توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    نگارش پنجم درس نام آوران دیروز امروز فردا

    1 بازدید

    نگارش پنجم درس نام آوران دیروز امروز فردا را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    جواب سوالات درس نهم فارسی پنجم ابتدایی

    جواب سوالات درس نهم فارسی پنجم ابتدایی

    جواب سوالات درس نهم فارسی پنجم ابتدایی (نام آوران دیروز امروز فردا) شامل جواب درست و نادرست صفحه ۷۳، درک مطلب صفحه ۷۴ و پاسخ سوالات دانش زبانی و گوش کن و بگو صفحه ی ۷۵ درس ۹ فارسی پنجم دبستان را در این نوشتار از ساینس هاب مشاهده خواهید کرد.

    💛💚💙

    درست و نادرست صفحه ۷۳ درس نهم فارسی پنجم با جواب

    در این بخش جواب بخش درست و نادرست درس 9 که در صفحه ی 73 کتاب فارسی پنجم ابتدایی آمده است را مشاهده می‌کنید.

    💛💚💙

    پاسخ درک مطلب فارسی پنجم درس نهم صفحه ۷۴

    در این بخش جواب درک مطلب درس نهم فارسی پنجم که در صفحه ی 74 این کتاب آمده است را مشاهده می‌کنید.

    </ سوال اول />

    آقای فرهنگ کدام کتاب را برای بچه ها مناسب دانست؟

    کتابی که آنها را با بزرگمردان و دلاورانِ دیروز و امروز میهنِ عزیزمان ایران، آشنا می‌کرد و سه فصل داشت: «نام‌آوران دیروز، نام‌آوران امروز، نام‌آوران فردا».

    </ سوال دوم />

    شناختن بزرگ مردان و دلاوران گذشته و امروز، چه کمکی به ما میکند؟

    اگر گذشته و امروزمان را خوب بشناسیم، در آینده‌ی نزدیک، خودمان هم یکی از نام‌آوران فردای ایران خواهیم شد.

    </ سوال سوم />

    از نام آوران دیروز چه کسانی را میشناسید؟

    </ سوال چهارم />

    به نظر شما مقصود از نام آوران فردا چه کسانی هستند؟

    ما دانش آموزان اگر تمام تلاش و کوشش خود را به کار ببندیم و درسهایمان را خوب یاد بگیریم، در آینده می‌توانیم به کشورمان کمک کرده و جزئی از نام آوران فردا بشویم.

    جواب دانش زبانی درس 9 فارسی پنجم ابتدایی

    ✅ جمله های کوتاه زیر را گسترش دهید:

    کتاب را بستم ⬅ کتاب فارسی پنجم ابتدایی را پس از پایان کلاس، به آرامی بستم.

    مادرش را دید. ⬅ مادرش را که زنی میانسال بود از پشت پنجره دید.

    💛 ساینس هاب 💙

    جواب گوش کن و بگو درس ۹ فارسی پنجم صفحه ۷۵

    به قصه‌ی «پرواز روباه» که برای شما پخش یا خوانده می‌شود، با دقت گوش دهید و سپس درباره‌ی پرسش‌های زیر، گفتگو کنید.

    در بخش بعدی با جواب سوالات گوش کن و بگو صفحه ۷۵ فارسی پنجم ابتدایی (درس نهم) همراه باشید.

    ✅ پرسش‌ها

    خوانش و فهم درس نهم فارسی پنجم دبستان صفحه ۷۷

    </ سوال اول />

    این شعر، کلید موفقیت و سربلندی ملت را چه میداند؟

    اتحاد

    </ سوال دوم />

    شعر را هم صدا (هم نوا، هم آوا) بخوانید.

    امیدوارم جواب سوالات درس نهم فارسی پنجم ابتدایی (نام آوران دیروز امروز فردا) برای شما مفید واقع شده باشد.

    منبع مطلب : sci-hub.ir

    مدیر محترم سایت sci-hub.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس نهم فارسی پنجم ابتدایی نام آوران دیروز

    درس نهم فارسی پنجم ابتدایی نام آوران دیروز

    اهداف درس نهم فارسی پنجم ابتدایی نام آوران دیروز ، امروز، فردا

    1 آشنایی با فرهنگ مقاومت و دفاع از میهن
    2 آشنایی با برخی از مفاخر و مشاهیر از جمله شهدای هسته ای
    3 تقویت پشتکار و صبر و شکیبایی
    4 تقویت درک متن و سواد خواندن
    5 تقویت مهارت املانویسی و نگارش
    6 تثبیت مهارت شنیداری و قصّه گویی
    7 آشنایی با اجزای جمله و توجّه به کاربرد جمله های گسترش یافته و صحیح
    8 آشنایی و تشخیص بندهای بدنه در نگارش.

    فعالیت های درس نهم فارسی پنجم ابتدایی نام آوران دیروز ، امروز، فردا

    آموزش لحن

    لحن متن درس دهم از نوع«عاطفی خبری»می باشد.خواندن زیبا، دمیدن روح به پیکرهٔ بی جان متن است.

    روخوانی آداب خاص دارد که باید این آداب را به دانش آموزان آموخت.

    در دورهٔ معاصر متن های نثر بیشتر ساده، روزمره و همه فهم اند.

    برای خواندن این درس که دارای جملات عاطفی می باشد، خواننده باید خود را با احساسات نویسنده هماهنگ کند و لحنش را شکل دهد.

    گوش کن و بگو: تقویت سواد شنیداری

    گوش کن و بگوی این درس، با عنوان« پرواز روباه» نوشته ای طنز آمیز از کتاب مجموعهٔ داستان های «وقتی که هنوز پنج شنبه و جمعه اختراع نشده بود»اثر «فرهاد حسن زاده »است.

    در این بخش، نخست این داستان از طریق لوح فشرده باید پخش شود، اگر دردسترس نبود، کسی خوش خوان و خوش صدا، متن را پیوسته بخواند.

    در این هنگام لازم است، دانش آموزان، در سکوتی مطلق، با دقّت به خوانش متن، گوش بسپارند.

    این بخش در حقیقت، فرصتی است برای تقویت خوب گوش دادن.

    سپس، در مرحلهٔ دوم، با توجّه به متن شنیده شده، به پرسش ها پاسخ دهند.

    از چگونگی پاسخ دانش آموزان، می توان به میزان دقّت شنیداری، توانایی درک شنیداری وتشخیص معیارهای خوانش درست برای کشف روابط محتوایی متن، پی برد.

    گوش کن و بگوها در پایهٔ پنجم، دو هدف و مأموریت اصلی دارند:
    پرورش مهارت گوش دادن فعّال و مؤثّر
    تقویت سواد ادراکی از راه شنیدار.

    فعّالیت نوشتاری (نگارش) درس نهم فارسی پنجم ابتدایی نام آوران دیروز ، امروز، فردا

    بهره گیری از روش«مقایسه»در آموزش نوشتن بسیار مؤثّر است؛ زیرا به ذهن کمک می کند که پدیده ها را با هم، در کنار هم ببیند و آنها را بسنجد؛ این کار به زایش ذهن و آفرینش فکر می انجامد.

    در روش مقایسه، ذهن دست به طبقه بندی ویژگی های  پدیده ها می زند و آنها را در حداقل دو دسته «تفاوتها» و «شباهت ها» جای می دهد.

    درحقیقت، مقایسه کردن موضوع ها با یکدیگر، شگردی برای پروردن ذهن و زبان است و زمینه ساز رشد تفکّر و تخیّل و باروری فکر در هنگام نوشتن، به شمار می آید.

    درسنامه درس نام آوران پایه پنجم

    دانش زبانی درس نام آوران پایه پنجم

    فضا سازی در سخن : گاهی با افزودنِ کلمه هایی که زمان ، مکان ، موقعیت یا چگونگی فضا را بیان می کند نوشته را گویاتر و گیراتر می کنیم .

    مثال : من آمدم من از شیراز تا اصفهان را با اتوبوس آمدم ←فضا سازی در سُخن

    بیشتر بدانیم درس نام آوران پایه پنجم 

    یکی از کلمه هایی که مکان ، زمان ، موقعیت یا چگونگی فعل را نشان می دهد ، قید می باشد .

    قید با کمک یکی از حروف اضافه به جمله اضافه می شود یا به تنهایی .

    قید : کلماتی هستند که یکی از ویژگی هایِ فعل را از نظرِ مکان ، زمان ، تاسف ، تاکید ، حالت و … بیان می کند.

    قید با کمک یکی از حروفِ اضافه به جمله اضافه می شود یا به تنهایی .

    نکته : اگر قید در جمله نباشد به معنی و مفهوم جمله خِللی وارد نمی شود .

    انواع قید

    دیشب باران می بارید . ←با پرسش کی ، چه وقت ، به دست می آید .

    دیشب ← قید زمان
    نکته : مهم ترین قیدهای زمان عبارتند از هرگز / هیچ گاه / دیروز / امروز / سحرگاه / امشب / اکنون / الآن / هنوز / پارسال / امسال / عصر / ظهر / صبح / به ندرت / زود / دیر / پس از این / همیشه / همواره و …

    سارا از خانه آمد .← با پرسش کجا به دست می آید .
    خانه ←قید مکان
    نکته : مهم ترین قیدهای مکان عبارتند از بالا / پایین / آنجا / اینجا / دور / نزدیک / هرجا / کنار / همه جا / هیچ جا / خارج / داخل / زیر / رو / پیش / عقب / جلو / مغرب / مشرق و …

    زهرا خندان آمد . ←برایِ مشخص کردنِ قید از پرسش چگونه یا چطور استفاده می کنیم
    خندان ←قید حالت
    نکته : مهم ترین قیدهای حالت عبارتند از نفس زنان / دوان دوان / آهسته / تند / بد / خوب / اُفتان /
    خیزان / پنهان / لرزان / شیون کنان / آشکار / خندان / نشسته / گریان / نالان / ناراحت / شاد / نعره زنان / خنده کنان / دست به عصا و … می باشد .

    فاطمه خیلی با ادب است . برایِ مشخص کردنِ قید از پرسش چقدر استفاده می کنیم .
    خیلی ←قید مقدار
    نکته : مهم ترین قیدهای مقدار عبارتند از زیاد / کم / هزاران / بیشتر / تا حدودی / کمتر / قدری /
    تماما/ تاحدی / فراوان / اندک / خیلی و … می باشد .

    (چگونگی) پروانه خوب آمد .
    خوب ← قید کیفیت
    نکته : مهم ترین قیدهای کیفیت عبارتند از آهسته/ خوب / بد / زشت / راست / کج / درست / پاورچین
    پاورچین / یواش / لرزان / آسان / به تندی / ناقص / کامل / شدید و … می باشد .

    (تمنا) کاش درسم را خوانده بودم .
    کاش ←قید آرزو
    نکته : مهم ترین قیدهایِ آرزو عبارتند از کاش/ کاشکی/ لطفاً/ انشاء الله/ ای کاش / امیدوارم / الهی / آرزومندم و…

    شاید پروین به مسافرت رفته باشد .
    شاید ←قید شک و تردید
    نکته : مهم ترین قیدهایِ شک و تردید عبارتند از شاید / به نظرم / امکان دارد / احتمال دارد / احتمالاً /
    مثل اینکه / گویا / به گمانم و … می باشد .

    او از نو درسش را خواند .
    نو ←قید تکرار
    مهم ترین قیدهای تکرار عبارتند از دومرتبه / بازهم / مجدداً / هِی / دیگر / باز / دوباره / دیگر / از نو و …

    حتماً باید دوستم را ببینم .
    حتما ←قید تاًکید

    نکته : مهم ترین قیدهای تاًکید عبارتند از بله / البته / به راستی / حتماً / واقعاً / قطعاً / به طور حتم / یقیناً / به درستی / مسلماً / آری / همین طور است و …

    مادرم گفت : کی به مدرسه می روی ؟
    به ←قید پرسش
    نکته : مهم ترین قیدهای پرسش عبارتند از چگونه / چرا / چون / آیا / کجا / مگر / کی / چه و … می باشد .

    متاًسفانه فاطمه به دانشگاه نرفت .
    متاًسفانه ←قید تاًسف
    نکته : مهم ترین قیدهای تاًسف عبارتند از افسوس / وای / دریغا / آه / آخ/ دردا / واویلا / اوخ/ فریاد
    و… می باشد .

    ***خوب است بدانید که ***
    آسان ترین راه برایِ شناختِ قید آن است که کلمه ی قید را از جمله حذف کنیم ، اگر تغییری در جمله پیدا نشد ، کلمه ی حذف شده قید بوده است .
    مثال : من زهرا را خندان دیدم← من زهرا را دیدم .
    در زبانِ فارسی بیشترِ صفت ها را می توان به صورتِ قید نیز استفاده نمود .
    مثال : این راه کج است . راهِ کج را به من نشان بده .

    انواعِ قید از نظیر ساختار 

    الف- قیدهای نشانه دار

    این نوع قیدها با نشانه ای که دارند شناخته می شوند مانند پیشوند / تنوین / حرفِ اضافه

     قیدهای نشانه دار :
    1 – واژه های عربی تنوین دار مانند فوراً / اصلاً / حتماً و …
    2 – واژه هایی که از یک پیشوند و یک اسم تشکیل شده اند مانند با احتیاط / پرسرعت .
    3 – متمم های قیدی که از یک حرفِ اضافه واسمِ مکان یا زمان درست می شود مانند از تهران / از اینجا و …

    4- واژه های پی در پی (مکرر) که بعضی از واژه هایی که دوتایی بیان می شوند مانند کم کم / دانه دانه / تند تند و …

    ب- قیدهایِ بدونِ نشانه :

    1 – قید مختص که فقط قید به حساب می آیند مانند البته / هرگز / شاید / ناگهان و …
    2 – اسمِ مکان و زمانی که مشترک با قید باشد مانند صبحِ زود / عصر / یک دقیقه پیش و …
    3- صفت هایِ مشترک با قید یا در اصل قید مانند آهسته / زیاد / خوب / پیوسته / عاقلانه و …

    نکته ی نگارشی  درس نام آوران پایه پنجم

    مقایسه نویسی : در مقایسه نویسی می توانیم تفاوت ها و شباهت های دو یا چندچیز را بیان کنیم .
    برایِ مقایسه لازم است به نکاتِ زیر توجه کنیم :
    1 – هنگامِ مقایسه کردن ، ویژگیِ هریک را جداگانه بیان کنیم .
    2 – شباهت هایِ آن دو چیز را بیان کنیم .
    3 – تفاوت های آن دو چیز را بیان کنیم .
    4 – علتِ برتریِ یکی را به دیگری بیان کنیم .
    5-در آخر نوشته ی خود را جمع بندی کنیم .
    نکته : برایِ مقایسه نویسی گاهی لازم است از منابعِ اطلاعاتی مانند کتابخانه و جمع آوری اطلاعات استفاده کنیم و بهترین منبعِ اطلاعاتی کتاب است و هرکدام از موارد مقایسه نویسی که در بالا گفته شد یک بند جداگانه می خواهد

    تمرین درس نام آوران پایه پنجم

    1- انواعِ قید را در جمله های زیر مشخص کنید ؟
    بعد از ظهرِ یکی از روزهایِ پایانیِ فروردین بود . –
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    کم کم روزها بلندتر می شد . –
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    آقای فرهنگ ، هِی حرفش را تکرار می کرد .

    2 –احمدی روشن از شهیدانِ ……………………………………………… بود .
    3- عبارت هایِ زیر از چند جمله تشکیل شده اند ؟
    به کتاب فروشی که رسیدیم ایستادیم و از پشتِ شیشه ، کتابها را که خیلی منظم و خوش نما ، چیده شده بودند
    ، تماشا می کردیم .
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    4- کوتاه شده ی جمله ی زیر را بنویس ؟
    کوهِ دماوند استوار و محکم و نماد ایستادگی ، بلندترین قُله ی ایران است .
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    5- مدارس قدیم را با مدارس امروزی با استفاده از روش مقایسه نویسی با هم مقایسه کرده و بنویسید ؟

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    سوفیا 6 ماه قبل
    0

    خیلی خیلی خوب بود👍👍👍

    بترستکرربا 8 ماه قبل
    -2

    خیلی بد بود 😤😡

    ناشناس 8 ماه قبل
    0

    خول نبود

    0
    ناشناس 8 ماه قبل

    چی

    ناشناس 8 ماه قبل
    0

    چی 😳

    ناشناس 8 ماه قبل
    0

    چی 😳

    به تو چه 9 ماه قبل
    1

    به نام خداوند من فظ این سوال را میخوام تا یک دقیقه دیگه بفرستید جواب را

    درمورد بزرگ مردان یک بند بنویسید واز کلمات داده شده نیز استفاده کنید

    دفاع، ایثار، میهن، جوانان

    این را لطفا بگین وگر نه عصیانی میشم

    1
    به تو چه 9 ماه قبل

    وای

    ناشناس 9 ماه قبل
    2

    خیلی بد بود😤😤😤😤😤

    مریم 10 ماه قبل
    1

    سلام مرسی خیلی خوب بود

    هیستوریا 10 ماه قبل
    -2

    خیلی عالی بود

    ا 10 ماه قبل
    0

    سوال یک

    1
    سوال 1 چی 9 ماه قبل

    سوال 1 چی

    ناشناس 10 ماه قبل
    0

    ن

    برای ارسال نظر کلیک کنید