توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    مفهوم آیه فالله خیر حافظا وهو ارحم الراحمین

    1 بازدید

    مفهوم آیه فالله خیر حافظا وهو ارحم الراحمین را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    آیه 64 سوره یوسف

    فَلَمَّا رَجَعُوا إِلی‌ أَبیهِمْ قالُوا یا أَبانا مُنِعَ مِنَّا الْکَیْلُ فَأَرْسلْ مَعَنا أَخانا نَکْتَلْ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ (63) قالَ هَلْ آمَنُکُمْ عَلَیْهِ إِلاَّ کَما أَمِنْتُکُمْ عَلی‌ أَخِیهِ مِنْ قَبْلُ فَاللَّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ (64) وَ لَمَّا فَتَحُوا مَتاعَهُمْ وَجَدُوا بضاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَیْهِمْ قالُوا یا أَبانا ما نَبْغِی هذهِ بضاعَتُنا رُدَّتْ إِلَیْنا وَ نَمِیرُ أَهْلَنا وَ نَحْفَظُ أَخانا وَ نَزْدادُ کَیْلَ بَعِیرٍ ذلِکَ کَیْلٌ یَسیرٌ (65) قالَ لَنْ أُرْسلَهُ مَعَکُمْ حَتَّی تُؤْتُونِ مَوْثِقاً مِنَ اللَّهِ لَتَأْتُنَّنِی بهِ إِلاَّ أَنْ یُحاطَ بکُمْ فَلَمَّا آتَوْهُ مَوْثِقَهُمْ قالَ اللَّهُ عَلی‌ ما نَقُولُ وَکِیلٌ (66)

    ترجمه‌

    پس چون باز گشتند بسوی پدرشان گفتند ای پدر ما باز داشته شد از ما پیمانه پس بفرست با ما برادرمان را تا پیمانه گیریم و همانا ما مر او را هر آینه نگهدارانیم‌

    گفت امین نمی‌کنم شما را بر او مگر چنانچه امین کردم شما را بر برادرش از پیش پس خدا بهتر است از جهت نگهدار بودن و او است رحم کننده‌ترین رحم- کنندگان‌

    و چون باز نمودند بارشانرا یافتند سرمایه خودشان را که ردّ شده بود بایشان گفتند ای پدر ما چه میخواهیم این سرمایه ما است که ردّ شده بما و طعام آوریم برای خانواده خود و نگهداری کنیم برادرمان را و زیاده آوردیم بار شتری را این باری است اندک‌

    گفت هرگز نخواهم فرستاد او را با شما تا آنکه بدهید مرا پیمان مؤکّدی از خدا که بیاورید البتّه نزد من او را مگر آنکه احاطه شود بشما پس چون دادند باو پیمان مؤکّدشان را گفت خدا بر آنچه میگوئیم نگهبان است.

    تفسیر

    برادران حضرت یوسف علیه السّلام بعد از مراجعت از مصر شرفیاب حضور پدر بزرگوار خود شدند و شرح حال را با شمّه‌ای از محامد صفات و مکارم اخلاق و مراتب احسان ملک مصر نسبت بایشان عرضه داشتند و اخیرا گوشزد نمودند که پادشاه ما را ممنوع از مراجعت بمصر برای خریداری طعام نموده در صورتی که بدون برادر کهتر خود معاودت نمائیم و بنابراین ما ممنوع شدیم از آنکه کیلی برای ما شود مگر ابن یامین با ما باشد پس خواهش داریم او را با ما روانه فرمائی تا بمقصود خودمان که خریداری طعام و کیل آن است نائل شویم و مطمئن باش که ما در حفظ و مراقبت حال او کوتاهی نخواهیم نمود و بعضی یکتل بصیغه مفرد مغایب قرائت نموده‌اند یعنی بفرست با ما برادر کهتر ما را تا کیل کند برای ما و خودش و حضرت یعقوب با آنکه میدانست حضرات از سلوک خودشان نسبت بحضرت یوسف پشیمان شده‌اند و توبه کرده‌اند برای مزید تأکید در حفظ ابن یامین در جواب فرمود که امین نمیکنم شما را بر او مگر چنانچه امین کردم شما را بر برادرش یوسف پیش از این و شما وعده حفظ او را دادید و عمل نکردید ولی خداوند بهترین حفظ کنندگان‌

    جلد 3 صفحه 161

    و رحم کننده‌ترین رحم کنندگان است و بعضی حفظا بجای حافظا قرائت نموده‌اند یعنی خدا بهتر است از راه نگهداری و حفظ کردن البتّه بر ضعف و پیری من رحم میفرماید و دو مصیبت را بر ناتوانی تحمیل نمیکند و او را بمن بر میگرداند و در مجمع روایت نموده که خداوند فرمود بعزت و جلال خودم هر دو را بتو برمیگردانم چون توکّل بمن نمودی و بعضی گفته‌اند شمعون را هم حضرت یوسف علیه السّلام در این سفر برای آنکه برادران ابن یامین را بیاورند بعنوان گرو نگهداشته بود در هر حال چون حضرات بارها را گشودند دیدند سرمایه خودشان را که در عوض گندم پرداخته بودند بدون کم و کاست بآنها مسترد شده و در بار آنها موجود است لذا خرسند شدند از دو جهت یکی آنکه تجارتی کرده و غنیمتی برده و خوشی گذرانده‌اند و سرمایه آنها هم موجود است دیگر آنکه وسیله‌ای پیدا کرده‌اند برای بردن ابن یامین لذا عرضه داشتند ای پدر بزرگوار ما دیگر چه میخواهیم از مسافرت آیا بهتر از این سفری میشود این سرمایه ما است که بما مسترد شده علاوه بر آنکه مشمول اکرام و احسان پادشاه شدیم یا آنکه عرضه داشتند ای پدر ما حاجت بسرمایه دیگری نداریم با همین سرمایه ثانیا مسافرت میکنیم و بنا بر این کلمه ما در ما نبغی نافیه و بنابر احتمال اوّل که اظهر است استفهامیّه است و فائده مسافرت ما آنستکه طعام برای خانواده و کسان خود می‌آوریم و برادر خودمان را در ذهاب و ایاب حفظ میکنیم و این موجب اجر است برای ما و یک بار شتر گندم علاوه برای او میگیریم این مقدار گندم که تهیّه نمودیم برای مؤنه ما کم است یا یک بار گندم کم است پادشاه مضایقه نمیکند از آنکه برای برادر ما بدهد پس از این مقدّمات حضرت یعقوب علیه السّلام خواهی نخواهی راضی شد بتسلیم ابن یامین ببرادران ولی فرمود نمیفرستم با شما او را بعد از آنکه دیدم نتیجه فرستادن یوسف را با شما مگر آنکه عهد مؤکّد بذکر نام خداوند که موجب اطمینان باشد با من بنمائید که بیاورید او را نزد من و نگذارید بر او آسیبی وارد شود مگر آنکه دشمن بر شما احاطه کند که قادر بر دفاع و فرار نشوید یا بلا احاطه نماید که تمامی هلاک شوید و چون حضرات قبول نمودند و متعهد شدند خدا را هم بر این معاهده شاهد گرفت و انتقام از آنها را در صورت تخلّف بخدا واگذار فرمود و از ابن عبّاس نقل شده که موثق آن بود که گفتند بحقّ محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم خاتم النبیّین‌

    جلد 3 صفحه 162

    با برادر خودمان بدستوریکه فرمودید عمل خواهیم نمود ..

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفسیر آیه 64 سوره یوسف

    حافظانِ وحی

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    پریا 23 روز قبل
    1

    خومم نمیدونم

    مهدی 11 ماه قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید