توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    مادر حضرت مریم چه نذری کرده بود کلاس پنجم

    1 بازدید

    مادر حضرت مریم چه نذری کرده بود کلاس پنجم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    مادر حضرت مریم

    مطابق با تاریخ طبری مادر حضرت مریم سلام الله علیها حنه دختر فاقود پسر قبیل بود.[۱] حنه خواهر ایشاع[۲] یا الیصابات[۳] همسر زکریای پیغمبر بود. و با این وصف مادر حضرت مریم، خاله‌­ی یحیی پیامبر نیز هست.

    حنه (بفتح حاء و شد نون مفتوح) یعنی فضیلت یا با توفیق.[۴]

    مادر حضرت مریم در قرآن

    در قرآن نامی از مادر مریم ذکر نشده است اما در آیات 35 الی 37 سوره آل عمران به او اشاره شده است. که در این آیات داستان تولد حضرت مریم و نذر مادرش را بیان می کند.

    حنه که مادر حضرت مریم بود پیر شده و از زایمان محروم بود. یک روز که در زیر درختی نشسته بود دید پرنده ای بچه خود را غذا می داد. حنه از خدا فرزند خواست و نذر کرد: اگر خدا به وی فرزندی دهد آن فرزند را خادم بیت المقدس نماید. چندان طولی نکشید که به حضرت مریم حامله شد.

    به شوهرش که عمران بود گفت: آیا می دانی من نذر کردم این بچه ای که در شکم دارم خادم بیت المقدس باشد؟ عمران گفت: تو نباید این نذر را بکنی. زیرا شاید دختر باشد و تو مسئول باشی!؟ هنوز مریم متولد نشده بود که عمران از دنیا رفت. هنگامی که حنه وضع حمل نمود مریم را در میان پارچه ای پیچید و آورد در میان بیت المقدس نزد علمائی نهاد که خادم بیت المقدس بودند. مادر حضرت مریم به آنان گفت: این نذر را تحویل بگیرید.

    حضرت زکریا علیه السلام فرمود: من برای کفالت این دختر سزاوارترم. زیرا خاله مریم در خانه من است. ولی علماء و خادمین بیت المقدس قبول نکردند و به مناقشه پرداختند و گفتند: اگر بنا باشد مریم به حساب خاله اش نزد تو باشد بهتر این است که نزد مادرش باشد. چون عمران پدر حضرت مریم (که ظاهرا در آن موقع از دنیا رفته بود) پیشوا و بزرگ آنان بود، لذا هر یک از ایشان راغب بود که سرپرستی حضرت مریم را عهده دار گردد. چون قیل و قال آنان در این باره بطول انجامید لذا بنا نهادند قرعه بزنند. تا قرعه بنام هر کسی درآید او عهده دار این کفالت شود.

    آنان که 29 نفر بودند رفتند و هر کدام تیری تراشیده، نام خود را بر آن نقش نمودند و بر لب جوی آب آمدند. وقتی ایشان تیرهای خود را در میان آب انداختند کلیه تیرها در آب فرورفتند، مگر تیر حضرت زکریا که بر روی آب ماند. هنگامی که با این منظره مواجه شدند دست از حضرت مریم برداشتند و او را به زکریا واگذار کردند.[۷]

    مادر حضرت مریم در روایات

    پانویس

    منابع

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس 3 هدیه پنجم ابتدایی بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست

    درس 3 هدیه پنجم ابتدایی بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست

     درس 3 هدیه پنجم ابتدایی بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست

    قرآن مریم را بانوی برگزیده خدا، بانوی پاک و مطهر، بهترین زنان عصر خود،

    مظهر عفاف و الگوی مؤمنان و دختری عبادت کننده، بسیار راست گو صدیقه و هم سخن با فرشتگان محدثه معرفی کرده است.

    قرآن مریم را در کنار آسیه به عنوان دو زن نمونه تاریخ و الگویی برای همه مؤمنان چه زن و چه مرد، قرار داده است.

    حضرت مریم فضایل و نیکویی های بسیاری داشته است؛ اما متأسفانه در مورد شخصیت ایشانتحریفاتی به صورت افراط یا تفریط وجود دارد.

    برای پرهیز از انحراف در مورد شخصیت حضرت مریم دانش آموزان در این درس با حضرت مریم به عنوان یکی از زنان بزرگ تاریخ، از زبان قرآن که دور ازهر گونه تحریف و خرافه است، آشنا می شوند.

    نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان، در صورت امکان این درس در زمان آغاز سال میلادی تدریس شود.

    اهداف درس
    1 آشنایی با حضرت مریم به عنوان یکی از زنان بزرگ تاریخ
    2 آشنایی با حضرت مریم به عنوان مادر حضرت عیسی
    3 آشنایی با حضرت مریم به عنوان زنی خداپرست
    4 احساس علاقه و احترام نسبت به حضرت مریم و اعمال و رفتار ایشان
    5 تلاش برای الگو گرفتن از زندگی و اخلاق و رفتار حضرت مریم
    6 توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس

    مفاهیم کلیدی
    حضرت مریم
    مادر حضرت عیسی

    پیشنهادهایی برای آموزش درس 3 هدیه پنجم ابتدایی بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست

    •می توانید کلاس خود را با پخش قسمت هایی از فیلم زندگی حضرت مریم شروع و پیرامون ویژگی های او با دانش آموزان گفت و گو کنید.

    •برای شروع درس می توانید آیاتی از سوره مریم را بخوانید و یا تلاوت آن را پخش کنید.

    •عنوان، قسمتی از محتوای درس را آشکار می کند.

    صحبت پیرامون اینکه«بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست» کدام بانو است؟

    می تواند شروع خوبی برای ورود به متن درس قرار گیرد.

    همچنین پس از تدریس یک بار دیگر می توانید به عنوان بازگشت کنید تا اطلاعات تکمیل شده دانش آموزان پیرامون آن بیان شود.

    تصویرخوانی

    • در این درس می توانید از فن«تصویرخوانی» استفاده کنید. از دانش آموزان سؤال کنید

    فکر می کنید این بانو کیست ؟

    این بچه کیست ؟ و…

    این فرصت را برای دانش آموزان فراهم کنید تا دریافت و استنباط خود را از تصویر درس مطرح کنند؛

    هر چند این دریافت در فضایی عاطفی صورت بگیرد و ارتباط مستقیمی با محتوای درس نداشته باشد.

    برای بهره برداری از روش تصویرخوانی  می توانید در سه قدم مشخص و مجزا اما کاملاً مرتبط با یکدیگر آن را انجام دهید.

    •برای شروع مناسب درس می توانید از تکنیک قصه دیواری و تهیه تصاویری مرتبط با درس استفاده کنید.

    این کار می تواند توسط خود دانش آموزان انجام شود.

    ایستگاه خلاقیت

    فعالیت ایستگاه خلاقیت می تواند شروع مناسبی برای تدریس شما باشد.

    با توجه به فعالیت از گروهی از دانش آموزان بخواهید که داستان را به صورت نمایش درکلاس اجرا کنند.

    از طریق نمایش شما می توانید با پرسش و پاسخ های مناسب آنها را هدایت کنید و وارد درس شوید.

    خوب است که شما در این رابطه با آنها همراه شوید.

    گفت وگو کنید

    برای شروع درس می توانید باتوجه به فعالیت گفت وگو کنید

    نام حضرت زهرا حضرت خدیجه حضرت مریم را در کار ت هایی نوشته در اختیار گروه ها قرار دهید و از آنها بخواهید که به مدت یک هفته در رابطه با زندگی و شخصیت این بانوان بزرگوار تحقیق کنند.

    آنها را آزاد بگذارید شاید گروهی بخواهند از طریق فیلم های کوتاه یا اجرای نمایش، روزنامهٔ دیواری، قصه دیواری و… نتیجه تحقیق خود را به کلاس ارائه دهند.

    خوبی این روش تدریس این است که یک هفته قبل آمادگی لازم جهت تدریس در دانش آموزان ایجاد می شود و دانش آموزان با اطلاعاتی که خود به دست آورده اند وارد موضوع درس می شوند.

    در فعالیت برایم بگو دانش آموزان با بیان ویژگی های حضرت مریم به صورت ملموس تر به جمع بندی و نتیجه گیری درس می پردازند.

    در فعالیت بگرد و پیدا کن و با هدف تثبیت و تعمیق مطالب آموزش داده شده از طریق انجام یک فعالیت عینی و ملموس، دانش آموزان به ویژگی«صدیقه » با توجه به آیه اشاره می کنند.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 2 ماه قبل
    1

    خدمت گزاری بیت المقدس کند🥰

    نسرین 2 ماه قبل
    0

    من اصلاً نمیدونم چی لطفا دقیق سوال بدید، 😡😡😡😡

    سنا 5 ماه قبل
    0

    سنا

    سنا 5 ماه قبل
    0

    ربلبلللللللللللللللل

    سنا 5 ماه قبل
    -1

    نمکار

    مهراوا 7 ماه قبل
    1

    من هر جا رفتم این سوال نبود که مادر حضرت مریم چگونه زنی بود

    خ 1 سال قبل
    1

    ج

    برای ارسال نظر کلیک کنید