توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    شکل های گوناگون انرژی را نام ببرید علوم چهارم

    1 بازدید

    شکل های گوناگون انرژی را نام ببرید علوم چهارم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    پاسخ سوالات علوم چهارم ابتدایی همراه با پاسخ  فصل سوم، انرژی

    پاسخ سوالات علوم چهارم ابتدایی همراه با پاسخ درس سوم، انرژی در ادامه مطلب :

    1-انرژی چیست؟

    پاسخ: انرژی توانایی انجام دادن کاراست.

    2-چند نوع انرژی نام ببرید.

    پاسخ: انرژی حرکتی-انرژی نورانی- انرژی صوتی- انرژی گرمایی –انرژی بادی –انرژی آبی-انرژی الکتریکی –انرژی هسته ای و...

    3- آیا وقتی گرسنهاید میتوانید درمسابقه دو میدانی برنده شوید؟ چرا؟

     پاسخ: خیر، زیراخوردن غذا باعث ایجاد انرژی مورد نیاز در بدن و  توانایی، برای انجام کارهای مختلف، ازجمله دویدن می شود.

    4- انرژی حرکتی چیست؟

    پاسخ: همه ی اجسامی که حرکت می کنند انرژی دارندبه این نوع ازانرژی، انرژی حرکتی می گویند.

    5- فرفره ی درحال چرخیدن چه شکلی ازانرژی دارد؟

    پاسخ: انرژی حرکتی سوال

    6-درخودروها بنزین می شوزدوانرژی گرمایی تولیدمی کند این شکل از انرژی به چه شکل دیگری ازانرژی درخودروتبدیل می شود؟

    پاسخ: به انرژی حرکتی سوال

    7-انرژی مورد نیاز شما برای پخت و پز و گرم کردن خانه ازچه چیزهایی به دست می آید؟

    پاسخ: ازانواع سوخت ها و انرژی الکتریکی و...

    8-در چه کارهایی از انرژی گرمایی استفاده می شود؟

    پاسخ: در اتوکردن لباس ها- در ذوب کردن مواد -در خشک کردن مواد مختلف-در تولیدبرق به وسیله ی کوره ی آفتابی و...

    9-چندمنبع انرژی نام ببرید.

    پاسخ: خورشید-سوخت ها-آب-غذاها و...

    10- اصلیترین منبع انرژی که زندگی و حیات موجودات زنده به آن بستگی دارد کدام است؟ وچه مزیّت و برتری بر دیگر انرژی ها دارد؟

    پاسخ: خورشید، زیرا

    11-چندوسیله نام ببریدکه از انرژی الکتریکی استفاده می کند؟

    پاسخ: پنکه-لباس شویی-یخچال-تلویزیون و...

    12-هر گاه مقداری ماسه را درون ظرف در بسته می ریزیم و مدتی تکان می دهیم دانه های ماسه گرم می شوند. چرا؟

    پاسخ: زیرا بر اثرحرکت ماسه ها به هم مالیده میشود و انرژی حرکتی به انرژی گرمایی تبدیل میشود.

    13- از انرژی نورانی چه استفاده هایی می شود؟

    پاسخ: برای رشددادن گیاهان-برای روشنایی خانه ها-برای دیدن اجسام و... 

    14-انرژی صوتی چیست؟

    پاسخ: صدا انرژی دارد به انرژی صدا، انرژی صوتی می گویند.

    15- صدای هواپیما، پنجره ها را می لرزاند در این حالت انرژی صوتی به چه شکل دیگری از انرژی تبدیل میشود؟

    پاسخ: انرژی صوتی تبدیل به انرژی حرکتی می شود

    16- سهم شما در حفاظت ازمنابع انرژی چیست؟

    پاسخ: باید از مصرف بی جای انرژی ها خودداری کرده و با انجام کارهای درست منابع انرژی را بیشترحفظ کنیم.

    17-سه نمونه ازکارهایی را که برای صرفه جویی و حفاظت از منابع انرژی انجام می دهید بیان کنید.

    پاسخ:

    بقیه سوالات علوم چهارم ابتدایی را در لینک های زیر مشاهده کنید: 

    موضوع : علوم چهارم ابتدایی|آزمون علوم ابتدایی| فصل اول علوم چهارم دبستان|نمونه سوال امتحانی فصل اول| نمونه سوال علوم چهارم دبستان|علوم ابتدایی| آزمون چهارم دبستان فصل اول زنگ علوم| آزمون فصل اول چهارم دبستان|سوال با جواب علوم چهارم دبستان|نمونه سوال فصل اول با جواب

    بازگشت به سایت آموزش شیمی نوین

    منبع مطلب : chemnovin.blogfa.com

    مدیر محترم سایت chemnovin.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    شکل های گوناگون انرژی(انرژی آب و باد)علوم چهارم دبستان

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    منبع مطلب : www.aparat.com

    مدیر محترم سایت www.aparat.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    اهداف و پیامدهای درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    از دانش آموزان انتظار می رود، در فرایند آموزش این درس بتوانند با انجام فعالیت های مختلف مانند گفت وگو، آزمایش و فکر کنید

    از دانش آموزان انتظار میرود پس از پایان این درس بتوانند:

    در زندگی روزمره، شکل های مختلف انرژی و تبدیل آن ها به یک دیگر در برخی وسایل را شناسایی و در حفظ منابع انرژی احساس مسئولیت کنند.

    نکات درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    انرژی : کلمة انرژی را برای اولین بار در سال 1807 میلادی توماس یانگ دانشمند انگلیسی به کار برد.

    او کلمة انرژی را از عبارتی یونانی به مفهوم «چیزی که در آن توانایی انجام کار وجود دارد» گرفت.

    یعنی انرژی چیزی است که موجب انجام کارها می شود. انرژی با کار و حرکت همراه است.

    برای انجام کار بیشتر به انرژی بیشتری نیاز داریم.

    همچنین برای تغییر مواد مانند سوختن چوب، شکستن چوب، ذوب فلزات وانجام هر نوع کاری به انرژی نیاز است.

    شکل های انرژی: انرژی به چند شکل وجود دارد:

    انرژی گرمایی، انرژی نورانی، انرژی الکتریکی، انرژی صوتی،
    انرژی شیمیایی، انرژی ذخیره ای (پتانسیل) و انرژی حرکتی (جنبشی).

    منابع انرژی:منبع تمام انرژی ها خورشید است.

    به طور مثال انرژی حرکتی یک دوچرخه سوار بر اثر خوردن مواد غذایی حاصل می شود.

    این مواد غذایی از گیاهان به دست می آیند که با استفاده از نور خورشید این مواد را ساخته اند (مثل برنج، نان) و یا از بدن جانوران به دست می آید که گیاهان را می خورند.

    منبع انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر:

    منابع انرژی تجدیدناپذیر، منابعی هستند که پس از مصرف انرژی حاصل از آنها، جبران و یا دوباره تولید نمی شوند و تمام می شوند مانند سوخت ها

    منابع انرژی تجدیدپذیر، منابعی هستند که پس از مصرف انرژی حاصل از آنها، دوباره تولید می شوند و تمام شدنی نیستند مثل انرژی خورشید، آب جاری،باد، امواج دریا و جذر و مد.

    امروزه از انرژی حاصل از این منابع برای تولید الکتریسیته استفاده می کنند.

    این انرژی ها پاک هستند و در محیط زیست آلودگی ایجاد نمی کنند.

    نیرو و انرژی : ممکن است دانش آموزان نیرو و انرژی را اشتباه به کار ببرند.

    برای وارد کردن نیرو به اجسام، به انرژی نیاز است.

    به طور مثال دوچرخه سوار با پای خود به پدال دوچرخه نیرو وارد می کند.

    او برای وارد کردن نیرو به انرژی نیاز دارد.

    از طرفی دیگر نیرو جهت دارد ولی انرژی جهت ندارد.

    با ضربه زدن به توپ به آننیرو وارد می کنیم،

    ضربه را در جهت های مختلف می توان وارد کرد

    ولی توپی که حرکت می کند در تمام جهت ها انرژی حرکتی دارد.

     آموزش درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    از گروه ها بخواهید وسایل مربوط به فعالیت ها و آزمایش ها را با مشارکت یک دیگر قبل از جلسه درس تهیه کنند.

    شروع

    هر درس اغلب با یک پرسش شروع می شود.

    فرصت فکر کردن و پاسخ دادن را به دانش آموزان بدهید.

    دانش آموزان ممکن است با مشورت با یک دیگر به پرسش ها پاسخ دهند یا با انجام دادن فعالیت و آزمایش به پاسخ پرسش ها برسند.

    صفحة 15 درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    هدف تصویر عنوانی، ایجاد انگیزه و آمادگی در دانش آموز برای درک موضوع نیاز به انرژی در زندگی روزمره است.

    بعد از مشاهدة تصویر، پرسش هایی مانند پرسش های زیر را مطرح کنید و دانش آموزان رادر یک گفت وگوی کلاسی شرکت دهید.

    چه وسیله هایی را در تصویر می بینید؟
    آیا این وسیله ها بدون انرژی کار می کنند؟
    برای استفاده از کدامیک از این وسایل ، به برق نیاز داریم؟
    چرا به غذاخوردن نیاز داریم؟ آیا بدون غذا خوردن می توان زندگی کرد؟

    صفحة 16 درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    برای آموزش این صفحه می توانید دانش آموزان را به حیاط مدرسه ببرید و یک مسابقة دو یا طناب بازی برای آنها ترتیب دهید.

    خط پایان مسابقه یا زمان پایان آن را مشخص کنید.

    بازی را تا چند دقیقه بعد از اینکه بعضی از دانش آموزان به علت خسته شدن یا نفس نفس زدن از بازی کنار رفتند، ادامه دهید.

    با این روش که از دانش آموزان بخواهید تصویر کتاب را خوب مشاهده کنند

    سپس از دانش آموزان بپرسید و یا چرا در تصویر مسابقه دو یا برخی بچه ها به مرور عقب می مانند؟

    چرا بعضی از شما زودتر از دیگران از بازی دست کشیدید؟

    پاسخ های دانش آموزان را بشنوید.

    بدیهی است انتظار نداریم دانش آموزان به انرژی اشاره کنند.

    اما جملاتی مثل خسته شدیم؛ توان نداریم و …، احساس آنها را به خوبی بیان میکند.

    اشارة آنها ضرورت غذا خوردن و استراحت کردن، برای کسب انرژی یا توان لازم برای ادامة مسابقه ما را به هدف می رساند.

    خوردن غذا و انرژی گرفتن از آن برای دانش آموزان قابل درک است.

    در فعالیت “گفت و گو”اجازه بدهید

    دانش آموزان ،پرسش ها را در گروه خود به بحث بگذارند و پاسخ های گروه خود را در کلاس مطرح کنند.

    تصویرهای پایین صفحه انجام کار های مختلف را نشان می دهد،

    هدف آنها ، نشان دادن نیاز ما به انرژی برای انجام دادن همه کارهایی است که در زندگی روزانه انجام می دهیم .

    صفحه ی 17 درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    تصویر بالای این صفحه وسیله های مختلفی را نشان می دهد که برای کار کردن به انرژی نیاز دارند .

    در پایین این صفحه ، شکل های انرژی مانند انرژی حرکتی، انرژی گرمایی ،انرژی نورانی و انرژی صوتی ،که در این درس به آن پرداخته می شود

    ،معرفی می شوند و بچه ها پی می برند که انرژی ها مثل هم نیستند.

    صفحه ی 18 درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    دانش آموزان با انجام دادن فعالیت این صفحه نتیجه می گیرند،

    اجسامی که حرکت دارند دارای انرژی حرکتی هستند و می توانند کار انجام دهند.

    آن ها به طور گروهی یک فرفره ی کاغذی درست می کنند با فوت کردن به آن گیره ی کاغذ را بالا می برند.

    ساخت فرفره

    دانش آموزان بعد از درست کردن فرفره باید آن را با یک پونز به نی چوبی وصل کنند

    و تکه نخی که به یک انتها ی آن گیره متصل است را به این نی چوبی، ببندند.

    نی چوبی را درون نی پلاستیکی قرار بدهند.

    طول نی پلاستیکی باید تقربیا یک سوم طول نی چوبی باشد

    یک دانش آموز باید با دست نی پلاستیکی را نگه دارد و به فرفره فوت کند.

    در این فعالیت دانش آموزان پی می برند که فرفره چرخان انرژی حرکتی دارد

    و می تواند کار انجام دهد و گیره را بالا ببرد و منبع انرژی فرفره چرخان، باد است.

    انرژی حرکتی فرفره از انرژی باد به دست می آید.

    دانش آموزان می توانند با استفاده از بادبزن، سشوار و یا دویدن فرفره را بچرخانند.

    فعالیت فکر کنید

    درکدام موارد از انرژی باد برای حرکت دادن اجسام استفاده میشود؟

    از انرژی باد برای به حرکت در آوردن قایق با بادبان و به هوا فرستادن کایت و بادبادک استفاده می شود.

    صفحه 19 درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    دانش آموزان با انجام دادن فعالیت پایین صفحه پی می برند آب جاری انرژی دارد و می تواند کار انجام دهد.

    در انجام فعالیت این صفحه نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

    * دانش آموزان فعالیت را به طور گروهی انجام دهند.

    *چرخ سبک از جنس اسفنج را برای هر گروه خودتان از قبل تهیه کنید و در اختیار گروه ها قرار دهید.

    زیراساخت آن برای دانش آموزان مشکل است.

    *حداقل از قاشق یک بار مصرف برای پره ها ی چرخ آبی استفاده کنید.

    *در این فعالیت از هدر رفتن آب جلوگیری کنید

    *از دانش آموزان بخواهید پیش بینی کنند، چگونه چرخ آبی می تواند بار بیشتری را بالا ببرد.

    پیش بینی آن ها می تواند موارد زیر باشد:

    زیاد کردن تعداد پره ها، ریختن آب از ارتفاع بالاتر، ساختن فرفره ی بزرگ تر دانش آموزان باید با انجام آزمایش به درست یا نادرست بودن پیش بینی هایشان پی ببرند

    صفحه ی 21 درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    * در این صفحة دانش آموزان یک مارپیچ کاغذی مطابق دستور کار می سازند.

    اگر مارپیچ را بالای یک منبع گرمایی مثلاً شوفاژ یا شمع روشن قرار دهند، مارپیچ به سمت بالا حرکت میکند.

    این موضوع تبدیل انرژی گرمایی به انرژی حرکتی را نشان می دهد.

    در این فعالیت مارپیچ را بالای یک منبع گرم مانند شوفاژ داغ و یا شعله ی شمع قرار داد تا حرکت کند.

    انرژی گرمایی سبب حرکت مارپیچ می شود و انرژی گرمایی به انرژی حرکتی تبدیل می شود .

    فکر کنید: در خودرو ها انرژی گرمایی که بر اثر سوختن بنزین تولید می شود به انرژی حرکتی تبدیلمی شود.

    در فعالیت “گفت و گو” دانش آموز باید منبع انرژی گرمایی خانه ی خود را در کلاس بیان کند.

    انرژی گرمایی در اغلب خانه ها از سوخت ها تامین می شود.

    انرژ ی گرمایی به جز گرم کردن و پخت و پز کاربرد های دیگری هم دارد.

    از آن در صنعت هایی مانند ذوب فلزات ، شیشه گری، جوش کاری و ریخته گری استفاده می شود.

    صفحه ی 22درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    در فعالیت بالای این صفحه انرژی حرکتی دست ها به انرژی گرمایی تبدیل می شود.

    در فعالیت “فکر کنید” با تکان دادن ماسه ها انرژی حرکتی تبدیل به انرژی گرمایی می شود.

    در صورت امکان دانش آموزان این فعالیت را عملا انجام دهند.

    تا کنون دانش آموزان پی بردند باد و آب جاری و سوخت ها انرژی دارند و می توانند اجسام را به حرکت در آورند.

    باد و آب جاری و سوخت ها و خورشید منبع انرژی هستند.

    صفحه ی 23 درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    دانش آموزان با انجام دادن فعالیت این صفحه پی می برند، صدا انرژی دارد.

    زیرا سبب حرکت دانه های برنج می شود.

    آن ها می توانند مقداری برنج را روی کاغذ بریزند و کاغذ را روی رادیو قرار دهند.

    با روشن کردن رادیو، دانه های برنج به حرکت در می آیند.

    در فعالیت “فکر کنید”انرژی صوتی به انرژی حرکتی تبدیل می شود و شیشه را می لرزاند.

    فعالیت پایین صفحه یک بازی است.

    انجام این بازی، خوب گوش کردن، تمرکز و همکاری گروهی را در دانش آموزان تقویت میکند.

    بچه ها این بازی را باید به صورت گروهی انجام دهند

    هر دانش آموز نام وسیله هایی که در خانه از آن استفاده می کنند و شکل انرژی که به ما می دهد راروی یک کارت می نویسد .

    گروهی برنده بازی است که تعداد وسیله های بیش تری در فهرست اعضای آن باشد و وسیله هایی که نام می برند تکراری نباشد.

    مطالب مربوط به انرژی در سال ها ی قبل

    سال اول
     در محیط اطرافمان بعضی از اجسام را در حال حرکت و بعضی را ساکن می بینیم.
     بعضی مکان ها گرم و بعضی مکان ها سرد هستند.
     بعضی از اجسام گرم و بعضی از اجسام سرد هستند.
     در بعضی شغل ها از گرما استفاده می شود.
    سال دوم
    ………………………………………………………………………………………
    سال سوم
     اجسام جامد بر اثر گرم شدن به مایع تبدیل می شوند.
     اجسام مایع بر اثر گرم شدن به گاز تبدیل می شوند

    نمونه سوالات درس سوم علوم چهارم ابتدایی انرژی نیاز هر روز ما

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ژینو 16 روز قبل
    -1

    انرژی شکل های گوناگون دارد نام ببرید

    ناشناس 18 روز قبل
    1

    نمیدونم میشه یکی ازدوستان جواب روبفرستن

    مهدی 11 ماه قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید