناسی ارشد و جلد مشکی رنگ: کارشناسی مجلد گردد.عنوان پایان نامه با حروف بزرگ و سایر مطالب با حروف کوچک درج شود. در کنار شیرازه نیز صرفاً عنوان و نام تهیه کننده پایان نامه وسال اختتام آن با حروف کوچک زرکوب گردد. Ph.D.Thesis :دکترا ، M.Sc.Thesis :‌کارشناسی ارشد ، B.Sc :‌کارشناسی Ã برای پایان نامه ها ی کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکترا : به منظور حفظ هماهنگی با مقررات جاری مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه از ذکر نام استاد یا اساتید مشاور روی جلد پایان نامه پرهیز گردد. برای پایان نامه های کارشناسی:‌ ذکر نام استاد (اساتید) راهنما روی جلد پایان نامه بلامانع است. هنگام ذکر مشخصات استاد یا اساتید راهنما، صرفاً درجه علمی ایشان ، دکتر یا مهندس ذکر شده و سپس نام و نام خانوادگی مربوطه درج می گردد. از نوشتن عناوین دیگر مانند: آقای، جناب، استاد وغیره پرهیز گردد. در قسمت زمان ارائه ماه و سال دفاعیه پایان نامه قید شود. بعنوان مثال: اسفند 1383

    •  صفحه نخست از آنجا که نام و یاد خدا بهترین سرآغاز برای هر نوشته و کاری می باشد، بسیار مناسب است که نخستین برگ از پایان نامه به درج کلام الهی «بسم الله الرحمن الرحیم» با رسم الخط زیبا اختصاص یابد که فضل الهی موجب توفیق روزافزون گردد.

    •  صفحه عنوان در این صفحه،‌ مطالب روی جلد پایان نامه عیناً تکرار می?شود، با این تفاوت که ذکر نام اساتید راهنما و مشاور الزامی است. - صفحه تقدیم ( اختیاری) در یک صفحه مستقل بعد از قسمت چکیده،‌برحسب صلاحدید نگارنده به فرد، افراد یا موسسه ای تقدیم می گردد.

    •  صفحه قدردانی (اختیاری) در این قسمت، در یک صفحه مجزا بعد از صفحه تقدیم نگارنده مراتب قدردانی خود را از اشخاص و یا موسساتی که در تدوین مطلب با فراهم آوردن اطلاعات، امکانات و یا تأمین بودجه همکاری نموده اند، ابراز می نماید.

    •  چکیده پروژه حداکثر در حجمی معادل با 250 تا 300 کلمه تهیه شده و شامل بیان مختصر مسئله مورد بررسی، روش تحقیق و مراحل بکار گرفته شده برای کسب و جمع آوری اطلاعات، نحوه تجزیه و تحلیل و نتیجه کلی حاصله می باشد. خواننده با مطالعه چکیده باید تشخیص دهد که پروژه موجود دربرگیرنده مطالب مورد علاقه وی می باشد یا خیر؟ تاریخچه و سابقه موضوع در این قسمت ذکر نشده، بلکه در مقدمه پروژه توضیح داده می شود. چکیده در یک صفحه مجزا بعد از صفحه عنوان قرار می گیرد . در بالای آن به فاصله دو سطر از حاشیه بالای صفحه در میانه سطر عنوان پایان نامه نوشته می شود. در انتهای چکیده می?تواند کلمات کلیدی مورد استفاده در پایان نامه به تعداد 5-4 واژه اضافه شود.

    •  فهرست (مطالب ، جداول و نمودارها) فهرست مطالب :صفحات فهرست بعد از صفحه قدردانی قرار می گیرند. کلمه " فهرست" در وسط و بالای کلیه صفحات مربوطه تایپ گردد. عناوین اصلی و فرعی در سمت راست و شماره صفحه در حاشیه چپ نوشته شود. شماره عنوان اصلی با خط تیره از عنوان مربوطه جدا می شود. شماره عناوین فرعی حداکثر بصورت ZZ-YY-XX نوشته می شود که XX شماره عنوان اصلی و YY یکی از عناوین فرعی XX و ZZ نیز یکی از بخش های زیرین YY می باشد. که البته در فهرست نویسی فقط تا عنوان فرعی دوم (اصلی- فرعی- زیرین) شماره گذاری شده و نوشته می شود. عناوین اصلی از منتهای الیه سمت راست هر سطر ، عناوین فرعی به اندازه چهار حرف داخلتر از عنوان اصلی و عناوین فرعی تر به اندازه هشت حرف داخلتر از عنوان اصلی نوشته می شوند. فهرست تصاویر ونمودارها: راهنمای تصاویر واشکال نیز با درج شماره شکل و شرح آن و صفحه آن جداگانه درج می?گردد. فهرست جداول :راهنمای جداول پایان نامه نیز بصورتی که شرح داده شد وبصورت جداگانه بعد از فهرست تصاویر آورده می?شود. ترتیبی که در اینجا به جهت ارائه مطالب بیان گردید به گونه ایست که، همواره در فهرست نویسی «تقدیم» حرف «الف» و «مقدمه» شماره«1» را به خود اختصاص می دهد.

    •  لیست علائم و اختصارات این قسمت که قبل از فهرست قرار می گیرد، لیستی است از کلیه علائم و اختصاراتی که در متن بکار رفته است.باید سعی شود که در متن از علائم استاندارد استفاده شود. نحوه نگارش لیست علائم بدین ترتیب است که در چپ علامت و در سمت راست مفهوم آن درج می گردد. ترتیب نگارش علائم مطابق با نوع علامت بکار رفته، متفاوت می باشد . معمولاً‌ نخست حروف انگلیسی سپس حرف یونانی نوشته می شوند . لازم به ذکر است که در کل متن پایان نامه برای نمایش هر پارامتر فیزیکی فقط باید از یک نماد استفاده کرد. به عنوان مثال برای نمایش دما فقط از یک حرف مانند T استفاده شود.

    •  مقدمه می بایست شامل موارد ذیل باشد:

     1- بیان واضح و کامل مسئله موردبررسی یا هدف مطالعه.

     2- بیان دلایل اهمیت موضوع و ارزشیابی آن.

     3- بیان مختصر تاریخچه کارها و تحقیقات قبلی انجام شده روی موضوع و وضعیت فعلی آن.

     4- معرفی و مرور اجزاء‌و بخش های پایان نامه. این مطالب به این سؤال که چرا این بررسی یا پایان نامه صورت می پذیرد پاسخ داده، و نشان می?دهد که گامی در جهت تکمیل و با رفع نقص فعالیت گذشتگان می باشد.

     5- توضیحات مختصری در مورد نحوه تجزیه و تحلیل مسأله و روشها، نحوه انجام تحقیق ونتایج بدست آمده از آن به نظر می رسد که ضرورتی نداشته باشد. ü متن اصلی این بخش از پایان نامه،‌اصل و اساس آن می باشد. در واقع این بخش است که به دانش?پژوهان کمک اصلی مطالعاتی را می نماید. بنابراین مطالب آن باید به صورت واضح،‌منظم و قابل فهم ارائه گردد. بایستی سعی گردد تنها قسمت هایی که مستقیماً با موضوع موردبحث مربوط است آورده شوند. مابقی مطالب به صورت پیوست اضافه گردد. برای مثال اگر آشنایی با بعضی قضایا برای درک مطلب لازم است، ولی اثبات آنها منظور اصلی گزارش نیست به صورت پیوست اضافه شود. برنامه کامپیوتری، طرز استفاده و نمودار آن، نیز در پیوست آورده شود. مگر در مواردی که صورت پروژه عمدتاً‌ در ارتباط با یک برنامه کامپیوتری تعریف شده باشد. بطور کلی اهمیت پایان نامه صرفا به نوآوری نگارنده بستگی دارد.لذا از مطالب تکراری ،کلاسیک و متعلق به دیگران فقط بصورت اختصار کمک گرفته شود. متن اصلی پایان نامه به طور منطقی به پنج فصل حداکثر 200 صفحه A4 تقسیم می شود، فصل بندی پایان نامه بنا به نظر دانشجو و تایید استاد راهنما انجام می?شود.هر فصل می?تواند به چند بخش تقسیم شود. مطالب هر فصل را آنرا می توان با بیان آن قسمت از تحقیق که فصل بدان اختصاص یافته است ، توضیح مطلب و روش هایی که در رابطه با این قسمت مورداستفاده قرار گرفته است و بر شمردن نکاتی که باید کشف و دانسته شود، آغاز نمود. در فصل سوم به طور کامل به محتویات هر یک از فصول پایان نامه خواهیم پرداخت. - بحث، نتیجه گیری، پیشنهادات نتیجه گیری با توجه به مطالب عنوان شده به ویژه در مقدمه به نگارش درآید.مقایسه نتیجه های بدست آمده با هدفهای از قبل تعیین شده در مقدمه ،دستیابی های نوین در این فصل ذکر شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می?گیرند.

    • مراجع پس از اتمام بخش آخر، باید مراجع درج گردد.بطور کلی چندین شیوه مأخذنویسی مطرح است که، در اینجا به شرح یکی از معروفترین آنها پرداخته می?شود. بطور کلی چنانچه برای مطلبی از منبعی استفاده شود، ذکر آن مرجع در لیست مراجع پایان نامه الزامی?می?باشد. در اینگونه موارد مطلبی که مستقیماً از آن منبع نقل شود، بین دو گیومه نوشته می?شود و بلافاصله بعد از آن علامت [ ] درج می?گردد. در داخل آن شماره منبع مذکور به ترتیب عددی از اول پایان نامه قرار می?گیرد.مثلا پانزدهمین شماره منابع استفاده شده بعد از ذکر مطلب مربوطه در داخل گیومه اینگونه آورده می?شود: ] 15 [ در قسمت مراجع شماره مرجع در براکت [ ] نوشته می شود و بعد از آن نام خانوادگی نویسنده سپس حرف اول نام که به وسیله علامت " ، " از یکدیگر جدا می گردند آورده می شود. در مراجع فارسی نام نویسنده بطور کامل ذکر می?شود. اگر موضوع دارای چند نویسنده باشد. نام های ایشان با علامت " ، " از هم جدا می گردد. بعد از نام نویسنده، عنوان کتاب یا مقاله آورده می شود. و در ادامه چنانچه کتاب یا مقاله مترجم داشته باشد ، نام و نام خانوادگی مترجم ذکر می?شود.اگر مطلب مورد نظر از کتاب اخذ شده باشد، نام موسسه انتشاراتی، سال انتشار ، شماره فصل و صفحه یا صفحات مورد رجوع ذکر می شود. چنانچه مطلب نگاشته شده از مجله باشد جلد ( Vol ) ، شماره ( no )، سال انتشار ، شماره فصل و شماره صفحه خواهد آمد. برای نمونه به مثال?های زیر توجه کنید. [1] طاهری ، جمیل و پاکزاد ، حسین ، موج و پدیده های ارتعاشی، انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران،1360 ، ص 217-125. [2] - Timoshenko , S . P. , And Gere , J.M. Theory of elastic stability, McGraw –Hill , 1985 , pp. 105 – 115. [3] - Sanders , J.L. , Nonlinear Theories for thin shells , Q. appl. Mech. , Vol 10, No.1 , 1963 , pp. 21-36. ] 3 [ - Griffin , D.S. , Design filmits for buching of elevated temperature components . Proceedings ASME-PVP conference , Hawaii , July , 1989 ,pp. 25-27 . در ترتیب مراجع، ابتدا موارد فارسی، سپس خارجی ها و در نهایت موارد اینترنتی مطرح می?شوند. در تخصیص شماره مرجع به مطالب، باید توجه نمود که چنانچه به یک مرجع چند بار ارجاع داده شود، همان اولین شماره تکرار می گردد و نیز چنانچه به یک کتاب که قبلاً تحت صفحات خاص، ارجاع شده، مجدداً مراجعه گردد. اگر همان صفحات قبلی مدنظر باشد از همان شماره قبل و در غیر این صـورت یک شماره جــدید تعلق می گیرد. در ترتیب مراجع، ابتدا مراجع فارسی، سپس صنایع خارجی و در نهایت موارد اینترنتی مطرح می?شوند.

    •  پیوست ها در انتهای پایان نامه، پیوست ها قرار می گیرند. همانگونه در متن اصلی ذکر گردید. پیوست بگونه ای انتخاب می شود که ضمن نیاز به وجود آنها، قرار دادن آنها در متن اصلی باعث از بین رفتن انسجام و پیوستگی مطلب می گردد. هر پیوست به یک موضوع اختصاص می یابد. به منظور مرتب نمودن پیوستها، ترتیب زیر پیشنهاد می گردد:

    پیوست 1- منحنی های حاصل و یا تهیه شده از استاندارد در صورتی که تعداد آنها زیاد باشد.

     پیوست2- جداول حاصل و یا تهیه شده از استاندارد در صورتی که تعداد آنها زیاد باشد.

    پیوست 3- اثبات قضایا

    پیوست 4- دستورالعمل استفاده از برنامه کامپیوتری تهیه شده

    پیوست 5- لیست برنامه کامپیوتری

    پیوست 6- نقشه های تهیه شده لازم به ذکراست پیوستهای نرم افزاری داخل جلد در پاکت ویژه ای چسبانده می?شوند. در صفحه اول هر پیوست، در بالا و وسط کادر کلمه پیوست و شماره ترتیب آن درج شده و سپس با یک خط فاصله در وسط کادر عنوان مربوط به آن پیوست آورده می شود.

    - چکیده انگلیسی: این بخش حداکثر در یک صفحه ارائه شده و می?تواند ترجمه چکیده فارسی باشد.

     - فرم داخل جلد به انگلیسی: این فرم دقیقا ترجمه جلد فارسی در ابتدای پایان نامه می?باشد.

     4،2،3- محتوای فصول پایان نامه

    فصل اول

    • کلیات تحقیق

    •  مقدمه

    •  هدف

    •  ضرورت تحقیق

    •  بیان مسئله

    •  سوالات تحقیق

    •  مراحل تحقیق

    • عنوان روش تحقیق

    • روش جمع آوری اطلاعات

    •  ابزار جمع آوری اطلاعات

    • روش تجزیه و تحلیل

    •  محدودیت های احتمالی تحقیق

    •  تعاریف واژه های اصلی تحقیق

    فصل دوم

    • مرور ادبیات تحقیق اهم مباحث نظری پیرامون موضوع تحقیق که در یک تا چند بخش جداگانه به نقل قول از منابع معتبر (به همراه آدرس دهی منابع مورد استفاده در متن و درج مشخصات منابع مورد استفاده به ترتیب استفاده در انتهای فصل درج می گردد) توسط محقق گردآوری، دسته بندی، تنظیم و نگارش می یابد.

    فصل سوم

    •  روش تحقیق

    •  عنوان روش تحقیق

    •  معرفی روش نمونه برداری یا بررسی جامعه موردنظر یا روش مطالعه موردی

    • (Case Study)  چگونگی تعیین اندازه نمونه مورد مطالعه با استفاده از فرمولهای آماری و...

    • معرفی روشها و ابزار گردآوری اطلاعات کمی یا کیفی

    •  معرفی الگوها یا مدل مورد استفاده برای تحلیل مسئله

    • معرفی جزئیات روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات

    • روش سنجش اعتبار و پایائی تحقیق کمی و یا صحت و تعمیم پذیری تحقیق کیفی

    فصل چهارم

    • جزئیات مراحل پیاده سازی روش تحقیق برای حل مسئله و پاسخگویی به سوالات تحقیق

    فصل پنجم

    • جمع بندی و نتیجه گیری و موضوعات پیشنهادی برای تحقیقات آتی

    •  فهرست منابع و مأخذ

    •  چکیده لاتین پیوست ها

    •  پرسشنامه

    •  جزئیات محاسبات تجزیه و تحلیل اطلاعات ü

    •  جداول و نمودارهای اضافی

    منبع مطلب : www.iust.ac.ir

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    منبع مطلب : nex98.ir

    مدیر محترم سایت nex98.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    قالب بندی متن

            ٌٌWفصل سوم:                                   

    قالب بندی متن

    استفاده از قالبهای Bold، Italic و Underline

    استفاده از قالبهای Subscript و Superscript

    تغییر کوچکی و بزرگی حروف در متن (Change Case)

    بکار بردن رنگهای مختلف در متن

    کپی نوع قالب بندی از یک قطعه متن به قطعه دیگر (Format Painter)

    بکار بردن سبک نگارش برای یک کلمه، خط و یا پاراگراف

    اعمال یک سبک نگارش

      استفاده از خط فاصله گذاری به (Hyphenation) صورت خودکار

    تنظیم دستی خط فاصله ها

      قرار دادن یا برداشتن علامت خط فاصله خالی یا علامت اتمام خط

    مرتب سازی متن از چپ، مرکز، راست و به صورت تراز شده

    تورفتگی پاراگراف از چپ، راست، اولین خط یا بعد از آن

    تو رفتگی متن

    تنظیم فاصله خطوط در یک سند

    اعمال کردن فاصله در بالا و پایین پاراگراف

    قالب بندی متن

    با قالب بندی می توان نوع فونت را در هر نقطه از سند یا قسمتی که انتخاب نموده اید، تغییر دهید. این ویژگی باعث می شود متن داخل سند با سبک و ظاهری متفاوت نمایش داده شود.

    تغییر ظاهر متن : اندازه فونت و انواع فونت

    متن انتخاب شده برای عوض کردن فونت می تواند یک کلمه، یک جمله یا یک پاراگراف باشد.

    متن انتخاب شده برای عوض کردن فونت می تواند یک کلمه، یک جمله یا یک پاراگراف باشد.

    یک راه حل سریع برای تغییر اندازه فونت وجود دارد، اینکه از نوار ابزار Formatting استفاده شود (شکل روبرو) یا از منوی Format فرمان Font را انتخاب کرده تا کادر محاوره ای Font ظاهر شود.

    Font : نمای کلی مجموعه کاراکترها مشخص می کند.

    Font Style : در مورد کاراکترها تصمیم می گیرد که Bold یا Italic یا زیر خط دار (Underline) باشد.

    Size : با این فرمان، اندازه کاراکترها مشخص می شود.

    Underline : با این فرمان تعیین می کنید که هیچ خطی زیر کلمات نباشد، یا یک خط تنها، یک خط دوبل، و یا خطوط متفاوت دیگر زیر کلمه ها قرار گیرد.

    Color : رنگ متن را به همان شکلی که در صفحه نمایش داده شده، نشان می دهد.

    Strikethrough : خطی است که روی کاراکترهای انتخاب شده کشیده می شود.

    Double Strikethrough : دو تا خط کنار هم روی کاراکترهای انتخاب شده کشیده می شود.

    Superscript : متن را نسبت به جای معمول خودش کمی بالاتر می نویسد.

    Subscript : متن را نسبت به جای معمول خودش کمی پایین تر می نویسد.

    Shadow : سایه ای را کنار متن ایجاد می کند.

    Outline : مرزهای درونی و بیرونی هر کاراکتر را نشان می دهد.

    Emboss : به نظر می رسد که متن از صفحه بالا آمده  به صورت برجسته نمایش
     داده می شود.

    Engrave : به نظر می رسد که متن در صفحه حک شده و یا داخل آن فرو رفته باشد.

    Small caps : متن انتخاب شده به صورت حروف کوچک قالب بندی می شود.

    All caps : کل متن به قالب حروف بزرگ در می آید.

    Hidden : کاراکتر در صفحه پنهان می شود.

    Preview :  ظاهر فونت را قبل از اعمال آن در صفحه نمایش نشان می دهد.

    استفاده از قالبهای Bold، Italic و Underline

    متن مورد نظر را به حالت انتخاب در آورید. روی آیکن Bold یا Italic و یا Underline در نوار ابزار Formatting کلیک کنید. برای اینکه متن دوباره از این حالتها خارج شود دوباره روی همان قالب کلیک کنید.

    استفاده از قالبهای Subscript و Superscript

    متن مورد نظر را انتخاب کنید. از منوی Format فرمان Font را انتخاب می کنیم تا کادر محاوره ای Font ظاهر شود. در قسمت Effect فرمان Subscript یا Superscript را بنا به عملی که قرار است انجام دهیم، انتخاب می کنیم.

    در Subscript متن از جای معمولی خودش کمی پایین تر نوشته می شود.

    غلط                             درست

    H2O                          H2O

    در Superscript متن از جای معمولی خودش کمی بالاتر نوشته می شود.

    غلط                             درست

    E=MC2                  E=MC2

    تغییر کوچکی و بزرگی حروف در متن (Change Case)

    متن مورد نظر را انتخاب کنید. از منوی Format فرمان Change Case را انتخاب کنید. از کادر محاوره ای ظاهر شده حالت مورد نظر را انتخاب و Ok را بزنید. با کلیک بر روی علامت سوال در بالا و سمت راست همین کادر محاوره ای می توانید راهنمایی های مربوط به گزینه درون کادر را بگیرید.

    بکار بردن رنگهای مختلف در متن

    بکار بردن رنگهای زمینه مختلف برای متن

    متن مورد نظر را انتخاب کنید. از منوی Format فرمان Border and Shading را انتخاب کنید. سپس از کادر محاوره ای برگه Shading را انتخاب و روی رنگ مورد نظر رفته و Ok بزنید.

    کپی نوع قالب بندی از یک قطعه متن به قطعه دیگر (Format Painter)

                  متنی را که قبلا قالب بندی کرده اید، انتخاب نمایید.

               روی آیکن   format pointer   کلیک کنید. اکنون مشاهده خواهید کرد که
    اشاره گر ماوس به شکل یک برس کوچک نقاشی در خواهد آمد.

                  متنی را که می خواهید قالب مورد نظر به آن انتقال یابد انتخاب کنید.

                    هنگامی که دکمه ماوس را رها کنید می بینید که قالب بندی موجود در متن انتخاب شده اولی بر روی این متن اعمال می شود.

    بکار بردن سبک نگارش برای یک کلمه، خط و یا پاراگراف

    یک سری از قالب های گروهی از پاراگراف ها و کاراکترها است که به عنوان یک سبک نگارش آنرا تعریف می کنیم و می خواهیم در کل متن از آن استفاده شود. آنرا در برگه ثبت سبک های نگارش ذخیره می کنیم. و برای صرفه جوی در زمان برای قالب بندی سندهایی که دارای سبک یکسان
    می باشد از آن استفاده می کنیم.

    اعمال یک سبک نگارش
             متن مورد نظر را انتخاب کرده روی فلش رو به پایین در سمت راست کادر
    Style کلیک کنید. کادر Style list تمام سبک های نگارش کلمه را که می تواند در سند اعمال شود نشان می دهد. حال اگر یکی از سندها را انتخاب کنید، آن سبک روی آن متن اعمال می شود.

    استفاده از خط فاصله گذاری به (Hyphenation) صورت خودکار

               از منوی   Tools فرمان Language را انتخاب کنید.

       از زیر منوی نمایش داده شده فرمان Hyphenation                 را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود.

                برای اینکه در متن خط فاصله به صورت خودکار گذاشته شود کادر انتخابی automatically hyphenate document  کلیک کنید.

    در این کادر می توانید با کم و زیاد کردن اندازه در Hyphenation zone        فاصله متن نسبت به سمت راست صفحه را تنظیم کنید.

    تنظیم دستی خط فاصله ها

    از منوی Tools فرمان Hyphenation را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود. روی دکمه Manual کلیک کنید تا کادر محاوره ای دیگری به شکل روبرو باز شود. سپس مابین کلمه ها فاصله است که در صورت دلخواه شخص با فشردن Yes فاصله گذاری می شود.

    قرار دادن یا برداشتن علامت خط فاصله خالی یا علامت اتمام خط

    کلید Shift+Enter را فشار دهید. برای نمایش دادن کاراکتر اتمام خط روی آیکن Show/Hide کلیک نمایید. برای برداشتن علامت خط فاصله یا اتمام خط دوباره Show/Hide را انتخاب کنید.

    مرتب سازی متن از چپ، مرکز، راست و به صورت تراز شده

    بیشتر اوقات برای تنظیم متن نسبت به حاشیه های صفحه از طریق
    مرتب سازی می توانیم متن مان را جلوه دهیم. در متن های اداری که از چپ به راست تنظیم می شود یا تیتر و عنوان صفحات که از مرکز چیده می شود و یا در روزنامه که متن ممکن است از هر طرفی چیده شده باشد.

    تورفتگی پاراگراف از چپ، راست، اولین خط یا بعد از آن

    تو رفتگی متن

            پاراگر اف مورد نظر را انتخاب کنید یا مکان نما را داخل پاراگرافی که می خواهید تو رفته شود قرار دهید.    

             از منوی format t فرمان Paragraph را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود    

              برگه Indents and Spacing را انتخاب کنید. سپس می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید.            

    Left : اگر یک عدد مثبت را وارد کنید، پاراگراف از سمت راست حاشیه چپ مرتب می شود. اگر یک عدد منفی وارد کنید، پاراگراف از سمت چپ حاشیه چپ مرتب می شود.

    Right : اگر یک عدد مثبت را وارد کنید، پاراگراف از سمت چپ حاشیه راست مرتب می شود. اگر یک عدد منفی وارد کنید، پاراگراف از سمت راست حاشیه راست مرتب می شود.

    Special : تعیین می کند که تو رفتگی از نوع خط اول صورت گیرد یا به صورت معلق باشد.

    Hanging : یک تو رفتگی معلق انجام می دهد.

    By : فاصله تو رفتگی را از کادر مشخص می کند. برای کم کردن یا زیاد کردن مقدار آن برحسب دهم اینچ، از فلش های رو به بالا یا پایین استفاده نمایید.

    تنظیم فاصله خطوط در یک سند

                                 مکان نما را در جایی که می خواهید متن با فاصله های جدید درج شود قرار دهید.              

                                از منوی Format فرمان Paragraph را کلیک کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود.

                         روی فلش رو به پایین سمت چپ کادر  line spacing کلیک کنید.

    Single : حالت پیش فرض تنظیمات است و مشخص می کند که یک خط فاصله بین خطوط باشد.

    1.5 Line : مشخص می کند که به اندازه 5/1 برابر خط، بین خطوط فاصله باشد.

    Double : مشخص می کند که به اندازه دو برابر خط، بین خطوط فاصله باشد.

    At least : نشانگر حداقل فاصله بین خطوط می باشد.

    Exactly : یک مقدار ثابت را به عنوان فاصله، بین خطوط در نظر می گیرد.

    Multiple : در کادر At فاصله خطوطی که مورد نظر است را تایپ یا انتخاب کنید.

    At : میزان فاصله بین خطوط پاراگراف را بر حسب خطوط یا نقطه تعیین
    می کند.

    اعمال کردن فاصله در بالا و پایین پاراگراف

                                          مکان نما را در درون پاراگرافی که می خواهید فاصله خطوط آن تغییر یابد، قرار دهید.

                                           اگر می خواهید فاصله خطوط را در چند پاراگراف تغییر دهید، آنها را انتخاب کنید.

                                  از منوی  format فرمان Paragraph را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای آن باز شود.

                                 از قسمت spacing بر حسب نیاز، فاصله گذاری را در Before و After تنظیم کنید

    روی دکمه ok کلیک کنید

    منبع مطلب : ict.tbzmed.ac.ir

    مدیر محترم سایت ict.tbzmed.ac.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 26 روز قبل
    2

    بندی که در پایان متن می آید و مطالب متن را جمع بندی میکند

    0
    دیانا عشقم😍😘 11 روز قبل

    لطفا بلد نیسی هیچ نگو🙄

    ناشناس 26 روز قبل
    0

    خودمم نمیدونم

    1
    ممد قلی 26 روز قبل

    خب چرا گذاشتی

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید