توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    رفتن به کنار قبر در اولین صبح از دفن میت قبل از سپیده دم

    1 بازدید

    رفتن به کنار قبر در اولین صبح از دفن میت قبل از سپیده دم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    صلوات

    پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شدیدترین ساعات بر میت شب اول قبر است. این همان شب اولی است که او را دفن می کنند. اما چون تحیری دارد که هنوز خود را نیافته و نمی‌خواهد در آن قبر زندگی کند ترس دارد.

    در توصیه‌های دینی ما اکیداً گفته شده که مراعات حالات اولیه‌ی میت را بکنید. که او خود را بیابد و در درک آن حالات و رفع سردرگمی و گیجی او را کمک بدهید.

    1ـ در قدم اول گفته شده که هنگام غسل آب داغ بر روی فرد نریخته و ادب بدن را حفظ کنید. در روایت داریم که با او مدارا کرده و مهربان باشید. چون شخص میت در آن جا حضور داشته و گمان می‌کند که همان بدن است. چه بسا زمانی که می‌خواهند او را چپ و راست کنند اذیت می‌شود. او مانند تنه‌ی درخت نیست که هر کاری خواستند بکنند و آب داغ هم بر روی او بریزند!

    در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که خدا غضب می‌کند بر کسی که با مؤمن ضعیفی مدارا نمی‌کند. این میّت الان مؤمن ضعیف است و دست او از همه جا کوتاه بوده و کاری از او بر نمی‌آید بنابراین باید مراعات او را کرد.

    2ـ در قدم دوم گفته شده وقتی او را تشییع می‌کنید و به سمت قبر می‌برید، آهسته آهسته ببرید. با شتاب نبرده و ناگهان او را وارد قبر نکنید. چون او هنوز خود را نیافته و خیلی سخت است که بدن او وارد حفره شود.

    امام صادق علیه السلام فرمودند که میّت را در چند قدمی قبر بر روی زمین بگذارید، چند لحظه صبر کنید. بعد بلند کنید و یک مقدار جلوتر ببرید، برای بار دوم بر روی زمین بگذارید. باز یک مقدار جلوتر ببرید و برای بار سوم همین کار را تکرار کنید. در آخر در کنار قبر بر روی زمین بگذارید، چون قبر وحشت‌های زیادی دارد. بگذارید آمادگی پیدا کند. برای بار چهارم او را بلند کنید و بدن را وارد قبر کنید.

    چقدر خوب است افرادی که این آداب را می‌دانند و می‌خواهند این کارها را بکنند در موقع دفن زیارت عاشورا بخوانند. یا صدای قرآن و ذکر و صلوات بلند شود. ما نمی‌دانیم ارتباط آن چیست ولی فقط می‌دانیم که ذکر به میت کمک می‌کند که زودتر خود را بیابد.

    3ـ در قدم سوم گفته شده که وقتی اورا داخل قبر می‌گذارید تلقین همراه با تکان دادن بکنید.

    یعنی شخصی که وارد قبر می‌شود میت را تکان داده و به او تفهیم کند که کجا است. به او بگوید توجه داشته باش، حواس خود را جمع کن و نترس. وقتی که دو ملک می‌آیند و از تو سؤال می‌کنند به آن‌ها این جواب‌ها را بده.

    4ـ در قدم چهارم گفته شده که وقتی روی قبر را پوشاندند، نزدیکان میت که او در زمان حیات با آن‌ها انس داشته و صدای آن‌ها برای او آشنا است در کنار او بمانند. یک بار دیگر از روی قبر و در قسمت بالای سر او را تلقین کنند. حضرت زهرا علیها السلام در وصیت خود به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند که بعد از مرگ من بالای سر من بنشین.

    به درستی که این ساعتی است که میت نیاز دارد که افراد زنده یک انسی با او داشته باشند. یک دفعه نرفته و او را تنها نگذارند. متأسفانه گاهی اوقات در این زمان برخی از افراد به زور بستگان میت را از سر قبر دور می‌کنند. درست است که امکان دارد برخی از بستگان خیلی بی تابی کنند ولی این بی‌تابی کردن‌ها در آن زمان باید به گونه‌ای باشد که بیشتر به درد فرد متوفی بخورد. یعنی انسان فقط نخواهد که غم خود را تخلیه کند. چند نفر از آشنایان او بمانند و این تلقینات را انجام دهند. این کارها قدم به قدم باعث می‌شود که فرد متوفی انس بگیرد.

    شب اول قبر از چه زماني است و چقدر طول مي كشد؟

    شب اول قبر از چه زماني است و چقدر طول مي كشد؟

    پرسش :
    زماني كه مرده را دفن مي كنند شب اول قبر از چه زماني است و چقدر طول مي كشد؟ آيا در آن لحظه كساني كه در دنيا براي آن مرده اي دعا مي خوانند در آن لحظه به او مي رسد و از عذاب او كم مي شود؟

    پاسخ :
    قبل از هر چيز لازم است چند نكته را متذكر شويم.
    1. انسان پس از مرگ وارد عالمي مي شود به نام«عالم برزخ» حيات برزخ و حقيقت باطن همين عالم دنياست. دنيا ظاهري دارد و باطني، ظاهر دنيا كه بدان عالم مُلك گفته مي شود همين دنياي مادي كه ما در آن زندگي مي كنيم كه خصوصيات خاص خودش را دارد(مكان، زمان، مادي بودن...) همين دنيا باطني دارد كه بعضي خصوصيات عالم دنيا را داراست. مثلاً شكل و اندازه و رنگ و بو در آن عالم هم وجود دارد و لكن ماده در آنجا نيست. صورت مردمان برزخي رنگ و اندازه مشخصي دارد و در آنجا خوشحالي و مسرّت و غضب و نگراني هست در آ‌نجا نور هست و لكن آنجا ماده نيست[1].


    2. در بعضي از روايات از همين حيات برزخي به«عالم قبر» تعيير شده است. در روايتي است كه از امام صادق ـ عليه السّلام ـ پرسيدند: برزخ چيست آن حضرت فرمود: قبر از هنگام مرگ آدمي است تا روزي كه قيامت مي شود[2].


    پس مراد از قبر در بعضي روايات اين گودال خاكي كه بدن ميت در آن جا مي گيرد، نيست بلكه باطن همين قبر مراد است كه همان عالم برزخ است از آنجايي كه قبر خاكي جايگاه و محل استقرار بدن جسماني است و عالم برزخ نيز جايگاه استقرار روح انسان است به عالم برزخ عالم قبر نيز گفته مي شود[3].


    در روايت مفصّلي است از حضرت اميرالمؤمنين كه آن حضرت در وصف مرگ انسان و انتقال او به قبر و شاهدات او در قبر توضيحاتي مي فرمايد كه ما به قسمتي از آن اشاره مي كنيم، در بخشي كه مربوط به مرگ مؤمنان و مشاهدات آنان است اين چنين مي فرمايد: ... او مي شناسد كسي را كه او را غسل مي دهد و قسم مي دهد افرادي را كه جنازة او را حمل مي كنند كه به سرعت ببرند و زودتر به خاك بسپارند و وقتي كه او را وارد در قبرش مي كنند دو مَلَك به نزد او مي آيند و آن دو، دو فرشتة بازپرسي و باز جوئي كننده از عقائد و كردار او هستند ...


    با توجه به دو نكته ياد شده و اين بخش از روايت حضرت اميرالمؤمنين مي توانيم نتيجه مي گيريم كه شب اول قبري كه در روايات ما براي اموات ذكر شده و شرح حال آنها در قبر مي باشد مراد شب اولي كه ما به حساب دنيايي مي سنجيم نيست يعني اين چنين نيست كه اگر قسمتي را صبح دفن كنند حتما 10 يا 12 ساعت بايد بگذرد تا شب هنگام شود آنگاه فرشتگان پرس و جو بيايند و از او سؤالاتي بنمايند بلكه به محض دفن شدن فرشتگان بازپرس به سراغ ميت مي آيند چرا كه عالم برزخ شب و روزي چون عالم دنيا ندارد و اگر شبي براي ميّت ذكر شده است، شايد شب براي او مشتمل مي شود درست شبيه حالت خواب كه آدم در خواب مي بيند در شبي هولناك را مي گذراند و حال آنكه در وسط روز خوابيده است همانگونه كه در وسط روز انسان خواب شب تار را مي بيند، همين طور است كه انسان را در روز دفن مي كنند و همان لحظه شب اول قبر او باشد در حقيقت ميت در عالم قبر و برزخ شب براي او نمايان مي شود در اين روايت هم آمده به محض دفن كردن ميت فرشتگان بازپرس به سراغ ميت مي آيند.
    البته شب اول قبر تنها براي كساني نيست كه دفن مي شوند حتي كساني هم كه بدنشان دفن نمي شود، باز عذاب قبر دارند سؤال قبر دارند شب اول قبر هم خواهند داشت وقتي قبر را به معني عالم برزخ گرفتيم و شب آنجا را هم، مخصوص به وضع آنجا دانستيم لذا لازم نيست تا حتماً ميت دفن شود آنگاه مراسم شب اول قبر برزخ صورت پذيرد[4].


    و امّا پرسش نهايي كه مربوط به تأثير دعا و يا خيرات بر آن ميت است بايد در جواب بگوئيم آنچه كه از روايات استفاده مي شود اين است كه هر آنچه براي اموات صورت مي پذيرد به گونه اي به آنها مي رسد.


    از امام صادق منقول است: كه بسا باشد كه ميّت در تنگي و شدّتي بوده باشد و حق تعالي به او وسعت دهد و تنگي را از او بردارد پس به او گويند كه اين فرح كه تو را روي داد به سبب نمازي است كه فلان برادر مؤمن براي تو كرد[5].


    در روايت ديگري است كه حضرت فرمود:
    نماز و روزة و حجّ و تصدّق و ساير اعمال خير و دعا و ثواب آن اعمال براي كسي كه آن اعمال را انجام داده و براي مرده هر دو نوشته مي شود و وارد قبر او مي‌شود[6].


    آيا دعا و خيرات از طرف زنده ها موجب كاهش عذاب قبر شخص مرده مي شود؟ و اصولاً چه چيزهاي موجب افزايش يا كاهش عذاب قبر مي شود؟


    آنچه به درجة اول ماية نجات و رهايي از عذاب قبر مي شود، كارهاي نيك و گفتار پسنديده اي است كه انسان در طول حيات خود انجام داده است، اما پاسخ پرسش نخست اين است كه در مواردي شرع مقدس سرنوشت اموات را بوسيله ي كارهاي نيك يابد ديگران قابل تغيير معرفي كرده است.


    در يك قانون كلي حديث مي فرمايد: هر كسي سنت و روش نيكي بنياد گذارد براي او ثواب هر كسي كه به آن عمل كند مي رسد و هر كسي سنت و روش بدي بنياد نهد براي او گناه و عقابي هر كسي كه به آن عمل كند مي رسد.


    پيامبرـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: روزي حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ از كنار قبري گذشت كه صاحب آن در عذاب بود، سال بعد نيز گذر كرد ولي از عذاب صاحب قبر خبري نبود، سبب را از خداوند پرسيد، وحي آمد كه از اين ميّت فرزندي صالحي به بلوغ رسيد و براي مردم راهي درست كرد و يتمي را پناه داد به بركت آن از پدر گذشتيم[7].


    و نيز درباره بهبودي سرنوشت اموات مي گويد: هرگاه كسي به نيّت وجه الله نذري كند تا ثوابش براي ميتي باشد چنين نذري مفيد و وفاء به آن لازم است[8].


    بنابر احاديث صحيح و مشهور صدقه دادن بازماندگان براي اموات سودمند است.
    در روايتي صحيحة سعد از پيامبرـ صلّي الله عليه و آله ـ مي پرسد، آيا صدقه دادنِ من براي روح مادرم سودي دارد؟ پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: بلي[9].


    زيارت اهل قبور مستحب و سفارش شده است همچنين دعا و قرآن خواندن براي ميّت مفيد است. زيارت اهل قبور در روزهاي جمعه موجب مي شود امواتي كه در تنگي و تنگناه باشند در فراخي قرار گيرند[10]. امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: هرگاه شخصي به نيّت ميتي صدقه دهد، خداوند جبرئيل را فرمان مي دهد كه اين هديه را به قبر او برساند[11] و نيز فرمود: بواسطة نمازي كه براي ميت خوانده مي شود تنگي قبر او به فراخي تبديل مي شود[12].


    ابن عباس در روايتي از رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل مي كند: خواندن سورة«تبارك الملك» بر سر قبر ميت ماية نجات از عذاب قبر است.


    از كتاب دعوات قطب راوندي نقل شده است كه؛ هرگاه ميتي دفن شد، بر قبر او سه بار اين جمله را بخوانند، خداوند عذاب را از او تا روز دميده شدن صور برمي دارد، اللهم اني اسئلك بحق محمد و آل محمد ان لا تغذب هذا الميت.


    رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و پس از خاكسپاري دختر گرامي خود(رقيه) با چشم گريان فرمود: از خداي سبحان خواستم عذاب قبر را از او بردارد و خداوند او را بخشيد. پس دعا مؤثر است.


    مشهور دانشمندان و علماءِ اصلِ بهره مند شدن اموات؛ از فوايد اعمال صالحه و خيراتي كه بازماندگان براي آن ها مي فرستد را تاييد و پذيرفته اند هم چنين رهايي و يا تخفيف عذاب قبر بواسطة كارهاي نيك بازماندگان.


    براي مطالعه بيشتر به كتابهاي ذيل مراجعه فرمايند:
    1. معاد، شهيد دستغيب
    2. معاد، قرائتي
    3. منازل الآخره، محدث قمي
    در آخر به عنوان حسن ختام حديثي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نقل مي كنيم:
    «القلبُ حَرَمُ الله فلا تُسكِن في حَرَم الله غيرَ الله»
    «مكتب حرم الهي است و غير خدا را در حرم خدا جاي مده»

    «بحارالانوار، ج 67، ص 25»

    ===========================

    [1] . ر.ك طهراني، سيد محمد حسين، معاد شناسي، ج 2، ص 185، جوادي آملي عبدالله، معاد و قرآن، ج 4، ص 218.
    [2] . نورالثقلين، ج 3، ص 554.
    [3] . ر.ك طهراني، سيد محمد حسين، معاد شناسي، ج 2، ص 194، 195، سبحاني، جنب الدحيات، ج 4، ص 238.
    [4] . ر.ك، جوادي آملي، عبدالله، معاد شناسي، ج 21، ص222.
    [5] . ر.ك، منازل الآخره، شيخ عباس قمي، ص 50، به نقل از زاد المعني.
    [6] . همان، ص 50.
    [7] . محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 6، ص 220، حديث 15، بحق اليقين مجلسي، ص 489.
    [8] . الوهابيه في الميزان، جعفر سبحاني، ص 133، به نقل از صلح الاخوان، ص102.
    [9] . همان، ص 133 به نقل از فرقان القرآن، ص 133.
    [10] . شيخ عباس قمي، منازل الآخره، ص 28 به نقل از قطب راوندي، و نيز در روايتي از امام باقر ـ عليه السّلام ـ به نقل از كليني .
    [11] . همان، ص 29.
    [12] . محمد بن يعقوب كليني، الفروع من الكافي، 3، 236، كتاب الجنائز، باب المسأله في القبر حديث6.
    andisheqom.com

    مهتاب روی آب

    بسم الله الرحمن الرحیم

    مرگ به سوی ما نمیاید بلکه ما بسوی مرگ میرویم امیر المومنین ع فرمود: هر نفس گامی به سوی مرگ است

    مرگ واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی ماست ناگزیریم چگونه مردن را بیاموزیم

    امیرالمومنین ع : وقتی کسی میمیرد مردم میگویند چه باقی گذاشت اما ملایکه میگویند چه پیش فرستاده است

    اگر تقوا و عمل صالح نباشد خیرات دیگران اثر نمیکند.

    شیخ عباس قمی در مقاتیح اورده که : برهرکسی اثار موت ظاهر شود اول کسی که باید به احوال او بپردازد ان شخص خودش است که سفر ابدی در پیش دارد و در خورد ان سفر توشه میابد.

    فرد باید در حالت احتضار به هیچ کس و هیچ چیز غیر خدا فکر نکند و فقط امید به رحمت خدا داشته باشد و منتظر قدم مبارک امیرالمومنین ع باشد و به شفاعت رسول ص و ایمه امید داشته باشد

    در کتب روایی امده که هر وقت احساس کردید موفع رفتن از دنیاست د رحصور دیگران شهادت بدهید و قاید دینی خود را اظهار کنید و برخی بزرگان عده ای از مومنین را به خانه دعوت میکردند و در پایان مهمانی میگفتند که – خ این مهمانی جهت اعلام موت بود- شما شاهد باشید که من شهادت میدهم که خدا یکتاست و به رسالت محمد ص و امام حضرت علی و امام حسن و ... تا حضرت ولی عصر ع و شهادت میدهم به حقانیت دین اسلام و اینکه میزان و مرضاد و مرگ و قبر و وو.. حق است و  ... سپس این شهادت را مکتوب کنید تا مومنین شهادت دهند که ما سخنان تو را شنیدیم و همگی تایید و امضا نمایند و این نوشتار را با مومن دفن کنید بیسار نافع است .

    چه نیکو اقرار کرد عالم واصل شیخ حسن کاظمینی :  اما بعد قرض ندارم حتی یک درهم یک رکعت از نمازهای واجب من در هیچ حالی قضا نشده و یک روز از روزه ام را قضا نکرده اما  ویک درهمم از مظالم بندگان خدا بر گردن من نیست و چیزی برای شما باقی نگذاشته ام جز دو لیره آن هم بر غسل و حق دفن و مجلس ترحیم .

    از این مهیا تر میشود ؟ چنین سبکبال صدای ارجعون را بادل شنیدن

    وجه تسمیه احتضار در بیان شهید در لمعه : حضور ملایک در نزد محتضر حضور بستگان یاا حضور مرگ

    احتضار یکی از سخت ترین لحظات زندگی انسان است .

    واجب است شخص محتضر را روبه قبله کنند طوری که کف پاهایش رو به قبله باشد که اگر بنشیند رو به قبله قرار بگیرد.

    پیامبر اگرم ص فرمودندبه کسی که در حال احتضار است لا اله الا الله را تلقین کنید که هرکسی که اخرین کلامش ین باشد وارد بهشت شود.

    کسی که سخت جان میدهد را مستحب است به مکان صلاتش ببرند که زود راحت میشود.

    و این حدیثی از حضرت صادق است .

    امام سجاد ع فرمود ابو سعید خدری از اصحاب رسول خدا سه روز در حال جان کندن بود خانواده اش او را  غسل داده به مکان نمازش بردند و زود جان داد.

    سوره یاسین و صافات نزد محتضر مستحب است و باعث میشود جان دادن سریعتر شود (استدفاع)

    امام کاظم ع : در نزد مصیبت دیده قران تلاوت نمیکنی مگر ینکه خدا در راحتت شدنش تعجیل میکند.

    این دعا خیلی مستحب است که برای محتضر طوریبخوانند که بفهمد و بهتر است که تکرار کند:

    اللهم اغفر لی الکثیر من معاصیک واقبل منی الیسیر من طاعتک یا من یقبل الیسیر و یعفو عن کثیر اقبل منی الیسیر و اعف عنی کثیر انک انت العفو الغفور

    مکروه است جنب و حایض نزد محتضر باشد چون ملایک اذیت میشوند

    مکروه است چیزی روی شکمش بگذارند حتی یک لحاف

    در نزد محتضر زیاد گریه کردن مکروه است

    زن تنها یا زنان به تنهاییی مکروه است نزد محتضر باشد

    واثله بر بیماری وارد شد و به او گفت که به من بگو گمان تو به خدا چگونه است ؟ گفت در غرقاب گناه فر رفته ام و در شرف هالگم اما به رحمت خدا امیدارد اثله تکبیر گفت و اهل خانه تکبید گفتند سپس گفت الله اکبر من از پیامبر خدا شنید م که فرمود خداوند فرموده است که من در نزد گمانی هستم ک بنده من دارد پس هرچه خواهند به من کمان کند

    وظایف ما در برابر محتضری که جان داده ست یعنی میت

    چشمان را ببندید تا صورتش قبیح نشود

     دست ها و پاها را صاف کنید تا برا ی غسل اماده شو

    چانه اش را با یک دستمال ببندید تا شل نشود

    مستحب است به تاسی از ایمه اطهار پارچه ی روی ان بیندازید

    نزدش یاسین و صافات بخوانید و اگر شب مرده نزدش چراغ روشن کنید در دفن او عجله کنید زیرا این گرامی داشتن انن انسان است مگر در مواردی که نباید عجله کرد

    پیامبراکرم ص در تشییع جنازه بسیار محزون بود و متفکر وبا خود گفتگو میکرد.

    اگر طفلی قبل از چهار ماهگی بمیرد غسل ندارد فقط در پارچه ای میپیچند وبدون غسل دفن میکنند

    سه غ سل برای میت واجب است : اول با اب و سدر بعد با اب و کافور و بعد با اب خالص

    کسی که در حال حیض یا جنابت مرده همان غسل میت براش کافیست و غسل حیض و جنابت لازم نیست او را بدهند

    امام رضا ع فرمودند: علت غسل دادن یت این است که بدین وسیله طاهر و نظیف شده و از الودگیها امراضو و... پاکیزه میشود چه انکه انسان پس از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقا میکند لذا مستحب است که وقتی  بر خدا عزو جل و اهل طهارت وارد میگردد و انها وی را مس نموده و او نیز با انها تماس پیدا میکندطاهر و نظیف باشد و بواسطه طهارت توجه حضرت حق را جلب نماید و از حضرتش خواسته خود را طلب کند و بخواهد که شغاعت شفعا را در حق او بپذیرد.

    مستحب است در حال غسل پای میت رو به قبله باشد

    بعد از غسل خشک کردن بدنن میت یعنی تنشیف مستحب است

    اگر ناخن مو یا هرچیزی از میت جدا شد واجب است با او دفن شود و در زمان حیات اگر جزیی جدا شد مستحب است دفن شود.

    حنوط بعداز غسل واجب است و ان این است که کافور تازه و معطر – که عطرش رفته باشد کافی نستت – به محل های سحده بمالندو مستحب است که سر بینی هم بمالند و مستحب است که ب ان تربت سید الشهدا هم محلوط کنند که البته در این صورت به پاهاا نباید بمالند فقط ان کافوری که به پیشانی و کف دستها مالیده میشه را میتوان با تربت مخلوطکرد.

    امام صادق ع فرمود: بسیاربکوشید در انتخاب کفن های نیکو برای خود زیرا در قیامت با انها برانگخیته میشوید

    امام موسی بن جعفر ع را در کفنی که قیمتی بود و هزار دینار میارزید کفن کردند در حالیک تمام قران روی ان نوشته شده بود

    میت مسلمان را باید با سه تکه واجب کفن کنند

    لنگ از ناف تازانو

    پیراهن ار سر شانه تا نصف ساق پا

    سرتاسری که از نظر طول بشود دو سرش را بست و از نظر عرض روی هم بیاید

    برای زن مقنعه یا روسری در کفن مستحب است یا سینه بند به طوری که با پارچه ای سینه هایش را محکم کنند

    این جملات خ شعر مستحب است روی کفن نوشته شود که حضرت علی ع روی کفن سلمان نوشتند: وفدت علی الکریم بغیر زاد / من الحسنات والقلب السلیم / و حمل الزاد اقبح کل شی / اذا کان الوفود علی الکریم .

    حدیث سلسله الذهب را روی کفن بنویسند مستحب است قران روی سینه یا بالا ی سر میت درقبر مستحب است

    دو جریده از درخت خرما سدر یا هر درخت دیگری مستحب است از استخوان گردن تا درازی نیم متر بگذارند که هر قدر ضخیم تر و ترو تازه تر باشد بهتر است که دیر تر خشک شود.

    و در طرف راست بین بدن و لنگ قرارش میدهن و در طرف چپ بین پیراهن و سرتاسری .

    صاحب عروه میگوید که این گذاشتن جریده از مستحبات موکد برای شیعیان است حتی ربرای بدکاران

    صاحب عروه میگوید اگر یادمانر فت ان را روی قبر میت ه م قرار دهیم کافی است و پیامبر برای کسی که در قبر عذا داشت چنین کردند که طلب فرمود که قطعه چوبی را و ان را نصف کردند و یکی از ان دو را بالای سر و دیگری را پایین پا قرار دادند و فرمودن تا زمانی که این دو چوب مرطوب است در عذابش تخفیف داده میشود.

    انسان باید توجه کند که این جیفه ای که تا ساعاتی دیگر قرار است بین خروارها خاک مخفی شود بخاطر مومن بودن و اسلام داشتن چنین اکرام میشود و چقدر مقدمات قرار داده اند برای ان

    رسول خدا ص فرمود: کسی که جنازه ایر را تشیع کند با هر قدمی که برمیدارد تا زمانی که بر گردد صد هزار حسنه خواهد داشت و صد هزار هزا رگناه از ا محو میشود و صد هزار هزارر درجه پیدا خواهد کرد و اگر بر میت نماز هم بگذارند صد هزار هزرا ملک او را تشییه میکنند که همه باری او استغفا رمیکنند و...

    امام صادق ع : هر گاه جنازه ای را بر دوش کشیدی تصور کن این تو هستی که بر دوشت میکشند.

    رسول خدا ص : هر کس بر جنازه الی بخنند خدای متعال زور قیامت او را در برابر مردم سبک میکند و دعایش را ستجا نمینماید.

    تشییع کننگاه در زیر تابود مستحبت است که از طرف راست میت در جلوی تابوت شرووع کند و بعد از مدتی در طرف خلاف عقربه های ساعت جای خود را عوض کند تا تمام گوشه ها ی تابوت را به دوش کشیده باشد.

    امام باقر ع : هر گاه 40 نفر مومن برای مومنی نماز بخوانند و دعا کنند دعاها در حق میت مستجا میشود

    در نماز میت لازم نیست که وضو  یا غسل یا حتی تمیمم کنیم و لازم هم نیست که بدن یا لباس پاک باشد اما همه اینها مستحب است

    زن حایض اگر برای نماز میت حاضر شد برود در صفی تنها بایستد و این مستحب است چون نماز میتت در حقیقت نماز نیست بلکه صلاه به معنا لغوی غ منقولش است یعنی دعا خ

    نماز میت یک نیت قربت و 5 تکبیر اس و خواندن دعاهایی بعد از 4 تکبیر اول مستحب است و تکبیر 5 پایان نمازست

    وقت دفن مستحب است کهزیر صورت او تربت بگذارند و بعداز دفن روی قبرش اب بریزند از سمت راست بالای سر یک دور و اضافه را وسط قبر

    ص 90

    چهار تلقین مستحب است :

    درحال احتضار

    در حال غسل و تکفین

     لحظه دفن

    بعد از دفن

    برای تلقین بعد از دفن مستحب است که فرد دهان را نزدیک سر میت بیورد و قبر را با دو دستش بگیرد

    استحباب اب پاشیدن روی قبر از 40 روز تا 40 ماه بعید نیست (عروث الوثقی) یعنی بعد از 40 روز یا ماه دیگر مستحب نیست ؟؟؟

    پدر داخل قبر فرزند بشود مکروه است . قبر را مثل کوهان شتر درست کردن مکروه است . خویشان روی مرده خاک بریزند مکروه است . غذا خوردن نزد صاحبان عزا مکروه است و رسم جاهلی است اما سنت اسلام این است که تا سه روز برای صاحبان عزا غذا ببرند (عروه الوثقی)

    بلند ردن قبور بیش از 4 انگشت مکروه ست . روی قبرها بدون ضرورت راه رفتن مکروه است

    قرار دادن دو میت در یک قبر یا تابوت مکروه است .

    مستحب است همه در مسدود کردن قبر همراهی کنند الا خویشان

    پیامبر اگرم بعد از دفن سه مشت خاک وی قبر میریختند

    لحد یک فرو رفتگی به اندازه تمام قامت میت است به سمت قبله که مرده را در ان قرار میدهند و از بالای قبر معلوم نیست که مرده در ان است و علت گذاشتن لحد این است که روح مدتی طوولانی با جسم هم نشین بوده و از ان دل نمیکند و از هر گونه بی توجهی یا بی احترامی نسبت به جسم آزرده میشود مثل ریحتن مستقیم خاک روی جسم .

    فرزند یکی از اصحاب امام صادق ع از دینا رفت و امام در مراسم دفن حاضر بود و پدر فرزند امد تا روی او خاک بریزد امام صادق ع دست او را گرفت و فرمود شما خاک نزیر و هر کس هم ه رحم میت و اقولم اوست خاک نریزد ایشان فرمود :" شما را نهی میکنم از ریختن تخاک بر اقوان و خویشانتان زیرا این کار باعث قساوت قلب میشود و هر کس قلبش قساوت پیدا کرد از خدا دور میشود.علل الشرایع ج 1

    امام صادق ع فرمود: مادامیکه خاک قبر به واسطه اب تر باشد از صاحب قبر عذاب برداشته میشود

    امام صادق ع : تسلیت کویی بعد از دفن واجب است و در این تسلیت گویی همین که صاحب مصیبت تورا ببیند کافی است وسایل الشیعه

    پیامبر ص فرمود به او بگویید: خدا اجرتان بدهد و شما را رحمت کند

    با او مصافحه کنید  وو دست بدهید و معانقه و و بوسیدن کنید.

    که رسول خدا فرمود: باعث ارامش مومن است

    امام صادق ع فرمود: همانا میت شاد میشود به سبب ترحم و استغفاری که برا او میکنند همان گوه که انسان زنده به سبب هدیه ای که به سوی او فرستاده میشود شاد میگردد بحار ج 55

    میت در قبر تنها میماند  ازرو مکند که بستگاننش او را تنا نگذارند ان هم در خانه ای که شفیعه محشر حضرت صدیقه اطهر سلام الله علیها به حضرت علی ع فرمود که شب اول قر تنهایم نگذار و برایم قران بخوان تا من با این خانه انس بیگیرم

    یعنی شب تا صبح بمانند مستحب است ؟؟؟

    لحظه ورود به قبر وحشتناک ترین لحظه انتقال بشر است و اوج نیاز انسان به ترحم و مهربانی

    حضرت رسول ص به حذیقه فرمود : هیچ لحظه ای سخت تر ار  شب اول قبر برا میت نیست پس با صدقه دادن به مردگانتان معربانی کنید و اگر تنوانستی دو رکعت نماز بخوانید

    در ادامه فرمود خدوند درمان الحظه هزار فرشته به سوی قبر میت گسیل میدادر که هر کدام از انان یک جام حله دارد و تا روزی که صور قیامد دیده میشود تنگی و فشار قبر او به وسعت مبدل میشود  به شماره هر چیز که افتاب به ان میتابد به نماز گزار کار نیک عطا شده و مقامش چهل درجه بالا برده میشود فلاح السائل ص 166

    در نماز وحشت یک نقر بخواند کافی است (رساله مراجع) یعنی مابقی که میخوانند زاید است و تاثیری بر میت ندارد؟؟؟

    اگر سنت حسنه غذا نخوردن در نزد صاحبان عزا در میان ما جاری مشد ثمران ان این ها بود

    اموال میت اسرا ف و تبذیر نمیشد

     به موقع به وصیت نامه میت پیرامون حقوق به جا مانده و غیره عمل میشد

    استغفار و تلاوت قران  هدیه دادن و صدقه دادن برای میت در فرصت عالی به اثل صدقه صورت میگرفت

    یعنی اطعام خویشان صدقه براصی میت محسوب نمیشود؟؟؟؟

    اامام صادق ع : کسی که در اثر مصیبت که بر او وارد شده بر جان خویش میتر سد ا زچشمانش اشک جاری کند تا بدین وسیله دلش ارام گیرد وسایل االشیعه ج 2

    صاحب عروه در ص 314 منویسد اخباری که دلالت ب معذب شدن میت از گریه اقوام شود ضعیف است و منافات دارد با قول ولا تزر وازره وزر اخرا یعنی از گریه و زاری  بستگانش نفعی نمیبر مگر گبریه طفل در عزای پدر یا مادرش

    پیامبر فرمود: حقیقتا هدایای زندگان برای مرده ها دعا و استغفار است

    مستحب است دفن کردن اقوام رو خویشان در کنار یکدیگر

    مکروه است شب هب زیارتاهل قبور رفتن مرحوم سید بد الکریم کشمیری در علت این موضوع فرموده اند که : ارواح مومنین هر شب با پیامبر ص جلسه و گفتگو دارند لذا حضور زنده سبب میشود میت به اجبار جلسه را ترک کند و ین خود باعث ازردن اوست .

    امم رضا ع فرمودند اگر این صلوات در قرستان مسلمین یک بار خوانده شود تا ده سال و اگر دوبار خوانده شود تا چهل سال و اگر سه بار خوانده شود تا ابد عذاب ار هل قبرستان برداشته میشود و اگر بر سر قبر پدر و مادر خانده شود حق انها ادا شده است

    ان صلوات در کت شریف مصباح الهدی شرح کلام عارف بالله اسماعیل دولابی در ص 279 امده :

    الله صل علی محمد و ال محمد ما دامت الصلوات و صل علی محمد و ال محمد مادامت البرکات  صل علی محمد و ال محمد ما دامت الرحمه اللهم صل علی رو محمد و ال محمد فی الارواح و صل علی جسد محمد و ال محمد فی الاجساد و صل علی قبر محمد و ال محمد فی القبور و صل علی صوره محمد و ال محمد فی الصور و صل علی تربه محمد و ال محمد فی التراب و صل علی نور محمد و ال محد فی  الانوار برحمتک یا ارحم الراحمین

    عروه الوثقی : سزاور است مومن قبر خودش را اماده کند چه ر حال مریضی چه در حال صحت و رجحان دارد که داخل قبر شود و در ان قران بخواند تدارک نمودن قبر دو معنا دارد 1 خودت حفر کن 2 محل دفن خودت را مشخص کن

    مستحب است در غسل میت مبادرت کنند خداوند در ماجات حضرت موسی انگاه که پرسید برای کسی که میت را غسل بدهد چه پاداشی است ؟ خداوند فرمود :او را از گناه یشویم همانگونه که از مادر متولد شه است

    مخفی کردن مرگ انسان از فرزندان و اقوامش مکروه ست مگر به جهتی رحجان داشته باشد.

    اگر مدری در مرگ همسرش یا فرزندش  لباس بشکافد باید کفاره قسم بدهد یعنی 10 فقیر سیر کند یا بپوشاند یا سه روز روزه بگیرد

    یکسری خرافات در مورد میت و امور مربوط :

     غسال باید شش مرده را غسل داده باشد که میت دیگری درا غسل بدهد این حرف را نه شرع فرموده نه عقل

    دفن باید صبح تا ظهر انام شود و بعد از غروب افتاب انجام نشود

    رفتن به کنار قبر در اولین صبح بعد از دفن قبل از سپیدهدم

    روشن کردن چراغ بر سر قبر میت جهت رفع تر س میت در گور

    یهمراه مرده میتوان چیزهایی را دقن کرد و این سنت است امام سجاد ع در هر سال هفت ثَفِنَه از مواضع سجه خود را جمع میکرد و ومفرمود با ایشان دفن شود که این ها همان پینه ها بوده اند که بر دستها و... یجاد میشده است

    ایت الله میلانی در درجریانی لباس اخرتش را با اشک 40 جوان بر امام حسین ع متبرک کردن

    اقای مرعشی در وصیت نامه اش نوشته سجاده ای که 70 سال روی ان نماز شب خوانده ام را بمن دفن کنید و لباس سیاهی که در ماه های محرم و صفر پوشیده بودم با من دفن شود و تسبیحی که با ان در سحر ه به عددش استغفار کرده اما با من دفن شود و سفارش میکنم که دستمالی که اشک های زیادی در رثای جدم حسین مظلوم و اهل بیت مکرم او ریخته ام و با ان پا کنموده ام بر روی سینه ام درکفنم بگذارند و ققران کوچلی را به هنگام دفن در دست راست من بگذارند و نیز قوطی حلبی  محتوای اب زمزم سوراخ کرده را به هنگام دفن در قبرم بپاشند.

    پنابراین اگر پلاک و مدرکی ظاهری از نبدگی در مثابل پرودگار در کنارمان قرار گیرد گویا د تحفیف عذاب یا گرفتن مواعید الهی و ایه از نزد خدایی که عمری تن به اطاعتش سپپردیم موثر افتد امین 

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    ابراهیم رفتن کنار قبرصبح زود : سوال من این بود رفتن به کنار قبر در اولین صبح که ندادید

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 15 روز قبل
    0

    دلیل خاک سلامی چیست

    ناشناس 15 روز قبل
    0

    دلیل خاک سلامی چیست

    ناشناس 3 ماه قبل
    0

    خداوند تمام اموات از دست رفته را بیامورزد و از گناه ایشان بگذرد ...قشنگ ترین چیز دنیا فقط توبه

    فاطمه 4 ماه قبل
    0

    القلب حرم الله....

    قلب حرم خداست

    شما نوشتید «مکتب»که غلط است.

    ابوالفضل 5 ماه قبل
    3

    سلام و درود ،خداوند تمامی رفتگان رو بیامرزه ،

    حالا اینجا سوال پیش اومده یعنی صبح قبل از سپیده دم که برای بار اول متوفی که میرن،همش خرافاته؟؟؟

    ممنون میشم اگه جواب بدین یا راهنمایی کنید

    ناشناس 9 ماه قبل
    1

    و

    علي فرداميني 9 ماه قبل
    3

    سلام من هميشه فكر ميكردم در طلوع آفتاب صبح بعد از تدفين روح برده ميشود ولي چندي پيش متوجه شدم كه شب اول تا حتي ٣٤ سال ادامه داشته باشد خداوندا بما رحم بفرما و ما را بحق محمدٍو آل محمد ببامرز يا ارحم الراحمين

    ابراهیم رفتن کنار قبرصبح زود 9 ماه قبل
    4

    سوال من این بود رفتن به کنار قبر در اولین صبح که ندادید

    ناشناس 2 سال قبل
    0

    نمیدونم چراادامه نداشت باید قران واینجورچیزاداخل قبر بزاریم تاثیر داره یانباید بزاریم

    ناشناس 2 سال قبل
    0

    سید مهدی عسکری ......متنتون خوب بود ولی کامل نبود. غلط املایی زیاد داشت . بهتر بود از روایات موثق پیامبر .وامامان معصوم بیشتر می نوشتید .

    خطبه خواندن صبح اول میت چیست 2 سال قبل
    0

    خطبه ای که صبح اول میت کنار قبررش میخانند چیست

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید