توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    دلیل اصلی ساخت گنبد امام رضا از طلا چیست

    1 بازدید

    دلیل اصلی ساخت گنبد امام رضا از طلا چیست را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    چرا حرم امام رضا از طلاست؟

    چرا حرم امام رضا از طلاست؟

    به گزارش خبرنگار گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، به نقل از باشگاه خبر نگاران، چرا حرم امام رضا (ع) از طلاست؟ چرا آن را ساده درست نمی کنند و از پولها و طلاها برای مستمندان استفاده نمی کنند یا اینکه چرا دائما آن را بزرگتر می کنند فکر نمی کنم نیازی باشد مگر چقدر زائر می آیند که این قدر بزرگش می کنند؟

    پاسخ ها:

    1. به این پرسش می توان از دیدگاه های مختلف پاسخ گفت. اما اگر بخواهیم از دیدگاه فلسفی سخن بگوییم، باید عرض کنیم که «تجمل گرایی نوعی کمال گرایی» است. به تعبیر دیگر نفس تجمل گرایی بد نیست. بلکه مصادیق آن را باید شناسایی کرد. زینت طلا برای مردان و استفاده از ظرف های طلا و نقره برای وضو و خوراک حرام است. زیرا این نوع تجمل گرایی، نشانی از کمال ندارد. اما این که گنبد امام رضا را طلا می کنند و حرم امام رضا و ائمه اطهار(ع) و امام زادگانی چون حضرت معصومه(ع) را با شکوه می سازند. به همان روحیه کمال گرایی ما انسان ها برمی گردد.

    2. می دانیم که مصداق واقعی و حقیقی کمال، ائمه اطهار و اولیاء الهی هستند که همه کمالات الهی را در خود دارند. از طرف دیگر آنها علامت و نشانه دین هستند و قرآن بزرگداشت شعائر و علامت های الهی را نشانه تقوای قلب ها دانسته است: «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب؛ هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، در حقیقت آن [حاکی] از پاکی دل هاست» (حج، آیه 32).

    قرآن کریم صفا و مروه را شعائر الهی دانسته است. به تعبیر دیگر یکی از مصادیق علامت ها و نشانه های الهی که بزرگ داشتنش نشانه تقوا و پاکی دلهاست، صفا و مروه هستند: «ان الصفا والمروه من شعائر الله» (بقره، آیه 158).

    شعائر جمع شعیره به معنای علامت و نشانه است و منظور از آن در آیه شریفه علامت هایی است که خداوند نصب فرموده تا نشانه هایی برای فرمانبرداری الهی باشند (تفسیر المیزان، ج 17، ص 409).

    عمل به آیه شریفه نشان پاکی دلها، بزرگداشت نشانه های دین خداست و مسلما پیامبران و ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی از بارزترین نشانه های دین خداوند هستند که هر پاک دلی مؤظف به بزرگ داشت آنهاست.

    3. بزرگداشت اولیاء الهی راه های متعددی دارد:
          الف) حفظ و نگهداری سخنان و دستورات و آثار آنها و عمل به سخنان آنها.
          ب ) احترام به مقام و موقعیت معنوی آنها و پاس داشت ایام ولادت و شهادت آنها.
          ج ) حفظ و تعمیر قبور آنها و رعایت حرمت آنها در ساختن زیارتگاه هایی که در شأن آنها باشد.
          د ) زیارت قبور آنها با احترام و ادب.

    4. در کنار این مسائل، رابطه عاطفی و مودت و دوستی است که بین اولیاء الهی و پیروان آنها برقرار است و رابطه اولیاء الهی با امت، رابطه سیاسی نیست بلکه رابطه دوستی و عشق شدید است. اقتضای رابطه عاشقانه، بذل همه هستی و مال و امکانات خود در راه معشوق است. ائمه اطهار(ع) چنان جایگاه ژرف و رفیعی در دل های پاک شیعیان دارند که حاضرند همه هستی خود را فدای آنها کنند و این افراد موقوفات بسیاری را برای قبور ائمه اطهار(ع) وقف کرده اند که می بایست خرج آنها شود.

    5. با توجه به پاسخ داده شده، روشن می شود که اولا، بزرگداشت ائمه اطهار(ع) و تعظیم و دایر کردن زیارت گاه های با شکوه برای آنها، نشان پاکی دل شد و ثانیا رابطه عاشقانه اقتضای برقراری آرامگاه های باشکوه برای ائمه دارد.

    6. این بزرگداشت با کمک به مستمندان و نیازمندان منافات ندارد. ما به عنوان مسلمان مؤظف هستیم هم به مستمندان کمک کنیم و هم نسبت به برقراری زیارتگاه های با شکوه اقدام کنیم. چنان که بسیاری از موقوفات ائمه اطهار(ع) این گونه است که واقفانی به این دو منظور، امکانات متعددی را وقف کرده اند.

    7. توسعه حرم حضرات ائمه اطهار به ویژه امام رضا(ع) ضروری است. زیرا علی رغم توسعه ای که در این چندین سال در این حرم داده شده است به علت کثرت زائران آن امام، هنوز بسیار افراد از توفیق زیارتی آسان و راحت محروم هستند واین را در برخورد با اکثریت زائران می توان فهمید.

    پاسخ از اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

    انتهای پیام/

    منبع مطلب : www.tasnimnews.com

    مدیر محترم سایت www.tasnimnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    رهیافته

    رهیافته

    به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) بهزاد نعمتی، پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس

    این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید

    نذر شاهانه

    شاه‌ طهماسب، دومین پادشاه صفوی که در نوجوانی به قدرت رسید در شرق کشور همواره با مشکل هجوم ازبک‌ها مواجه بود. او نذر کرده بود اگر در برابر ازبک‌ها به پیروزی دست یابد گنبد امام رضا(ع) را طلا کند.

    بدین ترتیب نذر طلاکاری گنبد با 189 کیلوگرم طلا برای گنبد و 51 کیلوگرم برای میل ادا شد. شیوه طلاکاری نیز به این صورت بود که ابتدا مسگران و صفاران ورقه‌های مسی را برش زده و پرداخته و به شکل خشت‌های قابل نصب بر بدنه آجری آماده می‌کنند سپس زرگران آنها را طلاکاری می‌کردند. کتیبه این طلاکاری اکنون در دست نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که کتیبه وجود داشته است.

    آنچه که باید از کتیبه‌های گنبد طلا بدانیم

    دور گنبد طلای حرم امام رضا(ع) کتیبه‌هایی وجود دارند که به زبان عربی نوشته شدند.

    متن دور گنبد و اولین کتیبه گنبد به شرح زیر است:

    بسم الله الرّحمَن الرحیم مِن عطائم توفیقاتِ الله سبحاَنُه أن وفّقَ السلطان الاعظمَ مولی ملوکِ العربِ و العجم صاحبَ النسبِ الطاهرِ النَّبوی و الحَسَبِ الباعر العلویِّ، ترابَ اقدامِ خدّامِ هذه العَتَبِه المطَّهرهِ الّلاهوتِیه غبارِ نِعال زُوارِ هذه الرَّوضَه المنوَّرهِ الملکوتیهََ، مروَّجَ آثارِ اجدادِهِ المعصومین، السلطانُ ابنُ السلطانِ ابنِ السلطان ، ابوالمظفَّرِ شاع عباسُ الحسینی الموسوی الصفوی بهادُرخان فاستُسعِدَ بالمَجیءِ ماشیاً علی قدَمَیهِ من دارالسلطنهِ اصفهانَ إلی زیارهِ هذا الحَرِم الاشرفِ و قد تشرّفَ بتزیین هذا القِبهَ من خالصِ مالهِ فی 1020 سنهِ ألفٍ و عشًر و تمَّ فی سنه ألفٍ و ستَّ عشرهً 1016.

    این متن به دستور شاه عباس پس از تعمیر و تکمیل نمای گنبد با هدف اشاره به اهمیت سفر به مشهد و باتوجه به نذر شاه عباس مبنی بر پیروزی بر ازبک‌ها که مشهد را تصرف کردند نوشته شد. این کتیبه در دو طبقه نوشته شد. در داخل نوار حاشیه نام شاه عباس، علیرضا عباسی خوشنویس کتیبه و کمال الدین محمود یزدی به احتمال زیاد زرگر آستان قدس آمده است.

    کتیبه‌های چهارگانه یا ترنج‌ها؛ این چهار کتیبه یک متن دنباله‌دار را درباره زلزله سال 1084 که بسیار مهیب بود و سبب ترک گنبد در این حادثه شد روایت می‌کند.

    بسم الله الرحمن الرحیم من مَیامِنَ مِنَنِ الله سبحانُهَ الَّذی زیَّنَ السَّماءَ الدّنیا بزینهِ الکواکبِ و رصَّعِ هذهِ القُبابَ العُلی بدُررِ الثَّواقِب الدُراری أنِ استَسَعد السلطانَ الاَعدَلَ الاعَظمَ و الخاقانَ الاضخمَ الاَکرَمَ أشرَفَ ملوکِ الارض حَسَباً و نسبت و أکرمَهُم خلقاً و ادباً مروج مذَهب أجدادِهِ الائمهِ المعصومین مُحیی مراسم آبائِهِ الطیبینَ الطاهرین السلطانُ ابن السلطان شاه سلیمان الموسوی الصفوی بهادرخان بتذهیبِ هذهِ القبَّهِ العِدسیَِّهِ الملَکوتیهِ و تزیینها و تَشرَّفَ بتتجدیدِها و تحسینِها اذ تطرَّق الانکسارُ و سَقَطَتِ بنیانُها الذَّهبیهِ الَّتی کانت تشرَّقَ کالشَّمس فی رابعه النَّهار بسبب حدوثِ الزّلزلهِ العظیمهِ فی هذه البَلدَهِ الکریمهِ الطیبهِ بسنَهِ أرَبعَ و ثمانینَ و ألفٍ و کان هذه التَّجدیدُ الجدیدُ بسنهِ ستَّ و ثمانینَ و ألفٍ.

    گنبد دو لایه

    گنبد طلا همچون بسیاری از گنبدهای دیگر دو پوششی یا دو پوسته‌ای است، یک پوشش زیر گنبد و پوشش دیگر بالای آن قرار دارد. حرم امام رضا(ع) از جمله گنبدهایی است که دو گنبد آن، در دو زمان متفاوت ساخته شده است، در حالی که بسیاری از گنبدها مانند گنبد مسجد گوهرشاد دو پوسته آن در یک زمان ساخته شد.

    پوشش داخلی گنبد قدیمی‌تر بوده و پوشش خارجی باید چند سده بعد ساخته شده باشد. پوشش داخلی را برخی به زمان مامون، همزمان با شهادت حضرت و حتی قبل از آن نسبت می‌دهند و برخی دیگر هم اعتقاد دارند این گنبد در سده چهارم یا پنجم قمری ساخته شده است، اما پوشش بیرونی آن که هم‌اکنون ما می‌بینیم، به دوره‌های ایلخانی تا صفوی از سده هفتم تا دهم نیز نسبت داده‌اند که به نظر می‌رسد دوره تیموری به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

    گنبد حرم در میانه سده دهم هجری قمری در دوره صفوی توسط شاه طهماسب اول طلاکاری شد. شاه عباس اول و شاه سلیمان گنبد را تعمیر کرده و کتیبه‌هایی به آن افزودند.

    چرایی خاکسپاری امام هشتم در این مکان

    مامون که می‌خواست احترام و عزت به امام رضا(ع) بگذارد پس از این‌که حضرت را به شهادت رساند در نزدیکی قبر پدرش، هارون الرشید امام رضا(ع) را دفن کرد. به همین دلیل است که ضریح مطهر در وسط بنا قرار ندارد و کمی به سمت غرب است، به تدریج که شیعیان قدرت یافتند قبر هارون محو شد.

    کتیبه دور گنبد

    شاه عباس اول نیز در مرزهای شرقی با ازبک‌ها درگیر بود. در دوران شاه عباس اول ازبک‌ها مشهد را تصرف کردند و علاوه بر شهر به حرم نیز آسیب‌ رساندند، حتی میل بالایی را کندند. یکی از اقدامات شاه عباس تعمیر گنبد بود و به این ترتیب اولین بار تعمیر گنبد بارگاه رضوی در دوران او انجام شد.

    شاه عباس اول نیز نذر کرد که اگر بتواند بر ازبک‌ها پیروز شود از اصفهان پیاده به پابوس امام رضا(ع) بیاید، به همین منظور طی 28 روز 199 فرسخ را پیمود. در این دوره حکومت ایران با عثمانی جنگ داشت، با توجه به این‌که کربلا در دست عثمانی‌ها بود شاه عباس می‌خواست توجه مردم را به مشهد و زیارت امام رضا(ع) به جای کربلا جلب کند، به همین منظور خودش پیاده از اصفهان که مرکز حکومت بود، به مشهد سفر کرد.

    شاه عباس در جریان تعمیر و تکمیل نمای گنبد یک کتیبه به آن اضافه کرد. این کتیبه یک قاب سرتاسری در بالای ساقه گنبد به خط ثلث با زمینه لاجوردی است که علیرضا عباسی خوشنویس مخصوص شاه آن را نوشته است.

    کتیبه چهارگانه گنبد

    سال 1084 قمری زلزله مهیبی مشهد را لرزاند،  این زلزله خسارات زیادی به بناهای مشهد و حرم رضوی وارد کرد. گنبد مطهر در این حادثه ترک برداشت. کتیبه‌های چهارگانه پایین ساقه گنبد به این حادثه اشاره دارد. شاه سلیمان صفوی پس از تعمیر گنبد این چهار قاب را افزود، محمدرضا امامی اصفهانی خوشنویس وقت کتیبه را نوشت و متن آن توسط حسین خوانساری ادیب و فقیه برجسته در دوره صفوی تنظیم شد.

    حمله روسها به حرم امام رضا

    سال 1330 قمری قزاق‌های روسی وارد شمال ایران از جمله مشهد شدند و حرم را بمباران کردند. این هجوم به مردم و حرم به آشوب آخرالزمان و عاشورای ثانی مشهور شد که باعث آسیب بسیار به حرم و به ویژه گنبد شد، در جریان این حادثه روس‌ها بر روی بام حرم رفتند و با شکستن پنجره‌های گنبد، از بام به مردم تیراندازی کردند، بنا به گزارش‌ها 18 نقطه گنبد سوراخ شد.

    وضعیت آستان قدس و کشور در آن زمان بدتر از آن بود که امکان نوسازی کلی نمای گنبد وجود داشته باشد، مرتضی قلی‌خان طباطبایی، تولیت وقت با حمایت مالی حسین میرزای نیره الدوله، والی خراسان کار تعمیر را انجام دادند، برخی از آثار گلوله‌ها تا تعمیر سال‌های بعد یعنی سال 1357 باقی ماند.

    منبع مطلب : rahyafteha.ir

    مدیر محترم سایت rahyafteha.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 27 روز قبل
    0

    تمام اینگونه اعمال به نوعی اهانت به مقام معصوم هست و مغایر با آیات قرآن ..و مغایر با آثار و احادیث ایشان .

    برای پاسداشت ایشان انجام واجبات و ترک محرمات و محبت قلبی شرط هست .طبق حدیث سلسله الذهب

    سعید 6 ماه قبل
    0

    بنظر شما اگر امامان ما زنده شوند واین رفتار را ببینند(طلا کاری مقبره ها)آیا خودشان راضی به این کار هستن؟؟هر چند من خودم با بر داشتن سطح طلا ها از حرم ها مخالفم چون با این کار باز هم تعقیری در زندگی مستمندان ایجاد نمی شود

    ناشناس 12 ماه قبل
    1

    گو

    مهدی 2 سال قبل
    3

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید