توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    قبل از وضو گرفتن چه کارهایی باید انجام دهیم

    1 بازدید

    قبل از وضو گرفتن چه کارهایی باید انجام دهیم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    شرایط وضو

    قبل انجام چه کارهایی باید وضو بگیریم

    قبل انجام چه کارهایی باید وضو بگیریم

    قبل انجام چه کارهایی باید وضو بگیریم

    وضو یک امر الهی است که حتی خداوند دستور قرار داده قبل از آمدن برای نماز و ستایش حتما باید وضو داشت. برای خیلی از عزیزان سوال شده بود که به غیر از نماز و دست به کتب الهی زدن دیگر برای چه کارهایی باید وضو بگیریم و طهارت داشته باشیم. این مطلب به این دسته از عزیزان که سوال داشتند کمک بزرگی میکند و اما باید گفت که قبل از خواندن این مطلب حتما به مرجع تقلید خود رجوع کنید.

    سئوال: برای چه اعمالی باید وضو بگیریم؟
    جواب: برای شش چیز وضو گرفتن واجب است: ۱٫ برای نمازهای واجب غیر از نماز میت. ۲٫ برای سجده و تشهد فراموش شده. ۳٫ برای طواف واجب خانه ی کعبه. ۴٫ اگر نذر یا عهد کرده یا قسم خورده باشد که وضو بگیرد. ۵٫ اگر نذر کرده باشد که جائی از بدن را به خط قرآن برساند. ۶٫ برای آب کشیدن قرآنی که نجس شده و… (توضیح المسائل دوازده مرجع, م۳۱۶)

    سوال: شخصی حکم مسح پا را می دانسته که از نوک پا تا برآمدگی پا است اما به مصداق نوک پا توجه نداشته و از روی انگشت مسح میکشیده.حکم نمازهای خوانده شده چیست؟

    چنانچه از نوک پا و یا ابتدای هر کدام از انگشتان مسح کشیده باشد، صحیح است و اگر در این باره شک دارد، نباید به شک خود توجه کند، ولی اگر می داند که مسح را (به جهت ندانستن حکم یا موضوع) از نوک پا نکشیده، نمازهایی که یقین دارد با چنین وضویی خوانده را باید قضا نماید.

    پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

    حضرت آیه الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
    اگر از نوک پا مسح کرده باشد، کفایت می کند، هر چند توجه نداشته باشد و نباید به شک های خود اعتنا نماید.

    حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
    در صورتی که از ابتدای انگشت مسح نموده است کفایت می کند.

    حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
    چنانچه مسح را به صورت صحیح نکشیده باشد باید نمازهایش را اعاده کند.

    سئوال: برای چه اعمالی باید وضو بگیریم؟
    جواب: برای شش چیز وضو گرفتن واجب است:
    ۱٫ برای نمازهای واجب غیر از نماز میت.
    ۲٫ برای سجده و تشهد فراموش شده.
    ۳٫ برای طواف واجب خانه ی کعبه.
    ۴٫ اگر نذر یا عهد کرده یا قسم خورده باشد که وضو بگیرد.
    ۵٫ اگر نذر کرده باشد که جائی از بدن را به خط قرآن برساند.
    ۶٫ برای آب کشیدن قرآنی که نجس شده و… (توضیح المسائل دوازده مرجع, م۳۱۶)

    سئوال: چه چیزهایی وضو را باطل می کند؟
    جواب: هفت چیز است که وضو را باطل می کند:
    ۱٫ بول
    ۲٫ غائط
    ۳٫ باد معده و روده که از مخرج غائط خارج شود.
    ۴٫ خوابی که به واسطه ی آن چشم نبیند و گوش نشنود.
    ۵٫ چیزهایی که عقل را از بین می برد مثل دیوانگی و مستی و بیهوشی.
    ۶٫ استحاضه زنان
    ۷٫ کاری که برای آن باید غسل کرد. (توضیح المسائل دوازده مرجع, م۳۲۳)

    چند استفتاء از آیه الله خامنه ای دام ظله:
    سوال: اگر هنگام وضو گرفتن دستمان به دمپایی یا شیر آب برخورد کند آیا با همین دست می توان مسح کرد یا باید از اول وضو را تکرار کرد اگر آری نمازهایی را که بدین صورت خوانده ام باید قضا کنم؟

    جواب: در فرض مرقوم وضو اشکالی ندارد بلی اگر مسح سر یا پا با رطوبت شیر آب یا جای دیگر باشد، وضو صحیح نیست.

    سوال: آیا چند بار کشیدن مسح باعث بطلان وضو می شود؟
    جواب: اگر پس از خشک کردن موضع مسح باشد و به حدّ وسواس هم نرسد اشکال ندارد.

    سوال: اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، برای وضو و غسلش چه باید بکند؟
    جواب: در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد(یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

    قبل انجام چه کارهایی باید وضو بگیریم

    ==============================
    پی نوشتها:
    [۱]. شیخ صدوق، امالی، ص ۹۳
    [۲]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، الفصول المهمه فی أصول الأئمه(تکمله الوسائل)، محقق، مصحح، القائینی، محمد بن محمد الحسین،‏ ج ‏۳، ص ۲۹۲، قم، موسسه معارف اسلامی امام رضا علیه السلام
    [۳]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ‏۳، ص ۱۱۴

    منبع مطلب : hidoctor.ir

    مدیر محترم سایت hidoctor.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    شرایط وضو

    مساله 1 ـ ‏شرایط صحیح بودن وضو چند چیز است و با نبودن هر یک از‏‎ ‎‏این شرایط وضو باطل است:‏

    ‏ ‏

    شرطها

    ‏ ‏

    اول و دوم: ‏پاک بودن آب و مطلق بودن آن.‏

    ‏ ‏

    مساله 2 ـ ‏اگر دو ظرف آب یا بیشتر داشته باشد و بداند که یکی از آنها‏‎ ‎‏نجس است، ولی معلوم نباشد که کدام یک از آنها نجس است، باید برای نماز‏‎ ‎‏تیمّم کند؛ وضو گرفتن با هیچ کدام از ظرفها صحیح نیست و احتیاط آن است که‏‎ ‎‏آبها را بریزد بعد تیمم کند.‏

    مساله 3 ـ ‏وضو با آب نجس و آب مضاف باطل است، اگر چه انسان نجس‏‎ ‎‏بودن و یا مضاف بودن آن را نداند یا فراموش کرده باشد، و اگر با آن نماز هم‏‎ ‎‏خوانده باشد باید آن نماز را با وضوی صحیح بخواند.‏

    ‏ ‏

    شرط سوم: ‏آنکه آب وضو مباح باشد.‏

    ‏ ‏

    مساله 4 ـ ‏اگر دو ظرف آب یا بیشتر داشته باشد و بداند که یکی از آنها‏‎ ‎‏غصبی است، ولی نداند کدام یک از آنها است، وضو گرفتن با هیچ یک از آنها‏‎ ‎‏صحیح نیست، و اگر آب مباح دیگری ندارد برای نماز باید تیمم نماید.‏


    مساله 5 ـ ‏وضو گرفتن در نهرهای بزرگ مثل قنات و غیر آن؛ اگر چه انسان‏‎ ‎‏نداند که صاحب آنها راضی است اشکال ندارد، هرچند بداند بعضی از صاحبان‏‎ ‎‏آن صغیر و یا دیوانه اند، ولی اگر صاحبان آنها و یا یک نفر از آنها از وضو گرفتن‏‎ ‎‏جلوگیری نمایند باید از آنها وضو نگیرد، بنابر احتیاط واجب.‏

    مساله 6 ـ ‏وضو گرفتن از حوض مدرسه ای که انسان نمی داند آن حوض را‏‎ ‎‏برای همۀ مردم وقف کرده اند یا برای محصلین همان مدرسه، در صورتی که‏‎ ‎‏معمولاً مردم از آن حوض وضو می گیرند اشکال ندارد.‏

    مساله 7 ـ ‏کسی که نمی خواهد در مسجدی نماز بخواند، اگر نداند حوض‏‎ ‎‏آن را برای همۀ مردم وقف کرده اند یا برای کسانی که در آنجا نماز می خوانند،‏‎ ‎‏نمی تواند از حوض آن وضو بگیرد، ولی اگر معمولاً کسانی که نمی خواهند در‏‎ ‎‏آنجا نماز بخوانند از حوض آن وضو می گیرند می تواند از حوض آن وضو بگیرد.‏

    ‏ ‏

    شرط چهارم: ‏آنکه اعضاء وضو و مسح موقع شستن و مسح کردن پاک‏‎ ‎‏باشد.‏

    ‏ ‏

    مساله 8 ـ ‏اگر یکی از اعضاء وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که‏‎ ‎‏پیش از وضو آنجا را آب کشیده یا نه، چنانچه بداند موقع وضو ملتفت پاک بودن‏‎ ‎‏و نجس بودن آن نبوده وضو باطل است، و اگر نداند که ملتفت بوده یا نه، وضو‏‎ ‎‏صحیح است و در هر صورت جایی را که نجس بوده برای اعمال دیگر باید آب‏‎ ‎‏بکشد.‏

    ‏ ‏

    شرط پنجم: ‏آنکه در اعضاء وضو مانعی از رسیدن آب نباشد.‏

    ‏ ‏

    مساله 9 ـ ‏اگرانسان شک کند که به اعضای وضو چیزی چسبیده یا نه،‏‎ ‎‏چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد و یا به بودن آن قبل از وضو یقین داشته‏‎ ‎‏ولی نمی داند الآن برطرف شده یا نه، باید وارسی کند که اگر چیزی به اعضای‏‎ ‎‏وضوی او چسبیده برطرف کند.‏


    مساله 10 ـ ‏اگر بعد از تمام شدن وضو شک کند که به اعضای وضو چیزی‏‎ ‎‏چسبیده بوده یا نه، وضو صحیح است.‏

    مساله 11 ـ ‏اگر بداند که قبل از وضو چیزی به اعضای وضو چسبیده بود و‏‎ ‎‏بعد از وضو شک کند که آن را در حال وضو از بین برده و یا آب را به زیر آن‏‎ ‎‏رسانیده یا نه؛ چنانچه احتمال دهد که در حال وضو به آن مانع التفات داشته،‏‎ ‎‏وضوی آن صحیح است.‏

    مساله 12 ـ ‏اگر بعد از وضو ببیند که چیزی به اعضای وضو چسبیده، ولی‏‎ ‎‏نداند که بعد از وضو پیدا شده یا قبل از آن، وضوی او صحیح است.‏

    مساله 13 ـ ‏اگر در بعضی از اعضای وضو مانعی باشد، که گاهی آب به‏‎ ‎‏خودی خود زیر آن می رسد و گاهی نمی رسد، و انسان بعد از وضو شک کند که‏‎ ‎‏آب زیر آن رسیده یا نه چنانچه بداند موقع وضو ملتفت رسیدن آب به زیر آن‏‎ ‎‏نبوده، باید دوباره وضو بگیرد.‏

    ‏ ‏

    شرط ششم: ‏آنکه ظرف آب وضو مباح و از طلا و نقره نباشد.‏

    ‏ ‏

    مساله 14 ـ ‏اگر آب وضو در ظرف غصبی یا طلا و نقره باشد و غیر آن آب‏‎ ‎‏دیگری نداشته باشد باید تیمم کند و نمی تواند با آب آنها وضو بگیرد، و اگر آب‏‎ ‎‏دیگری دارد، چنانچه در ظرف غصبی یا طلا و نقره وضوی ارتماسی بگیرد یا با‏‎ ‎‏آنها آب را به صورت و دستها بریزد وضوی او باطل است، بنابر احتیاط واجب،‏‎ ‎‏و در صورتی که با مشت یا چیز دیگر آب را از آنها بردارد و به صورت و دستها‏‎ ‎‏بریزد وضوی او صحیح است.‏

    ‏ ‏

    شرط هفتم: ‏آنکه استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد.‏

    ‏ ‏

    مساله 15 ـ ‏کسی که می ترسد اگر وضو بگیرد مریض شود، یا اگر آب را به‏‎ ‎‏مصرف وضو برساند تشنه بماند، نباید وضو بگیرد.‏

    ‏ ‏

    شرط هشتم: ‏آنکه شستن صورت و دستها و مسح پا و سر را خود انسان‏‎ ‎

    ‏انجام دهد، و اگر دیگری او را وضو دهد یا در رساندن آب به صورت و دستها و‏‎ ‎‏مسح سر و پاها به او کمک نماید، وضو باطل است.‏

    ‏ ‏

    مساله 16 ـ ‏کسی که نمی تواند وضو بگیرد باید نایب بگیرد که او را وضو‏‎ ‎‏دهد، ولی باید خود او نیت وضو کند و بهتر آن است که نایب هم نیت وضو کند‏‎ ‎‏و با دست خود مسح نماید، و اگر نمی تواند باید نایبش دست او را بگیرد و به‏‎ ‎‏جای مسح او بکشد، و اگر این هم ممکن نیست باید از دست او رطوبت بگیرد و‏‎ ‎‏با آن رطوبت سر و پای او را مسح کند، و بهتر آن است که اگر ممکن باشد تیمم‏‎ ‎‏هم بنماید.‏

    ‏ ‏

    شرط نهم: ‏آنکه وضو را به ترتیبی که گفته شد بجا آورد؛ یعنی اول صورت و‏‎ ‎‏بعد دست راست و بعد دست چپ را بشوید و بعد از آن مسح سر و بعد مسح‏‎ ‎‏پای راست و بعد مسح پای چپ بنماید.‏

    ‏ ‏

    شرط دهم: ‏آنکه کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد.‏

    ‏ ‏

    مساله 17 ـ ‏اگر بین کارهای وضو به قدری فاصله شود که وقتی بخواهد‏‎ ‎‏جایی را بشوید یا مسح کند، رطوبت جاهایی که پیش از آن شسته یا مسح کرده‏‎ ‎‏خشک شده باشد، وضو باطل است.‏

    مساله 18 ـ ‏اگر بین کارهای وضو عرفاً فاصله نشود، ولی در اثر حرارت هوا‏‎ ‎‏یا چیز دیگر اعضا خشک شود، وضو باطل نمی شود.‏

    مساله 19 ـ ‏اگر کارهای وضو را پشت سر هم بجا نیاورد، ولی در اثر سردی‏‎ ‎‏و رطوبت هوا، رطوبت اعضا خشک نشود، به طوری که اگر هوا ملایم بود‏‎ ‎‏خشک می شد، وضو باطل نیست. پس در وضو اگر هر یک از این دو شرط باشد،‏‎ ‎‏وضو صحیح است؛ یا باید کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد یا در وقتی‏‎ ‎‏که می خواهد جایی را بشوید یا مسح کند، رطوبت جاهایی که پیش از آن شسته‏‎ ‎‏یا مسح کرده خشک نشده باشد، هرچند پشت سر هم انجام نداده باشد.‏


    شرط یازدهم: ‏آنکه به قصد امتثال، یعنی فقط برای انجام فرمان خداوند‏‎ ‎‏عالم، وضو بگیرد، و اگر برای خشک شدن یا به قصد دیگر وضو بگیرد، باطل‏‎ ‎‏است.‏

    ‏ ‏

    مساله 20 ـ ‏لازم نیست نیت وضو را به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند،‏‎ ‎‏ولی باید در تمام وضو متوجه باشد که وضو می گیرد، به طوری که اگر از او‏‎ ‎‏بپرسند چه می کنی؟ بگوید وضو می گیرم.‏

    مساله 21 ـ ‏کافی است در وضو قصد قربت کردن و دیگر قصد وجوب و‏‎ ‎‏استحباب لازم نیست، بلکه اگر اشتباهاً در جایی که وضو واجب است قصد‏‎ ‎‏استحباب کند یا برعکس، چنانچه قصد قربت کرده باشد، وضو صحیح است.‏

    مساله 22 ـ ‏اگر به خیال اینکه وضو دارد به قصد تجدید وضو، وضو بگیرد،‏‎ ‎‏بعد معلوم شود که وضو نداشته وضویش صحیح است و نماز با آن درست‏‎ ‎‏است.‏

    منبع مطلب : www.imam-khomeini.ir

    مدیر محترم سایت www.imam-khomeini.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    علی 27 روز قبل
    0

    قبل از وضوگرفتن چ نکاتی را باید رعایت کنیم تا وضوی ما صحیح باشد

    Sonarostami 9 ماه قبل
    0

    قبل ازوضوگرفتن چکارمیکنیم

    Sonarostami 9 ماه قبل
    0

    قبل ازوضوگرفتن چکارمیکنیم

    -1
    Sonarostami 9 ماه قبل

    قبل وضوگرفتن چکار باید بکنیم

    مهدی 2 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید