توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    در مسجد محله ی شما چه برنامه هایی برگزار میشود

    1 بازدید

    در مسجد محله ی شما چه برنامه هایی برگزار میشود را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    فعالیت های فرهنگی مساجد

    در بحثهای مربوط به فرصتهای تبلیغی، به اماکن و فضاهای تبلیغ رسیدیم و در مجله شماره 53 بیان شد که بهتر است فضاهای تبلیغی در مسجد متمرکز شده، بودجه های مردمی به سوی مسجد سوق داده شود. در این راستا مطالبی درباره اهمیّت و جایگاه مسجد بیان گردید و مباحثی در مورد مدیریت و کارگزاران مسجد مطرح شد. همچنین در مجله شماره 55 بحث اداره مسجد به طور گذرا مورد توجه قرار گرفت.

    در این مقاله با عنایت الهی به فعالیتهای فرهنگی ـ اجتماعی مساجد، با توجه به نیازهای امروز بحث خواهیم کرد.

    فعالیتهای فرهنگی

    مساجد فعال از جهت فرهنگی به صورت مهم ترین پایگاه فعالیتهای دینی در فضای جامعه تأثیر عمیق و ژرف داشته، معادلات فرهنگی اطراف خویش را به سود عبودیت الهی تغییر می دهند و این امر در صورتی است که مدیران مساجد خصوصا روحانیون به خوبی از جایگاه معنوی مسجد در مسیر بایسته آن سود جویند.

    فعالیتهای فرهنگی دینی در مساجد می تواند از تنوع بسیاری برخوردار بوده، به تناسب نیازمندیهای منطقه، نوع مخاطبان و... دارای متغیّرهای فراوان باشد؛ لیکن در اینجا از باب نمونه برخی از فعالیتهای فرهنگی مساجد را گوشزد می نماییم.

    ذکر این نکته ضروریست که برخی از کارکردهای مثبت مسجد جنبه عبادی دارد، لیکن با توجّه به تأثیر انکارناپذیر این عبادات در فرهنگ اجتماعی و تصحیح زیر ساختهای فرهنگی جامعه و آثار مثبت تربیتی آن، در مقوله فعالیتهای فرهنگی مطرح می گردد.

    1. نماز جماعت

    یکی از مهم ترین فعالیتهای عبادی ـ فرهنگی مساجد، برقراری نماز جماعت در سه نوبت صبح، ظهر و شب می باشد.

    ائمه جماعاتی که به نماز جماعت در سه نوبت اهتمام جدّی دارند، در فعالیتهای دیگر مسجد هم از موفقیت بیشتری برخوردارند.

    اگر نماز جماعت منظم بوده، حواشی بیش از حد نداشته باشد، توسط مردم مورد استقبال قرار می گیرد.

    2. عبادت فردی

    یکی دیگر از مسائل عبادی که می تواند در فرهنگ تأثیر جدّی داشته باشد، ترویج پرستش، عبادت، نیایش و توبه فردی و خلوت کردن آدمی با خدای خویش در خانه معبود است.

    این سنت حسنه که در صدر اسلام مورد اهتمام فراوان مسلمانان بوده، امروزه در بین ما خیلی کم رنگ شده است و به ندرت دیده می شود شخصی برای مناجات با معبود به صورت فردی به مسجد پناه برده، نماز حاجت بخواند، به نیایش با پروردگار خویش بپردازد، و از گناهان خویش توبه کند؛ از اینرو بسیار بجاست که این سنت پسندیده توسط مبلغان گرامی احیاء گردد.

    3. قرائت قرآن

    یکی از فعالیتهای عبادی دارای تأثیر فرهنگی فراوان، خواندن قرآن در مساجد است که این امر هم از توجّه گسترده برخوردار نبوده است؛ البته اخیرا در برخی از مساجد بعد از نماز عشاء یک صفحه از قرآن به صورت گروهی خوانده می شود. گرچه این حرکت زیبا و ارزشمند است لیکن با حدّ بایسته، فاصله بسیار دارد.

    4. سخنرانی

    از صدر اسلام تاکنون همراه با نیایش در مساجد، بیان معارف دین مطرح بوده است. پیامبر صلی الله علیه و آله خود به این امر مهم توجّه داشته اند و در طول تاریخ اسلام مساجد محل نشر معارف دینی بوده است و اکنون نیز مبلّغان دینی به بیان عقاید، احکام، اخلاق، مسائل سیاسی اسلام و... پرداخته، مردم را با اعتقادات و وظایف شرعی خود آشنا می سازند.

    5. آموزش قرائت نماز و قرآن

    از آنجا که طبق فتاوای مراجع شیعه لازم است نماز به عربی صحیح خوانده شود، از مهم ترین اموری که باید مبلغان محترم به آن بپردازند تصحیح قرائت نماز است. برای دستیابی به این هدف می توان با تشکیل گروههای متعدد به سرپرستی کسانی که قرائت آنان کاملاً مورد تأیید است، همه مردان، زنان، کودکان و جوانان را مورد آموزش قرار داد.

    همچنین می توان با تشکیل کلاسهای آموزش قرآن و تجوید، از سویی قرائت قرآن را ترویج نمود و از سوی دیگر قرائت نماز افراد را تصحیح کرد.

    ناگفته نماند که برای ایجاد انگیزه در بین مردم، ابتدا لازم است در سخنرانیهای عمومی احکام مربوط به قرائت نماز برای مردم بیان شود، سپس از آنان دعوت شود تا در جلسات تصحیح قرائت نماز شرکت کنند.

    همچنین رعایت حدود سنّ و شخصیّت مخاطبان در این حرکت لازم است؛ زیرا برخی حاضرند قرائت خود را با روحانی تصحیح کنند، اما اگر گفته شود که در بین مردم یا در جلسات نزد افراد دیگر انجام دهند، از این امر خودداری خواهند کرد.

    6. تفسیر قرآن

    مهم ترین منبع معارف اسلام، قرآن مجید است که مساجد با پرداختن به آن اصلی ترین وظیفه را انجام می دهند.

    پرداختن به قرآن و تفسیر چندین مزیّت دارد:

    الف. صِرف ارتباط با قرآن سازنده بوده، روح آدمی را پرورش می دهد. این تأثیرپذیری برای مبلّغ ضروری بوده، در جهت نشر معارف دین به او کمک خواهد کرد و مبلّغ بدین وسیله قبل از هرچیز به پرورش روح خود می پردازد.

    ب. در قرآن از همه آنچه سعادت بشر در گرو آن است سخن به بیان آمده و جامع ترین کتاب می باشد. ایجاد پیوند بین مردم و قرآن، آنان را در فراز و نشیبهای اجتماعی حفظ می کند. در قرآن عقائد، اخلاق، تاریخ و مطالب بسیار متنوع و جذّابی وجود دارد که برای مردم مفید و سازنده است.

    ج. بیان مباحث قرآنی از سویی موجب افزایش علم مبلّغ گردیده و از سوی دیگر سخنرانیهای او را از حالت تکراری بودن بیرون می برد.

    د. به طور کلّی بهترین پایگاه طرح مباحث قرآنی مساجد بوده، باید همگان به این امر اساسی توجه داشته باشند.

    امام سجاد علیه السلام می فرماید: «قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله : مَنْ سَمِعْتُمُوهُ یُنْشِدُ الشِّعْرَ فِی الْمَساجِدِ فَقُولُوا فَضَّ اللّه ُ فاکَ اِنَّما نُصِبَتِ الْمَساجِدُ لِلْقُرآنِ؛(1) پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: به هر کس که شنیدید در مساجد شعر می سراید، بگویید: خدا دهانت را بشکند، مساجد فقط برای قرآن ایجاد شده است.»

    7. دعا و نیایش

    گرچه در مساجد باید زمانهایی با سکوت کامل همراه باشد تا افراد بتوانند به دور از هیاهو و با آرامش به خود بیاندیشند و با خدای خود خلوت کرده، به راز و نیاز بپردازند؛ اما در برخی از موارد هم می توان با خواندن دعا به صورت جمعی و با بیان و توضیح فرازهایی از دعا، روحیه معنوی را در مردم تقویت کرد.

    8. مشاوره معنوی

    یکی از معضلات جوانان متدیّن آنست که دغدغه های فراوان معنوی دارند که اگر راهنمایی نشوند دچار افراط و تفریط شده، گاهی به انحراف کشیده می شوند. اگر مبلغان زمانی را برای این امر اختصاص داده و اعلان کنند که افراد می توانند مثلاً یک ساعت به غروب آفتاب هر روز برای مشاوره معنوی، عبادی، به صورت فردی یا گروهی بنابر میل خود مراجعه کنند، می تواند ضمن ایجاد انس بیشتر با روحانی، زمینه ساز اصلاح حرکتهای خداجویانه مردم باشد.

    برای دستیابی به نتایج مثبت، مبلّغ باید ابتدا گوشی شنوا داشته و سنگ صبور باشد و بعد از شنیدن کامل سخنان و شناخت دقیق مشکل، به راهنمایی مردم با توجّه به دستورات دینی بپردازد.

    در مواردی که مبلّغ در راهنمایی خود با مشکل مواجه شد، باید به مراجعه کننده بگوید: من درباره سؤال شما باید مطالعه کنم و سپس پاسخ شما را بگویم.

    9. جلسات پرسش و پاسخ

    یکی از فعالیتهای دیگر مساجد، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ است. در این جلسات که به صورت عمومی برگزار گردیده و می تواند یک شب از شبهای هفته به آن اختصاص یابد، پس از طرح سؤال توسط مردم، روحانی به پاسخگویی می پردازد. این برنامه باید با ظرافت و دقت برگزار گردد تا موجب وهن روحانی نشود.

    مبلّغ می تواند سؤالات را گردآوری و پس از مطالعه، در هر شب به یک یا چند سؤال بپردازد و پاسخ افراد را مطرح کند.

    10. کلاس برای کودکان

    تشکیل کلاسهای خاصّ برای کودکان، به مبلغ کمک می کند تا با زبان خاص کودک بحثی را ارائه و از این طریق زمینه ارتباط نسل آینده را با مسجد و روحانی فراهم سازد و در این راستا، نقش پذیرترین گروه انسانی را با انوار معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام آشنا سازد.

    11. نوجوانان و جوانان

    از آنجا که این قشر در معرض آسیبهای جدّی اخلاقی ـ اجتماعی قرار دارند، با ایجاد محیط انس در مسجد و واکسینه کردن این افراد در برابر مشکلات خاص خود، می توان آنان را در اقیانوس زلال معارف دینی حفظ کرده، از انحراف آنان جلوگیری نمود.

    12. کتابخانه و نوارخانه

    مدیران مسجد می توانند با ایجاد کتابخانه و نوارخانه دینی و با حفظ دقیق حدود شرعی، از این طریق زمینه هدایت و رشد معنوی گروهی را فراهم سازند.

    مبلّغ باید با دقّت فراوان کتابهای مسجد را زیر نظر داشته باشد تا مسجد پایگاه نشر کتابهای انحرافی و ترویج باطل نگردد.

    همچنین در نوارخانه فقط نوار سخنرانیهای بزرگان دین باشد؛ زیرا اگر به دنیای موسیقی راه یافت، کنترل مجاز و غیرمجاز و مشروع و غیرمشروع کار دشواری خواهد بود.

    13. ارتباط با کانونهای جمعیتی

    مبلّغ با ایجاد ارتباط بین مسجد و کانونهای جمعیتی؛ مانند ورزشگاهها، مدارس و... و دعوت از آنان برای حضور در برنامه های مسجد، می تواند بین گروههای اجتماعی و مسجد پیوند ایجاد کرده، از این طریق به نشر معارف دینی کمک کند.

    14. بسیج و فرهنگ

    از آنجا که جوانان دارای شور و احساسات خاصّی هستند، علاقه مند به فعالیتهای دارای هیجان می باشند و بسیج با توجّه به آموزش نظامی، میدان تیر و مانورهایی که دارد، برای جوانان از جاذبه بسیاری برخوردار است.

    اگر مبلغان ضمن تقویت بسیج، از این جاذبه بهره برده و جوانان را به مسجد متمایل سازند، می توانند از این نیرو در موارد ذیل با کنترل و نظارت استفاده کنند:

    الف. امر به معروف و نهی از منکر با تبیین احکام آن و کنترل دقیق فعالیتها؛

    ب. آماده سازی نیروهای مدافع انقلاب و ارزشهای دینی؛

    ج. برگزاری اردوهای زیارتی یا تفریحی با رعایت دقیق قوانین مربوطه؛

    د. تشکیل جشنها، عزاداریها، مسابقات قرآن و...؛

    ه. به کارگیری نیروهای فرهنگی بسیج برای جذب افراد منحرف و تلاش جهت فردسازی با نظارت و دقّت لازم.

    مواردی که ذکر گردید، بخشی از فعالیتهای فرهنگی است که می تواند در مساجد انجام گردد؛ لیکن شما می توانید به تناسب وضعیّت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی منطقه، روشهای دیگری را اضافه نموده، در جهت ارتقاء فرهنگ دینی گامهای مؤثری برداشته، زمینه ساز ظهور مولا و مقتدایمان امام زمان روحی له الفداء گردید.

    1. اصول کافی، ج3، ص369.

    منبع مطلب : hawzah.net

    مدیر محترم سایت hawzah.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    فعالیتهای اجتماعی مساجد

    در بحثهای مربوط به فرصتهای تبلیغی، به فضاهای تبلیغ رسیدیم و بیان کردیم که بهتر است فضاهای تبلیغی در مسجد متمرکز شود. در این راستا مطالبی درباره اهمیت و جایگاه مسجد، مدیریت و کارگزاران مسجد، اداره مسجد، و فعالیتهای فرهنگی ـ اجتماعی مساجد مطرح شد.

    در این مقاله به فعالیتهای اجتماعی مساجد می پردازیم.

    فعالیتهای اجتماعی

    مساجد از دیرباز علاوه بر اینکه جایگاه پرستش، نیایش و فعالیتهای فرهنگی دینی بود، به امور اجتماعی نیز توجّه داشته و با استفاده از پایگاه مردمی خویش، عمیق ترین تلاشها را در جهت حل مشکلات اجتماعی داشته است. در این نوشتار نمودهایی از این نقش مورد بررسی قرار می گیرد.

    1. کنترل تنشهای اجتماعی

    یکی از مشکلات جدّی در جوامع گوناگون از جمله ایران، اختلافات و صف بندیهای گروههای مختلف اجتماعی در برابر یکدیگر است. اختلافات قبیله ای، طایفه ای و یا صف آراییهای اهالی روستاها، شهرها و محلّه ها در برابر یکدیگر از این دست قلمداد می شود. این تنشها گاهی با گذر زمان به صورت مزمن در آمده، بخشی از تاریخ مناطق را به خود اختصاص می دهد و در مواردی منجر به قتل نفس و خسارات مالی فراوان می گردد.

    پایگاههای پاک معنوی مانند مساجد و روحانیون، تاکنون در کاهش این کشمکشهای رنج آور بسیار مؤثر بوده اند و اگر روحانیون به خوبی وظیفه خود را انجام دهند، می توانند مسجد را کانون محبّت و رفع تنشهای اجتماعی قرار دهند. برای دستیابی به این هدف، می توان از طرق ذیل بهره برد:

    الف. جلسات وحدت در مسجد

    با دعوت از سران درگیریها، تشکیل جلسه با آنان و نصیحت آنها با استدلال به آیات قرآنی و روایات، به خوبی می توان زمینه همدلی و دوستی بین آنان را فراهم و از آنان خواست که در کاهش درگیریهای اجتماعی تلاش کنند.

    ب. سخنرانی

    در سخنرانیها می توان با استفاده از آیات و روایات مربوط به پرهیز از اختلافات، گسترش اخوّت و برادری، اصلاح بین مؤمنین و... مردم را به دوری و اجتناب از درگیری ترغیب کرد.

    ج. مراسم

    اعیاد و عزاداریهای معصومین علیهم السلام ، زمانهای مناسبی است که از گروههای درگیر برای شرکت در مراسم دعوت و با گرمی از هر دو یا چند دسته استقبال و بین آنان صلح و صفا ایجاد شود.

    د. هماهنگی بین مساجد

    در مناطقی که چند مسجد و یا چند محله مجزّی وجود دارد، روحانی می تواند با برقراری نماز جماعت در مساجد و یا محلّه ها به صورت نوبتی و دعوت از همه مردم برای شرکت در نماز جماعت، زمینه همدلی را فراهم سازد؛ مثلاً نماز ظهر و عصر را در یک مسجد و نماز مغرب و عشا را در مسجد دیگر برگزار کند.

    ه . هماهنگی بین دسته های عزاداری

    مبلّغ می تواند برای ایجاد هماهنگی بین دسته های عزاداری، دسته عزاداری یک مسجد و یا محلّه را به مسجد و یا محلّه دیگر برده و در مناسبت دیگر، گروه مقابل را به این مسجد و یا محلّه بیاورد.

    و. نقل سخنان وحدت آفرین

    روحانی می تواند با نقل سخنان مثبت هر گروه در مورد گروه دیگر، خصومتها را به همدلی و وحدت تبدیل کند.

    2. حل اختلافات مردمی

    گاهی بین دو نفر مؤمن به دلیلی نزاع می شود، اگر روحانی بتواند برای حل این اختلافات با اختصاص زمانی در مسجد، بین مردم صلح ایجاد کند، ضمن عمل به آیه «اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَةٌ فَاَصْلِحُوا بَیْنَ اَخَوَیْکُمْ»(1)، موجب رفع کدورت گشته و در نهایت افراد متدین بیش از پیش به مسجد علاقه مند می گردند.

    3. رفع اختلافات خانوادگی

    در بسیاری از خانواده ها بین زن و شوهر و یا پدر و مادر با فرزندان اختلافاتی بوجود می آید و مردم به دلیل اعتماد به روحانیون، به آنان مراجعه می کنند. بهتر است روحانی، زمان مشخصی را برای پرداختن به این امور در نظر گرفته و در برنامه های مسجد اعلان کند.

    روحانیونی که در این امر حساس موفق بوده اند، از پایگاه مسجد، خدمات بسیاری را در امور اجتماعی داشته اند؛ به نحوی که گاهی برای نیروهای انتظامی و دادگاهها، این امر خیلی واضح بوده است؛ یعنی، تا زمانی که روحانی در مسجد به فعالیت مشغول است، در حد بسیار زیادی اختلافات مردم به پاسگاهها و کلانتریها منتقل نمی شود و از سوی دیگر، شاخصهای امنیتی و کاهش جرم و جنایت، سیر مثبت را نشان می دهد.

    4. رشد آگاهیهای سیاسی

    از مهم ترین نقشهای مسجد، رشد آگاهیهای سیاسی نیروهای حزب اللّه است که از اهمیّت بسیاری برخوردار می باشد.

    در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله ، جهت گیریهای سیاسی اسلام در قالب آیات قرآن مطرح می شد. این آیات، گاهی در برابر کفار، یهود و منافقین موضع گیری می کرد و زمانی توطئه های دشمنان را افشاء می نمود، از نشستهای سرّی و نقشه های شوم آنان پرده بر می داشت، به شایعات دشمن پاسخ می داد، شبهات آنان را مطرح و به نقد می کشید. بهانه های افراد سست ایمان را برای فرار از جنگ مطرح و مؤمنین را به مبارزه و ایستادگی در برابر دشمنان و جنگ بی امان با آنان فرا می خواند. جهادگران پاک باخته را تشویق و به بهشت جاودان بشارت می داد، فراریان از جنگ و مرگ را نکوهش می کرد و اطاعت از فرماندهی را توصیه، وحدت را تکلیف و پرهیز از اختلاف در امت اسلامی را وظیفه دینی معرفی می کرد و از دوستی و هم پیمانی با کفار و منافقین بر حذر می داشت.

    اگر گذری اجمالی به آیات قرآن داشته باشیم، خواهیم دید که بخش زیادی از آیات قرآن به این مباحث می پردازد.

    این آیات که در مقام بیان مواضع سیاسی اسلام مطرح می گردد و همچنین اوامر سیاسی شخص پیامبر صلی الله علیه و آله ، غالبا در مساجد بیان می شود.

    امروزه نیز روحانیون می توانند با بیان آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام در مساجد، و تطبیق آن با مسائل سیاسی زمان، نیروهای مؤمن را تقویت کرده، توطئه های کفار و منافقین زمان را مطرح، و مسلمانان را برای رویارویی با جبهه پلیدی آماده سازند.

    در این عرصه باید دقت شود که مساجد به مسائل جناحی جزئی وارد نشده و موجب جذب عده ای از مؤمنین و طرد دسته دیگر نگردد؛ بلکه با ایجاد اتفاق و اتحاد در جبهه مؤمنین، صفی واحد در برابر کفر و نفاق ایجاد کند.

    5. مقابله با تهاجم فرهنگی

    هجوم به فرهنگ دینی ایران از دیرباز در دستور کار دشمنان اسلام قرار گرفته و پس از انقلاب به دلیل مفاهیم ظلم ستیز اسلام، بسیار جدّی تر توسط استثمارگران دنبال می شود. امروز این تهاجم به دلیل تنوع و پیچیدگیهای ابزارهای ارتباطاتی، خیلی حساس تر شده است.

    نمودهای این تهاجم، اشکال گوناگونی دارد که می توان به برخی از آنها اشاره کرد.

    الف. در اکثر مراکز علمی دانشگاهی، فرهنگ خودی و کلیّه نمودهای آن تحقیر می شود و هر نظریه ضعیفی از بیگانگان توسط اساتید با آب و تاب و به عنوان بهترینها به افکار دانشجویان ارائه می شود.

    برخی از اساتید سعی می کنند حتی الامکان واژه های بیگانگان را مطرح و از بکارگیری معادلهای فراوان فارسی آن اجتناب نموده، بدینوسیله خود را از جهت علمی قوی معرفی کنند.

    ب. مطبوعات وابسته و گاهی صدا وسیما در برنامه های خود شاخصهای اخلاقی غرب را ترویج نموده و سعی دارند آزادیهای مدنی، جایگاه زن، نیازهای جوانان، اهتمام به ورزش و... را با میزان فرهنگ غرب سنجیده و تلاش می کنند که افکار اجتماعی را به آن سو جهت دهند.

    ج. فساد در ابعاد مختلف ترویج و به عنوان آزادیهای اجتماعی، بر فرهنگ عمومی تحمیل می شود و شهوات جنسی و نفسانی تحریک می گردد، پوششهای جوانان رنگ دینی ملّی خود را باخته، از بیگانگان الگو می گیرد.

    در برابر اشکال مختلف تهاجم فرهنگی، این مساجد هستند که می توانند با ایجاد فضای سالم فرهنگی، انسانها را به هویت دینی خویش رهنمون گردند، رسوبات فرهنگی بیگانه را بزدایند وهمانند سنگری مستحکم در برابر این تهاجم بی امان، فرزندان قرآن را در درون خویش حفظ کنند.

    6. کنترل اماکن فساد انگیز

    برخی از اماکن تفریحی، مغازه ها و یا خانه ها، به صورت محل تجمع افراد فاسد در آمده، زمینه گسترش فساد را فراهم می سازند. متولیان و مدیران مساجد می توانند از راههای گوناگون جهت کنترل و یا تعطیلی این اماکن اقدام کنند.

    7. امر بمعروف و نهی از منکر

    مساجد می توانند با تشکیل گروههای امر بمعروف و نهی از منکر، از نیروهای تحصیل کرده و مؤمن، سعی کنند تا بصورت فردی و یا گروهی به امر بمعروف و نهی از منکر بپردازند. این بخش از فعالیتها، دارای ویژگیها و شرایطی است که در این مقال نمی گنجد.

    8. تقویت روحیه جهاد و شهادت

    روحیه ایثار، گذشت، جهاد و شهادت، مستحکم ترین برج و باروئی است که از نفوذ دشمنان جلوگیری می کند. امروزه می بینیم که آمریکا بر این همّت می گمارد که این گونه مفاهیم را از دروس مدارس و دانشگاههای کشورهای اسلامی محو سازد و این مساجد هستند که با پرورش نیروهای جهادگر، سخت ترین مقاومتها در برابر دشمن را تضمین می کنند.

    تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان داد که اساسی ترین پایگاه تربیت نیروی مقاوم برای جنگ، مساجد هستند که توانستند نیروهای خویش را در مکتب امام حسین علیه السلام پرورش دهند.

    9. برطرف کردن مشکلات مسلمانان

    تجربه نشان داده است که مساجد فعال می توانند در جبران آسیبهای اجتماعی مؤثر بوده و در زمان بروز حوادث غیرمترقبه در کشور، مهم ترین نقش را داشته باشند؛ همانگونه که مساجد بیش از کلیه مراکز دیگر در رویدادهای مصیبت بار به گردآوری کمکهای مردمی پرداخته و بر آلام عمومی اجتماعی درمان بوده اند. تجربه دفاع مقدس، فاجعه سیل شمال و زلزله بم، مؤیّد این واقعیت است که مساجد نقشی بی بدیل در این حوادث دارند.

    این نقش گاهی در قالب کمک به مسلمانان و شیعیان دیگر کشورها مانند فلسطین، عراق، افغانستان و بوسنی و هرزگوین نیز جلوه گر می شود؛ از اینرو روحانیون باید در حفظ و حراست از این نقش بکوشند.

    10. برخورد با نا امنی

    در موارد زیادی که محل یا منطقه ای با ناامنی مواجه می شود، از مهم ترین پایگاههایی که به این امر همت می گمارد، مساجد می باشند که هم اکنون نیز در مناطق بسیاری، بسیج مساجد با این نوع مسائل برخورد می کند؛ گرچه فعالیت فرهنگی مساجد و تقویت دینی ـ اعتقادی جوانان، به صورت اساسی و مبنایی از بروز ناامنی و گرایش مردم به جرم و جنایت جلوگیری می کند.

    11. رسیدگی به نیازمندان

    مساجد بسیاری در کشور دیده می شوند که با گردآوری کمکهای مردمی، به رفع نیاز تهیدستان روی می آورند و گاهی کمکهای آنان تا زمانی ادامه می یابد که خود یا فرزندانشان به توانایی حل مشکلات موفق می شوند؛ مثلاً برای دختران بی بضاعت جهیزیه تدارک می بینند، به مدد مصیبت زدگان می شتابند. این حرکت اجتماعی مساجد باید بیش از پیش تقویت شود.

    12. عیادت بیماران

    یکی از سنتهای پسندیده ای که در برخی از مساجد بدان توجّه می شود، عیادت از بیماران است. هنگامی که یکی از مؤمنین اهل مسجد بیمار می شود، برادران ایمانی به همراه امام جماعت، از او دیدن نموده، التیام بخش آلام وی می گردند.

    13. اعطای قرض الحسنه

    امروزه بسیارند مساجدی که در نقاط مختلف کشور قرض الحسنه ایجاد کرده، و با اعطای قرض، گوشه ای از کاستیهای تهیدستان را پوشش داده، موجب جذب برخی از افراد به مساجد می شوند.

    در این عرصه لازم است روحانیون از این حرکت خداپسندانه پشتیبانی نموده و ضمن نظارت بر عملکرد قرض الحسنه، سعی کنند که از دخالت در امور قرض الحسنه پرهیز کنند؛ زیرا عوارض جانبی و انتظارات بیش از حد مردم، برای روحانی مشکل ساز می شود.

    باید توجّه داشت که از خطاهای شرعی در قرض الحسنه جلوگیری شود.

    14. ازدواج

    یکی از نقشهای مهمّ مساجد که می تواند مؤثر باشد، ترغیب به امر ازدواج و بستر سازی برای تسهیل این امر مهم اجتماعی است. ازدواج جوانان یا زنان و مردان بی همسر، از بنیادی ترین راههای جلوگیری از فحشاء و فساد است.

    فراوان اند زنان و مردانی که همسران خود را از دست داده و در چهار چوبهای آداب و رسوم غلط اجتماعی، ناچار تا آخر عمر بدون همسر می مانند و مهم ترین نیاز خویش را به ناچار نادیده می انگارند. روحانیون می توانند با تبیین قوانین شرع، این امر خداپسندانه را ترویج کنند.

    ای کاش حداقل از مسیحیّت، سنت حسنه ازدواج در کلیسا اقتباس می شد و ازدواجها در مسجد انجام می گردید، تا زیباترین خاطره مؤمنین در فضای مسجد نقش بندد، نه آنکه مرده ها را به مسجد برده و یا مراسم مردگان را در مساجد برقرار کنند.

    «عَنْ اَبی بَکْرِ بْنِ عیسَی ابْنِ اَحْمَدِ الْعَلَوی قالَ: کُنْتُ فِی الْمَسْجِدِ وَ قَدْ جیی ءَ بِجِنازَةٍ فَاَرَدْتُ اَنْ اُصَلِّیَ عَلَیْها فَجاء اَبُو الْحَسَنِ الأَوَّل علیه السلام فَوَضَعَ مِرْفَقَهُ فی صدری فَجَعَلَ یَدْفَعُنی حتّی أَخْرَجَنی مِنَ الْمَسْجِدِ ثُمَّ قالَ یا اَبابَکْرٍ اِنَّ الْجَنائِزَ لایُصَلّی عَلَیْها فِی الْمَسْجِدِ؛(2)

    1. حجرات/ 10. «مؤمنان برادر یکدیگرند، پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید.»

    2. تهذیب، ج3، ص326؛ استبصار، ج1، ص473.

    منبع مطلب : hawzah.net

    مدیر محترم سایت hawzah.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مسجدی که یک محله را اداره می‌کند

    مسجدی که یک محله را اداره می‌کند

    مجله‌مهر- فاطمه دولتی: نام مسجد این روزها مساویست با نماز جماعت خواندن، روضه و دهه‌های عزاداری، اما پای صحبت پدربزرگ‌ها که بنشینی از مسجدهایی می‌گویند که زندگی مردم و محله را اداره می‌کرد، مسجدهایی که به معنای واقعی کلمه "خانه‌ خدا "بود و مردم برای مشورت گرفتن، رفع غصه‌ها و مشکلات، شادی و سور دادن، امر خیر و هر کار دیگری به آنجا رجوع می‌کردند، مسجدهایی که دلخوشی مردم بود و پشتوانه‌ای برای زندگی‌شان، این روزها حتی اگر خیلی هم خوشبین باشیم باید قبول کنیم که نقش مساجد در زندگیمان کمرنگ شده، جوان‌ها میل زیادی به شرکت در مجالس و برنامه‌های مسجد ندارد، کودکان از برنامه‌های طولانی مدت مسجد فراری‌اند، دیگر مردم هم مشغول زندگی روزمره کمتر گذرشان به مسجد می‌افتد، اما در شهرک پردیسان قم، مسجدی وجود دارد شبیه‌ی مسجد خاطرات پدربزرگ‌ها. مسجدی زنده و پویا که مانند یک مرکز واحد همه‌ی محله را دور خود جمع کرده است تا جایی که اگر در یک ظهر سوزان گذرت به خیابان مسجد بیافتد حضور زنان جوان که همراه نوزاد و کودکان کوچکشان برای شرکت در نماز جماعت آمده‌اند توجه‌ات را جلب می‌کند و دیدن بچه‌های 4 تا 15 ساله‌ی که توی حیاط مسجد دور هم جمع شده‌اند و با طلبه‌ها بازی و صحبت می‌کنند دلت را شاد می‌کند. توی هزاره هشتم پردیسان با هر خصوصیت اخلاقی، عقیده و تیپی که باشی گذرت به مسجد می‌افتد، یا به نمازها و سخنرانی‌هایش، یا به کلاس‌های آموزشی اش، یا به سفرهای زیارتی‌اش، یا فروشگاه و بازارچه‌هایش، یا به عکاسی، تهیه غذا، نانوایی، سوپر مارکت و سبزی فروشی اشو ...توی این محله همه چیز رنگی از خانه خدا دارد.

    برای آشنایی بیشتر با مسجد امام حسن عسکری(ع) پای صحبت‌های حجت الاسلام علی عزلتی مقدم امام جماعت مسجد نشستیم.

    مسجد یک چهار دیواری نیمه ساخته بود

    اولین بار حاج آقا مقدم را در روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) ملاقات می‌کنم، روزی که خودم را قبل از نماز ظهر به مسجد رسانده‌ام و از شلوغی و نشاط معنوی مردم به وجد آمده‌ام. مسجدی نوساز، بزرگ و بسیار پویا، که حسینه‌ی مخصوص بانوان دارد، مسجد کودک راه اندازی کرده و حتی به فکر خانم های سالمند که توانای بالا رفتن از پله‌های مسجد را ندارند هم بوده و مکان نسبتا کوچکی بدون پله برایشان فراهم کرده است.اما انگار همین چند سال پیش مردم وقتی برای نماز به مسجد می‌آمدند نه از گرمای شدید قم در امان بودند نه سوز سرمایش.حجت الاسلام مقدم از شروع کار مسجد برایمان این گونه می‌گوید:«شعبان ماه سال 93 بود که به اتفاق یکی از دوستانم برای دیدار آقای محسن قرائتی رفتیم، من از جوانی علاقه وافری به ایشان داشتم و غرض ملاقات بود، اما وقتی که صحبت پیش آمد آقای قرائتی گفتند من شروع به ساخت مسجدی در پردیسان کردم با پول خودم، اما نیمه کاره مانده، با اینکه خانه‌ام را هم برای تکمیل مسجد فروخته‌ام اما هنوز کار ساخت و سازش تمام نشده، در حد چهار دیواریست. ماه رمضان نزدیک است و من دوست دارم از الان فعالیت مسجد آغاز شود حیف است که مردم از نعمت مسجد محروم باشند، من برای امام جماعت شدن شما استخاره کردم و خوب آمده، خواهش ما این است که قبول مسئولیت کنید» حاج آقا مقدم در ابتدا مسئولیت امام جماعت شدن را نمی پذیرد اما به خواست آقای قرائتی و استخاره مجدد توسط خودشان این مسئولیت را برای یک ماه قبول می کنند. یک ماهی که با درخواست و رضایت مردم تا به امروز ادامه دارد.اما مسجد نیمه ساخت مشکلات و سختی‌های خاص خودش را داشت حاج آقا می‌گوید: «زمستان سخنرانی که می‌کردم پاهایم از سوز سرما می‌لرزید، توی تابستان هم مردم زیر آفتاب مستقیم نماز اقامه می‌کردند، از طرفی گرد و خاک ساخت و ساز همه جا بود و تا حدی که رد پای ما روی فرش ها جا می‌ماند» کم کم با کمک مردم و مدیریت حاج آقا مسجد پا می‌گیرد و زمانی که آقای قرائتی برای بازدید حاضر می شود مسجدی می بیند که حضور مردم و رابطه‌ای آنها با امام جماعت بسیار پر رنگ است،مسجدی که این روزها به خاطر روش مسجدداری خاص و فعالیت های کم نظیرش الگو و نمونه است.

    اعضای کانال مسجد از استان‌های دیگر هستند

    جذب کردن مردم با هر سلیقه و سنی به فعالیت‌های مذهبی کمی سخت به نظر می‌رسد اما حاج آقا مقدم که از روزهای اول تا امروز در مسجد امام حسن عسکری(ع) حضور داشته در این زمینه موفق بوده است.ایشان می‌گوید:« مهمترین نکته لطف خدا بود اما من تمام تجربیاتی که در تبلیغ ها، مراکز فرهنگی و مسجدداری های قبلی به دست آورده بودم و حتی توصیه های دیگران را هم به کار گرفتم و چیزی که شما امروز می‌بینید یک درجه از ده درجه برنامه‌ها و آرمان‌هایست که برای مسجد در نظر داریم.از طرفی فکر می‌کنم وجود یک امام جماعت ثابت بسیار تاثیرگذار بوده است، اگر افراد مختلف برای اقامه نماز می‌آمدند شاید امروز شاهد این اتفاقات خوب در مسجد نبودیم.مسجد با طرح و نظر بنده مدیریت شده و من برنامه دارم تا افراد دیگری را پرورش بدهم تا جایگزین‌های بهتر از من هم در مسجد حضور پیدا کنند.» مسجد امام حسن عسکری(ع) در فضای مجازی هم فعال است، اعضای کانال این مسجد هر روز بر تعدادش افزوده می‌شود، اعضای که همه ساکن قم نیستند و از شهرهای دیگر برای استفاده از سخنرانی‌ها و برای آشنایی با نحوکار مسجد در کانال عضو می‌شوند.از طرفی سایت این مسجد نیز به آدرس ehamasjed.ir  فعال است تا آرشیوی از فعالیت‌ها، سخنرانی‌ها و برنامه‌های مسجد در دسترس دیگران باشد.

    مسجد محوری را در عمل ثابت کردیم

    در هنگام ورود به مسجد امام حسن عسکری(ع) مغازه‌های جلب توجه می‌کند که مزین به نام مسجد است، زمانی که با اهالی صحبت می‌کنی متوجه می‌شوید که نه تنها سوپرمارکت، نانوایی، میوه فروشی و سبزی فروشی با نام مسجد همراه است بلکه عکاسی، نمایشگاه‌های مختلف، تهیه‌ی غذا و خیلی چیزهای دیگر هم نام مسجد را یدک می‌کشید.حاج آقا مقدم در این باره می‌گوید:« الحمدلله تفکر مسجد محوری در مسجد امام حسن عسکری(ع)، نه به شکل شعار بلکه در عمل در حال اجراست، تا جایی که ما نام مغازه‌ها را هم مسجد گذاشتیم.ما به مسجد به عنوان یک پایگاه زندگی و بندگی نگاه می‌کنیم،به همین دلیل سعی داریم تا معاد و معاش مردم در مسجد طراحی و مدیریت شود.اسلام به مسجد هم نگاه دنیوی دارد و هم اخروی، دنیوی به این معنا که در معاش مردم دخیل باشد و مردم بدانند خانه خدا خانه‌ی آنهاست و خانه‌ی آنها خانه‌ی خدا»

    طرح کربلای ارزان قیمت راه اندازی شد

    در هزاره هشتم پردیسان کمتر کسی را پیدا می‌کنی که کربلایی نشده باشد، اینجا کافیست اراده کنی و چندی بعد با هزینه‌ای کم زائر کوی حسین(ع) باشی.حاج آقا می‌گوید: « در سال 94 نیت کردیم که سالیانه سفر زیارتی به کربلا انجام بشود و الان به صورت ماهانه راهی کربلا می‌شویم.ما معتقدیم که کربلا بالاترین پایگاه فرهنگیست و سفر زیارتی کربلا با همه ی سفرهای دیگر متفاوت است پس نگاه ما هم باید متفاوت باشد و برای این سفر باید تسهیلاتی در نظر گرفت. متاسفانه سازمان حج و زیارت با اینکه زحمت فراوانی می‌کشد اما پول‌های گزاف می‌گیرد و در ازای این هزینه‌ها خدمت‌رسانی می‌کند، اما لزومی ندارد که سفر کربلا مثل سفر دبی باشد. می توان غذای ساده داد، بانی های دولتی پیدا کرد، نرخ ها را پایین کشید. سفر کربلا باید نصف قیمت باشد تا همه‌ی مردم همیشه در آن حضور داشته باشند. طوری که مردم زمانی که اسم کربلا را می‌شنوند نگویند پول ندارم.» با وجود اینکه در ابتدا بسیاری معتقد بودند چنین طرحی قابل اجرا نیست اما مسجد امام حسن عسکری(ع) در سال 94 یازده اتوبوس و در سال 95 سی و هفت اتوبوس با هزینه‌ای 400 الی 450 تومان زائر راهی کربلا کرده است فقط با جایگزین کردن غذای ساده، اقامت در حسینیه و لحاظ کردن کمی سادگی و قناعت.

    در همه‌ی روزهای شهادت اطعام می‌دهیم

    یکی دیگر از جاذبه‌های مسجد امام حسن عسکری(ع) اطعام دادن‌های فراوان است، به طوری که پهن شدن سفره فقط مخصوص به دهه‌ی محرم نیست و در همه مراسم‌ها مانند فاطمیه، محرم، صفر و عید غدیر و روزهای شهادت اهل بیت علاوه بر سخنرانی و روضه‌خوانی مراسم ناهار یا شام برقرار است، جمعه‌ها نیز پس از دعای ندبه مردم با صبحانه پذیرایی می‌شوند.در ماه مبارک رمضان هم همه شب سفره‌های افطاری ساده برپا می‌شود تا نمازگزاران بعد از اقامه‌ی نماز افطار کنند.حاج آقا می‌گوید: « تمام هزینه‌های تهیه‌ی غذا را خود مردم تامین می‌کنند، چه مردمی که ساکن هزاره هشتم هستند چه مردمی که برای نماز به مسجد می‌آیند البته کمک‌های خرد و کلان خیرین هم هست. در بعضی موارد هم از بودجه خود مسجد، مانند درآمدی که از مغازه‌ها داریم هزینه می‌، کنیم با اینکه به علت تورم و گرانی بعضی اوقات بدهکار هم شده‌ایم‌ اما این برنامه اطعام را حذف نکرده‌ایم.»

    دوره‌های سواد رسانه‌ای و اقتصاد مقاومتی

    لیست برنامه‌های اجرا شده در مسجد را که نگاه می‌کنم با کلاس‌های آموزشی و دوره‌های متنوعی رو به رو می‌شوم، دوره‌های که می‌توانند اوقات فراغت همه‌ی سنین را پوشش دهد، کلاس های هنری آموزشی مانند چرم دوزی، روبان دوزی، بافتنی و ... برای خواهران تا کلاس‌های آداب معاشرت، تجوید و روانخوانی برای جوانان اما رنگ و بوی بعضی از دوره‌ها متفاوت است، دوره‌هایی به روز با حضور سخنرانان قهار و اساتید به نام که نشان می‌دهد مسجد تا همیشه سنگر است و در مسائل روز کارآمد و فعال.دروه هایی مانند سواد رسانه‌ای و نحوه صحیح استفاده از رسانه، دوره‌های مانند اقتصاد مقاومتی و جلساتی مانند نقد برجام و...، حاج آقا در این باره می‌گوید:« این دوره‌ها در جهت بصیرت افزایی مردم به لحاظ اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود؛ ما معتقدیم بنابر خط رهبری و انقلابی بودن مسجد باید در این زمینه فعالیت لازم را داشته باشد، به همین دلیل از رجال سیاسی و نام‌دار کشوری که متخصص و کارشناس هستند دعوت می‌کنیم تا هم بتوانند خوب موضوع را بیان کند و هم برای افراد خاصی که به مسجد رجوع می‌کنند و جزء اساتید هستند مفید باشد »

    مسابقه‌ی بزرگ اذان با سفر کربلا

    نام جشن تکلیف که می آید همه‌مان یاد دخترکانی می‌افتیم که با چادرهای سفید آماده بندگی خدا می‌شوند، اما در مسجد امام حسن عسکری(ع) علاوه بر جشن تکلیف برای دختران جشن تکلیف برای نوجوانان پسر هم با شکوه و شور برگزار می‌شود، حاج آقا مقدم می‌گوید: « از همان ابتدای فعالیت مسجد، جشن تکیلف برای نوجوانان پسر در حال اجراست.در سال 93 چون مسجد هنوز مهیا نبود، جشن را در یکی از تالارهای شهر برگزار کردیم و سال‌های بعد در داخل مسجد جشن گرفتیم. ما کلاسی داریم به نام آداب معاشرت برای نوجوانان که  تحت همان کلاس این جشن برای آقا پسرها برگزار می‌شود» مسجد امام حسن عسکری(ع) به تازگی مسابقه بزرگی به نام مسابقه اذان برگزار کرده است، مسابقه‌ای که محدود به اهالی هزاره هشتم نیست و نوجوانان مناطق دیگر را هم به خود جذب کرده است.حاج آقا می‌گوید: « ما مسابقه‌ی بزرگ اذان را برای اولین بار با حضور داوران مطرح اجرا کردیم که استقبال خوبی شد تا هم شعائر اذان‌گویی حفظ شود و ما بتونیم اذان‌گوهای خوش‌لحن را بشناسیم، ما می خواهیم تا فقری که در زمینه کرسی قرائت و حفظ قرآن در پردیسان وجود دارد را برطرف کنیم.» به برگزیده های این مسابقه سفر کربلا جایزه داده شد.

    130 خانواده مستضعف زیر پوشش مسجد است

    از خوبی‌های دیگر این مسجد طرح‌های مانند کتابخوانی است، در حالی که جامعه با کمبود مطالعه مواجهه است وجود قفسه‌ای پر از کتاب که به طور رایگان در دسترس مردم قرار بگیرد نورعلی نور است، کتاب‌های مسجد امام حسن عسکری(ع) غالبا کتاب‌های آقایی قرائتی است و توسط ایشان به مسجد اهدا شده.حاج آقا معتقد است :«همان‌طور که مردم به قرآن و مفاتیح پناه می‌برند باید از کتاب‌های مختلف هم بهره‌مند باشند.»

    بخش خواهران مسجد نیز بسیار فعال است تا جایی که سالی دوباره در مسجد بازارچه‌ی خیریه برگزار می‌شود بازارچه‌ای که با هدف تحقق اقتصاد شکل گرفته است.حاج آقا می‌گوید:«بانوان از سوغاتی‌های شهرشان، دست پختشان و هنرهای که دارند بازارچه‌ای برپا می‌کنند تا هم ارائه محصول با قیمت مناسب باشد و هم اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند، البته نوعی اشتغال زایی نیز است.»

    مسجد امام حسن عسکری(ع) در دلجویی و مساعدت مالی و جسمی به اهالی نیز اهتمام دارد.حاج آقا می‌گوید:«بنده مقیدم که از اهالی سراغ بگیرم، اگر مشکل جسمی یا مالی وجود داشته باشد از فرد تفقد و دلجویی می کنیم و تا جایی که بتوانیم گره از مشکلش باز.از طرفی حدود 130 خانوار را تحت پوشش مسجد قرار داده‌ایم و با سودی که از بازارچه‌ی خیریه داشتیم برایشان بسته‌های دو کیلویی گوشت و شیر و پنیر و... تهیه کردیم.در شروع ماه مبارک هم بن‌های خرید و تخفیفات ویژه‌ای برای این خانواده‌ها تدارک دیدیم و صدقات، فطریه و کفاره را نیز برای مصارف همین خانواده‌ها استفاده می‌کنیم.قصد داریم موسسه‌ی خیریه در مسجد بنا کنیم تا هم صندوق قرض الحسنه باشد و هم رسما خانواده ها را تحت پوشش قرار بدهیم»

    از میزبانی شهید گمنام تا دفاع از حرم

    مسجد امام حسن عسکری(ع) با هدف حفظ یاد و خاطره شهدا هر دو هفته یکبار برنامه‌ای به نام "شبی با شهدا" برگزار می‌کند، اما حرارت و استقبال از این برنامه به حدی بود که حالا یک شهید گمنام در جوار مسجد مهمان اهالی است.حاج آقا می‌گوید:« با توجه به استقبال از برنامه شبی با شهدا ما پیگیر داشتن یک شهید گمنام در کنار مسجد شدیم، با پیگری‌های مستمر و کمک دوستان توانستیم در شب شهادت حضرت زهرا(س) سال 95 میزبان یک شهید گمنام در جوار مسجد باشیم، از زمانی که این شهید گمنام به منطقه‌ی ما آمده برکت و حال و هوای نورانی بیشتری در مسجد و محله حاکم است.»

    حاج آقا مقدم اما مدافع حرم است مردی که با وجود دغدغه های فرهنگی، روحیه ی جهاد و شهادت را حفظ کرده است. حاج آقا وجود این روحیه را در خود لطف خدا ‌می‌داند. ایشان که سابقه‌ی 14 ماه حضور در جبهه را هم داشته می‌گوید:« این توفیق نصیب من شده تا در زمره مدافعین حرم باشم.این روحیه باید زنده بماند خصوصا در روحانیت تا همه بدانند روحانی باید در تمام امور پیش قدم باشد. در سوریه وجود افرادی که در دفاع مقدس شرکت کرده‌اند، دیدن محاسن سفید ما قوت قلبیست برای جوان‌های سوری، افغانی و ایرانی. من آنجا به عنوان نیروی رزمی حضور دارم نه مبلغ، اما رسالت طلبگی هم همراه من است به همین دلیل من روحیه‌ی حماسه و عرفان را باهم پیوند زدم که نتیجه‌ی بسیار خوبی داشته است.امثال من  در سوریه زیاد است و من شاکرم که خدا لذت و افتخار دو جهاد را به من داد، اما جهاد در راه حرم حضرت زینب(س) واقعا حال و هوای خاصی دارد و مظلومیت منحصر به فردی که با وجود مشترکات قابل مقایسه با هشت ساله‌ی دفاع مقدس نیست، لذت این دفاع برای من بسیار بیشتر است.به گمانم کسانی که در داخل کشور مدافعان حرم را نمی‌شناسند و بعضا حرف و تهمت‌های بیان می‌شود از عدم آشنایی با منزلت مدافعان حرم نشات می‌گیرد.

    حاج آقا مقدم رمز موفقیت مسجد و خود را در وجود حمایت مردمی، نظم و انضباط، دوام در کار، نشاط و شادابی و مردمی بودن  و مثل خود مردم زندگی کردن می‌داند.

    با خودم فکر می‌کنم بسیاری از مشکلات فرهنگی، عقیدتی، خانوادگی و مالی حل خواهد شد اگر در همه‌ی محله‌ها، مسجد اداره‌ی محل را به دست بگیرد.

    منبع مطلب : www.mehrnews.com

    مدیر محترم سایت www.mehrnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    خیلی خوبه 2 سال قبل
    0

    خوبه

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید