توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    رنگ سبز از ترکیب چه رنگهایی به وجود آمده است؟

    1 بازدید

    رنگ سبز از ترکیب چه رنگهایی به وجود آمده است؟ را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    ترکیب رنگ ها | رنگ شناسی طراحی | طراحی گرافیک|تعرفه طراحی گرافیک

    ترکیب رنگ ها | رنگ شناسی طراحی | طراحی گرافیک|تعرفه طراحی گرافیک

    ترکیب رنگها

    رنگ های اصلی (اولیه):

    رنگ های اصلی شامل سه رنگ زرد، آبی و قرمز است که با این سه رنگ می توان همه ی رنگ های موجود در طبیعت را – حتی رنگ سیاه – به دست آورد. البته حضور رنگ سفید الزامی است. از ترکیب رنگ های اصلی رنگ های ثانویه به دست می آید: نارنجی -> زرد + قرمز

    رنگ های ثانویه: بنفش -> قرمز + آبی

    رنگ های اصلی: سبز -> آبی + زرد

    رنگ های مکمل: رنگ های مکمل در واقع نوعی تضاد هستند که به هنگام مشاهده همدیگر را طلب می کنند و در کنار هم ایجاد تحرک می کنند و یکدیگر را کامل می کنند. هرگاه دو رنگ مکمل باهم ترکیب شوند نتیجه خاکستری خواهد بود و تحرک آن از بین خواهد رفت و رنگی خنثی بدست خواهد آمد. اما دو رنگ مکمل در کنار هم موجب درخشانی و جلوه یکدیگر هستند. در طبیعت رنگ های مکمل در کنار هم به زیبایی مشاهده می شوند چنان که گل سرخ در میان انبوهی از برگ های سبز قرار دارد. تضاد رنگ های مکمل از ساده ترین تضادهاست. رؤیت یک رنگ باعث می شود تا مکمل آن رنگ بر روی رنگ همجوار آشکار گردد. می توان همه ی رنگ های مکمل را دو به دو با نسبت های نامساوی و مساوی با هم ترکیب نمود و طیف وسیعی از خاکستری های رنگی به دست آورد.

    مکمل رنگ قرمز <- رنگ سبز (آبی + زرد)

    مکمل رنگ زرد <- رنگ بنفش (آبی + قرمز)

    مکمل رنگ آبی <- رنگ نارنجی (زرد + قرمز)

    کنتراست صد در صد رنگ -این تضاد مبین کنتراست صد در صد حاصله از رنگ می باشد (جدا از کنتراست تیره-روشنی) و در عین حال همان کنتراست همجواری دو رنگ مکمل اند که از طرفی در مورد بعضی رنگها در تضاد با تاثیرات هماهنگی قرار می گیرند. تصویر گامی هماهنگ از خاکستری هایی است که از ترکیب رنگهای مکمل بوجود آمده اند.گام مزبور ترکیب شده از دو جفت رنگ مکمل نزدیک به هم می باشد که خاکستری در همین گام بر دو جفت دیگر غالب است.

    رنگ و کنتراست:

    کنتراست به معنای تضاد است و یکی از اصل های پایه ای رشته های گوناگون هنر است. تضاد و کشمکش متقابل عناصر اثر هنری موجب برقرار شدن ارتباطی منطقی ولی متضاد بین اجزا می شود و در تاثیرگذاری اثر بسیار موثر است، چرا که درک انسان از بسیاری چیزها با تجربه و مقایسه ی شکل، کیفیت، و معناهای آنها به دست می آید. در هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، عکاسی و گرافیک کنتراست های رنگ، تیرگی -روشنی، اندازه، جهت، بافت، پهنی-باریکی، هندسی-غیرهندسی و … به کار می رود و اثر هنری را تاثیرگذار می کند. برای نمونه، رامبراند معمولا از کنتراست شدید تیرگی-روشنی بهره گرفته و با تابانیدن نور در بخش های مورد نظرش که در میان سایه های تیره وسیع در تابلو قرار گرفته اند، بر این بخش ها تاکید می کند.

    رنگ های اصلی:

    آبی- قرمز- زرد

    رنگ های روشن:

    رنگ اصلی + سفید

    رنگ های تیره:

    رنگ اصلی+ سیاه

    رنگ های روشن: وقتی که میزان مناسب رنگ سفید به یک رنگ اصلی بیفزائید به طریقی که هنوز مایه ای از رنگ اصلی باقی بماند ،شما به روشن ترین ویا نامفهوم ترین بیان از رنگ اصلی رسیده اید و اگر تمامی رنگ های اصلی را به این حد رقیق کنید ودر کنار هم به کار برید ، میل بسیاری یه همنشینی پیدا می کنند ویه ترکیبی می رسید که برای القا ء حالتی از سبکی بسیار مناسب است.

    رنگ های تیره: اگر یک رنگ اصلی را به میزانی با سیاه در آمیزید که هنوز اندکی از هویت رنگ اصلی باقی بماند ، آن رنگ را به حداکثر تیرگی رسانیده ایدو ترکیبی از رنگ های تیره با درجات مختلف فضایی بسته ، محدود وقالب گرفته به وجود می آورد . اگر در چنین فضایی شیئی را قرار دهیم که رنگ روشن تری نسبت به فضای اطراف خود داشته باشد ، گویی برآن نور تابانده ایم به قابی برای را می پوشاند ودر عین حال ی و کاملابًرجسته کرده ایم . مشکی زواید غیر ضرور نمایش ارزش اشیاء ومحصول مورد مورد نظر بدل می شود. رنگ های تیره چون رنگ ها یقرمز ،ارغوانی تیره ،سبز تیره ویا آبی تیره ، احساسی از بزرگی و قدرت و فرادستی را منتقل می کند وبه وسایل ومحصول ما نیز ارزش و قداس ت ویژه ای می بخشد. تأثیر آن وقتی به نهایت می رسد که در بین گروهی از رنگ های روشن تر به کار گرفته شود.

    رنگ های گروه کار:

    از میان رنگ ها ، سه رنگ سبز ، قرمز و زرد را رنگ های گروه کار می نامند و رنگ آبی غیر فعال و آرامش دهنده و با کار و فعالیت ارتباطی ندارد ، بلکه به آرامش و خشنودی مربوط می شود . از لحاظ توانایی شان برای ایجاد و حفظ عمل مؤثر ایفا « گروه کار » نقش هایی که این سه رنگ می نمایند ، عبارتند از : موجب نرمش پذیری اراده می شود . این نرمش پذیری به شخص امکان می دهد تا : « سبز » در برابر مشکلات ایستادگی کند . از طریق این ایستادگی است که شخص می تواند کاری را به انجام رساند و بدین سان موجب کسب احترام بیشتری برای خود شود . نیروی اراده را به وجود می آورد ، این نیرو خواهان عمل و کارآیی است و این امر نیز : « قرمز » به نوبه خود موجب خشنودی خاطر می گردد ، زیرا فعالیت مناسبی را انجام داده است . موجب لذت ارادی از عمل گردیده و به شخص توانایی پیش بینی وضع خود و نتایج : « زرد » فعالیتش را درآینده می دهد . حتی از آن هم فراتر رفته و شخص را وادار به تفکر می کند.

    جدول ترکیب رنگها

    قرمز + زرد = نارنجی قرمز زیاد + زرد + آبی = خرمایی

    آبی + قرمز = بنفش قرمز کم + زرد + آبی = قهوه ای

    آبی+ زرد = سبز آبی + زرد = سبز

    سبز + مشکی = سبز لجنی آبی + قرمز =بنفش

    آبی + سفید = آبی آسمانی آبی+ سیاه =سرمه ای

    قرمز + مشکی = زرشکی آبی + سفید آسمانی

    (قرمز+ صورتی سیر= زرشکی ) آبی + سیاه +سفید =طوسی

    زرد(کم) + آبی +سفید = فیروزه ای زرد+قرمز= نارنجی

    نارنجی +قهوه ای = حنائی زرد+آبی=سبز

    سبز + آبی = فیروزه ای پر رنگ زرد+ سفید = نخودی

    آبی + کمی مشکی = سورمه ای زردکم + آبی + سفید = فیروزه ای

    سفید + سیاه = خاکستری زرد + آبی کم + سفید = لیمویی

    قرمز + سفید = صورتی زرد زیاد + + آبی + سفید کم = مغز پسته ای

    مشکی + قرمز +زرذ = قهوه ای روشن صورتی + زرد = کرمی

    صورتی + زرد = کرم آسمانی + سیاه + طوسی

    سیاه + زرد = قهو های مایل به سبز قهوه ای + زرد + سفید = اکر

    قهوهای + قرمز = گلبه ای زرد + سفید + قهوه ای + اکر = طلایی

    نارنجی + زرد = خردلی آبی + زرد + سفید = ارغوانی

    سیاه+ نارنجی = قهوه ای سبز + قرمز = بلوطی ( شکلاتی )

    سفید+ آبی تیره= آبی روشن زرد + سیاه کم + سفید = سیر

    قرمز+ بنفش= بنفش مایل به صورتی سیاه کم + زرد + آبی = یشمی

    زرد+ سفید= لیمویی زرد + آبی کم + قرمز کم = رنگ گونه

    قرمز کم + آبی = نیلی سیاه + سفید = انواع خاکستری

    قرمز زیاد + آبی = سرخابی زرد + سفید + آبی = ارغوانی

    قرمز + سفید = صورتی آبی + زرد + سفید = سبز روشن

    قرمز + سیاه = جگری آبی + زرد = سبز روشن خنثی

    سفید + قرمز + زرد + قهوه ای = رنگ معمولی صورت

    توجیه پذیرفته شده ی آن زمان این بود که نور در حین عبور از منشور، تغییر شکل پیدا می کند؛ یعنی ابتدا به رنگ قرمز در می آید و بعد از گذشتن از لایه های ضخیم تر شیشه، طوری تغییر می کند که به رنگ سبز و در نهایت، بنفش تبدیل می شود . این توجیه، هیچ یک از خواص مشخص این پدیده را توضیح نمی داد و به پرسش های مربوط به این زمینه نیز پاسخی نمی داد. مثلا اگر واقعا ضخامت شیشه است که رنگ نور خروجی را تعیین می کند، پس چرا وقتی نور سفید از یک شیشه ی معمولی می گذرد، رنگی تولید نمی شود و چرا الگوی رنگ ها زمانی که باریکه از نزدیکی یال منشور یا نزدیک قاعده می تابد، فرقی نمی کند؟ نیوتون نیز مانند انیشتین که بیش تر ایده های انقلابی، طی دورانی به ذهنش خطور کرد که ارمند اداره ی ثبت اختراعات تقریبا ارتباط علمی با بیرون نداشت، بیش تر کارهای مهم خود را در سال های شیوع طاعون 1665,1666 آغاز و تکمیل کرد، سال هایی که دانشگاه کمبریج بسته بود و وی همراه مادرش در وولستورپ زندگی می کرد .1642 )و مجموعه ی آزمایشاتی که – درک امروزی ما از نور و رنگ، از اسحاق نیوتون ( 1726 در 1672 منتشر کرد، شروع می شود . او نخستین کسی بود که مفهوم رنگین کمان را درک کرد؛ وی نور سفید را با یک منشور منکسر کرد و آن را به اجزای سازنده ی خود تجزیه کرد. نظر نیوتون چنین بود:در آن جا من برای خودم یک منشور مثلث القاعده از شیشه ساختم تا پدیده ی مشهور رنگ ها را آزمایش کنم. در ابتدا مشاهده ی رنگ های زنده و جذابی که به این وسیله تولید می شد، سرگرمی بسیار لذت بخشی بود؛ اما پس از مدتی تصمیم گرفتم آن ها را دقیق تر بررسی کنم. با کمال تعجب دیدم که این نورها به شکل دوک خارج می شوند نه به شکل دایره ای که از قوانین پذیرفته شده ی شکست نور انتظار داشتم! و دیدم که نوری که به یک سر تصویر نزدیک بود، خیلی بیش تر از نور سر دیگر شکسته شده است. و به این ترتیب معلوم شد که علت واقعی تجزیه شدن نور و بسط یافتن تصویر آن است که نور از پرتوهایی با قابلیت شکست متفاوت تشکیل می شود. به بیان دیگر، به نظر نیوتون، نور سفید تغییر شکل پیدا نمی کند بلکه از لحاظ فیزیکی به اجزای تشکیل دهنده اش (که رنگ هایی متفاوت دارند) تجزیه می شود و علت این امر، تفاوت در قابلیت شکست شیشه برای رنگ های متفاوت است. نیوتون آزمایش هایش را با این استنتاج متوقف نکرد. او منشور دیگری را بر سر راه نور تجزیه شده گذاشت و چنین مشاهده کرد: زمانی که هر کدام از این پرتوها به خوبی از انواع دیگر جدا می شد، از آن به بعد، رنگ خود را به طور کامل حفظ می کرد و در اثر هیچ یک از تلاش های من، کوچک ترین تغییری نمی کرد.

    نیوتون این آزمایش را تعیین کننده تشخیص داد: اگر منشور، نور سفید را به اجزای طیفی آن تجزیه می کند، باید امکان معکوس کردن این فرایند هم وجود داشته باشد، یعنی باید بتوان تمام رنگ های رنگین کمان را با هم ترکیب کرد و دوباره نور سفید به دست آورد. عالی ترین و عجیب ترین ترکیب به سفید مربوط است. هیچ یک از انواع پرتوها نمی تواند به تنهایی این ترکیب را ایجاد کند. نور سفید همواره مرکب است و برای ساختن آن تمام رنگ های یاد شده، ضروری اند و باید به نسبت مناسب با هم درآمیزند. اشتباه است اگر تصور کنیم همگان توضیح نیوتون را پذیرفتند؛ برعکس: از بحث هایی که انتشار نظریه ی نورم برانگیخت، چندان آزرده شدم که وقتی آرامش و خونسردی ام همچون سایه ای گریزان از دست رفت، نابخردی خود را در ترک موهبتی چنان بزرگ سرزنش کردم. یکی از جنبه های بارز کار نیوتون، کاربرد زیبای چیزی است که امروزه آن را روش علمی می نامیم. نیوتون پس از رسیدن به این فرض که رنگ های ناشی از تجزیه ی نور، نتیجه ی وابستگی ضریب شکست به رنگ هستند، نتیجه گرفت که:

    -1 اگر رنگ معینی دوباره از منشور بگذرد ، نباید تجزیه شود.

    -2 ترکیب مناسب رنگ های طیفی باید دوباره نور سفید تولید کند.

    پاشندگی در تمام مواد وجود دارد. هر کسی از منظره ی رنگین کمان لذت برده باشد، شاهد تجزیه ی نور سفید به وسیله ی آب بوده است. توجه کنید که رنگ بنفش -آبی در پایین رنگین کمان و رنگ قرمز در پایین آن دیده می شود. البته ناظر به طرف خورشید نگاه نمی کند؛ بلکه در خلاف جهت نگاه می کند. به این نکته هم توجه کنید که بقیه ی نورهای رنگین کمان مثل سبز و … در شکل نشان داده نشده اند اما تمام آن ها نیز در نور خورشید وجود دارند و در قطره های آب باران، شکست پیدا کرده و مانند رنگ قرمز و بنفش نشان داده شده در شکل، به چشم می رسند.

     -1 نارنجی + آبی = (زرد + قرمز) + آبی = سیاه (خاکستری)

    -2 بنفش + زرد = (آبی + قرمز) + زرد = سیاه (خاکستری)

    -3 سبز + قرمز = (آبی + زرد) + قرمز = سیاه (خاکستری)

    بنابراین متوجه می شویم که محصول این سه ترکیب چیزی جز خاکستری نیست . اما تنها در صورتی که این ترکیب ها در تناسب علمی خاص خود ترکیب شوند نتیجه اینچنین خواهد بود و در غیر اینصورت خاکستری بدست آمده به یکی از رنگهای ناب متمایل خواهد بود . درنتیجه محدوده رنگهای خنثی خود شامل طیف وسیع و متنوعی خواهد بود. کلیه رنگهای خنثی بعلاوه رنگهای ناب مجموعه ای را تشکیل می دهد که اگر برای هرکدام درجات تیرگی و روشنی را هم در نظر بگیریم کلیه رنگهای موجود در طبیعت را شامل خواهد شد . حال که ارتباط را دانستید. می توانید براحتی رنگ مورد نظر خود را هنگام کار بیابید یا ترکیب کرده وبسازید . در حیطه رنگهای ناب مشکل چندانی وجود ندارد. وشما به راحتی آنرا در طیف رنگهای ناب پیدا خواهید کرد. اما اکثر رنگهای طبیعی شامل مجموعه رنگهای خنثی می شوند . و هرچه از خلوصشان کاسته شود یافتن مکان آنها در طیف رنگ مشکلتر خواهد بود. برای شروع حدس بزنید رنگی را که می بینید به کدام قسمت از طیف رنگهای ناب تعلق دارد .سپس آنرا با رنگ مکملش یا یک خاکستری ترکیب کنید .وسپس برای رسیدن به درجه روشنایی مطلوب آنرا با سفید ترکیب کنید و این کار را تا رسیدن به رنگ مورد نظر ادامه دهید.

    به مثالهای زیر توجه کنید:

    رنگ خاکستری طبق آنچه در متن درس عنوان کردیم خاصیت سه رنگ اصلی را در خود دارد. ودر نتیجه با هر رنگی که ترکیب شود نقش رنگ مکمل را ایفا می کند و رنگ مورد نظر را خنثی می کند.

    مثلا: خاکستری + آبی = (آبی + قرمز + زرد ) + آبی = ( قرمز + زرد) + آبی= نارنجی+ آبی = آبی خاکستری

    در ابزار مختلف نقاشی گاهی شفافیت ودرخشش نقش رنگ سفید را بازی می کند مثلا در آبرنگ بجای افزودن رنگ سفید تنها آنرا با آب بیشتر ترکیب می کنیم . تا لایه شفاف تری راایجاد کند.

    نوشته: مسیب استوار

    منبع مطلب : novik.ir

    مدیر محترم سایت novik.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تمام رنگ‌ها از ترکیب این 3رنگ ساخته می‌شود

    یکی از عناصر اصلی دکوراسیون و چیدمان خانه ها، مسئله بکار گیری رنگ است. به خصوص استفاده از رنگ در دکور خانه که بسیار مهم است و در روحیه افراد تاثیر می گذارد. به خصوص سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد که تمام رنگها از ترکیب این سه رنگ ساخته میشود.

    اهمیت رنگ بکار رفته در خانه ها، از آنجا بیشتر می شود که در طول شبانه روز اغلب مردم، بیشترین زمان خود را خانه می گذرانند. به همین دلیل رنگ آمیزی خانه تاثیر زیادی را بر روحیه افراد میگذارد. به همین جهت با پیشرفت علوم مختلف از جمله علم روانشناسی و همچنین پیشرفت معماری و فضاسازی داخلی خانه ها، کم کم توجه به کاربرد و نوع بکارگیری رنگ ها مطابق با اصول و نحوه تاثیر گذاری هر چه بهتر آنها بر روی افراد، مطرح و مطابق با اصول، پیاده سازی شد.

    از این رو با بیشتر شدن امکانات و تنوع دکوراسیون و نحوه چیدمان منزل با استفاده از کاغذ دیواری،کفپوش پارکت لمینت و چیدن وسایل مختلف و همچنین رنگ آمیزی دیوارها، سقف و سایر بخشها متنوع تر ولی در عین حال مشکل تر شده است. اما با این وجود، امکان اینکه بنا به شرایط دکور خانه و همچنین سلیقه هر خانواده به ویژه زوج های جوان بتوان بهترین رنگ آمیزی مورد نظر را برای بدست آوردن یک نتیجه مناسب طراحی و پیاده سازی کرد، وجود دارد. از این رو با شناخت هرچه بهتر رنگ ها می توانید در فضای خانه تان به خصوص اگر قصد اسباب کشی به خانه جدید و یا بازسازی خانه دارید، فضایی شیک و زیبا و از طرف دیگر موثر در روحیه خود و سایر افراد ساکن در خانه را ایجاد کنید.

    تمام رنگ ها از این 3 رنگ ساخته می شوند

    حال با دسته بندی رنگ ها و ترکیب آنها با یکدیگر آشنا می شویم:

    رنگ های اصلی:

    سه رنگ اصلی در علم تئوری رنگ ها، رنگ های آبی، قرمز و زرد هستند که تمام رنگ ها در واقع از ترکیب این سه رنگ به وجود می آیند.

    رنگ های مکمل:

    این رنگ ها شامل سه رنگ بنفش، نارنجی و سبز هستند و هر کدام از آنها از ترکیب رنگ های اصلی دیگر به وجود می آیند. بنفش از ترکیب آبی و قرمز ایجاد می شود، نارنجی از ترکیب زرد و قرمز و رنگ سبز هم از ترکیب آبی و زرد بوجود می آید. این رنگ ها، با یکدیگر هم فاز نیستند و برای استفاده از آنها در یک مجموعه باید خیلی دقت کرد. بطوری که بهتر است هر یک از رنگ های مکمل در کنار رنگ های اصلی بکار برده شوند تا بهترین جلوه را از خود نشان دهند. مثلا ترکیب کوسن های نارنجی در کنار پیش زمینه سبز یا بنفش معمولا ترکیب زیبایی از آب در نمی آید ولی ترکیب نارنجی و زرد می تواند برای بخش هایی از خانه بسیار مناسب باشد.

    رنگ های خنثی:

    این رنگ ها طیف وسیعی دارند و یکی از مزایای استفاده از آنها این است که می توان براحتی آنها را رنگ های دیگر اعم از رنگ های اصلی و یا رنگ های مکمل ترکیب و استفاده کرد. از جمله رنگ های خنثی می توان به رنگ های خاکستری، سفید، بژ، قهوه ای شکلاتی و غیره... اشاره کرد که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند.

    رنگ های گرم و سرد:

    در تئوری رنگها، ویژگی تحت عنوان گرمی و سردی رنگ ها وجود دارد که در واقع بر پایه شدت انعکاس نور از آن رنگ است.به همین جهت این دسته بندی صورت می گیرد و معمولا در دکوراسیون و رنگ آمیزی خانه ها، صحبت از استفاده از رنگ های گرم و یا سرد می شود. البته در حالت کلی، این مسئله یعنی سرد یا گرم بودن رنگ ها، در روانشناسی رنگ ها هم اهمیت دارد. رنگ های گرم را طیف رنگ های نزدیک به مادون قرمز و برعکس رنگ های سرد را طیف رنگ های نزدیک به فرابنفش تشکیل می دهند.

    رنگ های اصلی که تمام رنگ ها از آنها ساخته می شوند

    رنگ آکسان:

    رنگ های آکسان در واقع رنگ های تند و درخشانی هستند که به عنوان مکمل رنگ های دیگر بکار رفته در هر فضایی (از قبیل خانه) بکار می روند. کاربرد اصلی این رنگ ها ایجاد تنوع انرژی و شاداب کردن فضای رنگ های آن محیط است. مثلا بکار گیری رنگ صورتی تند در اتاق یا سالنی که رنگ آمیزی محیط آن با استفاده از رنگ های تیره یا نیمه تیره مانند قهوه ای صورت گرفته است.

    رنگ زمینه:

    رنگی است که در فضای یک محیط بکاربرده می شود از قبیل رنگ های پیش زمینه درب، دیوارها و سقف. این رنگ به نوعی رنگ غالب در آن محیط است و از رنگ های دیگر بیشتر به چشم می آید. از این رو رنگ زمینه، معمولا به عنوان پس زمینه ای در اتاق و یا بخش های مختلف خانه مورد استفاده قرار می گیرد و هماهنگ کردن رنگ های دیگر با آن امری است مهم و کلیدی.

    رنگ های غالب:

    رنگی است که بیشتر از همه به چشم می آید و لزوما رنگ زمینه یا پیش زمینه نیست! بلکه رنگی است که اغلب هنگامی که وارد آن محیط (مثلا خانه یا رستوران) می شویم، بیشتر از بقیه رنگ ها جلب توجه می کند و سریع تر به چشم فرد تازه وارد، دیده شده و بر روی ذهن او تاثیر می گذارد. تصور کنید که وارد یک فست فود یا رستوران شده اید که در بخش هایی از دکور آنجا از رنگ قرمز پررنگ استفاده شده بطوری که بیننده ناخودآگاه توجه اش به آن جلب می شود، این رنگ هر چقدر هم که محدود استفاده شده باشد، رنگ غالب در آنجا به حساب می آید.

    رنگهای هم خانواده:

    رنگ هایی که در یک طیف رنگی قرار دارند و با هم سازگار هستند. این رنگ ها با یکدیگر هماهنگ بوده و براحتی می توان از آنها در کنار هم در محیط خانه استفاده کرد. مثلا خانواده رنگ آبی از یک طرف شامل رنگ های آبی مایل به سبز و از طرف دیگر رنگ آبی مایل به بنفش است.

    منبع مطلب : www.spootawood.com

    مدیر محترم سایت www.spootawood.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ترکیب رنگ ها

    جسم سیاه

    چنانچه به جسمی نوری را بتابانیم، اگر در طیف این نور از رنگهایی که جسم مورد نظر باز می‌تاباند، وجود نداشته باشد، ما آن جسم را به رنگ سیاه خواهیم دید. مثلا جسمی که به رنگ قرمز خالص است، اگر با نور آبی یا سبز خالص روشن شود، از آنجا که طیف رنگی جسم قرمز رنگ دارای رنگ آبی یا سبز نیست، لذا تمام نور تابیده به جسم قرمز رنگ جذب شده و باعث می‌شود که ما آن را به رنگ سیاه ببینیم.

    اجسام شفاف

    اگر به یک جسم شفاف نوری را بتابانیم، جسم را به رنگ نوری که از خود عبور می‌دهد، خواهیم دید. مثلا اگر بهشیشه نور سفید بتابانیم، از آنجا که شیشه تمام رنگها را به یک نسبت از خود عبور می‌دهد، لذا شیشه را سفید می‌بینیم. ولی اگر رنگ شیشه قرمز خالص باشد و نور سفید را بتابانیم، فقط نور قرمز را عبور می‌دهد و به رنگ قرمز دیده می‌شود، ولی اگر رنگ شیشه قرمز خالص نباشد و از ترکیب چند رنگ بوجود آمده باشد، علاوه بر نور قرمز بر حسب رنگهای مرکب شیشه رنگهای دیگر هم دیده می‌شوند.

    رنگهای اصلی

    رنگهای اصلی رنگهایی هستند که از ترکیب آنها به نسبتهای معین می‌توان کلیه رنگها را بدست آورد، ولی همیشه رنگی که از ترکیب رنگهای مزبور تولید می‌شود، از رنگ معادل خود در طیف روشن‌تر است. رنگهای اصلی گروههای متفاوتی دارند و مهمترین آنها عبارتند از:

    ·         گروه قرمز و سبز و بنفش

    ·         گروه زرد و آبی و قرمز

    رنگهای مکمل

    دو رنگ را مکمل یکدیگر گویند وقتی که از ترکیب آنها نور سفید بدست آید. رنگهایی که از ترکیب آنها با نسبت معین رنگ سفید بدست می‌آید، عبارتند از :

    ·         قرمز با سبز آبی رنگ

    ·         سبز با ارغوانی

    ·         زرد با نیلی بنفش رنگ

    ·         نارنجی با آبی نیلی رنگ

    ·         آبی با قرمز مایل به نارنجی

    ·         نیلی با نارنجی مایل به زرد

    ·         بنفش با زرد مایل به سبز

    رنگهای اصلی

    در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند زیرا دانه های رنگی تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگهای دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می آیند

    رنگهای فرعی

    سبز، نارنجی و بنفش رنگهایی هستند که از ترکیب رنگهای اصلی با یکدیگر حاصل میشوند. محل قرار گیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است.

    رنگهای ترکیبی

    زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی - بنفش، آبی- سبز و زرد - سبز، این رنگها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می آیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار میگیرند

    هماهنگی (هارمونی) رنگ

    هماهنگی یا هارمونی به معنای"چیدمان مطبوع اجزاء یک کل" است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتا یک کیک زیبا، جلوه میکند.

    از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم میشود. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد میکند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خسته کننده است یا وحشتناک.

    از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل میشود و بیننده را آنطور که باید مجذوب و علاقمند نمیکند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود می آورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آنرا ندارد.

    مغز انسان هر چیزی را که قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، پس میزند. عمل دیدن به حضور یک ساختار منطقی نیاز دارد و هماهنگی رنگی میتواند این علاقه به دیدن و حس تعادل را به وجود بیاورد.

    به طور خلاصه، یکپارچگی مفرط موجب تحریک ناپذیری و پیچیدگی مفرط موجب تحریک بیش از اندازه مغز میشود. تعادل پویا، نتیجه حضور هماهنگی است.

    چند قاعده کلی در ایجاد هارمونی رنگی

    همانطور که گفتیم، تئوریهای رنگ و هارمونی رنگی متعددی وجود دارند. ما در اینجا به معرفی چند فرمول ابتدایی در به کار گیری رنگها میپردازیم.

    چیدمان بر اساسهمجواری رنگها

    رنگهای همجوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگهایی گفته میشود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مانند زرد-سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در چنین ترکیبهایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد

    چیدمان بر اساس رنگهای مکمل

    رنگهای مکمل آنهایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد - سبز. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، درجات مختلف زرد - سبز در برگها، هماهنگی زیبایی با رنگهای قرمز-بنفش گل، ایجاد کرده اند. رنگهای مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود می آورند.

    چیدمان بر اساسطبیعت

    طبیعت، بهترین نقطه شروع برای درک و ایجاد هارمونی رنگی است. در تصویر بالا ملاحظه میکنید که زرد، سبز و قرمز چه نقش هماهنگی ایجاد کرده اند و این ترکیب متناسب، لزوما در دو مورد قبل نمیگنجد، اما زیبا و قابل اجرا است.

    منبع مطلب : theplusclass.blogfa.com

    مدیر محترم سایت theplusclass.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 1 ماه قبل
    1

    قرمز با سبز آبی رنگ

    ·         سبز با ارغوانی

    ·         زرد با نیلی بنفش رنگ

    ·         نارنجی با آبی نیلی رنگ

    ·         آبی با قرمز مایل به نارنجی

    ·         نیلی با نارنجی مایل به زرد

    ·         بنفش با زرد مایل به سبز

    رنگهای اصلی

    ناشناس 10 ماه قبل
    1

    ممنون عزیزم

    مهدی 2 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید