توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    مخلوط ماسه در آب را با چه وسیله ای از هم جدا میکنند

    1 بازدید

    مخلوط ماسه در آب را با چه وسیله ای از هم جدا میکنند را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    علوم هشتم (متوسطه اول)


    تمام مواد موجود در طبیعت را به دو گروه بزرگ ماده مخلوط و ماده خالص طبقه بندی می کنند.
    ادامه این دسته بندی را در نمودار زیر مشاهده کنید.


    الف: ماده مخلوط

    ماده ای است که از در هم آمیختن دو یا چند ماده حاصل می شود به شرطی که هر ماده ویژگی های خود را حفظ کند.
    آب نمک، خاک باغچه ، سالاد، شربت خاک شیر، هوا ، شیشه، انواع آلیاژها و ... نمونه هایی از مخلوط هستند.
     




    در محلول های جامد در مایع همیشه جزئ مایع  حلال و جزء دیگر حل شونده است
    در محلول های مایع در مایع جزئی که مقدارش بیشتر است حلال و جزء دیگر حل شونده است


     



    سالاد، آجیل، شربت خاکشیر، آب گل آلود و ... همگی مخلوط ناهمگن هستند.




    ب) ماده خالص:

    ماده ای است که تنها از یک جزء ساخته شده اند به عبارت دیگر ماده خالص ماده ای است که تنها از یک نوع عنصر و یا یک نوع ماده مرکب تشکیل شده است.
    اکسیژن، گوگرد ، ئیدروژن و فسفر عنصر خالصند یعنی از مولکولهایی با اتمهای یکسان تشکیل شده اند و آب مقطر، کربن دی اکسید، الکل و نمک طعام مواد مرکب خالصند.


    عنصر یا ماده ساده:

    ماده ای است که از اتم های یکسان ساخته شده است.


    فلز:

    عناصری مانند آهن، مس، طلا، نقره، آلومینیوم و جیوه را فلز می گویند تقریبا همه این عناصر دارای ویژگی های زیر هستند.



    نافلزها:

    عناصری مانند کربن، گوگرد، فسفر، ید ، برم و ... را نافلز می گویند نافلزها دارای ویژگی های زیر هستند.


    شبه فلز :

    عناصری که خواص آنها از بین فلز و نافلز قرار می گیرد شبه فلز نامیده می شوند. عناصری مانند: سیلسیوم، آرسنیک، آنتیموان، تلوریم، ژرمانیوم جزء شبه فلز ها محسوب می شوند.

    ترکیب:

    ماده ای است که ذرات سازنده آن از دو یا چند نوع اتم متفاوت تشکیل شده است.
    مولکول یک ماه مرکب ممکن است از دو ، سه و ... و یا تعداد بسیاری زیادی اتم تشیکل شده باشد.


    ناخالصی:

     ماده خالص در طبیعت کمیاب است و به همراه هر ماده مقداری مواد دیگر وجود دارد به این مواد همراه ناخالصی گفته می شود.
    در بیشتر مواقع سعی می شود درجه خلوص مواد را بالا ببرند اما گاهی ناخالصی های همراه مواد سبب بهبود ویژگی ها و افزایش استحکام مواد می شود: مثلا با افزودن ناخالصی به فلزات آلیاژ یا همجوشه ساخته می شود که از نظر استحکام و دوام مطلوب تر است.
    در جدول زیر با برخی از آلیاژها و کاربردآنها آشنا می شوید.


    انحلال پذیری :

    اگر حل کردن شکر در آب را ادامه دهیم به جایی می رسیم که دیگر شکر در آب حل نمی شود به چنین محلولی سیرشده می گوییم.


    اگر حلال را گرم کنیم مقدار بیشتری از حل شونده را در خود حل خواهد کرد به این محلول فوق اشباع یا فراسیر شده می گویند بنابراین افزایش دما سبب افزایش انحلال پذیری می شود.
    اگر چنین محلول هایی سرد شوند مقداری از ماده حل شده بصورت بلور از محلول جدا می شود یعنی قابلیت حل شدن با کاهش دما کم می شود.
    بطور کلی انحلال پذیری یعنی بیشترین مقدار ماده ای که در یک دمای معینی می توانند در 100 گرم آب حل شود.
    انحلال پذیری گازها: گازها هم مانند جامدات و مایعات در آب حل می شوند، ماهیها از اکسیژن محلول در آب استفاده می کنند. کربن دی اکسیدکربن محلول در نوشابه از ایجاد تغییرات شیمیایی نامطلوب در نوشابه جلوگیری می کند.
    البته بر خلاف آنچه در بالا گفته شد انحلال پذیری گازها با افزایش دما کاهش می یابند نمودار مقابل این مطلب را نشان می دهد.
    همانطورکه از نمودار بر می آید هر چه آب گرمتر شود از مقدار اکسیژن محلول در آن کاسته می شود.


    جداسازی اجزاء یک مخلوط:
    در بیشتر مواقع لازم است که اجزاء یک مخلوط را از هم جدا کنیم. برای تهیه آب شیرین نمک و سایر املاح را از آب جدا می کنند . فراورده های نفتی هم بصورت مخلوط با یکدیگر تحت عنوان نفت خام یافت می شوند.
    زمانی می توان اجزاء یک مخلوط را از هم جدا کرد که اجزاء حداقل در یک ویژگی با هم اختلاف داشته باشند.


    الف) صاف کردن:

    از این روش هنگامی استفاده می شود که اجزاء مخلوط از نظر اندازه ذرات با هم تفاوت داشته باشند. الک کردن آرد، جداکردن شن و ماسه از یکدیگر، جداکردن تفاله از چای نمونه هایی از صاف کردن هستند.
     


    ب) سرریز کردن:

    هنگامی از این روش استفاده می شود که یک جزء از جزء دیگر سبک تر باشد. اگر مخلوط آب روغن بی حرکت بماند چون روغن از آب سبک تر است بر روی آب قرار می گرید و می توان با سر ریز کردن و یا با استفاده از وسیله مقابل که قیف جدا کننده یا قیف دکانتور نامیده می شود آنها را از هم جدا کرد.
     


    ج) تبلور:

    از روش تبلور برای جدا کردن جزء جامد از مایع استفاده می شود . اگر مخلوط جامد در مایعی مانند آب نمک را سرد کنیم از آنجا که انحلال پذیری با کاهش دما کم می شود مقداری از حل شونده بصورت بلور در ته ظرف ته نشین می شود
     


    د) تقطیر ساده:

    از تقطیر ساده برای جداکردن دو جزء مایع مخلوط که نقطه جوش متفاوت دارند استفاده می شود مثل الکل از آب

    ه) تقطیر جزء به جزء:

    از این روش برای جدا کردن اجزاء مخلوط چند مایع که نقطه جوش متفاوت دارند استفاده می شود اجزاء نفت خام را به همین روش از هم جدا می کنند. به این ترتیب که نفت خام را تا 400 درجه سانتیگراد حرارت می دهند تا بسیاری از اجزاء آن بجوش آیند و بصورت بخار در آیند. نفت خام حرارت داده شده را به قسمت پایین دستگاهی به نام برج تقطیر می فرستند بخارات حاصل هنگام صعود از دستگاه به سینی های نصب شده برخورد کرده و بر اساس تفاوت نقطه جوش به مایع تبدیل و از هم جدا می شوند.
     

    منبع مطلب : oloom8.blog.ir

    مدیر محترم سایت oloom8.blog.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مواد محلول و مخلوط

    مدرسه حضرت زینب (س)

    درس انتخاب شده- مخلوطها

    امروز می خواهیم با همدیگر چند فعالیت انجام بدهیم چون این کار گروهی است و در گروه انجام می شود. سپس به ترتیب هر کدام از شما یک کارت بردارید تا گروه تان را معلوم کنید . توضیحات اضافی را بعدأ می گویم.

    مفسر: دانش آموزانی که در این فعالیت شرکت نموده اند هیچ گونه فعالیتهای مقدماتی انجام ندادند.

    معلم: دست هر یک از شما یک کارت است . این کارتها به نوع با هم ارتباط دارند . بگردید و ارتباط آنها را با کارت دوستانتان پیدا کنید. و گروهتان را تشکیل دهید.

    معلم: اجازه بدهید اسم گروهها را از نام دانشمندان مسلمان  انتخاب کنیم .

    گروه جابربن حیان: کارت که دست ما است . انواع مخلوط ها بود یعنی از مخلوط شکر و آب  و مخلوط نمک و آب   ما در گروه  آمدیم نمک را به لیوان آب و شکر را به لیوان آب دوم اضافه کردیم و محتوی هر دو لیوان را با قاشق به هم زدیم . و مدتی صبر کردیم .

    معلم:  برای شکر و نمک چه اتفاقی افتاد؟

    دانش آموز: دانه های شکر و هم نمک در آب ناپدید شدند. و نمی توانستیم ذرات نمک و ذرات شکر را از ذرات آب تشخیص بدهیم.

    معلم: آیا اگر به جای شکر و یا نمک ، خا ک یا شن بود  همین اتفاق رخ می داد؟

    دانش آموز: خیر    معلم: آزمایش کنید . این مقداری شن است به آب اضافه کنید ؟

    دانش آموز : ذرات شن بعد از بهم زدن و صبر کردن برعکس نمک و شکر به طرف ته ظرف می روند و ته ظرف جمع می شوند .

    معلم: چه نتیجه ای از این آزمایشها می گیرید؟

    دانش آموز: مخلوط شکر با آب و نمک با آب مخلوطهای هستند که ذرات از هم قابل تشخیص نیست. ولی مخلوط شن با آب ،مخلوطی است که می توان شن را از آب تشخیص داد.

    معلم: در این آزمایشها چه موادی نقش حل شونده و چه موادی نقش حلال دارند؟

    دانش آموز: موادی مانند نمک و شکر و... که مقدارشان کم است حل شونده چون در آب که مقدارش بیشتر بود حل می شوند. پس اب حلال است و بسیاری از مواد در آب حل می شوند.

    معلم: خوب پس فهمیدیم که مخلوط آب نمک و آب شکر نوعی مخلوط یکنواخت و یکسان هستند و به آنها  محلول می گویند.  پس در  هر محلول ماده ای به نام حل شونده و ماده ای به نام حلال وجود دارد.

    معلم : قبل از اضافه کردن نمک و شکر به لیوانها ی آب ، نمک و شکر به چه حالت ماده بودند؟

    دانش آموز : هر دو به حالت جامد بودند و حلال آب هم مایع بود ولی بعد از اضافه کردن به آب و بهم زدن حل شدن و در لیوان ها ما محلول مایع داشتیم.

    معلم: خوب روی کارت زیر کلمات نمک و شکر و زیر محلول حاصل از آنها حالت مواد را بنویسید.

    دانش آموزان:

    محلول   Ò  حلال  +   حل شونده               محلول    Ò     حلال   +     حل شونده

    آب نمک Ò آب    +     نمک            آب شکر   Òآب         +      شکر

    مایع     Ò    مایع   +     جامد           مایع      Ò      مایع     +   جامد

    معلم: بچه ها ، محلول شکر در آب و محلول نمک در آب ، محلول جامد در مایع هستند. اما شن در آب مخلوط است نه محلول زیرا مخلوط شن در آب که مخلوط جامد در مایع است نوعی مخلوط غیر یکنواخت یا ناهمگن است. حالا از گروه جابربن حیان می خواهم با همدیگر مشورت کنند و راهی برای جدا سازی اجزای مخلوط شن در آب و جدا سازی اجزای محلول نمک در آب بیابند و آزمایشهای طراحی کنند و به من بگویند تا وسایل لازم در اختیار آنها بگذارم. 

     گروه بعدی (گروه رازی ):  کارتی که دست ما بود . انواع مخلوط بود. که دو تصویر روی آن نشان می داد که یک دانش آموز  مایعی را به آب اضافه می کرد و زیر آن نوشته بود الکل + آب و دیگر نوشته شده بود  نفت +آب ما هم طبق این کارت تصویری آزمایشها ی ترتیب دادیم و مقداری الکل را به آب  و همچنین در لیوان دیگر مقداری نفت به آب اضافه کردیم .

    معلم : خوب چه مشاهده کردید؟ و از این آزمایشها چه نتیجه ای گرفتید؟

    دانش آموز: مشاهده کردیم که الکل در آب حل شد و یک محلول یکنواخت بدست آمد ولی وقتی نفت را به آب اضافه کردیم و با قاشق بهم زدیم  دیدیم بعد از چند دقیقه دو لایه تشکیل شد . که لایه بالایی نفت و لایه پائینی آب است.

    معلم: خوب ، کدام یک از مخلوط های که درست کرده اید ، محلول (مخلوط یکنواخت ) است؟

    دانش آموز:  مخلوط الکل و آب

    معلم: چرا نفت روی آب قرار می گیرد؟

    دانش آموز: به علت سبک بودن روی آب قرار می گیرد.

    معلم: روی کارت زیر هر تصویر ماده حل شونده و ماده حلال و نوع مخلوط ها را مشخص کنید.

    محلول  (مخلوط یکنواخت)   Òحلال  +   حل شونده              

    محلول( الکل در آب )         Ò  آب        +  الکل

    محلول (مایع در مایع)        Ò مایع      +  مایع

    مخلوط غیر یکنواخت        Ò     حلال  +     حل شونده

    مخلوط (نفت در آب)        Ò     آب      +      نفت

    مخلوط (مایع در مایع)       Ò     مایع    +      مایع

    معلم: آیا روغن در آب حل می شود؟

    دانش آموزان : خیر زیرا روغن مثل  نفت روی آب قرار می گیرد.

    معلم: آزمایش کنید.

    دانش آموز: کمی روغن به آب اضافه کردم و بهم زدم و کمی صبر کردیم مشاهده کرد یم که مثل نفت روی سطح آب قرار گرفت.

    معلم: پس پیش بینی شما درست بود.  خوب بچه ها  شما برای اینکه بفهمید مخلوط محلول است یا نه  چه کار کردید؟ 

    دانش آموزان: مدتی آن را بی حرکت در یک جا گذاشتیم.

    معلم: آیا همه مخلوط ها مایع در مایع هستند ؟       دانش آموز : خیر

    معلم: می توانید یک مخلوط جامد در مایع مثال بزنید؟  

    دانش آموز: مثل اضافه کردن شکر یا قند یا نمک به آب

    معلم: مخلوط براده آهن و نمک  چه نوع مخلوطی است؟ و چه راههای برای جدا سازی  براده آهن از نمک و شن  پیشنهاد می کنید؟

    دانش آموزان پس از مشورت از معلم خود درخواست  یک عدد آهن ربا و مقداری نمک،شن و براده آهن کردند. معلم این مواد و وسایل لازم را در اختیار آنها گذاشت. آنها در گروه خود آزمایش را انجام دادندو نتایج آزمایش خود را در برگه گزارش خود نوشتند.

    گروه ابن سینا: روی کارت تصویری از اضافه کردن نشاسته به آب است. ما طبق موضوع کارت آزمایشی را ترتیب دادیم و مشاهده کردیم که نشاسته بعد از بهم زدن به سمت  ته ظرف حرکت می کند و نشاسته ها ته ظرف دیده می شوند.

    معلم: چه نوع مخلوطی است؟  دانش آموزان گروه ابن سینا: مخلوط جامد در مایع است .

    معلم: این مخلوط چه فرقی با مخلوط نمک در آب دارد؟

    دانش آموز: نمک در آب کاملا حل می شود ومخلوط یکنواخت است و ذرات نمک در آب بعد از مدتی دیده نمی شوند. یعنی طبق آزمایش گروه جابر بن حیان  محلول است. ولی در این مخلوط که ما تهیه نمودهایم مشاهده شد که بعد از مدتی نشاسته  به سمت ته ظرف حرکت می کند.

    معلم: از گروه جابر بن حیان  و می خواهد راه پیشنهادی برای جدا سازی شن از آب را بگویند.

    گروه جابر بن حیان : ما با استفاده از کاغذ صافی  توانستیم ذرات درشت شن را که از سوراخ صافی عبور نمی کرد را از اب جدا کنیم.

    معلم: درست است.  بچه ها راه دیگری ایا وجود دارد؟

    معلم: گروه ها کمی با هم مشورت کنید .

    دانش آموز: شن سنگین تر از آب است  و بعد از مدتی ته ظرف ته نشین می شود می توان به آرامی لیوان را کج کرد و با دقت زیاد سعی کرد آب را به ظرف دیگر منتقل کرد.

    معلم: گروه ابن سینا  اگر شما مخلوط براده آهن ، و نمک و آب داشتید آنها را چگونه از هم جدا می کردید؟ کمی فکر کنید؟ گروه های دیگر هم در گروه خودشان در این مورد فکر کنند .

    گروه ابن سینا: براده آهن در آب حل نمی شود و به علت سنگینی بتدریج در ته ظرف قرار می گیرد.ولی نمک در آب حل می شود ابتدا با استفاده از کاغذ صافی محلول آب نمک را از براده آهن جدا می کنیم و یا می توانیم به آرامی محلول آب نمک را در ظرف دیگر وارد کرد تا فقط براده ها در ته ظرف باقی بماند. سپس با استفاده از گرما می توانیم نمک را از آب جدا کرد زیرا آب ، بخار می شود.

    دانش آموز یکی از گروه ها : اما می توانیم براده آهن را از مخلوطی مثل نمک ویا شن با استفاده از آهن ربا جدا کرد.

    معلم: آفرین ، این آزمایش را گروه  رازی انجام داده اند. گروه رازی توضیح بدهند چه آزمایشی را انجام داده اندو چه نتیجه گرفتند؟

    گروه رازی: ما مخلوط نمک و شن و اهن ربا را در یک ظرف درست کردیم و با کمک آهن ربا براده آهن ربا را از نمک و شن جدا کردیم و سپس مخلوط نمک و شن را در آب ریختیم و نمک در آب حل شد ولی شن حل نشد و به کمک کاغذ صافی شن را از آب نمک جدا کردیم و برای جدا سازی نمک از محلول آب نمک از گرما کمک گرفتیم زیرا آب ، مدتی بعد بخار شد و گذاشتیم ظرف سرد شود و ذرات سفید رنگی ته ظرف مشاهده شد که همان نمک است .

    معلم: بچه ها موضوعها را یاداشت کردم و در گروه مشورت کنید و بحث کنید . مراحل  انجام تحقیقات خود را یاداشت کنید . من موضوعات را روی تابلو می نویسم و بعد در مورد انها صحبت می کنیم. وقتی به منزل رفتید سری به آشپزخانه بزنید و لیستی از انواع مخلوط و محلول تهیه و به کلاس بیاورید و به این سوالات زیر با کمک از پدر و مادر و یا با استفاده از کتا بهای  کتابخانه پاسخ آنها را بیابید.

    الف- اگر بخواهیم بدانید یک مخلوط محلول است یا نه چه می کنید؟

    ب- چرا روی شیشه های بعضی از دارو ها نوشته شده قبل از مصرف تکان دهید؟

    پ- اگر مقداری نمک و شکر با هم مخلوط شده باشند برای جدا کردن آنها چه پیشنهادی دارید؟ 

    مفسر: در پایان درس معلم مطالب و مفاهیم علمی را به روش مرور پرسش و پاسخ و یا نوشتن روی تخته  جمع بندی می کند و از دانش آموزان هر گروه می خواهد کارتی را که در اول کار گروهی به آنها داده بود و تکمیل کرده اند را در تابلو نصب کنند .

    منبع مطلب : mahloul.blogfa.com

    مدیر محترم سایت mahloul.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 1 ماه قبل
    0

    اشکال نداری دستان عزیز

    ناشناس 2 سال قبل
    3

    الک کردن

    مهدی 2 سال قبل
    3

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید