توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جواب فعالیت های درس دهم تفکر و سواد رسانه ای

    1 بازدید

    جواب فعالیت های درس دهم تفکر و سواد رسانه ای را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    تفکر و سواد رسانه ای – پایه دهم - پاسخ فعالیت درس 10 – بازی گر دا نان بزرگ

    فعالیت گروهی ص 71

    دانش آموزان کلاس را گروهبندی می کنید و به هر گروه بررسی یکی از مطالعات موردی را می سپارید تا به سوالات مربوط به صفحه 71 پاسخ داده شود

    برای جلوگیری از تکرار سوالات ابتدا سوالات شماره گذاری شده و در ادامه پاسخ های پیشنهادی برای هر مورد ارائه می شود

    مورد اول

    سوال1: به دلایل اقتصادی چون در متن آماده است که روبرت مرداک قصد سرمایه گذاری در چین را داشته است

    سوال 2:خوانندگان نشریه نیویورک پست

    سوال 3:از این پیام سرمایه دار خصوصی روبرت مرداک و دولت چین سود می برند

    سوال 4: عموم مردم

    سوال 5: مالک رسانه روبرت مرداک

    سوال 6: روبرت مرداک تصمیم داشته در چین سرمایه گذاری کنه(اقتصادی) و نیاز به حمایت این کشور داشته است ودلیل سیاسی اینکه دولت چین به دنبال این بوده که خبر ناخوشایندی از عملکردش چاپ نشود

    مطالعه مورد 2

    سوال 1: هدف تخریب یک چهره،برای از بین بردن وجه دولت فیدل کاسترو

    سوال 2: برای مردم کوبا(چون دفتر روزنامه در کوبا این کار را انجام داده است)

    سوال 3: دولت بوش

    سوال 4: عموم مردم

    سوال 5: دفتر پخش برنامه کوبا دردولت بوش

    سوال 6: این هدف که چهره یک رهبر (فیدل کاسترو) در بین مردم آن کشور تخریب شود

    مطالعه موردی 3

    سوال1: موفقیت آمیز جلوه داده یک عمل سیاسی( حضور آمریکا در عراق)

    سوال 2: برای مردم ایالات متحده امریکا چون در روزنامه های سرتاسر این کشور نامه ها پخش شده است

    سوال 3: دولت بوش

    سوال 4: عموم مردم

    سوال 5: دفتر ریاست جمهوری بوش

    سوال 5: توجیه اقتصادی و سیاسی مردم امریکا برای حضور دولت آمریکا در خاک عراق

    مطالعه موردی 4

    سوال 1: برای مثبت جلوه دادن فعالیت ارتش آمریکا در افغانستان

    سوال 2: مردم افغانستان چون توسط ایستگاه ها رادیویی در افغانستان فرستاده شده

    سوال 3: دولت امریکا

    سوال 4: عموم مردم

    سوال 5: دولت امریکا

    سوال6: نیاز به توجیه مردم اقغانستان برای حضور نظامی امریکا در افغانستان

    مطالعه موردی 5

    سوال 1: برای موفقیت آمیز جلوه دادن فعالیت های امریکا در عراق

    سوال 2:کشورهای عربی

    سوال 3: دولت امریکا

    سوال 4: عموم مردم

    سوال 5: مدیران  لینکن گروپ

    سوال 6: صحت این ادعا که کشورهای امپریالسیم با حضور در کشورهای دیگر آنان را به سمت دموکراتیک بودن می برند و دموکراسی را در این کشورها برقرار می کنند.

    تصویر بالا سمت چپ

    منبع مطلب : tsr.sbedu.ir

    مدیر محترم سایت tsr.sbedu.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    گام به گام تفکر و سواد رسانه ای دهم درس 1 از فصل 1

    گام به گام تفکر و سواد رسانه ای دهم درس 1 از فصل 1

    دنیای آن زمان باحال چقدر فرق کرده است (صفحه 2 )

    در زمان گذشته از فنّاوری کمتر استفاده‌ می‌شد و کمتر افراد جامعه با آن آشنا بودند ولی ما امروزه شاهد پیشرفت سریعی در فنّاوری هستیم به‌عنوان مثال: درگذشته اغلب کارها به‌صورت دفتری و نوشتاری انجام می‌شدند که زمان‌بر بودند ولی امروزه با رایانه و اینترنت کار سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.

    اگر الآن به شما بگویند که برای داشتن رادیو باید مجوز بگیرید، چه واکنشی نشان می‌دهید؟

    بیشتر شبیه طنز به نظر می‌رسد؛ به این دلیل که امروزه گجت ها و رسانه‌های گوناگون و کاربردی وجود دارد که نیازی به داشتن رادیو نیست، درنتیجه از گرفتن مجوز منصرف می‌شدیم.

    گفت و گوی کلاسی صفحه 3

    از عکس صفحه قبل(صفحه 2 کتاب درسی)، چه نکاتی در مورد آن زمان دریافت می‌کنید؟(صفحه 3 )

    درگذشته رادیو تحت نظارت اداره شهربانی بود و افراد برای داشتن رادیو باید مجوز می‌گرفتند، درنتیجه افراد کمی مجوز نگهداری از رادیو را داشتند و حتی در صورت تغییر محل سکونت، دارندگان رادیو، باید به شهربانی اطلاع‌رسانی می‌کردند که نشان‌دهنده قوانین سخت آن زمان برای داشتن رسانه‌ای نه‌چندان کاربردی همچون رادیو است.

    تفریح و سبک زندگی یک نوجوان هم‌سن‌وسال شما در آن زمان، چقدر با الآن شما تفاوت داشته است؟

    در آن زمان به دلیل نبود فضای مجازی و کالاهای دیجیتال و تفریحات متنوعی که امروزه ما شاهد آن هستیم نوجوانان به‌صورت فیزیکی در محله‌ها اکثراً به‌صورت جمعی بازی می‌کردند که اکثراً دوستان محله و آشنایان نزدیک به محل زندگی آن‌ها بوده است و بیشتر ارتباطات چهره به چهره بوده است.

    رادیو ازجمله رسانه‌های نو و محبوب آن روزگار، بوده است. پس از دیدن فیلم (رسانه چیست؟) بگویید امروزه شما کدام رسانه‌ها را بیشتر دوست دارید و از آن استفاده می‌کنید؟

    تلفن همراه و اینترنت

    فکر می‌کنید، بیست سال دیگر، افراد هم‌سن شما، دربارۀ زندگی امروز شما، چه چیزهایی خواهند گفت؟ هشتاد سال دیگر چه؟

    با توجه به اینکه رسانه‌ها هرروزه دچار تغییر و تحول می‌شوند و پیشرفته‌تر می‌شوند و اثر مستقیم بر محیط اطراف ما دارند، پس در بیست سال آینده رسانه‌های جدیدی جایگزین رسانه‌های امروزی شده و کالاهای دیجیتال و فنّاوری پیشرفته‌تر می‌شود و همان‌طور که برای ما رسانه‌های همچون رادیو بی‌ارزش و ناکارآمد به نظر می‌رسد برای آن‌ها نیز رسانه‌های امروزی ما ساده به نظر خواهد رسید. در هشتاد سال آینده همان‌طور که ما به گذشته نگاه کرده و شرایط را می‌بینیم که چقدر محدودیت داشته و زندگی نسبتاً ساده داشته‌اند، آن‌ها نیز چنین تصوری را نسبت به ما خواهند داشت.

    نظر شما دربارۀ این جمله که (برخی تصاویر بیش از 1000 کلمه حرف برای گفتن دارند) چیست؟ توضیح دهید.

    برخی از تصاویر هستند که باعث می‌شوند ذهن، خیال‌پردازی و نتیجه‌گیری‌های متفاوت از آن داشته باشد که ارزشش بیشتر از هزار کلمه است. گاهی این تصاویر غم‌انگیزترین لحظات تاریخ را به ما نشان می‌دهند مانند:

    تصویر زنی که بولدوزر نظامی را به خاطر مرد زخمی در قاهره نگه می‌دارد.

    تصویر دو مرد نروژی که گوسفندی را از غرق شدن در اقیانوس، نجات می‌دهند.

    جهت دانلود اپلیکیشن گام به گام تفکر و سواد رسانه ای دهم روی لینک زیر کلیک کنید

    دانلود گام به گام تفکر دهم

    فعالیت گروهی (صفحه 4 )

    به نظر شما با توجه به اوضاع کنونی فناوری، آیندۀ دنیا چگونه خواهد بود؟

    همه امور توسط هوش مصنوعی کنترل و انجام می‌شود و انسان به‌نوعی در سلطه رایانه‌ها خواهد شد.

    پیشرفته‌ترین رسانه‌ای که بشر در آینده خواهد ساخت چه می‌تواند باشد؟ یک نمونه از تغییرات در پایین صفحه ارائه‌شده است. شما نیز پیش‌بینی‌های خود را بنویسید.

    از طریق دستگاهی که روی سر انسان قرار می‌گیرد افراد می‌توانند بدون کلام باهم ارتباط برقرار کنند و همچنین ابزار و وسایل گوناگون را با آن کنترل و به حرکت درآورند.

    گفت و گوی کلاسی (صفحه 7 )

    نقش و جایگاه شما در این آینده چیست؟

    من امیدوارم در آینده با ساخت و ابداع ابزار و وسایل جدید در پیشرفت هر چه بیشتر فناوری نقش بسزایی داشته و به‌عنوان فردی تأثیرگذار در جامعه شناخته شوم.

    آیا همۀ این پیشرفت‌های فناورانه و دنیای رسانه‌ای می‌تواند جایگزین (ارتباطات رودررو) شود؟

    خیر

    چه ویژگی‌هایی در ارتباطات انسانی هست که در ارتباطات رسانه‌ای نیست؟

    عواطف و احساسات چیزی است که در ارتباط انسانی و رودررو منتقل‌شده و درک می‌شود که در هیچ ارتباط رسانه‌ای وجود ندارد.

    در آینده‌ای که ویژگی‌های آن توصیف شد، جایگاه انسان نسبت به فناوری و اشیا چیست و کدام  یک از آن‌ها دیگری را به خدمت خواهند گرفت؟

    اگر انسان سواد رسانه‌ای داشته باشد می‌تواند رسانه‌ها را در خدمت گرفته و از آن در جهت رسیدن به اهداف و برنامه‌های خود استفاده کند و مسیر پیشرفت را طی نماید وگرنه گرفتار این رسانه‌ها شده و زندگی خود را بیهوده تلف می‌کند.

    آیا جایگاه و سطح تفکر در انسان افزایش پیدا خواهد کرد؟ چرا؟

    بله، اگر انسان با آگاهی کامل از رسانه‌ها استفاده نماید، قدرت تفکر و تحلیل در او بالا برود و به دلیل بروز و گسترده بودن این اطلاعات سطح تفکر در انسان بالا رفته و از بینش بالاتری برخوردار خواهد بود؛ و دسترسی سریع به این اطلاعات را خوتهد داشت.

    انیشتین، زکریای رازی و بسیاری از بزرگان دیگر، یافته‌های خود را زمانی ارائه کردند که تعداد بسیار محدودی از فناوری‌ها و رسانه‌ها وجود داشت. آیا می‌توان ادعا کرد که سطح ّ دانش و تفکر این افراد نسبت به آیندگان کمتر بوده است؟ چرا؟

    خیر؛ یافته‌ها و پژوهش‌های این بزرگان همچنان نقش مهمی را در مطالعه و تحقیق دانشمندان امروزی ایفا می‌کنند و در سراسر دنیا بکار گرفته می‌شوند پس نمی‌توان گفت هر چه فناوری و رسانه‌های بیشتری داشته باشیم، از آگاهی بیشتری برخوردار هستیم چون رسانه‌ها تنها ابزارهایی هستند که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

    گفت و گوی کلاسی (صفحه 8 )

    رسانه‌ها انواع متنوعی دارند. در جدول زیر، برخی خصوصیات رسانه‌ها باهم مقایسه شده است. شما چه نکاتی می‌توانید به آن اضافه کنید؟ یادتان باشد که سواد رسانه‌ای می‌خواهد از یک مصرف‌کننده منفعل، ساده و خام، یک مخاطب فعال، خالق، هوشمند، جست‌وجوگر و گزینشگر بسازد که هم تولید مناسب و هم مصرف متناسب داشته باشد.


    عکس و مکث (صفحه 9 )

    همان‌طور که از تصویر پیداست درگذشته بازی‌ها بیشتر به‌صورت فیزیکی و جمعی بوده و بچه‌ها دارای جنب‌وجوش و تعامل با یکدیگر بودند ولی امروزه بازی‌ها به‌صورت مجازی و به‌صورت انفرادی انجام می‌شود و بازی‌های جمعی نیز نیاز به حرکت و تعامل رودررو ندارند و از گجت ها برای بازی استفاده می‌شود، اما درگذشته نیاز به هیچ کالای دیجیتالی نبوده است.

    فعالیت در خانه (صفحه 9 و 10 )

    دنیای آیندۀ رسانه‌ای، چه مزایا و چالش‌هایی خواهد داشت؟ برای پیش‌بینی پاسخ این پرسش، می‌توانید از جدول مزایا و چالش‌های آموزش مجازی کمک بگیرید.

    مزایا

    سرعت‌بالای انتقال اطلاعات

    کاهش محدودیت در انتقال اطلاعات

    هزینه‌ی پایین در استفاده از رسانه‌ها

    عدم محدودیت مکانی و زمانی

    امکان استفاده مجدد از اموزش های ضبط شده

    چالش‌ها

    القای فرهنگ غربی

    کمرنگ شدن نقش نظارتی خانواده‌ها

    به خطر افتادن حریم شخصی

    اعتیاد به اینترنت

    تعارض ارزش‌ها و باورهای اجتماعی

    عدم اطمینان به صحت اطلاعات

    فعالیت در خانه (صفحه 10 )

    بر روی وبگاه دفتر تألیف کتاب‌های درسی، صفحه گروه تفکر و پایگاه اینترنتی رشد، چند فیلم کوتاه در مورد تحولات رسانه‌ها و آیندۀ فناوری آمده است. با مراجعه و ملاحظۀ آن‌ها، تحلیل کنید که کدام‌یک از آن‌ها به پیش‌بینی شما از واقعیت، نزدیک‌تر و در تغییر سبک زندگی مردم اثرگذارتر خواهد بود. فیلم‌های کوتاه مرتبط با فصل‌های بعد را نیز در همین وبگاه‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

    فیلم یک روز شیشه‌ای و هم‌چنین سلفی آینده به واقعیت بسیار نزدیک هستند و شاید نمونه‌های ساده‌ی اکنون نیز تولیدشده باشد.

    ما در فیلم روز شیشه‌ای مشاهده می‌کنیم که: فناوری چگونه در کل زندگی افراد تأثیر گذاشته و سبک زندگی را تغییر داده است و می‌بینیم که چگونه در کارهای روزانه و برنامه‌ریزی و دسترسی سریع به اطلاعات بدون محدودیت زمان و مکان فنّاوری تأثیرگذار است.

    در فیلم سلفی مشاهده می‌کنیم که: چگونه یک دستگاه بسیاری از محدودیت‌هایی که ما درگذشته با آن مواجه بودیم را برطرف کرده و بسیاری از مشکلاتی که مشاغل مختلف مانند آتش‌نشانی، جاده‌سازی و ساختمان‌سازی با آن مواجه هستند را برطرف کرده است.

    جهت دانلود اپلیکیشن گام به گام تفکر و سواد رسانه ای دهم روی لینک زیر کلیک کنید

    دانلود گام به گام تفکر دهم


    منبع مطلب : virgool.io

    مدیر محترم سایت virgool.io لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    گام به گام تفکر و سواد رسانه ای دهم درس 2 از فصل 1

    گام به گام تفکر و سواد رسانه ای دهم درس 2 از فصل 1

    گفت و گوی کلاسی (صفحه 11 و 12)

    با دیدن فیلم (پیش به‌سوی عصر رسانه‌ها)، تلاش کنید فرصت‌ها و چالش‌های پیشروی دنیای رسانه‌ها را جمع‌بندی کنید.

    دنیای رسانه‌ها با حذف محدودیت‌ها (زمان و مکان) باعث شده است که همه افراد در جهان، بتوانند به اطلاعات در سرتاسر دنیا دسترسی داشته باشند و سرعت انتقال اطلاعات و هوش جمعی بشریت افزایش یابد، که با به وجود آوردن فرصت‌ها، عیب‌ها و چالش‌هایی نیز به دنبال دارد، که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. مانند: عدم آگاهی و نبود اطلاعات که می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیر و گاه خطرناک را به وجود آورد و فرصتی برای افراد سودجو ایجاد کند.

    اکنون فیلم (در بشقاب تو یا ...) را تماشا کنید و سپس به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

    هرچه دربارۀ تصاویر به یاد می‌آورید بیان کنید! نور، صوت، صحنه‌ها و زوایای دوربین چطور کنار هم قرارگرفته‌اند؟

    ما در ابتدا شاهد تاریکی ناشی از شب هستیم، که در این میان نور چراغ ماشین‌ها به چشم می‌خورد، صدای حرکت موتورها و بلندگوی فروشنده غذا (از نوع حشرات)، همهمه‌ی مردم همراه با موسیقی آرامی که زیر صدای گوینده اصلی است و مردم که در حال خرید حشرات برای خوردن هستند و بعد از آن زمین‌های کشاورزی و کشتارگاه‌ها، ظرف‌هایی که غذاهای مختلفی در آن هستند و تصاویر کوچکی از مردم که در حال غذا خوردن هستند و عدد 10 میلیارد نفر که گوینده باحالت نگران‌کننده آن را بیان می‌کند. نور، صوت و صحنه‌های مختلف به ما این پیام را ابلاغ می‌کنند که همراه با افزایش جمعیت غذا نیز در حال تمام شدن است و نسبت به آن باید نگران بود.

    چه چیزهایی در این فیلم، احساسات شمارا برانگیخت یا شما را به تعجب و تفکر واداشت؟

    غذای مردم که از نوع حشرات بود و بشقاب‌هایی که غذاهایی مختلفی در آن بود و نیز پیام تمام شدن غذا و افزایش جمعیت 10 میلیارد نفری.

    افراد را توصیف کنید! چه شکلی هستند؟ چه‌کار می‌کنند؟ چه پوشیده‌اند؟

    افراد معمولی از سرتاسر دنیا که همگی به‌نوعی با پیام غذا همراه بودند که به کارهایی هم چون سرخ کردن، خوردن، کشاورزی، دام‌پروری و آزمایش کردن و... هستند و همگی بسته به منطقه جغرافیایی و شغل خود، لباس‌هایی خاص خود را پوشیده‌اند.

    با توجه به تفاوت برنامه‌های غذایی ملت‌های مختلف، چه پیام‌هایی از تنوع سبک زندگی دریافت می‌کنید؟

    این پیام که: با اینکه تنوع غذایی در سرتاسر دنیا متفاوت و گسترده است، ولی تنوع مواد غذایی محدود است.

    این بار تصویر را قطع و فقط صدای فیلم را گوش کنید.

    چه کلماتی به ‌کاربرده می‌شود؟

    حشرات، فرهنگ، غذا، عنکبوت، سوسک، آینده، افزایش جمعیت، دنیا، سیر نگه‌داشتن، ماجراجویی، مسئله حیاتی، منابع غذایی، آب، کشاورزان، دانشمندان، منابع جدید، زمان، تقاضا، تولید، مصرف، توزیع، برنده، بازنده، خرید.

    آیا این کلمات، بار معنایی، ارزشی یا احساسی خاصی دارند؟

    بله به این نکته اشاره دارند که به‌زودی با کمبود مواد غذایی در سراسر دنیا مواجه می‌شویم.

    چه کسی این کلمات را می‌گوید؟

    گوینده که می‌تواند محقق یا تولیدکننده مواد غذایی باشد.

    به نظر شما مخاطبان اصلی این فیلم چه کسانی هستند؟ چرا؟

    مردم سراسر دنیا، که باید نگران کمبود مواد غذایی بوده و به فکر راه‌حلی برای آن باشند.

    سازندگان این فیلم، چه هدفی را دنبال می‌کنند و چه پیامی را می‌خواهند به شما برسانند؟

    هدف: ایجاد نگرانی در مورد مواد غذایی در آینده - پیام: کمبود مواد غذایی در آینده‌ی نزدیک.

    از چه نوع صداهایی (موسیقی، افکت و صدای انسانی و صدای جانبی) استفاده‌شده است؟

    موسیقی در زیر صدا، شلوغی، روغن داغ، موتور و ماشین و... و صدای گوینده.

    آیا احساسات و برداشت همۀ همکلاسی‌های شما، (کاملاً) مشابه یکدیگر است؟ چرا؟

    خیر، چون هر فرد بسته به ویژگی‌های شخصیتی و علایق و احساسات درک متفاوتی از فیلم دارد.

    عناصر به کار گرفته‌شده در این فیلم (نور، صدا، تصاویر، زوایای دوربین و...) بیشتر احساسات شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند یا شما را به تفکر وا می‌دارند؟ چرا؟

    بیشتر احساسات را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چون کلیپ به‌گونه‌ای است که فرد، درگیر موقعیت‌ها و سخنان گوینده می‌شود و احساس نگرانی را در انسان به وجود می‌آورد ولی بعد از اتمام فیلم، ما را بیشتر به تفکر وامی‌دارد.

    وقتی رسانه‌ای فکر یا نظری را به شما ارائه می‌کند، آیا به دنبال تلقین اندیشه‌های ّ فرستنده پیام از طریق تأثیرگذاری بر احساسات است، یا واداشتن شما به تفکر بیشتر برای تصمیم‌گیری درست‌تر؟ چرا؟ مثال بزنید.

    می‌تواند هر دو مورد باشد؛ بستگی به اهداف صاحب رسانه دارد. مانند فیلم «در بشقاب تو» که در طول فیلم احساس نگرانی در مورد کمبود مواد غذایی در ما ایجاد می‌شود، که از طریق تأثیرگذاری بر احساسات ماست، ولی می‌بینیم که باعث می‌شود که ما در مورد تغذیه خود نیز به فکر فرو رویم.

    اگر قرار باشد شما این فیلم را برای گروه سنی دیگر یا مردم کشوری دیگر بازطراحی کنید، چه تغییراتی در آن می‌دهید؟ چرا؟

    بسته به گروه سنی این فیلم می‌تواند متفاوت باشد، برای مثال: اگر هدف کودکان هست، بهتر است به‌صورت انیمیشن و شخصیت‌های کارتونی باشد، یا اگر هدف نوجوانان و جوانان است از افراد و شخصیت‌هایی که الگو و موردپسند نوجوان هستند، استفاده شود؛ و اگر هدف مردم یک کشور است با توجه به ویژگی فرهنگی و اجتماعی آن کشور فیلم ساخته شود که تأثیرگذاری بیشتر داشته باشد.

    جهت دانلود اپلیکیشن گام به گام تفکر و سواد رسانه ای دهم روی لینک زیر کلیک کنید

    دانلود گام به گام تفکر دهم

    گفت و گوی کلاسی (صفحه 16 تا 18 )

    فیلم کوتاه (شغل دروغین) را مشاهده و دربارۀ متن، زیر متن و فرا متن آن گفت‌وگو کنید.

    متن: مصاحبه شغلی--- زیر متن: جایگاه و نقش مادر ----فرا متن: استفاده از افراد با جنسیت و نژادهای مختلف که واکنش‌های متفاوتی نسبت به مصاحبه داشتند.

    برداشت خود را در زمینۀ لایه‌های سه گانۀ پیام دربارۀ جملات زیر و تصاویر بعد از آن مطرح کنید.

    بعد از تو بعد از رفتنت ای نازنینم فونت ِ تمام نامه‌ها (بی نازنین) شد.

    متن: خود شعر--- زیر متن: دلتنگی و دوری --فرا متن: بستگی به فرد دارد که آشنا به نرم‌افزار ورد و فونت‌ها دارد یا نه، که می‌تواند درک متفاوتی نسبت به کسی که با آن آشنا نیست داشته باشد.

    خانۀ ما از درون، ابر است و بیرون آفتاب

    متن: خودجمله-- زیر متن: تفاوت باطن و ظاهر-- فرا متن: کسانی که تشبیهات را می‌شناسند به‌درستی آن را درک می‌کنند.

    سرو چمان من چرا میل به چمن نمی‌کند

    متن: خود شعر-- زیر متن: بی‌میلی و بی‌حرکتی-- فرا متن: بسته به کسانی که آرایه‌های ادبی را می‌شناسند درک متفاوتی و درستی نسبت به بقیه دارند.

    بشنو و باور نکن

    متن: خود جمله --زیر متن: هر چیزی را که می‌شنویم را بدون آگاهی و تحقیق باور نکنیم --فرا متن: بستگی به فرد گوینده دارد که به چه دلیل و در چه موقعیتی این را بیان کرده ولی در کل به عدم اطمینان نسبت به سخنان دیگران در آن موقعیت دارد.

    و در سوگندهای خود مانند آن‌کسی نباشید که پشم‌های تابیدۀ خود را پس از بافتن از هم می‌گسست و رشته‌رشته می‌کرد. سوگندهای خود را دستاویز خدعه در میان خویش قرار می‌دهید تا به این وسیله گروهی مال و ثروت بیشتری از گروه مقابل به دست آورد جز این نیست که خدا شما را بدین‌وسیله آزمایش می‌کند و قطعاً روز قیامت آنچه را که دربارۀ آن اختلاف می‌کردید آشکار می‌سازد و باطل گرایان و هدایت یافتگان را مشخص می‌نماید (سورۀ نحل، آیۀ 92)

    متن: خود آیه --زیر متن: عهدشکن نباشیم --فرا متن: باید به شأن نزول آن توجه کنیم.

    امام علی علیه‌السلام: زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد و قلب احمق پشت زبان او است (نهج‌البلاغه، کلمات قصار، شماره 41)

    متن: خود حدیث-- زیر متن: با عواطف و احساسات تصمیم‌گیری نکنیم و به‌عبارتی‌دیگر اشاره به این‌که انسان عاقل نخست اندیشه می‌کند، سپس سخن می‌گوید، درحالی‌که احمق نخست، سخن می‌گوید و بعد در اندیشه فرو می‌رود؛ به همین دلیل سخنان عاقل، حساب‌شده، موزون، مفید و سنجیده است; ولی سخنان احمق، ناموزون و گاه خطرناک و بر زیان خود او --فرامتن: توجه به شرایط جامعه در دوران حضرت علی(ع) و حضور خوارج


    متن: تبلیغ ساندویچ----زیر متن: اشاره به افطار کردن مسلمانان در ماه رمضان دارد----فرا متن: توجه به ماه رمضان برای مسلمانان


    متن: تبلیغ پیتزا ---زیر متن:اشاره به پیتزا که در روزهای خاص در وعده غذایی ما می‌تواند جای داشته باشد ---فرا متن: اشاره به کریسمس شکل پیتزا شبیه درخت کریسمس است


    متن:یک خانواده را نشان می‌دهد---- زیر متن: قسمت مچاله شده که پدر در آن قسمت قرار گرفته اشاره به این دارد که: پدر در طول زندگی سختی و مشکلات بر دوش گرفته و هدفی جز شادی خانواده ندارد و مادر: با توجه به اینکه دستش پشت پدر بوده و فرزندان نزدیک او قرار دارند که وظیفه حمایتی از خانواده را بر عهده دارد.----فرا متن: درک ما از خانواده در ایران


    متن: استفاده از رسانه‌ها---زیر متن: ارجعیت دادن متفاوت افراد به رسانه‌ها ----فرامتن:ندارد


    متن:پنهان کردن آلودگی----زیر متن:اشاره به شهرنشینی و صنعتی شدن، که هر روزه شاهد افزایش کارخانه‌ها و به دنبال آن، افزایش آلودگی و تغییرات آب و هوایی هستیم که به‌جای اینکه به فکر چاره باشیم، با ظاهرسازی و پنهان کردن، به‌نوعی خودمان را گول می‌زنیم.---- فرا متن: کشورهای توسعه‌یافته، سالانه هزینه زیادی را به تبلیغات در مورد اینکه فعالیت‌های انسانی تأثیری بر روی تغییرات آب و هوایی نداشته و یک پدیده طبیعی بوده و همچنین شرکت‌های بزرگ می‌دانند، که برای تمیز کردن اقداماتشان باید هزینه کرده و نمی‌خواهند این پول را صرف کنند. آن‌ها کاملاً مایلند آیندۀ انسان را به خطر بیندازند تا امروز سود خود را به حداکثر برسانند. که بسته به آگاهی از آن درک متفاوتی می‌توانیم داشته باشیم.


    متن: فردی که جلوی آیینه ایستاده و خودش را زیباتر تصور می‌کند---زیر متن: توجه به‌ظاهر به‌جای باطن و توجه به زیبایی--- فرا متن: شرایط امروزی که شاهد آن هستیم که چقدر افراد به‌ظاهر سازی پرداخته و نسبت به دیگر امور بی‌توجه هستند.


    متن: تبلیغ کیک---زیر متن: متنوع بودن کیک‌ها----فرا متن: اشاره به متنوع بودن روزهای هر ماه و تنوع‌طلبی در هرروز.


    متن: رسانه‌های مختلف--- زیر متن: با گذر زمان نیز رسانه‌ها تغییر پیداکرده است، مانند نقشه که در گذشته استفاده می‌شده و امروزه تا حدی گوگل مپ جایگزین آن شده است.--- فرا متن: کسانی که با این رسانه‌ها آشنا بوده نسبت به کسانی که نسبت به آن آگاهی ندارند درک متفاوتی دارند.

    عکس و مکث(صفحه 19)

    استقبال  بیش از اندازه از رسانه‌های جدید و ناآگاهی و عدم توجه به کتاب و کتاب‌خوانی و تعقل که ما امروزه شاهد آن هستیم.

    فعالیت در خانه (صفحه 19 )

    با راهنمایی معلم و توافق همکلاسی‌ها یک فیلم سینمایی را انتخاب و در آن، متن، زیر متن ّ و فرا متن را مشخص کنید. موارد زیر، برخی از مواردی است که می‌توانید به آن‌ها توجه کنید.

    نام شخصیت‌های مثبت و منفی در فیلم

    پوشش افراد )نوع لباس، رنگ، طرح و

    محیط و پس زمینۀ تصاویر فیلم (محل جغرافیایی، هوای آفتابی یا بارانی، موقعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی و...)

    پی‌رنگ سیر فیلم‌نامه، وقایع حاشیه‌ای که به متن اصلی اضافه‌شده است، نوع روایت و...

    پایان‌بندی فیلم (تلخ یا شیرین، سرنوشت قهرمان، فرجام شخصیت‌ها و...)

    بین‌ستاره‌ای  ( Interstellar ) فیلم

    شخصیت مثبت: کوپر و آملیا؛  شخصیت منفی: پروفسور برند.

    پوشش لباس فضانوردی

    محیط و پس‌زمینه فضا و فضاپیما و گرد و خاک

    پی رنگ آینده را نمایش می دهد. در این دوران، زمین با آفت‌های مخرب گیاهی مواجه شده و بحران اکسیژن به‌شدت زندگی را در زمین تهدید می‌کند و همچنین فضانوردانی است که، از طریق کرم‌چاله‌ای سفر می‌کنند تا سیاره‌ای قابل سکنی بیابند و شخصیت اصلی که در فضای چهاربعدی  با دخترش ارتباط برقرار می‌کند.

    پایان بندی فیلم: شیرین و سرنوشت قهرمان به‌خوبی نمایش داده می‌شود.

    جهت دانلود اپلیکیشن گام به گام تفکر و سواد رسانه ای دهم روی لینک زیر کلیک کنید

    دانلود گام به گام تفکر دهم

    هم چنین می توانید جهت مطالعه گام به گام درس 1 روی لینک زیر کلیک کنید

    گام به گام تفکر و سواد رسانه ای دهم درس 1 از فصل 1

    منبع مطلب : virgool.io

    مدیر محترم سایت virgool.io لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    س : سلام کامل نیس😶

    دیوثا : خیلی دیوثیت

    ج : کااااامل نیست 😭😭😭

    :/ : کاش یکم فکر پشت این سایتا بود... هیچ چیز برای گفتن ندارم جز...هوفففففف نتم حرومتون...

    ندا : خیلی عنین‌ کامل نیس😐

    salih : çukur evimiz

    خدیجه : -فیسبوک -آمریکا - هیچکدام - هیچ نقشی نداریم - هیچ نقشی نداریم - از فیسبوک استفاده نمیکنیم به همین دلیل هیج نقشی در ایجاد اشتغال نداریم

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    6 ماه قبل
    0

    مه بلدم ول حوصل تایپ نعرم هف/

    یلدا 6 ماه قبل
    2

    سلام خاک بر سرتون

    هموطن گرامی گشاد خودتتتتت تلاش میکردی جواب می زاشتی اگ من خودماطلاعات داشتم سمت گوگل نمیمومدم پلشت

    آگرین 6 ماه قبل
    -1

    کامل نیس اونی ک من میخاستم داخلش نبود

    salih 8 ماه قبل
    5

    çukur evimiz

    1
    Nrc 8 ماه قبل

    Yamaç babamız

    salih 8 ماه قبل
    2

    خ

    ندا 8 ماه قبل
    6

    خیلی عنین‌ کامل نیس😐

    کیانا 8 ماه قبل
    3

    چرا کامل نیست هوففف

    :/ 8 ماه قبل
    9

    کاش یکم فکر پشت این سایتا بود...

    هیچ چیز برای گفتن ندارم جز...هوفففففف

    نتم حرومتون...

    عالیه 8 ماه قبل
    2

    لت

    خدیجه 9 ماه قبل
    4

    -فیسبوک

    -آمریکا

    - هیچکدام

    - هیچ نقشی نداریم

    - هیچ نقشی نداریم

    - از فیسبوک استفاده نمیکنیم به همین دلیل هیج نقشی در ایجاد اشتغال نداریم

    1
    تتلو 7 ماه قبل

    ممنونم ازت

    3
    خدیجه 9 ماه قبل

    فعالیت در خانه صفحه ی ۷۶

    س 9 ماه قبل
    18

    سلام کامل نیس😶

    13
    ج 9 ماه قبل

    کااااامل نیست 😭😭😭

    ا 10 ماه قبل
    -1

    یدوثا

    دیوثا 10 ماه قبل
    13

    خیلی دیوثیت

    0
    چیشدع😐 11 روز قبل

    چیشدع

    -2
    سیما تیرانداز 8 ماه قبل

    یکم با ادب باش آدم

    مهدی 11 ماه قبل
    2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید