توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    دعای اللهم انی اسئلک ایمانا تباشر به قلبی

    1 بازدید

    دعای اللهم انی اسئلک ایمانا تباشر به قلبی را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ إِیمَانا تُبَاشرُ...

    اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ إِیمَانا تُبَاشرُ...

    اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ إِیمَانا تُبَاشرُ بهِ قَلْبی وَ یَقِینا حَتَّی أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ یُصِیبَنِی

    إِلا مَا کَتَبْتَ لِی وَ رَضِّنِی مِنَ الْعَیْش بمَا قَسَمْتَ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

    خدایا ایمانی از تو می‏خواهم که دلم با آن همراه شود و  باوری که بدانم هرگز چیزی به من نمی رسد،مگر آنچه که تو برایم ثبت کردی‏ و مرا از زندگی به آنچه که نصیبم فرمودی خشنود بدار،ای مهربان‏ترین مهربانان.

    گزیده ای از دعای ابو حمزه ثومالی

    در زیر می توانید این دعا را پخش یا دانلود نمایید:





    دانلود

    توجه: در صورتی که با کلیک بر روی آیکون دانلود فایل صوتی پخش شد، بر روی آیکون دانلود راست کلیک کرده و گزینه save taget as و یا save link as را انتخاب نماید.

    منبع مطلب : darolershad.org

    مدیر محترم سایت darolershad.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مظاهری-(اخلاق در خانه/جلد دوم(فضائل و رذائل اخلاقی/جلسه یازدهم/معالجه ی آمال و آرزو


    اما راجع به آمال و آرزو؛ چه کنیم تا آدم آمال و آرزوئی و آدم رؤیائی نباشیم. باید زیاد به فکر قبر و قیامت باشیم، انسان باید فکر کند اگر امروز یا امشب مرد و امشب شب اوّل قبر او بود چه می‌شود.

    در روایات می‌خوانیم خبر دادند به رسول اکرم(ص) که فلانی قرض یکساله کرده است. پیغمبر خیلی تعجّب کردند و فرمودند: عجب آدم آمال و آرزوداری است! اگر امشب بمیرد چه می‌کند؟ اگر انسان مقداری به فکر قبر و برزخ و قیامت و بهشت و جهنم بیفتد، ولو در 24 ساعت یکی دو لحظه یا بیشتر به فکر باشد، کم‌کم حالت آمال و آرزو از آدم گرفته می‌شود.

    البته در جلسه ی قبل معالجه‌اش را گفتم که اگر کسی ایمان به مقدّرات الهی داشته باشد، اگر کسی بداند که خدا رؤوف و مهربان به حال او است، اگر کسی بداند خدا عالم به حال او است، اگر کسی بداند که خدا حکیم است و کار بیجا نمی‌کند، خدا جواد است و آنچه را انسان لیاقت داشته باشد و صلاح انسان باشد به او می‌دهد، خواه ناخواه دیگر آمال و آرزو ندارد؛ دیگر دلهره و اضطراب خاطر و نگرانی از آینده ندارد. از این جهت می‌گفتم که آخر دعای ابوحمزه ثمالی را بخوانید که:

    «اَللّهُمَّ اِنّی اَسْألُکَ اِیماناً تُباشرُ به قَلْبی وَ یَقیناً صادقاً حَتّی اَعْلَمَ اَنَّهُ لَنْ یُصیبَنی اِلّا ما کَتَبْتَ لی وَ رَضِّنی مِنَ الْعَیْش بما قَسَمْتَ لی یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ»

    اگر معالجه قطعی بخواهد، معالجه‌ای که ریشه ی آمال و آرزو کنده بشود، باید ایمان عاطفی پیدا کند. ایمان قلبی و عاطفی را از کجا پیدا کند؟ قبلاً صحبت شد هر که رابطه‌اش با خدا محکمتر باشد، ایمان، بهتر در دل او رسوخ می‌کند. اهمیّت به واجبات مخصوصاً حجاب برای خانمها، اهمیّت به مستحبّات، مخصوصاً خدمت به خلق خدا و نماز شب، به این امر کمک می‌کند. برای خانمها خدمت به شوهر و بچّه‌‌ها. و برای آقا خدمت به خانمش و خدمت به اهل خانه‌اش. اجتناب از گناه مخصوصاً حقّ ‌النّاس و گناهان بزرگ. وقتی انسان چنین شد، کم‌کم ایمان در دلش رسوخ می‌کند و اینجاست که دیگر به آنچه خدا برای او مقدّر کرده است راضی است. می‌داند آنچه هست خیر و صلاحش است. تا به آنجا می‌رسد که وقتی ابن‌زیاد به حضرت زینب (س) گفت که کار خدا را چگونه دیدی؟ زینب (س) فرمود: «ما رَاَیْتُ اِلّا جَمیلاً» من به غیر خوبی از پروردگار عالم چیزی ندیدم.

    انسان با توکّل بر خدا. باید با فعالیّت جلو برود. باید با عقلش جلو برود. باید با مشورت جلو برود. اما اگر مشورت و عقل و فعالیّتش به جائی نرسید، باید یقین داشته باشد که مقدّر او همین است که به او رسیده است. افرادی که فقیرند. افرادی که از نظر امکانات مالی خیلی عقب هستند، فکر بکنند اگر تمکّن مالی اینها خوب بود، شاید از اوّل شب می‌نشستند و تا به صبح قمار می‌کردند یا ویدئوهای بدآموز می‌دیدند. آیا راضی بودند امکانات مالیش خیلی خوب بود اما خانمش بی‌چادر بود یا بی‌حجاب در کوچه می‌آمد؟ اگر جلسه‌های زن و مرد مختلط بدون چادر و حجاب تا صبح داشتند چه می‌کرد؟ آیا فقر بهتر است یا این نکبت؟ انسان باید بداند که اگر فعالیّت، عقل و مشورتش به جائی نرسید. دیگر مقدّر و صلاح او صددرصد همین است که برای او هست، و در نتیجه دیگر آمال و آرزوئی باقی نمی‌ماند.

    منبع مطلب : www.almazaheri.org

    مدیر محترم سایت www.almazaheri.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    معرفت و شهود قلبی خداوند در دعای ابوحمزه ثمالی

    کلامی نورانی از مرحوم سید هاشم حداد و علامه طهرانی

    معرفت و شهود قلبی خداوند در دعای ابوحمزه ثمالی/ اللَهُمَّ إنِّی أَسْأَلُکَ إیمَانًا تُبَاشرُ بهِ قَلْبی

    ماه مبارک رمضان ماه مناجات و دعاست و ادعیه اهل بیت خزینة عالی‌ترین معارف الهی است. در اینجا به مطالعة کلام دو عارف عالی‌مقام حضرت آقای حاج سید هاشم موسوی حدّاد و حضرت علامة طهرانی قدس سرهما در شرح یکی از فقرات دعای شریف ابوحمزه می‌نشینیم که دلالت بر امکان معرفت و شهود قلبی خداوند دارد

    کلام مرحوم حدّاد: «إیمانًا تُباشرُ بهِ قَلْبی» معنی‌ای غیر از توحید می‌تواند داشته باشد؟

    منبع: روح مجرد؛ صص ۶۲۳و۶۲۴

    در خاتمه دعای ابو حمزه ثمالی مرویّ از حضرت امام علیّ بن الحسین سیّد السّاجدین علیهما السّلام که از جمله ادعیه سحرهای ماه مبارک رمضان است از خدا می‌خواهیم:

    باشَرَ یُباشرُ مُباشَرَةً یعنی پوست بدن و بشره را به جائی رساندن؛ مثل بَشرُوهُنَّ [۲] «با زنان مباشرت کنید» و پوست بدن را به بدن آنها برسانید، که کنایه از جماع و آمیزش است. وَ لَا تُبَشرُوهُنَّ [۳] همین معنی را دارد.

    در اینجا حضرت سجّاد علیه السّلام عرضه می‌دارد: خداوندا! به من‌ ایمانی عطا کن که اینطور باشد که خودت در دل من داخل شوی، و مباشرت در دل من کنی؛ و تمام افکار و آراءِ من، آراء و افکار تو باشد!

    آیا تصرّف خدا دل مؤمن را بطور مباشرت، معنی‌ای غیر از انکشاف حقیقت توحید در تمام مراحل آن از توحید ذاتی و اسمائی و صفاتی و أفعالی می‌تواند داشته باشد؟![۴]

    و عجیب اینجاست که در تمام دعاهای شبهای دهه آخر شهر مبارک رمضان از شب بیست و یکم تا سی‌ام، این دعا در تمام آن أدعیه با عین همین عبارت تکرار شده است. بدین معنی که چون دهه سوّم افضل اوقات ماه رمضان است و مرد مؤمن صائم بواسطه تقرّب به خدا و دعا و مناجات و قرائت قرآن و غیرها روحش صفا پیدا کرده است، اینک قابل استفاضه از فیوضات غیبیّه الهیّه شده و لیاقت اینگونه دعا را پیدا کرده است که از خدایش بخواهد که رفع جمیع حجابها را از او بنماید، و او را به مقام توحید کامل برساند، و ذات أقدسش در قلب وی متجلّی گردد. و حقّاً این فوز عظیمی است.

    ملاحظه کنید عین این عبارت مکرّره را در تمام دعاهای این دهه مبارکه که برکتش از دو دهه پیشین افزون است:

    أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ ءَالِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذهِ اللَیْلَةِ فِی السُّعَدَآءِ، وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ، وَ إحْسَانِی فِی عِلِّیِّینَ، وَ إسَاءَتِی مَغْفُورَةً؛ وَ أَنْ تَهَبَ لِی یَقِینًا تُبَاشرُ بهِ قَلْبی، وَ إیمَانًا یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنِّی، وَ تُرْضِیَنِی بمَا قَسَمْتَ لِی!»[۵]

    «من از تو تقاضامندم اینکه درودت را بر محمّد و آل محمّد بفرستی، و نام مرا در این شب در زمره سُعَداء، و روح مرا در جمله شهداء قرار دهی، و نیکوئی و احسان مرا در مکانی رفیع بپذیری، و گناه و سیّئه مرا در مورد غفرانت بگذاری، و به من یقینی را عنایت کنی که با آن خودت در دل من و اندیشه من مباشرت داشته باشی، و به من ایمانی را مرحمت فرمائی که با آن شکّ و ریب از من زدوده گردد، و مرا به آنچه سهمیّه من از رزق و روزی و مقدّرات معیّن نموده‌ای راضی و خرسند کنی»!

    فرمایش علامه طهرانی در شرح اللَهُمَّ إنّی أسْأَلُکَ إیمانًا تُباشرُ بهِ قَلْبی

    منبع: روح مجرد؛ هامش ص ۱۱۳

    «و در پایان دعای أبو حمزه ثُمالی که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می‌شود («مفاتیح الجنان» ص ۱۹۸) حضرت امام زین العابدین علیه السّلام به درگاه حضرت ربّ العزّة عرضه می‌دارد:

    و معنی إیمانًا تُباشرُ بهِ قَلبی آنست که: خودت بیائی در دل من و در تصدّی و اختیار امور من، خودت مباشرت داشته باشی. و با این مباشرت بدون هیچ رادعی و مانعی از اراده و اختیار من و یا خواست و اراده دیگری، خودت در کانون اعمال و افعال و صفات و عقائد و اراده و قصد و نیّت، همه و همه، از من سلب اختیار کنی و اراده خودت بجای اراده من بنشیند، یعنی اراده من عین اراده تو گردد؛ و این معنی‌ای است عظیم در مقام توحید و درجه عالیه عرفانیّه.

    و جالب اینجاست که در ده عدد دعاهای شبهای دهه سوّم ماه مبارک رمضان با وجود آنکه با یکدیگر مختلف المضمون هستند ولیکن همگی در این فقرات مشترک می‌باشند که: لَکَ الاسْمآءُ الْحُسْنَی وَ الامْثالُ الْعُلْیا وَ الْکِبْریاءُ وَ الالاءُ؛ أسْأَلُکَ أنْ تُصَلّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ ءَالِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تَجْعَلَ اسْمی فی هَذهِ اللَیْلَةِ فی السُّعَدآءِ وَ روحی مَعَ الشُّهَدآءِ، وَ إحْسانی فی عِلّیّینَ، وَ إسآءَتی مَغْفورَةً؛ وَ أنْ تَهَبَ لی یَقینًا تُباشرُ بهِ قَلْبی، وَ إیمانًا یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنّی، وَ رِضًی بما قَسَمْتَ لی. («مفاتیح الجنان» ص ۲۲۸ تا ص ۲۳۳)

    پانویس

    منبع مطلب : nooremojarrad.com

    مدیر محترم سایت nooremojarrad.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مصطفی زمانی 1 ماه قبل
    0

    سلام و درود به همه عزیزانی که در راه نشر معارف اسلامی تلاش می کنند خداوند یار و مددکار شما باشد.

    از خداوند بزرگ می طلبم این دعای ابو حمزه مثالی را در حق بنده و همه متقاضیان صراط مستقیم و نشر دهندگان معارف الهی اجابت نماید. امین یا رب العالمین

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید