توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    نور خورشید با عبور از جای خالی به جای خالی رنگ تجزیه می شود

    1 بازدید

    نور خورشید با عبور از جای خالی به جای خالی رنگ تجزیه می شود را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    آموزش درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    صفحه 17 درس سوم علوم پنجم 
    هدف تصویر عنوانی ایجاد انگیزه و آمادگی در دان شآموزان برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ نور و رنگ است.
    از دانش آموزان بپرسید تاکنون رنگین کمان دیده اند؟
    چه خاطره ای از رنگین کمان دارند؟
    نورهای رنگی پشت سر هم را در کجاها دیده اند؟
    چه پرسش هایی دربارهٔ رنگین کمان دارند؟
    صفحه 18درس سوم علوم پنجم 
    در این صفحه پرسش هایی که دربارهٔ رنگین کمان است در کلاس مطرح کنید و پاسخ ها را روی تخته بنویسید.

    از دانش آموزان بخواهید برای پی بردن به درستی پاسخ ها فعالیت این صفحه را به طور گروهی انجام دهند.

    در انجام فعالیت این صفحه دانش آموزان پی می برند برای تشکیل نورهای رنگی وجود آفتاب و قطره های آب که در هوا باشند لازم است.

    توجه کنید اگر قطره های آب که از آبفشان خارج می شود به صورت معلق در هوا باقی نمانند و پشت به آفتاب نباشند، رنگین کمان تشکیل نمی شود.

    برای ایجاد رنگین کمان باید وزش باد نباشد تا ذره های آب در هوا معلق بمانند.

    گروه ها را هنگام انجام دادن فعالیت«مشاهده کنید»و کار دو یا سه گروه را به دقت ارزیابی کنید.

    ببینید آیا فعالیت را مطابق مراحل کتاب انجام می دهند و توانایی تشکیل مدلی از رنگین کمان طبیعی را دارند؟

    صفحه 19درس سوم علوم پنجم 

    در این صفحه دانش آموزان به طور گروهی با انجام دادن دو فعالیت می توانند نورهای رنگی تشکیل دهند و پی ببرند نور خورشید از رنگ های مختلف تشکیل شده است و در شرایطی می توان نور را به رنگ های مختلف (قرمز نارنجی زرد سبز آبی نیلی بنفش) تجزیه کرد.

    دانش آموزان در فعالیت پایین این صفحه که تجزیهٔ نور در روز آفتابی به وسیلهٔ خودکار است، از خودکار چند وجهی و شفاف استفاده کنند.

    صفحه 20درس سوم علوم پنجم ا

    در بالای این صفحه دانش آموزان در گروه خود،تجزیه نور خورشید را با منشور تجربه می کنند.

    برای آنکه دانش آموزان پی ببرند فقط نور خورشید نیست که به رنگ های مختلف تجزیه می شود، باید یکباریکه نور را هم به وسیلهٔ منشور تجزیه کنند.

    این آزمایش باید در اتاق نسبتاً تاریک انجام گیرد و نور باریک باشد.

    از چراغ قوه های لیزری که نور سفید تولید می کنند می توان استفاده کرد.

    در کاوشگری پایین صفحهٔ 20 دانش آموزان با ذره بین که یک نوع عدسی است آشنا می شوند.
    نور بعد از عبور از ذره بین تصویر تشکیل می دهد.

    در فعالیت پایین این صفحه لیوان آب مانند ذر هبین عمل می کند.

    وقتی لیوان آب خالی را مجاور نوشته ها قرار می دهند نوشته ها درشتتر دیده می شوند.

    اگر لیوان محتوی آب باشد نوشته ها درشتتر از لیوان خالی مشاهده می شوند و با ذره بین نوشته ها درشتتر از لیوان محتوی آب و لیوان خالی مشاهده می گردد.

    به جای لیوان می توانید از ظرف های شیش های دردار استفاده کنید. بعد از ریختن آب داخل آن، در آن را محکم ببندید.

    صفحه 21 درس سوم علوم پنجم 

    در فعالیت این صفحه هدف تعیین کانون ذره بین است. نور بعد از عبور از عدسی در نقطه ای روشن به نام کانون جمع می شود.

    با حرکت دادن ذره بین می توان این نقطهٔ نورانی را پیدا کرد.

    فاصلهٔ کانون تا ذره بین را فاصلهٔ کانونی می نامند که برای ذره بین های مختلف یکسان نیست.

    توجه کنید کانون ذره بین بسیار گرم است و اگر روی کاغذ تشکیل شود باعث سوختن کاغذ می شود.

    صفحه 22 درس سوم علوم پنجم

    دانش آموزان در فعالیت این صفحه تصویرهای مختلف شعله های شمع را مشاهده می کنند.

    اگر شمع دورتر از کانون عدسی قرار بگیرد تصویر شعله به صورت وارونه، روی صفحه تشکیل می شود.

    با حرکت دادن ذره بین که بین شمع و صفحه قرار دارد طول تصویر شکل کوچکتر یا بزر گتر از طول شعلهٔ شمع می شود و همچنین در صورتی که شمع در فاصله ای بزرگ تر از فاصلهٔ کانونی قرار داشته باشد،تصویر شعلهٔ شمع وارونه خواهد بود.

    صفحه 23 درس سوم علوم پنجم
    در کاوشگری این صفحه دانش آموزان تصویر یک پیکان را روی یک صفحهٔ سفید می کشند.

    با لیوان خالی آن را مشاهده می کنند و به آرامی داخل لیوان آب می ریزند، پیکان را مشاهده می کنند.

    اگر فاصلهٔ لیوانآب تا شکلی که کشیده اند را تغییر دهند، تصویرهای مختلفی از آن را مشاهده می کنند:

    تصویر مستقیم، تصویر وارونهٔ بزر گتر و تصویر وارونهٔ کوچکتر مشاهده می شود.

    هر چه لیوان را از شکل کشیده شده، دورتر ببرند تصویر وارونه کوچک تر خواهد شد.

    صفحه 24 درس سوم علوم پنجم

    در این فعالیت دانش آموزان را در یک بحث عمومی دربارهٔ کاربردهای عدسی شرکت دهید.

    و همچنین دربارهٔ کاربرد عدسی در ساعت سازی ها و طلافروشی ها اطّلاعات جمع آوری کرده و به کلاس ارائه دهند.

    دانش آموزان با وسایلی آشنا می شوند که در آنها عدسی محدب که همان عدسی به کار رفته در ذره بین است به کار رفته است.

    در جمع آوری اطلاعات پایین صفحه دانش آموزان می توانند به طور گروهی عمل کرده و نتیجهٔ کار را در اختیار کلاس قرار دهند.

    در ارزیابی این فعالیت استفاده از منابع مناسب و مرتبط از آنها در ثبت اطلاعات را می توانید مورد نظر قرار دهید.

    دانستنی ها ی لازم درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    در یک روز بارانی بعد از نمایان شدن خورشید، رنگین کمان زیبایی در آسمان تشکیل شد.
    دانش آموزان که از دیدن رنگین کمان خوشحال شده بودند،
    آن را به یکدیگر نشان می دادند و درباره ی آن صحبت می کردند.
    بعضی از آنها می گفتند که نورهای رنگی مانند رنگین کمان
    را در اطراف فوّاره ی آب در بوستان هم دیده اند.
    بعضی از آنها هم درباره ی رنگین کمان سؤال هایی می کردند؛
    مثلاً:
    رنگین کمان چگونه تشکیل می شود؟
    چرا رنگین کمان همیشه در آسمان نیست؟
    چگونه می توان رنگین کمان درست کرد؟
    اگر پس از باران بلافاصله خورشید نمایان شود، نور آن به ذرّه های آب که هنوز در هوا وجود دارند،
    می تابد. ذرّه های ریز آب، نور خورشید را به رنگ های سازنده ی آن تجزیه می کنند؛
    یعنی رنگ های گوناگون نور خورشید را از هم جدا می کنند.
    در نتیجه، رنگین کمان به وجود می آید.

    آیا می توانیم به روش های دیگر رنگین کمان درست کنیم؟

    1- اگر دو سوم  حجم یک ظرف بزرگ را از آب پر کنید.
    2 یک آینه ی تخت را در حالت کج، درون آن نگه دارید.
    3 ظرف و آینه را در کنار دیوار و رو به روی نور خورشید قرار دهید.
    4 ظرف و آینه را آن قدر جا به جا کنید تا رنگ های نور روی دیوار دیده شود.

    ذرّه بین

    همه ی اجسام را نمی توان به راحتی با چشم دید. برای مثال، خواندن نوشته های ریز روزنامه ها و کتاب ها برای بعضی از افراد سخت است. برخی افراد سالمند حتّی نمی توانند نوشته های معمولی روزنامه ها را بخوانند.
    به نظر شما، چگونه می توانیم اجسام، نوشته ها و تصویرهای ریز را که به راحتی دیده نمی شوند، ببینیم؟
    ذرّه بین را معمولاً از شیشه یا پلاستیک شفّاف و به شکل عدس می سازند و به همین دلیل به آن عدسی نیز می گویند. وقتی آب را درون لیوان می ریزیم، آب و لیوان با هم مانند ذرّه بین عمل می کنند. ذرّه بین نور را جمع می کند.
    وقتی نور خورشید به ذرّه بین می تابد، چه اتّفاقی برای آن می افتد؟

    هنگامی که نور خورشید به ذرّه بین می تابد، ذرّه بین نور خورشید را در یک نقطه جمع می کند.
    به همین دلیل، در این نقطه گرمای زیادی به وجود می آید .
    اگر این نقطه ی نورانی را برای مدّتی روی کاغذ ثابت نگه دارید، کاغذ می سوزد.
    این نقطه را کانون عدسی می نامند. فاصله ی کانون تا عدسی در ذرّه بین ها تفاوت دارد.
    به کمک برخی عدسی ها می توانیم تصویر اجسام را روی یک صفحه نشان دهیم.

    کاربرد عدسی ها

    عدسی ها در زندگی روزانه ی ما کاربردهای زیادی دارند.
    در شکل، وسایل گوناگونی را می بینید که در آنها از عدسی استفاده شده است.
    نمونه سوال درس سوم علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آزمایش تجزیه نور سفید

    هدف آزمایش

    لوازم مورد نیاز

    تئوری آزمایش

    وقتی نور سفید از منشور می‌گذرد، چه روی می‌دهد؟

    چشم ما رنگهای مختلف را چطور حس می‌کند؟

    روش آزمایش

    نتایج آزمایش

    به سوالات زیر پاسخ دهید.

    همچنین ببینید

    منبع مطلب : daneshnameh.roshd.ir

    مدیر محترم سایت daneshnameh.roshd.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    علوم پنجم بخش نور و رنگ

    نور یکی از انرژی های مهم است. جایی که نور نباشد تاریک است و ما بدون نور نمی توانیم چیزی را ببینیم. برای اینکه جسمی دیده شود باید به آن نور بتابد، نوری که به جسم می تابد، از سطح آن بازتابش پیدا می کند. اگر نور بازتابش شده به چشم ما برسد، آن جسم را می بینیم. خورشید یک چشمه نور طبیعی است و بعضی از چشمه های نور مصنوعی هستند و انسان آنها را به وجود آورده مانند چراغ های روغنی و نفتی قدیمی.


    رنگ های نور:
    نوری که ازخورشید به زمین می رسد، از رنگ های گوناگونی تشکیل شده است. در آزمایشگاه نور را به کمک وسیله ای به نام منشور می توان تجزیه کرد. یعنی رنگ های مختلف را می توان از هم جدا کرد. منشور یک قطعه شیشه ای است.

    حتماً دیده اید که پس از باران هوا آفتابی می شود و نور خورشید به ذره های ریز آب که هنوز در هوا وجود دارند می تابد. ذره های ریز آب هم مثل منشور، نور خورشید را تجزیه می کنند و رنگین کمال را به وجود می آورند. در واقع ذره های ریز آب باران در هوا، در روزهای آفتابی موجب تجزیه نور و ایجاد رنگین کمال می شود.

    ذره بین چیست؟
    معمولاً ذره بین ها را از شیشه و به شکل عدس می سازند. از این رو به آنها عدسی نیز می گویند. در صورت تابش نور خورشید به ذره بین، عدسی نور خورشید را در یک نقطه جمع می کند و به همین دلیل گرمای زیادی به وجود می آید. به این نقطه کانون عدسی می گویند. ممکن است در صورتی که کاغذی را روی کانون عدسی قرار دهیم، گرمای خورشید کاغذ را بسوزاند. به کمک عدسی هایی می توانیم تصویر اجسام را روی پرده نمایش دهیم.


    کاربرد عدسی ها
    عدسی ها در وسایل مختلفی مثل عینک های طبی، میکروسکوپ، تلسکوپ و دوربین های عکاسی استفاده می شوند. سطح عدسی ممکن است مثل آینه برآمده یا فرو رفته باشد. ولی مثل آینه های صاف نیست.

    پرسش های بخش 4
    1- کدام گروه چشمه ها ی مصنوعی نور می باشند؟

    1- شمع، چراغ نفتی، ستارگان
    2- شمع، لامپ نورانی، چراغ نفتی
    3- شمع، خورشید، ماه
    4- ستارگان، ماه، چراغ نفتی

    2- کدامیک شبیه عدسی کار می کنند؟

    1- آینه های محدب
    2- آینه تخت
    3- لامپ روشنایی
    4- کوره آفتابی

    3- تجزیه نور یعنی؟

    1- مولکول های آن را از هم جدا کنیم.
    2- استفاده از منشور.
    3- رنگ های مختلف آن را از هم جدا کنیم.
    4- نور خورشید را با عدسی در یک نقطه جمع کنیم.

    4- چگونه می توانیم رنگ های مختلف نور را ببینیم؟

    1- به وسیله عدسی
    2- به وسیله تلسکوپ
    3- به وسیله دوربین
    4- به وسیله پاشیدن آب آب پاش به هوا

    5- کدامیک از اجسام زیر شبیه عدسی عمل می کند؟

    1- تنگ شیشه ای آب
    2- آینه
    3- سطح آب
    4- بشقاب چینی

    سؤالات تشریحی
    1- دیدن اجسام چگونه امکان پذیر می شود؟

    به وسیله نور

    2- در چه صورت بازتابش نور تصویر ایجاد می کند؟

    در صورتی که نور بازتابش شده به چشم ما برسد، تصویر درست می شود.

    3- آیا زمین و ماه نیز چشمه های نور هستند؟

    خیر

    4- آیا مقدار نور چشمه های طبیعی را می توانیم به دلخواه کم یا زیاد کنیم؟

    خیر، نمی توانیم ولی با استفاده از وسایلی مانند عینک آفتابی، پرده و سایبان می توانیم خود را از بازتابش شدید نور در امان نگه داریم.

    5- ذره بین چیست؟ کانون عدسی کجاست؟

    ذره بین شیشه ای است که به شکل عدسی ساخته می شود و موجب دیدن چیزهای دور و نزدیک می شود .
    نقطه ای که عدسی می تواند تمام نورهای تابیده شده را در آنجا جمع کند.

    6- نور پس از گذشتن از شیشه و آب چه تغییری می کند؟

    می شکند و تجزیه می شود.

    7- در چه وسایلی از عدسی استفاده می شود؟

    دوربین، میکروسکوپ، تلسکوپ، دوربین عکاسی و عینک طبی.

    8- نور سفید به چه رنگ هایی تجزیه می شود؟

    قرمز، نارنجی، سبز، زرد، آبی، نیلی، بنفش

    9- بین کوره آفتابی و ذره بین چه شباهت هایی وجود دارد؟

    هر دو نور خورشید را به صورت انرژی گرمایی ذخیره می کنند.

    زمین شناسان با استفاده از آثاری که از گذشته به دست آورده اند، به اطلاعات زیادی پی برده اند. انسان ها با مطالعه سنگ های رسوبی، آب و هوا، محل دریاها، خشکی ها و نوع گیاهان و جانوران که از بین رفته اند، اطلاعاتی به دست آورده اند.

    فسیل:
    به آثاری از جانداران بسیار قدیمی که در سنگ ها باقی مانده اند، فسیل (سنگواره) می گویند. فسیل ها یا مانند استخوان و دندان قسمت هایی از بدن جانداران بسیار قدیمی اند یا مانند پا اثری از بدن جانداران هستند. برای تشکیل بعضی فسیل ها میلیون ها سال لازم است.


    استفاده از فسیل:
    دانشمندان با مطالعه فسیل ها درباره گذشته زمین و تغییرات آن اطلاعات زیادی به دست می آورند. کسی که فسیل ها را مطالعه می کند باید درباره جانوران و گیاهان امروزی محل زندگی و نوع رفتار آنها اطلاعات کاملی داشته باشد. مثلاً اگر در بالای کوهی فسیل ماهی یافت شود معلوم می شود در آن نقطه قبلاً دریا بوده است.


    تاریخچه جانداران:
    وقتی زندگی در دریا شروع شد، ابتدا موجوداتی که بدن آنها فقط یک سلول داشت در دریاها فراوان شدند و بعد نوبت به جانوران بی مهره رسید و پس از میلیون ها سال اولین مهره داران یعنی ماهی ها به وجود آمدند. با پیدا شدن گیاهان، زندگی بر روی خشکی ها آغاز شد کم کم جانوران هم در روی خشکی ها ظاهر شدند. بعد آب و هوا، تغییر کرد، به طوری که محیط مناسبی برای رشید خزندگان به وجود آمد. تعداد خزندگان فراوان شد و طول بعضی از آنها به 30 متر می رسید. به این خزندگان دایناسور می گویند. دایناسور ها حدود 65 میلیون سال پیش مرده اند و پس از نابودی آنها عصر فراوانی گیاهان و جانوران فرا رسید.


    تغییر خشکی ها و دریاها:
    زمین شناسان معتقدند ابتدا در روی کوه زمین، فقط یک خشکی و یک اقیانوس بزرگ وجود داشت. در حدود 200 میلیون سال پیش این خشکی ابتدا از وسط شکاف برداشت و به تدریج به دو نیم تقسیم شد و بین دو خشکی دریایی به وجود آمد. چندین میلیون سال بعد، دو خشکی شمالی و جنوب هر یک کوچک تر و بیشتر شده و خشکی های امروزی را به وجود آوردند.

    پرسش های بخش 5
    جملات صحیح و غلط را مشخص کنید

    1- در سنگ های آذرین ممکن است آثاری از فسیل ها پیدا شود. درست   *  نادرست

    2- دوزیستان بعد از خزندگان در روی زمین به وجود آمدند. درست   *  نادرست

    3- همه فسیل های یک منطقه را نباید جمع آوری کرد. درست   نادرست *

    4- بریدگی های غرب آفریقا و شرق آمریکای جنوبی نشانگر آن است که زمانی آن دو محل به هم چسبیده بوده اند.

    درست   *  نادرست


    سؤالات تشریحی
    1-چگونگی پیدایش سنگ های رسوبی را توضیح دهید؟

    وقتی آب رودخانه ها به دریا ها و دریاچه ها می ریزند مقداری گل و لای و شن و ماسه با خود به دریاها می برند. موادی که وارد دریا می شوند بر اثر سنگینی به ته دریا می روند و بر اثر فشار و سنگینی لایه های جدید لایه های قدیمی محکم می شوند و تبدیل به سنگ می شوند.

    2- معمولاً در سنگ های رسوبی لایه های قدیمی تر در کجا قرار می گیرند؟

    در زیر قرار می گیرند.

    3- فسیل یا سنگواره چیست و چگونه تشکیل می شود؟

    هنگامی که جانداران در بین لایه های شن و ماسه مدفون می شود در طی سالیان دراز قسمت های نرم بدن می پوسد و اثر قسمت های سخت بر روی سنگ ها باقی می ماند؛ به این آثار باقیمانده از جانداران فسیل یا سنگواره گفته می شود.

    4- از موجودات ساکن در آب بیشتر فسیل می ماند یا از موجودات ساکن در خشکی؟

    از موجودات ساکن در آب

    5- از سنگواره ها چه استفاده ای می شود؟

    برای شناسایی تاریخچه هر ناحیه، سنگواره آن ناحیه را مورد بررسی قرار می دهند.

    6- از سنگواره ای که اثر صدف جانوران را نشان می دهد چه می فهمیم؟

    می فهمیم که در آن ناحیه در زمان های دور دریا بوده است.


    7- زندگی موجودات زنده ابتدا از کجا آغاز شد؟

    ابتدا از دریاها آغاز شد.

    8- از چه زمانی جانوران بر خشکی ها ظاهر شدند؟

    از زمانی که گیاهان توانستند در خشکی زندگی کنند. جانوران نیز در خشکی فراوان شدند.

    9- بعد از نابودی خزندگان چه جانورانی زیاد شدند؟

    پرندگان و پستانداران


    بخش ششم - خاک زندگی بخش

    آموختید که خاک برای کشاورزی لازم است. زیرا مواد معدنی لازم را به گیاه می دهد. گیاهان مواد معدنی را از خاک می گیرند و همراه آبی که از ریشه بالا می رود به اندام های خود می رسانند.


    تشکیل خاک:
    در طول سالیان دراز و در اثر خرد شدن سنگ ها، ‌خاک تشکیل می شود. این کار به چند صورت انجام می گیرد.
    1- سنگ ها در زیر نور آفتاب در روز، گرم و در شب، سرد شده و در اثر تکرار این کار ترک خورده و خرد می شوند و خاک را به وجود می آورند.
    2- آبی که در زمستان در لابه لای ترک سنگ ها یخ می بندد، باعث می شود آنها زودتر خرد شوند.
    3- ریشه گیاهان باعث به وجود آمدن خاک و خرد شدن سنگ ها می شود.


    مواد تشکیل دهنده خاک:
    جنس خاکی که به وجود می آید بستگی به مواد اولیه سنگی دارد که آن را به وجود آورده است. خاک ممکن است نرم یا زبر باشد. دانه های خاک نرم ریزتر از خاک زبر است. برای تشخیص مواد داخل خاک آزمایش ص 48 کتاب را انجام دهید.


    نفوذ‌ آب در خاک:
    کشاورزی بدون آب ممکن نیست ولی تنها می دانید که آب در همه نوع خاک به یک اندازه و با یک سرعت نفوذ نمی کند.


    خاک و رشد گیاهان:
    ‌در حدود سه هزار سال پیش دانشمندی به نام یورستن می خواست بداند که گیاهان برای رشد چه چیزی را از خاک می گیرند. او مقداری برگ خشکیده را از یک مزرعه جمع کرد. آنها را سوزانده و خاکستر باقی مانده را با مقداری آب خالص مخلوط کرد و در ظرف سوراخداری ریخت. یورستن آبی را که از ظرف خارج می شد جمع کرد، آن را چشید و متوجه شد که مزه آن تغییر کرده است او نتیجه گیری کرد که گیاهان موادی را از خاک می گیرند.


    گیاخاک چیست؟
    خاک مزرعه به این دلیل از خاک کنار جاده و بیابان بهتر است که مقداری از باقی مانده بدن گیاهان و جانوران مرده و پوسیده به آن اضافه شده است. به این مواد که رنگ تیره دارند گیاخاک می گویند و این خاک برای کشاورزی لازم است.


    فرسایش خاک:
    وقتی چند بار در یک خاک کشاورزی صورت گیرد، ‌خاک، مواد مفید خود را از دست می دهد. برای همین مدتی در این زمین کشاورزی صورت نمی گیرد تا زمین دوباره بتواند مواد غذایی کسب کند و برای این کار به زمین کود می دهند. کودها ممکن است گیاهی،‌ حیوانی یا شیمیایی باشند. با اینکه گیاهان از منابع مهم زندگی بشر هستند. ولی متأسفانه زندگی شهر نشینی بخشی از زمین های کشاورزی را از بین برده است.

    پرسش های بخش 6
    در جای خالی کلمه مناسب بنویسید:

    1- خاک از خرد شدن سنگ ها ایجاد می شود.
    2- در کشاورزی خاک قسمت رو دارای اهمیت فراوانی است.
    3- مدفوع جانوران یا مواد پوسیده گیاهی را کود می نامند.
    4- دانشمندی که ثابت کرد گیاهان برای رشد کردن مواد موردنیاز خود را از خاک می گیرند، یورستن نام داشت.
    5- مهم ترین عامل فرسایش خاک، آب است.
    6- اجزای همه خاک ها مشابه نیستند.

    سؤالات تشریحی
    1- خاک چگونه تشکیل می شود؟

    وقتی سنگ ها در اثر گرما و سرما تغییر حجم دهند شکاف برداشته و خرد می شوند. خرد شدن سنگ ها به تدریج ادامه پیدا می کند و به خاک تبدیل می شود. سنگ ها بر اثر ساییده شدن در رودخانه نیز تبدیل به خاک می شوند.

    2- آیا نوع سنگ در تعداد خاکی که تشکیل می شود تأثیر دارد؟

    بله، سنگ های نرم، خاک بیشتری تولید می کنند.

    3- آب در چه نوع خاکی سریع تر نفوذ می کند؟

    در خاک های شنی و ماسه ای سریع تر نفوذ می کند.

    4- گیاخاک چیست؟

    بقایای گیاهان و جانوران که بر روی خاک قرار می گیرند به تدریج پوسیده شده و مواد مفیدی به خاک اضافه می کنند. این مواد برای کشاورزی لازم است.

    5- چرا خاک مزرعه بهتر از خاک جاده و بیابان است؟

    زیرا محتوای بقایای پوسیده شده گیاهان و جانوران است.

    6- خاک کدام قسمت برای کشاورزی مناسب تر است؟

    خاک قسمت رویی

    7- برای تقویت خاک چه می کنند؟

    به خاک کود اضافه می کنند.

    8- چرا افزایش جمعیت موجب کم شدن زمین های کشاورزی می شود؟

    زیرا زمین های کشاورزی برای سکونت شهرنشینان به آپارتمان و مناطق مسکونی و شهرک تبدیل می شود و زمین های کشاورزی کم می شود.

    9- چرا خاک ضعیف می شود؟

    برای اینکه مواد مفید خاک توسط گیاه جذب می شود و خاک مواد غذایی خود را از دست می دهد.

    منبع مطلب : rajabi44.blogfa.com

    مدیر محترم سایت rajabi44.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    نیسان 7 ماه قبل
    0

    یدندژدخخخژیژپژ قطمم،😘😘😘مظپغتژ سک سی عرب و مسلمان و شیعه و اهل علم به اینکه این موسیقی توسط و و دانلود آهنگ دانلود تیتراژ فیلم های ایرانی و از آن به طور کامل از زبان خودش نماز به و چه بسا این گروه به مرحله اجرا درآمد را به دست و پا و دست به گریبان بود که از سال های بعد و در شهرستان پیرانشهر استان را تشکیل می شود که در آن

    علی 8 ماه قبل
    0

    هیچ بدرد نمی خوره جم کنید

    ناشناس 10 ماه قبل
    0

    نور خورشید با عبور از به رنگ تجزیه مشود

    اهان نمونه سوال های این 10 ماه قبل
    0

    نهادند عادت در این چون دارم

    ناشناس 10 ماه قبل
    -2

    نور خورشید بعداز عبوراز چه جاخالی وجا خالی نور تجزیه میشود

    فرهان 10 ماه قبل
    0

    جواب سوال را می خواهم

    0
    پرهام 10 ماه قبل

    از منشور به هفت رنگ تجزیه می شود

    زهرا رحیمی هستم 11 ماه قبل
    0

    نور خورشید باعبور از.... به ... رنگ تجزیه میشود

    0
    محمدرضا 9 ماه قبل

    ممنون منم دنبالش بودم

    amirali 11 ماه قبل
    0

    خیل بده

    برای ارسال نظر کلیک کنید