توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    زلیخا گفتن و یوسف شنیدن شنیدن کی بود مانند دیدن

    1 بازدید

    زلیخا گفتن و یوسف شنیدن شنیدن کی بود مانند دیدن را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    زلیخا گفتن و یوسف شنیدن از کیست

    زلیخا گفتن و یوسف شنیدن از کیست

    زلیخا گفتن و یوسف شنیدن از کیست | نویسنده ضرب المثل زلیخا گفتن یوسف شنیدن 

    ضرب المثل زلیخا گفتن و یوسف شنیدن شنیدن کی بود مانند دیدن از چه کسی است

    زلیخا گفتن و یوسف شنیدن از کیست

    ضرب المثل داستان های معمولا کوتاه و پنداموزی هستند که دوران های قدیم توسط شاعر ها و نویسندگان بزرگ و همچنین در بین مردم عادی نقل می شود.

    ضرب المثل در ادبیات فارسی جایگاه ویژه دارد و یکی از منابعی است که انواع ضرب المثل با موضوعات مختلف با زبان شیرین فارسی بیان شده است، در ادامه ضرب المثل زلیخا گفتن و یوسف شنیدن شنیدن کی بود مانند دیدن به نویسندگی یکی از شاعران بزرگ ایران زمین بررسی می شود.

    معنی زلیخا گفتن و یوسف شنیدن شنیدن کی بود مانند دیدن

    شنیدن کی بود مانند دیدن یکی از ضرب المثل های بسیار زیبا و کاربدری از عطار نیشابوری است به این معنا است که : دیدن چیزی با چشم خود بهتر از شنیدن آن از زبان دیگران است.

    این ضرب المثل در جای های کاربرد دارد که قدرت دیدن را بالاتر از قدرت شنیدن می دانند؛ مانند کسی چیزی را دیده و می خواهد آن را برای کس دیگری تعریف کند،

    اما هر چه او در مورد آنچه که دیده بر زبان می آورد نمی تواند واقعیات مشاهده شده را آنچنان که باید و شاید است به شخص شنونده منتقل کند و اینجاست که از این ضرب المثل استفاده می شود.

    معنی زلیخا گفتن و یوسف شنیدن به انگلیسی

    It refers to the notion that a complex idea can be conveyed with just a single still image or that an image of a subject conveys its meaning or essence more effectively than a description does.

    بیوگرافی عطار نیشابورری

    فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری (۱۱۴۶م/۵۴۰ق -۱۲۲۱م/۶۱۸ق) یکی از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زاده شد و در ۶۱۸ هجری به هنگام حملهٔ مغول به قتل رسید.

    روز ۲۵ فروردین در تقویم ایران روز ملی عطار است که هرساله در نیشابور، آرامگاه وی همراه برنامه‌های عطارشناسی برگزار می‌شود؛ گلباران آرامگاه عطار، ارائه پژوهش‌هایی در مورد این شاعر، نمایشگاه کتاب و خوشنویسی و شب شعر از جمله برنامه‌هایی است که در این روز برگزار می‌گردد. ویکی پدیا

    زلیخا گفتن و یوسف شنیدن از کیست | نویسنده ضرب المثل زلیخا گفتن یوسف شنیدن 

    ترجمه عربی عقل سالم در بدن سالم

    کورکورانه مرو در کربلا تا نیفتی چون حسین اندر بلا – شعر مولانا درباره امام حسین

    دانش شناخت وزن شعر فارسی چیست

    چشمات همه ی زندگیم بود رسوندی به کجا زندگیمو

    زلیخا گفتن و یوسف شنیدن (بخش نخست)

     زلیخا گفتن و یوسف شنیدن

     شنیدن کِی بود مانند دیدن؟!

    همه ی ماسوره ی یوسف را به عنوان زیباترین و شیرین ترین داستان های آن می شناسیم وبارها این شعر را با خود زمزمه کرده ایم تا این که چند سال مژده ی پخش سریال پُرخرج و پُرکار حضرت یوسف را دادند و منتظر نشستیم تا شاهد یک فیلم جذاب و کارشناسانه از سوی هنرمندان کشورمان باشیم و سرانجام زلیخا و یوسف را هم به برکت تلویزیون کشورمان دیدیم. اما چه یوسفی و چه زلیخایی ؟!

    شما را نمی دانم اما من با دیدن اولین قسمت این سریال چشم امید از آن برداشتم و دیگر شوقی برای دیدن ِ ادامه ی آن نداشتم ، اما شاید بی انصافی بود که تا تمام کار را ندیده ام در مورد آن به قضاوت و اظهار نظر بپردازم ولی هر چه پیش رفتم این ضعف بیشتر بر من آشکار شد و افسوس خوردم که چنین داستانی و چنین برداشت هایی و چنین کاری دستمایه ی کاری پُرهزینه قرار گرفته است ولی به نظر می رسد توفیقاتش با این هزینه ها برابری نمی کند.

     می دانیم که همواره داستان ها و جریان های تاریخی و کتاب ها در تبدیل به فیلم نامه های مؤثر، دستخوش تغییراتی می شود که از آن گریزی نیست و پذیرفتن این تغییرات در حدّ نیاز و منطقیِ آن بسیار راحت است اما اگر توجه و همّت کافی در انجام این تغییرات صورت نگیرد گاهی فاتحه ی کار خوانده می شود.

    در این فیلم یعقوب، پیامبری بی کار، ساده لوح و بی تدبیر با عملکردی نامناسب و پُر از اشتباهات رفتاری است در حالی که گمان و اعتقاد همه بر آن است که پیامبران الگوها و اسوه هایی هستند که با پیروی از آنها می توان از بروز خطاهای مختلف پیشگیری کرد کما این که یکی از اهداف برانگیخته شدن آنها نشان دادن راه درست زندگی کردن تا رسیدن به سعادت است ... آیا به راستی این یعقوبی که در سریال نشان داده شده انصافا دارای چنین ویژگی است یا خود در همان نمودهای ابتدایی یِفیلم راه پذیرش و تحسین مخاطب را بر خود می بندد ؟! او در برخورد با همسران چندگانه اش کمالِ بی عدالتی را بروز می دهد... کدام یک از ما چه مرد و چه زن انکار می کنیم که دوست داریم همسرمان با مهرورزی کامل به ما در قلب خود جایگاه ویژه ای را برایمان باز کند و تنها کسی که در این جایگاه حکومت می کند ما باشیم ؟ حال به هر دلیل و توجیهی خداوند مجوز چند همسری را به مردان داده است، تمام علما و دین شناسان اجازه ی چند همسری ِ مردان را در گروِبرپاییِ عدالتِ برابر میان همسران دانسته اند و این که فرد باید تجلی یِ این عدالت را در همه ی شگون و شؤن آشکار کند واضح ترین مثالی که در این باره مطرح می شود آن است که مرد حتی در نگاه کردن و مهرورزیهای خود باید کاملا یکسان و برابر رفتار کند و گروهی که ادعا می کنند می توانند چنین کنند پاسخ می شنوند که این مهر و عشق و محبت حتی در قلب مرد نیز باید به یک اندازه باشد ! حال در احوال یعقوب نبی ِ سریال مورد بحث مداقّه فرمایید ... او آشکارا در برابر نگاه دیگر همسران به خوش و بش کردن و مهرورزی با راحیل می پردازد و دیگر زنان با حسرت و حسادت به آنها نگاه می کنند؟ چرا چون مثلا احتمالا زیبایی و جذابیت آنها برای مردشان از میان رفته است ؟ یا آنچه که در این فیلم به نظر می رسد اخلاق و شخصیت منفی آنها برای یعقوب آزار دهنده است . ولی به هر روی آیا آنها همسر وی هستند یا خیر؟ آیا این پرسش در ذهن شما شکل نگرفته است که شاید آن بانوان بی چاره در برابر این گونه برخوردهای همسرشان دچار چنین حسادت ها و ... شده اند؟ برخوردهای این پدر که پیامبر نیز هست با پسران چگونه است؟ ما به عنوان بیننده گاهی دچار همان حسّی می شویم که برادران یوسف شده اند آیا به آنها حقّ نمی دهید که در برابر بی عدالتی و بی مهری ِ آشکار پدر چنین واکنش هایی نشان دهند؟ پدری که به وضوح تفاوت های بی اساسی میان فرزندان خود روا می دارد. و اشکالات تربیتی زیادی در رفتار او به چشم می خورد و آن وقت چنین فردی که به ما معرفی شده است بناست به تربیت خلق خدا بپردازد؟!

    نکته ی دیگر در نوع حسادت ورزی برادران یوسف است! پسران در این سن و سال حتی اگر بدخواه برادر باشند گمان نمی کنم تا به این اندازه ایرادها و گلایه های کودکانه را مطرح کنند و طبیعی است که اعتراض و شکایت خود را به پدر متناسب با سنّ خود مطرح کنند.از سوی دیگر پاسخ های غیر منطقی ِ یعقوب گاهی آدم را کلافه می کند.

    انتظار ما بر آن بود که شخصی که برای نقش یوسف انتخاب می شود فردی دلنشین و گرم باشد تا ما از همان نخستین تجلی های نقش او در فیلم بتوانیم ارتباطی درونی و تنگاتنگ برقرار کنیم (البته این قسمت بحث شاید تنها اعتبار شخصی داشته باشد و نگاهی سلیقه ای ) احساس ِمن که تاکید می کنم ممکن است کاملا شخصی و غیر قابل تعمیم باشد این است که کسی که خردسالی ِ یوسف را به تصویر کشاند از توانایی ِ کافی و برقراری ِ ارتباطی مؤثر برخوردار نبود... بگذریم...

    شخصیت پردازی ها در این فیلم به نظر کامل و گویا نیست مثلا پوتیفار را نمی توان با اتقان به تحلیل آورد و در موردش سخن گفت! میزان تأثیر پذیری او از زلیخا دچار نوسان و تغییر یا بهتر بگویم امری متناقض است! شاید آن را به طور طبیعی به حساب عملکرد زلیخا بگذاریم ولی باز هم به منطقی در این باره نمی رسیم.

    یوسف، بزرگ و جوان رشیدی می شود اما زلیخا و همسرش و دیگر شخصیت ها کوچک ترین تغییری در چهره و سنّ خود پیدا نمی کنند! نمی خواهید بگویید که اعجاز پیامبری ِ یوسف در این میان نقشی بازی کرده است.! این تصنعات موجب شکاف میان فیلم و بیننده می شود و از اثر بخشی ِ فیلم می کاهد کما این که هدف از ساختن این گونه فیلم ها تنها سرگرمی و وقت گذرانی و مورد تقدیر واقع شدن نیست و عبرت آموزی و ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم در آن شرط است که وجود چنین آسیب هایی آن را از اصل خود دور می کند.

    و اما یوسف پیامبر ! پیامبری که فقط کمی مهربان تر است و دل رحم تر... نکته این جاست که پیامبری فقط در سخن وری و نصیحت کردن خلاصه شده است ما اگر بی ایمان باشیم که با چنین پیامبرانی کلا منکر همه چیز می شویم!!! مردم مصر که آن قدر از بهره ی هوشی برخوردار بودند که اهرام را ساخته اند با رعایت اصول ریاضی .... این قدر احمق و کوته اندیشه نیستند که ندانند وقتی لباس نو در زندان به دست می آورند نخست باید لباس کثیف و کهنه ی خود را در بیاورند و سپس ... و در همین نقطه ی فیلم صدای آسمانی ِ یوسف به گوش رسد که اول لباس هایتان را در بیاورید. اگر بناست برای پیامبری با این شیوه ها محبوبیت جذب کنیم که همان بهتر است بگذاریم آن شخصیت ها در دل و ذهن مردم به همان گونه که بوده اند بمانند و ما آنها را دگرگون نکنیم. سخن زیاد است و من سعی دارم با اشاره به نکات از آنها بگذرم...

    حضور زنان در فیلم که متأثر از همان نگاه سنتی و کلیشه ای و تب کرده به بانوان است... زنان شیطان صفتی که همه چیز زیر سر ِ آنهاست چه این بانو همسر یعقوبِ نبی باشد چه زلیخا در قصر عزیز مصر و چه ندیمه ی زلیخا و چه جادوگر و....

    تا ببینیم در ادامه چه خواهد شد و اما پرسش مهم تری می خواهم مطرح کنم که نیاز به هم فکری ِ شما دارم ولی چون این نوشتار طولانی شد در بخش دوم به آن خواهم پرداخت . شاید مرا سرزنش کنید که خیلی تند رفتم و یکه به قاضی ولی به غیر از این نرسیدم... به هر روی تلاش و کوشش دست اندر کاران در گذر چند سال پُر زحمت در خور ستایش است.

    با احترام به احساس عمومی هم وطنانٍِ گرامی

    زلیخا گفتن و یوسف شنیدن | سایت تفریحی خنگولستان

    ♦♦---------------♦♦

    مثل بچگیم هنوز
    گریه
    میکنم

    اما دیگه کسی بم قول
    شهر ...

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 2 ماه قبل
    0

    دانلود آهنگ زلیخا گفتنو یوسف شنیدن شنیدن کی بود مانند دیدن

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید