توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    عادت های خوب را چگونه می توان ایجاد کرد تفکر هشتم

    1 بازدید

    عادت های خوب را چگونه می توان ایجاد کرد تفکر هشتم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    عادات خوب را چگونه میتوان ایجاد کرد؟

    عادات خوب را چگونه می توان ایجاد کرد؟

    یک سوال اساسی برای تغییر هر عادت بدی به عادت خوب این است:

    عادات خوب را چگونه می توان ایجاد کرد؟

    عادت کاری است که انسان آن را با کمترین زحمت و مصرف انرژی انجام می دهد.

    مثل رانندگی در روزهای اول اموزش که چقدر پر زحمت بود. همزمان هم به فرمان توجه کنی و هم دنده عوض کنی. تازه باید کلاچ و ترمز را هم داشته باشی.

    ولی بعد از مدتی انجام و انجام و انجام آن تبدیل به عادتی می شود که بدون زحمت و مصرف زیاد انرژی انجامش می دهیم.

    پس اگر بتوانیم کارهای مهمی را که افراد موفق دارند در خودمان با استفاده از مکانیزم عادت ایجاد کنیم ما هم می توانیم مانند انها بدون زحمت به آن امور بپردازیم.

    فرض کنید: سحر خیزی، روزی دو ساعت مطالعه، ورزش منظم و…

    اگر اینها عادت ما بود و برای انجامش زحمت زیاد نمی کشیدیم چقدر زندگی ما متحول می شد؟

    در مقاله ای مفصل به چیستی عادت و در مقاله ی دیگری به فرمول ایجاد یک عادت پرداختیم.

    که می توانید برای آشنایی با آنها برروی عنوان این دو مقاله که در خط بالا با رنگ قرمز مشخص شدند مراجعه فرمائید.

    اما به اختصار اینجا هم درباره فرمول عادت صحبت می کنم. در فرمول ایجاد عادت گفتیم که هر عادت از سه جز تشکیل شده است:

    ۱-محرک یا تحریک ­کننده

    ۲-کارتکراری

    ۳-پاداش

    یک مثال:

    مثلاً وقتی هر زمان عصبانی میشویم یک نخ سیگار میکشیم و احساس رضایت و آرامش میکنیم.

    یا هرروز ساعت ۴ عصر احساس گرسنگی داریم و از کافی­شاپ یک نان خامه­ ای و یک لیوان نوشابه میگیریم و میخوریم. همین سه جز (محرک، کار تکراری و پاداش) را دارد.

    محرک + کار تکراری = پاداش

    عصبانیت + سیگار = احساس آرامش

    ساعت ۴ عصر + شیرینی خامه ای و نوشابه = احساس سیری

    اگر بخواهیم عادات خوب بسازیم. و عادتی را که مدتها به آن پایبند بودیم را ترک کنیم، بدیهی است که باید به جنگ هر سه جزء از اجزای تشکیل­ دهنده عادت برویم.
    یعنی ساعت ۴ که می­شود هیچ چیز نخوریم و با احساس گرسنگی بجنگیم.

    امروز روان­شناسان معتقدند خیلی منطقی نیست بخواهید به جنگ هر سه آنها با هم بروید. ظاهراً با شیوه ترک عادت کمی دچار مشکل می­شویم هر چند ترک عادت غیرممکن نیست اما با مشکلات بیشتری همراه است.

    بدن ما و مغز ما هر روز محرک را میبیند ولی به پاداش نمیرسد تا حس رضایت را بدست آورد.
    این مبارزه سختی است و انرژی زیادی از مغز میگیرد و میدانیم که مغز تا حد ممکن تمایل ندارد انرژی مصرف کند.

    پیشنهاد آسانتر تغییر عادت است نه ترک عادت، با تغییر عادت کار را برای مغز در جایگزینی عادت آسان تر میکنیم. زیرا انرژی کمتری از دست میدهد.

    قاعده طلایی ما، تغییر عادت است و نه ترک عادت.

    عادات خوب

    زبان آلمانی یا تلویزیون

    همکار تقریبا مسنی داشتم حدود ۶۰ سال.، چندسالی را با هم همکار بودیم لیسانس فیزیک داشت. وقتی با جعبه شیرینی وارد دفتر کارم شد، از دلیل آوردن شیرینی متحیر شدم. در این سن و سال توانسته بود کارشناسی ارشد رشته زبان آلمانی قبول شود.

    به من گفت: چند سالی بود که به بی خوابی مبتلا شده بودم و هر شب ۳ تا ۴ ساعت مسابقات ورزشی تماشا می­کردم. اگر این کار را نمی کردم دائم فکر و خیالهای الکی می آمد به ذهنم.
    تصمیم گرفتم به جای تماشای تلویزیون، زبان آلمانی را که در یک سفر به آنجا به آن علاقه ­مند شده بودم، را مطالعه کنم.

    ظرف مدت ۲ سال و هر شب ۴ ساعت مطالعه آلمانی حس کردم به وضعیت خوبی رسیدم و در کنکور شرکت کردم و حتی رتبه ­ام از افرادی که لیسانس زبان آلمانی هم­ داشتند، بهتر شد.

    عادات خوب را چگونه می توان ایجاد کرد؟

    حالا زمان آن است  که به این سوال پاسخ دهیم: عادات خوب را چگونه می توان ایجاد کرد؟

    اگر قرار است عادت بدی را از خود دور کنیم، بهتر آن است که کمی محتاط تر عمل کنیم. باید با محرک و پاداش ساخت و پاخت کنیم و فقط به جنگ کارتکراری برویم.

    یعنی با همان محرک، کار جدیدی جایگزین کنیم و همان پاداش را هم نصیبش نمائیم.

    در مثال اولی: اگر بنا داریم با نخوردن شیرینی و نوشابه کمی از وزنمان کم کنیم، بهتر آن است که با شروع محرک که عصرها ساعت۴ بود کار تکراری جدیدی مثلاً جایگزینی چای و خرما به جای شیرینی و نوشابه انجام دهیم تا همان پاداش که سیری بود نصیبمان شود.

    همان محرک+کار تکراری جدید=همان پاداش

    ساعت ۴+چای خرما=سیری

    همکار من هم همین کار را کرده بود:

    محرکش بیداری شب بود؛ کار تکراریش دیدن تلویزیون و جایزه ای که می برد این بود: عدم حس تنهایی و  افسردگی و فکر و خیال

    ولی بعد از مدتی با محرک و جایزه دست به یکی کردند و کار تکراری را عوض کردند:

    محرک شب بیداری + کار تکراری مطالعه المانی = عدم حس تنهایی و فکر و خیال

    البته شاید این فرمول خیلی ساده بنظر برسد اما در عمل پیاده­ سازی آن به این راحتی­ها هم نیست. گاهی شناخت محرک کار پیش پا افتاده­ ای نیست و نیاز به دقت و ممارست زیادی در شناخت آن دارد. همچنان که یافتن جایگزین و پاداش نیز در خیلی از مواقع آسان نخواهد بود.

    در همان مثال شیرینی و چای شاید محرک ساعت ۴ نبوده و دیدن محبوبی بوده که او عادتش ساعت ۴ در کافی شاپ آمدن است و ما فراموش کرده ­ایم که این شیرینی و نوشابه در واقع بهانه دیدار او بوده است.
    یا ترس از دعوای عصرگاهی با همسر ما را به آن کافی شاپ میکشاند جهت آماده­ سازی برای یک بحث و جدال.

    برای همین باید با پیروی از یک برنامه جامع جایگزینی راهی برای تغییر عاداتی که میخواهیم تغییر دهیم پیدا کنیم.

    باید دقیق هر سه جزء تغییر و ایجاد عادت را شناسایی کنیم.

    سبزی به جای گوشت

    مدیر یکی از دبیرستانهای دخترانه منطقه ۵ تهران می گفت: وقتی به دلیل مصرف بیش از حد گوشت قرمز، پزشکان به او گفتند باید جراحی سختی انجام دهد، تصمیم گرفت تا ۴ ماه دیگر که نوبت جراحی او بود، به هیچ عنوان گوشت قرمز مصرف نکند و در عوض سبزیجات و روزی یک ساعت دویدن را جایگزین کند.

    چهارماه بعد وقتی با یک کاهش ۱۲ کیلویی از وزن بدنش برای جراحی مراجعه کرد، پزشکان با انجام آزمایشات جدید به او گفتند: دیگر نیازی به جراحی ندارد.

    پس یادمان باشد برای تغییر یک عادت به عادتی دیگر ابتدا باید هر سه جز عادت را بشناسیم تا بتوانیم با حفظ همان محرک و همان پاداش، کارجدیدی را جایگزین عادت قبلی کنیم.

    نکته پایانی در ایجاد عادات خوب:

    کتاب ماموریت خیلی ممکن

    کتاب ماموریت خیلی ممکن را تالیف کردم تا افرادی که تغییر کردن را دشوار می دانند کمک کنم به راحتی و با انجام چندکار کوچک به تغییر مدنظرشان برسند.

    این کتاب مناسب افرادی است که می خواهند عادتی را حذف و عادت جدیدی بسازند.
    برای آشنایی بیشتر با این کتاب و مطالعه رایگان بخشی از آناینجا را کلیک کنید.
    برای دریافت کتاب هم از این لینک استفاده کنید.

    خیلی ممنونم که مارا دنبال می کنید. اثر بخش و پیروز باشید.

    منبع مطلب : abbasalipoor.com

    مدیر محترم سایت abbasalipoor.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    چگونه در خود عادت های خوب ایجاد کنیم؟

    ارسطو می گوید: “ما همگی کارهایی را بارها و بارها انجام داده ایم. بالاخره پس از مدتی دیگر آن کار یک عمل نیست، بلکه یک عادت است. ” سوال این است که چگونه عادت های خوب را ایجاد کنیم و آنها را تکرار نماییم؟

     عادت های خوب

    دلیل اینکه ما اغلب خود را از تغییر می دهیم این است که ما دوست نداریم درجا بزنیم. کاری که می کنیم را بیهوده می پنداریم اما شما باید تلاش خود را برای شروع کار انجام دهید. برای موفقیت باید بیشتر در زندگی تلاش کنید و احساس تحقق داشته باشید بدین منظور به عادت های خوب نیاز دارید و این آسان نیست.

    شما ممکن است بشنوید بعضی ها می گویند که پس از انجام کاری به مدت 21 روز به آن عادت می کنید. صادقانه بگوییم که این روش جواب نمی دهد. برای ایجاد عادت های خوب شما نیاز به انگیزه، یک طرح خوب و یک رویکرد فکری برای پیروی از آن دارید.

    ایجاد عادت های خوب

    در اینجا پنج راهنمایی است که برای شما کار خواهند کرد.

    1. برنامه ریزی

    بنجامین فرانکلین یک طرح بسیار ابتکاری برای غلبه بر عادت های بد و ایجاد عادات خوب جدید داشت.

    او 13 فضیله را ذکر کرد که در زندگی اش بسیار مفید بود. او اظهار داشت که کار در هر یک از آنها در یک دوره 13 هفته ای، یک فضیلت در هفته، می تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد. اگر او احساس می کرد که عادت بدی را تجربه کرده است، به سمت بعدی می رفت؛ اگر نه، او چرخه را دوباره تکرار می کرد. شما برای رسیدن به یک عادت مفید به یک رویکرد به طور برنامه ریزی شده نیاز دارید. در اینجا روشی است که می تواند برای شما کار کند.

    خودتان “هدف” خود را که می خواهید فردا به دست بیاورید تنظیم کنید. در نظر داشته باشید که هدف شما باید مشخص، واقع بینانه، قابل دستیابی و با محدودیت زمانی باشد. شناسایی عادت هایی که به شما در تحقق اهداف تان کمک می کند و هماهنگ با عادات موجود  شماست بسیار اهمیت دارد.

    سعی کنید یک عادت را انتخاب کنید که به زندگی روزمره شما بستگی دارد، به طوری که سازگاری با آن آسان تر باشد.
    انگیزه خود را برای تکمیل هدف پیدا کنید. انگیزه چیزی است که شما باید با آن شروع کنید و عادت چیزی است که باید با آن راه را ادامه دهد.

    2. قدم های کوچک و اهداف بزرگ

    هر کس شعار “آهسته و پیوسته” را شنیده است. تعیین اهدافی که می توانید در زندگی روزمره خود داشته باشید و آنها را معرفی کنید تغییرات ناگهانی و شدید در زندگی شما نخواهند داشت اما قطعا مزایایی را در طول زمان به دست خواهید آورد.

    ایجاد انگیزه های ذاتی مناسب مهم است. شما نمی خواهید کاری انجام دهید به این خاطر که برای شما مجازات یا پاداش خواهد داشت. در عوض، شما می خواهید این کار را انجام دهید زیرا خودتان آن را می خواهید. تصور کنید که تصمیم گرفته اید وزن خود را کاهش دهید و تصمیم بگیرید که روزانه 5 مایل در روز پیاده روی کنید. در حال حاضر، تصور کنید که تصمیم خود را تنها تحت فشار عزیزان خود گرفته اید. این طرح حتی قبل از شروع نیز شکست خورده است.

    تعیین اهداف و امتیازات برای هدایت شما می تواند کار کند.

    اهداف، دستاوردهای نهایی هستند که می خواهید انجام دهید، مانند ترفیع شغلی.
    گام های کوچک شما باید هر روز برای تحقق آن هدف باشد، مانند انجام وظیفه شغلی خود به طور منظم.
    بیش از توان تان تصمیم نگیرید یا قدمی برندارید. اگر اهداف غیر واقعی را به وجود آورید و نتوانید به آنها دست یابید، افکار منفی بر شما تحمیل می شود.

    3. مثبت باشید

    از خود بپرسید چگونه می توانید کاری انجام دهید و نگویید که نمی توان انجام داد. شما نیاز به تفکر مثبت دارید تا به مهارت های خود برسید و بیشتر کار کنید.

    داشتن افکار مثبت نه تنها موجب شادی می شود بلکه توانایی ما را برای توسعه عادت های خوب و به دست آوردن مجموعه مهارت هایی که بعدا در زندگی کمکمان می کند، افزایش می دهد. تمرکزتان تنها بر روی حال حاضر باشد و سعی کنید در گذشته ساکن نمانید.

    اغلب مواردی که در نهایت به نگرانی شما منجر می شوند حتی ممکن است اتفاق نیفتند. حتی اگر آنها اتفاق بیفتند، احتمالا نمی توانید در مورد آن کاری انجام دهید پس چرا این کار را برای خراب کردن حال حاضرتان انجام می دهید؟ همه ما در نهایت می میریم اما این بدان معنا نیست که شما باید زندگی خود را برای آن خراب کنید. نگرانی های خود را کم کنید و احساسات منفی را بیابید و دور بریزید.

    4. حذف گزینه های اضافی

    آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا باراک اوباما ترجیح می دهد تنها لباس های سیاه و آبی بپوشد و نه هیچ رنگ دیگر؟ دلیل خوبی برای این کار وجود دارد.

    شناسایی جنبه های زندگی خود که دنیوی هستند و در نتیجه هیچ رضایت بخش نیستند. این مطالعه در سال 1990 توسط Roy Baumeister که استاد دانشگاه ایالتی فلوریدا بود، انجام شد که انتخاب های تکراری می تواند باعث شود شما از تصمیم گیری های هوشمندانه عقب نمانید.

    5. راه های سالم برای به دست آوردن پاداش

    شاید به یاد داشته باشید آن روزها زمانی که مادر یا معلمتان به شما یک آب نبات برای تکمیل تکالیف تان می داد؟ البته که انجامش میدادید. یک آب نبات اضافی به ما قدرت می داد تا حتی مسائل دشوار ریاضی را حل کنیم. اگر ما در هنگام ایجاد عادت های خوب، همان اصل را اعمال کنیم چه می شود؟

    عادت های بد در ابتدا توسعه می یابند زیرا باعث می شود که ما احساس خوبی داشته باشیم حتی اگر برای یک دوره کوتاه مدت باشد. ما به این احساس خوشبختی چسبیده ایم که فکر می کنیم ما را آرام می کند زمانی که در حال گذر از زمان استرس زا و یا خسته کننده هستیم.

    به عنوان مثال تصمیم گرفتید از یک رژیم سلامتی شروع کنید اما روز بدی داشته اید بنابراین شما برای جبران مشکلات روزانه که موجب ناراحتی تان می شود، روز به روز بیشتر به آن عادت بد روی می آورید. همانطور که برای سیگار کشیدن و یا نوشیدن بیش از حد الکل ممکن است این اتفاق بیفتد.

    شما احساس آرامش می کنید زمانی که آرزوهایتان تحقق می یابد. به خود پاداش دهید حتی  هنگامی که پیروزی های کوچکی بر عادت های بد بدست می آورید. به خودتان چیزی که می خواهید را هدیه دهید. این می تواند هر چیزی از یک کتاب جدید تا یک فیلم و شاید حتی بازی مورد علاقه شما باشد.

    سرمایه گذاری در داشتن انرژی ذهنی که نیاز دارید تا به عادات جدید متعهد شوید بسیار مهم است. عادت های مثبت یک شبه تشکیل نمی شوند بلکه یک تغییر تدریجی نیاز است. این تغییری است که به شما کمک می کند زندگی خود را دوباره زنده کنید و گذشته را برای آینده بهتر فراموش نمایید.

    منبع : lifehack

    منبع مطلب : 7ganj.ir

    مدیر محترم سایت 7ganj.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    Mh 1 سال قبل
    -1

    عادت های خوب را چگونه میتوان ایجاد کرد؟انسان هایی که به یادگیری علاقه مندند و دائما در حال آموخوتن هستند،افرادی هستند که به دنبال عادت های خوب در زندگی خود می گردند ک از عادت های غلط دوری میکنند تمرین کردن و نزدیک شدن به کار های خوب میتواند منجر به عادت گرددو هم نشینی با افراد موفق نیز در انسان عادت خوب را ایجاد میکند.

    ناشناس 1 سال قبل
    -1

    بدک نیست

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید