توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    فاصله مناسب برای مطالعه چند سانتی متر است علوم پنجم

    1 بازدید

    فاصله مناسب برای مطالعه چند سانتی متر است علوم پنجم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    کلاس پنجم

    سولالت فصل ششم علوم تجربی : چشم و گوش

      با یاد و نام خدا

      سوالات فصل ششم : چشم و گوش

    =============

    1- نسترن چگونه فهمید توپ به سمت او می آید ؟ او توپ را دید که به سمتش می آید

    2-نسترن وقتی توپ را دید چه کرد ؟ به سمت توپ رفت و آن را به زمین حریف پرتاب کرد.

    3- مغز نسترن در این باره چه کرد ؟ پس از دیدن توپ به ماهیچه ی دست و پای نسترن فرمان داد تا حرکت مناسب انجام دهند.

    4-چگونه چیزی را می بینیم ؟ نور باز تابش شده را از راه مردمک وارد چشم شده و پس از عبور از عدسی روی شبکیه ایجاد می شود . عصب بینایی به مغز پیام می فرستد .

    5- قرنیه چیست ؟ بخش جلوی چشم که شفاف است و نور از آن عبور می کند، قرنیه می گویند.

    6- مردمک چیست ؟ دریچه ای که پشت قرنیه وجود دارد و نور از آنجا وارد می شود

    7- مردمک چگونه تغیر می کند ؟مردمک در نور شدید تنگ می شود تا نور کمتری وارد چشم شود و در نور کم گشادتر می شود تا نور بیشتری وارد شود

    8-عنبیه چیست ؟ دایره ی دور مردمک است که در مردم مختلف به رنگهای آبی،مشکی،قهوه ای ،سبز و ............ دیده می شود

    9-لایه ی داخلی کره چشم چه نام دارد ؟ شبکیه که تصویر روی آنجا ایجاد می شود .

    10- چشم چگونه با مغز ارتباط دارد ؟ از طریق عصب بینایی .

    11- چشم چه شکلی است ؟ چشم به شکل کروی است .

    12- چرا مردمک همیشه سیاه دیده می شود ؟ چون داخل کره تاریک است ، مردمک همیشه سیاه دیده می شود.

    13- عصب بینایی به کدام بخش چشم وصل می شود ؟ شبکیه

    14-تنگ و گشاد شدن مردمک چه تاثیری دارد ؟ میزان نوری راکه واردچشم می شود را تنظیم می کند

    15-عدسی چشم چه می کند ؟ نوری را که وارد چشم می شود را می شکند و بر روی شبکیه تصویر ایجاد می کند .

    16- نزدیک بین به چه کسی گفته می شود ؟ کسی که اجسام نزدیک را به خوبی می بیند و برای دور بینی به مشکل بر می خورد .

    17- نزدیک بین ها باید از چه عدسی استفاده کنند ؟ عدسی مقعر

    18- دور بین به چه کسی گفته می شود ؟ کسی که اجسام دور را خوب می بیند ولی برای دیدن نزدیک به مشکل بر می خورند .

    19- افراد دور بین باید از چه عدسی استفاده کنند ؟ عدسی محدب

    20 نوع عینک مناسب را چه کسی انتخاب می کند ؟ چشم پزشک

    21-چگونه از چشم خود مراقبت کنیم ؟ به خورشید نگاه نکنیم ، در نور کم مطالعه نکنیم ، کتاب را در فاصله ی 30 سانتی متری صورت قرار دهیم ، هنگام کار از عینک مخصوص استفاده کنیم

    --------------------------  

    1- آیا نسترن هنگام بازی فقط توپ را دید ؟ خیر صدای دوستانش را هم شنید که به او گفتند توپ را برگرداند .

    2- چگونه صدا را می شنویم ؟ صدا توسط لاله ی گوش به مجرای شنوایی و پرده ی گوش را می لرزاند . این لرزش توسط استخوان های کوچک گوش به بخش حلزونی گوش می رسد و از آنجا از طریق عصب شنوایی به گوش می رسد .

    3- صدا یا صوت چگونه بوجود می آید؟ از لرزش شدید اجسام در هوا ، صدا یا صوت بوجود می آید.

    4- آیا در جایی که هوا نیست صدا تولید می شود ؟ خیر در جایی که هوا نیست < خلاع > صدا تولید نمی شود.

    5-گوش از چند بخش تولید شده ؟ گوش داخلی - گوش میانی - گوش بیرونی

    6- گوش بیرونی از چه بخش هایی تشکیل شده ؟ لاله ی گوش- مجرای شنوایی- پرده ی گوش .

    7- کار لاله ی گوش چیست ؟ امواج صدا را جمع آوری می کند و به مجرای< شنوایی سوراخ > می فرستد .

    8- صدا چگونه پرده ی گوش را می لرزاند ؟ امواج صدا به همراه هوا وارد مجرای شنوایی می شود و پرده ی گوش را می لرزاند .

    9- گوش میانی از چه قسمت هایی تشکیل شده ؟ استخوان های کوچک و بخش حلزونی .

    10-کار استخوان های کوچک گوش چیست ؟ لرزش پرده ی گوش را به بخش حلزونی شکل منتقل می کند .

    11- کاربرد گوش چیست ؟ بر اثر امواج صدا به لرزه در می آید .

    12- چگونه از گوش خود مراقبت کنیم ؟ همیشه گوش خود را تمیز کنیم - باصدای بلند تو گوش هم حرف نزنیم- با کتاب یا وسیله ی دیگر به گوش کسی ضربه نزنیم - جسم نوک تیز در گوش خود فرونکنیم

    13- اگر پرده ی گوش پاره شود چه اتفاقی می افتد ؟ما دیگر نمی شنویم.

    14- سمعک چیست ؟ دستگاهی است که صدا را تقویت می کند تا افرادی که مشکل شنوایی دارند، بتوانند بهتر بشنوند .

    15- مایع درون بخش حلزونی شکل چه کار می کند ؟ توسط عصب شنوایی به مغز پیام می دهد . اگر شما حرکت شدید انجام دهید وضع این مایع به هم می خورد و حالت گیجی و عدم تعادل پیدا می کنید. 

    توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

    منبع مطلب : kelase5-5.blogsky.com

    مدیر محترم سایت kelase5-5.blogsky.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس ششم علوم پنجم ابتدایی چه خبر1

    درس ششم علوم پنجم ابتدایی چه خبر1

    نقشه مفهومی چه خبر 1

    درس ششم علوم پنجم ابتدایی چه خبر1 نقشه مفهومی
    هنگام بازی والیبال، توپ به نزدیک نسترن رسید. او دوید تا به توپ ضربه بزند

    و آن را به زمین حریف پرتاب کند. چشم نسترن به او کمک می کرد که توپ را ببیند.

    ماهیچه های دست ها و پاهای نسترن به او کمک می کردند

    تا به سمت توپ بدود و دستانش را برای ضربه زدن به آن حرکت دهد.

    بخش کوچکی از کره ی چشم را می توان دید. بیشتر قسمت های چشم درون استخوان سر قرار دارند

    و به همین دلیل، به خوبی محافظت می شوند. بخش رنگی چشم، عِنَبیه نام دارد

    و مردمک در وسط آن قرار گرفته است. روی عنبیه را پرده ی شفّافی به نام قَرنیه می پوشاند.
    با زیاد و کم شدن نور، مردمک تنگ و گشاد می شود.

    به این ترتیب، مردمک میزان نوری را که به چشم وارد می شود، تنظیم می کند.

     آموزش درس ششم علوم پنجم ابتدایی چه خبر1

    آمادگی از قبل:
    وسایل مورد نیاز مانند مولاژ چشم وگوش را با کمک دانش آموزان از قبل تهیه و آماده کنید.

    از پزشک متخصص چشم وگوش و یا مربی بهداشت برای صحبت با بچه ها درباره حفظ سلامت چشم از قبل دعوت کنید.

    فهرست وارسی بر اساس جدول ارزشیابی را به تعداد لازم تکثیر و آماده کنید تا در هر جلسه بتوانید تعداد مشخصی از دانش آموزان را ارزشیابی کنید.

    صفحه 45 علوم پنجم ابتدایی

    موقعیت زمین ورزش یا بازی فرصت خوبی برای جلب توجه دانش آموزان به موضوع شنیدن و دیدن است.
    از تصویر صفحه ورودی برای این منظور استفاده کنید و یا درس را پس از انجام یک مسابقه ورزشی  آغاز کنید.

    صفحه 46 علوم پنجم ابتدایی

    فعالیت: هدف آن است که دانش آموزان بخش های چشم را با مشاهدهٔ چشم خود در آینه و بررسی مدل چشم بیاموزند.

    پرسشی که دربارهٔ رنگ بخش های مختلف چشم مطرح شده است به منظور افزایش دقت بچه ها در مشاهده طرح شده است.

    بخشی از چشم، سفید است، بخشی از آن سیاه و در بین آن دو بخشی رنگی وجود دارد که رنگ آن در افراد متفاوت است.

    بخش های عقبی چشم که درون استخوان جمجمه  قرار دارند را باید به کمک مدل مشاهده کرد.
    توجه داشته باشید در مدل چشم، فقط بخش هایی که در تصویر کتاب وجود دارند مورد نظراند
    بخش های دیگر مثل زجاجیه را هنگام مشاهده می توانید از کرهٔ چشم خارج کنید.

    در آینه، پلک و مژهٔ چشم را می توان دید. سفیدی چشم، عنبیه، قرنیه و سوراخ مردمک نیز قابل مشاهده اند.

    عدسی، شبکیه و عصب بینایی که در عقب کرهٔ چشم قرار دارد نیز در مدل کرهٔ چشم دیده می شوند.

    در صورت تمایل بچه ها می توانید چشم سالم گوسفند یا گاو را به کمک آنها تهیه و در کلاس تشریح کنید.

    برای آشنایی با روش تشریح می توانید از فیلم تشریح چشم گاو که روی سایت گروه علوم تجربی قرار دارد، استفاده کنید.

    همچنین می توانید عدسی چشم را خارج کنید و از دانش آموزان بخواهید با قرار دادن آن روی نوشته، وضعیت تصویر را بررسی کنند.

    صفحه 47 علوم پنجم ابتدایی

    گفت و گو کنید: به منظور تأکید بر واژه عنبیه در مقابل واژه قرنیه طرح شده است تا بر رنگی بودن آن تأکیدشود.

    آزمایش کنید: در این آزمایش، هدف بررسی تغییر قطر مردمک در اثر تغییر میزان نور است.
    وقتی نور زیادی وارد مردمک می شود، سوراخ آن کوچک و وقتی نور کم شود، سوراخ مردمک بزرگ می شود.

    گفت وگو کنید: پایین صفحهٔ 22 کتاب درسی، دانش آموزان با چگونگی تشکیل تصویر شعلهٔ شمع با استفاده از ذره بین آشنا شدند.

    در این گفت وگو کنید، دانش آموزان باید آموخته های قبلی خود را به کار گیرند

    و با مشابه دانستن شبکیه با صفحهٔ کاغذ، عدسی چشم با ذره بین، تشکیل تصویر در شبکیه را توضیح دهند.

    همچنین مسیر عبور نور را نیز بیان کنند که شامل عبور از قرنیه، سوراخ مردمک، عدسی و رسیدنبه شبکیه است.

    صفحه 48 علوم پنجم ابتدایی

    فعالیت: در این فعالیت هریک از دانش آموزان، حداقل فاصلهٔ لازم برای دیدن و خواندن یک متن را بررسی می کنند.

    افراد نزدیک بین یک متن یا نوشته را نمی توانند از فاصلهٔ 30 20 سانتی متر بخوانند

    و برای خواندن متن باید آن را در فاصلهٔ کمتری در جلوی چشم های خود بگیرند.
    در افراد دوربین این حداقل فاصلهٔ دید از 30 20 سانتی متر بیشتر است.

    صفحه 49 علوم پنجم ابتدایی

    در این صفحه برخی فعالیت هایی که ممکن است به چشم ها، آسیب وارد کند و چگونگی روش درست مربوط به آنها آورده شده است.

    استفاده از عینک آفتابی، اثر پرتوهای زیان بار خورشید به چشم را کاهش می دهد.

    یکی از نکات مهم هنگام مطالعه که کودکان باید به آن عادت کنند، نشستن درست هنگام مطالعه و مستقیم نگاه کردن به نوشته است.

    نور متوسط برای مطالعه مناسب است. نور اطراف و قسمت هایی که در زاویهٔ دید چشم ها هستند باید یک نواخت باشد.

    بنابراین استفادهٔ همیشگی از چراغ مطالعه مناسب نیست زیرا نوری که فقط روی کتاب می افتد، باعث خستگی چشم می شود.

    نور لامپ مهتابی نیز برای مطالعه مناسب نیست و فاصلهٔ صفحه تا چشم در هنگام مطالعه باید 30 سانتی متر باشد.

    جمع آوری اطلاعات
    راه های مراقبت از چشم: دربارهٔ مراقبت از چشم، گزارش گروه های مختلف را در کلاس جمع بندی کنید
    از بچه ها بخواهید با هم قرار بگذارند کارهای لازم برای مراقبت از چشم هایشان را فهرست کنند

    صفحه 50 علوم پنجم ابتدایی

    دانش آموزان ابتدا بخش های بیرونی گوش خود را مشاهده می کنند

    در ضمن این مشاهده باید مراقبت کنید بچه ها چیزی در گوش یکدیگر فرو نکنند.

    در صورت امکان از بچه ها بخواهید از مشاهدهٔ خود نقاشی بکشند.

    فعالیت: با استفاده از یک لیوان کاغذی، بچه ها لالهٔ گوش خود را گسترش می دهند
    نقش لالهٔ گوش در شنیدن یعنی جمع آوری صداها را درک می کنند.

    ضمن انجام این فعالیت مراقبت کنید، بچه ها در گوش یکدیگر فریاد نکشند.

    افراد مسن یا کم شنوا و گاهی کسانی که قرآن و یا آواز می خوانند، دست خود را در پشت لالهٔ گوش قرار می دهند؛

    با این کار، امواج صوتی بهتر به گوش ها می رسند.

    صفحه 51 علوم پنجم ابتدایی

    در این درس فقط بخش هایی که در شکل گوش در این صفحه آورده شده است، مورد نظراند

    ضرورتی ندارد سایر بخش های مولاژ گوش را به دانش آموزان معرفی کنید.

    دانش آموزان باید کار هریک از بخش های گوش را که معرفی می شود، بدانند.

    برای آموزش بهتر موضوع این صفحه و نیز تشکیل تصویر در چشم، در صفحهٔ 47 ، می توانید از بچه ها  بخواهید هرکدام نقش یک بخش چشم و یا گوش را برعهده بگیرند

    و آن را با استفاده از واژه ها بیان کنند و یا با نمایش، نشان دهند.

    برای تجسم بهتر نقش پردهٔ گوش و نقش استخوانچه ها، فعالیتی را که دانش آموزان در کلاس چهارم با دانه های برنج و لرزاندن آنها به کمک صدا انجام داده اند یاد آوری و یا آن را دوباره انجام دهید

    بادانش آموزان دربارهٔ شباهت لرزش دانه های برنج و استخوانچه ها گفت وگو کنید.

    جمع آوری اطلاعات: سمعک وسیله ای برای کمک به افرادی است که از شنوایی کامل برخوردار نیستند.

    سمعک سه قسمت دارد:

    میکروفون که امواج صوتی را به علائم الکتریکی تبدیل می کند،

    مدارپردازنده که امواج الکتریکی را پردازش و تقویت می کند،

    و بلندگو که امواج الکتریکی را دوباره به امواجصوتی تبدیل و به گوش استفاده کننده ارائه می دهد.

    دانستنی های درس ششم علوم پنجم ابتدایی چه خبر1

    دیدن

    برای دیدن اجسام، باید نور از عدسی چشم بگذرد. عدسی چشم در پشت مردمک قرار دارد.

    به کمک عدسی، تصویر اجسام روی پرده ی شبکیه تشکیل می شود. شبکیه در عقب کره ی چشم قرار گرفته است.

    در شبکیه سلّول های ویژه ای قرار دارند که نور را دریافت می کنند و از طریق عصب بینایی به مغز پیام می فرستند.

    به این ترتیب، ما اجسام را می بینیم و رنگ و شکل آنها را تشخیص می دهیم.

    عدسی کمکی

    زهرا در ردیف آخر کلاس می نشیند. او از عینک استفاده می کند
    و با آن می تواند نوشته های روی تخته ی کلاس را به راحتی بخواند.

    چشم ما یک جسم را زمانی به طور واضح می بیند که تصویر آن روی شبکیه تشکیل شود.

    در برخی افراد، تصویر اجسام دور به طور واضح روی شبکیه تشکیل نمی شود.

    برای همین، آنها نمی توانند اجسام دور را به خوبی ببینند ولی اجسام نزدیک را خوب می بینند.

    چشم این افراد، نزدیک بین است. افراد نزدیک بین برای اینکه خوب ببینند، باید از عدسی کمکی استفاده کنند.

    چشم برخی دیگر از افراد، دوربین است. افراد دوربین اجسام نزدیک را واضح نمی بینند.

    پلک ها روی کره ی چشم را می پوشانند و از ورود گرد و خاک به آن جلوگیری می کنند.
    وقتی پلک می زنیم، اشک روی چشم پخش می شود؛

    با این کار، سطح آن خشک نمی شود و مرطوب می ماند.

    ما با انجام دادن کارهای زیر می توانیم از چشم های خود مراقبت کنیم.

    شنیدن

    نسترن هنگام بازی والیبال، صدای دوستانش را می شنید؛ آنها او را تشویق می کردند
    که توپ را به موقع به زمین حریف پرتاب کند. او صدای دوستانش را چگونه می شنید؟

    ما می توانیم لاله ی گوش و سوراخ آن را ببینیم. سوراخ گوش در ابتدای مجرای شنوایی قرار دارد.

    شکل مدل گوش را ببینید. مجرای شنوایی و بخش های دیگر گوش درون استخوان سر قرارگرفته اند.
    پرده ی گوش در انتهای مجرای شنوایی قرار دارد.

    درس ششم علوم پنجم ابتدایی چه خبر1 شکل مدل گوش
    وقتی صدا به پرده ی گوش برخورد می کند،آن را می لرزاند. وقتی پرده می لرزد،
    استخوان های بسیار کوچک پشت آن نیز می لرزند. لرزش این استخوان ها به بخش حلزونی گوش منتقل می شود.
    بخش حلزونی گوش از طریق عصب شنوایی به مغز پیام می فرستد و به این ترتیب، ما صدا ها را می شنویم.

    در مجرای شنوایی، مادّه ای چرب ترشح می شود. این مادّه پرده ی گوش را نرم نگه می دارد و از ورود جانوران ریز به درون گوش جلوگیری می کند.
    گاهی مادّه ی چرب زیاد ترشح می شود و روی پرده می چسبد.
    برای همین، ما نمی توانیم به خوبی بشنویم. در این زمان، پزشک گوش را شست وشو می دهد و مادّه ی اضافی را از آن خارج می کند.
    برای مراقبت از گوش خود به نکات زیر عمل کنید:
    هرگز چیزهای نوک تیز مانند چوب کبریت، سنجاق سر و مداد را وارد گوش نکنید.
    هرگز در گوش کسی داد نزنید؛ با این کار ممکن است پرده ی گوش او پاره شود.
    هرگز با دست، کتاب یا چیز دیگری به گوش کسی ضربه نزنید.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    توضیحات درس 6 علوم پنجم ابتدایی : چه خبر (1)

    توضیحات درس 6 علوم پنجم ابتدایی : چه خبر (1)

    در این درس دانش آموزان با ساختار ساده چشم وگوش آشنا می شوند . بخش های قابل مشاهده چشم وگوش را مشاهده می کنند و در باره کار این بخش ها و نقش آنها در دیدن و شنیدن ، فعالیت انجام می دهند و به طور خلاصه چگونگی دیدن و شنیدن را می آموزند .

    آنها با استفاده از شکل های کتاب در باره حفظ سلامت چشم وگوش گفت و گو می کنند و راه های مراقبت از این اندام ها را با جمع آوری اطلاعات می آموزند .

    پیامد درس :

    هنگام انجام فعالیت های مختلف مانند مطالعه ، کار با رایانه ، گوش کردن به موسیقی و . . . برای مراقبت از چشم ها وگوش هایشان به درستی عمل می کنند .

    انتظار می رود پس از پایان این درس ، دانش آموزان بدانند :

    اهداف( حقایق )  :

    بخش رنگی چشم ، عنبیه است که در وسط آن مردمک قرار دارد .

    روی عنبیه بخش شفاف قرنیه قرار گرفته است

    مردمک ، نور ورودی به چشم را تنظیم می کند .

    در چشم طبیعی ، عدسی چشم تصویر اجسام را روی پرده شبکیه تشکیل می دهد .

    لاله ی گوش صداها را جمع آوری می کند .

    پرده ی گوش با برخورد صدا می لرزد و استخوانچه های گوش را می لرزاند .

    ماده ی چرب گوش از آن محافظت می کند .

    پرهیز از صداهای بلند و فرو نکردن اجسام درون گوش به سلامت آن کمک می کند .

    بخش حلزونی گوش از طریق عصب شنوایی به مغز پیام می فرستد .

    با استفاده از عینک و سمعک می توان به طور طبیعی اجسام را دید و صداها را شنید .

      توضیحات درس ششم : چه خبر (1)

      

    جهت مطالعه همکاران

    مراحل دیدن اشیا اطراف محیطمان

    در قسمت جلوی کره چشم یک پنجره شفاف به نام قرنیه وجود دارد. نور از محیط خارج وارد قرنیه شده پس از عبور از مردمک به عدسی می رسد. عدسی نور را به صورت دقیق روی شبکیه متمرکز می کند . در شبکیه سلّول های ویژه ای قرار دارند که نور را دریافت می کنند و از طریق عصب بینایی به مغز پیام می فرستند. به این ترتیب، ما اجسام را می بینیم و رنگ و شکل آن ها را تشخیص می دهیم.

    دوربینی (Hyperopia) و نزدیک بینی (Myopia)

    چشم طبیعی با عمل تطابق می‌تواند اشیا را از فاصله خیلی دور یا به اصطلاح از بینهایت فیزیکی (دورترین فاصله دید) تا فاصله 25 سانتیمتری (نزدیکترین فاصله دید) ، بطور وضوح ببینید. ولی چشم بعضی از اشخاص احتمالا به علت کوچک بودن یا بزرگ بودن کره چشم به حالت طبیعی نمی‌تواند بین این دو حد تطابق کند. در نتیجه معمولا دو عیب دوربینی و نزدیک بینی در چشم پیدا می‌شود.

    اینک شخص دوربینی را در نظر بگیریم که اشیا را می‌تواند ببیند، ولی نزدیکترین فاصله دید او از 25 سانتیمتر بیشتر است. بنابراین ، در چشم شخص دور بین تصویر اشیا نزدیک پشت پرده شبکیه تشکیل می‌شود. و عدسی چشم نمی‌تواند با عمل تطابق تصویر آنها را روی این پرده بیندازد. در نتیجه این اشیا تار دیده می‌شوند. برای اصلاح این عیب باید عدسی چشم را با یک عدسی همگرا ، که معمولا به صورت عینک بکار می‌رود تقویت کرد تا پرتوهای گسیل شده از شی را پیش از رسیدن به چشم طوری بهم نزدیک کند که پس از گذشتن از عدسی چشم ، درست بر روی پرده شبکیه تصویر شی را تشکیل دهند. در این صورت چنین به نظر می‌رسد که پرتوها از نزدیکترین نقطه دید چشم ، به سوی آن گسیل می‌شوند.

    در حالت نزدیک بینی ، کره چشم احتمالا بزرگتر از حالت طبیعی است. درچشم افراد نزدیک بین تصویر اشیایی که در فاصله خیلی دور از چشم قرار دارند، جلوی پرده شبکیه تشکیل می‌شود.برای اصلاح عیب نزدیک بینی و دیدن اشیای دور از عدسیهای واگرا ، معمولا به صورت عینک ، استفاده می‌شود. این عدسیها پرتوهای موازی گسیل شده از اشیای دور را پیش از ورود به چشم از هم دور می‌کنند، بطوری که پس از عبور از عدسی چشم ، تصویر این اشیا درست روی پرده شبکیه تشکیل می‌شود.

    عدسی همگرا (Converging lens ) و عدسی واگرا (Diverginglens)

    عدسی همگرا(محدب) گونه‌ای از عدسی است که پرتوهای تابیده شده به رویه ی خود را در سمت دیگر خود در نقطه‌ای به نام نقطه کانونی متمرکز نموده و پدیده همگرایی نور را باعث می‌شود.

    دو لبه ی بالایی و پایینی این عدسی‌ها نازک، و میانه ی آنها پهن‌تر است. عدسی واگرا وارونه ی عدسی محدب کار می‌کند.

    عدسی واگرا(مقعر) گونه‌ای عدسی است که پرتوهای تابیده شده به رویه ی خود را در همان سمت در نقطه‌ای به نام نقطه کانونی بازتاب داده و سپس در سمت دیگر عدسی، آنها را از هم می‌پراکند و پدیده واگرایی نور روی می‌دهد.

    دو لبه بالایی و پایینی عدسی واگرا(مقعر)، پهن تر و میانه ی آن باریک‌تر است. عدسی مقعر وارونه ی عدسی محدب کار می‌کند.

    ساختمان چشم

    پلک (Eyelids )

    وقتی جسم نوک تیزی به چشم ما نزدیک می شود ما بی اختیار پلک ها را می بندیم. پلک ها از جنس پوست و عضلات زیر پوستی هستند که وظیفه محافظت از چشم ها را بر عهده دارند. مژه ها مثل یک صافی از ورود گرد و غبار و ذرات مختلف به داخل چشم جلوگیری می کنند. خود پلک ها دو وظیفه مهم دارند: اول آنکه مثل یک دیوار دفاعی جلوی قسمت عمده ای از کره چشم را می گیرند و از کره چشم محافظت می کنند، دوم آنکه پلک ها هر 5 تا 10 ثانیه یک بار باز و بسته می شوند که این امر به شسته شدن میکروب ها و ذرات خارجی از سطح چشم کمک می کنند و در حقیقت سطح چشم را جارو می کند. به علاوه باز و بسته شدن پلک ها به توزیع یکنواخت اشک بر روی کره چشم کمک می کند.

    ملتحمه (conjunvtiva )

    ملتحمه یک لایه شفاف محافظ است که سطح داخلی پلک ها و روی سفیدی کره چشم را می پوشاند. در ملتحمه رگ های خونی و گلبول های سفید به مقدار زیادی وجود دارد. این رگ ها و سلول های دفاعی تا حد زیادی از ورود میکروب ها و عوامل بیماری زا به قسمت های عمقی چشم جلوگیری می کند. به علاوه ترشحات ملتحمه سطح چشم را نرم و مرطوب نگه می دارد و در حقیقت سطح چشم را روغنکاری می کند که این امر باعث آسان تر شدن حرکات چشم در جهات مختلف می شود.

     قرنیه (cornea )

    قرنیه چشم را می توان به شیشه پنجره تشبیه کرد. همانطور که اگر شیشه پنجره کثیف باشد اشیاء بیرون تار دیده می شوند، اگر بر روی قرنیه کسی لکه یا کدورتی وجود داشته باشد فرد اشیاء را تار می بیند. به علاوه همانطور که از پشت یک شیشه موجدار یا مشجر اشیاء کج و کوله و ناصاف دیده می شوند. در صورتی که سطح قرنیه ناهموار باشد اشیاء ناصاف و تار دیده می شوند.قرنیه افراد نقش مهمی در تعیین دوربینی یا نزدیک بینی یا شماره چشم افراد دارد. به همین علت اکثر روش های جراحی برای اصلاح دید و شماره عینک روی این بخش از چشم انجام می گیرد.

     عنبیه(iris )

    عنبیه بخش رنگی پشت قرنیه است که رنگ چشم افراد را تعیین می کند. رنگ این بخش در چشم افراد مختلف متفاوت است و از آبی و سبز تا عسلی و قهوه ای تغییر می کند.

      

    مردمک (pupil )

    در وسط عنبیه سوراخی به نام مردمک وجود دارد که مقدار نور وارد شده به چشم را تنظیم می کند.وقتی چشم در محیط پر نور قرار می گیرد مردمک تنگ می شود تا مقدار نور کمتری وارد چشم شود. به همین صورت وقتی چشم در محیط کم نور قرار می گیرد مردمک گشاد می شود تا نور بیشتری وارد چشم شود.

     اتاق خلفی

    Posterior chamber

    فضای کوچکی مابین عدسی دوعنبیه واقع شده است . مایع زلالیه دراتاق خلفی توسط جسم مژگانی تولیدمیشود . مایع زلالیه ازاتاق خلفی توسط مردمک به اتاق قدامی جریان می یابد

    اتاق قدامی

    Anterior chamber

    اتاق قدامی فضای کوچکی است که بین قرنیه و عنبیه قرار دارد. در این فضا مایعی به نام زلالیه جریان دارد که به شستشو و تغذیه بافت های داخل چشم کمک می کند. بالا رفتن فشار چشم به پرده شبکیه و عصب بینایی آسیب می زند و باعث بیماری آب سیاه یا گلوکوم می شود.

     عدسی (Lens )

    عدسی یک ساختمان شفاف در پشت عنبیه است که در متمرکز کردن دقیق پرتوهای نور بر روی شبکیه به قرنیه کمک می کند. ضخامت عدسی چشم در شرایط مختلف تغییر می کند و بسته به آنکه شیء مورد نظر در چه فاصله ای از فرد قرار داشته باشد ضخامت عدسی کم و زیاد می شود.در حدود سن 40 سالگی قدرت تغییر شکل عدسی آنقدر کم می شود ( عینک مطالعه نیاز است) به این حالت ، پیر چشمی گفته می شود. با گذشت زمان کدورت عدسی هم زاید می شود این کدورت عدسی را اصطلاحاً آب مروارید یا کاتاراکت می گویند.

     زلالیه  (Aqueous humour  )

    زلالیه مایع شفافی است که فضای جلوی عدسی را پر می‌کند. زلالیه از مویرگ‌ها ترشح می‌شود و مواد غذایی و اکسیژن را برای عدسی و قرنیه فراهم می‌کند و مواد دفعی را نیز جمع‌آوری کرده و از طریق خون دفع می‌کند. این مایع که گرانروی بسیار کمی دارد، به طور دائم (حدوداً هر سه ساعت) تصفیه و تجدید می‌شود.

    زلالیه همراه با زجاجیه فشار درونی چشم را ثابت نگاه می‌دارند و شکل کره‌ای چشم را حفظ می‌کنند. در صورتی که در تصفیهٔ زلالیه اختلال به وجود بیاید و مایع به همان سرعتی که ترشح می‌شود بازجذب نشود، فشار چشم افزایش یافته و فرد دچار آب سیاه می‌شود که ممکن است به کوری منجر شود.

    ۹۹٫۶٪ زلالیه را آب تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن، ویتامین C، گلوکز، اسید لاکتیک، سدیم و کلر؛ و نیز مقدار کمی پروتئین و اسید آمینه در زلالیه وجود دارد.

      

    زجاجیه (Vitreous humour  )

    زجاجیه مایع ژله مانند شفافی است که داخل کره چشم را پر می کند و به آن شکل می دهد. زجاجیه از پشت عدسی تا روی پرده شبکیه وجود دارد. با گذشت سن ساختمان ژله مانند زجاجیه تغییر می کند و در بعضی جاها حالت آبکی پیدا می کند. در این حال بعضی قسمت های زجاجیه شفافیت خود را از دست داده و سایه ای روی پرده شبکیه می اندازند که فرد آن را به صورت اجسام شناور کوچکی می بیند که مثل مگس در میدان بینایی بالا و پایین می روند. این حالت اصطلاحاً مگس پران گفته می شود.

    شبکیه (Retina )

    شبکیه یک پرده نازک حساس به نور (شبیه فیلم عکاسی) است که در عقب کره چشم قرار دارد. پرتوهای نوری که به شبکیه برخورد می کنند به پیام های عصبی تبدیل می شوند که از طریق عصب بینایی به مغز منتقل می شوند و در مغز تفسیر می شوند

    مشیمیه (  choroid )

    مشیمیه پرده نازک سیاه رنگی است که دور شبکیه را احاطه کرده است. این پرده تعداد زیادی رگ های خونی دارد که مواد غذایی را به بخش هایی از شبکیه می رساند. به علاوه سلول های این لایه حاوی تعداد زیادی رنگ دانه سیاه ملانین است که رنگ سیاهی به این بخش از چشم می دهد. وجود رنگ سیاه مانع از انعکاس نورهای اضافی در داخل کره چشم می شود و به تشکیل تصویر واضحتر کمک می کند.

    صلبیه (sclera )

    صلبیه بخش سفید رنگ نسبتاً محکمی است که دورتا دور کره چشم به جز قرنیه را می پوشاند و از ساختمان های داخل کره چشم محافظت می کند. این بخش از چشم اثر مستقیمی در فرایند بینایی ندارد و در واقع مثل یک اسکلت خارجی از کره چشم محافظت می کند.

    عصب بینایی ( optic nerve )

    عصب بینایی که رابط کره چشم و مغز می باشد از عقب کره چشم خارج می شود و از طریق سوراخی در استخوان پروانه ای جمجمه به مغز می رسد. این عصب پیام های بینایی را به مغز ارسال می کند و این پیام ها در مغز تفسیر می شوند.

    عضلات چشم ( ماهیچه های چشم) (Eyemuscles)

    برای آنکه ما بتوانیم اشیاء را در جهات مختلف ببینیم لازم است بتوانیم چشم را در جهات مختلف بالا، پایین، چپ و راست بچرخانیم. حرکات کره چشم در هر چشم به وسیله 6 عضله کوچک که به اطراف کره چشم می چسبد کنترل می شود. بیماری این عضلات و یا عدم هماهنگی آن ها می تواند به انحراف چشم یا لوچی منجر شود.

    گوش

    مقدمه

    گوشهای ما مسئول دو حس حیاتی اما کاملا متفاوت هستند: شنوایی و تعادل. صداهای تشخیص داده شده از طریق گوشها ، اطلاعات اساسی را درباره محیط خارجی به ما می‌دهند و به ما اجازه می‌دهند با روشهای پیچیده‌ای چون گفتار و موسیقی ارتباط برقرار کنیم. علاوه بر این گوشها در حس تعادل ما نیز سهم دارند. درک ناخود آگاه وضعیت بدن در فضا به ما اجازه می‌دهد تا بایستیم و حرکت کنیم بدون آنکه زمین بخوریم.

    گوش دارای اندامهای مجزای شنوایی و تعادل است که صداهای دنیای اطرافمان و اطلاعات درونی درباره وضعیت و حرکتمان را تشخیص می‌دهد. ساختمانهای حسی داخل گوش ، اشکال متفاوت اطلاعات را به صورت ایمپالسهای عصبی برگردانده تا از طریق اعصاب به قسمتهای مختلف مغز ، جایی که اطلاعات تجزیه و تحلیل می‌شوند، فرستاده شوند. توانایی ما در تفسیر اصوات و استفاده از اطلاعات ، درباره تعادل در زمان نوزادی و کودکی شکل می‌گیرد.

    کیفیت صوت

    در واقع صوت ارتعاش مولکولها در هوای اطراف ماست. درجه بلندی (Pitch) یک صدا (میزان بم یا زیر بودن) ویژگی‌ای از امواج صوت می‌باشد که فرکانس (تواتر) نامیده می‌شود. فرکانس تعداد ارتعاش در هر ثانیه است و در واحدهایی به نام Hertz سنجیده می‌شود. هر چقدر فرکانس بالاتر باشد صدا زیرتر است. شدت و قدرت یک صدا به نیروی امواج صوتی بستگی دارد که در واحدهایی به نام دسی بل (Decibel) اندازه‌گیری می‌شود . با هر ۱۰ دسی بل افزایش در قدرت صدایی به بلندی دو برابر شنیده می‌شود، بنابراین صدایی با ۹۰ دسی بل دو برابر قویتر از صدایی با ۸۰ دسی بل است.

    مکالمه بطور معمول در حدود ۶۰ دسی بل است صدایی تقریبی ترافیک معمولا در حدود ۸۰ دسی بل می‌باشد. قرار گرفتن در معرض صدای بالاتر از ۱۲۰ دسی بل حتی برای مدتی کوتاه می‌تواند به شنوایی ما آسیب برساند.میزان توانایی ما در تجزیه صداهای مرکب مثل موسیقی و اینکه یک صدا چقدر بلند باشد تا قادر به شنیدن آن باشیم با یکدیگر متفاوت است. گوش انسان بطور معمول قادر است صداهایی با فرکانسهای بین ۲۰۰۰۰ - ۳۰ هرتز را تشخیص دهد، اما توانایی شنیدن صداهای فرکانس بالا با افزایش سن ، کاهش می‌یابد. حیواناتی مثل خفاش (bat) و سگ می‌توانند صداهایی با فرکانس های بالاتر از حد طبیعی شنوایی انسان را بشنوند.

    مکانیسم شنوایی

    امواج صوتی از طریق هوا منتقل می شوند. این امواج وارد مجرای گوش شده و سپس سبب ارتعاش پرده گوش می شوند. ارتعاشات از پرده گوش به استخوانچه های گوش میانی منتقل می شود و از طریق آنها به عصب شنوائی درگوش داخلی منتقل می شود. در اینجا، ارتعاشات تبدیل به پیامهای عصبی شده و به مغز منتقل می شوند. مغز این پیامها را به عنوان صوت تفسیر می کند. (موزیک، صدا، بوق ماشین و غیره)

    تعادل و حرکت

    پشت پرده گوش ، گوش میانی قرار دارد که از هوا پر شده و دارای سه استخوان ظریف می‌باشد که استخوانهای شنوایی نامیده می‌شوند. چکشی(malleus) ، سندانی (incus) و رکابی (stapes). این استخوانها ارتعاش پرده را به غشا دریچه بیضی که جدا کننده گوش میانی از گوش داخلی است ، منتقل می کنند. در گوش داخلی که پر از مایع می‌باشد حلزون قرار دارد که دارای گیرنده حسی برای شنوایی و ساختمانهای دیگری برای حرکت و تعادل است.

    در تعادل و حرکت گوشها دارای این عملکرد هستند: آگاهی از موقعیت سر و تشخیص چرخش و حرکت سردر تمامی جهات. مغز اطلاعات گوشها را با اطلاعات حاصل از گیرنده‌های موقعیت در عضلات ، تاندونها و مفاصل و اطلاعات بینایی بدست آمده از چشمها ترکیب می‌کند. ترکیب این اطلاعات باهم ما را قادر می‌سازد تا بدون از دست دادن تعادل در جهات مختلف حرکت کنیم

    توانایی ایستادن صاف و راه رفتن بدون آنکه بیفتیم به حس تعادل ما بستگی دارد. ساختمانهایی در گوش داخلی مثل دستگاه وسیتبولار (دهلیزی) شناخته شده‌اند که با تعیین وضعیت و حرکت سر در ایجاد تعادل نقش دارند. دستگاه وستیبولار از سه مجرای نیم دایره و دو دهلیز ساخته شده است. حرکت سر بوسیله سلولهای مویی در ساختمانهایی در مجاری نیم دایره که کریستا (cristae) نامیده می‌شوند و دو ساختمان در دهلیز که ماکولا (maculae) نامیده می‌شوند تشخیص داده می‌شود. حرکات چرخشی سر بوسیله کریستا که در مجاری نیم دایره قرار دارند تشخیص داده می‌شوند. بنابراین حرکت سر در هر جهتی بوسیله حداقل یک مجرا تشخیص داده می‌شود. این اطلاعات باعث حفظ تعادل و ثبات بینایی هنگام حرکت سر می‌شود.

    حرکت خطی و وضعیت ایستا(ساکن static )

    دو ماکولای درون و ستیبول در گوش داخلی حرکت خطی را حس می‌کنند. به عنوان مثال هنگام مسافرت با ماشین یا استفاده از آسانسور موقعیت سر به نیروی جاذبه بستگی دارد. تشخیص موقعیت سر در ارتباط با جاذبه به ما کمک می‌کند. به عنوان مثال ، هنگامی که درون آب عمیق شیرجه می‌زنیم به ما می‌فهماند از چه جهتی به سطح آب بیاییم.

    راههای ارتباطی

    اگر چه گوشها به ظاهر ساختمانهای مجزایی دارند، آنها مستقیما با بینی و حلق ارتباط دارند. قسمت قابل رویت گوش ، لاله گوش (pinna) با مجرای گوش مرتبط است که در انتهای آن پرده گوش (eardrum) قرار دارد. پشت این پرده ، گوش میانی است که یک فضای پر از هواست که از طریق مجرایی به نام شیپور استاش (Eustachian tube) با حفره پر پشت بینی و حلق مرتبط می‌باشد . این مجرا مسوول ایجاد فشار مشابه در هر دو طرف پرده است. ساختمان گوش داخلی در عمق جمجمه قرار گرفته و حاوی اندامهای حسی برای صدا و تعادل می‌باشد.

    آناتومی گوش

    دیدکلی

    گوش از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است. امواج صوتیمراحل مختلفی را درون گوش طی می‌کنند تا بهاعصاب شنوایی تبدیل شوند. هر کدام از اجزای گوش درونی را این امواج تاثیر گذاشته(تقویت، جمع آوری ، تغییر فرکانس ، انتقال و...) و به اعصاب شنوایی می‌رسند. ساختمان گوش از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است.

    گوش خارجی

    گوش خارجیامواج صوتی را جمع آوری و متمرکز می‌سازد و از دو قسمت تشکیل شده است.

    لاله گوش

    لاله گوش در غالب حیوانات متحرک است، و برای جمع کردن و هدایتامواج صوتی و تشخیص جهت صدا بکار می‌رود، ممکن است به طرف منبع صورت متوجه شود. درانسان لاله گوش بی‌حرکت است ولی تا اندازه‌ای جهت صوت را می‌تواند تشخیص دهد.

    مجرای گوش خارجی

    مجرای گوش خارجی لوله‌ایست که تقریبا 2 تا 3 سانتیمتر طول دارد و در حدود یک سانتیمتر مکعب حجم دارد و بهپرده صماخ ختم می‌شود. ارتعاشات صوتی تا قسمت انتهایی این لوله بوسیله هوا منتقل شده، پس از آن بوسیله محیط هایجامد ومایع بهگوش میانی انتشار می‌یابد.

    پرده صماخ

    پرده صماخ غشایی است که بوسیله اصوات با فرکانسهای مختلف مرتعش می‌شود. درجه کشش آن از محیط به طرف مرکز تدریجا زیاد شده و به همین علت است که هر قسمت از این پرده بوسیلهفرکانس معینی مرتعش می‌شود.

    گوش میانی

    گوش میانی امواج را تقویت و منتقل می‌کند. گوش میانی در حفره استخوانی موسوم بهصندوق تمپان (Caisse De Tympan) قرار دارد و بوسیله شیپور استاش (Trompand Eustache) بهحلقمی‌رسد. ارتعاشات هوا که از گوش خارجی به پرده صماخ می‌رسد بوسیله چهار استخوان کوچک که یکی پس از دیگری متکی بهم مفصل شده است، به گوش داخلی منتقل می‌گردد. این چهار استخوان بر حسب شکلی که دارند شامل چکشی ، سندانی ، عدسی و رکابی است. وظیفه آنها کم کردن دامنه ارتعاشات و در نتیجه افزایش تغییرات فشار است.

    پنجره بیضی

    استخوان چکشی به پرده صماخ و استخوان رکابی به پنجره بیضی (Ovale) ختم می‌شود که سطح آن 4 مرتبه از پرده صماخ کوچکتر است. چون سطح صماخ 14مرتبه از سطح بیضی بزرگتر است لذا فشار در پنجره بیضی 14 مرتبه زیاد می‌گردد. این بهترین وسیله‌ای است که می‌توان انرژی ارتعاشی یک محیط با وزن مخصوص کم را (هوا) به محیطی با وزن مخصوص زیاد منتقل نمود.

    پنجره گرد

    در گوش میانی ، پنجره دیگری وجود دارد که به پنجره گرد (Round) مرسوم است. پنجره گرد و پنجره بیضی حد فاصل بین گوش داخلی و میانی است. پنجره بیضی ارتعاشاتی را که به پرده صماخ می‌رسد از طریق استخوانهای گوش میانی به گوش داخلی منتقل می‌کند و پنجره گرد سبب می‌شود مایع گوش داخلی که در محفظه غیر قابل ارتعاشیقرار دارد، بتواند مرتعش شود.


    گوش داخلی

    گوش داخلی امواج منتقل شده از گوش میانی را دریافت و آن را به امواج شنوایی تبدیل می‌کند. گوش داخلی اصلی‌ترین قسمت گوش است و از چندین قسمت تشکیل شده است.

    غشا بازیلر:حفره حلزون بوسیله جدارطولی به نام غشا بازیلر به دو قسمت تقسیم می‌شود.

    اندام کورتی

    روی غشا بازیلر مجموعه‌ای مرسوم بهاندام کورتی (Corti) یا عضو کورتی قرار گرفته است. تعداد اندام کورتی از قاعده حلزون به طرف راس آن بتدریج افزایش می‌یابد.

    تونل کورتی

    عضو کورتی از یک سلسله سلولهایی به شکل میله که راس آنها دو به دو و مجاور هم قرار دارد، تشکیل می‌شود. بدین طریق مجرایی با مقطع مثلثی شکل رامحدود می‌سازد که به تونل کورتی معروف است.


    شروع پیدایش حس شنوایی

    یک سر میله روی غشا بازیلر تکیه داشته و سر دیگر آنآزاد است. لذا هر میله می‌تواند در داخل آندولنف (مایع مجرای حلزونی) حرکت آزادداشته باشد. روی دو طرف تونل کورتی سلولهای مژه‌دار شنوایی قرار دارند که انشعابات نهاییعصب شنوایی به آنها منتهی می‌گردد، و می‌توان شروع حس شنوایی را از این ناحیه دانست.

    بیماریهای گوش

    بخش اصلی گوش در دروناستخوان گیجگاهی قرار دارد و محافظت می‌شود. گوش میانی که به خارج و نیز به حلق راهدارد، ممکن است دچار عفونت شود. ترشحات موم مانند مجرای شنوایی ممکن است خشک و محکمشده و روی پرده صماخ را بپوشاند و در کار شنیدن اختلال ایجاد کند.

    عفونت گوش میانی

    به هنگام عفونت لوزه‌ها ، گلو یا بینیمیکروبهامی‌توانند از طریق شیپور استاش بهگوش میانی راه یابند و باعث عفونت این قسمت شوند. این عفونت اوتیت نام دارد و درکودکان بیشتر است. زیرا در آنها مجرای استاش کوتاه ، مستقیم و نسبتا گشاد است. بیماریهای عفونی ماننداوریون،سرخک،مخملکوسرما خوردگیو گلو درد چرکی همگی می‌توانندموجب عفونت گوش میانی شوند.

    سمعک

    سمعک بوسیله ای گفته میشود که صداها را تقویت نموده ، به راحتی برای فرد قابل شنیدن و درک میکند و سبب جبران کاهش شنوایی میشود . شکل سمعک ها مختلف می باشد که عبارتند ا ز:داخل گوشی ( نامرئی . مینی کانال ، کانال و کونکا یا شل ) – پشت گوشی – عینکی و سمعکهای قابل کاشت در گوش

    برچسب: کم شنوایی دلیلی بر عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان

    بسیاری از کم شنوایی‌ها که تا مدرسه، شناخته نشده‌اند، می‌توانند دلیلی بر عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان نسبت به سایر همکلاسی‌هایشان باشند. این افراد اغلب وضعیت درسی مطلوبی ندارند و به عنوان افراد بی‌توجه و یا حتی دارای مشکلات ذهنی برچسب زده می‌شوند.

    عوارض و بیماری‌هایی مانند اوریون و اوتیت‌های گوش میانی می‌تواند مشکلات جدی در تحصیل دانش‌آموز فراهم نماید و یا حتی دانش آموزانی پیدا می‌شوند که مشکلات گفتار و زبان دارند اما منشا این مشکل شنوایی آنان است که در صورت تشخیص، اقدامات درمانی یا توان بخشی در رفع مشکل آنان موثر خواهد بود. اگر مشکلات شنوایی در سنین کودکی تشخیص داده شود علاوه بر تاثیر مثبت بر گفتار و زبان، بروز عوارض سوء عاطفی روانی کم شنوایی را نیز از بین خواهد برد. به علاوه تشخیص زودرس از هزینه‌های سنگین توان بخشی شنوایی در سال‌های آتی خواهد کاست.

    دانش آموزانی که یکی از شاخص‌های پانزده‌گانه زیر را نشان دهند در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند و انجام آزمایش‌های شنوایی برای آنها ضرورت دارد:

    1- دانش آموزانی که مشکل گفتاری دارند.

    2- دانش آموزانی که مشکلات رفتاری و عاطفی روانی دارند.

    3- دانش آموزانی که در خانواده ایشان فرد کم شنوا وجود دارد.

    4- دانش آموزانی که در آزمون‌های بیماریابی قبلی مشکوک به کم شنوایی شناخته شده‌اند.

    5- دانش آموزانی که در معرض صداهای مخاطره آمیز برای شنوایی قرار گرفته‌اند.

    6- دانش آموزانی که علایمی از نشانگان ژنتیکی همراه به کم شنوایی را دارند.

    7- دانش آموزانی که دچار عفونت‌های ویروسی مانند اوریون و سرخک شده‌اند.

    8- دانش آموزانی که ضربه به سر آنها منجر به بیهوشی یا شکستگی جمجمه شده است.

    9- دانش آموزانی که بعد از یک بیماری جدی به مدرسه مراجعه کرده‌اند.

    10- دانش آموزانی که افت تحصیلی داشته‌اند.

    11- دانش آموزانی که از داروهای سمی برای گوش استفاده کرده‌اند.

    12- دانش اموزانی که دچارعفونت‌های مزمن گوش میانی شده‌اند.

    13- دانش آموزانی که از گوش درد شکایت داشته‌اند.

    14- دانش آموزان که از کم شنوایی خود شکایت داشته‌اند.

    15- دانش آموزانی که نیاز به دیدن صورت دیگران در هنگام گوش کردن دارند.

    کم شنوایی, کم شنوایی دلیلی بر عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان, عوارض و بیماری‌هایی مانند اوریون و اوتیت‌های گوش میانی از عوامل کم شنوایی, مشکلات شنوایی در سنین کودکیکم شنوایی, کم شنوایی دلیلی بر عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان, عوارض و بیماری‌هایی مانند اوریون و اوتیت‌های گوش میانی از عوامل کم شنوایی, مشکلات شنوایی در سنین کودکی

    منابع :

    ویکی پدیا

    دانشنامه رشد

    بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور

    http://hospital.noorvision.com/default.aspx

    http://salam98.ir/

    http://www.dr-naderi.com/main/main.aspx?id=1

    منبع مطلب : bontoof.blogfa.com

    مدیر محترم سایت bontoof.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    فاطمه اکبری : فاصله مناسب چشمها با کتاب یا کاغذ: یک چشم سالم از فاصله 30 سانتی متری می تواندحروف کتاب را تشخیص دهد.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    Rosha.sh 20 روز قبل
    1

    والا من فکر کنم ۳۰ سانتی متر فاصله مطالعه باشد

    فاطمه اکبری 11 ماه قبل
    5

    فاصله مناسب چشمها با کتاب یا کاغذ: یک چشم سالم از فاصله 30 سانتی متری می تواندحروف کتاب را تشخیص دهد.

    0
    معصومه 25 روز قبل

    اسمت فاطیما هست یا فاطمه

    فروش 1 سال قبل
    0

    دورت

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید