پدر خنده بر گریه ام زد که هان وطن داری آموز از ماکیان چند جمله دارد
پدر خنده بر گریه ام زد که هان وطن داری آموز از ماکیان چند جمله دارد را از سایت هاب گرام دریافت کنید.
معنی حکایت وطن دوستی فارسی پنجم ابتدایی ❤️
«هنوزم ز خردی به خاطر درست *** که در لانهی ماکیان، برده دست
هنوز از دوران کودکیام به یاد دارم که یک روز در لانه مرغی خانگی دست بردم.
به منقارم آنسان به سختی گزید *** که اشکم چو خون از رگ آندم، جهید
با منقار به شدت و سختی دستم را نوک زد که اشک از چشمانم مانند خونی که از رگ بیرون میزند سرازیر شد.
پدر، خنده بر گریهام زد که هان! *** وطنداری آموز از ماکیان»
پدر به گریه من خندید و گفت آگاه باش و وطندوستی را از مرغ خانگی یاد بگیر.
معنی لغات حکایت وطن دوستی:
خردی: کودکی
ماکیان: مرغ خانگی
آنسان: آنطور
هان: آگاه باش
حکایت وطن دوستی از میان آثار علی اکبر دهخدا برگزیده شده است و با ما میآموزد که باید از وطن خود را دوست بداریم و در مقابل بیگانگان و دشمنان از کشورمان دفاع کنیم.
منبع مطلب : virgool.io
مدیر محترم سایت virgool.io لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
قصه حکایت وطن دوستی (صفحه 38 فارسی پنجم)
حکایت وطن دوستی برگرفته از کتاب چرند و پرند نوشته علی اکبر دهخدا می باشد؛ این حکایت در صفحه 38 فارسی پنجم درج شده است؛ در این مطلب قصد داریم تا متن و معنی و خلاصه داستان این حکایت را برایتان بازگو کنیم؛ لطفا با ما همراه باشید.
منبع تصویر: سایت رشد
منبع مطلب : samangol.ir
مدیر محترم سایت samangol.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
وطن داری آموز از ماکیان / ابراهیم یوسفی کارشناس امور فرهنگی
پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : از همان دوران جوانی همواره شعری زیبا از مرحوم علی اکبر دهخدا را از بر داشتم که می گفت :
هنوزم زخردی به خاطر درست
که در لانه ماکیان برده دست
به منقارم آن سان به سختی گزید
که اشکم چو خون از رگ آن دم جهید
پدر خنده بر گریه ام زد که هان
وطن داری آموز از ماکیان
حب وطن ، دلدادگی به وطن و کهربای عشق وطن این کشش عاقلانه و بیشتر عاشقانه به سرزمینی که تعلق خاطربه آن نه به چند روزه که به قدمت تاریخ کهن و اساطیری آن تا تاریخ معاصر آن و تا تعلق خاطر ساعت به ساعت با آن بودن گره خورده است .
تا جایی که با وطن بودن بهترین حس و با وطن نبودن و جلای وطن بدترین حس است و غایت هر غریب و مهجور وطن کالبد سپردن در خاک وطن است .
واین را هم نیز می دانم که بسیاری از گرایش ها و عقاید و باورها قابل تغییر و دگرگونی است الا تعلق نژادی و وطنی که تغییر ناپذیر است . این پیشگفتار را در مقابل گفتارقابل تامل و تعقل جناب آقای سعید منتظر المهدی معاون محترم اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نگاشتم که اخیرا در مصاحبه خود ضمن تقدیر و تکریم جامعه اهل سنت ایران اعلام داشته اند: با قاطعیت و یقین اعلام می داریم احدی از اهل سنت ایران در جماعت تکفیری داعش وجود ندارد.
اهل سنت ایران و مشخصا اکراد با فرهنگ و دین و دیانت و عقلانیت آن حداقل در یک برهه از تاریخ کهن خود یعنی دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و تغییر حاکمیت در این کشور: وفاداری و مجاهدت ،ایرانی بودن و براین واقعیت خونی و نژادی افتخار داشتن ، در کنار ایران بودن و برای آن خون دادن ، رنج و در به دری چشیدن اما پشت به ان نکردن ، محرومیت خود از بسیاری از حقوق شهروندی خود را تحمل کردن ، دست آویز دست بیگان نشدن و… را در کارنامه خود دارند .
کرد های اهل سنت ایران با درک صحیح از دین و مذهب و اعتقاد و التزام به حفظ حرمت عقاید و باورهای دیگران و پرهیز از افراط و تفریط دینی ، صلابت و حرمت عزت خود را در قرب و نزدیکی به حاکمیت نظام اسلامی دانسته تا جذب تبلیغ و تطمیع بیگانگان وطن .
این همه دلاوری ها ، این همه رشادتها و این همه وطن داری ها و خون دادن ها و جور جنگ و دربدری و محرومیت کشیدن و مرزداری نمودن ها در گفتار مسئولان قدر شناس و منصف نظام به کرات و مرات متعدد آمده است و چه زیبا و بجاست در کنار این گفتار و در دوران استحکام حاکمیت و تثبیت موقعیت نظام و مشارکت در توسعه همه جانبه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با نگاهی ایران تر و نگاهی عادلانه تر و نگاهی اعتماد سازتر و غیر امنیتی تر به این قوم از هر ایرانی ، ایرانی تر نگریسته شود .
منبع مطلب : www.salampaveh.ir
مدیر محترم سایت www.salampaveh.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نظری ندارم
نه
منم نظری ندارم
سلام
سلام
من گفتم بیت آخر چند جمله دارد اصلا کامل نبود
نظری ندارم
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نظری ندارم