توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    عوامل موثر بر سرعت انجام تغییرات را نام ببرید علوم پنجم

    1 بازدید

    عوامل موثر بر سرعت انجام تغییرات را نام ببرید علوم پنجم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    تغییرات مواد فصل دوم علوم پنجم

    شباهت های مواد عبارتند از :

    ۱- همه مواد حجم دارند.

    ۲- همه مواد وزن دارند.

    ۳- ماده ی تشکیل دهنده همه مواد جرم آن ها را تشکیل می دهد.

    ۴- همه مواد از مولکول تشکیل شده اند.

    ۵- مولکول همه مواد از ذرات کوچک تری به نام اتم تشکیل شده است.


    انواع تغییرات


    الف) تغییر فیزیکی: در این نوع تغییر شکل، اندازه و حالت ماده تغییر می کند. اما خواص و ماهیت ماده تغییر نمی کند.

    تبخیر، تصعید ، میعان و سایر تغییر حالت ها و نیز خرد شدن ، ساییدن و ... از جمله تغییرات فیزیکی هستند.


    ب) تغییر شیمیایی: به تغییری گفته می شود که در نتیجه آن خواص و ماهیت ماده تغییر می کند و ماده یا موادی با خواص جدید حاصل می شود.

    هنگامی که آب به کمک جریان الکتریسیته تجزیه می شود گازهای هیدروژن و اکسیژن پدید می آیند این دو ماده هیچ شباهتی با آب ندارند.

    سوختن چوب ، زنگ زدن آهن، تغییر رنگ پارچه ، زرد شدن برگ درختان ، هضم غذا، تبدیل شدن شیر به ماست و پنیر از جمله تغییرات شیمیایی هستند.

    اهمییت تغییرات شیمیایی:

    بشر با توجه به نیاز های خود دست به ساخت موادی می زند که آن مواد خصوصیات مورد نظر را داشته باشند. مثلا ساخت موادی که در مقابل خوردگی مقاومند، زنگ نزنند و دوام بیشتری داشته باشند یا بعضی که در طبیعت قابل تجزیه باشند و آلودگی ایجاد نکنند و این به نوع استفاده از ماده مورد نظر بستگی دارد.

    امروزه به وسیله همین تغییرات مواد بسیار با ارزش ساخته می شود به نام فلز.این ماده در صورت له شدن با آب جوش به حالت اولیه باز گشته و در ساخت عینک و بدنه اتومبیل کاربرد دارد.

     

    خواص ماده:

    هر ماده دارای خواصی است که با آن ها شناخته می شود مثلا بی رنگ بودن خاصه آب، شور بودن خاصه نمک، اشتعال پذیر بودن خاصه کاغذ و تمایل به زنگ زدن خاصه آهن است.

    الف) خواص فیزیکی: به آن دسته از خواص گفته می شود که مشاهده و اندازه گیری آن ها به تولید ماده جدید منجر نمی شود.

    ب) خواص شیمیایی: به مجموعه خواصی گفته می شود که تمایل یا عدم تمایل یک ماده به شرکت در واکنش های شیمیایی را بیان می کند. مثلا اشتعال پذیری خاصه بنزین و عدم اشتعال پذیری خاصه آب است.

    روی دادن تغییر فیزیکی و تغییر شیمیایی به طور متوالی

    مواردی وجود دارد که هر دو تغییر فیزیکی و شیمیایی بر روی یک پدیده، بطور متوالی اتفاق می‌افتند. برای نمونه، با حرارت دادن تکه‌ای قند در لوله آزمایش، ابتدا قند ذوب می‌شود که یک پدیده فیزیکی است. سپس به رنگ قهوه‌ای در می‌آید که نشان‌دهنده شروع تبدیل قند به کربن و یک پدیده شیمیایی است. در ادامه مقداری بخار آب به بالای لوله می‌رسد که نشانه تجزیه قند و ادامه پدیده شیمیایی پیشین است. سپس قطره‌های آب روی دیواره لوله آزمایش پدیدار می‌شود که نشان‌دهنده میعان بخار آب آزاد شده و یک پدیده فیزیکی است. در پایان، در لوله ماده‌ای سیاه رنگ، بی‌مزه و نامحلول در آب (برخلاف قند اولیه) باقی می‌ماند که این ماده ذغال است و با توجه به تغییر رنگ، مزه و حلالیت آن در آب نشان‌دهنده وقوع یک پدیده شیمیایی است.

    انرژی و تغییرات

    تغییرات گرماده: تغییراتی هستند که با از دست دادن انرژی به صورت گرما همراهند در این گونه تغییرات انرژی واکنش دهنده ها بیشتر از انرژی فرآورده هاست.

    انجماد، چگالش و میعان تغییرات گرمادهی هستند که جز تغییرات فیزیکی مواد محسوب می شوند؛ اکسایش، تجزیه هیدروژن پراکسید و واکنش فلزها با اسید تغییرات گرمادهی هستند که جز تغییرات شیمیایی محسوب می شوند.

    تغییرات گرماگیر: تغییراتی هستند که با گرفتن انرژی (گرما) همراهند در این تغییرات انرژی واکنش دهنده ها کمتر از فرآورده هاست.

    ذوب، تبخیر و تصعید واکنش های گرماگیر هستند که جز تغییرات فیزیکی اند؛ تجزیه آب و تجزیه آمونیاک نیز واکنش های گرماگیر هستند که جز تغییرات شمیایی اند.

    سرعت واکنش های شیمیایی: واکنش های شیمیایی با سرعت های متفاوتی انجام می شوند.

    سرعت واکنش شیمیایی یعنی سرعت تولید فرآورده ها و یا سرعت مصرف واکنش دهنده ها به بیان دیگر:

    سرعت واکنش های شیمیایی ممکن است سریع باشد مانند انفجار مواد منفجره و یا ممکن است کند باشد مانند زنگ زدن آهن.

    توجه داشته باشید که هر چه انرژی فعال سازی (حداقل انرژی لازم برای شروع واکنش) کمتر باشد سرعت واکنش بیشتر است.

    عوامل موثر بر سرعت واکنش

    الف) دما:

     آب از هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است . این دو گاز در دمای معمولی هرگز با هم ترکیب نمی شوند اما اگر مخلوط این دو گاز را تا حدود ۷۰۰ درجه سانتیگراد حرارت دهیم به سرعت با هم ترکیب می شوند و آب پدید می آید.

    ب) غلظت:

     با افزایش غلظت برخورد مؤثر بین مولکول های واکنش دهنده بیشتر و واکنش سریعتر می شود.

    منبع مطلب : myclass91.blogfa.com

    مدیر محترم سایت myclass91.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    خلاصه ای از درس 2 علوم پنجم دبستان

    خلاصه ای از درس 2 علوم پنجم دبستان

    قصد داریم تا در 12 مطلب ، به شرح درس علوم پنجم دبستان تقریبا با تمامی جزئیات بپردازیم.

    درس دوم علوم پنجم ، ماده تغییر می کند نام دارد.

    ما هر روز در زندگی خود به طور مداوم شاهد تغییرات شیمیایی و فیزیکی یا به طور کلی شاهد تغییرات هستیم. این تغییرات شیمیایی و فیزیکی گاهی مفید و گاهی مضر است و از زمان کودکی تا بزرگسالی با ان ها سر و کله میزنیم. در زیر به تعاریف مربوط به تغییرات فیزیکی و شیمیایی می پردازیم.

    تغییر شیمیایی : 

    در برخی از تغییر ها مانند سوختن حبه قند ،ماده ی اولیه به ماده ی جدیدی تبدیل می شود. پختن نان و غذا،فاسد شدن میوه و ترش شدن شیر تغییرهایی هستند که در نتیجه ی آنها مواد جدیدی به وجود می آیند. این تغییر ها را تغییر شیمیایی می گویند. در بیشتر این تغییر ها یک ماده به ماده ی دیگری تبدیل میشود و رنگ و بو و مزه ی آن تغییر می کند.

    تغییر فیزیکی:

    در تغییر هایی ماندد بریدن چوب یا دوختن لباس شکل و اندازه ی ماده تغییر می کند ولی جنس ماده تغییری نمی کند، یعنی ماده ی جدیدی به وجود نمی آید. این تغییرات ررا تغییرات فیزیکی می نامند.

    گاهی تغییرات را از نطر سریع یا کند بوودن می توان دسته بندی کرد.

    تغییرات سریع: آن دسته از تغییرات شیمیایی و فیزیکی که در مدت زمان کوتاهی رخ میدهند را تغییرات سریع می نامند. انفجار مواد منفجره ، سوختن کاغذ ، حل شدن شکر در آب داغ نسبت به آب سرد و... از جمله تغییرات سریع به شمار می روند.

    تغییرات کند : آن دسته از تغییراتی که در گروه بالا قرار نمی گیرند را تغییر کند می نامند که در مدت زمان طولانی تری نسبت به تغییرات بالا صورت می گیرند. فاسد شدن مواد غذایی در یخچال نسبت به بیرون از یخچال ، زنگ زدن آهن و ...

    بعض از تغییرات را ی توان در راستای خدمت به بشر دانست و بعضی را نیز خیر.

    مثلا رسیدن میوه های کال ، بارش باران و رشد گیاهان همگی در خدمت بشر هستند ولی مثلا یخ زدن سزح جاده باعث بروز مشکلات شده و در راستای خدمت به بشر نیست.

    گاهی تغییرات شیمیایی و فیزیکی را به دو دسته ی زیر تقسیم کرد.

    تغییرات با دخالت انسان: همانطور که از اسم آن مشخص است ، این تغییرات با دخالت بشر صورت می گیرد. مثلا صاف کردن جاده ،ایجاد سنگ نوشته ، کندن زمین با بیل مکانیکی و... از جمله تغییراتی هستند که با دخالت انسان صورت می پذیرد.

    تغییرات بدون دخالت انسان: همانطور که از اسم آن پیداست، این  تغییرات بدون دخالت انسان انجام می شود. مثلا تغییر فصل ها ، رسیدن میوه و .... از جمله ی این تغییرات می باشد.

    در این پایین چند مثال متنوع از تغییرات شیمیایی و فیزیکی را مطرح می کنیم.

    تغییر فیزیکی :

    بریدن کاغذ - بریدن چوب و پارچه - دوختن و بافتن لباس - حل شدن شکر و نمک در آب - جوشیدن آب - صاف کردن جاده - کندن زمین - ایجاد سنگ نوشته - تراشیدن مداد - آرد کردن گندم - شکستن لیوان و...

    تغییر شیمیایی:


    پختن سبزی - تبدیل انگور به سرکه - درست کردن مربا - پوسیدن پارچه - زنگ زدن آهن - تهیه ی دوغ از شیر و ماست - تهیه ی ماست از شیر - سوختن چوب - فاسد شدن مواد غذایی -  کپک زدن میوه ها - رسیدن میوه ها و...



    منبع مطلب : www.kanoon.ir

    مدیر محترم سایت www.kanoon.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    درس دوم ماده تغییر می کند در یک نگاه:

    در این فصل دانش آموزان با کمک معلمان تغییرهای شیمیایی را بررسی می کنند.

    البته در این بررسی انواع تغییرهای شیمیایی مورد توجه نیست

    بلکه راه های استفاده از انرژی مواد مورد توجه است.

    از همین روی سوختن به عنوان قدیمی ترین و معرو فترین روش بهره برداری از انرژی مواد مطرح می شود و در عین حال تغییر شیمیایی سوختن از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می گیرد.

    در ادامه تولید انرژی الکتریکی از انرژی ذخیره شده در مواد و هم چنین انجام کار با استفاده از یک تغییر شیمیایی مورد توجه قرار گرفته است.

    ما در زندگی روزانه نیازهایی داریم و برای برطرف کردن این نیازها موادّ اطراف خود را تغییر می دهیم.

    تکّه کردن نان، تا کردن لباس، حل کردن شکر در چای، خرد کردن میوه، روشن کردن کبریت، پختن غذا، تهیه ی ماست، بافتن دستکش،کلاه و شال گردن و دوختن لباس، بعضی از این تغییرها هستند.

    شما نیز با توجّه به مثال های بالا، در گروه خود چند نمونه از تغییرهایی را که در اطرافتان می بینید، بیان کنید.

    آموزش درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    صفحه 7 علوم پنجم ابتدایی

    این صفحه تصویر ورودی درس را نشان می دهد.
    این تصویر در یک نگاه تغییر شیمیایی و فیزیکی را در نمونه ای از اتفاقات زندگی نشان می دهد.

    از دانش آموزان بخواهید این تصویر را مشاهده و در گروه خود درباره موارد زیر گفت وگو کنند و نظر خود را بیان کنند:

    تغییر شکل مواد
    تغییر رنگ مواد
    تغییر مزه مواد
    تغییر بوی مواد
    در هر مرحله ماده چه تغییری کرده است؟

    نظر گروه ها را بشنوید اما پاسخ درست را بیان نکنید،

    بلکه توضیح بدهید که در این درس بررسی خواهیم کرد که در زندگی مواد چه تغییرهایی می کنند.

    همچنین توضیح دهید که جواب های خود را در دفتر خود بنویسند و یه علامت سؤال در کنار آن قرار دهند.
    سپس درس را تا آخر بررسی کنند زیرا در پایان درس جواب این پرسش ها را خودشان می توانند پیدا کنند. دوباره برگردند و جواب هایشان را اصلاح کنند.

    صفحه 8 علوم پنجم ابتدایی

    از دانش آموزان بخواهید پس از روخوانی این صفحه به پرسش آخر صفحه به زبان خودشان و با کلمات خودشان پاسخ دهند.

    همچنین از تغییراتی که در طول یک روز در زندگی روی مواد می آورند، فهرستی تهیه و درباره آنها گفت وگو کنند

    و با زبان خودشان توضیح بدهند که در هر مورد چه تغییری روی مواد ایجاد می کنند.

    صفحه 9 علوم پنجم ابتدایی

    خودتان از پیش، یک بادبادک زیبا ، خوشرنگ و بزرگ درست کنید و با آن وارد کلاس شوید و درباره آن کمی صحبت کنید.
    سپس از گروه ها بخواهید که بادبادک بسازند.ممکن است از گروه ها خواسته باشید قبلاً در خانه ساخته و با خودشان به کلاس بیاورند
    برای ارزشیابی هم می توانید یک کلاه، دستکش، شال یا وسیله ای که خودتان ساخته اید را به همراه مواد اولیه آنها به کلاس ببرید
    و از دانش آموزان بخواهید تغییرات انجام شده را توضیح دهند. پس از انجام کاوشگری از بچه ها بخواهید تغییر فیزیکی را در یک سطر توضیح دهند.

    صفحه 10 علوم پنجم ابتدایی

    پس از گفت وگو درخصوص تغییر فیزیکی، به فکر کنید پاسخ دهید و فعالیت طراحی شده را مطابق مراحل کتاب انجام دهید و بخواهید جدول بالا را برای این فعالیت پر کنند.

    صفحه 11 علوم پنجم ابتدایی

    پیشنهاد می شود فعالیت صفحه 11 را به عنوان ارزشیابی در نظر بگیرید و برای فعالیت گروه ها سیاهه ارزشیابی را کامل و امتیاز بدهید.
    برای ارزشیابی می توانید سیب زمینی خام و پخته، خلال شده و نگینی و… ،نان پخته و خمیر یا تصویر آنها را  به کلاس بیاورید و از گروه ها بخواهید که نوع تغییر ایجاد شده را تشخیص دهند.

    صفحه 12 علوم پنجم ابتدایی

    پاسخ فکر کنید
    چوب کبریت در اثر سوختن، دچار تغییر شیمیایی می شود زیرا به ماده جدیدی تبدیل می شود و رنگ و بوی آن تغییر می کند.
    پاسخ فعالیت
    تغییر فیزیکی :بریدن پارچه، شکستن لیوان، تراشیدن مداد، آرد کردن گندم
    تغییر شیمیایی: پختن تخم مرغ، تبدیل انگور به سرکه، درست کردن مربا، پوسیدن پارچه، زنگ زدن وسایل آهنی

    صفحه 13 علوم پنجم ابتدایی

    برای انجام این فعالیت بهتر است از یک هفته پیش اقدام کنید.
    از دانش آموزان بخواهید فعالیت را در منزل انجام دهند و بطری را بدون بازکردن در آن به کلاس بیاورند.
    سپس گروه ها کار خود را توضیح دهند و در بطری را باز کنند و مشاهدات خود را بیان کنند.
    تبدیل ماست به دوغ ترش شده یک تغییر شیمیایی است.
    درباره «گفت وگو »بهتر است تصویرها یا فیلم هایی درباره تغییرات شیمیایی چند ماده به کلاس بیاورید
    و  به دانش آموزان نشان داده و از آنها بخواهید درباره سرعت تغییرات گفت وگو کنند.
    سپس تغییرات را در دو گروه تند و کند دسته بندی کنند. ممکن است آنها در این تغییرات به تغییرات خیلی کند یا خیلی تند هم اشاره کنند.

     صفحه 14،15 و 16 علوم پنجم ابتدایی

    گفت وگو: تغییر رنگ برگ درختان و تغییر مواد در اثر تغییر فصل و رسیدن میوه ها جز تغییرهایی استکه انسان در آنها دخالت ندارد.
    اما تغییراتی مانند کنده کاری روی سنگ ها، کندن زمین و صاف کردن آن با دخالت انسان انجام می شود.

    دانستنی های درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    بادکنک بسازید


    آیا در ساختن بادبادک جنس موادّی را هم که به کار بردید، تغییر کرد؟
    موادّ اطراف ما تغییر می کنند. در تغییرهایی مانند تا کردن لباس، بافتن شال گردن، تکّه کردن نان، حل شدن قند در چای، دوختن لباس، بریدن کاغذ و خرد کردن چوب، شکل و اندازه ی مادّه تغییر می کند ولی جنس مادّه تغییری نمی کند؛ یعنی مادّه ی جدیدی به وجود نمی آید. این نوع تغییر ها تغییر فیزیکی هستند.

    تغییر شیمیایی

    درس دوم علوم پنجم ابتدای ماده تغییر می کند
    در برخی از تغییرها مانند سوختن حبّه ی قند، مادّه ی اوّلیه به مادّه ی جدیدی تبدیل می شود. پختن نان و غذا، فاسد شدن میوه، و ترش شدن شیر تغییرهایی هستند که در نتیجه ی آنها موادّ جدیدی به وجود می آیند. این تغییرها را تغییر شیمیایی می گویند. در بیشتر این تغییرها یک مادّه به مادّه ی دیگری تبدیل می شود و رنگ، بو و مزه ی آن تغییر می کند

    نشانه های تغییر شیمیایی درس دوم علوم پنجم ابتدایی 

    تشکیل رسوب

    تشکیل سفیدک روی لباس ها پس از شتشو با صابون نیز نشان از یک تغییر شیمیایی است.

    تغییر رنگ

    شکر در اثر گرما تجزیه می شود و رنگ آن تغییر می کند.
    ید با نشاسته دچار یک تغییر شیمیایی می شود و رنگ آن تغییر می کند.
    درس دوم علوم پنجم ابتدای ماده تغییر می کند

    آزاد شدن نور، گرما و صدا

    سوختن متان

    تغییر شیمیایی سدیم با آب

    بوی کباب نشان دهنده یک تغییر شیمیایی است.

    خروج گاز

    آمونیوم دی کرومات در اثر گرما تجزیه می شود
    و ضمن آزاد کردن نور و گرما، گاز تولید می کند.
    توجه داشته باشید خروج گاز همواره نشان دهنده یک تغییر شیمیایی نیست،
    برای مثال وقتی به آب گرما بدهیم، تغییر حالت می دهد و به بخار آب تبدیل می شود.
    نمونه سوال درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    رومینا 15 روز قبل
    0

    میشه کامل بگین

    ناشناس 1 ماه قبل
    1

    سرعت تغییر مواد مختلف یکسان نیست ؟ بچه‌ها میشه این جواب رو به من بگویید

    ناشناس 1 ماه قبل
    0

    دمای بدن

    کیمیا 11 ماه قبل
    1

    عزیزان کسی جواب رو میدونه بفرسته ممنون...عوامل موثر درسرعت تغییر موادرا نام ببرید؟

    1
    ثنا حاجیوند 8 ماه قبل

    عوامل موثر در سرعت انجام دادن تغییرات را نام ببرید

    ناشناس 11 ماه قبل
    3

    اصلا رازی نییتم هیچی نداره

    ناشناس 11 ماه قبل
    1

    عوامل موثر در تغییر فیزیکی اینکه هیچی نداره

    مهدیه 12 ماه قبل
    0

    ممنونم خوب بود

    ناشناس 12 ماه قبل
    -1

    سلام

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید