توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    در چه مواردی باید نیروی اصطکاک را کم کرد و این عمل چگونه انجام میشود

    1 بازدید

    در چه مواردی باید نیروی اصطکاک را کم کرد و این عمل چگونه انجام میشود را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    جمع آوری اطلاعات صفحه 52 علوم تجربی نهم

    در دستگاه های مکانیکی مثل اتومبیل اصطکاک باعث فرسودگی و ایجاد گرما در قطعات می شود که باید با روش هایی مثل:گریس کاری، بلبرینگ،روغن کاری،تخت هوا،چرخ،غلطک،ساچمه،صاف کردن سطوح و تمیز کردن نوک اجسام اصطکاک را کاهش داد.در سرسره ها و پیست اسکی باید اصطکاک کاهش یابد.

    ب)در چه مواردی باید نیروی اصطکاک را افزایش داد و این عمل چگونه انجام می‌شود؟ 

    در سطوح یخ زده برای برای جلوگیری از سرخوردن ماشین ها با استفاده از شن و ماسه و نمک اصطکاک را افزایش می دهند در روشن کردن کبریت یا فندک ها باید اصطکاک به وسیله خاک سمباده در کبریت افزایش یابد تا بر اثر گرمایش تولید شده کبریت روشن شود.در هنگام ترمز گرفتن،راه رفتن،بالارفتن از کوه،نوشتن با خودکار یا مداد اصطکاک باید افزایش یابد.

    منبع مطلب : yasaman9nine.blogfa.com

    مدیر محترم سایت yasaman9nine.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درسـ جو

    در چه مواردی باید نیروی اصطکاک  را کم کرد و این عمل چگونه انجام می شود

    در دستگاه های مکانیکی مثل اتومبیل و کارخانه ها اصطکاک باعث فرسودگی و ایجاد گرما در قطعات می شود که باید با روش هایی مثل روغن کاری، گریس کاری،تخت هوا، بلبرینگ، چرخ، غلتک، ساچمه، صاف کردن سطوح و تیز کردن نوک اجسام(آیرودینامیک کردن)اصطکاک کاهش داد. همچنین در سرسره ها و پیست اسکی باید اصطکاک کاهش یابد.

    مطلب مرتبط:

    نیروی اصطکاک ایستایی

    هرگاه به جسمی که بر یک سطح افقی در حالت سکون است نیروی افقی وارد شود و جسم حرکت نکند و در حال سکون باقی بماند، نشانگر آن است که برآیند نیروهای وارده بر آن صفر است. پس نیرویی به اندازه نیروی وارده، بر جسم وارد می‌شود که نیروی F را خنثی می‌کند. این نیرو، نیروی اصطکاک ایستایی نامیده می‌شود و از برهم‌کنش بین دو سطحی که نسبت به هم ساکن هستند و با هم در تماس‌اند به‌وجود می‌آید.

    اگر نیروی F را بزرگ‌تر کنیم به‌طوری که جسم در آستانه حرکت قرار گیرد، در این حالت نیروی اصطکاک در آستانه حرکت نامیده می‌شود.

    نیروی در آستانه حرکت در یک نقطه اتفاق می‌افتد که مشخصه‌ای برای محاسبه ضریب اصطکاک ایستایی می‌باشد، چنانچه نیروی اعمالی به جسم بیشتر از حد آستانه حرکت شود ضریب اصطکاک جنبشی درگیر خواهد شد که مقدار آن از مقدار ایستایی کمتر است همچنین شتاب جسم در آستانهٔ حرکت صفر می‌باشد.

    وجود اصطکاک هم مفید است و هم مضر است. اصطکاک باعث فرسایش و فرسودگی قسمت های متحرک دستگاه ها می شود. به علاوه دستگاه ها را گرم می کند و مقدار زیادی انرژی به هدر می رود.

     فرسودگی چرخ اتومبیل ها نیز ناشی از اصطکاک است. روغن کاری قسمت های محترک ماشین آلات باعث کاهش اصطکاک می شود. استفاده از بلبرینگ نیز اصطکاک را کم می کند؛ چرا که سطح گرد و صاف بلبرینگ ها به هنگام تماس می غلتد و به هم ساییده نمی شود.

    در چه مواردی باید نیروی اصطکاک را کم کرد و این عمل چگونه انجام می شود

    منبع مطلب : darsjo.blog.ir

    مدیر محترم سایت darsjo.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درسـ جو

    در چه مواردی باید نیروی اصطکاک  را کم کرد و این عمل چگونه انجام می شود

    در دستگاه های مکانیکی مثل اتومبیل و کارخانه ها اصطکاک باعث فرسودگی و ایجاد گرما در قطعات می شود که باید با روش هایی مثل روغن کاری، گریس کاری،تخت هوا، بلبرینگ، چرخ، غلتک، ساچمه، صاف کردن سطوح و تیز کردن نوک اجسام(آیرودینامیک کردن)اصطکاک کاهش داد. همچنین در سرسره ها و پیست اسکی باید اصطکاک کاهش یابد.

    مطلب مرتبط:

    نیروی اصطکاک ایستایی

    هرگاه به جسمی که بر یک سطح افقی در حالت سکون است نیروی افقی وارد شود و جسم حرکت نکند و در حال سکون باقی بماند، نشانگر آن است که برآیند نیروهای وارده بر آن صفر است. پس نیرویی به اندازه نیروی وارده، بر جسم وارد می‌شود که نیروی F را خنثی می‌کند. این نیرو، نیروی اصطکاک ایستایی نامیده می‌شود و از برهم‌کنش بین دو سطحی که نسبت به هم ساکن هستند و با هم در تماس‌اند به‌وجود می‌آید.

    اگر نیروی F را بزرگ‌تر کنیم به‌طوری که جسم در آستانه حرکت قرار گیرد، در این حالت نیروی اصطکاک در آستانه حرکت نامیده می‌شود.

    نیروی در آستانه حرکت در یک نقطه اتفاق می‌افتد که مشخصه‌ای برای محاسبه ضریب اصطکاک ایستایی می‌باشد، چنانچه نیروی اعمالی به جسم بیشتر از حد آستانه حرکت شود ضریب اصطکاک جنبشی درگیر خواهد شد که مقدار آن از مقدار ایستایی کمتر است همچنین شتاب جسم در آستانهٔ حرکت صفر می‌باشد.

    وجود اصطکاک هم مفید است و هم مضر است. اصطکاک باعث فرسایش و فرسودگی قسمت های متحرک دستگاه ها می شود. به علاوه دستگاه ها را گرم می کند و مقدار زیادی انرژی به هدر می رود.

     فرسودگی چرخ اتومبیل ها نیز ناشی از اصطکاک است. روغن کاری قسمت های محترک ماشین آلات باعث کاهش اصطکاک می شود. استفاده از بلبرینگ نیز اصطکاک را کم می کند؛ چرا که سطح گرد و صاف بلبرینگ ها به هنگام تماس می غلتد و به هم ساییده نمی شود.

    در چه مواردی باید نیروی اصطکاک را کم کرد و این عمل چگونه انجام می شود

    منبع مطلب : darsjo.blog.ir

    مدیر محترم سایت darsjo.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    برای ارسال نظر کلیک کنید