توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    تحقیق در مورد منابع طبیعی کلاس سوم ابتدایی

    1 بازدید

    تحقیق در مورد منابع طبیعی کلاس سوم ابتدایی را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    دانلود کاملترین طرح جابر سوم دبستان درباره منابع طبیعی همراه با دفتر کارنما – دانلود طرح جابر

    دانلود کاملترین طرح جابر سوم دبستان درباره منابع طبیعی همراه با دفتر کارنما – دانلود طرح جابر

    دانلود کاملترین طرح جابر سوم دبستان درباره منابع طبیعی همراه با دفتر کارنما

    این نمونه طرح جابر که برای شما دانش آموزان تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم. این مجموعه که بلافاصله بعد از پرداخت قابل دانلود می باشد.

    این مجموعه شامل:

    قسمتی از این مجموعه

     منابع طبیعی چیست؟
    به ¬طور کلی منابع طبیعی به پدیده¬ هایی گفته می¬ شود که در کره زمین وجود داشته و انسان در ایجاد آن هیچ¬ گونه دخالتی نداشته است. این منابع را به دو دسته تقسیم می¬ نمایند.

    ۱- منابع طبیعی تجدید ناشونده
    منابع طبیعی تجدید ناشونده منابعی هستد که خداوند در دسترس انسان¬ ها قرار داده تا از آن استفاده کند، این منابع هر قدر هم زیاد باشند، اگر از آن¬ ها برداشت شود، کاهش یافته و روزی به پایان خواهند رسید و قابل تجدید هم نخواهند بود. مانند معادن نفت و گاز و … که به علت اتمام¬ پذیری به منابع طبیعی تجدید ناشونده معروف شده¬ اند.

    ۲- منابع طبیعی تجدید شونده
    این منابع نیز از نعمت¬ های بزرگ الهی می¬ باشند که در طبیعت وجود داشته و در صورت استفاده صحیح و بهره¬ برداری درست هیچ گاه به اتمام نخواهند رسید مثل: آب، هوا و گیاهان سبز (جنگلها و مراتع)

    از مهمترین منابع طبیعی تجدید شونده، گیاهان موجود در جنگل ها و مراتع است که اگر مورد بی مهری انسان قرار نگیرند و انسان ها زمینه تضعیف و یا نابودی آن ها را فراهم نکنند، هیچ گاه به اتمام نمی¬ رسند.

    طرح-جابرسوم-دبستان-درباره-منابع-طبیعی

    اطلاعات اضافی درباره این کامل ترین طرح جابر سوم دبستان :

    این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word) می باشند.

    طرح جابربن حیان چیست؟

    انواع پروژه های علمی طرح جابربن حیان در پنج زمینه اجرا می شود که جزئیات ، روش و نمونه بهترین تزیین این طرح های آموزش و پرورش در مدارس را در ادامه این مطلب و بقیه آن ها در دسته بندی طرح جابربن حیان می توانید ببینید.

    اطلاعات تکمیلی درباره این کامل ترین طرح جابر سوم دبستان :

    عنوان: طرح جابر سوم دبستان درباره منابع طبیعی

    پایه تحصیلی: سوم ابتدایی

    سایت مرجع طرح جابر ابن حیان بهترین انتخاب برای فایل طرح جابر مناسب جشنواره جابربن حیان

    سایت دانلود طرح جابر  بهترین انتخاب برای دفتر کارنمای طرح جابربن حیان

    منبع مطلب : tarhejaber.ir

    مدیر محترم سایت tarhejaber.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    منابع طبیعی

    منابع طبیعی

    منابع طبیعی منابعی هستند که انسان‌ها آنها را به وجود نیاورده اند.[۱] این منابع شامل تمام خواص ارزشمند از قبیل خواص مغناطیسی، گرانشی، الکتریکی، نیروها و… می‌شود. این منابع در کره زمین شامل نورخورشید، اتمسفر، آب، خشکی (شامل همه مواد معدنی) و تمام پوشش گیاهی، محصولات کشاورزی و زندگی جانوری که به صورت طبیعی در آن وجود داشته یا دارد، می‌شود.[۲][۳][۴][۵]

    می‌توان منابع طبیعی را به روش‌های دیگری طبقه‌بندی کرد. منابع طبیعی مواد و ترکیباتی هستند که می‌توان آنها را در طبیعت یافت. هر محصول ساخت انسان از منابع طبیعی ساخته می‌شود. یک منبع طبیعی می‌تواند به صورت مجزا وجود داشته باشد مانند هوا، آب تازه یا هر نوع ارگانیسم زنده ای مانند ماهی، یا در حالت‌هایی وجود داشته باشد که جهت استفاده نیاز به فراوری باشد مانند سنگ‌های معدنی فلزات، فلزات کمیاب زمین، نفت خام و اکثر گونه‌های انرژی.

    دسته‌بندی[ویرایش]

    راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی منابع طبیعی وجود دارد که شامل: منبع پیدایش، مرحله توسعه و قابلیت تجدیدپذیری آنها می‌شود.

    بسیاری از منابع طبیعی را می‌توان به دو دستهٔ زیر تقسیم کرد:

    استخراج[ویرایش]

    استخراج منابع شامل هر فعالیتی است که منابع را از طبیعت بیرون می‌کشد. میزان این استفاده می‌تواند از مقدارهای برداشت سنتی جوامع قبل از انقلاب صنعتی تا صنعت جهانی باشد. صنایع استخراجی در کنار کشاورزی پایه و اساس بخش اولیه اقتصاد هستند. استخراج، منابع اولیه تولید می‌کند و سپس این منابع اولیه برای افزایش بیشتر ارزش فراوری می‌شوند. شکار، استخراج معدن، حفاری نفت و گاز و جنگل داری مثال‌هایی از صنایع استخراجی هستند.

    منابع طبیعی می‌توانند ثروت کشورها را به صورت چشمگیری افزایش دهند،[۶] با این حال، ورود ناگهانی پول ناشی از رونق منابع می‌تواند مشکلات اجتماعی از جمله تورم به صنایع دیگر ("بیماری هلندی") و فساد ایجاد کند، که منجر به نابرابری و عقب ماندگی می‌شود، این مسئله به عنوان "نفرین منابع" شناخته می‌شود.

    صنایع استخراجی در کشورهای کمتر توسعه یافته یک فعالیت رو به رشد بزرگ است اما ثروت تولید شده معمولاً منجر به توسعه پایدار و رشد فراگیر نمی‌شود. افراد غالباً مشاغل صنعت استخراجی را متهم به افزایش کوتاه-مدت ارزش می‌کنند، چرا که کشورهای کمتر توسعه یافته در برابر شرکت‌های قدرتمند آسیب‌پذیر هستند.

    کاهش منابع[ویرایش]

    امروزه منابع طبیعی تجدیدپذیر، نقش مهمی را در ابعاد مختلف زندگی بشر (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی) ایفا می‌کنند. در اغلب کشورهای در حال توسعه بر اثر تبدیل عرصه، گسترش روزافزون شهرها، توسعهٔ غیراصولی صنعت، رشد فزایندهٔ جمعیت، و فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای نگهداری از منابع طبیعی، سطح این عرصه‌ها کاهش یافته و در خطر نابودی قرار گرفته‌است. خسارات ناشی از این تخریب به شکل‌های گوناگون از قبیل جاری شدن سیلاب‌ها و شسته شدن خاک، پر شدن سریع مخازن سدها از رسوبات آبرفتی، افت سطح آب‌های زیرزمینی، نابودی خاک‌های حاصل‌خیز، تغییرات نامطلوب آب و هوایی، کاهش فراورده‌های جنگلی و مرتعی، برهم خوردن تعادل اکوسیستم، به مخاطره افتادن روند طبیعی محیط زیست و حیات وحش، و گسترش بیابان‌ها و کویرها ظاهر می‌شود.[۷]

    محافظت از منابع[ویرایش]

    سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ منشوری تحت عنوان "منشور جهانی طبیعت" یا "World Charter for Nature" منتشر کرد، که نیاز به حفاظت از طبیعت از استهلاک بیشتر ناشی از فعالیت انسان را تشخیص می‌دهد. این منشور اظهار داشت که برای محافظت از طبیعت باید در تمام سطوح اجتماعی، از بین‌المللی گرفته تا فردی، اقدامات لازم انجام شود. این برنامه لزوم استفاده پایدار از منابع طبیعی را تشریح می‌کند و نشان می‌دهد که حمایت از منابع باید در سیستم‌های قانون ملی و بین‌المللی لحاظ شود.[۸]

    در ایران، وظیفهٔ حفظ و نگهداری و توسعهٔ عوامل منابع طبیعی بر عهدهٔ سازمانی تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی است، که اکنون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نام دارد.

    فهرست کشورها بر اساس منابع طبیعی[ویرایش]


    جستارهای وابسته[ویرایش]

    منابع[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس 11 مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع

    درس 11 مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع

    انتظارات یادگیری درس 11 مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع:

    انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

    انواع منابع را نام ببرند.

    برای هریک از انواع منابع و وسایل و کالاهایی که از آنها به دست می آید مثال بزنند و توضیح دهند.

    روی تصاویر یا در محیط واقعی زندگی، منابعی را که در تأمین نیازهای آنها مورد استفاده قرار می گیرد شناسایی و بیان کنند.

    مواد و وسایل مورد نیاز: تصاویری که مواد و کالاهای مختلف و همچنین منابع مورد استفاده از آنها را نشان بدهد

    در صورتی که می توانید در کلاس از لپ تاپ و پرده اسلاید استفاده کنید، تصاویر را از اینترنت جستجو و ذخیره کنید.

    استفاده از پوسترهایی نیز که فرآیند تولید برخی محصولات مثل نان یا لبنیات را از راه کشاورزی و دامپروری نشان می دهد توصیه می شود

    آموزش درس 11 مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع

    آماده کنید

    دانش آموزان را به چند گروه تقسیم کنید و بخواهید هر گروه تعدادی مواد و وسایلی که درآن روز مصرف کرده و می کنند روی کاغذ بنویسد.

    برای مثال نان، شیر، چای، لباس، کفش، کتاب،دفتر، خودکار

    سپس فکر کنند هریک از آنها از چه موادی تهیه شده و نهایتاً به کدام منبع اولیه برخورد می کنند.
    ممکن است خودتان روی چند برگ کاغذ تعدادی تصاویر بچسبانید جلوی هر تصویر علامت سؤال بگذارید.

    به هر گروه یک برگ از تصاویر را بدهید و از آنها بخواهید

    درباره اینکه این وسایل از چه چیزی تهیه می شوند هم فکری کنند.

    ابتدا خودتان یک مثال بزنید و آنها مطابق با مثال شما سایر تصاویر نام و منبع را بیان کنند.

    آموزش دهید

    بگذارید هر گروه نتایجی را که به آن رسیده، بیان کند.
    برای مثال یک گروه ممکن است بگوید مداد از چوب ساخته شده، چوب هم از درختان به دست می آید.
    گروه دیگر بگوید، شیر را از گاو دوشیده اند، گاو هم با خوردن علف و آب به ما شیر می دهد و …

    دانش آموزان را هدایت کنید با توجه به مراحل قبل تر سرانجام به منابع آب و خاک اشاره کنند.

    به عبارت دیگر در ابتدا منبع آب و خاک را که برای بچّه ها ملموس تر است مطرح کنید.

    با توجه به محدودیت صفحات کتاب درسی استفاده از تصاویر بزرگ تر به صورت پوستر یا نمایش روی پرده اسلاید کمک بیشتری به فهم موضوع می کند.

    از هریک از گروه ها بخواهید یکی از کادرهای کتاب درسی را انتخاب و به ترتیب مراحل را توضیح دهند.

    کادر اوّل مربوط به غذا است. لبنیات و گوشت بخشی از غذای ما را تشکیل می دهد.

    این بخش از راه دامپروری به دست می آید. دام ها برای ادامه زندگی و رشد به آب و خاک و مرتع  نیاز دارند. غلات گندم، جو، برنج و …

    حبوبات و سبزیجات بخش دیگری از غذای ما را تشکیل می دهد که از طریق کشاورزی به دست می آید.

    داستان تولید نان یا برنج را با توجه به تصاویر تعریف کنید.

    مورد بعد پوشاک است. پوشاک ما از نخ درست شده است.

    نخ ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد.

    نخ طبیعی از گیاه پنبه یا پشم گوسفند به دست می آید.

    پس در این جا نیز جانوران و آب و خاک مورد استفاده آنها منبع هستند.

    نخ مصنوعی نیز از مواد نفتی تشکیل شده است و نفت نیز یک منبع مهم زیرزمینی محسوب می شود.

    در مرحله بعد وسایل چوبی و کاغذ و دستمال کاغذی و همچنین وسایل فلزی را مطرح کنید که منبع اصلی آنها جنگل ها  و معادن هستند.

    وسایلی را که با توجه گسترش صنعت پتروشیمی در اختیار بشر امروز قرار می گیرد

    مانند انواع شوینده ها، لاستیک، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، نخ مصنوعی، رایانه و … را با توجه به منبع مهم نفت برای بچّه ها توضیح دهید.

    به پایان ببرید

    به منظور مرور از تعدادی از دانش آموزان بخواهید از روی تصاویر کتاب مراحل تولید وسایل مختلف را از منبع توضیح دهند؛

    سپس نتیجه گیری کنید به خاک، آب، گیاهان و جانوران، نفت و فلزات منابع طبیعی می گویند
    و ما غذا، لباس و وسایل زندگی خود را از منابع به دست می آوریم. این تعریف را روی تخته بنویسید.

    به منظور تعمیق بیشتر یادگیری این درس از دانش آموزان بخواهید کاربرگه های شماره ۱۰ و ۱۱ را در کلاس انجام دهند.

    در کاربرگهٔ شمارهٔ ۱۰ دانش آموزان نام منبع را از داخل پرانتز انتخاب و در جلوی تصویر می نویسند.

    در کاربرگهٔ شمارهٔ ۱۱ انتظار می رود دانش آموزان به جز دو مثال مداد و شلوار، پنج مثال دیگر بزنند.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 19 روز قبل
    0

    بزرگم شو

    ناشناس 19 روز قبل
    0

    بزرگم شو

    ناشناس 19 روز قبل
    0

    بزرگم شو

    ناشناس 10 ماه قبل
    -2

    نرگس خیلی خوب است

    😘 10 ماه قبل
    0

    بد بوداه

    😘 10 ماه قبل
    -2

    خوب بود

    -1
    زهرا 29 روز قبل

    منابع طبیعی

    ناشناس 1 سال قبل
    0

    سلام بده خیلی بده من اصلا نفهمیدم چی شد 🖕🖕🖕

    فاطمه 1 سال قبل
    -1

    سلام عالی بود

    مهسا 1 سال قبل
    1

    عالی بود

    0
    مهسا 1 سال قبل

    عالی بود؟

    0
    مهسا 1 سال قبل

    عالی بود؟

    * 1 سال قبل
    0

    .ش ب۵ ۳ی

    زهرا یوسفی 1 سال قبل
    2

    بد نیست

    زهرا یوسفی 1 سال قبل
    1

    ندیدم

    ناشناس 2 سال قبل
    0

    خیلی مسخرست هیچی نفهمیدم بابایا

    0
    فاطمه 1 سال قبل

    اصلا مسخره نیست خیلی هم خوبه

    عالی 2 سال قبل
    1

    سلام

    مهدی 2 سال قبل
    3

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید