توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی بیت بشر ماورای جلالش نیافت بصر منتهای جمالش نیافت

    1 بازدید

    معنی بیت بشر ماورای جلالش نیافت بصر منتهای جمالش نیافت را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    ستایش صفحه ی 10 کتاب فارسی با معنی و آرایه های شعر

    به نام خدایی که جان آفرید                                               سخن گفتن اندر زبان آفرید

    معنای بیت: به نام خدایی آغاز می کنم که جان را آفرید . سخن گفتن را به انسان یاد داد.

    بیت 3 جمله است .

    آرایه تلمیح : اشاره به »داستان ، حدیث ، آیه ، وقایع تاریخی « را در شعر تلمیح می گویند.

    آرایه تلمیح دارد :اشاره به سوره الرحمن ( انسان را آفرید و به او قدرت تکلم داد)

    در جمله اول فعل حذف شده است. استفاده از واژه »اندر« ویژگی تاریخی است.

    سخن گفتن : مصدر است و مفعول جمله .

    خداوند بخشندۀ دستگیر                                        کریم خطا بخش پوزش پذیر

    معنای بیت: خداوند بخشنده ای که انسان را یاری می دهد و خطا بخشی که پوزش ما را می پذیرد .

    بیت 2 جمله است .

    آرایه های ادبی : دستگیر : کنایه از یاری دهنده / واج آرایی » -ِ و ش «

    پرستار امرش همه چیز و کس بنی آدم و مرغ و مور و مگس

    معنی بیت : همۀ چیز و کس فرمانبردار امر و دستور خداوند هستند.

    بیت 1 جمله است .

    آرایه های ادبی : بین » مرغ مور مگس « مراعات نظیر یا تناسب وجود دارد.

    بنی آدم و مرغ و مور و مگس : مجاز جز به کل  (از همۀ موجودات)

    جمله اسنادی است . / پرستار امرش : مسند جمله / هستند: فعل حذف شدۀ جمله / همه

    چیز و کس  (بنی آدم و مرغ و مور و مگس  )مسندالیه

    یکی را به سر برنهد تاج بخت                                  یکی را به خاک اندر آرد ز تخت

    معنی بیت : خداوند هر کسی را بخواهد به مقام و بزرگی می رساند و هر کسی را بخواهد به پستی و

    خواری می رساند.

    بیت 2 جمله است .

    آرایه های ادبی : آرایه ی کنایه : هر گاه نویسنده یا شاعر در باره ی امری پوشیده سخن بگوید به

    طوری که معنای ظاهری عبارت مد نظر نباشد و معنای دورتر آن مد نظر باشد . می گوییم به کنایه

    صحبت شده است. مانند : دست فالنی چسبناک است یعنی دزد است – گندم از گندم بروید جو

    ز جو یعنی نتیجه هر عملی به همان عمل بر می گردد .

    بیت دو کنایه دارد .1- تاج بر سر نهادن کنایه از به بزرگی رساندن 2- از تخت به خاک آوردن

    کنایه از پست کردن

    بین « بخت و تخت. » و« سر و َبر » : جناس ناقص حرفی /

    آوردن دو یا چند کلمه که دقیقایا تقریباً در نوشتار به یک صورت باشند امامعنایآن ها متفاوت باشد.                                                  انواع جناس : الف( جناس تام : دو کلمه دقیقا مثل هم باشند ولی معنای آن ها

    متفاوت باشد.مانند : روان( رونده ) ، روان ( روح)   باز ( پرنده ) ، باز  (باز کردن )                                                                                                                                                            ب ) جناس ناقص حرکتی : که دو کلمه در حرکات با هم فرق دارند مانند: مهر ( امضا ) و مهر (محبت)

    ج) جناس ناقص اختالفی : دو کلمه در یک حرف با هم فرق دارند مانند: یاد ، یار – سر ، بر

    د ) جناس ناقص افزایشی : یکی از کلمات از کلمه ی دیگر یک حرف اضافه دارد. مانند : دست و دوست

    تاج بخت : اضافه تشبیهی

    اضافه ی تشبیهی :وقتی در یک ترکیب اضافی کلمه ی دوم به کلمه ی اول شباهت داشته باشد .

    البته گاهی کلمه ی اول به دوم شباهت دارد مانند: لب لعل                                                                                                                   به این ترکیب ، اضافه ی تشبیههی میگویند وهراضافه تشبیهی ،آرایه تشبیه را درنوشته بوجود می آورد.

     بیت آرایه ی تلمیح دارد ، اشاره به سوره آل عمران آیه ی 22 (حکومت و فرمانروایی را به هر کس بخواهد می دهد واز هر کس بخواهد می گیرد)

    نکات دستوری : تاج بخت: مفعول جمله اول / « را» در بیت اول فک اضافه  (   ِ  ) می باشد یکی را به سر یعنی به سریکی / «را » در مصراع دوم نشانه مفعول است.

    گلستان کند آتشی بر خلیل                                            گروهی بر آتش برد ز آب نیل

    معنی بیت : خداوند آتش دشمن را برای ابراهیم به گلستان تبدیل کند. و گروه فرعونیان را از آب نیل

    به آتش جهنم ببرد.

    بیت 2 جمله دارد.

    آرایه های ادبی : آرایه تلمیح : اشاره به داستان عبور حضرت ابراهیم از آتش وغرق شدن فرعونیان

    در آب نیل آرایه تضاد : بین آب و آتش /

    نکات دستوری : آتش در بیت اول مفعول است . / خداوند : فاعل حذف شده هر دو بیت / خلیل :

    متمم جمله اول گلستان کند : فعل جمله / گروهی : مفعول جمله دوم / آ ِب نیل : متمم / آتش :

    متمم / بردند : فعل جمله

    به درگاه لطف و بزرگیش بر                                        بزرگان نهاده بزرگی ز سر

    معنای بیت: بزرگان بزرگی خود را در برابر لطف و بزرگی خداوند فراموش کرده اند.

    بیت 1 جمله است.

    آرایه های ادبی :آرایه کنایه دارد، « ازسر نهادن  » کنایه از « فراموش کردن » / آرایه تکرار :تکرار واژه بزرگ

    َسر ، َبر :آرایه جناس ناقص اختلافی

    نکات دستوری : بزرگان : فاعل / بزرگی : مفعول / درگاه لطف و بزرگیش : متمم /

    از سر نهادند : فعل ویژگی تاریخی : آوردن دو حرف اضافه » به و بر« برای یک متمم

    جهان متفق بر الهیتش                                       فرومانده بر کن ِه ماهیتش

    مردم جهان در خداوندی او هم فکر هستند اما در شناختن ذات وجودی خداوند ، ناتوان هستند.

    بیت 2 جمله است .

    آرایه ادبی : جهان : مجاز ظرف به مظروف / فرومانده : کنایه از ناتوانی

    نکات دستوری : جهان : مسندالیه هر دو جمله / متفق : مسند / الهیتش : متمم /

    کنه ماهیتش : متمم / فرومانده : فعل

    بشر ماورای جاللش نیافت                                         بصر منتهای جمالش نیافت

    معنی بیت: انسان از خداوند بزرگ تر و زیباتر چیزی را نیافت و انسان حقیقت جمال او را درک

    نمی کند . بیت 2 جمله است . آرایه های ادبی : جناس ناقص حرفی بین » َب َشر و َب َصر ، جالل و جمال « / موازنه بین کلمات دو

    مصراع / بصر : مجاز »جز به کل« بصر جزئی از انسان به جای انسان به کار رفته است.

    نکات دستوری : بشر و بصر : فاعل / ماورای جاللش ، منتهای جمالش : مفعول /

    نیافت فعل محال است

    تأمل در آیینۀ دل کنی                                                  صفایی به تدریج ، حاصل کنی

    معنای بیت: اگر تو به وجود خودت بیشتر فکر کنی ، به تدریج پاکی را به بدست می آوری .

    بیت 2 جمله است.

    آرایه های ادبی : آیینۀ دل : اضافه ی تشبیهی

    نکات دستوری : آیینۀ دل : متمم / تأمل کنی : فعل / صفایی : مفعول / یه تدریج : قید /

    حاصل کنی : فعل مرکب

    ُمحال است سعدی که راه صفا                                           توان رفت جز بر پی مصطفی

    معنای بیت:ای سعدی غیر ممکن است که راه پاکی را جز راه پیامبر توان رفت.

    بیت 3 جمله است .

    نکات دستوری : سعدی : منادا / مُحال : مسند / است: فعل اسنادی / راه صفا : مفعول /

    راه مصطقی : متمم / توان رفت : فعل

    سعدی : تخلص شاعر که در بیت آخر یا یک بیت قبل از آخرین بیت آورده می شود.

    تحمیدیه : نوشته ای است که درابتدای هرمطلب یا کتاب آورده می شود ودرآن خدای راحمد وسپاس

    می گویند، که درادبیات کشورما بیشتر کتاب ها با تحمیدیه آغاز شده است. ************************************************

    منبع مطلب : manhoseiniam2004.blogfa.com

    مدیر محترم سایت manhoseiniam2004.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ستایش هشتم

    به نام خداوند که جان آفرین                  حکیم سخن در زبان آفرین

    معنی:با نام خدایی آغاز می کنم که جان را آفرید و توانایی سخن گفتن با زبان را ایجاد کرد.

    خداوند   بخشنده   دستگیر                    کریم خطابخش پوزش پذیر

    معنی:خداوند بخشنده ی یاری رساننده ، بزرگوار بخشنده ی خطا و قبول کننده عذز.

    پرستار امرش همه چیز و کس                 بنی آدم و مرغ و مور و مگس

    معنی:همه چیز و همه کس از جمله انسان و پرنده و مورچه و مگس از او فرمان می برند.

    یکی را به سر برنهدتاج بخت                  یکی را به خاک اندر آرد ز تخت

    معنی:خدا یکی را بزرگ و گرامی می دارد و یکی را کوچک و پست می کند.

    گلستان کند آتشی بر خلیل                   گروهی بر آتش برد ز آب نیل

    معنی:آتشی را بر حضرت ابراهیم گلستان می کند و فرعون و سپاهش را در آب نیل غرق کرده و به آتش جهنم می برد.

    به درگاه لطف و بزرگیش بر                   بزرگان نهاده بزرگی ز  سر

    معنی:در درگاه لطف و بزرگی او بزرگان غرور و بزرگی خود را فراموش می کنند.

    جهان متفق بر  الهیتش                       فرومانده. از کنه ماهیتش

    معنی:همه جهانیان خداوندی او را قبول دارند ولی در فهم چیستی او حیران مانده اند

    بشر ماورای جلالش نیافت.                 بصر،منتهای جمالش نیافت

    معنی:فکر آدمی نمی تواند بالاترین حد جلال و بزرگی او را بفهمد،و چشم آدمی هر چه ببیند،باز هم از درک زیبایی های بی انتهای او عاجر است.

    تامل در آیینه دل کنی.                     صفایی به تدریج حاصل کنی

    معنی:اگر به آیینه دلت توجه کنی کم کم پاکی و صفای دل را به دست می آوری.

    محال است سعدی که راه صفا.          توان رفت جز در پی مصطفی

    معنی:ای سعدی،غیرممکن است که به صفای دل برسی، مگر این که پیروپیامبر

    اسلام باشی.

    منبع مطلب : bahramfar.blogfa.com

    مدیر محترم سایت bahramfar.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 24 روز قبل
    0

    عالی هست خیلی خیلی ب دردم خورده

    ناشناس 10 ماه قبل
    -1

    بشر ماورای جلالش نیافت. بشر منتهای جمالش نیافت

    مهدی 12 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید