طرح دادرس دانش آموزآماده برای روزهای سخت چیست؟
طرح دادرس دانش آموزآماده برای روزهای سخت چیست؟ را از سایت هاب گرام دریافت کنید.
سازمان جوانان جمعیت هلال احمر
جوان خونگرم اندیمشکی توانست با بهرهمندی از آموزشهای امدادی طرح دادرس، جان دختر ۱۸ سالهای را از خطر مرگ نجات دهد.
علیرضا حسینزاده عضو تیم شهرستانی «دادرس» جمعیت هلالاحمر استان خوزستان جان دختری که بیهوش شده و در معرض خطر مرگ قرار گرفته بود را با اتکا به مهارتهای امدادی آموخته از طرح دانشآموزان آماده در روزهای سخت (دادرس) نجات داد. طرحی که در مدارس سراسر کشور مانند استان خوزستان به شکل همزمان به اجرا در میآید و اعضای دانشآموز عضو سازمان جوانان جمعیت هلال احمر را با مهارتهای امدادی آشنا میکند. هدف از این کار افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرات ناشی از حوادث است.
* جوان اندیمشکی جان دختر ۱۸ ساله را نجات داد
علی قلاوند، رئیس جمعیت هلالاحمر شهرستان اندیمشک با اعلام این خبر و تاکید بر ضرورت تسری آموزههای امدادی از سنین پایین در جهت کاهش صدمات، میگوید: یکی از دانشآموزان آموزش دیده در طرح «دادرس» جمعیت هلالاحمر (دانشآموز آماده در روزهای سخت) با استفاده از همین آموزشها توانست جان هموطن خود را در مقابل دیدگان خانوادهاش از مرگ حتمی نجات دهد.
به گفته او، علیرضا حسینزاده پس از چند دوره آموزشهای امداد و نجات در قالب طرح دادرس توسط مربیان مجرب این جمعیت، مبانی امداد را فراگرفته بود. قلاوند با قدردانی از جامعه امدادگران، اعضا و مربیان باتجربه جمعیت هلالاحمر گفت: خدا را شاکریم که تمام گفتهها و انجام وظایف ما در قالب یک دانشآموز آماده و آموزشدیده به واقعیت پیوسته و دانشآموزانی مانند علیرضا حسینزاده در طرح «دادرس» میتوانند یک انسان را از مرگ حتمی نجات دهند.
او با تأکید بر الگوی مناسب طرح دادرس برای تمام دانشآموزان تصریح کرد: خوشبختانه مصدوم این حادثه بعد از هوشیاری توسط دانشآموز دادرسی، به همراه خانوادهاش به منظور انجام مراحل تکمیلی درمان راهی بیمارستان شدند.
* نجاتگری مفهومی بسیار والا
منطقه گردشگری دره سید واقع در روستای چشمک از توابع خرم آباد است. این منطقه کوهستانی به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد، ایستگاه گردشی و تفریحی بسیاری از اهالی اندیمشک و ساکنان شهرهای اطراف است. علیرضا هم در تعطیلات آخر هفته بود که به اتفاق خانواده برای گذراندن اوقات فراغت به آنجا رفته بود و اصلا خبر نداشت که قرار است یک نفر را از مرگ نجات دهد. البته خود علیرضا میگوید که دوست ندارد از این کار به نجات دادن یاد شود. به عقیدهاش، او تنها به یک انسان کمک کرده است چرا که به نظرش نجاتگر بودن صفت بزرگی است که به هر کسی داده نمیشود.
این عضو دادرسی در مورد حادثهای که در منطقه دره سید رخ داد تعریف میکند: در محوطه نشسته بودم که متوجه شدم میان خانوادهای که در نزدیکی ما نشسته بودند اضطراب و هیاهو برپاست. وقتی با دقت به آنها نگاه کردم متوجه حالتهای غیر طبیعی از دختر خانواده شدم. این اتفاق نگرانم کرد. از آنجا که میدانستم روزی میرسد که باید از مهارتهای آموزش یافتهام در طرح دادرس استفاده کنم، بیدرنگ به سمت آنها رفتم. به پدر خانواده توضیح دادم که آموزشهای امدادی لازم را گذراندهام و شاید بتوانم دخترتان را از خطر دور کنم.
آنطور که علیرضا توضیح میدهد، پدر در ابتدا راضی به این کار نبوده اما با دیدن شرایط نامساعد دخترش میپذیرد تا علیرضا اقدامات امدادی را انجام دهد. علیرضا با معاینات اولیه، متوجه علائم مسمومیت در فرد میشود چرا که با وجود آنکه مجرای تنفسی دختر آزاد بوده، تنفس و ضربان قلب نداشته است. علیرضا تعریف میکند: سریع احیای قلبی را آغاز کردم. دوبار انجام دادم و به نتیجه نرسیدم اما در دور سوم احیای قلبی، تنفس آغاز شد. بعد از آن شروع به ماساژ قلبی کردم. در همان دور اول ماساژ، دختر به هوش آمد. با خارج شدن مواد غذایی از معدهاش، حالش بهتر شد و من هم به محض مطمئن شدن از بهبود وضعیت جسمانی فرد، از محل دور شدم. چیزی که علیرضا را در آن مدت مضطرب و ناراحت کرده بود برخورد پدر خانواده و سختگیری و ممانعت او از نجات دختر بوده است. به نظر میرسد اگر خانوادهها با نگاه بهتری نسبت به این موضوع برخورد کنند امکان فعالیت کسانی که آموزشهای امدادی لازم را گذراندهاند بیشتر میشود.
علیرضا با تاکید بر اهمیت اجرای طرح دادرس در مدارس بیان میکند: کشور ما از لحاظ امدادی ضعیف است و فرهنگسازی لازم انجام نگرفته. اگر آموزشهای امدادی به دانشآموزان یاد داده شود، آنها هم آموختهها را در اختیار خانواده میگذارند و با همین کار میتوان آمار تلفات ناشی از حوادث را بسیار کاهش داد. تنها خواسته علیرضا از مسئولان این است که طرح دادرس (دانشآموزان آماده در روزهای سخت) با جدیت ادامه پیدا کند تا همه دانشآموزان آموزشهای امدادی را فرا بگیرند.
* بچهها برای روزهای سخت آمادهاند
دانشآموز آماده در روزهای سخت، تعریف طرحی با نام «دادرس» است که چهار سال از اجرای آن میگذرد. این طرح که با امضای تفاهمنامهای میان معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با سازمان جوان هلالاحمر متولد شد، همانطور که از شرح آن مشخص است، به دنبال آموزش دانشآموزان برای روزهای سخت و افزایش توانمندی آنها برای مقابله با حوادث و بحرانهایی است که پیش روی آنها رخ میدهد.
به گفته سعید بابایی معاون دانش آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در سال تحصیلی گذشته دستورالعمل اجرای طرح دادرس برای اجرا در ۱۲ هزار مدرسه دوره اول متوسطه ابلاغ شده است تا این آموزهها در قالب ۸ سرفصل پناهگیری و تخلیه اضطراری در حوادث، ارزیابی کنترل علائم حیاتی، تریاژ مقدماتی، حمل مصدوم، حمایت حیاتی پایه، پانسمان، بانداژ و آتلبندی، اطفاء حریق و اسکان اضطراری به دانشآموزان آموزش داده شود.
روند اجرای این طرح به این شکل است که دانشآموزان تحت آموزش، به تیمهای ۱۴ نفره تقسیم میشوند و پس از آموزش دیدن هر یک از سرفصلها در یک ساعت زمان تعیین شده، در آزمونی که در مدرسه برگزار میشود، شرکت میکنند و در نهایت تیم برتر مدرسه به مرحله رقابت شهرستانی و استانی صعود میکند. تیمهای نخست هر استان متشکل یک تیم دختران و یک تیم پسران، راهی مسابقاتی کشوری باعنوان «المپیاد آماده» میشوند.
* مسابقهای برای افزایش سطح ایمنی
بابایی می گوید: المپیاد آماده یکی از برنامههای تعریف شده آموزشی و تربیتی است که به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای علمی و امدادی، افزایش روحیه کار جمعی و همچنین افزایش سطح آگاهی دانشآموزان عضو سازمان جوانان هلالاحمر طرحریزی و اجرا میشود.
هدف از این برگزاری این المپیاد، افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری مدارس کشور با تکیه بر تربیت تیمهای دانشآموزی آماده برای مقابله با حوادث عنوان شده است. توسعه و ترویج ظرفیتهای خودامدادی در میان دانشآموزان و ساماندهی تیمهای اولیه مدیریت بحران مبتنی بر دانشآموزان آموزش دیده توانمند و برخوردار از مهارتهای کارگروهی از دیگر اهداف المپیادآماده به حساب میآید.
هدف دیگری که این مسابقات به دنبال تقویت آن است، دسترسی به اهداف والای کارگروهی اجتماعی و روانشناسی در راستای رشد و پرورش روحیه مسئولیتپذیری، همدلی، مشارکتجویی و … است.
* به همکاری آموزش و پرورش در این زمینه نیاز است
شهرستان اندیمشک یکی از شهرستانهای فعال در زمینه آموزش امدادی دانشآموزان در قالب طرح دادرس است و این توان در جمعیت هلال احمر وجود دارد که چنانچه همکاریهای لازم از سوی آموزش و پرورش این شهرستان بیشتر شود، آموزش های دادرس را در مدارسی که از این طرح بدون بهره مانده اند، گسترش دهد.
علی قلاوند، رئیس جمعیت هلالاحمر شهرستان اندیمشک با بیان این موضوع بر لزوم همکاری بین جمعیت هلال احمر و سازمان آموزش و پرورش در اندیمشک تاکید میکند و میگوید: در حال حاضر برای اجرای طرح دادرس، جمعیت اندیمشک توانسته با ایجاد ارتباط با مدیران مدارس و معلمان آنها، مهارتهای امدادی را به دانشآموزان آموزش دهد. ما با همین شرایط توانسته ایم در مراحل استانی المپیاد آماده در بخش پسران مقام نخست و در بخش دختران مقام دوم را از آن خود کنیم.
قلاوند با بیان اینکه آموزش فعالیت های امدادی و بشردوستانه به دانش آموزان به ارتقا ایمنی خانواده ها و جامعه در برابر حوادث کمک می کند، میگوید: در جلسات مختلف با مسئولان آموزش و پرورش سعی شده است ظرفیت بیشتری از مدارس در زمینه آموزش به دانش آموزان فعال شود که همه مسئولان به این امر آگاهند که این آموزشها برای تمام خانوادهها و کل جامعه مفید است.
* ایجاد حس قدرت برای کمکرسانی به دیگران
رئیس جمعیت هلالاحمر اندیمشک در رابطه با تعداد مدارس تحت آموزش طرح دادرس در ان شهرستان توضیح میدهد: مدارس به دو بخش تقسیم میشوند در بخش آموزش و پرورش مرکزی۳۰ مدرسه و در بخش گرمسیری ۱۱ مدرسه با ما همکاری میکنند که از هر یک از این مدارس ۱۲ نفر آموزشهای امدادی طرح دادرس را میبینند. این آموزشها از سوی ۶ نفر از مربیان توانمند شهرستان تعلیم داده میشود. بر اساس گفتههای قلاوند مربیان دادرس مربیان ورزشی مدارس بودهاند که جمعیت ابتدا اقدام به آموزش طرح به آنها کرده و پس از آن، این مربیان آموزش دهنده طرح دادرس به دانشآموزان شدهاند.
او در پاسخ به این سوال که این آموزشها چه تاثیری بر روحیه دانشآموزان میگذارد، میگوید: دانش آموزانی که این آموزشها را میبینند به شدت احساس اعتماد بنفس و توانمندی پیدا میکنند. آنها حس میکنند نسبت به سایر شهروندان قدرتی در اجتماع دارند که میتوانند به وسیله آن به دیگران کمک کنند و مفید باشند. این همان حسی است که باعث شده این جوان اندیمشکی بتواند جان یک انسان را از مرگ نجات دهد.
* دیگر دادرسانی که ناجی جان بودند
سازمان جوانان جمعیت هلال احمر قصد دارد به وسیله گسترش آموزش های امدادی و بشردوستانه در طرح دادرس، مهارتهای امدادی و علاقه مندی به کمک به هم نوع را به اعضای نوجوان عضو خود یاد دهد تا آنها بتوانند در شرایط سخت، مانع از افزایش آسیب ها و تلفات بیشتر شوند. درست همان کاری که علیرضا حسینزاده از شهرستان اندیمشک انجام داد و شما داستان آنا خواندید.
کیانوش کیان منش از خراسان شمالی هم نمونه دیگری از اعضایی است که با به کارگیری مهارتهای امدادی دادرس موفق به نجات جان شد. این عضو تیم دادرس توانست با یاری گرفتن از مهارتهای امدادی برادر کوچک خود را از خفگی نجات دهد.
مورد دیگر مربوط به استان یزد است. مهرماه سال گذشته بود که یکی از اعضای تیم دادرس جمعیت هلالاحمر شهرستان ابرکوه توانست با آموزشهای کسب شده در طرح دادرس برادر خود را نجات دهد. فاطمه قنبری ۱۶ ساله نجات دادن برادر خود را مدیون آموزشهای امداد و مربی دادرس خود میدانست.
* امسال هشت هزار مدرسه مجری طرح دادرس بودهاند
مدیرکل دفتر سلامت وتندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز با ابراز خشنودی از بازدهی طرح دادرس گفت: طرح دادرس یا «دانشآموز آماده در روزهای سخت» با هدف تحقق شعار «هر دانش آموز یک امدادگر» با استقبال دانشآموزان روبرو شده است.
دکتر حسن ضیاءالدینی افزود: در مرحله اول این طرح مدارس راهنمایی تحت پوشش قرار گرفتند و در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ که آغاز اجرای این طرح بود فقط مدارس مقطع متوسطه اول مراکز استان ها مجری طرح بودند اما در سال جاری هشت هزار مدرسه در سراسر کشور مجری طرح بودند.
مدیرکل دفتر سلامت وتندرستی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: ایران از کشورهای حادثه خیز و در زمره ۱۰ کشور آسیبپذیر است و طی سالیان متمادی تلفات و خسارات فراوانی را متحمل شده است.
»» گزارشگر: فرانک میرزایی
منبع مطلب : rcsy.ir
مدیر محترم سایت rcsy.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.