توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی لغات درس پیش از اینها فارسی هشتم

    1 بازدید

    معنی لغات درس پیش از اینها فارسی هشتم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    معنی لغات درس 1 تا 8 ادبیات فارسی (سری 1) — هشتم متوسطه | دانلود رایگان بیاموز

    ترنم - معنی درس اول پیش از این ها( پایه هشتم )


    18- اینجا می توان وضو گرفت و شاداب و سرحال با خدا راز ونیاز کرد و دعاو نمازی خواند.


    19- به پدرم گفتم : پس خانه ی آن خدای خشمگین و عصبانی، اینجا در روی زمین است .


    20 – پدرم گفت : آری خانه ی خدا ساده وبدون تجمل است فرش های خانه اش از حصیر و گلیم است .


    21-او خدایی مهربان و بی کینه است او مثل نور آینه صاف و روشن است .


    22- خشم و دشمنی از ویژگی های خدا نیست یکی ازنام های خدا نوراست و او نماد و سنبل روشنایی است.


    23- من تازه فهمیدم این خدای من است خدایی که خیلی مهربان و دوست داشتنی است .


    24- این خدا ، دوست صادق من است واو از رگ گردن به من نزدیکتر است

    ( آیه 16 سوره ق –(( نحن اقرب الیه من حبل الورید))


    25- من می توانم بعد از این با این خدا ، دوستی پاک و صادقی داشته باشم .

    منبع مطلب : nasser91.mihanblog.com

    مدیر محترم سایت nasser91.mihanblog.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    (لغات_معنای شعر_جواب خودارزیابی ها) لطفا اگر خوب بود نظر دهید

                                                        لغات های مهم تمام دروس                                              معانی لغات درسهای 1 الی 17 فارسی هشتم

    درس اول: پیش از اینها

    طنین: آهنگ، صدا              توفنده اش: پرخروش، خروشان   بی ریا: ساده و بی آلایش   کنه: باطن

    بوریا: حصیری از نوعی نی

    درس دوم: خوب جهان را ببین!

    اسرار: ج سر، رازها           حکیمانه: عالمانه، از روی دانایی               چونان: مانند         متناسب: به اندازه                خزان: پاییز                     زر ناب: طلای خالص                   جلوه: شکل، ظاهر          خاص: ویژه

    شعر صورتگر ماهر

    حیران: متعجب             نژند: سرد و بی روح، غمناک         نغز: نیکو، زیبا         تماثیل: جمع تمثال     شوق: شور و اشتیاق            هجر: دوری                       بدین سان: به این شکل، بدین گونه                   

    درس سوم: ارمغان ایران

    بس: بسیار      کهن: قدیمی            دیری: زمان طولانی            درازنای: طول            لیک: اما

    برمی کشد: بالا می برد              سپند: پاکی                   فر: شکوه                 فرزانگی: دانایی

    فرهیختگی: علم آموختگی              داد: عدالت               آزادگان: جوانمرد     تیره رای: بد فکر

    ارجمند: با ارزش، بالا مقام         خرد: عقل و دانایی        خامه: قلم              پیراسته: پاک شده

    آلایش: کثیفی     پلشتی: ناپاکی         ددی: وحشیگری          بخرد: دانا       روشن رایان: روشن فکران

    گرد: پهلوان       یلان: پهلوانان       پردل: شجاع     نامدار: مشهور               می نازیم: افتخار می کنیم

    همگنان: هم نوعان      سربرمی افرازیم: سر بلند می کنیم، افتخار می کنیم         بن جان: ته دل  

    تبار: نژاد         نژاده: با اصل، اصیل       تابناک: روشن      پرفروغ: روشن        نستوه: خستگی ناپذیر

    بسنده: کافی       گرانی: سنگینی         ستبر: قوی          دریغ نورزد: کوتاهی نکند      خیرگی: تعجب

    بهروزی: روز خوب     زدود: پاک کرد          هان و هان: بدان واگاه باش     خوار مدار: پست و فرومایه نکن

    برهان: آزاد کن              بیشه: دشت سر سبز              بپوی: جستجو کن            برگزید: انتخاب کرد     بی گزند: بی صدمه، بدون بلا و آسیب

    حکایت: همدلی و اتحاد

    چیره: پیروز، غالب           ظفرمند: پیروزمند

    درس چهارم: سفر شکفتن

    پند: نصیحت           انرژی: قدرت               رویایی: خیالی

    ارمان: ارزو/ امید          منظقی: انچه از روی منظق باشد         استعداد: توانایی

    جدید: نو           ظراوت: شادابی                مهار: کنترل

    نفرت: متنفربودن از کسی             نصیب: قسمت      تصویر: شکل

    مبادا: هرگز          اصول: جمع اصل            بنیاد: ریشه

    فراز: بلندی           نشیب: سرازیری             حکیمی: دانشمندی

    سرشار: پر           خاص: ویژه            آداب :جمع ادب: شیوه، رسم

    اراسته: زیبا            اطلاع: خبر                 نامدار: مشهور

    شیوع: فاش شدن، پراکنده شدن       جهل: نادانی                 طفل: کودک

    رسا: واضح           آبله: نوعی بیماری که بصورت تاول روی پوست ظاهر می شود

    درس ششم: راه نیک بختی

    خوانش: خواندن          موثر: اثر گذار          درک: فهم

    پیکارگرانه: باجنگاوری    فروتنی: خاکساری    محتوا: شامل، درون مایه

    لحن: اهنگ           حماسی: شجاعانه        گونه ای: نوعی

    نصیحت: پند         سعادت: نیک بختی        خرسند: راضی

    می کوش: کوشش کن   چابکی: زرنگی، چالاکی         زنهار: پرهیز کن

    تامّل: اندیشه کردن     نشمار: به شمار نیاور

    درس هفتم: آداب نیکان

    عارفان: بزرگان                               مریدان: شیفتگان                           طلب: خواستن

    ارشاد: راهنمایی                               طعام: خوراک                             برخاست: بلند شد

    مرشد: راهنما                                 مستمعان: شنوندگان                        اداب: قواعد

    دامنش بگرفت: کمک خواست              دعوی: ادعا کردن                          معترف: اعتراف کردن

    فرع: جز‌ء                                    نیت: قصد                                   رضا: رضایت

    حسد: حسودی                                 خلق: افریده                                 مستمع: شنونده

    طلب کنید: بخواهید                          پیوسته: پی در پی                           زیست: زندگی

    دستاورد: اختراع                           استعداد: توانایی                              اسایش: اسودگی

    بیفزاید: اضافه کند                چرتکه:وسیله ای که در روزگار گذشته برای شمارش اعداد از ان استفاده می شد                             چاپار:پیک.نامه بر                          اسطرلاب:ابزاری که دانشمندان علم ستاره شناسی در روزگار قدیم برای تعیین وضعیت ستارگان از ان استفاده می کردند

    داد و ستد: خرید و فروش                 پایبند: ایستاده، معتقد                                  هنجار: روش

    حریم: قلمرو                             متناسب: مناسب                                  معیار: وسیله ای برای اندازه گیری                       حصار: دیوار                                    اراسته: مرتب

    نسنجیده: فکر نکرده                    هویت: شخصیت                                 حرمت: احترام

    رهاورد: نتیجه، سوغات، هدیه سفر                      تمدن: فرهنگ                       مظاهر: ج مظهر،  نمونه

    روح انگیز: جلا دهنده روح           کمال: اوج                                        متعالی: عالی شده

    اسارت: اسیر بودن                     هیاهو: فریاد                                      غوغایی: شلوغی

    فضایل: خوبی های اخلاقی            ویرانگر: خراب کننده                         غفلت: فراموش کردن

    پاس داشتن: مراقبت کردن            جلوه: ظاهر

    حکایت: خود شناسی

    جولاهه: بافنده

    درس هشتم: آزادگی

    خارکش: حمال خار، خارکن      دلق: نوعی لباس پشمی زبر که فقیران می پوشند    

    درشت: زبر، خشن                 پشته: توده                          فرازنده: برپا کننده                       

    نوازنده: نوازش کننده      رخم: صورتم                        بگشادی: باز کردی                        

    عزت: ارجمندی، مقام     حد: مرز، لیاقت، شایستگی             ثنا: ستایش کردن                    

     سفتن: سوراخ کردن       مغرور: خود بینی                  شکرگزاریش: تشکر کردن او                

    خرف: کم عقل          بالین: بالش                        زین سان: این چنین                          

    دولت: اقبال، خوشبختی       خواری: پستی                         زین: از این             

    فلان: بهمان، اشاره به شخص نامعلوم       خس: شخص پست و فرومایه   پشته: توده   

    چاشت: یک قسمت از چهار قسمت روز که در ان چیزی بخورند       افتادگی: ناتوانی                

    عز: سربلندی، عزت     نژند: غمگین        آزادگی: جوانمردی

    درس نهم: نوجوان با هوش

    اشعار: جمع شعر                           مطالب: جمع مطلب               سرشناس: مشهور

    مجالس: جمع مجلس                  مکث کرد: توقف کرد         فوق العاده: بسیار عالی             

    حلاوت: شرینی                       شاهد: زیبارو             ساقی: کسی که نوشیدنی تعارف می کند

    ارادت: دوستی                        خرم: شاد                          لهجه: لحن سخن گفتن

    حکمت: دانش و معرفت           نامدار: مشهور           آبله: نوعی بیماری واگیر همراه با تاول پوستی

    نامی: معروف                        هیاهو: سرو صدا                  ذکاوت: هوش و استعداد

    لب گزید: لبش را گاز گرفت      صدر اعظمی: نخست وزیری         منشأ: سرچشمه

    وجد: شادی درونی                   رمیده: رم کرده، ترسیده           انیس: دوست نزدیک

    مونس: همراه                         خواجه: اقا، سرور                 لقب: اسم دوم

    لیاقت: شایستگی                   رسا: واضح و روشن                شیوع: گسترش

    درس دهم: قلم سحرآمیز                                                                                                               

    دلیرانه: شجاعانه           صبا: بادی که از شمال شرقی می وزد

    سبا: سرزمینی در یمن       بنگر: نگاه کن      طایری: پرنده ای

    سحرآمیز: جادویی            استعمار: غارتگر      بیدادگری: ظلم و ستم

    نیرنگ: فریب      تحریم: حرام کردن، محروم کردن    مرجع: رهبر دینی

    فتوا: حکم مرجع دینی       استعمال: استفاده     محاربه: جنگ

    تنگنا: بدون چاره      توطئه: نقشه شوم         الیوم: امروز   

     درحکم: مانند     طبیب: پزشک

    حکایت: نام خوش بو

    عارفان: خداشناسان      معطر: خوش بو      در امان: در پناه

    ندایی: آوایی، صدایی مبهم      حرمت نهادی: احترام گذاشتی

    درس یازدهم:  پرچم داران                                                                    

    شکوهمند: باعظمت، پرافتخار     عزّت: سرافرازی، ارجمند    

    پیکر: جسم، هیکل    گستاخی: بی پروایی، بی حیایی، پررویی

    بنیان: پایه      ایام: روزها     گزند: آسیب، صدمه    سرافراز: سربلند       

    پاسداری: نگاه داشتن، مراقبت کردن    تازش: حمله        همّت: تلاش، اراده، سعی

    دلیری: شجاعت      حامیان: حمایت کنندگان       شادابی: طراوت، تازگی      

    رشید: خوش قد و قامت      تعهّد: پیمان�بستن، به عهده�گرفتن، مسئولیت�پذیری

    آیین: دین، کیش     زیور: عامل و وسیله زیبایی    مایه ی: باعث             

    قلل: ج قله، قله ها     حب: دوست داشتن    مأوا: پناهگاه   

    نوآوری: ابداع، کارنو کردن       عرصه: میدان، قلمرو     منش: خوی، عادت

    خیل: جمع، گروه، دسته     پهنه: عرصه، گستره    دلاوران: شجاعان

    مسکن: محل آرامش    جان و تن: روح و جسم

    مهر: محبت و علاقه     اهریمن: دشمن، شیطان     

    شعرخوانی                                                                

    شمایل: چهره، شکل      فروتن: متواضع، خاکی        کُهنسال: پیر

    خوف: ترس، وحشت      مجمع الجزایر:مجموعه ای ازچند جزیره که درکنارهم قراردارند       موّاج: خروشان       مؤدب: با ادب   پوپک: هدهد   رویین تن: کسی که بدنی قوی و آسیب ناپذیر دارد   به غایت: بی نهایت، بسیار زیاد    جرأت�مند: شجاع

    درس دوازدهم: شیرحق                                                                    

    اخلاص: عقیده پاک داشتن، پاکی نیّت      منّزه: پاک و بی عیب    دَغَل: فریب کاری، نادرستی

    غزا: جنگ          شتافت: تندرفتن       خَدو: آب دهان     نبیّ: پیامبر  افکند: انداخت           

    کاهلی: سُستی، تنبلی       زین: از این          عمل: کار       عفو: بخشش  

    بی محل: نامناسب، نابجا        تیغ تیز: شمشیرتیز        افراشتی: بلند کردی

    پی: پشت، دنبال          فعل: کار        گوا: گواه، دلیل، شاهد   هوا: هوس، میل نفس

    آز: طمع          نهان: پنهان     سزا: شایسته    شهوت: میل و خواهش نفس(اماره: بد، شیطانی)

    حکایت: خودشناسی                                                                       

    دِرَم: واحدپول     درعقیدتش: در عقیده اش، در ایمانش        

    خَزفروشان: بازار پوستین فروشان        اِن شأءالله: اگر خدابخواهد     

    حاجت: نیاز     طرّاری: دزدی، جیب بری         حیلت: فریب و نیرنگ   

    خِلل: آسیب، تباهی، نقص و ضعف      واقف: آگاه      خجل وار: خجالت زده       

     به اتفاق: اتفاقاً      زر: طلا        موضع: جایگاه، موقع، مکان

    درس سیزدهم:  ادبیات انقلاب                                                          

    معاصر: هم دوره، هم عصر     وحدت:یکپارچگی      استقلال: وابسته نبودن

    قیام: به پا خاستن، برخاستن     تعالیم: آموزش، آموخته ها

    باطن: درون و ذات      پیشوایی: رهبری     دوگانگی: تفرقه، جدایی

    انسجام: محکم بودن، هماهنگی      مقصود: هدف      منش: اخلاق و رفتار

    بنیاد: پایه، اساس     معیار: شاخصه، وسیله سنجش   بنیان گذار: ایجاد کننده

    انقلاب: تغییر       جلوه: ظاهر، شکل- جلوه ای: شکلی   ایثار: دیگری را برخود ترجیح دادن    ولایت: رهبری دینی، سرپرستی     حماسه: دلیری، شجاعت     رشادت: دلیری

    جلوه گر: نمایان، ظاهر       فرزانه: دانشمند، خردمند   زایا: نتیجه دهنده، بارور     

     نظم: شعر      نثر: نوشته عادی    شرافت: بزرگواری و نجابت      

    کرامت: بخشندگی و جوانمردی     فضیلت: خوبی های اخلاقی    

    رادمردی: جوانمردی     محتوا: درون مایه، معنی  

    درس چهاردهم: یاد حسین                                                                                     

    تف: گرما و حرارت       کام: دهان       یک سر: سراسر، بطور کلی

    دود دل، آه و سوز و آتش دل       خامه: قلم         رقم کرد: نوشت    

    خسرو: شاه، بزرگ و سرور        غرقه: درآب فرو رفته، غرق شده    

    دیده: چشم         بحر: دریا         بر: بیابان، صحرا        فتد: افتد       

    عطشان: تشنه        اکبر و اصغر: بزرگ و کوچک         شط: رود بزرگ    

     کوثر: چشمه در بهشت         کلک: قلم           محشر: صحرای قیامت    

       مکرّر: پی درپی، تکراراً

    درس شانزدهم: کودکان سنگ                                                               

    مأوا: پناهگاه، جایگاه       حب الوطن: میهن دوستی، عشق به سرزمین

    لحن: آواز، آهنگ صدا       بیمناک: ترسیده، ترسان        صیاد: شکارچی     

    سنگدل: بیرحم      سرکشی: نافرمانی، سرپیچی    سدرةالمنتهی: درختی درآسمان هفتم است که درسوره ی نجم از آن یاد شده است    بتازید: حمله کنید

    بشارت: مژده دادن      مزدور:کسی که تحت فرمان حاکم ستمگرکارمی کند، سرسپرده

    چونان: مثل، مانند      درنگ: صبر، تحمّل     حماسه: دلیری، شجاعت

    استوار: محکم        گستره: میدان، عرصه         مهیّا: آماده، حاضر

    بارور: محصول دادن، ثمره دادن، میوه دار شدن       دوزخ: جهنم

    افق: محل طلوع خورشید، کناره آسمان      پرفروغ: پرنور  رخساره: چهره، صورت   

    درس هفدهم: راه خوشبختی                                                                 

    جزر: پایین رفتن آب دریا           مد: بالا آمدن آب دریا      مقصود: هدف

    مسلماً: قطعاً، بی گمان      بسا: چه بسیار      غنیمت: بهره بردن، فرصت شمردن     غفلت: فراموش کردن، بی خبری    بیم: ترس    تاب: تحمل       فرط: زیادی، شدّت       مسرور: شاد، خوشحال      توکل: کار خود را به خدا واگذارکردن        افعال: فعل ها، کارها      عجول: شتابان       تأمّل: اندیشیدن       تعّلل: بهانه آوردن، معطل کردن

    اضطراب: دلهره و دلواپسی      منحرف: ازراه راست کج شده      متانت: استواری، سنگینی، وقار     شِعار: پیشه، راه و روش، عادت      پرخوف و خطر: ترسناک و خطرناک           حسرت: افسوس، دریغ      کائنات: موجودات عالم    ندامت، پشیمانی

    می گزیم: گاز می گیریم        ثمر: نتیجه، اثر، میوه    پاس داشتن: قدر دانستن

                                                                معنای شعر تمام درس ها

    معنای اشعار کتاب فارسی 

    زبان فارسیزبان فارسی

    معنی تمام اشعار کتاب فارسی هشتم

    معنی اشعار فارسی دوم

    ستایش

    ای نام نکوی تو سر دفتر دیوان ها              وی طلعت روی تو زینت ده عنوان ها

     معنی بیت: ای خدایی که نام خوبت، سرآغاز هر گفته و نوشته؛ و ای کسی که دیدارِ جمالت، زینت بخشِ هر کتابِ شعری است.  

    ای نام تو بهترین سرآغاز

    قالب این شعر، مثنوی­است و از کتاب«لیلی و مجنون نظامی گنجوی» انتخاب شده­است. 

    «بی­نامِ تو نامه کی کنم باز؟»: نوع سؤال مطرح شده در بیت از نوعِ«انکاری/تأکیدی» است.

    مثال:فضل خدای را که تواند شمار کرد؟       یا کیست آن که شکر یکی از هزار کرد؟.

    فصل اوّل

    اسلام و انقلاب اسلامی

    معنی بیت: صبح واقعی طلوع کرد(امام آمد) و قدرت و شکوه صبح کاذب(رزیم شاهنشاهی) را در هم شکست و تار و پود دامِ شیطان(شاه پهلوی) را از هم گسست(نابودش کرد)./صبح راستین و حقیقی پرده ی دروغین شب را کنار زد و تار و پود دام شیطان را در هم شکست / انقلاب اسلامی ، قدرت دروغین را در هم شکست و چهره ی شیطانی آن را از میان برداشت . 

    درس دوم شه مردان

    شه مردان(ص11)

    معنی بیت اوّل: اولین فرد مسلمان و پادشاه آزاد مردان و آزادگی حضرت علی ( ع ) است و سرمایه ی ایمان عشق به علی است یا سرمایه­ی ایمان عاشقانه حضرت علی است

    معنی بیت دوم: زندگی من از محبت و عشق به خاندان و اهل بیت حضرت علی مایه می گیرد و از این جهت است که مانند جواهری ارزشمند درخشان و تابناک شده ام.

    معنی بیت سوم: سخنان حضرت علی(ع)، باعث استحکام دین اسلام است و موجودات جهان نظم و قاعده ی خویش را از خاندان آن حضرت پذیرفته اند .معنی بیت چهارم: خاک بی مقداری هستم که از مهر و محبت علی مانند آیینه زلال و شفاف شده ام .این بیت آرایه ی حس آمیزی نیز دارد.

    حس آمیزی: خیال انگیز کردن شعر و نوشته های ادبی با آمیختن حواس پنجگانه را حس آمیزی گویند. مثال:

    - بوی بهبود در اوضاع جهان می شنوم.                               - من صدای تپش پنجره را می بینم.

    معنی بیت پنجم: کسی که به راز و رمز زندگی آگاهی دارد به اسرار و حکمت اسامی حضرت علی نیز آگاه است.

    معنی بیت ششم: حضرت علی دروازه­ی شهر علم است و تمام دنیا زیر پرچم اطاعت اویند.

     بیت هفتم: عشق­ورزی در لحظات سخت خوش و شیرین است  مانند ابراهیمِ خلیل­الله باید با عشق از شعله­ها گل چید و آتش را به گلستان تبدیل کرد.  

    معنی بیت هشتم: اگر نمی توان در این دنیا مانند مردان زندگی مردانه داشت ولی می توان مانند مردان شهادت را در آغوش کشید.

    روان خوانی: (ص24)    شعر یاد حسین(ع)                                           

    قالب شعر (قصیده) است.         

    معنی بیت اوّل: از شدت گرمای دل چنان دهان شاعرتشنه گشت که تمام ردیف شعرش تشنه شد.

    معنی بیت دوم: افسوس از  آن روز که در کربلا، آن پادشاه بدون لشکر و بدون یار یگر تشنه بود.

    معنی بیت سوم: با لبی خشکیده و دلی سوخته و چشمانی تر در آن بیابان در حالی که دچار مصیبت های زیادی شده بود لب تشنه بود.

     معنی بیت چهارم: مانند ماهی که از آب بیرون می افتد اهل بیت پیامبر دلشان از شدت تشنگی در سینه می سوخت و می تپید. (دل اهل بیت پیامبر از شدت تشنگی مانند ماهی كه از آب بیرون بیفتد در سینه می سوخت و می تپید.)

     معنی بیت پنجم: خاندان حضرت محمد(ص)  و فرزندان حضرت علی(ع) همگی تشنه لب بودند.

    معنی بیت ششم: آن کسی که بر ساحل چشمه کوثر همه ی  تشنگان را سیراب می کند به کدامین گناه باید در کنار آب فرات در حالی که تشنه است ،کشته شود؟

    معنی بیت هفتم: وقتی که عباس جوان به آب فرات رسید به یاد تشنگی امام حسین (ع)تا قیامت تشنه ماند.

    معنی بیت هشتم: ای کاش شاعر(فدایی مازندرانی) در روز عاشورا فدای حسین می شد تا در صف سوزان صحرای قیامت تشنه نمی ماند.

    علم و فرهنگ(ص26)

    گهر بی­هنر زار و خوار است و سست                 به فرهنگ باشد روان تندرست

    گهر: اصل و نژاد/  زار: نحیف، ناتوان، لاغر/هنر: استعداد،شایستگی، فضیلت،لیاقت /سست: ناپایدار

    فرهنگ: فرهنگ فارسی معین فرهنگ را مرکب از دو واژه فر و هنگ به معنای ادب ، تربیت ، دانش ، علم ، معرفت و آداب و رسوم تعریف کرده‌است.(امروزه کلمه ی فرهنگ ساده به حساب می آید.)    

    معنی بیت: اصل و نسب خانوادگی بدون داشتن دانش و هنر، بی­ارزش و ناپایدار است و جان آدمی با علم و فرهنگ سلامت می­ماند.

    درس چهارم(ص27)

    بیت اوّل: علم را هر چند که بیشتر بخوانی و بدانی، اگر به آن عمل نکنی، نادان هستی.

    بیت دوم: حیوان چهارپایی که بار کتاب می­برد، نه انسان دانشوری است و نه به دنبال دانستن است. تلمیح به آیه­ی 5 سوره­ی جمعه

    بیت سوم: چهارپای بی­مغز(انسان نادان)، از این­که بارش کتاب(منشأ دانایی) است یا هیزم(منشأ آتش­افروزی)؛ کمترین اطّلاعی ندارد..

    علم از بهر دین ... : علم برای تقویت دین و ایمان است نه به خاطر تاراج مال دنیا

    ملک از خردمندان .... :هر سرزمینی با دانشمندانش زیباتر می­شود و هر دینی با پارسایانش تکمیل می­شود.

    از دانشمندی شنیدم که می­گفت: اگر کسی وسط حرف و صحبت کسی، در حالی­که تمام نشده، شروع به صحبت کند؛ به نادانی خودش اعتراف کرده­است.

    دریای خرد(ص28)

     بیت اوّل:  در دنیا هیچ تلاشی ارزنده­تر از دانش­اندوزی و کسب علم نیست و هیچ کس جز به سبب دانایی بر دیگری برتری ندارد.

    بیت دوم:   در راهِ آموختن باید پایدار و پر تلاش بود؛ زیرا کار دین و دانش تفریح و بازی نیست(باید آن را جدّی گرفت).

    بیت سوم:   سخن را باید از افراد اهل علم و تحقیق باور کرد زیرا سخنان انسان نادان باورکردنی نیست .

    بیت چهارم: قضاوت خواستن از انسان­های نادان اصلاً شایسته نیست زیرا دانایی شایسته­ترین مبنا برای قضاوت است.

    بیت پنجم: ارزشمند­ترین مرواریدها را  می­توان از دریای عقل آدمی جست­وجو کرد؛ زیرا دریایی به این وسعت، وجود ندارد.

    بیت ششم:  از نادانی و ظلمت خود  به خدا که داناست، پناه می­برم؛ زیرا نادانی با بد ذاتی برابر است.

    بیت هفتم: ای انسان عاقل! در راه دانش­اندوزی هیچ چیز بدتر از تنبلی نیست.

    درس ششم(ص41)

    بیت اوّل: کتاب، مونس تنهاییهای ماست و نور صبحگاه دانایی را به ما میبخشد.

    بیت دوم:کتاب، استادبی مُزد و منّت توست و هر لحظه با دانایی تو را به آرزویی میرساند .

    بیت سوم :درون کتاب مانند غنچه پر از ورق است و هر برگ از کتاب به اندازهی یک ظرف پر از مروارید، ارزشمند است.

    بیت چهارم:کتاب به بیان نکات باریک و لطایف ظریف می پردازد . هزاران معنی و مفهوم ارزشمند و جواهر مانند را به ما می شناساند

     بیت پنجم:گاهی اسرار کتاب آسمانی قرآن را برایت بازگو میکند و زمانی از قول پیامبر(ص)، رازها را به تو آشکار میکند.

    بیت ششم:گاهی تاریخ گذشتگان را برایت میخواند و زمانی دیگر اخبار آیندگان را برایت پیش گویی میکند.

    بیت هفتم: هر کتابی را که می خوانی و به رهنمود های آن عمل می کنی از ارزش کتاب و کتاب خوانی غافل مباش و قدر آن را بدان / از مقصد اصلی انسانها که رسیدن به خداوند است غافل نباش / مقصد اصلی دارای ایهام : 1- کتاب ، ارزش کتاب 2- خداوند ، رسیدن به مقام قرب الهی

    فصل سوم(ص51)

    چشم دل باز کن که جان بینی                                  آنچه نادیدنیاست، آن بینی

    با تقویت چشم دل و بینش قلبی، میتوان به دیدار جان نائل شد(رسید) و بدینگونه به تماشای رمز و راز هستی، پرداخت

    درس هشتم:(ص59) نگارنده­ی زیبا                                             

    بیت اوّل: آیا می­بینی که خداوند بلندمرتبه بر صفحه­ی کتابِ هستی، چه نوشته­های زیبا و دل­پسندی را نوشته­است؟

    بیت دوم: مالک و پروردگار دو جهان و فرمان­روای آسمان­ها  هیچ نیاز و شریک و همانندی ندارد.

    بیت سوم: خدایی که صورت­های گوناگون نقش می­زند و خودش از هر نوع شکل و رنگی پاک است و برای هر موجودی زوج و شریکی می­آفریند، در حالیکه خودش پاک و تنهاست.

    بیت چهارم:هم کارگاه آبادی مانند زمین را برای تلاش و آرامش انسان خلق کرده­است و هم آسمان بلند را مانند خیمه­ای برافراشته است.

    بیت پنجم:: پدیده­های دنیا، از خوب و بد، همه آفریده­ی خداوند است. نه، نه(اشتباه گفتم) نقّاشی که خود زیباست، تصویر زشت خلق نمی­کند.

    صورتگر ماهر(ص60)

    بیت اوّل :به راستی هیچ کس نمی­داند که در فصل بهار، این همه نقش و نگار زیبا از کجا پیدا می­شوند؟

    بیت دوم : عقل انسان شگفت زده می­ماند که چگونه از خاک تیره­ی سرد و بی­روح این همه گل­های خوب و دل­پسند می­روید؟

    بیت سوم:چرا از خودت نمی­پرسی که این­همه شکل و تصویر از کجا پیدا و پدیدار می­شود؟

    بیت چهارم :برق آسمان از اشتیاق دیدار چه کسی این گونه قهقهه می­زند و ابر از غم دوری چه کسی این گونه زارمی­زند؟

    بیت پنجم :آن نقّاش ماهری که این همه تصاویر تازه و زیبا را بر صفحه­ی هستی به کار بسته است، چه کسی است؟

    فصل چهارم:  شکفتن(ص66)

    سر به هم آورده: صمیمی، بسیار نزدیک به هم

    گلبرگ­های در هم تنیده­ی  و کنار هم غنچه را دیدم و به یاد جمع صمیمی و یک­دل دوستانم افتادم.

    درس نهم:(ص67) سرمایه­ی خوبان

    بند اوّل:ای جوان! با ادب باش. زیرا مؤدّب بودن وظیفه­ی جوانان است / و تفاوت میان انسان و حیوان، همین باادب بودن اوست / ادب باعث آرامش جانِ زن­ها و زیور و زیبایی مردهاست /همیشه با ادب باش زیرا سرمایه­ی همه­ی خوبان، ادب و پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

    بند دوم: با ادب باش تا به همه جا برسی / و در روز قیامت، شرمنده نباشی / و مثل حضرت یوسف از عمق چاه(بدبختی) درآیی و به تخت پادشاهی(خوش­بختی و سعادت) برسی. / همیشه با ادب باش زیرا سرمایه­ی همه­ی خوبان، ادب و پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

    بند سوم:اگر می­خواهی که در هر دو جهان شادمان باشی، / و همه­از کارها و حرف­هایت شاد و با نشاط شوند/ و فکر و ذهنت کاملاً از غم و اندوه، آزاد باشد، / همیشه با ادب باش زیرا سرمایه­ی همه­ی خوبان، ادب و پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

    بند چهارم: انسان بی­ادب از لطف و بخشش خداوند محروم می­شود/ و خود را با نادانی و بدبختی بی­نصیب می­کند / از مفهوم آیات و روایات چنین برمی­آید که ارزش و مقام هر انسانِ سخنوری، ادب است/ و پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

    بند پنجم:دین اسلام به خاطرِ علم و ادب مسلمانان برجسته و آشکار شده­ ، شرح این موضوع در قالب کلمات نمی­گنجد و/ بهتر است که آزمایشی به میان آید(تا ببینیم که ادب، بهترین چیز است)/ وسیله­ی سنجش و شناخت مسلمان از نامسلمان، ادبِ اوست./ پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

    بند ششم:انسان باید علم و ادب و معرفت و / روح انسان نیز باید تفریح، شادی و نشاط داشته باشد / اگرچه برای هر کار و هنری باید رنج و سختی کشید / ولی آن­چه که هر مشکلی را آسان می­سازد، ادب انسان است./ پیام­ تمام آیات و سوره­های قرآن، مؤدّب بودن است.

    درس یازدهم پند پدر(ص85)

    بیت اوّل  :از این سخن خوش­بختی تو را می­خواهم؛ پس هر چه را که می­گویم، یاد بگیر.

    بیت دوم:در تمام زندگی­ات سحر خیز باش و از خوابِ دمِ صبح دوری کن.(تلمیح به: سحر خیز باش تا کامروا شوی).

    بیت سوم : با مادرت همیشه مهربان باش و آماده باش تا از جان و دل به او مهربانی کنی.

    بیت چهارم: با ادب و فروتنی به پدرت نگاه کن و از سخنان او سرپیچی نکن.

    بیت پنجم: اگر این دو(پدر و مادر) از تو راضی و خشنود شوند؛ خداوند نیز از تو راضی می­شود.

    بیت ششم: اگر مؤدّب و پاکیزه باشی، همگان دوستدارِ تو خواهند شد.

    بیت هفتم: تلاش کن تا هر چه را که استادت می­گوید، همه را به سرعت یاد بگیری.

    بیت هشتم: آگاه باش که جز به راستی سخن نگویی؛ گرچه از این جهت به تو ضرری برسد.

    بیت نهم : هر شب که به خواب می­روی، در این مورد خوب اندیشه کن که ...

    بیت دهم:  در آن روز چه چیزی به علم و آگاهی خود اضافه کردی و از فعّالیّت­های خود چه بهره­ای برده­ای؟

    بیت یازدهم:روزی را که در آن کار مفید و مؤثّری انجام نداده­ای، از عمر خود به حساب نیاور.

    درس سیزدهم(آزادگی)(ص95)

    بیت اوّل : مردِ خارکش پیری با لباس زبرِ فرسوده، پشته­ی خاری را بر دوش می­کشید..

    بیت دوم : در حالی که می­لنگید، راه می­رفت و با هر قدم خدا را سپاس می­گفت.

    بیت سوم : که ای برپا کننده­ی این آسمان بلند و ای کسی که دل­های غمگین و گرفته را نوازش می­کنی

    بیت چهارم : به سر تا پای خود نگاه می کنم و می بینم که هر مهربانی نیاز بوده در حق من کرده ای.

    بیت پنجم: در خوش­بختی را به رویم باز کردی و تاجِ مهربانی بر سرم گذاشتی.

    بیت ششم: من لیاقت ثنا گفتن تو را ندارم و از عهده ی سپاسگزاری بخشش های تو بر نمی آیم.

    بیت هفتم: نوجوانی که مغرورِ جوانی خود بود، از دور اسب کبر و غرور را به سمت پیرمرد تاخت.(پندار جوان مانند رخش تند و سریع به حرکت درآمد.)

    بیت هشتم: شکر گزاری پیرمرد به گوشش رسید و گفت: ای پیرمردِ کم عقل! ساکت باش!

    بیت نهم: در حالی­که با این وضع و خار بر پشت راه می­روی خوشبختی و عزیزی­ات کدام است؟

    بیت دهم: عزّت را از خواری تشخیص نمی­دهی و عمر خود را در خارکشی از دست داده­ای.

    بیت یازدهم : پیرمرد جواب داد که چه عزّتی بالاتر از این است که بر درِ خانه­ی تو بالش خوابم را نمی­گذارم.(که سر بر آستان تو فرود نمی آورم و تسلیم تو نمی شوم.)

    بیت دازدهم:که ای فُلانی! به من نانی بده که بخورم و آبی که بیاشامم.

    بیت سیزدهم :خدا را سپاس می­گویم که باعث ذلّت و خواری من نشد و مرا گرفتار و نیازمند چون تویی نکرد.

    بیت چهاردهم: با این همه ضعف و ناتوانیو نداری به من عزّت آزادی و بی­نیازی را هدیه کرد.

    فصل ششم(ص 101)

    معنی بیت:اگر خوش­نامی از انسان به یادگار بماند، بهتر از آن است که خانه­های مجلّل و اشرافی بر جای بماند.

    درس شانزدهم (ص 114) معنی دو بیت درس

    ای پیام­آور صبحگاهی! تو را به سرزمین سبا می­فرستم. نگاه کن که تو را به کجا می­فرستم؟!

    ستم زیادی است که پرنده­ی بلند پروازی مانند تو در زمین غم­آلود گرفتار باشد. از این­جا تو را به آشیانه­ی مهربانی و محبّت می­فرستم.

    فصل هفتم(ص123) سرزمین من

    آرزو می­کنم، اگر ایران نباشد من نیز نباشم و حتّی در این سرزمین یک نفر هم زنده نباشد.

    درس هفدهم(ص126)

    بیت اوّل: ای وطن تو برای جسم و جان ما پناهگاه امن و آرامی هستی.

    بیت دوم:ای وطن تو به منزله نور برای چشمانمان و جان برای تن ما هستی.

    بیت سوم:سخنی به تو می گویم که اگر گوش کنی همیشه شاد و سرزنده خواهی ماند.

    بیت چهارم و پنجم: انسانی که مهر و علاقه به حیثیت ، زندگی،دین،خانواده،ثروت و سرزمین نداشته باشد اورا پست تر و بی ارزش تر از شیطان به حساب بیاور.

    بیت ششم: به اعتقاد من کسی که از صمیم دل وطنش را دوست نداشته باشد بمیرد بهتر است.

    درس نوزدهم(ص137)

    بیت اوّل: سرزمین ما مانند مادر  ماست و ما همانند مادر از وطن نگهبانی می­کنیم.

    بیت دوم:  خدا را سپاس­گزار هستیم که از دوران کودکی، درس عشق­ورزی به کشور را می­خوانیم.

    بیت سوم: تلمیح به حدیثی از رسول اکرم(ص) که فرمودند: «حبّ­الوطنِ منَ­الایمان: وطن دوستی از ایمان است». یقیناَ: حتماً (قید تأکید).          

    بیت چهارم: اگر دشمنی به میهن ما حمله کند جانمان را بدون هیچ چشم داشتی فدایش می کنیم.

    شعر خوانی:   (ص140)                      تو ای ایزدی مرز ایران من

    بیت اوّل : خدایا تو را به خورشید جهان­تاب و به نورافشانی­اش به هنگام ظهر سوگند می­دهم.

    بیت دوم : سراسرِ جهان را با زبان فارسی نشاط و سرزندگی سخنوری عطا کن.

    بیت سوم: خنده­های شکرین را در دنیا افزون کن و قند زبان پارسی را رواج و گسترش بده.

    بیت چهارم: خدایا به آسمان بلندِ گردنده­ و به انسان­های آگاه و دردمندت قسم می­دهم.

    بیت پنجم: ای خداوند بی­نیاز! مردم به لطف تو گرامی و وارسته و سربلند هستند.

    بیت ششم: با جان و دل به دنبال درست­کاری و صداقت­اند و از ناراستی و کج­روی­ها گریزان­اند.

    بیت هفتم: مردمی که پیام آور صلح و محبّت و انصاف و عدالت­اند و به این گونه دنیا را شاد می­خواهند.

    بیت هشتم: ای خاکِ پاکِ وطن و ای میهنِ نازنین! چهره­ات از نورِ خداوند روشن باد.

    بیت نهم: دو دستِ دعا را به آسمان بلند می­کنم و با راز و نیاز از خداوند پنین می­خواهم.

    بیت دهم: سرِ با افتخارش را به خورشید برسان و به دلِ شادش شادی جان را بیفزای.

    بیت یازدهم : بعد در حالی که از شیرینی عشق سرخوش و سرمست بودم، به ایران رو می­کنم و به این گهواره­ی عشق می­گویم:

    بیت دوازدهم : ای گاهواره­ی عزیزانِ من! و ای مرز و بومِ خدایی ا!

    بیت سیزدهم : آرزو می­کنم تا جهان برقرار است آباد و خرّم و سرزمین مردمان وارسته باشی!

    فصل هشتم (142)

    ماه روشنی اش را ... : ماه نور و روشنی خویش را به تمام آسمان می بخشد و تاریکی ها و لکه های سیاه را در خودش نگه می دارد . مقصود شاعر این است که مانند ماه باشیم که خوبی و روشنی و نیکی را به دیگران می دهد و در عوض پلیدی ها و زشتی ها را در درون خود نگه می دارد و آشکار نمی سازد .

    نیایش(ص157)

    بیت اوّل: خدایا! سوی من نگاهی کن و به سوی خود راهی نشانم بده     

    بیت دوم : به من نگاهی کن تا روی به سوی تو بیاورم و راهی نشانم بده که در کوی تو جای بگیرم                 

    بیت سوم: به ذکر گفتن مرا مشهور کن و لطف بی­اندازه­ات را با من همراه کن. 

    بیت چهارم: با وضو آبی به صورت من بزن که در سرم خواب بی­خبری باقی نماند.      

    بیت پنجم: با چشم لطف و مهربانی بر من نگاهی کن و حضرت محمّد را شفیع من در روز قیامت قرار بده

    پاسخ خودارزیابی ها 

    پاسخ خود ارزیابی ادبیات هشتم

     درس اول ص14 

    پاسخ سوال 1:

    در اینجا منظور از ((خانه خوب خداست)) خانه مسجد است.

    پاسخ سوال2:

    ((نور))نام خداست و روشنی نشان اوست.منظور این است که وجود خدا سراسر نور است و از تاریکی در وجود او هیچ خبری نیست.

    پاسخ سوال3:

    بهترین راه شناخت خداوند،شناختن او از طریق موجودات است.زیبایی،پیچیدگی،مهربانی و خشم و ... موجودات،نشانه زیبایی،پیچیدگی،مهربانی و خشم و ... خداوند است؛زیرا هر موجودی در اصل نمود و نمایشگری از وجود خداوند است.

    خودارزیابی:درس2ادبیات فارسی

    1. دربیت آخرشعر(صورتگرماهر)به کدام نام های خداوند اشاره شده؟مصور-صورتگر-ماهر-بی تقلید

    2. چه شگفتی های دیگری اززندگی مورچه می دانید؟مورچه هاتقسیم کاردارند.آن هایی که جوان ترهستند ازتخم هاپرستاری میکنند-بعضی ها نگهبان وبعضی ها کارگرهستند. بین مورچه ها برخی کشاورز و برخی برده و برخی دامدار و برخی گوشت خوارند.همچنین صدای مورچه جز صدا های بلند است.

    3. چراخداونددرقرآن کریم انسان رابه اندیشیدن درشگفتی های خلقت دعوت می کند؟چون شگفتی های آفرینش نشانه ای ازقدرت خدا است.بااندیشیدن دراین شگفتی ها به چیزهای زیادی پی می بریم ومی فهمیم که جهان براساس نظم وقاعده خاصی آفریده شده است.

    خودازیابی درس سوم

    1.برترین و گرامی ترین ارمغان((ایران))به دیگر سرزمین ها چست؟

    جواب:اندیشه و طرز تفکر آنها،خرد و فرهنگ،تاریخ کهن

    2.دو تن از دلیران نامدار ایرانی را نام ببربد که برای سربلندی ایران کوشیده اند.

    جواب:1.امیر کبیر که برای استقلال کشور تلاش فراوانی کرد.

    2.شهید مهدی باکری،شهید همت،شهید بابادی که جان خود را فدا کردند تا سرزمینشان به دست نا اهلان نرسد.

    3.آرش کمانگیر که جان خود را در تیر گذاشت و تیر را پرتاب کرد.

    3.به نظر شما چگونه می توان از فرهنگ و ادب فرسی پاسداری کرد؟

    جواب:1.با حفظ ارزش های فرهنگی و انتقال آن به نسل های آینده

    2.اجرای عملی فرهعنگ و ادب فارسی

    3.آموزش،یاددهی و یادگیری                       

     درس چهارم  ص39

    1)    علت اصلی بحران های زندگی چیست؟زندگی به یادگیری اصول وروش های ومهارت های نیازداردکه این محارت هابه کمک اطرافیان وبزرگترها کامل می شود. واگرانسان دریادگیری امور تلاش نکندزندگی بحرانی خواهدشد.

    2)    چرازندگی به یک سفرتشبیه شده است؟زیرامانندیک سفرمی گذرد. گاهی این سفرکوتاه مدت وگاهی بلندمدت است اماهمیشگی نیست.

    3)    برای حل مشکل کم رویی یاگستاخی چه بایدکرد؟حل مشکل کم رویی این است که ارتباط موثری بادیگران داشته باشیم.برای حل مشکل گستاخی متوان گفت که فردچیرگی براساس هیجانات ومهار احساسات گوناگون مانندخشم وترس راداشته باشد.

    4)  منظورازاین سخن<<افسوس که جوان نمی داندوپیرنمی تواند>> چیست؟جوانان چون هیچ تجربه ای ندارندنمی توانندازکارهای خودبربیایندولی پیران می دانند که باید چه کارکنندامانمی توانندازپسش بربیایند.

     درس 5   ص 45

    1.شاعربرای سعادت وخوشبختی چه کارهایی  می کند؟

    1:سحرخیزباشد. 2:بامادرش مهربانی کندودرخدمتش باشد.

    3:با ادب وتمیز باشد.4: حرفهای پدر را گوش کند.

    2.این جمله <<جزراست نباید گفت:هر راست نشاید گفت>>باکدام قسمت شعرتناسب دارد؟

    زنهارمگوسخن به جز راست      هرچند تورا در آن ضررها ست

    3. برای پر بار کردن روز های زندگی چه بایدکرد؟

    بایداندیشیدوهرروزکارمفیدی انجام دادچون روزی که درآن کارانجامنگرفته است جز عمر آدمی حساب نمی شود.

    <روزی که در آن نکرده ایکار   آن روز ز عمر خویش مشمار>

    4. به نظر شما چه کارهای دیگری باعث سعادت و خوشبختی انسان می شود؟

    توکل به خدا، نظم و برنامه ریزی در کارها، تلاش مستمر در زندگی، آرامش  و .....

    درس: 6 آداب نیک صفحه: 51

    خودارزیابی

    1- سه درس که بهلول به جنید آموخت ، چه بود ؟ درخوردن اصل آن است که لقمه ی حلال باید و اگر حرام را صد از این گونه آداب به جا بیاوری فایده ندارد وسبب تاریکی دل شود. در سخن گفتن نیز باید اوّل ، دل ، پاک باشد و نیّت درست باشد وآن گفتن برای رضای خدا باشد وگرنه سکوت و خاموشی بهترونیکوتر باشد ودرآداب خواب، اصل این است که دردل توبغض و کینه و حسد مسلمانان نباشد ودر ذکرحق باشی تا به خواب روی.

    2- درزندگی امروزی ، چه آسیب هایی انسان را تهدید می کند ؟ استفاده از فناوری های پیشرفته هرچه که ما را کمک می کند ، امّا اگراز آن ها درست استفاده نشود همان قدر که کمک می کند ما را تهدید هم می کند . استفاده ی نا به جا و نسنجیده از امکاناتی که فراهم آمده است . شکستن شکوه وحرمت انسانی و کم رنگ شدن آداب و اخلاق ، رهاورد تمدّن ماشینی و علم زده ی غرب است .

    3- به نظرشما بهترین زمان سخن گفتن و بهترین زمان سکوت و خاموشی ، چه هنگامی است ؟

    زمانی که از شخص سؤالی پرسیده می شود جواب دهد و هنگامی که دیگران شخن می گویند وازاوسؤال نشده است

    4- چرا حریم قانون ، دین وهنجاری های اخلاقی ، فرهنگ و آداب جوانمردی را رعایت کنیم ؟ چون رعایت آن به نفع ماست و وظیفه ی هر شهروند را رعایت آن هاست . گذشته از آن اگر ما رعایت نکنیم ممکن است به آتش همان بی حرمتی خود ، بسوزیم.

    درس7(آزادگی

    1.از نظر پیر خارکش،عزّت و آزادگی چیست؟  قانع بودن و محتاج دیگران نبودن ، خوارنشدن در مقابل دیگران.

    2.باتوجه به شعر شخصیت پیر و جوان را باهم مقایسه کنید.  جوان مغرور و پرادعا ، پیر فروتن و بی ادعا. جوان زیاده خواه ولی پیر قانع. جوان ارزش و سعادت را در ثروت و قدرت می دید امّا پیر ارزش ها را در قانع بودن و بی نیازی نسبت به دیگران می دید.

    3.چگونه می توان به عزّت آزادگی رسید؟  باید ابتدا فکر خود را تغییر داد. رندگی انسان ها در گرو فکر آنهاست یعنی ما آنچنان که فکر می کنیم زندگی می کنیم.

    4.شعر این درس به چه شیوه ای خوانده می شود؟  به شیوه ی داستانی. به طوری که شنونده به شنیدن ادامه ی آن مشتاق باشد.

    درس8 (نام ها و یادها

    1.سوالات قائم مقام فراهانی برای آزمایش فرزندانش چه بود؟  این شعر از کیست؟ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد/دل رمیده ی ما را انس و مونس شد     کاشف الکل که بود؟

    2.ویژگی های مشترک امیرکبیر و قائم مقام فراهانی چیست؟  هر زو به مقام صدر اعظمی رسیند. آنها باهوش و ذکاوت بودند و با تلاش و کوشش خود به دانش و مقام بالایی دست پیدا کردند. آنها توانستند با جهل موجود در جامعه مبارزه کنند.

    3.خدمات قائم مقام فراهانی و امیرکبیر به ایران چه بود؟  قائم مقام قراردادهای مهم و ارزشمندی برای ایران بست. امیرکبیر برای اولین بار مدارسی به نام دارالفنون که شبیه بهئمدارس حال بود تأسیس کرد. گروهی از دانشجویان را برای تحصیل به خارج از کشور اعزام کرد و جلوی ریخت و پاش درباریان را گرفت.

    4.اگر به جای امیر کبیر بودید چه می کردید؟  به جای فرستادن اندک دانشجویان به خارج، دانشگاهی در ایران تأسیس کرده و استادان فرهیخته را به آن می آوردم تا دانشجویان بیشتری به تحصیل بپردازند.

    درس9 ص74

    1سید جمال الدین اسد آبادی در چه زمینه هایی استعداد داشت؟1-زبان آموزی 2-سخنوری 3-بحث با دیگران 4-تاثیر گذاری سخنش

    2 چه رابطه ای بین شعر حافظ ونقاشی کمال الدین بود؟ شاه اسماعیل در آستانه شکست ومرگ بود وکمال الدین عکس پرنده ای را کشید که در حال اوج گرفتن است ودو بیت حافظ را خواند ومنظورش این بود که این دنیای پست ارزش ماندن وتو که مانند پرنده آزاد و رهایی هستی باید به فکر رهایی از بند و اسارت دنیا باشی. زیرا مرگ تو را به عالمی    می برد  که در آن آزاد و آسوده خواهی بود

    3 چرا روحانیت وچهره های علمی-فرهنگی تاثیر بیشتری در جامعه دارند؟ آن ها به دلیل مطالعه وشناختی که از محیط جامعه و نیازهای آن دارند می دانند که در هر شرایطی جامعه به چه چیزی نیاز دارد.

    4 در جنگ چالدران چه کسی با شاه اسماعیل و سربازانش بود؟ چه کسی زخمی شد؟ 1- کمال الدین بهزاد همراه آنها بود. 2-یکی از سربازان زخمی شد.

    درس 10 ص 79

    1.در متن درس سرزمین ایران با چه ویژگی هایی توصیف شده است؟سرزمین بزرگ و عزیز و شکوهمند سرزمینی خون دل خورده سرزمین ستم دیده سرزمین عزتمند و استوار سرزمین آسمانی لحظات تلخ و شیرین و.... .

    2.درباره ارتباط حدیث (حب الوطن من الایمان)با محتوای درس توضیح دهید؟حدیث دوست داشتن وطن را ازایمان می داند و درس نیز عشق به میهن وعلاقه به آن را جزء عقیده و باور انسان می داند.

    3.به نظر شما برای عزت و سربلندی ایران اسلامی در عرصه جهان چه باید کرد؟باید عاقل بود و عاقلانه اندیشید به نیروهای داخلی اعتماد کرد از منابع داخلی برای ساختن کشور استقاده کرد.

    4.چه کنیم تا ناممان درتاریخ سرزمین عزیزمان جاودان بماند؟بیندیشیم بنگریم و خدمتی درحد وطن به هم وطنان عزیزمان کنیم.

    خود ارزیابی های درس11

     1.در بیت اول به کدام صفات حضرت علی(ع) اشاره دارد؟  اخلاص-دور از فریبکاری

    2.کدام بیت با مفهوم عبارت((الاعمال بالنیات))مناسبت دارد؟ بیت7

    3.مولوی در بیت نهم برچه نکته ای تاکید دارد؟ کار را برای خدا انجام دادن نه برای خلق خدا

    درس 12 ص93

    1-                  سه ویژگی انقلاب اسلامی را بیان کنید؟خدامحوریودین باوری- رهبری برپایه اصل ولایت فقیه- وحدت ویکپارچگی مردم

    2-                 مقصوداز عبارت انقلاب اسلامی تولدی دیگر چیست؟پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از بنیادهای فکری ،فرهنگی ومعیارهای ارزشی واخلاقی دگرگون شد.

    3-                به نظر شما چرا آثار فرهنگی ،آیینۀ احوال وافکار جامعه است؟زیرا زبان هر دوره ای پایه ی باورها ارزش های دینی واخلاقی وبه طورکلی بربنیاد فرهنگ حاکم برآن زمان سامان می یابد.

    4-                توجه به آثارادبی مانند شاهنامه فردوسی ،مثنوی مولوی وگلستان سعدی چه نتایجی در بردارد؟چهرۀ انسانهای آن جامعه ورفتار ومنش اجتماعی اشخاص را پیش چشم خود دارید.اصولا کلید شناخت هرملتی ،ادبیات آن ملت است.

     درس 13 ص 96

    .1درمتن درس به نامه کدام حماسه سازان واقعه کربلاشده است؟

    امام حسین {ع}

    .2چراحضرت عباس{ع}یکی ازاسوه های جوانمردی درواقعه کربلاشمرده میشوند؟

    چون ایشان باآن سن کم توانستن دربرابردشمن بایستندودراین راه شهیدشوند

    3.به نظره شماچگونه میتوان یاده شهدای واقعه کربلارازنده نگه داشت؟

    بازنده نگه نگه داشتنه یاده آن هاوادامه راهی که آن هابرای آن شهیدشدند

    درس 16 ص 116

    درس 16 ص 116

    1-    دربند اول شعر پرندۀ آزادی تشبیه ها را بیابید؟ محمد در آغوش پدرش چونان پرنده ای بیمناک آشیان دارد.

    2-     منظور شاعر از کودکان سنگ چیست؟کودکان سنگ به دست فلسطینی ها که برای دفاع از خود وکشورشانهیچ اسلحه ای به جزسنگ ندارند.

    3-    نوجوانان فلسطینی برای آزادی سرزمین خود، چه کارهایی می کنند؟با تمام توانشان ایستادگی می کنندودرراهشان استوار هستند.

    1خودارزیابی درس هفدهم

    صفحه ی ١٢١

    ١-شکسپیر،روزگار را چه چیزی تشبیه کرده است؟ به دریایی که کشتی زندگانی ما بر روی آن به سوی ساحل مقصود میرود.

    ٢-این بیت حافظ باکدام قسمت درس،ارتباط دارد؟

    نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند          جوانان سعادتمند پند پیر دانا را

    برعکس اگر عقل و متانت را شعار خود کنند و پیران سالخورده را که عمر دراز تر و تجربه بیشتر دارند در این راه پر خوف و خطر راهبر خود قرار دهند زندگی را به راحت و آسایش خواهند گذرانید و ایام پیری بتوانند برای دیگران کارهای مفیدی انجام دهند.

    ٣-به نظر، شما راه رسیدن به خوشبختی چیست؟١-داشتن هدف ٢-برنامه ریزی٣-استفاده از تجربه ی دیگران۴-تفکر در احوال گذشتگان۵-انتخاب آگاهانه۶-تلاش برای رسیدن به هدف٧-امید جهت رسیدن به هدف

    ۴-درعبارت((این دریای بزرگ،همیشه در جزر و مد است))چیست؟مشکلات و سختی های زندگی پستی ها و بلندی های زندگی،حوادث تلخ و شیرین زندگی است

    منبع مطلب : zabanfarsihashtom.blogfa.com

    مدیر محترم سایت zabanfarsihashtom.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    معنی طنین 2 روز قبل
    0

    لغت

    محمد 3 روز قبل
    0

    خیلی خوب بود

    عالی 11 روز قبل
    0

    عالی

    ناشناس 11 روز قبل
    0

    این معانی عالی هستن

    بنفشه 13 روز قبل
    -1

    بدک نسیت ولی کلمه ها بدردم خورد ولی بازم ممنون

    ریحانه 23 روز قبل
    -2

    خوب بود کمی بدردم خورد با مطالب سایت های دیگه عالی میشه ممنون

    🌹🌹🌹🙏🙏

    معنی لغات 23 روز قبل
    1

    می لغات فارسی هشتم پیش از اینها

    معنی لغات 23 روز قبل
    0

    می لغات فارسی هشتم پیش از اینها

    مهسا 6 ماه قبل
    0

    کامل نیست منم امتحان فارسی دارم معلمم سوالاتش رو سخت میده من نمونه سوال میخوام ولی اصلا خوب نبود😒

    ولی بازم ممنون بابت زحماتون🌹🌹

    دنیا 10 ماه قبل
    0

    خوبه

    دنیا 10 ماه قبل
    0

    خوبه بد نیست ولی واژه هاش کمه

    Ya 11 ماه قبل
    2

    از نظر من که عالی بود اما بازهم می شد توضیحات مفید تری بهش اضافه کرد ولی باز هم ممنون

    مهدی 1 سال قبل
    -2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید