نگارش درس هشتم دریا قلی کلاس ششم با جواب
نگارش درس هشتم دریا قلی کلاس ششم با جواب را از سایت هاب گرام دریافت کنید.
جواب نگارش ششم ابتدایی درس هشتم دریاقلی
جواب نگارش ششم ابتدایی درس هشتم دریاقلی چیزی است که در این صفحه تقدیم شما دانش آموزان عزیز کلاس ششمی میشود. در ادامه با سوالات درس دریا قلی ( درس هشتم) نگارش فارسی ششم دبستان با جواب به تفکیک هر بخش و هر صفحه همراه باشید.
💙💚💛
✅ جواب صفحه 50 نگارش ششم ابتدایی درس هشتم بخش املا و دانش زبانی
جواب صفحه ی ۵۰ نگارش ششم ابتدایی
</ سوال اول />
1️⃣ در هر ستون، حرف نخست کلمه ها را بردارید و از راست به چپ در کنار هم قرار دهید تا یک واژه از متن درس به دست آید.
همانطور که در عکس زیر هم مشاهده میکنید، پاسخ سوال اول صفحه 50 نگارش ششم از راست به چپ: فداکار، حفظ، مدافع و وسعت میباشد.
برای خواندن متن درس هشتم فارسی و معنی شعر ها و جواب سوالات آن می توانید بر روی لینک: متن درس دریاقلی فارسی ششم ابتدایی کلیک کنید.
❤💜💛
جواب صفحه ۵۱ نگارش ششم ابتدایی
2️⃣ با توجه به متن درس، جدول زیر را کامل کنید.
✨ ساینس هاب ✨
3️⃣ متن زیر را بخوانید و هر جایی که لازم است، در آن از نشانه های ؟ . ! ، : « » استفاده کنید.
یک روز غروب، وقتی دهقان از مزرعه به خانه بر میگشت، از لانهی غازها صدایی شنید. دهقان از جا پرید و گفت: « ببب چه صدای عجیبی! حتماً روباه است.» سپس به طرف لانهی غازها دوید، روباه را از لانهی غاز ها بیرون کرد. در را که باز کرد، گفت: «دختر خوبم! روباه میگوید: امروز صبح که غازها را به چرا میبردی، شال زیبایی سر کرده بودی. یا شالت را میدهی یا همه ی غازها را میبرم.»
دخترک، با نارحتی گفت: «مگر روباه هم شال، سر میکند؟»
دهقان گفت: «من نمیدانم، حالا که چشمش دیده و دلش خواسته است.»
قصه گویی۶، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با اندکی تغییر
✅ نگارش ششم ابتدایی درس هشتم با جواب
❤💜💛
جواب صفحه ی ۵۲ نگارش ششم ابتدایی
شهید، آن کسی است که از سنگرِ زندگی راهیِ سنگرِ حماسه شد و زندگی خود را برای عشق زیبایش ایران فدا کرد. وجود شهیدان آراسته به شجاعت و صداقت بود و مأموریتشان برای ما سرنوشتساز بود.
❤💜💛
❤💜💛
✅ کارگاه نویسندگی درس هشتم نگارش ششم با جواب
جواب صفحه ی ۵۳ نگارش ششم ابتدایی
اما دریاقلی، همچو دریایی خروشان بود، با تمام وجود تلاش میکرد از میان گشتیهای دشمن و آتش خمپارهها بگذرد و زودتر از سربازان بعثی، خود را به شهر برساند.
(لینک متن کامل: درس هشتم فارسی ششم ابتدایی )
ایران، وطنِ من؛ کشوری است با تاریخِ کهن و پُربار که مردم آن در طول تاریخ همواره همچون کوهی استوار بودهاند و در برابر دشمنانِ این آب و خاک، تسلیم نشدهاند.
وطن من کشوری چهار فصل است و از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آن سرشار از مناظر طبیعی زیبا و منحصر بفرد است و من به آن عشق میورزم.
💜💛
جواب صفحه ی ۵۴ نگارش ششم دبستان
❤💜💛
✅ درک متن درس هشتم نگارش ششم با جواب
الف) متن زیر را با دقت بخوانید.
آن سوی جنگلها، روستای کوچکی بود. در آنجا رسم بود که افراد پیر و از کار افتاده را در خانه ی دور افتادهای نگهداری کنند.
درا ین روستا، دهقان جوانی با پدر پیر و پسر کوچکش زندگی می کرد. پدر او دیگر نمیتوانست کار کند. دهقان جوان تصمیم گرفت او را به آن خانه ببرد.
فردای آن روز، پدرش را سوار گاری کرد و به راه افتاد. وقتی که به آنجا رسیدند، مقداری آب و غذا برای او گذاشت و برگشت. در راه به یاد پیری خودش افتاد و گفت: «انصاف نیست؛ یک روز ممکن است پسرم همین بلا را سر من بیاورد.» دهقان جوان برگشت و پدر را با خود به خانه آورد و او را در زیرزمین خانه اش پنهان کرد.
پس از مدّتی بیشتر مردم روستا بیمار شدند. وقتی پیرمرد خبر را شنید، گفت: «بیماری به خاطر آب آلوده است. به سرچشمه بروید و راه آب را عوض کنید.» دهقان جوان حرف های پدر را به مردم گفت. آنها مسیر آب را تغییر دادند و سلامتی به روستا بازگشت.
مدتی گذشت. فصل کاشت فرا رسید. پدر پیر به پسرش گفت: «اگر امسال مردم به جای گندم ذرّت بکارند، سال بعد زمین دوباره قوّت پیدا می کند و محصول گندم زیاد می شود.»
مردم همان کاری را کردند که پیرمرد گفته بود. سال بعد آسیاب ها پر از دانه های گندم شدند. مردم روستا جشن گرفتند و به خانهی دهقان آمدند و گفتند: «تو خیر مردم روستا را از همه بهتر میدانی پس کدخدای ما هستی.» دهقان گفت: «امّا من کاری نکرده ام، این فکر پدرم بود.» مردم با تعجّب گفتند: «مگر او را به آن خانه نبرده ای؟»
دهقان جوان ماجرا را تعریف کرد و گفت: «درست است که پدرم از کار افتاده است؛ امّا چیزهای زیادی میداند.» از آن روز مردم تصمیم گرفتند که پیرمردها و پیرزنها را پیش خود نگه دارند.
جواب سوالات درک متن صفحه ی ۵۵ نگارش ششم
الف) با توجه به متن به سؤالات زیر پاسخ دهید.
روستای کوچک
پدر دهقان جوان
دهقان جوان
خانه ی دور افتاده
نشانه های ربط (و، که، پس، اما) در متن با خط سبز نشان داده شد.
❤ Sci-Hub.iR 💛
✅ هنر و سرگرمی درس ۸ نگارش ششم با جواب
1️⃣ از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
تو ای آن که گستی بجویی همی چنان کن که بر داد پویی همی
فریدون فرّخ فرشته نبود ز مشک و ز عنبر سرشته نبود
جواب سوال صفحه ی ۵۶ نگارش ششم
جمله:
آرش، دلاور مرد ایرانی، با پرتاب تیر سرزمین ایران را از بیگانگان رهایی بخشید.
💛💛💛
امیدوارم از جواب سوالات درس دریا قلی نگارش ششم ابتدایی (درس هشتم) خوشتان آمده باشد. برای دسترسی به سایر دروس پایه ششم و یا درس نگارش ششم از برچسب های زیر استفاده کنید.
منبع مطلب : sci-hub.ir
مدیر محترم سایت sci-hub.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
املا و دانش زبانی صفحه 50 درس هشتم دریاقلی کتاب نگارش ششم دبستان
جواب پاسخ املا و دانش زبانی صفحه ۵۰ کتاب نگارش فارسی ششم دبستان درس هشتم دریاقلی از سایت نکس لود دریافت کنید.
جواب پاسخ دانش زبانی درس دریاقلی هشتم
فروش دوران ادبیات کهن اتفاق رکاب => فداکار
حاشیه فرسوده ظلم => حفظ
میهن دلیرانه انتقال فورا عقب => مدافع
وطن سرعت عملیات تلفظ => وسعت
2. واژه های بدون نقطه : همه، گاهی، مردمی، رها، دلاورمرد، کوی، سر و صدا، سوار، ماه، کسی، اگر، علی، راه و هوا
واژه های یک نقطه ای : رکاب، هدف، فداکاری، جمعی، جوامع، ارج، خاطره، کمانداری، فرود، مرز، دماوند، فدا، روزگار، مانع
واژه های دو نقطه ای : انسان، جان، موقع، یک، نفر، حفظ، قرار، قلّه، یادها، جنگ، سقوط، رودخانه، جوانمرد
واژه های سه نقطه ای : بسیار، توان، رسیدن، آرش، آینده، وابسته، آثار، چلّه، میهن، گورستان، متوجّه و …
3. یک روز غروب ، وقتی دهقان از مزرعه به خانه بر می گشت از لانه ی غازها صدایی شنید . دهقان از جا پرید و گفت : «چه صدای عجیبی ! حتما روباه است ! » سپس به طرف لانه ی غازها دوید . روباه را از لانه ی غازها بیرون کرد . در را که باز کرد . گفت : «دختر خوبم ……… روباه می گوید : امروز صبح که غازها را به چرا می بردی ، شال زیبایی سرکرده بودی . یا شالت را می دهی یا همه ی غازها را می برم» . دخترک با ناراحتی گفت : «مگر روباه هم شال سر می کند ؟ » دهقان گفت : «من نمی دانم ، حالا که چشمش دیده و دلش خواسته است».
جواب بچه ها در نظرات پایین سایت
ناشناس : همه ی آنها اززیرقران ردمیشوندپشت سنگرهاباعشق میجنگیدند ما آرامش داشته باشیم و روزی سرنوشت ساز برای ما فرزندان نادرست شودومادراین حماسه ی بزرگ که آنها داشته اندامم داشته باشیم تا هیچ کشوربیگانه ای جرعت نکنددرکشورماجنکی شروع کند.
نویسنده : هرکه بامش بیش برفش بیشتر در این مطلب درباره افرادی گفته می شود که هر چه بیشتر سرمایه داشته باشند به همان نسبت حرص و طمع و گرفتاری و دردسر بیشتری دارند ولی افراد بی مایه لقمهای نان می خورند و بیخیال از همه چیز دنیا بدون دغدغه به زندگی راحتی خود ادامه می دهند.
نویسنده : هرکه ثروت وسرمای زیادی داشته باشد.دو برابر آن ثروت و سرمای بدبختی زیادتری خواهم داشت.
سارینا : شهید مثل صداقت است که حماسه ی زندگی بر دوش دارد.
آذربانو : هرکس درزندگی دارایی بیستری داشته باشد به همان نسبت مشکلات و گرفتاری های اوهم بیشتر می شود چون ناگزیر است برای سروسامان دادن به کلیه ی اموروقت بگذارد و برنامه ریزی کند.
حسن فرحانپور : شهید دلاور مردی است که مثل شمعی میسوزد ولی راه درست و راست را به ما نشان می دهد..
منبع مطلب : nexload.ir
مدیر محترم سایت nexload.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
درس هشتم فارسی ششم ابتدایی دریا قلی
اهداف درس هشتم فارسی ششم ابتدایی دریا قلی
آشنایی با یکی از دلیر مردان گمنام ایرانی؛
تقویت روحیهٔ دلاوری؛
تقویت روحیهٔ مقاومت و پایداری؛
آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم نقاط مختلف ایران؛
آشنایی با علائم سجاوندی ( نقطه گذاری ).
دانش زبانی درس هشتم فارسی ششم ابتدایی دریا قلی
رعایت علائم سجاوندی یا نقطه گذاری در جمله، هم به درک مطلب دانش آموزان کمک می کند،
هم به زیبایی نوشتار می افزاید. در ادامه به اختصار، به بیان کاربرد برخی از این علائم می پردازیم.
نقطه (.)
1 در پایان همهٔ جمله ها. جمله های با نشانهٔ پرسشی و تعجبی(؟!)نیز نقطهٔ پایانی را دارند: هوا ابری است، چه گفت؟ چه زیبا گفت!
2 پس از حرف یا حروفی که نشانهٔ اختصاری کلمه است، مثال: در سال 1357 ه.ش. انقلاب اسلامی ایران به ثمر رسید.
ویرگول (درنگ نما)(،)
1 بین جمله های مستقل که در مجموع، جملهٔ کامل می سازند: او که بسیار تلاش کرد، به مقصود رسید.
2 پس از منادا: خدایا، مرا عفو کن.
3 هرجا واژه یا عبارتی به عنوان بدل در ضمن جمله یا در عبارتی دیگر آورده شود: اخوان ثالث، شاعر معاصر، سرایندهٔ شعر معروف «خوان هشتم » است.
4 بین واژه های همپایه به جای «و » می آید: فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ از بزرگان شعر فارسی هستند.
5 بین دو واژه که ممکن است خواننده، آنها را با کسرهٔ اضافه بخواند: مادر، حسن را به سوی خود خواند.
6 به جای مکث کوتاه در جمله: اگر شب ها همه قدر بودی، شب قدر بی قدر بودی.
دو نقطه (:)
1 قبل از نقل قول: صاحب نظران آموزشی می گویند: «شرط درست نوشتن، درست فهمیدن است .»
2 هنگام برشمردن اجزای یک چیز: اساس نگارش خوب، دانستن و رعایت چند نکته است: چشم باز، گوش شنوا، دقت و… .
3 مقابل واژه هایی که می خواهیم آنها را معنی کنیم.
علامت سؤال (؟)
1 در پایان جمله های پرسشی:
آیا تاکنون فکر کرده اید که هزاران مادهٔ نگارشی پیش روی شماست ؟
2 برای نشان دادن مفهوم تردید:
وفات حافظ در سال 721 (؟) اتفاق افتاد.
3 برای نشان دادن مفهوم استهزا: او نابغه (؟) است.
علامت تعجّب (!)
1 در پایان جمله های تعجبی، تأکیدی، عاطفی، مثال: عجب روزگاری است !
2 پس از اصوات، مثال: هان! ای دل عبرت بین.
گیومه (»« )
1 سخنی که به طور مستقیم از جایی یا کسی نقل می شود:
به قول سعدی: «بنیاد ظلم در جهان اندک بود، هرکس چیزی بدان مزید کرد، تا بدین غایت رسید .»
2 اسامی و عناوین و اصطلاحات علمی یا فنی (فقط بار اول)
«فضا سازی » در آغاز، میانه و پایان نوشته، نقش مهمی ایفا می کند.
نقطه ویرگول(؛)
برای جدا کردن جمله هایی که از جهت ساختمان و مفهوم مستقل به نظر می رسند ولی در یک
عبارت طولانی، با یکدیگر بستگی معنایی دارند:
برای نگارش گزارش خوب باید فکر کرد؛ تفکّر لازمهٔ هر اقدام مهمی است.
یادآوری: نقطه ویرگول کاربردی نزدیک به نقطه دارد و نباید آن را با ویرگول معادل دانست،
مثال: فروشنده ای که با کم فروشی و گران فروشی می خواهد سرمایه بیندوزد ناموفق است؛ بار کج به
منزل نمی رسد.
بخوان و بیندیش درس هشتم فارسی ششم ابتدایی دریا قلی
« تند گویان » نوشته ای است از کتاب «زنده عشق »، که به شرح زندگی شهید محمّدجواد تندگویان پرداخته است.
این نوشته، در گروه زبان و ادب فارسی، انتخاب، بازنویسی و تنظیم شده است.
فعالیت نگارشی درس هشتم فارسی ششم ابتدایی دریا قلی
دانش آموز قرار است با موضوع «شهید » و با استفاده از کلمات زیر و رعایت علائم نگارشی نقطه گذاری یک بند (پاراگراف) بنویسد.
کلمات: عشق زندگی حماسه صداقت سنگر سرنوشت ساز.
یک نمونه بند توصیفی با استفاده از کلمات فوق با موضوع «شهید :»
شهید با عشق و ایمان، پیمانهٔ زندگی خود را به شهد شهادت گوارا می سازد و با صداقت واخلاص به ندای حق لبیک می گوید.
در سنگر حماسه و ایثار، زمزمهٔ قنوت شهید زیباترین سرود رشادت و دلدادگی است تا ایران، ایران بماند.
نام و یاد بلند شهید از این رو سرنوشت ساز است که پاسداشت و دفاع از خاک میهن با آن معنا می شود.
منبع مطلب : dabesto.ir
مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.