توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    عبارت هریکی را انچه بکار باید داد را توضیح دهید

    1 بازدید

    عبارت هریکی را انچه بکار باید داد را توضیح دهید را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    معنی عبارت هریکی را آنچه بکار باید داد درس دوم عجایب صنع حق تعالی صفحه 20 فارسی نهم

    جواب خودارزیابی صفحه ۲۰ کتاب فارسی پایه نهم معنی عبارت هریکی را انچه بکار باید داد درس دوم عجایب صنع حق تعالی از سایت نکس لود دریافت کنید.

    جواب بچه ها در نظرات پایین سایت

    پریچهر :
    ۱ : منظور از واژه آیات در جمله « پس اندر این آیات تفکر کن »چیست ؟ پدیده ها آفریده های جهان هستی .
    ۲ : عبارت « هریکی را آن چه به کار باید داد » را توضیح دهید ؟ به هرکدام از موجودات هر آنچه لازم دارند را داده است .
    ۳ : بند پایانی درس ( و مثل تو چون مورچه ای…) چه ارتباطی با درک شگفتی های هستی دارد ؟ این که انسان در آغاز همچون مورچه ای است که اگر در آیات و آفریده های خداوند تفکر نکند ، به شناخت خداوند و جهان هستی دست پیدا نمیکند .

    مهدی : هر کدام از موجودات آن چه لازم بوده، داده است.

    روهام : هرکس هرچی لازم داشت (برای ادامه زندگی) خداوند عنایت فرمود و به او داد.

    منبع مطلب : nexload.ir

    مدیر محترم سایت nexload.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس دوم عجایب صنع حق تعالی

    2- پس اندر این آیات تفکر کن: پس دربارۀ این نشانه ها فکر کن.

    3- چگونه بساط تو ساخته است و جوانب وی فراخ گسترانیده:

    چگونه سفرۀ زندگی تو را فراهم کرده است و گوشه های آن را وسیع کرده است.

    4- هر یکی را آنچه به کار باید داد: به هر کسی هر چه لازم دارد، داده است.

    5- اگر در خانه ای شوی که به نقش و گچ کنده کرده باشند: اگر در خانه ای وارد بشوی که با نقش ها گچ بری شده باشد.

    6- و لکن سقفی بی ستون: ولی آسمان سقفی است که ستون ندارد.

    (الله الذی رَفَع السَّماواتِ بغَیرِ عَمَدٍ تَروُنَها )

    7- خانه بس بزرگ است و چشم تو بس مختصر و در وی نمی گنجد:

    دنیا بسیار بزرگ است و چشم تو بسیار کوچک و آن را درک نمی کند(کنایه) 

    8- از جمال صورت قصر و بسیاری غلامان و سریر ملک وی هیچ خبر ندارد.

    از زیبایی شکل کاخ و نوکران بسیار و تخت پادشاهی او خبر ندارد.

    9- چشم باز کن تا عجایب بینی و مدهوش و متحیر شوی:

    خوب دقت کن (کنایه) تا شگفتی ها را ببینی و سرگشته و حیرت زده شوی. 

    منبع مطلب : tavanaelmi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت tavanaelmi.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سؤالات آزمون نوبت اول درس ادبیات پارسی سوم راهنمایی به همراه پاسخ نامه

    1. معنی هر یک از ابیات و عبارات زیر را بنویسید:

    الف: آفرین بر اصحاب اوی که خلق را به راستی پند دادند و طریق مُبطلان برنَوشتند و بساط حق بگستردند. (1)

    درود بر یاران او که مردم را به درستی (درستکاری) اندرز دادند و راه و روش اهل باطل را درهم پیچیدند و حق را گسترش دادند.

    ب: گُهر بی هنر زار و خوار است و سُست * به فرهنگ باشد روان تندرست. (75/0)

    نژاد و تبار بدون علم و فضیلت بی­اعتبار و بی­ارزش است * روح و روان آدمی با علم و دانش سالم و تندرست می­ماند.

    پ: این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود*هر که فکرت نکند نقش بُود بر دیوار. (1)

    هرکس در این همه پدیده­ها و تصاویر شگفت­انگیزی که در این جهان هستی وجود دارد تفکر و اندیشه نکند، همانند نقاشی روی دیوار بی­جان و بی­احساس است.

    ت: آفرینش همه تنبیه خداوند دل است*دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار. (75/0)

    پدیده­های آفرینش آگاه کننده و بیدارگر دل انسان عارف و آگاه است * کسی که به وجود خداوند اقرار و اعتراف نکند، موجودی بی‏ذوق و بی­احساس است.

    ث: گربه گفت: زود ملول شدی و چونبر حاجت خویش پیروز آمدی، مگر نیت بَدَل کردی و می­اندیشی؟ (1)

    گربه گفت: زود خسته شدی و به دلیل این­که آرزو و نیازت برآورده شد، حتما تغییر عقیده دادی و فکر می­کنی؟

    ج: در زمین نگاه کن که چگونه بساط تو ساخته است و جوانب وی فراخ گسترانیده و از زیر سنگ­های سخت آب­های لطیف روان کرده تا بر روی زمین می­رود. (1)

    به زمین نگاه کن که چگونه [خداوند آن را] همانند فرشی برای تو آماده کرده است و اطراف آن را با وسعت، گسترش داده است و از زیر سنگ­های سخت آب­های گوارا و زلال روان کرده است که بر روی زمین جاری است.

    چ: به چشم بصیرت به خود درنگر*تو را تا در آیینه زنگار نیست. (5/0)

    تا زمانی که آینه­ی دل تو را زنگار گناهان کدر و تیره نکرده است، با بینش و آگاهی در وجود خودت تأمل و تفکر کن. (خودشناسی)

    2. معنی کلماتی را که زیر آن­ها خط کشیده شده است، بنویسید: (4 نمره)

    پیام پیامبر گنجینه و آبشخوری است ( سرچشمه )/ نام تو رخصت رویش است و طراوت (اجازه )/ باخود گفتم جنگ برپا شده بود تا محمد جهان­آرابه آن قافله­ای ملحق شود که به سوی عاشورا می­رفت (بپیوندد )/ هم او در پایان کتاب خود از انحطاط حکومت ایران نیز حرف می­زند ( فروافتادن، پست شدن )/ مرا هیچ تدبیر موافق­تر از صلح گربه نیست ( سازگارتر )/ فهم عاجز شود از حقۀ یاقوت انار ( جعبه­ی کوچک، جواهری سرخ رنگ ) / چشم باز کن تا عجایب بینی که مدهوش و متحیّر شوی ( سرگشته، حیران )/ که باری است فرصت دگر بار نیست ( یک بار )

    3. پاسخ به خودارزیابی

    الف: منظور از این سخن «برادر خویش را نصرت کن، اگر ظالم بُود یا مظلوم» چیست؟ (1)

    برادر خویش را یاری کن اگر ظالم باشد بازداشتن او از ظلم یاری اوست و اگر مظلوم باشد، نجات او از ستم [یاری اوست]

    ب: عبارت «هر یکی را آن­چه به کار باید، داد» توضیح دهید؟ (1)

    خداوند به هر یک از موجودات آن­چه را که لازم داشته­اند، داده است.

    4. فعالیت­های نگارشی

    الف: نقش دستوری قسمت­های مشخص شده را بنویسید: (5/0)

                                                                            هم­نشین نیک، بهتر از تنهایی است.

                                                                                نهاد             مسند  فعل اسنادی، چگونه است؟ بهتر از تنهایی

    ب: با واژۀ زیر جمله بسازید: (5/0)

    مقهور (جمله خبری): اعراب مقهور [شکست خورده] سپاه شاپور ساسانی شدند.

    پ: شکل دوم کلمات زیر را بنویسید: (5/0)

    آشیانه: آشیان                                                 جاروب: جارو

    ت: ترکیب­های وصفی و اضافی را در مصراع­های زیر پیدا کنید: (5/0)

    خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار / عقل حیران شود از خوشۀ زرین عنب.

    ترکیب وصفی ( خوشۀ زرین ) ترکیب اضافی (دامن صحرا یا تماشای بهار )

    5. نکات دستوری و ادبی

    الف: هرگاه بخواهیم منظور خود را زیباتر و دل­نشین­تر بیان کنیم از ادبیات بهره می­بریم. به همین دلیل است که ادبیات را زبان هنری یا زبان برتر می­نامند. (5/0)

    ب: جملات زیر کدام قالب شعری را معرفی می­کند: ( قصیده) (5/0)

    معمولا تعداد ابیات آن زیاد است و بیش­تر برای مدح و ستایش و توصیف طبیعت به کار می­رود.

    پ: توضیح دهید که آیا حذف در جملات زیر به درستی صورت گرفته است؟ دلیل خود را بیان کنید. (1)

    این شهر دوازه­ای در زمین داشته است و دروازه­ای در آسمان. [داشته است] فعل محذوف. درست است زیرا قرینه­ای داشته است.

    او نامه­ای نوشته [است] تا از زحمات مسئول کتابخانۀ مدرسه تشکر کند. فعل است در جمله حذف شده است و با توجه به این­که قرینه­ای در جمله وجود ندارد حذف غلط است.

    ت: نوع گفت­وگو نوشتۀ زیر را تعیین کنید: (5/0) ( مونولوگ، چون گف­وگو با خویشتن است)

    در این فکر بودم که جلو بروم و به او بگویم : علی جان! مرا ببخش. من خیلی به تو بدم کردم.

    ث: چه موقع می­توان از فعل مضارع در زمان گذشته استفاده کرد؟ یک مثال بزنید. (1) وقتی برای زمان گذشته به کار می­رود که سخن گوینده زنده و اثرگذار باشد، مانند پیامبر فرمودند : اگر دانش در ثریا باشد مردانی از پارس بدان دست خواهند یافت.

    ج: دو مورد از مهم­ترین مثنوی­های زبان فارسی را نام ببرید؟ (5/0) شاهنامه فردوسی، لیلی و مجنون نظامی، مثنوی معنوی،

    چ: از مصدر «نوشیدن» فعل­های خواسته شدۀ زیر را بسازید: (1)

    ماضی استمراری کهن (دوم شخص جمع): بن ماضی + شناسه + ی = نوشید + ید + ی = نوشیدیدی

    ماضی ساده کهن ( سوم شخص مفرد): بـ + بن ماضی + شناسه = بـ + نوشید + Ø = بنوشید

    ح: نوع جملات غیرسادۀ زیر را تعیین کنید: (1)

    اگر باران به کوهستان نبارد، به سالی خشک گردد دجله رودی.

    حرف ربط وابسته ساز = جمله مرکب

    هوا سرد است و نرم نرمک برف می­بارد.

           حرف ربط هم­پایه ساز

    منبع مطلب : farsicity.blogfa.com

    مدیر محترم سایت farsicity.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید