توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    در سیستم رایانه ای ورودی عملیات خروجی عبارتند از

    1 بازدید

    در سیستم رایانه ای ورودی عملیات خروجی عبارتند از را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    آشنایی دستگاه‌های ورودی (Input Devices)

    علوم کامپیوتر

    به طور کلی علوم کامپیوتر به دو بخش تقسیم می‌شوند: 1- سخت‌افزار 2- نرم‌افزار؛ که در این بخش به بررسی سخت‌افزار یک سیستم کامپیوتری پرداخته می‌شود.

    کامپیوتر از چهار واحد اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

    1‌- واحد ورودی (Input Unit = IU)

    2- واحد خروجی (Output Unit = OU)

    3- واحد حافظه ( Memory Unit = MU)

    4- واحد پردازش مرکزی (‍Central Processing Unit = CPU ‍)

    که در این بخش به واحدهای ورودی، خروجی و دستگاه‌های ورودی - خروچی پرداخته و دو بخش دیگر در جای خود به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

    تعریف سخت‌افزار (:(Hardware کامپیوتر در مرحله اول یک ماشین الکترونیکی و الکترومکانیکی است؛ یعنی از یک سری قطعات الکترونیکی و الکترومکانیکی ساخته شده است. این قطعات فیزیکی قابل لمس و مشاهده هستند، که به آن‌ها سخت‌افرار گفته می‌شود.

    به عبارت دیگر: به تجهیزات فیزیکی کامپیوتر اعم از قسمت‌های الکترونیکی و الکترومکانیکی که قابل لمس باشند، سخت‌افزار گفته می‌شود؛ مثل صفحه‌کلید، مانیتور، چاپگر، اسکنر، ماوس، خازن‌ها، مقاومت‌ها، مدارات داخلی، کابل‌های برق و ...

    البته سخت‌افزار به تنهایی قادر به انجام هیچ کاری نیست و به کارگیری آن نیاز به دستورالعمل‌ها و برنامه‌هایی دارد که به آن نرم‌افزار (Software) گفته می‌شود. سخت‌افزار در واقع مجری  اجرای دستورالعمل‌ها و برنامه‌هایی است که در حافظه کامپیوتر قرار دارند.

    اجزای تشکیل دهنده سخت افزار

     این اجزا به شرح زیراند:

    1-‌ دستگاه‌های‌ وروردی (Input Devices) یا واحد ورودی (Input Unit): این دستگاه‌ها وظیفه ورود داده‌ها به کامپیوتر را بر عهده دارند. در واقع داده‌ها از طریق واحد ورودی وارد حافظه‌ اصلی (Main Memory) می‌شوند. این داده‌ها ممکن است برای پردازش به واحد پردازش مرکزی (CPU) فرستاده شوند و یا برای پردازش‌های آتی در حافظه جانبی ذخیره ‌گردند.

    2-‌ دستگاه‌های خروجی  (Output Devices) یا واحد خروجی (Output Unit): وظیفه اعلام اطلاعات (داده‌های پردازش شده) را به بیرون از کامپیوتر بر عهده دارند. این اطلاعات به شکل‌های گوناگون اعلام می‌شوند؛ مثلا به شکل تصویری (به وسیله صفحه نمایش، چاپگر)، به شکل صوتی (به وسیله بلندگو)، به شکل عملی ( حرکت ربات) و .... .

    3- واد پردازش مرکزی: در بخش پردازنده به آن پرداخته خواهد شد.

    4- حافظه‌ (:(Memory or Storage در بخش حافظه‌ها آن به پرداخته خواهد شد.

    آشنایی با دستگاه‌های وروردی (Input Devices)

    دستگاه‌های ورودی و دستگاه‌های خروجی جز دستگاه‌های جانبی (Peripheral Devices) به شمار می‌روند. برخی از دستگاه‌های جانبی صرفا به عنوان ورودی و برخی نیز به عنوان خروجی استفاده می‌شوند. البته برخی از این دستگاه‌ها نیز به عنوان ورودی - خروجی استفاده می‌شوند مثل، کارت صدا.

    یک دستگاه کامپیوتری هر چقدر هم که حافظه و CPU قوی داشته باشد، در صورتی که دستگاه‌هایی برای ورود داده‌ها و خروج اطلاعات نداشته باشد قابل استفاده نیست. در واقع این دستگاه‌ها (دستگا‌های ورودی و خروجی) عامل ارتباط انسان و کامپیوتر می‌باشند. زبان کامپیوتر از صفر و یک تشکیل شده است و زبان قابل فهم برای انسان از حروف، اعداد و علائم تشکیل شده است که کامپیوتر این علام را نمی‌فهمد. مهم‌ترین وظیفه یک دستگاه ورودی، تبدیل داده‌های قابل فهم انسان به داده‌های قابل پردازش برای کامپیوتر است. دستگاه‌های ورودی برای کامپیوتر مانند حواس پنج‌گانه برای انسان هستند که از طریق این دستگاه‌ها داده از محیط دریافت شده و به کامپیوتر انتقال می‌یابند.

    دستگاه‌های ورودی: قطعه‌ای سخت‌افزاری هستند که به منظور دریافت داده توسط  کامپیوتر از آن‌ها استفاده می‌شود و به دو گروه تقسیم می‌شوند:

    1‌-دستگاه‌های ورودی مستقیم: دیسک‌های سخت (Hard Disk)، دیسک‌های نوری (Optical Disks)، فلاپی دیسک‌ها (Floppy Disks، که می‌توان گفت امروزه دیگر کاربردی در انتقال اطلاعات بین سیستم‌های کامپیوتری ندارد)، نیز جزء وسایل ورودی هستند. اطلاعاتی که بر روی این وسایل قرار دارد به صورت باینری (صفر و یک) می‌باشد و مستقیما می‌توانند در RAM سیستم کامپیوتر قرار گیرند.

    2- دستگاه‌های ورودی غیر مستقیم: به دلیل اینکه کامپپوتر علائم و حروف را درک نمی‌کند قبل از ورود آن‌ها به کامپیوتر باید این علائم به زبان کامپیوتر تبدیل شوند؛ برخی از دستگاه‌های ورودی مثل صفحه کلید و اسکنر این عمل را انجام می‌دهند.

    برخی از انواع مهم دستگاه‌های ورودی

    1-‌ صفحه کلید (Key Board): متداول‌ترین دستگاه ورودی می‌باشد. این دستگاه، معمولا شبیه ماشین تحریر است و برای وارد کرده داده‌ها به کامپیوتر به کار می‌رود. صفحه کلیدها از تعدادی کلید و مدار الکترونیکی تشکیل شده‌اند. صفحه کلید دارای یک ریزپردازنده مخصوص و مداراتی برای پردازش کلید فشار داده شده می‌باشد. هنگامی که کاربر یک کلید را فشار می‌دهد مدارات مربوط به آن کلید فعال شده و داده داخل صفه کلید به ریز پردازنده اصلی منتقل می‌شوند. بدین ترتیب در کامپیوتر و نرم‌افزارها کلید فشار داده‌ شده شناسایی می‌شود. با فشار دادن هر کلید سیگنالی در داخل صفحه کلید تولید و ارسال می‌شود و سپس توسط CPU  به کدهای خاصی تبدیل می‌شود. برای صفحه کلید حافظه میانگیری هم وجود دارد که داده‌ها در ابتدا وارد آن شده و بعد از آن به حافظه سیستم منتقل می‌شوند.

    کلیدهای صفحه کلید عبارتند از:

    -‌ کلیدهای تایپ: این کلیدها برای تایپ متن‌ها، برنامه‌ها، دستورات و وارد کردن علائم و نشانه‌های خاص به کار می‌روند.

    - کلیدهایماشین حسابی: این کلیدها شبیه صفحه‌ی ماشین حساب هستند و برای اعمال محاسباتی استفاده می‌شوند.

    - کلیدهای ویرایشی: برای ویرایش متن‌ها به کار می‌روند و شامل کلیدهای جهت‌های اصلی، Home، End، و غیره هستند.

    - کلیدهای تابعی: این کلیدها، کلیدهای F1 نا  F12می‌باشند که قابل برنامه‌ریزی هستند و در برنامه‌های مختلف به صورت‌های مختلفی عمل می‌کنند.

    - کلیدهای چند رسانه‌ای: اغلب صفحه‌کلیدهای جدید کلیدهایی هم برای کنترل اعمال چند رسانه‌ای (Multi Media)، مثل صوت، تصویر، اینترنت و غیره دارند.

    - کلیدهای مبدل: این کلیدها ممانند Alt، Ctrl و Shift به همراه کلیدهای دیگر به کار می‌روند.مثلا کلید shift  به همراه حروف باعث می‌شود حروف در حالت بزرگ واردسیستم شوند. کلید Shift اگر همزمان با کلیدهائی که دارای دو علامت هستند فشرده شود، علامت بالایی تایپ می‌شود. کلید Alt یا مبدل مخفف Alternative و کلید Ctrl مخفف Control است. مثلا در سیستم‌عامل DOS، کلیدهای ترکیبی Ctrl + S باعث توقف موقت کار و کلیدهای ترکیبی Ctrl + C  باعث خاتمه ذستور در حال اجرا می‌شود و کلیدهای ترکیبی Ctrl + Alt + Delete or Del باعث راه‌اندازی مجدد یا Reset  شدن کامپیوتر می‌شوند.

    -کلید Caps Lock: یکبار فشردن این کلید باعث  می‌شود حروف به صورت بزرگ تایپ شوند.

    -‌ کلید :Space Bar طولانی‌تری کلید صفحه کلید است که یک جای خالی تایپ می‌کند.

    -‌ کلید پس‌بر یا Back Space: مکان‌نما یا Cursor را عقب برده و کاراکتر قبلی را پاک می‌کند.

    -‌ کلید Del یا Delete: حرفی را که مکان‌نما روی آن قرار دارد را پاک می‌کند.

    -‌ کلید Enter: برای ورود و اجرای دستو رات استفاده می‌شود. در هنگام تایپ متن زدن این کلید باعث رفتن مکان‌نما به ابتدای سطر بعد می‌شود؛ به همین دلید به این کلید، کلید بازگشت (Return) گفته می‌شود.

    -‌ کلید Tab: مکان‌نما را چند خانه به جلو می‌برد. کلید Shift + Tab مکان‌نما را به همان تعداد خانه به عقب می‌برد.

    -‌ کلید گریز یا Esc: این کلید مخفف Escape می‌باشد و برای توقف اجراء یک کار استفاده می‌شود.

    -‌ کلید Print Screen: این کلید برای چاپ محتویات مانیتور استفاده می شود.

    -‌ کلیدPause Break : برای توقف موقت برنامه‌ها استفاده می‌شود. اگر همراه کلید Ctrl به کار رود اجرا عملیات را کاملا قطع می‌کند.

    -‌ کلید Insert: برای درج یک کاراکتر بین حروف استفاده می‌شود.

    -‌ کلیدWindows : نام دیگر این کلید WIN است. این کلید منوی Start  ویندوز را باز می‌کند. روی این کلید عکس یک پنجره که لوگوی ویندوز است قرار دارد.

    2-‌ ماوس، موش یا موش‌واره (Mouse): بعد از صفحه کلید مهم‌ترین و پر کاربردترین دستگاه ورودی محسوب می‌شود. این وسیله بیشتر برای کارهای گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق ماوس حرکات فیزیکی به کامپیوتر منتقل می‌شود.ماوس در واقع مشخص کننده محور  xوy  است و حرکت مکان‌نما‍(Cursor)  را از روی محور x و y مشخص می‌کند. در داخل هر ماوس یک حسگر (Sensor) مکانیکی یا نوری وجود دارد که با حرکت دادن ماوس باعث تغییر محل مکان‌نما روی صفحه نمایش می‌شود. این وسیله از نظر ظاهری به دو دسته دو کلیدی و سه کلیدی تقسیم می‌شود. ماوس به وسیله  یک کابل از طریق درگاه سریال یا PS2 (البته اخیرا از طریق USB) با سیسنم ارتباط بر قرار می‌کند. ماوس‌ها در انواع مختلف PS/2 (با رابط PS/2) و سریال (با رابط سری) وجود دارند. پایه‌های سوکت‌های ماوس و صفحه کلید PS/2 به صورت دایره‌وار می‌باشد.

    انواع موس از نظرتکنولوژی ساخت به سه دست تقسیم می‌ شوند:

    -‌ اپتومکانیک: درون این ماوس‌ها یک گوی وجود دارد که در تماس با یک سطح صاف حرکت می‌کند و باعث حرکت چرخ‌دنده‌های متصل به آن می‌شود و از طریق یک فرستنده - گیرنده نوری مقدار تغییر این چرخ دنده‌ها به ازای هر محور x و y مشخص شده و از طریق درگاه سریال به سیستم کامپیوتری منتقل می‌شود. معمولا برای حرکت ماوس از یک صفحه صاف و نرم به نام Pad استفاده می‌کنند و ماوس را روی آن حرکت می‌دهند. این ماوس‌ها دارای بخش های زیر هستند:

    -‌ بدنه پلاستیکی که در دست فرار می‌گیرد.

    -‌ یک گوی برای حرکت روی سطح صاف.

    - چرخ‌دنده برای ارتباط با گوی.

    - قسمت کنترلی و فرستنده - گیرنده نوری.

    - کابل سریال یا PS2 یا USB برای ارسال اطلاعات.

    - الکترومکانیک:این ماوس‌ها همانند ماوس‌های اپتومکانیک عمل می کنند؛ فقط به جای فرستنده – گیرنده نوری از ارتباط دهنده‌های فلزی و به جای چرخ‌دنده از Encoder استفاده‌ می‌کنند. این موس‌ها چندان به کار گرفته نشده‌اند.

    - نوری: این ماوس ها از دو چراغ LED استفاده می‌کنند که در آن نور این دو چراغ از دو دریچه کوچک ارسال و از دو دریچه دیگر نور برگشتی یا انعکاسی را دریافت کرده وتوسط آابشارسازها این دو نور برگشتی را ارزیابی می‌کنند. در واقع در ماوس های نوری حرکت یک نور قرمز و بازخورد آن به وسیله ماوس احساس شده و به نسبت آن اشاره‌گر جابجا می‌شود. در ماوس‌های نوری نیازی به Pad مخصوصی نیست و بر روی هر صفحه‌ای به جز صفحات شیشه ای می‌توانند کار کنند. (صفحات شیشه‌ای نمی‌توانند نور را برگردانند و نور از آن‌ها عبور می‌کند).

    3- اسکنر یا پویشگر (Scanner): ابزاری است که می‌تواند تصویر روی کاغذ یا فیلم‌ عکاسی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند و به این ترتیب تصویر را وارد کامپیوتر کند. این تصویر دقیقا نسخه‌برداری می‌شود.دستگاه اسکنر اطلاعات تصویری را به صورتی که برای کامپیوتر قابل فهم باشد تبدیل می‌کند. این وسیله با استفاده از تابش نور و انعکاس آن اطلاعات تصویری روی کاغذ یا فیلم عکاسی را به زبان کامپیوتر (صفر و یک) تبدیل می‌کند. اسکنر دارای یک هد اسکن می باشد که تصویر از جلوی آن عبور داده می‌شود. این هد دارای عناصر حساس به نور می‌باشد و خروجی این عناصر به صورت سیگنال‌های صفر و یک در حافظه RAM ذخیره می‌شود. این اطلاعات می‌تواند در حافظه به صورت دائم ذخیره شود یا روی صفحه نمایش (Monitor) نشان داده شود و یا به چاپگر ارسال شود. توسط اسکنر می‌توان تصاویر و متن‌ها را برای اصلاح و بایگانی در حافظه کامپیوتر قرار داد. اسکنرها به طرق مختلفی تصویر را از جلوی هد خود عبور می‌دهند.

    اسکنر یا پویشگر همچنین در سیستم‌های تشخیص کاراکتر (Optical Character Recognition= OCR) و پردازش تصویر (Image Processing) کاربرد دارد. اساس کار اسکنر شبیه دستگاه نمابر (Fax) می باشد. هر اسکنر از دو عمده بخش تشکیل شده است. قسمت اول تصویر را به صورت سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌کند و قسمت دوم که شامل پردازشگر تصویر است، این سیگنال‌ها را به فرم‌ فاتیل‌های صفر و یک تبدیل و ذخیره می‌کند.

    انواع آن عبارتند از:

    -‌ دستی: در این نوع باید اسکنر را به آرامی بر روی تصویر کشید.

    - رومیزی یا تخت ( :(flatbedدر این نوع اسکنر که از نظر ظاهری مانند دستگاه کپی است، می‌بایستی تصویر را در داخل اسکنر قرار داد. کیفیت این نوع از نوع قبلی بهتر است.

    - برگی ((Sheetedو فیلمی ((Photo

    پارامترهای مهم در انتخاب یک اسکنر

    باید قبل از انتخاب و خرید یک اسکنر به نکات زیر توجه کرد:

    -‌ سازگاری: در انتخاب اسکنر سرعت پردازنده، میزان حافظه RAM، مقدار حافظه آزاد دیسک سخت (Hard Disk) و نحوه اتصال اسکنر به کامپیوتر بایستی مورد بررسی قرار گیرد تا با اسکنر انتخابی سازگاری داشته باشد.

    - قابلیت رنگی بودن: اسکنرها ممکن است قابلیت تصویربرداری سیاه و سفید و یا رنگی را داشته باشند. اسکنرهای دستی به صورت سیاه و سفید تصویربرداری می‌کنند که خیلی کاربرد ندارند. بهتر است از اسکنرهای رنگی استفاده شود؛ جون تصاویر رنگی را با کیفیت بالاتری تصویربرداری می‌کنند و اگر تصاویر سیاه و سفید باشد، اسکنرهای رنگی می‌توانند در حالت سیاه و سفید قرار گرفته و از این تصاویر با کیفیت بالایی تصویربرداری کنند.

    - وضوح: وضوح یا دقت اسکن بر حسب DPI= Dot Per Inch و در زمان تصویربرداری مشخص می‌شود. برای وضوح بیشتر اسکن به نکات زیر توجه شود:

    -‌ باید مدت تصویربرداری توسط اسکنر افزایش یابد.

    - حافظه مورد استفاده در اسکنر باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند تمام پیکسل‌های تصویر برداری شده را در ذخیره کند. این پارامتر به صورت عمودی * افقی ذکر می‌شود.

    - طول کاغذ: طول کاغذ مورد قبول در اکثر اسکنرها به صورت A4 می‌باشد.

    - بالاترین دقت قابل تشخیص

    - تعداد رنگ‌ها و تعداد سایه‌های قابل تشخیص: هر چه این دو پارامتر بیشتر باشند، تصویر اسکن شده از کیفیت بهتر و بالاتری برخوردار است.

    - قرار داد TWAIN: این کلمه از عبارت Technology Without An Interesting Name گرفته شده است. این قرارداد بین شرکت‌های HP،Logitech   و ... بسته شده است. در این قرارداد بین برنامه‌های کاربردی و اسکنرها یک ارتباط ایجاد شده است تا نرم‌افزار سیستم بتواند بر سخت افزار نظارت داشته باشد. اگر اسکنر از این قرارداد تبعیت کند، بهتر است.

    4-‌ اهرم هدایت، دسته بازی یا جوی‌استیک‌ (Joystick): بیشتر در بازی‌های کامپیوتری و برنامه‌های شبیه سازی مثل شبیه‌ساز پرواز به کار می‌رود و به درگاه بازی (Game Port) که در پشت کامپیوتر است وصل می‌شود.

    5- رقمی‌کننده (Digitizer): برخی از دستگاه‌ها وجود دارند که اطلاعات را می‌توانند به ارقام تبدیل کنند و ارقام به راحتی به رایانه منتفل شده و می‌توانند پردازش شوند. به این دستگاه‌ها رقمی کننده یا دیجیتایزر گفته می‌شود. دیجیتایزر دستگاهی است که خطوط تصویر پیوسته را به کدهای دیجیتال تبدیل می‌کند. این وسیله بیشتر برای انتقال نقشه‌ها و شکل‌ها به رایانه  و تبدیل یک شکل یا تصویر به ارقام رایانه‌ای استفاده می‌شود. البته برای وارد کردن اطلاعات گرافیکی و مهندسی، طراحی، نقشه‌کشی و کاربردهای دیگر نیز به کار می‌رود. رقمی‌کننده دارای یک تخته پلاستیکی (صفحه یا Tablet  نیز گفته می‌شود) مستطیلی و مسطح می‌باشد که با اجزای الکترونیکی پوشده شده است و مجهز به وسیله‌ای شبیه قلم‌ نوری یا وسیله دیگری به نام Puck می‌باشد که مختصات مکان مورد نظر به وسیله آن مشخص می‌شود. کامپیوتر اطلاعات به دست آمده از حرکت قلم را به صورت موقعیت مکان‌نما ترجمه می‌کند؛ یعنی با حرکت قلم مکان‌نما نیز متناسب با جهت حرکت آن حرکت می‌کند. پس از قرار دادن یک نقشه روی این دستگاه می تواند نقاط مختلف نقشه را نشانه‌گذاری و نقشه را وارد کامپیوتر کرد.

    6- ترک بال (Track Ball): یک گوی کروی که بر روی بعضی صفحه‌کلیدها به ویژه رایانه‌های Laptop وجود دارد. کاربر کف دست خود را روی آن حرکت می‌دهد و به این ترتیب کار ماوس را انجام می‌دهد. البته ترک بال به صورت مجزا از کی‌بورد نیز وجود دارد. در این حالت این وسیله مثل یک موس پشت و رو می‌باشد، یعنی گوی یا توپ آن بالاست که کاربر کف دست خود را روی آن حرکت می‌دهد و باعث حرکت مکان‌نما روی صفحه‌‌ نمایش می‌شود. دکمه‌های پایین گوی نیز مانند دکمه‌های ماوس عمل می‌کنند. این وسیله بیشتر زمانی به کار می رود که فضای کافی برای حرکت دادن ماوس وجود نداشته باشد.

    7-Pointing Stick : قطعه‌ای شبیه به پاک‌کن ته مداد است که بین حروف H، G و B روی بعضی از صفحه کلیدها (بیشتر در رایانه‌های کیفی) وجود دارد. این وسیله کار ماوس را انجام می‌دهد و با وارد آوردن کمی فشار جانبی به آن، مکان‌نما در صفحه نمایش به همان طرف حرکت می‌کند.

    8- Touch Pad: صفحه کوچکی که با حرکت دادن انگشت بر روی آن، مکان‌نما روی صفحه نمایش حرکت می‌کند؛ سپس با زدن ضربه در همان نقطه و یا فشردن دکمه‌های روی‌ آن می‌توان انتخاب‌های دلخواه را وارد رایانه کرد.

    9- دوربین دیجیتال (Digital Camera): برای ثبت تصاویر به کار می‌رود ولی بر خلاف دوربین‌های عکاسی معمولی از فیلم عکاسی برای ثبت تصاویر استفاده نمی‌کند و تصاویر را به صورت فایل‌های گرافیکی در حافظه خود ذخیره می‌کند که قابل انتقال به کامپیوتر است. این تصاویر را می‌توان ویرایش، انتقال یا حذف کرد. دوربین‌های فیلم‌برداری دیجیتال نیز به همین گونه از مناظر فیلم‌برداری می‌کنند.

    10- کارت ویدئو: به کمک این کارت می‌توان اطلاعات روی نوارهای ویدئویی را در حافظه‌ی کامپیوتر قرار داد. این کارت به عنوان خروجی نیز عمل می‌کند و به کمک آن می‌توان از تلویزیون به جای مانیتور استفاده کرد؛ یعنی خروجی این کارت را می‌توان به تلویزیون وصل کرد.

    11- ورودی‌های صوتی: ورودی‌های صوتی برای دریافت صوت و تبدیل آن به کدهای قابل پردازش کامپیوتر به کار می‌روند. متداول‌ترین این ورودی‌ها میکروفن (Microphone) است که از طریق کارت صدا (Sound Card – Audio Card) به کامپیوتر وصل می‌شود.

    12- کارت‌ خوان: کارت‌های که باید خوانده شوند با فشار دکمه از مقابل قسمتی که دارای چشم الکترونیکی (فتوسل Photo Cell) است، عبور داده می‌شوند. محل‌های سوراخ شده نور را از خود عبور می‌دهند و در نتیجه اطلاعات کارت‌ها توسط فتوسل‌ها تشخیص داده می‌شود.

    13- :Webcamاین دوربین ساده به کامپیوتر وصل می‌شود و اطلاعات دریافتی را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. اغلب در مواردی مثل گفتگوی اینترنتی (Chat) و ویدئوکنفرانس‌ها به کار می‌رود.

    یکی دیگر از دستگاه‌های ورودی "بار کد ریدر" است.

    *نظرخود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید*

    مطالب دیگر:

    انوع کامپیوتر؟؟

    کامپیوتر چیست؟؟

    نسل های کامپیوتر؟؟

    کاربردهای کامپیوتر؟؟

    منبع مطلب : usderik.blogfa.com

    مدیر محترم سایت usderik.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    Rah 2 ماه قبل
    1

    درسیستم رایانه ای ورودی عملیات وخروجی چیست؟

    مهدی 10 ماه قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید