توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    خلاصه درس سوم آمادگی دفاعی نهم

    1 بازدید

    خلاصه درس سوم آمادگی دفاعی نهم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    دبیرستان دوره اول شهید بهشتی سمنان

    اینک، برخیزید ای شهیدان راه خدا؛ باغبان سبز عاطفه، برای دوباره روییدن دانه سرخ وجودتان، به دیدار آمده است. برخیزید که ذوالفقار عدالت، در دست فرزند علی است! امروز، پرچم سه رنگ وطن، با نام سبز روح الله آغاز می شود و با سپیدی صبح آزادی و سرخی خون عدالت خواهان، در می آمیزد تا بر قلّه های رفیع شرافت و صداقت سرزمینمان برافراشته شود. مبارک باد طلوع فجر، در گلزار وطن.

    آن روز، پرنده آهنین، حامل فرشته ای بود که بر فرودگاه چشمان منتظرانش می نشست و جاده ها، شاخه شاخه گل در مسیرش می ریختند تا باغبان بازگشته از سفر را استقبال کنند. گل ها، اشاره ای سرخ بود برای رسیدن او به بهشت زهرا؛ آنجا که جوانان عاشق، قطعه به قطعه عشق خود را با نام و تاریخ شهادت، بر مزار پاکشان امضا کرده بودند.

    ... و سرانجام، روح خدا بر بلندای سخن خویش، اشتیاق دیدار را به اوج تماشا رساند. آن روز، زنگ اول مدرسه ای بود که استاد عشق با درس «اللّه اکبر»، تمام مسیر را خلاصه می کرد.

    چگونه یک «انقلاب» متولد می شود

     در اصطلاحات سیاسی و اجتماعی، «انقلاب» (Revolution) دارای تعاریف متعدد و مختلفی است: از دیدگاه  نذا اسکاچیل؛ «انقلاب سیاسی با تغییر حکومت، بدون تغییر در ساختار اجتماعی همراه است، اما انقلاب اجتماعی عبارت است از: انتقال و دگرگونی سریع و اساسی حکومت و ساختارهای اجتماعی و تحول در جهان بینی غالب کشور» و در یک جمع بندی: «انقلاب حرکتی است مردمی در جهت تغییر سریع و بنیانی ارزش ها و باورهای مسلط، نهادهای سیاسی، ساختارهای اجتماعی، رهبری، روش ها و فعالیت های حکومتی یک جامعه، که البته با خشونت توأم است».

    انقلاب اسلامی ایران ، به معنی قیام و اراده مردم مسلمان و با ایمان ما برای سرنگونی حکومت ستم شاهی و برقراری حق و عدالت براساس مکتب انسان ساز اسلام است.

    به طور کلی چهار عامل عمده برای وقوع انقلاب در یک جامعه لازم است که معمولاً در هر انقلابی دیده می شود:

    1)نارضایتی عمیق از شرایط موجود.

     2)گسترش و پذیرش اندیشه یا اندیشه های جدید جانشین (که همان جهان بینی انقلاب است).

     3) گسترش روحیه انقلابی در افراد جامعه.

    4) وجود رهبری و نقش آفرینی در ساختارهای سیاسی اجتماعی.

    نارضایتی ویژه از وضع موجود در قشرهای مختلف دیده می شد و نشانه هایی مثل تظاهرات، درگیری و اعتصاب عمومی و تنفر همگانی از رژیم شاهنشاهی و سیاست های ضد مردمی و ضد اسلامی در مردم وجود داشت. و البته تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب ها در این بود که این نارضایتی در بخش گسترده ای از جامعه و همه گیر و به شدت واقعی و عمیق بود.

    آموزه های اسلامی به عنوان جهان بینی و اندیشه سیاسی جانشین، در انقلاب اسلامی مطرح بود و در شعارها، بیانیه ها، سخنرانی ها و اعلامیه ها به وضوح، به چشم می خورد و اصالت فرهنگی آن از تفاوت های شاخص انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های معاصر بود.

    انقلاب اسلامی ایران در حقیقت ریشه در اعتقاد مردم به اسلام و پیروی آن ها از پیامبر اسلام ( ص) و ائمه اطهار دارد. همه پیامبران و امامان  ما که از طرف خدا و رسولش انتخاب می شدند مردم به به یکتا پرستی ، صلح و دوستی ، صداقت و دانایی دعوت می کردند و از ظلم و ستم و شرک و نادانی باز می داشتند.پیامبران ما از حضرت نوح گرفته تا پیامبر اکرم و از حضرت علی ( ع ) گرفته تا حضرت مهدی ( عج) به فکر سود جویی و جاه و مقام نبودند  و ظالمان را ابتدا با  خوشرفتاری و زبان نرم به دین دعوت می کردند و اگر قبول نمی کردند جنگ را پیشه می کردند و در میدان جنگ نیز با موعظه سعی در هدایت آنها داشتند . در زمان انقلاب اسلامی ایران نیز امام خمینی ابتدا با صحبت و موعظه و پند با شاه و اطافیانش سعی در هدایت  آنها داشت و وقتی دید آنها گوش به حرف قرآن و احادیث و روایات ائمه ندارند مردم هوشیار را حکم جهاد داد تا به خیابان ها بریزند و برعلیه شاه ستمکار قیام کنند.

    در انقلاب اسلامی، رهبری بی نظیر و هوشمندانه امام خمینی و پیوند ویژه دینی و تاریخی روحانیت با مردم و استفاده از شبکه مساجد و انجمن های اسلامی، بهترین وضعیت را برای ایجاد یک تحول عمیق، مهیا کرده بود. رهبری امام خمینی و تدابیر ویژه و در خور تأمل ایشان، از مهم ترین عواملی است که انقلاب ایران را از سایر انقلاب ها متمایز می کند؛ زیرا مردم می دیدند یکی مثل خودشان، با شجاعت حرف می زند و با شجاعت هم عمل می کند.

    «روحیه انقلابی در انقلاب اسلامی با شاخص هایی چون تسلیم ناپذیری انقلابیون در برابر اقدامات رفرمیستی رژیم و بی توجهی به اقدامات سرکوب گرانه آن و وجود روحیه شهادت طلبی و جان فشانی در راه آرمان انقلاب، به خوبی قابل اثبات است.

    و با توجه به چنین عواملی است که انقلاب اسلامی ایران ـ همان طور که اندیشمندان و نویسندگان متخصص و مشهور نیز اذعان دارند ـ در شمار انقلاب های کبیر اجتماعی و سیاسی جای دارد».

     چند تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب ها

    1. وجود یک رهبر اندیشمند و مدبر مثل امام خمینی(ره) که از میان خود مردم برخاسته بود.

    2. اهداف انقلاب، تغییر جزئی در یکی از ساختارهای جامعه نبود؛ بلکه به طور گسترده تمامی بخش ها و ساختارها را شامل می شد و ادعای انقلاب اسلامی، تغییر نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود.

    3. انقلاب اسلامی ایران بر اساس موازین و ارزش های اسلامی و جهان بینی توحیدی شکل گرفت و شعارها و اهداف سیاسی در آن، اصل نبود.

    4. معمولاً انقلاب ها بر اساس منافع شخصی یک فرد یا گروه شکل می گیرد؛ اما در انقلاب اسلامی ایران، منافع شخصی مطرح نبود و هرچه بود، براساس تشکیل یک جامعه واحد اسلامی بود؛ به همین علت، آگاهی و ایمان همه آحاد کشور در آن تأثیر داشت.

    5. انقلاب اسلامی ایران، برخلاف بسیاری از انقلاب های سیاسی دیگر که ساختار جامعه را عوض کرده اند، بر مبنای دین شکل گرفت و به توفیق رسید. در واقع، نخ تسبیح تمام وقایعی که در شکل گرفتن انقلاب مؤثر بودند، «اسلام» بود.

    حفظ و تداوم انقلاب اسلامی ایران:

    امام راحل و جانشین شایسته اش حضرت آیت الله خامنه ای ؛ بارها سفارش کردهاند که حفظ و دفاع از انقلاب اسلامی مهم تر از پیروزی آن است. دشمنان قسم خورده انقلاب با استفاده از شیوه های مختلف سعی در نفوذ در انقلاب و از بین بردن آن را دارند . در سال های قبل با توطئه و تحمیل جنگ هشت ساله و فعالیت منافقین و ترور و گرفته و در حال حاضر هم با جنگ نرم و استفاده از روش های ضد فرهنگی و رواج فساد و بی بند و باری در جامعه نوجوانان و جوانان و بویزه دانش آموزان و دانشگاهیان را نشانه گرفته و سعی در ایجاد بدبینی به نظام را در بین آنها دارند.

    راه های حفظ انقلاب و ادامه آن :

    1) ایمان به خدا  2) وحدت و پیروی از رهبری

    انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی(ره)

    شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب ها جداست. هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام. و تردید نیست که این انقلاب اسلامی، یک تحفه الهی و هدیه غیبی بود که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارت زده عنایت شده است.

    * ما می دانیم که این انقلاب بزرگ که دست جهان خواران و ستمگران را از ایران کوتاه کرد، با تأییدات غیبی الهی پیروز شد...

    رمز پیاگر بخواهیم انقلاب اسلامی را صادر کنیم، باید کاری کنیم که مردم خودشان حکومت را به دست بگیرند».[روزی شما اول ایمان ثابت، و بعد وحدت کلمه بود

    امام و انقلاب اسلامی در نگاه دیگران

     دکتر فرانسیسکو اسکودرو بداته، رئیس فدراسیون جوامع اسلامی اسپانیا:

    چهره حیات بخش امام خمینی(ره) در جهان اسلام، امری اغماض پذیر نیست و ایشان یکی از بزرگ ترین شخصیت های قرن حاضر محسوب می شوند. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) سبب بروز تحولات و دگرگونی های عظیم در جهان اسلام شد و وی چهره جدیدی از اسلام را ارائه کرد. انقلاب ایران، درس مبارزه علیه بی عدالتی و مقابله با حکومت های دیکتاتوری و غیرانسانی را آموخت. و امام خمینی(ره) با اتکا به سلاح ایمان به خداوند یکتا، در مبارزه با رژیم پر قدرت شاه در ایران، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند. زندگی ایشان، الگوی مناسبی برای همه مسلمانان است

    میخائیل لمشف، نویسنده روسی:

    از بعد بین المللی، اندیشه امام، سراسر جهان اسلام را دربرگرفت و با امریکا و اسرائیل به عنوان معضلات گریبان گیر جهان اسلام به مبارزه پرداخت و ثابت کرد که انقلاب اسلامی، با انقلاب های مادی روسیه و فرانسه متفاوت است.

    پرفسور رفیق علی اف، اندیشمند آذربایجان:

    بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی در این کشور، کشورهای همسایه و از جمله جمهوری آذربایجان، قفقاز شمالی و آسیای میانه نیز از برکات این انقلاب، بهره مند شدند.

    نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی:

    من با دقت، آن روزهای حساس را دنبال می کردم و معتقدم رهبری منحصر به فرد امام بود که توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.

    ریشه های کار کشته

    یک گیاه بیابانی را تصور کن. می خواهی از ریشه در بیاوری اش؛ ولی هر چه سعی می کنی، کمتر نتیجه می گیری. انگار شرایط سخت و گرم و خشک بیابان، ریشه ها را ضخیم تر و عمقی تر کرده است. ریشه ها به هم می گویند: گیریم که هوا گرم و خشک است؛ گیریم آسمان با خاک اینجا قهر کرده و باران نمی بارد؛ مهم نیست، ما ریشه هایمان را آن قدر در دل خاک نفوذ می دهیم که قطره ای آب پیدا کنیم... . و همین کار را هم می کنند. ریشه ها به مثابه باورها و اعتقادات یک آدمی، عمیق و قدرتمند می شوند. این طور است که گیاه بیابانی را باید بی خیال شوی؛ وگرنه دست هایت از تیزی تیغ هایش آزرده می شوند. ریشه ها کاری به کمبود نیروها و امکانات ندارند. آنها تا جایی که می شود، نفوذ می کنند و نفوذ آنها در دل خاک، گیاه را راسخ تر می کند. ریشه ها، باورِ گیاهند.

    باورها و اعتقادات، عجب چیزهای عجیبی اند. اساطیری ترین واژه ای که معجزه آسا ترین کارها در تاریخ کرده است. وقتی به انجام دادن کاری باور داشته باشی، اگر همه بادها هم مخالف تو بوزند، باز هم «تو» برنده ای. نورِ باور که آذینِ اندیشه تو باشد، درخشنده ترینی، پایدارترین؛ مثل همان گیاه پر از تیغِ بیابانی، از ریشه در آوردنت دشوار می شود. آن وقت گل ها و بوته ها و درخت های باغ های سرسبز استوایی به تو حسودی می کنند. حسودی می کنند که ریشه ات عمیق تر شده. حسودی می کنند که تو این همه استواری؛ ولی آنها با باران های تند موسمی می شکنند و ریشه کن    می شوند.

    اعتقاد، چیز عجیبی است. ریشه دار بودن آن مقوله شگفت انگیزی است. ریشه دار بودن، برای قیام کردن علیه دیگران، دیگرانی که تو را و ریشه دار بودن تو را نمی خواهند، برگ برنده توست. اعتقاد به پیروزی، عمق و نهایت توست. بال پرواز توست. سلاح بُرَنده تو در هر قیام و انقلابی است.

    گفتم انقلاب... یادم افتاد انقلاب خودمان هم به سبب اعتقاد و ریشه دار بودنمان پیروز شد... ما گل های بیابانی ای بودیم که ریشه هایمان در عمق خاک، سرود اتحاد می خواندند.

    نهضت امام حسین ( ع )  و انسجام اسلامی و بهره گیری انقلاب اسلمی ایران از نهضت حسین ( ع )

    با ژرف نگری در تاریخ اسلام از منظری تحلیلی به این نتیجه می رسیم که بر خلاف آنچه برخی از علما مدعی شده اند، نهضت امام حسین ( ع )برای تفرقه و جدایی بین مسلمانان صورت نگرفت؛ بلکه با توجه به مبانی قرآنی و الگوی نبوی(ص)، این حرکت و نهضت ، وحدت و انسجام جامعه اسلامی را در پی داشت؛ وحدت و انسجامی که در آن مقطع زمانی در نتیجه رسوخ عصبیت جاهلی، بنیانهای اسلامی خود را از دست داده بود؛ به نحوی که اطلاق جامعه و امت اسلامی بر آن دشوار می نمود. حرکت امام حسین (ع) برای احیای دوباره این بنیانها و بر اثر احساس مسئولیت درباره آنها صورت پذیرفت.

    انسجام اسلامی در گفتار امام حسین (ع)

    سخنان امام حسین (ع)، به ویژه از ابتدای شروع نهضت ، به وضوح این هدف فرزند رسول الله(ص) یعنی پیگیری انسجام اسلامی بر مبنای قرآنی و الگوی نبوی(ص) را منعکس می کند. آن بزرگوار در اولین واکنش خود به درخواست بیعت بایزید به برادرش محمد حنفیه چنین می فرماید:

    یا أخی والله لو لم یکن فی الدنیا ملجأ ولا مأوی لما بایعت یزیدبن معاویة ابداً؛ برادرم به خدا سوگند اگر در دنیا هیچ پناهی نداشته باشم، باز هم با یزیدبن معاویه بیعت نمی کنم.

    این واکنش حضرت به خوبی بیانگر این واقعیت است که حضرت به هیج روی در مقابل گسست کامل مبانی انسجام اسلامی و جایگزین شدنِ معیارهای جاهلی انسجام نظیر برتری نژادی، عصبیت، قدرت اقتصادی و نظامی ـ که عملکرد سیاسی و دینی یزید بن معاویه و دودمان بنی امیه مصداق بارز آن است ـ سازش نخواهد کرد.

    یکی از متونی که به ما در تحلیل حرکت امام حسین (ع) به سوی رهیافت یادشده یاری می رساند، وصیت نامه آن حضرت به برادرش محمد حنفیه است. حضرت دلیل نهضت  و قیام خود را چنین یادآور می شود:

    انّی لم أخرج اشراً و لابطراً ولاظالماً بل خرجتُ لطلب الاصلاح فی اُمة جدی(ص) اُرید أن آمربالمعروف وانهی عن المنکر وأسیربسیرة جدی وأبی علی بن ابی طالب(ع)؛ من از روی هوا و هوس، تبهکاری و ستمگری خروج نکردم، بلکه به انگیزه اصلاح در امت جدم حرکت کردم، می خواهم امر به نیکیها کنم و از بدیها باز دارم و روش جد خود و پدرم علی(ع) را دنبال کنم.

    با در دست داشتن این وصیت نامه می توانیم اهداف حرکت امام حسین(ع) را در ابتدای خیزش او مورد ارزیابی قرار دهیم. این وصیت نامه از چند جهت هدف امام حسین(ع) را در جهت تحقق انسجام اسلامی بر مبنای قرآنی و الگوی نبوی(ص) برجسته می سازد:

    1. امام حسین(ع) با بیان جمله : «انّی لم اخرج اشراً و لابطراً...» حرکت و خروج خود را خروج علیه حکومت اسلامی و مختل کردن نظم و انسجام آن که مستلزم ظلم و فساد در جامعه باشد، نمی داند. بلکه حکومتِ وقت را، با این بیان خویش، به وضوح حکومتی غیر اسلامی معرفی می کند.

    2. حضرت در این عبارت، از کلمه خروج به معنای قیام و به پا خواستن استفاده می کند. از سوی دیگر، او دلیل قیام و خروج خویش را اصلاح امت جدش قلمداد می کند. در واقع وی با آوردن عبارت «طلب اصلاح» به کجروی و انحراف از مبانی اسلامی توسط امت جدش اشاره دارد و با درج کلمه «جدّی»، جایگاه و نقش خویش را در قبال اسلام و مسلمانان و جامعه اسلامی یادآور می شود.

    3. اصل دیگری که حضرت در وصیت نامه اش مورد تأکید قرار داده، امر به معروف و نهی از منکر است. می توان استنباط کرد که او با دعوت به امر به معروف و نهی از منکر، بعد از اعلان خروج و بیانِ طلب اصلاح در امت جدش رسول الله(ص)، هر سه رکن انسجام بخش جامعه و تمدن اسلامی ـ یعنی دین، جانشین پیامبر یا امام و حاکم جامعه اسلامی و مسلمانان ـ را مورد خطاب قرار می دهد و به وضوح به عدم انسجام جامعه و تمدن اسلامی، در این مقطع زمانی، یعنی در آغاز شروع نهضتش ، صحه می گذارد.

     گفتار امام حسین (ع) و مبانی قرآنی انسجام

    در این مبحث، با توجه به سخنان امام حسین (ع)، ترسیم وضعیت جامعه، مبتنی بر مبانی قرآنی انسجام، مورد نظر است.

    1. دین

    در این مقطع زمانی، تعالیم و آموزه های راستین دین مبین اسلام که نشأت گرفته از وحی الهی و حامل جوهره وحدت و انسجام جامعه اسلامی بود متروک گشته و اسلام جبری مسلک و جاهلی در نهادهای اجتماعی و حکومتی استقرار یافته بود. رسوخ این طرز تفکر را می توان در گفتار مدعیان این نوع اسلام مشاهده کرد. شمربن ذی الجوشن در گفتاری که حکایت از مسلکِ جبری او می کند، در روز عاشورا خطاب به یکی از یاران امام(ع) چنین می گوید: «خداوند به زودی کشنده تو و مولایت خواهد بود.»یا عمروبن حجاج، از فرماندهان سپاه کوفه، به یاران خود چنین می گفت:

    یا اهل الکوفة إلزموا طاعتکم وجماعتکم ولا ترتابوا فی قتل من مرق من الدین و خالف امام؛ ای کوفیان، از ابن زیاد و جمع خود دست نکشید و در کشتن کسی که از دین بیرون رفته و با امام خود مخالفت کرده، تردید نکنید

    هنگامی که امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا به نماز ایستاده بودند، حصین بن تمیم فریاد می زد: « انها لاتقبل؛ نماز شما پذیرفته شده نیست.» همچنین وقتی عمربن سعد مورد اعتراض قرار گرفت که چرا به سبب حکومت ری امام حسین(ع) را کشتی، در پاسخ گفت: «این کار از جانب خدا مقدر شده بود.» این سخنان به روشنی نشان دهنده این مهم است که چه انحراف عمیقی در دین روی داده و چگونه سردمداران اموی و علمای وابسته به آن، عامدانه اسلام را وارونه جلوه داده بودند. از این رو، دین در کلیت آن قادر نبود به عنوان رکن بنیادین و انسجام بخش جامعه اسلامی، نقش ایفا نماید.

    2. مردم

    مردم (=مسلمانان)، به عنوان یکی از سه رکن انسجام بخش جامعه اسلامی فرسنگها با آنچه قرآن و سنت رسول الله(ص) ترسیم می کرد، فاصله داشتند. به جز تعداد اندکی، عموم مردم در جهالت به سر می بردند و به جایگاه و مسئولیت خطیر خود در جامعه اسلامی آگاه نبودند و به شدت گرفتار اسلام منحرفی بودند که سردمداران جاهلی تبلیغ می کردند. لذا کورکورانه از اربابان جاهلی اطاعت می کردند و در همسویی کامل با آنها در جهت اضمحلال کامل فرهنگ عمیق اسلامی قدم بر می داشتند. امام حسین (ع) در تعبیر زیبایی آنان را چنین معرفی می کند: «فأصبحتم إلباً علی أولیائکم و یداً علیهم لأعدائکم؛ همه با هم دشمن دوستان خود، و یکدست بر آن شدید تا دشمن خود را خرسند کنید.» حضرت در توصیفی دیگر در خطبه اش در روز عاشورا چنین می فرماید:

    فقبحاً لکم، فانّما انتم من طواغیت الاُمة و شذاذ الاحزاب و نبذة الکتاب و نفثة الشیطان و عصبة آلاثام و مُحرفی الکتاب و مطفیء السنن و قتلة اولاد الانبیاء و مبیری عترة الاوصیاء؛

    زشتی بر شما باد، شمایید سرکشان امت و نابابان طوائف و دور افکنان قرآن و بارورشدگان شیطان و هواداران گناه و تحریف کنندگان قرآن و خاموش کنندگان سنت رسول الله(ص) و کشندگان اولاد انبیا و نابودکنندگان خاندان اوصیا.

    کاملاً پیداست که با وجود مسلمانانی این چنین که کمترین آگاهی و مسئولیت پذیری نسبت به مبانی اسلامی ندارند، آینده روشنی برای موجودیت جامعه و تمدن اسلامی قابل ترسیم نیست؛ جامعه ای که در آن، دین و مؤمنان در کنار هم قرار ندارند، اکثر مردم دین را برای دنیا طالب اند و قدرتمندان و اربابان جاهلی از انحراف به وجود آمده در آن، برای بسط سلطه خویش بر مردم سود می جویند.

    3. رهبری جامعه اسلامی

    سومین رکن انسجام جامعه و تمدن اسلامی، در مقطع قیام امام حسین(ع)، یعنی حاکم جامعه که خود را جانشین رسول الله(ص) معرفی می کند، در توصیف امام حسین(ع) از او چنین خوانده می شود: «یزید رجلٌ فاسقٌ شارب خمرٍ قاتل النفس المحرمة معینٌ بالفسق؛ یزید مردی است تبهکار و شرابخوار و قاتل انسانهای محترم، که آشکارا گناه می کند.» امام(ع) در جای دیگر می فرماید: «مسندنشینان اطاعت خدا را ترک و پیروی شیطان را بر خود واجب کرده اند و فساد را ترویج و حدود الهی را تعطیل ساخته اند.»

    حضرت با این سخنان، رکنِ سوم انسجام تمدن اسلامی را فاقد مشروعیت و صلاحیت می داند و وجود شخصیتی مانند یزید در رأس آن را معضل و آسیبی اساسی برای جامعه اسلامی ترسیم می کند و چاره کار را در احیا و بازسازی هر سه رکن انسجام جامعه اسلامی (دین، رهبری و مردم) می شمارد و اذعان می دارد که اگر این سه رکن به صورت مناسب و به شکل صحیح در کنار هم قرار گیرد، بین آنها انسجام شکل خواهد گرفت. حضرت چگونگی این مهم را در نامه ای به بزرگان کوفه یادآور می شود:

    اما بعد، خداوند محمد(ص) را بر خلایق خویش برگزید و او را به پیامبری خود گرامی داشت. پس او را نزد خود بُرد، در حالی که رسالتش را انجام داده و به صلاح مردم عمل کرده بود. ما خاندان و اولیا و اوصیا و وارثان او و سزاوارترین مردم به جانشینی او بودیم که دیگران بر ما پیشی جستند، ما تفرقه را نخواستیم و به عافیت (وحدت و انسجام) پاسخ گفتیم. این در حالی بود که ما می دانستیم ما برحق ولایت از متولیان آن سزاوارتریم... انا أدعوکم الی کتاب الله و سنة نبیه، فان السنة قد اُمتیت و ان البدعة قد اُحییت و إن تسمعوا قولی و تطیعوا أمری اهدکم سبیل الرشاد؛ من شما را به پیروی از کتاب خدا و راه و روش پیامبر(ص) فرا می خوانم، به درستی که سنت پیامبر(ص) از بین رفته و بدعتها و احکام ناروا زنده شده، پس اگر گوش به این پیام فرا دهید و آن را بپذیرید شما را به سعادت رهبری خواهم کرد.

    با جمع بندی سخنان امام حسین(ع) می توان به این نتیجه رسید که او قیام خود را موجب انسجام تمدن اسلامی و استمرار حرکت عظیم اسلامی به رهبری رسول الله(ص) و انتقال آن به آیندگان و ترسیم خطوط کلی حرکت آیندگان می داند. لذا نمی توان آن حضرت را از بین بَرنده انسجام اسلامی قلمداد کرد، چرا که همان گونه که گذشت، در این دوره هیچ گونه انسجامی مبتنی بر آموزه های اصیل و جاودان اسلامی عینیت خارجی نداشت و اگر انسجام یا به تعبیر صحیح تر عصبیتی وجود داشت، اساس و اصول آن بر معیارهای جاهلی استوار بود. از همین رو، امام حسین(ع) قیام خویش را مطابق سیره جدش محمد مصطفی(ص) ارزیابی می کند و در پایان وصیت نامه اش می نویسد: «وأسیر بسیرة جدی.»

    با توجه به همین رویکرد، امام حسین(ع)وقتی ظهر عاشورا در مقابل مردم جاهل قرار می گیرد، طی خطبه ای پس از معرفی خود و سرزنش کوفیان می فرماید:

    الاان الدّعی وابن الدّعی قدر رَکَزَ بین اثنتین بین السلة والذلة وهیهات منّا الذلّة؛ آگاه باشید که زنازاده ای فرزند زنازاده ای بر یکی از دو چیز پا فشرده است: بر کشتن ما و یا بر ذلت ما؛ و هیهات که ما ذلت را بپذیریم.

    و بلافاصله پس از این جمله به صورت زیبایی به سه مبنای قرآنیِ انسجام اسلامی تمسک می جوید و در پیامی زیبا و تاریخ ساز می فرماید: «أبی الله ذلک و رسوله و المؤمنون؛ خداوند و پیامبر(ص) و مؤمنان این ذلت را نمی پذیرند.»و در پایان خطابة خویش شعر بلندی را قرائت می فرماید که می توان جواب بسیاری از پرسشها را در آن جست وجو کرد. مَطلع این شعر بلند چنین است:

    فَاِن نهزم فهزَّامون قَدِمآ وإن نُهزَم فغیرُ مُهزَّمینا

    «اگر دشمن را بشکنیم [برآن پیروز شویم]، از دیر باز شکننده بوده ایم و اگر مغلوب شویم، باز شکست نخورده ایم.»

    در واقع پیروزی نظامی امام حسین(ع) در روز عاشورا و یا عدم پیروزی او تفاوت چندانی با هم نداشت. چرا که او با حرکت آگاهانه خود ـ همانند جد بزرگوارش ـ نظام و انسجام جاهلی را با چالشی عظیم روبه رو ساخت؛ چالشی که از همان روز عاشورا با پیوستن حربن یزید ریاحی و تعدادی دیگر به امام حسین(ع) و شهادت آنها در مسیر اهداف حسینی که همانا انسجام تمدن اسلامی بر مبنای قرآنی و الگوی نبوی(ص) بود، کاملاً هویداست. پیوستن حرّ از آن نظر اهمیت مضاعف دارد که در هیچ رویارویی دیده نشده است که افراد سپاه غالب به سپاه مغلوب بپیوندند.

    با این توصیفات، هدف انسجام بخشی امام حسین(ع) از نهضتش کاملاً مشخص است. از این رو، به هیچ وجه نمی توان حرکت آن حضرت را مانند گفته ابن العربی مالکی و ابن تیمیه در جهت تفرقه امت اسلامی و فساد در جامعه قلمداد کرد؛ چرا که اساساً در این دوره جامعه و امت اسلامی به معنای قرآنی آن موجودیت خارجی نداشته است. وجود طیف عظیمی از دینداران که بخشی از آنان را صحابه و تابیعن به خود اختصاص می دادند، در این دوره به هیچ وجه قابل انکار نیست، ولی متأسفانه همین دینداران تا قبل از قیام امام حسین(ع) شناخت و آگاهی کافی از مبانی انسجام اسلامی و نقش رهبری در پیشبرد آن و مسئولیت پذیری نسبت به آن نداشتند.

    سئوال مهمی که باقی می ماند، آن است که حضرت تا چه حد در اهدافی که از راهبرد سیاسی و گفتارش استنباط       می شود، موفق بوده است. به دیگر سخن، آیا مسلمانان توانستند از لابه لای عملکرد سیاسی و گفتار امام حسین(ع) رهیافتی برای آینده تمدن اسلامی جست وجو کنند یا خیر؟

    سؤال:

    منظور امام خمینی این جمله « طرفداران من در گهواره ها خفته اند » چه بود و چرا این جمله را فرمود؟

      وقتی ساواک امام را دسگیر کرد یکی از مأموران ساواک با طعنه به امام گفت این طرفداران تو در کجا هستند؟

    و امام با همان متانت همیشگی خود می فرمایند: سربازان و طرفداران من در گهواره های خود خوابیده اند.

     با شنیدن این سوال این شعر به ذهنم آمد که :

    هر بیشه گمان مبر که خالی است                 شاید که پلنگ خفته باشد.

    بی شک آن عارف روشن ضمیر به درستی وقایع سالهای بعد را پیش بینی کرده بود و می دانستند که نسل جدید طرفداران نهضت او هستند و در راه عقیده و ایمان خود از همه هستی و نیستی خود خواهند گذشت.

    امام خمینی (ره) نهضت خفته ای را در جهان بیدار کرد و این بیداری نشانه ای از الگودهی انقلاب اسلامی ایران به سایر کشور ها است. گهواره نشینان سال 42 در کنار رهبر دینی و روحانیت در سال 57 انقلاب کردند و اکنون می بینیم که گهواره نشینان دیروز در کشور های تونس و مصر و ... هم قیام کرده اند.گهواره نشینان امام در هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که سخن پدر پیرشان را به مرحله عمل رساندند و با رشادت و دلیری و ایثار و ایستادگی در کنار رهبر عزیز شان حضرت آیت الله خامنه ای که  مانند خورشیدی تمام جهان از پرتو نور آن استفاده می کنند ایران اسلامی را به پیروزی رساندند و نگذاشتند خون شهیدان انقلاب و رشادت های امام و پیروانش هدر رود.

    دو امانت بزرگی را که پیامبر پس از خود برای امت خود به یادگار گذاشت  را نام ببرید:

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم :
    انٌی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی (اهل بیتی )

     ما ان تمسکتم بهما لن تضلٌوا ابدا و انٌهما لن یفترقا حتٌی یردا علی‌ٌ الحوض

    ای مردم من از بین شما ولی دو چیز گرانبها ارزشمند را در میان شما به امانت می گذارم دو چیز که از هم جدایی ناپذیرند «قران کتاب خدا  ، اهل بیت و عترتم » که اگر به این تمسک جویید هر گز گمراه نخواهید شد . خدای بزرگ به من خبر داده که این دو امانت تا قیامت با هم خواهند بود .تا زمانی که در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند

    منبع مطلب : sampad2331.blog.ir

    مدیر محترم سایت sampad2331.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جزوه آمادگی دفاعی نهم

    جزوه آمادگی دفاعی نهم

    درس آمادگی دفاعی در دوره متوسطه اول تنها در برنامه درسی پایه نهم تحصیلی مشاهده می شود و در سال های پیشین این دوره تحصیلی، درسی با این عنوان وجود ندارد. آمادگی دفاعی نهم در دوازده درس تنظیم شده است و به موضوعاتی همچون امنیت ، تهدید ، تهاجم ، انواع دفاع ، پدافند غیرعامل و جنگ نرم می پردازد.

    در این صفحه جزوه آمادگی دفاعی نهم را ارائه کرده ایم. جزوات آمادگی دفاعی نهم را ممکن است به دو صورت مشاهده کنید؛ یا ممکن است این جزوات در قالب سوالات متن هر درس آمادگی دفاعی نهم  و یا به صورت خلاصه ای از هر درس ارائه شده باشند.

    قبل از دانلود هر نمونه از جزوات ، به توضیحاتی که در خصوص هر جزوه آمادگی دفاعی نهم ارائه داده ایم ، توجه کنید. در این توضیحات از محتوای جزوه و نحوه نگارش آن گفته ایم. عکسی از جزوه و سپس بخشی از متن جزوه نیز قبل از لینک دانلود فایل قرار داده شده است.

    دانلود تمامی جزوات موجود در این صفحه کاملا رایگان است.

    امیدواریم در به روز رسانی های آینده بتوانیم جزوه آمادگی دفاعی نهم را به تفکیک هر درس نیز در این صفحه فراهم کنیم.

    نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص جزوات این درس و به طور کلی هر آنچه در این درس نیاز دارید برای ما ارسال کنید. نظرات شما کمک قابل توجهی به ما خواهد بود تا محتوای این صفحه را بنا به نیاز شما بهبود بخشیم.

    جزوه آمادگی دفاعی نهم - نمونه اول

    نمونه اول جزوه آمادگی دفاعی نهم توسط آقای حیدر شبانی دبیر گرامی آمادگی دفاعی نهم نگاشته شده است. این جزوه در قالب سوالات متن هر دوازده درس آمادگی دفاعی نهم همراه با جواب آن هاست. در ادامه بخشی از سوالات متن درس چهارم آمادگی دفاعی نهم را که در این جزوه نگاشته شده است می بینید.

    درس 4

    1- ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﭘﯿﺮوزی و اﺳﺘﻤﺮار اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ،ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺣﻀﻮر ﺑﺎ اﻧﮕﯿﺰه یﻣﺮدم در ﺗﻤﺎم ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ 

    2- ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺴﺖ در ﺷﺮاﯾﻂ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ دﺷﻤﻨﺎن ﺷﻮد، ﭼﻪ ﺑﻮد؟ ﺣﻀﻮر ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺷﺪه ی مردم

    3-ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺑﺴﯿﺞ را ﺷﺮح دﻫﯿﺪ. ﺣﻀﻮر ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﯽ ﺷﺪه ی ﻣﺮدم ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ دﺷﻤﻨﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد ؛ از اﯾﻦ رو اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ (ره ) در ﺗﺎرﯾﺦ 25 آذر 1358 دﺳﺘﻮر ﺗﺸﮑﯿﻞ ارﺗﺶ ﺑﯿﺴﺖ ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﯽ ﺑﺴﯿﺞ را ﺻﺎدر ﻓﺮﻣﻮد.

    4- درﺑﺎره اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮی ﺑﺴﯿﺞ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ، ﻟﺒﻨﺎن، ﺳﻮرﯾﻪ و ﻋﺮاق ﺗﻮﺿﯿﺢ دﻫﯿﺪ. 1- در ﮐﺸﻮر ﻋﺮاق و ﺳﻮرﯾﻪ نیروهای مردمی با الگوبرداری از بسیج به مقابله با نیروهای داعش برخاستند.  2-در ﮐﺸﻮر ﻟﺒﻨﺎن ﻧﯿﺰ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺮدمی ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﺣﺰب الله ﻟﺒﻨﺎن و در ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﮔﺮوه های ﺣﻤﺎس و ﻓﺘﺢ ﺑﺎ اﻟﮕﻮ ﺑﺮداری از ﺑﺴﯿﺞ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ رژﯾﻢ اﺷﻐﺎﻟﮕر ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ.

    5 - ﻧﻘﺶ ﺑﺴﯿﺞ در دﻓﺎع از ﺳﺮزﻣﯿﻦ اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان در زﻣﺎن ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ را ﺑﯿﺎن ﮐﻨﯿﺪ  .در آن زﻣﺎن ﮐﻪ ارﺗﺶ و ﺳﭙﺎه ، ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻣﻨﺎﺳﺐ ، ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﺎﻓﯽ و آﻣﺎدﮔﯽ ﻻزم را ﺑﺮاي ورود ﺑﻪ ﯾﮏ ﺟﻨﮓ ﮔﺴﺘﺮده ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ ، ﻧﯿﺮوﻫﺎي ﺑﺴﯿﺠﯽ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ آن ﻫﺎ ﺷﺘﺎﻓﺘﻨﺪ و ﺣﻤﺎﺳﻪ آﻓﺮﯾﺪﻧﺪ .  

    6  - در ﺷﺮاﯾﻂ ﺣﺴﺎس ﮐﻨﻮﻧﯽ وﻇﯿﻔﻪ ی ﺑﺴﯿﺞ ﭼﯿﺴﺖ ؟ ﭘﺎﺳﺪاری از ارزش ﻫﺎ- ﻫﻮﺷﯿﺎری در ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﺳﺨﺖ و ﻧﺮم ددﺷﻤﻨﺎن- ﺳﺎزﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﻬﻦ اﺳﻼﻣﯽ- ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ 

    7- - اﻟﻒ )ﭼﺮا ﺑﺴﯿﺞ اﻗﺸﺎر ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪ؟ ﺑﺮاي اﯾﻨﮑﻪ ﻫﻤﻪ ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻣﺮدﻣﯽ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ در ﺣﻔﺎﻇﺖ و ﭘﺎﺳﺪاری ازاﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﻧﻘﺶ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

     ب) ﭼﻨﺪ ﻣﻮرد از ﺑﺴﯿﺞ اﻗﺸﺎر ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺮدم را ﻧﺎم ﺑﺒﺮﯾﺪ. ﺑﺴﯿﺞ داﻧﺶ آﻣﻮزی، ﺑﺴﯿﺞ داﻧﺸﺠﻮﯾﯽ، ﺑﺴﯿﺞ ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن، ﺑﺴﯿﺞ ﺳﺎزﻧﺪﮔﯽ، ﺑﺴﯿﺞ اﺳﺎﺗﯿﺪ، ﺑﺴﯿﺞ ﻣﺴﺎﺟﺪ، ﺑﺴﯿﺞ ﭘﺰﺷﮑﯽ و  ....  

    8- درﺑﺎره ﺗﺸﮑّﻞ ﺑﺴﯿﺞ داﻧﺶ آﻣﻮزی ﺗﻮﺿﯿﺢ دﻫﯿﺪ. ﺑﺴﯿﺞ داﻧﺶ آﻣﻮزی ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺑﺴﯿﺞ، ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺖ اﻣﺎ ﮐﺎر اﺻﻠﯽ  ﺧﻮد را ﯾﮏ ﺳﺎل ﺑﻌﺪ از ﻓﺮﻣﺎن ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺑﺴﯿﺞ ﻣﺮدﻣﯽ ﺑﻪ دﺳﺘﻮر اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ (ره )آﻏﺎز ﮐﺮد در آن زﻣﺎن ﺟﻤﻊ آوری ﮐﻤﮏ ﻫﺎی ﻣﺮدﻣﯽ، اﻋﺰام داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪ، ﺑﺮﮔﺰاری ﯾﺎدﻣﺎن ﺷﻬﺪا ﻣﺪارس، ﺑﺮﮔﺰاری ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ﻫﺎی ﻧﻈﺎﻣﯽ و  ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻋﻀﻮﮔﯿﺮی از ﺟﻮاﻧﺎن و ...از ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺴﯿﺞ داﻧﺶ آﻣﻮزی ﺑﻮد ﮐﻪ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن ﺟﻨﮓ اداﻣﻪ داﺷﺖ. و در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ دﻓﺎع ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ از اﻧﻘﻼب و دﺳﺘﺎوردﻫﺎی اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪف آن اﺳﺖ.

    برای دانلود کامل این جزوه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

    جزوه آمادگی دفاعی نهم - نمونه دوم

    در نمونه دوم جزوه امادگی دفاعی نهم خلاصه هر درس نوشته شده است. این جزوه فاقد سوالات متن و جواب است. در ادامه بخشی از خلاصه درس اول نوشته شده در این جزوه را مشاهده می کنید.

    امنیت از مهمترین نیازهای فطری و ضروری انسان است.

    نیاز مشترک انسان ها به امنیت، یکی از مهمترین دلایلی که باعث پیایش سکونت گاه ها و شهرها شده

    مفهوم امنیت: دور بودن از خطراتی که علیه منافع مادی (جان ، مال ، سرزمین و ...) و ارزش های معنوی ( دین ، فرهنگ ، اعتقادات و ..... ) ما وجود دارد.

    مفهوم تهدید: وضعیتی است که امنیت ما را به خطر می اندازد.

    برای مشاهده کامل این جزوه از طریق لینک زیر اقدام کنید.

    منبع مطلب : hamkelasi.ir

    مدیر محترم سایت hamkelasi.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    فاطمه : اصدا خلاصه نبود که متن ها از کتاب هم خیلی پیچیده تر بود

    یاسمن : باید خلاصه تر میشد

    Tarane : اینکه خلاصه نیست .باید مختصر و کم باشد اینکه بیشتر از کتاب مطالبم نوشته ):

    ناشناس : اصلا خوب نیست

    مژگان : این خلاصه نیس کل کتابونوشتن

    سجاد رضایی : کامل ک هیچ دوساعت وقت گذاشتم اون مطلب هارو خوندم تهش هیچی اینکه خلاص نیس

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    مهدیع : این که بیشتر لز کتاب بود

    فاطمه رحیمی : خوب میشه که متن درسو بخونید و برای ما ارائه بدین مثلا بگید امام خمینی (ره) درباره انقلاب اسلامی اینکونه بیان میکند 《انقلاب جمهوری اسلامی ایران نتیجه رشادت ها ،دلاوری ها وخون های ریخته شده ای است که نسل پیشین این سرزمین به بهای ساختن کشوری اسلامی برای فرزندانشان پرداختند .》 ملت مسلمان ما به ویژه جوانان بارهنمودهای امام خمینی (ره) پی بردند که سلطنت پهلوی با برنامه های خود اعتقادات دینی وامورات دنیایی آنها رابه بازی گرفته و اداره امور کشور را به بیگانه سپرده است بنابر این با پیروی از مراجع دین به مبارزه پنهان و آشکار با فساد و بی عدالتی پرداختند ،از دلایل قیام و مبارزه امام خمینی (ره) ومردم ایران با حکومت فاسد پهلوی (شاه) این است که ۱ وابستگی بیگانگان ۲ دوستی با اسرائیل ۳محرومیت اقتصادی بیشتر مردم ایران ۴ زیر پاگذاشتن قوانین واحکام اسلامی مانند ایجاد مراکز فروش ومصرف مشروبات وجلو گیری از فعالیت های تبلیغی روحانیون وحق طالبان . قیام بزرگ مردم با ایمان وغیور ایران به رهبری امام خمینی (ره)که از سال ۱۳۴۱آغاز شده بود پس از ۱۵ سال بسیار گسترده شد .شاه و حکومتش از حمایت قدرت های خارجی از جمله دولت استکبار آمریکایی برخوردار بودند ،به جای توبه وباز گشت به دامان ملت ،به روی مردم آتش گشودند و 《از کشته ها پشته ساختند 》واز خون جوانان وطن لاله دمیده بهار انقلاب اسلامی در سرمای بهمن ۱۳۵۷ فرا رسید مردم قهرمان ایرات در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با رای قاطع ۹۸/۲ در صدی خود جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناختند واین روز به عنوان روز جمهوری اسلامی نامیده شده .با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دشمنان به سر کردگی آمریکابا تمام توان به دشمنی با آرمان هاواهداف این انقلاب بزرگی پرداختند چرا که ایران قبل از انقلاب در مشت آمریکا بود توطئه ها و اقدامات خصمانه علیه ملت آغاز گردیدکه در زیر به برخی از آنها اشاره میشود به ۱تصرف داریی هاو اموال ملت ایران ۲کمک به حرکت های تجزیه طلبانه و اقدامات تروریستی ۳ حمله به ایران جهت نجات جاسوسان آمریکایی (ماجرای طوفان شن در طبس) ۴کمک به رژیم صدام در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۵ ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران ۶اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران حتی غذا و دارو ۷ اهانت به ملت ایران توسط حاکمان آمریکایی ۸ ایجاد موانع بسیار در جهت پیشرفت علمی فناوری کشور ۹ تاسیس گروه های تکفیری و ترو ریستی از جمله داعش و ... برای ضربه زدن به ایران ۱۰ ترور دانشمندان ،فرماندهان و شخصیت های موثر انقلاب اسلامی از جمله آیت الله شهید بهشتی و یارانش ،سپهبد محسن شهید علی صیادی شیرازی ،سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، دانشمند هسته ای و دفاعی شهید محسن فخری زاده و شهید مصطفی احمدی روشن شعار مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ستمگری ،تجاوز ،کشتار ،تروریست ،تحریم و سیاست های صد انسانی و دولت آمریکایی ما دانش آموزان با اعتقاد به قرآن کریم با خدای خود عهد می بندیم با استفاده از تفکر و تعقل کسب علم و دانش با اخلاق نیکو و عمل صالح ،زمینه ساز ظهور حجت حق حضرت مهدی (عج)باشیم تا عدالت ،صلح و برادری سر تا سر جهان حاکم شود . (تمام شد ) خوب منکه خلاصشو نوشتم البته توی سایت برم که توی دفترمم بنویسم

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    دنیز احمدی 15 روز قبل
    0

    اصلا به درد نمی خوره من خلاصه اش می خاستم این امده کل کتابو نوشته

    ناشناس 17 روز قبل
    0

    و

    ........ 💔 21 روز قبل
    0

    خیلی طولانی 🥺

    یگانه 22 روز قبل
    1

    این چیه آخه از متن درس هم بیشتر بود الکی خوندیم اصلا با کتاب جور در نمیاد

    فرزانه 22 روز قبل
    2

    این که اصلا خلاصه نبود کل درس سه رو اینجا کپی کردن

    فاطمه رحیمی 23 روز قبل
    3

    خوب میشه که متن درسو بخونید و برای ما ارائه بدین مثلا

    بگید امام خمینی (ره) درباره انقلاب اسلامی اینکونه بیان میکند 《انقلاب جمهوری اسلامی ایران نتیجه رشادت ها ،دلاوری ها وخون های ریخته شده ای است که نسل پیشین این سرزمین به بهای ساختن کشوری اسلامی برای فرزندانشان پرداختند .》 ملت مسلمان ما به ویژه جوانان بارهنمودهای امام خمینی (ره) پی بردند که سلطنت پهلوی با برنامه های خود اعتقادات دینی وامورات دنیایی آنها رابه بازی گرفته و اداره امور کشور را به بیگانه سپرده است بنابر این با پیروی از مراجع دین به مبارزه پنهان و آشکار با فساد و بی عدالتی پرداختند ،از دلایل قیام و مبارزه امام خمینی (ره) ومردم ایران بتا

    فاطمه رحیمی 23 روز قبل
    4

    خوب میشه که متن درسو بخونید و برای ما ارائه بدین مثلا

    بگید امام خمینی (ره) درباره انقلاب اسلامی اینکونه بیان میکند 《انقلاب جمهوری اسلامی ایران نتیجه رشادت ها ،دلاوری ها وخون های ریخته شده ای است که نسل پیشین این سرزمین به بهای ساختن کشوری اسلامی برای فرزندانشان پرداختند .》 ملت مسلمان ما به ویژه جوانان بارهنمودهای امام خمینی (ره) پی بردند که سلطنت پهلوی با برنامه های خود اعتقادات دینی وامورات دنیایی آنها رابه بازی گرفته و اداره امور کشور را به بیگانه سپرده است بنابر این با پیروی از مراجع دین به مبارزه پنهان و آشکار با فساد و بی عدالتی پرداختند ،از دلایل قیام و مبارزه امام خمینی (ره) ومردم ایران با حکومت فاسد پهلوی (شاه) این است که

    ۱ وابستگی بیگانگان

    ۲ دوستی با اسرائیل

    ۳محرومیت اقتصادی بیشتر مردم ایران

    ۴ زیر پاگذاشتن قوانین واحکام اسلامی مانند ایجاد مراکز فروش ومصرف مشروبات وجلو گیری از فعالیت های تبلیغی روحانیون وحق طالبان .

    قیام بزرگ مردم با ایمان وغیور ایران به رهبری امام خمینی (ره)که از سال ۱۳۴۱آغاز شده بود پس از ۱۵ سال بسیار گسترده شد .شاه و حکومتش از حمایت قدرت های خارجی از جمله دولت استکبار آمریکایی برخوردار بودند ،به جای توبه وباز گشت به دامان ملت ،به روی مردم آتش گشودند و 《از کشته ها پشته ساختند 》واز خون جوانان وطن لاله دمیده بهار انقلاب اسلامی در سرمای بهمن ۱۳۵۷ فرا رسید مردم قهرمان ایرات در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با رای قاطع ۹۸/۲ در صدی خود جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناختند واین روز به عنوان روز جمهوری اسلامی نامیده شده .با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دشمنان به سر کردگی آمریکابا تمام توان به دشمنی با آرمان هاواهداف این انقلاب بزرگی پرداختند چرا که ایران قبل از انقلاب در مشت آمریکا بود توطئه ها و اقدامات خصمانه علیه ملت آغاز گردیدکه در زیر به برخی از آنها اشاره میشود به

    ۱تصرف داریی هاو اموال ملت ایران

    ۲کمک به حرکت های تجزیه طلبانه و اقدامات تروریستی

    ۳ حمله به ایران جهت نجات جاسوسان آمریکایی (ماجرای طوفان شن در طبس)

    ۴کمک به رژیم صدام در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

    ۵ ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران

    ۶اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران حتی غذا و دارو

    ۷ اهانت به ملت ایران توسط حاکمان آمریکایی

    ۸ ایجاد موانع بسیار در جهت پیشرفت علمی فناوری کشور

    ۹ تاسیس گروه های تکفیری و ترو ریستی از جمله داعش و ... برای ضربه زدن به ایران

    ۱۰ ترور دانشمندان ،فرماندهان و شخصیت های موثر انقلاب اسلامی از جمله آیت الله شهید بهشتی و یارانش ،سپهبد محسن شهید علی صیادی شیرازی ،سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، دانشمند هسته ای و دفاعی شهید محسن فخری زاده و شهید مصطفی احمدی روشن

    شعار مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ستمگری ،تجاوز ،کشتار ،تروریست ،تحریم و سیاست های صد انسانی و دولت آمریکایی

    ما دانش آموزان با اعتقاد به قرآن کریم با خدای خود عهد می بندیم با استفاده از تفکر و تعقل کسب علم و دانش با اخلاق نیکو و عمل صالح ،زمینه ساز ظهور حجت حق حضرت مهدی (عج)باشیم تا عدالت ،صلح و برادری سر تا سر جهان حاکم شود .

    (تمام شد )

    خوب منکه خلاصشو نوشتم البته توی سایت برم که توی دفترمم بنویسم

    0
    فاطمه رحیمی 18 روز قبل

    الان اینکه خلاصه هس چرا نمی نویسین فقط غر میزنین 😒

    0
    یگانه 22 روز قبل

    خوبه دیگه اینم خلاصه درس

    فاطمه 23 روز قبل
    -1

    اصلا خلاصه نبود بیشتر از متن درس نوشته داشت

    ناشناس 23 روز قبل
    1

    این الان خلاصص یا کل کتابه😒😑

    رها 27 روز قبل
    3

    واقعا مارو شرمنده کردید بااین خلاصه نوشتناتون!

    مهدیع 1 ماه قبل
    4

    این که بیشتر لز کتاب بود

    سجاد رضایی 1 ماه قبل
    8

    کامل ک هیچ دوساعت وقت گذاشتم اون مطلب هارو خوندم تهش هیچی اینکه خلاص نیس

    یاسمن 1 ماه قبل
    16

    باید خلاصه تر میشد

    ناشناس 2 ماه قبل
    9

    اصلا خوب نیست

    پپ 6 ماه قبل
    0

    پپ

    ناشناس 6 ماه قبل
    -2

    ب

    مژگان 7 ماه قبل
    8

    این خلاصه نیس کل کتابونوشتن

    وواتت 12 ماه قبل
    2

    عع

    فاطمه 1 سال قبل
    17

    اصدا خلاصه نبود که متن ها از کتاب هم خیلی پیچیده تر بود

    Tarane 1 سال قبل
    13

    اینکه خلاصه نیست .باید مختصر و کم باشد اینکه بیشتر از کتاب مطالبم نوشته ):

    مهدی 1 سال قبل
    5

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید