توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    نوشته های روی سنگ و کاشی را چه میگویند

    1 بازدید

    نوشته های روی سنگ و کاشی را چه میگویند را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    کاشی‌کاری

    کاشی‌کاری

    با گسترش دین اسلام در شرق، شیوهٔ معماری در این مناطق خصوصاً در بخش تزیینات تغییر نمود. اسلامیون، آن دسته از آثار هنری که از آداب و رسوم اسلامی خارج بودند و حاوی نماد انسانی و حیوانی بودند را تخریب کردند. در نظر آنان هنر می‌بایست در خدمت علم و دانش باشد نه پرستش. در عهد اسلامی هنرهای تزئینی و صورت‌گری فقط از جهت صحنه‌های یادگاری و حماسی باقی ماندند. نقاشی مشجر خطوط هندسی و نوشته‌های کوفی مزین و آمیخته با گل و برگ و غیره روی بناها یقیناً از سده سوم هجری به بعد رواج یافته‌اند. این گونه تزئینات را می‌توان در خشت‌های بنای آرامگاه اسماعیل سامانی در بخارا در حدود سال‌های ۳۰۰ هجری قمری ۹۶۰ میلادی ، مقبره پسر علمدار ۴۱۸ قمری ۱۰۲۷ میلادی ، نقاشی گل و برگ لوحه سنگی مرمر سلطان محمود غزنوی حدود ۴۰۰ قمری ۱۰۰۹ میلادی، آثار نقاشی روی سنگ گچ دیوارهای ابنیه عصر سامانیان و اوایل دوره غزنویان مشاهده کرد. بعد از آن در آسیای میانه شاهد پیشرفت نقاشی در عصر سلجوقی هستیم که نمونه‌های زیبا و دلکش آن را می‌توانیم در محراب مسجد جامع اولیا در حدود ۴۶۰ قمری۱۰۶۷ میلادی، بناهای مسعود سوم و منارهای غزنه حدود ۵۰۰ قمری ۱۱۰۶ میلادی، بقایای بناهای چشت شریف، مسجد جامع هرات ۵۶۷ قمری ۱۲۰۰ میلادی ، نقاشی‌های بنای مرقد امام خورد یحیی بن زید در سرپل حدود ۴۳۰ قمری ۱۱۳۵ میلادی و مدرسه چونه بادغیس ۵۷۰ قمری ۱۱۷۵ میلادی مشاهده کنیم.

    شیوه تزئینی بناهای اسلامی در دوره تیموری‌ها در هرات نفوذ بیشتر کسب کرد و به اوج تکامل خود رسید. نمونه‌های قابل توجه تزئینی و ساختمانی اسلامی در افغانستان عصر تیموری‌ها شامل موارد زیرند: کاشی‌های مسجد جامع هرات، مقبره گوهرشاد، کاشی‌های مناره‌های مصلی، کاشی‌های منار تیموری در قلعه اختیارالدین، کاشی‌کاری مقبره شاه ولایت ماب (که به عقیده بعضی از پژوهشگران، هفتصد نوع کاشی در آن به کار رفته) و کاشی‌کاری مقبره خواجه عبدالله انصاری. تعدادی از آثار تاریخی دیگر از قبیل مناره‌های مساجد، زیارتگاه‌ها و مقابر در نقاط مختلف افغانستان چون بلخ، لشکرگاه، هرات، قندز، غور، غزنه، و کابل و سایر گوشه و کنار افغانستان که تاکنون موجود است هر کدام شاهد انواع شیوه‌های تزئینی رایج در افغانستان بوده‌است.

    کاشی و کاربرد آن[ویرایش]

    کاشی از لحاظ تاریخی پنجمین شیوه اساسی و بنیادی در تزئینات ساختمان‌های آبده یی و ساختمان‌های عادی می‌باشد. استفاده از این شیوه در معماری اسلامی بسیار رایج است و طرح‌های جالب، جلوی رشد و کشف تزئینات خشتی و گچی را گرفت و همه علاقه‌مند به تزئینات با کاشی شدند. استفاده از کاشی به نحوی که روی دیوار را کاملاً بپوشاند اولین بار در قرن ۱۳ و در قونیه به کار رفته‌است.کاشی کاری به صورت هنر تزئینی در کشورهای اسلامی به اوج شکوفایی خود رسید و یکی از ویژگی‌های برجسته معماری اسلامی به‌شمار می‌رود کاشی‌های که برای تزئین عمارات به کار می‌رود عموماً سه نوع بوده که ذیلاً توضیح می‌گردد.

    الف: کاشی معرق: با تلفیق تکه‌های کوچک گوناگون ساخته می‌شود که به اساس طرح اصل یکایک تراشیده می‌شود و در جای معین آن نصب می‌گردد.

    ب: کاشی معقلی: دارای طرح‌های هندسی است و از تلفیق اشکال هندسی ساخته می‌شود.

    ج: کاشی مشبک

    د: کاشی گره

    ه: کاشی خشتی (هفت رنگ): از تلفیق خشت‌های ظریف لعاب دار که هریک از آن‌ها بخشی از طرح کلی را در بر دارد ساخته می‌شود و از قرن پنج قمری با گسترش و پیشرفت سایر شاخه‌های هنر اسلامی کاشی کاری نیز ترقی بیشتر کسب نمود.

    کاشی معرق[ویرایش]

    ساختن یا نصب کاشی‌ها را به طریق فوق معرق می‌گویند. معرق‌کاری کاشی در دوره سلجوقیان یعنی در قرن ۴ هجری به سمت کمال رفت و بسیار متداول گردید. درقرن هشتم هجری هنرمندان معرق‌کار به مراتب از هنرمندان عهد سلجوقی جلو افتادند. در این قرن موفق شدند اجزای راکه اشکال معرق از آن‌ها تشکیل می‌یابد کوچکتر کنند و لطیف‌ترین وزیباترین اشکال بنایی وهندسی را در مجموعه‌ای از رنگ‌های زیبا براق که جز در هنر شرق خصوصأ ایرانی دیده می‌شود نمایش دهند. مخصوصأ ارزانی بیشتر موجب رواج بیشتر آن گردید. هنر معرق‌کاری در قرن‌های ۹و ۱۰ هجری به روش‌های شرقی خود رسید در این دوره مراکز مهم معرق‌سازی در شهرهای اصفهان، یزد، هرات و سمرقند ایجاد گردید. اما در اصل باید گفت که مرکز اصلی این کار در دوران صفوی اردبیل بوده‌است. یکی از با قدمت‌ترین این آثار را می‌توان به مسجد کبود تبریز و بعد آن به شیخ صفی اشاره کرد. که بعدها با تغییر پایتخت از اردبیل به اصفهان این هنر نیز همانند هنرهای دستی دیگر به دستور شاه به اصفهان منتقل شدند، و شرو به ساخت بناهای تاریخی چون میدان امام کردند. کاشی معرق این حسن را دارد که بر سطوح غیر مسطح همچون بدنه گنبدها و گلدسته‌های کوچک و حتی مقرنس‌های ظریف قرار می‌گیر و چنانچه نیاز به مرمت پیدا کند کمتر دچار عدم هماهنگی با بقایای کاشی‌های سالم مانده می‌شود.

    کاشی هفت رنگ[ویرایش]

    سبکی از کاشیکاری است که در آن از کاشی‌هایی با شکل و ابعاد منتظم بنا بر سلیقه استادکار و ویژگی‌های محل اجرای اثر و اصولاً به شکل‌های مربع، مستطیل، شش ضلعی یا اشکال دیگر و در اندازه‌های متداول ۱۵×۱۵ و ۲۰×۲۰ سانتیمتر و برای مناره و گنبد در ابعاد ۱۵×۷٫۵ یا ۲۰×۱۰ سانتیمتر به صورت خشت با رنگ زمینه غالباً سفید تهیه شده، در کنار هم چیده و طرح یا خط مورد نظر بر روی کاغذ به وسیله سمبه سوراخ شده، سپس طرح اولیه به کمک گرده زغال بر روی کاشی کپی می‌شود و پس از آن به وسیله اکسید منگنز، قلم‌گیری شده و بعد با رنگ‌های مختلف امّا پایه حرارتی پایین‌تر از رنگ اول کاشی رنگ آمیزی می‌گردد و دوباره به کوره رفته وآماده نصب می‌شود.

    هفت رنگ اصلی و متداول جهت رنگ آمیزی این آثار عبارتند از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، زرد و حنایی که امروزه از سایر رنگها مثل طلائی، سبز و … نیز استفاده می‌شود.

    یکی از معروفترین تولید کنندگان کاشی هفت رنگ و لوکس در جهان صنایع کاشی امرتات سرام یزد می‌باشد که تقریباً تنها تولیدکننده کاشی هفت رنگ به روش صنعتی در دنیا و بهترین تولیدکننده کاشی لوکس می‌باشد.

    سرعت اجرای کاشیکاری به سبک هفت رنگ نسبت به سبک معرّق بیشتر است. از این نوع کاشی‌ها در اماکن متبرکه و تاریخی استفاده شده‌است. از کاشی‌های هفت رنگ صنعتی در تزئینات منزل.محل کار و قهوه خانه‌ها استفاده می‌شود.

    خط بنایی وسیله تزئینی در کاشی[ویرایش]

    خط بنایی الهام گرفته از خط کوفی و به عنوان یکی از دشوارترین خطوط در زمینه خوانش و نگارش بوده و در کاشی‌کاری و معماری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و زینت بخش کتیبه‌های داخل محرابها و بالای منارها و پشت و پهلوی قوس است. این نوع خط کاربرد زیادی در کاشی‌کاری و آجرکاری دارد به این خاطر که برش آن آسانتر است مانند سایر خطوط کنج و کنار و پیچ و تاب زیادی ندارد. به همین سبب نام خط بنایی را بر این خط گذاشته‌اند.

    در کاشی کاری شیوه‌های تزئینی دیگری هم وجوددارد که زیرنام اسلیمی، گره‌چینی، خط بنایی، مقرنس کاری، رسمی بندی،چشمه و کاسه سازی یا شمسه زیاد و غیره که هر یک در جایش از ارزش خاصی برخوردار است.

    به کارگیری کاشی‌های دیواری تزئینی، راهکاری بسیار زیبا برای دکوراسیون حمام و سرویس‌ها به‌شمار می‌آید که تأثیر بسیار مثبتی بر دکوراسیون و سبک معماری فضا گذاشته و زیبایی می آفریند.

    منابع[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مطالعات اجتماعی : درس 11 اصفهان ، نصف جهان (ششم ابتدایی) Sixth Grade

    درس 11                               اصفهان ، نصف جهان

    1- شهر اصفهان در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد ؟

    در کوهپایه های زاگرس قرار دارد و رود زاینده رود از وسط آن عبور می کند.

    2- بعد از دو شهر تهران و مشهد پرجمعیت ترین شهر ایران کدام شهر است ؟ چه قدر جمعیت دارد ؟

    اصفهان ؛ جمعیت آن حدود 2 میلیون نفر است.

    3- نقشه گردشگری به چه نوع نقشه ای گفته می شود ؟

    نقشه ای است که بر روی آن مکان های دیدنی و اثار تاریخی نشان داده می شود.

    4- اوج شکوفایی شهر اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

    دوره ی صفویّه

    5- چه چیزهایی ثابت می کند شهر اصفهان از گذشته های دور اهمیت داشته است ؟

    آثار به جا مانده ی تاریخی

    6- به چه دلیلی ، اصفهان به نصف جهان معروف شد ؟

    در دوره ی صفویّه به دلیل حمایت شاهان صفوی ف تعداد زیادی از صنعتگران ، معماران ، هنرمندان و دانشمندان به اصفهان آمدند و چنان آثار باشکوه و زیبایی به وجود آوردند که این شهر به نصف جهان معروف شد.

    7- چند اثر تاریخی و دیدنی شهر اصفهان را نام ببرید .

    میدان امام ( نقش جهان ) - مسجد شیخ لطف ا... - مسجد امام ( مسجد جامع عباسی)- کاخ عالی قاپو

    8- بناهای تاریخی اطراف میدان نقش جهان را نام ببرید.

    مسجد شیخ لطف ا... - مسجد امام - کاخ عالی قاپو - بازار قیصریه

    9- مسجد شیخ لطف ا... به فرمان چه کسی و به چه دلیلی ساخته شد ؟

    به فرمان شاه عباس ساخته شد تا شیخ لطف ا... که عالم بزرگی بود در آن نماز جماعت برگزار کند و به ترتیب و تدریس شاگردان بپردازد.

    10- کدام اثر تاریخی اصفهان دارای چهار ایوان در چهار جهت جغرافیایی است ؟

    مسجد امام ( مسجد جامع عبّاسی )

    11- مناره های مسجد امام چه ویزگی هایی دارند ؟

    بیش از 40 متر ارتفاع دارند داخل این مناره یا گلدسته های پلکان های مارپیچ وجود دارد که از آن بالا می رفتند تا اذان بگویند یا خبر رسانی کنند.

    12- همزمان با ساخته شدن مسجد امام چه معادنی در اطراف شهر اصفهان کشف شد ؟

    معادن سنگ مرمر که از آن ها در بنای مسجد استفاده شد.

    13- کتبیه چیست ؟

    نوشته هایی بر روی سنگ کاشی و مانند آن است

    14-کتیبه ها در مسجد امام در چه قسمت هایی دیده می شوند ؟

    بر روی گنبد ، محراب و مناره ها

    15- در کتیبه های دوره ی اسلامی چه چیزهایی نوشته شده است ؟

    آیات قرآن ، دعا و نام امامان بزرگوار را با خطّ خوش نوشته اند.

    16- در سقف مسجد امام از چه هنری استفاده شده است ؟

    گچ بری های تزیینی

    17- شاه عباس در کاخ عالی قاپو به چه کارهایی می پرداخت ؟

    شاه عباس در این مکان به امور کشور می پرداخت و دستورات لازم را صادر می کرد و در تالار های آن از مهمانان پذیرایی می کردند.

    18- از ایوان کاخ عالی قاپو چه استفاده ای می شد ؟

    شاه و درباریان از ایوان این کاخ چوگان بازی ، جشن ها یا رژه های سربازان را در میدان نقش جهان تماشا می کردند.

    19- شهر اصفهان مرکز استان ... اصفهان ... است .

    20 - میدان امام ( نقش جهان ) به فرمان ... شاه عباس صفوی ... در مرکز ... شهر اصفهان ... ساخته شده است . این میدان حدود ... 500 ... متر طول دارد.

    21- ساخت مسجد شیخ لطف ا... حدود ... 18 سال ... طول کشید.

    22- یکی از نشانه های معماری اسلامی ... گنبد ... است.

    23- برخی کتیبه های مسجد امام به قلم ... استاد علیرضا عباسی ...خطّاط مشهور نوشته شده است.

    24- کاخ عالی قاپو در ... شش ... طبقه ساخته شده است و حدود ... پنجاه ... اتاق دارد.

    25- در تالارها و اتاق های کاخ عالی قاپور نقّاشی های مینیاتوری وجود دارد که کار استاد ... رضا عباسی ... می باشد.

    فعالیت (3)                                  صفحه ی 63

    به تصاویر مسجد امام و مسجد شیخ لطف ا... دقت کنید . مهمترین تفاوتی که در این دو مسجد مشاهده می کنید ، چیست ؟

    مسجد شیخ لطف ا... مناره یا گلدسته ندارد ، امّا مسجد امام مناره هایی با بیش از 40 متر ارتفاع دارد.

    فعالیت (4)

    با توجه به مطالبی که در این درس آموختید ، انواع فنون و هنرهایی را که در ساختن بناهای تاریخی اصفهان به کار رفته ، فهرست کنید.

    کاشی کاری ، خطّاطی ، نقّاشی مینیاتور ، گچ بری ، کتیبه نویسی ، معماری ، سنگ کاری

    منبع مطلب : 6shom-iran.blogfa.com

    مدیر محترم سایت 6shom-iran.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سوالات متن درس یازده اجتماعی ششم ابتدایی ( اصفهان ، نصف جهان )

    . اوج شکوفایی شهر اصفهان مربوط به کدام دوره است ؟دوره ی صفویه

    8 . چرا اصفهان به نصف جهان معروف شد ؟چون در دوره ی صفویه ، تعداد زیادی از صنعتگران ، معماران ، هنرمندان و دانشمندان به اصفهان آمدند و چنان آثار با شکوه و زیبایی به وجود آوردند که این شهر به نصف جهان معروف شد .

    9 . تعدادی از آثار تاریخی و دیدنی اصفهان را نام ببرید .

    10 . بناهای تاریخی اطراف میدان نقش جهان را نام ببرید .

    11 . مسجد شیخ لطف الله به فرمان چه کسی و چرا ساخته شد ؟به فرمان شاه عباس ساخته شد تا شیخ لطف الله که عالم بزرگی بود ، در آن نماز جماعت برگزار کند و به تربیت و تدریس شاگردان بپردازد .

    12 . ساخت مسجد شیخ لطف الله چه قدر طول کشید ؟

    13 . یکی از نشانه های معماری اسلامی چیست ؟گنبد

    14 . کدام یک از آثار تاریخی اصفهان دارای چهار ایوان در چهار جهت جغرافیایی است ؟

    15 . نام دیگر مسجد امام چیست ؟

    16 . مناره های مسجد امام چه ویژگی هایی دارد ؟هر یک از مناره های مسجد بیش از 40 متر ارتفاع دارند . داخل این مناره ها یا گلدسته ها پلکان مارپیچ وجود دارد که از آن بالا می رفتند تا اذان بگویند یا خبررسانی کنند .

    17 . چه شد که از سنگ مرمر در ساخت مسجد امام استفاده کردند ؟مشهور است همزمان با ساخته شدن مسجد امام ، معادن سنگ مرمر اطراف این شهر کشف شده است و از این سنگ ها در بنای مسجد استفاده کردند .

    18 . کتیبه چیست ؟نوشته هایی روی سنگ ، کاشی و نظایر آن ها

    19 . در دوره ی اسلامی در کتیبه ها چه چیزهایی می نوشتند ؟آیات قرآن ، دعا و نام امامان بزرگوار

    20 . در مساجد کتیبه ها روی چه چیزهایی دیده می شود ؟روی گنبد ، محراب و مناره ها

    21 . برخی از کتیبه های مسجد امام به قلم کدام خطاط نوشته شده است ؟

    22 . سقف ایوان ها چگونه تزیین شده است ؟با گچ بری های زیبا

    23 . کاخ عالی قاپو چند طبقه و چند اتاق دارد ؟

    24 . شاه عباس در کاخ عالی قاپو به چه کارهایی می پرداخت ؟

    25 . از ایوان کاخ عالی قاپو چه استفاده ای می شد ؟

    26 . داخل تالارها و اتاق های کاخ عالی قاپو چگونه تزیین شده بود و کار چه کسی بود ؟با نقاشی های مینیاتوری زیبایی که کار استاد رضا عباسی بود .

    27 . مهم ترین تفاوت مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله در چیست ؟مسجد امام مناره ( گلدسته ) دارد ، اما مسجد شیخ لطف الله مناره ندارد .

    منبع مطلب : kelase17.blogfa.com

    مدیر محترم سایت kelase17.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 10 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید