توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    زیارتنامه حضرت معصومه از کدام امام نقل شده

    1 بازدید

    زیارتنامه حضرت معصومه از کدام امام نقل شده را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    زیارت نامه حضرت معصومه (س) توسط معصوم نوشته شده است؟

    زیارت نامه حضرت معصومه (س) توسط معصوم نوشته شده است؟

    واژه «زیارت» با توجه به مشتقات آن در معانی مختلفی به کار رفته است از آن جمله: دیدار، تمایل، آهنگ سفر [1]و ... همه این معانی به زائرین مشاهد مشرفه و راهیان اماکن متبرکه کمال انطباق را دارد زیرا زائران نخست اشتیاق دیدار در دل احساس می‌کنند و بعد تمایل شدید در درون خود می‌یابند و نهایتاً آهنگ سفر می‌کنند و در آخر آرامگاه شخصیت مورد زیارت را دیدار می کنند؛ که معنی اصلی زیارت و مقصود از آن در روایات همین معنی آخر است.

    از نکات قابل توجه در مورد کریمه اهل بیت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ این است که بعد از زیارت چهارده معصوم برای هیچ یک از انبیاء و اولیاء در حد زیارت آن حضرت توصیه و ترغیب و تشویق نشده است. در روایات معتبر از سه معصوم ـ سلام الله علیها ـ برای زیارت آن حضرت ترغیب و تشویق رسیده است و پاداش زیارت حضرت معصومه را بهشت تعیین کردند و تعبیرات ارزشمندی چون: اهل بهشت است، بهشت از آن اوست، بهشت برای او ثابت است برای زائران آن حضرت از معصومان گفته شده. به بعضی از آنها اشاره می‌شود.

    1. شیخ صدوق با سند صحیح از امام رضا ـ علیه السلام ـ روایت می‌کند که فرمود: «من زارها فله الجنه» هر کس او را زیارت کند بهشت از آن اوست.[2]

    2. ابن قولویه در کتاب بسیار ارزشمند «کامل الزیارات» که یکی از معتبرترین کتاب‌های قرن چهارم است. با سند معتبر از امام جواد ـ علیه السلام ـ روایت کرده است که فرمود: من زار عمتی بقم فله الجنه»[3] هر کس عمه ام را در قم زیارت کند بهشت از آن اوست.

    یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ ورود زیارتنتامه مأثور از معصوم ـ علیه السلام ـ است که بعد از حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور دارد. بانوان برجسته ای چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت خویلد، ام البنین، زینب کبری، و نرجس خاتون که هیچ شک و تردیدی در مقام بلند و جایگاه رفیع آنها نیست، هیچ کدام زیارت مأثور ندارند، و این نشانگر مقام بسیار والای این بانوی بزرگوار اسلام در میان بانوان اهل بیت عصمت ـ علیهم السلام ـ می‌باشد. زیارتنامه معروف حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ را علامه مجلسی این گونه نقل فرموده است: در برخی از کتب زیارات دیدم که «علی بن ابراهیم» از پدرش«ابراهیم بن هاشم» از «سعد بن سعد احوص» از علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ روایت کرده که فرمود: «یا سعد عندکم لنا قبر» ای سعد! در نزد شما از ما قبری هست.» سعد می‌گوید عرض کردم: «فدایت گردم آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ را می‌فرمایید؟ فرمود«آری، هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد بهشت از آن اوست. پس هر گاه به کنار قبر او آمدی، در نزدیک سر او بایست و 34 مرتبه الله اکبر و 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمدالله بگو، سپس بگو: السلام علی آدم صفوه الله ....[4]

    علامه مجلسی علاوه بر بحارالانوار در کتاب ارزشمند«تحفه الزائر» نیز این حدیث شریف را از امام رضا ـ علیه السلام ـ به همین تعبیر نقل کرده است. اهمیت تحفه الزائر در این است که علامه در مقدمه آن، ملتزم شده است که در این کتاب فقط زیارت هایی را نقل کند که با سند معتبر به دستش رسیده است.

    بعد از علامه مجلسی پژوهش‌گر بزرگ آیت الله حاج سید حیدر کاظمی در کتاب پرارج«عمده الزائر» زیارتنامه حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ را به شرحی که گذشت آورده است سید حیدر کاظمی از مراجع برجسته قرن سیزدهم است که آقا بزرگ تهرانی در حق او فرموده: «عالم، فقیه محدث جلیل القدر مرجع الخاص و العام و ...» این بزرگوار نیز چون علامه مجلسی بر معتبر بودن سند آن تصریح کرده و از جهت حدیث‌شناسی از سند آن با عنوان«حسن» تعبیر نموده است. حدیث حسن در علم حدیث آن است که سندش به معصوم ـ علیه السلام ـ متصل باشد و همه راویان آن امامی و ممدوح باشند.

    راویان و رجال دیگری که از وثاقت بسیار محکمی برخوردار هستند این حدیث را نقل کرده‌اند افرادی چون: علی بن ابراهیم از پدرش ابراهیم بن هاشم از سعد بن سعد از حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ این زیارت را روایت کرده‌اند که هر سه از اصحاب برجسته امامان و مورد عنایت حضرات معصومین می‌باشند.

    در نتیجه متن زیارت نامه موجود حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ از طرف برادر بزرگوارش حضرت امام رضا ـ علیه السلام ـ وارده شده است که از معدود امامزادگانی است که از طرف معصوم برای آن زیارت نامه ای خاص وارد شده است.

    پی نوشت ها:

    [1] . لسان العرب، ابن اثیر، ج 6، ص 110، النهایه، چاپ بیروت، ج 2، ص 318.

    [2] . صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 271.

    [3] . ابن قولویه، کامل الزیارات، چاپ نجف، ص 324.

    [4] . علامه مجلسی، بحارالانوار، چاپ بیروت، ج 102، ص 266.

    مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم

    «اندیشه قم»

    منبع مطلب : www.nasimonline.ir

    مدیر محترم سایت www.nasimonline.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    خبرگزاری حوزه

    خبرگزاری حوزه

    به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله العظمی جوادی آملی در گفتاری به مناسبت سالروز رحلت حضرت معصومه(س) اظهار داشتند: به فرموده امام رضا(ع) اگر کسی در حال زیارت حضرت معصومه(س) معرفت و شناختی نسبت به آن حضرت داشته باشد چنین زیارتی موجب ورود آن شخص به بهشت می شود.

    * کریمه اهل بیت (س) منشأ خیر و رحمت است

    وقتی که من خواستم از حوزه تهران به حوزه قم بیایم، حضور استادمان مرحوم آقای آملی بزرگ رفتم؛ به آقای شیخ محمدتقی آملی (ره) عرض کردم؛ عازم قم هستم چه بخوانم و چطور درس بخوانم. فرمود: یک فقه یک اصول و یک معقول و بدان که آن کریمه اهل بیت (س) که آنجاست بزرگوارانی را شمع‌ گونه در کنار خود جمع کرده است و بدان قم با شهرهای دیگر فرق دارد، بعد این حرف را نقل کرد ـ که بعد آن حرف را ما در قبسات مرحوم میرداماد دیدیم ـ ایشان گفتند: این سنت الهی ا‌ست که قبور بزرگان منشأ خیر و رحمت و برکت است؛ کسانی که در امت اسلامی به ‌سر می ‌برند، خود پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) علی ‌بن‌ابی ‌طالب (علیه و علی اهل بیته آلاف التحیة و الثناء) و همچنین سایر ذوات مقدسه عصمت و طهارت، اینها حیاً و میتاً منشأ فیض های ملکوتی ‌اند و قبل از اسلام نیز این ‌چنین بود قبل از میلاد مسیح هم این ‌چنین بود که قبل از میلاد مسیح هم حکمای بزرگ موحد وقتی مشکل علمی داشتند کنار قبر مشایخشان می ‌رفتند و بحث می‌ کردند و از برکت آن قبور بهره می‌ بردند. این حرف را این بزرگوار در هنگام تودیع و دستور کار ورود به قم به ما گفتند.[1]

    * ارزش والای زیارت حضرت معصومه(س) و درک معرفت آن حضرت

    امام رضا(علیه السلام) در حقّ خواهر گرانقدرشان حضرت معصومه(سلام الله علیها) فرمودند: «من زارها عارفاً بحقّها وجبت له الجنّة» آن کسی که فاطمه(سلام الله علیها) را زیارت کند و در حال زیارت، معرفت و شناختی نسبت به مقام و جایگاه و سهم مؤثر او داشته باشد چنین زیارتی موجب ورود به بهشت و جنّت الهی خواهد بود.

    یکی از ویژگی های حضرت معصومه (س)، ورود زیارتنامه ای از سوی معصومان (س) درباره ایشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (علیها سلام)، او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور از سوی امام معصوم(علیه السلام) دارد.

    * تبیین ریشۀ تاریخی متن زیارت حضرت معصومه (س)

    برخلاف برخی از زیارت نامه هایی که توسط علما و بزرگان دینی برای معصوم‌ زادگان و امام‌ زادگان انشاء گردید، دربارۀ فاطمۀ معصومه (سلام الله علیها) این نکته حائز اهمیت است که زیارت نامه اش از ناحیۀ امام رضا(ع) نقل شده است، از یکی از محدّثین بزرگ قم به نام سعد اشعری که توفیق تشرّف به محضر امام زمانش یعنی وجود مبارک امام رضا(ع) را پیدا نمود، نقل شده است که وجود مبارک امام رضا (ع) به من فرمود: یا سعد! قبری از ما در خاک شماست. عرض کردم: منظور قبر کریمۀ اهل ‌بیت فاطمۀ معصومه(سلام الله علیها) است؟ فرمود: آری. سپس فرمود: شما آن بزرگوار را با این وضع زیارت بکنید. لذا این زیارتنامه ‌ای که در کُتب زیارات و ادعیه آمده است جزء مُنشئات وجود مبارک امام هشتم(سلام الله علیه) است که امام رضا(علیه السلام) فرمود: وقتی خواستید فاطمۀ معصومه(سلام الله علیها) را زیارت کنید این ‌چنین بگویید.

    * حفظ عطیه ‌های ولایی و ایمانی از محضر کریمه اهل بیت (س)

    این زیارتی که در حرم مطهر حضرت معصومه (علیها سلام) انسان انجام می‌ دهد و می ‌گوید به اینکه «فلا تسلب منی ما أنا فیه» یعنی آنچه را که دادی از ما نگیر. یعنی این ولایت را، ایمان را، این مرحله ‌ای که دادی را از ما نگیر. این همان درخواست تثبیت موجودیت است و اعطای آنچه تاکنون ندادی. هر کسی به هر مرحله رسید نسبت به آن مرحله بیناست و نسبت به مراحلی که در پیش دارد نابیناست. لذا صرف فهم کافی نیست. چون انسان با اینکه مطلبی را می ‌داند باز دست به گناه می ‌زند اما اگر ببیند آتش است دست به آتش نمی ‌زند.[2]

    * تبیین مقام شفاعت حضرت فاطمۀ معصومه (س)

    این بخش از زیارت حضرت فاطمۀ معصومه(س) که می خوانیم؛ «یا فاطمة اشفَعی لی فی الجنة فإنّ لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، فرمودند: کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای حسنای خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسیاری از انسان ها آسیب خواهند دید، ولی اگر رحمت او ضمیمۀ عدل او گردد در این صورت به این کار «شفاعت» می گویند.

    لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س) به این مقام رسیده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتی او عرض می‌ کنند: «یا فاطمة اشفَعی لی فی الجنة..» معلوم می ‌شود که حقّ شفاعت دارد، شما می ‌بینید همۀ مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت(س)می‌ گویند از ما شفاعت نما، زیرا در قیامت همگان به شفاعت خاندان پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیازمندند.

    آنها که اهل بهشت ‌اند به برکت شفاعت درجاتشان رفیع می ‌شود، همه شیعیان و کسانی که دینشان مورد رضایت خداوند است نیازمند به شفاعت ‌اند، یا در نجات از جهنّم یا در تخفیف از عذاب و ورود به بهشت یا ترفیع درجات بهشت، به هر تقدیر در همۀ این مراحل و درجات به شفاعت نیازمندند.

    اینکه همه بزرگان در پیشگاه این کریمه عرض می ‌کنند «..إشفَعی لی فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم می‌ شود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمی ‌شود، چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند، استحقاق بهشت را خواهد داشت.

    همۀ این امور نشان می ‌دهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جایگاهی رسیده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) هم ترغیب کرده‌ اند که آن حضرت را زیارت کنید به نحوی که وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) زیارتنامه خاصی مقرر کرده است، و هم در این زیارتنامه جمله ‌هایی را تعبیه نمودند که نشانۀ مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است.

    منابع:

    [1] خطبه ‌های نماز جمعه، سال79.

    [2] تفسیر سوره حمد ج23، سال82.

    منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی.

    منبع مطلب : www.hawzahnews.com

    مدیر محترم سایت www.hawzahnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تاکید امامان بر زیارت حضرت معصومه(س) - ایسنا

    تاکید امامان بر زیارت حضرت معصومه(س) - ایسنا

    ‌حجت الاسلام والمسلمین عباس جعفری در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) به بیان جایگاه والای آن حضرت در بین معصومین پرداخته و اظهار کرد: در میان ۱۸ فرزند امام موسی کاظم(ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا(ع) مقام والایی داشتند و سرآمد فرزندان ایشان بودند. حضرت فاطمه معصومه(س) از جهات مختلفی نسبت به دیگر فرزندان دختر امام موسی کاظم(ع) برتری داشتند که علم، عصمت، کرامت و شفاعت ایشان از جمله فضایل این بانوی بزرگوار به شمار می‌رود.

    حضرت معصومه(س) به «عالمه غیرمعلمه» ملقب بودند

    وی  در رابطه با علم حضرت فاطمه معصومه(س) تصریح کرد: جنبه‌ علمی این بانوی بزرگوار به حدی قابل اهمیت است که در رابطه با ایشان نقل شده است که در زمان غیبت پدر گرامی‌شان و هنگامی که امام موسی کاظم(ع) در سفر بودند، حضرت فاطمه معصومه(س) به سوالات مختلف مردم و مراجعات پاسخ می‌دادند. بنا بر اعتقاد شیعیان، معصومین نه تنها از انجام گناه بلکه از فکر به گناه نیز معصوم هستند، بنابراین، کسی که ملقب به عصمت است، از فکر ارتکاب به گناه نیز مبرا است و حضرت فاطمه معصومه(س) بنابر مقام والا و شامخ خود به این ویژگی مهم و حساس ملقب شده و "معصومه" نامیده شده‌اند و در میان بانوان زمان خود به عفت و پاکدامنی شهره شدند.

    این کارشناس دینی با اشاره به اینکه صفت کرامت از صفات و ویژگی‌های مهمی است که در قرآن به آن اشاره شده است، بیان کرد: کسی که ملقب به این ویژگی است یعنی دارای شخصیتی بزرگوار، دارای متانت نفس، علم والا و برخوردار از رفتار کریمانه با مردم است که حضرت معصومه(س) به دلیل برخورداری از تمامی این ویژگی‌ها به لقب کریمه اهل بیت(ع) ملقب و شایسته شدند.

    جعفری در ادامه با بیان اینکه امام صادق(ع) نیز به این لقب حضرت معصومه(س) اشاره کرده‌اند، گفت: حضرت امام صادق(ع) در پاسخ به درخواست حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی که به دنبال زیارت مزار بی نشان حضرت فاطمه زهرا(س) بودند در عالم رویا به ایشان می‌فرمایند " برتو باد زیارت مزار کریمه اهل بیت ما" و این امر، نشان از مقام شامخ آن حضرت در میان اهل بیت و همچنین لقب کرامت این بانوی بزرگوار دارد.

    زیارت نامه حضرت معصومه (س) از زبان امام معصوم نقل شده است

    وی تاکید کرد: مقام شفاعت نیز از دیگر صفات مهمی است که هر کس به آن ملقب نمی‌شود، در حالی‌ که فاطمه معصومه (س) به این صفت والا ملقب شده و این ویژگی در زیارت نامه ایشان نیز اشاره شده است، به طوری که در زیارتنامه کریمه اهل بیت می‌خوانیم "یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه" و این خود موید لقب شفاعت فاطمه معصومه (س) است. نقل شده است که در بین بانوان مطهر و پاکی همچون حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب (س)، کریمه اهل بیت (س) تنها بانوی بزرگواری هستند که زیارتنامه ایشان ماثور است؛ به این معنا که زیارت‌نامه ایشان از امام معصوم نقل شده و خواندن آن بسیار دارای ارزش است.

    این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به این مطلب که نکته‌ دیگری که در رابطه با دخت حضرت موسی بن جعفر(س) بسیار اهمیت دارد و آن سفارش به زیارت این بانوی بزرگوار است که از سوی امامان بزرگواری همچون امام جواد (ع) نقل شده است که پاداش زیارت عمه بزرگوار خود را بهشت برین دانسته‌اند گفت: در تعالیم دینی، زن و دختر اساسا جایگاه مهمی دارد، نباید این ذهنیت برای برخی ایجاد شود که در تعالیم اسلام جایگاه مرد بر زن غلبه دارد؛ چراکه در بعضی موارد متاسفانه این تصور اشتباه در اذهان شکل گرفته است که مردان به دلیل دارا بودن برخی ویژگی‌هایی همچون شجاعت و توانایی جسمی بر بانوان برتری دارند که این مساله کاملا اشتباه است و قرآن صریحا در این خصوص می‌فرماید: " إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ" و این بدین معنی است که خداوند در قرآن به مرد و زن در کنار هم خطاب می‌کند و جایگاه هر دو جنس را در کنار هم ذکر می‌کند.

    بانوان بزرگوار در اسلام، الگوی همه انسان‌های جامعه‌اند 

    جعفری ادامه داد: بانوان به دلیل داشتن روحیه حساس و عاطفی که در آفرینش آنان نهفته است در امور مهمی چون تربیت نسل آینده، مدیریت و تعلیم وعلم بسیار موفق تر از مردان هستند و حتی در برخی مسائل می‌توانند الگوی مردان قرار گیرند. بنابراین در جای جای قرآن نه تنها جایگاه مرد و زن در کنار یکدیگر ذکر شده است، بلکه ذکر نام های برخی بانوان بزرگواری همچون حضرت مریم در قرآن کریم نشان از جایگاه رفیع بانوان دارد، بر این اساس حضرات بزرگواری همچون فاطمه زهرا(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) تنها الگوی زنان نبوده و در برخی صفات والای خود الگوی مردان نیز هستند.

    هجرت کریمه اهل بیت از مدینه

    وی در ادامه هجرت تاریخی حضرت معصومه(س) از مدینه را نشان دهنده صفت شجاعت این بانوی بزرگوار دانست ادامه داد: همین تصمیم خروج ایشان همراه با اهل بیت خویش از شهر مدینه، نشان‌دهنده عدم انزوا حضرت معصومه(س)، شجاعت، آینده‌نگری و تاثیرگذاری کریمه اهل بیت(س) است که این ویژگی‌ها از پدر بزرگوار ایشان به این بانوی مطهر رسیده است.

    این کارشناس مهدویت در ادامه به تاثیر مزار مطهر حضرت معصومه (س) در قم اشاره کرد و گفت: هجرت حضرت معصومه (س) از مدینه و به خاک سپردن پیکر مطهر ایشان در قم، خود تاثیر بسزایی بر این شهر مقدس داشته است، به طوری که پس از آن که شهر مقدس قم، شایستگی پذیرش پیکر مطهر ایشان را پیدا کرد، موجب هجرت سیل عظیمی از شیعیان از شهرهایی همچون ری، کاشان و ساوه به قم شد و در نتیجه حرم ایشان، پایگاه تجمع شیعیان و محبین اهل بیت(س) می‌شود وطبق برخی روایات، شهر مقدس قم مرکز ظهور، بروز و نشر معارف دین می‌شود.

    جعفری در پایان با اشاره به روایت امام صادق(ع)، جایگاه علمی و دینی شهر مقدس قم را متذکر شد و تاکید کرد: طبق روایت امام صادق(ع) شهر مقدس قم "عش آل محمد" نامیده شده است که به معنای حرم آل پیامبر صلوات الله علیه است و این مساله نشان دهنده ارزش و مقامی است که شهر مقدس قم، همه را از این بانوی بزرگوار وام گرفته است.
    انتهای پیام

    منبع مطلب : www.isna.ir

    مدیر محترم سایت www.isna.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 2 ماه قبل
    0

    زیارت نامه حضرت معصومه از کدام امامان معصوم نقل شده است

    0
    مری 2 ماه قبل

    امام جواد

    مهدی 2 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید