منظور از کم فروشان در سوره مطففین چه کسانی هستند
منظور از کم فروشان در سوره مطففین چه کسانی هستند را از سایت هاب گرام دریافت کنید.
ویل للمطففین؛ وای برکمفروشان/گرانفروشی و کمفروشی اقتصاد را متزلزل میکند
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، ایسنا نوشت: نمونه گزارشهای زیادی از این امر منتشر شده است که غیرمسلمانان در رعایت اصل کمفروشی و گرانفروشی از بعضی مسلمانان وظیفه ناشناس، پیشقدمتر هستند و سعی میکنند اجناسشان را درست با همان وزن و پیمانهای که روی آن نوشتهاند بیکم و کاست به بازارهای جهان بفرستند و اعتماد دیگران را از این راه جلب کنند.
اگر انسان اهل دنیا هم باشد راهش این است که در معامله خیانت نکند. این موضوع نیز قابل توجه است که از نظر حقوقی کمفروشان ضامن و بدهکار در برابر خریداران هستند و به همین جهت توبه آنها جز به ادای حقوقی را که غصب کردهاند، ممکن نیست، حتی اگر صاحبانش را نشناسند باید معادل آن را به عنوان رد مظالم از طرف صاحبان اصلی به مستمندان بدهند.
در قرآن مجید مکرر بر روی مساله مبارزه با کمفروشی و تقلب در وزن و پیمانه تاکید شده است؛ خداوند در یک جا رعایت این نظم را در ردیف نظام آفرینش در پهنه جهان هستی قرار داده و در آیه ۷ و ۸ سوره رحمن میفرماید: «وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ؛ خداوند آسمان را برافراشت و میزان و حساب در همه چیز گذاشت، تا شما در وزن و حساب تعدی و طغیان نکنید.»
قرآن کریم کمفروشی را موجب ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است ، در شش سوره از ۱۱۴ سوره قرآن کم فروشی مورد مذمت قرار گرفته است.
همچنین خداوند در آیه یک تا چهار سوره مطففین با لحنی شدید و تهدید آمیز میگوید: «... وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاس یَسْتَوْفُونَ، وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسرُونَ، أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ لِیَوْمٍ عَظِیمٍ؛
وای بر کمفروشان! آنها که به هنگام خرید، حق خود را بهطور کامل میگیرند، و به هنگام فروش از کیل و وزن کم میگذارند، آیا آنها گمان نمیکنند که در روز عظیمی برانگیخته خواهند شد، روز رستاخیز در دادگاه عدل خدا...»
گران فروشی یکی از آفتهای کسب روزی حلال است؛ که ممکن است بسیاری از اهل بازار خواسته یا ناخواسته به آن مبتلا شوند
گرانفروشی یکی از آفتهای کسب روزی حلال است که بسیاری از اهل بازار ممکن است دانسته یا ندانسته به آن مبتلا شوند. درآمد حاصل از گرانفروشی حرام است و باید به صاحبان حق برگردانده شود و فروشندهای که گرانفروشی کرده، شرعا مالک آن اموال نیست، زیرا درآمد حاصل از گران فروشی، حرام است و از حق الناس به شمار میرود که باید به صاحب اصلی آن برگردانده شود. امام صادق علیه السلام در جلد ۶، کافی در حدیثی میفرمایند: «مغبون ساختن مومن، حرام است و مغبون ساختن کسی که در قیمت کالا (و سالم بودن جنس) به فروشنده اعتماد کرده، حرام است.»
پیامبر اکرم (ص) در حدیثی میفرمایند: "هر مردی که قوت مردم را بخرد و تا چهل روز آن را نگاه دارد به انتظار اینکه مسلمانان در گرانی واقع شوند گناهی کرده که اگر تمام آن قوت را بفروشد و پولش را صدقه بدهد، کفاره آن گناهی که کرده نمیشود. "
در آیات ۸۴ تا ۸۶ سوره هود خداوند به یکی از مفاسد اقتصادی که از روح شرک و بت پرستی سرچشمه میگیرد و در آن زمان در میان اهل" مدین" سخت رائج بود اشاره کرده ومیگوید : " به هنگام خرید و فروش پیمانه و وزن اشیاء را کم نکنید (وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ وَ الْمِیزانَ)." مکیال" و " میزان" به معنی پیمانه و ترازو است و کم کردن آنها به معنی کمفروشی و نپرداختن حقوق مردم است. رواج این دو کار در میان آنها نشانهای بود از نبودن نظم و حساب و میزان و سنجش درکارهایشان، و نمونهای بود از غارتگری و استثمار و ظلم و ستم در جامعه ثروتمند آنها.
پیامبر (ص) پس از این دستور بلافاصله اشاره به دو علت برای آن میکند؛ نخست میگویند:" قبول این اندرز سبب میشود که درهای خیرات به روی شما گشوده شود، پیشرفت امر تجارت، پایین آمدن سطح قیمتها، آرامش جامعه، خلاصه" من خیر خواه شما هستم" و مطمئنم که این اندرز نیز سرچشمه خیر و برکت برای جامعه شما خواهد بود. (إِنِّی أَراکُمْ بخَیْرٍ). این احتمال نیز در تفسیر این جمله وجود دارد که شعیب میگوید: " من شما را دارای نعمت فراوان و خیر کثیری میبینم" بنا بر این دلیلی ندارد که تن به پستی دهید و حقوق مردم را ضایع کنید و به جای شکر نعمت کفران نعمت کنید. دیگر اینکه، من از آن میترسم که اصرار بر شرک و کفران نعمت و کم فروشی، عذاب روز فراگیر، همه شما را فرو گیرد.
بر همین اساس حجتالاسلاموالمسلمین مجتبی کلباسی- رئیس مرکز تخصصی مهدویت- در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه همانطور که در آیات قرآنی به بحث گرانفروشی و کم فروشی اشاره شده است، اظهار کرد: آیه «ویل للمطففین» آیهای است که خداوند در آیات قرآنی به آن اشاره دارد. معنی کلمه " ویل" کلمهای است برای بیان حال کسی که رو به زوال و بدحالی است و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. خداوند متعال وقتی از این کلمه استفاده میکند که پشتوانهای برای آن دارد. یعنی تمام نظام هستی پشت آن است و فردی که رو به زوال و نابودی است و در وضعیت بسیار نامناسبی به سر میبرد.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا و آخرت حال کم فروش و گرانفروش مشخص است. کم فروشی و گرانفروشی انواع و اقسام متفاوتی دارد. فقط در بحث مغازه رفتن نیست. در هر قرارداد و هر کاری یا هر شرکتی امکان کم فروشی و یا گرانفروشی وجود دارد. مثلا فردی چیزی تولید میکند و با مشخصاتی که روی آن نوشته است مغایرت دارد و خلاف آنچه را که گفته تحویل میدهد.
این کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: گاهی فردی تعهد در انجام کاری دارد اما از انجام آن کوتاهی میکند این نیز مصداق کم کاری و کم فروشی است. در کل باید بدانیم که کم فروشی و گرانفروشی برکت و فایده را در کار و زندگی از بین میبرد و این نوعی خیانت به خود و تمام افراد جامعه است. خداوند در آیات قرآنی به اینکه قسط و عدل را بپا داریم بسیار مبادرت ورزیده است و همواره بر این اصل تاکید دارید که مبادلات را با قسط و عدل انجام بدهیم.
گرانفروشی و کمفروشی موجب فساد در زمین میشود و ارزشها را بر هم میزند
کلباسی یادآور شد: یکی از مصداقهای کمفروشی و گرانفروشی این است که اگر میخواهیم مالی را به کسی بفروشیم از آن زیادی تعریف کرده و قیمت آن را دو برابر کنیم و اگر قرار است مالی را کسی بخریم اینقدر از آن مال بد بگوییم که بخواهیم سود بیشتری کسب کنیم و مبلغ کمتری بپردازیم. در سوره هود خداوند به این امر اشاره دارد که گرانفروشی و کم فروشی موجب فساد در زمین میشود و ارزشها را بر هم میزند.
وی گفت: در حدیثی از پیامبر (ص) وارد شده است که امانتداری سبب جلب روزی میشود و خیانتکاری فقر را به همراه دارد. نباید به این موضوع فکر کنیم که با خیانت میتوانیم به منفعت برسیم. خیانت در معامله سبب خسارت به افراد میشود و همین امر سبب میشود که ارزشهای جامعه از یکدیگر متلاشی شود.
مدیر امور مراکز تخصصی حوزههای علمیه در ادامه با بیان اینکه ما اگر به موسسات کشور خودمان و یا سایر کشورها نگاه کنیم متوجه این امر میشویم که اگر مبنای کار بر عدالت باشد و هر آنچه که میگویند عمل کنند اقتصاد آنها نیز شکوفاتر میشود، تصریح کرد: کسی که میخواهد در کارش پیشرفت کند باید اصل را بر راستگویی و صداقت قرار بدهند. اینکه گاهی میگوییم در اقتصاد بیشتر به عقب بر میگردیم به دلیل آن است که در پارهای از موارد رعایت امانتداری و صداقت را نداریم و همواره کم فروشی و گرانفروشی داشتهایم. صداقت اصل امانتداری و ... اموری است که باعث میشود به سود بیشتر و پایدارتر برسیم و رعایت این اصول سبب برکت بیشتر میشود. رعایت نکردن اصل گرانفروشی و کم فروشی در اسلام سبب متزلزل شدن اقتصاد و عقب رفت بیشتر جامعه میشود. مهم ترین عوامل بازدارنده از کم فروشی و گرایش به عدالت در همه حوزهها از جمله حوزه اقتصادی است.
کلباسی گفت:اگر جامعهای بخواهد به سوی کم فروشی نرود و عدالت اقتصادی بلکه عدالت جامع را تجربه کند باید بر این عناصر بینشی و نگرشی تاکید و توجه داشته باشد وتنها با افزایش ماموران نظارتی نمیتوان به این مهم دست یافت؛ چرا که انسان باید وجدانی به نام فطرت الهی بیدار داشته باشد تا بتواند از درون، خود را نظارت و مدیریت و مهار کند؛ زیرا اگر پاسبان نفس نباشد نمیتوان امید داشت که از کم فروشی رهایی یافت؛ چرا که پس از رفتن ماموران بیرونی، شخص دوباره به همان بیعدالتی و کمفروشی گرایش مییابد و آن را مرتکب میشود. از این رو خداوند و پیامبران همواره بر ماموران درونی از بینش توحیدی و معاد و حسابرسی قیامت و نماز و تقوا توجه دادهاند و آن را مهمترین ابزارهای مبارزه با بیعدالتی معرفی کردهاند.
منبع مطلب : iqna.ir
مدیر محترم سایت iqna.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
آیه 1 سوره مطففین
سیمای سوره مطفّفین
این سوره سی و شش آیه دارد و در مکّه نازل شده است، گرچه بر اساس برخی روایات، آیات اولیه آن مدنی است.
نام سوره، برگرفته از آیه اول است و به معنای کم فروشان میباشد.
این سوره با هشدار به کم فروشان آغاز میشود و ریشه آن را باور نداشتن روز قیامت برمیشمرد.
سرگذشت فاجران گنهکار و متجاوز و برخورد آنان با آیات الهی، که بیانگر زنگار گرفتگی دلهای آنهاست، بخش دیگری از آیات این سوره را تشکیل میدهد.
البتّه بیان نعمتهای جاودان و شادی و سرور بهشتیان، نور امید را در دل مؤمنان روشن میسازد و آنان را در برابر نیش و نوشهای مجرمان دلداری میدهد تا در اثر تحقیر و استهزای آنان اندوهگین نشوند.
براساس روایات، قرائت این سوره در نماز، امنیّت از عذاب را در روز قیامت به دنبال دارد و خداوند او را از نوشیدنیهای طهور بهشتی سیراب میسازد. «1»
«1». تفسیر نورالثقلین.
جلد 10 - صفحه 413
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ «1» الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاس یَسْتَوْفُونَ «2» وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسرُونَ «3» أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ «4» لِیَوْمٍ عَظِیمٍ «5» یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبّ الْعالَمِینَ «6»
وای بر کمفروشان. کسانی که هرگاه از مردم پیمانه بگیرند کامل میگیرند. و هرگاه به ایشان پیمانه دهند یا برایشان (کالایی را) وزن کنند، کم میگذارند. آیا آنان گمان ندارند که برانگیخته خواهند شد؟ برای روزی بزرگ. روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان (برای پاسخ به کارهایشان) خواهند ایستاد.
نکته ها
«وَیْلٌ» به معنای هلاک و عذاب است و بر اساس روایات، نام درّهای در دوزخ یا دری از درهای آن میباشد.
«طفیف» و قلیل به یک معناست و «تطفیف» به معنای کاستن و کم گذاشتن است و ریشه آن از «طف» به معنای کنار است. به فروشندهای که از کنار اجناس میزند، «مطفف» گویند.
ابن مسعود نقل میکند که هر کس از نمازش بکاهد مشمول این آیه است. «1»
کم فروشی هر صنفی متناسب با خودش میباشد: معلم، کارگر، نویسنده، فروشنده،
«1». تفسیر نمونه.
جلد 10 - صفحه 414
مهندس، دکتر و دیگر مشاغل، هر کدام در انجام وظیفه خود کوتاهی کنند، کم فروشند.
کمفروش، خود را زرنگ میداند، مردم را دوست ندارد، خدا را رازق نمیداند و ظلم اقتصادی به جامعه میکند.
کم فروشی از گناهان کبیره است، زیرا وعده عذاب برای آن آمده است.
امکانِ کم فروشی یا حساسیّت در کیل بیش از وزن است، لذا در یک آیه فقط از کیل و در آیه پس از آن، ابتدا مجدداً از کیل و سپس وزن، سخن به میان آمده است.
در روایات میخوانیم: هرگاه مردم گرفتار گناه کمفروشی شوند، زمین روئیدنیهای خود را از مردم باز میدارد و مردم به قحطی تهدید میشوند. «1»
انضباط و دقّت اقتصادی، در رأس برنامههای اصلاحی انبیاست. چنانکه حضرت شعیب به قوم خود فرمود: «أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسرِینَ وَ زنُوا بالْقِسْطاس الْمُسْتَقِیمِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسدینَ» «2» پیمانه را (در معامله) کامل و تمام بدهید و از کم کنندگان و خسارت زنندگان نباشید و با ترازوی درست وزن کنید و کالاهای مردم را کم ندهید و روی زمین مفسدانه عمل نکنید.
پیام ها
1- خطر را با کلماتِ هشدار دهنده اعلام کنید. «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ»
2- مال حرام از راه کمفروشی، عامل سقوط انسان است. «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ»
3- تفاوت گذاردن در گرفتن و دادن کم فروشی است. آنچه بر خود نمیپسندی بر دیگران مپسند. اکْتالُوا ... یَسْتَوْفُونَ- کالُوهُمْ ... یُخْسرُونَ
4- کم فروشی نسبت به هر کس، گرچه مسلمان نباشد، نارواست. «عَلَی النَّاس»
5- بالاتر از گناه، انس گرفتن با گناه است، به گونهای که کم فروشی شغل انسان شود. «یُخْسرُونَ» (فعل مضارع، نشانه استمرار است.)
6- برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی، باید یاد معاد را در دلها زنده کنیم. «أَ لا
«1». تفسیر المیزان.
«2». شعراء، 181- 183.
جلد 10 - صفحه 415
یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ»
7- اعتقاد به معاد حتّی در حدّ گمان بازدارنده است. «أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ»
8- حوادث روز قیامت، بزرگ و هولناک است. «لِیَوْمٍ عَظِیمٍ»
9- برای کمفروشی و حق الناس باید پاسخگو باشیم. «یَقُومُ النَّاسُ لِرَبّ الْعالَمِینَ»
10- کیفر و مجازاتِ مجرمان، از شئون ربوبیّت خداست. «یَقُومُ النَّاسُ لِرَبّ الْعالَمِینَ»
منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com
مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
سلام