توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    پنج رکن اصلی ارتباط را نام ببرید تفکر دهم

    1 بازدید

    پنج رکن اصلی ارتباط را نام ببرید تفکر دهم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    تفکر و سواد رسانه ای – پایه دهم - پاسخ فعالیت های درس سوم : پنجگانه سواد رسانه ای (1)

    پنجگانه سواد رسانه ای (1)  درس سوم
    پنج رکن اساسی :
    1) فرستنده: به تولیدکنندۀ پیام که بر مبنای اهداف و انگیزههایش پیامی را تولید میکند، فرستنده میگویند.
    2) پیام: محتوای مدنظر فرستنده را که قصد دارد به مخاطب منتقل کند، پیام میگویند.

    3)مجرا/ کانال/ رسانه: ابزار انتقال پیام که محتوا از طریق آن به مخاطب منتقل میشود
    مجرا، کانال یا رسانه میگویند. زمانی که ارتباط مستقیم است یعنی فرستنده و گیرنده
    امکان ارتباط رودررو دارند، مجرای ارتباطی آنها هوا است، ولی وقتی ارتباط غیرمستقیم
    است، نیاز به یک وسیلۀ ارتباطی است که از آن به رسانه یاد میشود.
    4 )گیرنده: به مخاطب یا دریافت ِ کنندۀ پیام ارسال شده از سوی فرستنده، گیرنده میگویند.
    5) بستر/ فرهنگ: به بافت تاریخی و زمینۀ اجتماعی که در آن پیام ارسالی از سوی فرستنده
    ممکن است دارای معانی جدید و فرامتن شود، فرهنگ میگویند.

    پیام اصلی درس سه (که در فصلهای بعدی، بیشتر به آن میپردازیم) این است که هر مخاطب
    فعّال و خّلق در رویارویی با هر پیام رسانهای، پنج پرسش کلیدی را مانند پنج گذرواژه یا نگهبان دروازه ورودی در نظر میگیرد و با نگاه دقیق و درک عمیق، با آن روبهرو میشود. که عبارت است از:
    چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ (فرستنده و مؤلف)
    چرا این پیام فرستاده شده است؟ (هدف/ انگیزه)
    از چه ّ فنونی برای جلب توجه مخاطب استفاده شده است؟ (قالب/ چهارچوب)
    چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت درک میکنند؟ (مخاطبان/ گیرنده)
    چه سبک زندگی، ارزشها و نظریاتی در این پیام ارائه شده یا از آن حذف شده است؟ (محتوا/ پیام)

    هدف سواد رسانه ای تبدیل مخاطب منفعل به مخاطب فعال است..ومخاطب فعال کسی است که پیامهای رسانه ای رو ٬ ابتدا بررسی سپس تحلیل نقادانه نماید..نه اینکه سریع آنها را پذیرفته ودر گروه های مختلف به اشتراک بگذارد..این امر برای ما دبیران این مرز وبوم اهمیت مضاعف دارد…به امید روزی که همه با سواد رسانه ای شویم..

    برای یادگیری مهارتهایی مثل رانندگی، شنا و فوتبال، گذراندن مراحلی الزم است که باید
    یکی پس از دیگری طی شود. سواد رسانه ای نیز همانند بسیاری از کارها نیازمند تمرین مستمر است

     فعالیت گروهی   درس سوم ص24

    تصویر بالا سمت راست

    فرستنده :سازمان مبارزه بامواد مخدر

    گیرنده : معتادین و افراد درمعرض خطر

    هدف : هشدار مبنی بر اینکه اعتیاد یا سیگارکشیدن کشنده است

    قالب: عکس

    پیام: سبک زندگی سلامت محور  و تأیید کردن ارزش سلامتی

      عکس و مکث ص 25

    5 سوال کلیدی در مورد این تصویر بیان نمایید

    فرستنده: نقاش یاکاریکاتوریست

    گیرنده : مردم دوستدارهنر

    قالب: کاریکاتور تصویر

    پیام: عشق وعلاقه وجانفشانی یااهمیت به هنر یاهنرمندازجان مایه میزاره وبرداشت های دیگر سبک زندگی همه مردم واقشارمختلف رابه طرفداری ازهنروهنرمندان سوق میده

    تصویر پایین صفحه 25

    فرستنده: طرفداران محیط زیست

    مخاطب: همه مردم

    هدف: حمایت ازمحیط زیست

    قالب: پوستر

    پیام: هشدار در مورد اینکه در اثر فعالیتهای ما، زمین در حال گرم شدن است

    تصویر ص 26

    فرستنده : حامیان هنرمندان

    مخاطب: همه مردم

    هدف: فرهنگ سازی در اهمیت هنر و هنرمند

    قالب: کاریکاتور

    پیام: هنر هنرمند از درونش نشأت می گیرد

    گفتگوی کلاسی ص22

    برنامه خندوانه

    قالب: طنز

    مفاهیم مستقیم و غیر مستقیم : مستقیم طنز، سرگرمی، غیر مستقیم : فرهنگ سازی، توجه به کتاب و کتابخوانی، تقابل با لطیفه های قومی، وحدت ملی، خود دکور خندوانه هم نمادی از پرچم ایران است، آواهای محلی، شخصیت محلی در برنامه ،مهمانهای از قومیت های مختلف کشور همه نشان از توجه به وحدت ملی دارد ، تبلیغات هم زیاد دارد برای ایرانسل، وسایل خانگی اسنوا و ….

    مالک پیام : شبکه نسیم و رامبد جوان

    جامعه هدف: همه ی مردم

    چه سبک زندگی در آن ارائه شده است : شادی ، تکثرگرایی، کمپیهای علمی و آموزشی

    بخشی که حذف شده است می شود گفت مثلا جنبه علمی ندارد، جنبه خبری ندارد و …

    آیا این پیام درهر فرهنگ دیگری …. این سوال اشاره به فرامتن هم دارد که در فصل مخاطب شناسی به طور مفصل پرداخته می شود ؟خیر همه می دانیم که شادی و مفهوم شادی در فرهنگ های مختلف فرق می کند مطالبی که برای ما خنده دار است مثل تصویر که دستهای جواد رضویان بسته شده است ممکن است در فرهنگ دیگری یا برای شخص دیگری توهین محسوب شود و … ممکن است ما بهم خندیدن را قبول داشته باشیم ولی در جایی دیگر نوعی بی اخلاقی محسوب شود و ..

    مدل رابطه بین عناصر شش گانه ارتباطات

    فرق بین مخاطب منفعل وفعال که تو فعالیتها خواسته
    مخاطب منفعل از خود اختیاری درمقابل پیام های رسانه ای ندارد وآغوش خودش را به روی هر پیام رسانه گشوده است وهمه پیام ها درناخودآگاهش شکل می گیرد .
    مخاطب منفعل درمقابل پیام های رسانه ای از خود واکنش نشان می دهد وخودآگاهش را درشکل گیری پیام مشارکت می دهد

    دراین تبلیغ بصورت خلاقانه توانمندی یک چسب درکنار هم قراردادن قطعات شکسته نشان داده می شود.جاذبه این چسب بین دوطرف یک قطعه شکسته ایجاد می کندمثل نسبت گاو وپرچم قرمز رنگ دست گاوچران است
    مثل تصاویر بالا سوالات سواد رسانه ای را پاسخ دهند

    تبلیغ بانداژ ضدآب .همانگونه که می بینید این بانداژ چنان دربرابر هجوم همه جانبه قطرات آب از شما مراقبت می کندکه این ماهی درمقابل ماهی ها نوک تیز مقاومت می کند .

    چرا از مارک اپل وسامسونگ استفاده شده است؟
    پیام متن چیست ؟ تولیدکننده و…….

    القای بارمنفی برای موبایل واعتیاد درکنارآن برند ولوگو اپل وسامسونگ بیشتر به ایجاد تصویر منفی نسبت به این دو برند منجر می شود.واین مخاطب هوشمند وفعال باید احتمالا تشخیص دهد که سازنده این اثر احتمالا از رقبای این دو شرکت بوده است .دقت کنید املای سامسونگ دراین تصویر عمدا به کار برده نشده واشتباه نوشته شده (می تونه فرامتن قانونی واحتمال شکایت شرکت مذکور یک دلیل باشه )

    درآخر لطیفه ها را هم بادانش آموزان تحلیل کنید و فرامتن وزیر متن و پنج سوال سوادرسانه ای را درمورد آنها درکلاس بحث کنید .

    پایان درس سوم

    منبع مطلب : tsr.sbedu.ir

    مدیر محترم سایت tsr.sbedu.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

    درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

    درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

    در این درس به این نکته پرداخته می شود که چگونه از مخاطب منفعل تبدیل به مخاطب فعال شویم.

    صوت تکمیلی درس سوم

    سواد رسانه ای اصرار دارد که مخاطبان منفعل، فعال؛ مخاطبان فعال، هوشمند و حتی مصرف کنندگان، تولیدکنندگان خلاق شوند.

    مخاطب فعال به کسی گفته می شود که در هنگام مواجهه با تولیدات رسانه ای ۵ سوال اصلی و کلیدی از خود بپرسد و در پی یافتن پاسخ مناسب برای این سوالات باشد.
    از این سوالات تحت عنوان پنج پرسش اصلی سواد رسانه ای نام برده می شود.
    برای دریافت فایل PDF کل کتاب تفکر و سواد رسانه ای کلیک کنید.
    کلیک کنید

    شش عنصر کلان ارتباطی

    یاکوبسن در نظریه خود شش عنصر کلان ارتباطی را چنین معرّفی می‌کند: فرستنده، پیام، رمزگان، تماس، بافت و گیرنده.

    ۱- فرستنده: فرستنده فاعلی اندیشمند و طراح ارتباط است که می‌تواند پیامی‌معنادار را برای گیرنده یا گیرندگانی معیّن و یا نامعیّن ارسال کند. فرستنده در برخی موارد – و از جمله در مورد فیلم – از گروهی از متخصصان در رشته‌های فنی و هنری مختلف تشکیل شده است. به همین خاطر گاهی اینکه فرستنده پیام را چه کسی در نظر می‌گیریم خود به مسئله‌ای پیچیده تبدیل می‌شود. به‌ویژه در مورد ارتباط از طریق رسانه‌های جمعی گاهی حتّی می‌توان سرمایه‌گذار و سفارش‌دهنده را نیز به‌عنوان فرستنده پیام در نظر گرفت.

    ۲- پیام: پیام متناظر با قصد و نیّتی است که متن به منظور انتقال یافتن آن از فرستنده به گیرنده تنظیم شده است. این پیام متناسب با مقتضیات مادّی و فنّی یک رسانه بخصوص، در چارچوب زمینه‌های زیباشناختی و بیانی نوع متن رسانه‌ای نگارش می‌شود.

    ۳- تماس (رسانه): متن تابع محدودیتی کلّی است که «تماس» بر برقراری ارتباط تحمیل می‌کند. پیام باید دریافت شود و کنش دریافت به شکل‌های متفاوت ممکن است. یاکوبسن این نکته را با مفهوم تماس روشن کرده است. … قطعه شعری می‌تواند همچون دستخط شاعر به دست ما برسد، یا آن را با صدای شاعر یا کسی دیگر بشنویم. این شعر می‌تواند در مجله‌ای یا کتابی چاپ شده باشد، یا همراه با موسیقی شنیده شود. هر یک از این اشکال متفاوت تماس حالت ویژه‌ای می‌آفریند که چه بسا دلالت معنایی شعر را دگرگون کند.

    ۴-رمزگان: متن از سوی دیگر در امر انتقال پیام، تابع رمزگان است. مفهوم «رمزگان»، ناظر به مجموعه رمزها و قراردادهای تألیف متن در رسانه‌های مختلف است. هر کدام از گونه‌های متون رسانه‌ای، از شعر و ادبیات داستانی گرفته، تا روزنامه، برنامه نمایشی تلویزیونی، فیلم سینمایی، بازی رایانه‌ای و… به‌تدریج و در طول تاریخ، به سلسله‌ای از رمزها و قراردادهای تولید مجهز شده‌اند که کار انتقال پیام به مخاطب از طریق پیروی کردن از این قواعد تسهیل می‌شود. در واقع رمزگان‌ها همچون دستور زبانی برای هر متن رسانه‌ای مشخّص قواعد پویایی برای نگارش و خوانش متون رسانه‌ای ایجاد می‌کنند. مؤلفان متون رسانه‌ای می‌کوشند با ایجاد ترکیب‌هایی تأثیرگذار از رمزگان‌های مختلف دخیل در هر متن رسانه‌ای، پیامی‌قابل رمزگشایی را به مخاطبان خود منتقل نمایند.

    ۵- بافت (فرهنگ): عنصر پنجم نظریه یاکوبسن بافت یا زمینه است. هر متن رسانه‌ای، در بافت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی خاصی تولید می‌شود و اغلب در بافت دیگری توسط گیرندگان، دریافت می‌شود.

    ۶- گیرنده (مخاطب): آخرین عنصر نظریه ارتباط که علّت تامّه برقراری ارتباط محسوب می‌شود، گیرنده یا مخاطب است. او علاوه بر اینکه می‌تواند پیام ارتباط‌گر را از طریق رمزگشایی متن رسانه‌ای دریابد، ویژگی‌های فردی- روانشناختی، فرهنگی و تاریخی دارد که همه آنها بر فهم او از معنای متن و پیام مورد نظر فرستنده تأثیر می‌گذارد. توجّه به ویژگی‌های مخاطب در تحلیل هر امر ارتباطی، به‌ویژه در رویکردهای کیفی به مطالعه ارتباطات بسیار حائز اهمیّت است. در حقیقت در هر موقعیت ارتباطی، این مخاطب است که فرآیند ارتباط، انتقال پیام و خلق معنا را کامل می‌کند.

    کلیپ آموزشی مرتبط با درس سوم

    به علت کم حجم بودن فایل کم کیفیت شده.

    پنج پرسش کلیدی

    این پنج پرسش کلیدی در واقع از دل عناصر شش گانه ارتباطات استخراج شده اند.

    درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

    مثال اول

    لطفا سعی کنید ۵ پرسش را در مورد این تصویر پاسخ دهید.

    در این تبلیغ، به صورت خلاقانه توانمندی یک چسب در کنار هم قرار دادن قطعات شکسته نشان داده می شود. جاذبه ای که این چسب بین دو طرف یک قطعه شکسته شده ایجاد می کند مثل نسبت بین گاو و پرچم قرمزرنگ دست گاوچران است!

    با معیار قرار دادن این دو نمونه، سوالات سواد رسانه ای را در این تبلیغ خلاق در مورد بررسی قرار دهید.

    با معیار قرار دادن این دو نمونه، سوالات سواد رسانه ای را در این دو تبلیغ خلاق در مورد بررسی قرار دهید.

    ۱ چه مفاهیم و موضوعاتی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم منتقل شده است؟

    ۲ چه کسی تولید کننده و مالک پیام است؟

    ۳ جامعه هدف این پوستر چه کسانی هستند؟ چرا این پیام فرستاده شده است؟

    ۴ چه سبک زندگی ارزش ها و نظریاتی در این پیام ارائه یا از آن حذف شده است؟

    ۵ آیا این پیام در هر فرهنگ، جامعه، زمان و مکان دیگری همین معانی آشکار و پنهان را دارد؟

     مثال دوم

    این تبلیغ برای یک بانداژِ ضدآب است. همانطور که می بینید این بانداژ چنان در مقابل هجوم همه جانبه قطرات آب از شما مراقبت می کند که این ماهی در مقابل حمله ماهی های نوک تیز زنده می ماند.

    با معیار قرار دادن این دو نمونه، سوالات سواد رسانه ای را در این دو تبلیغ خلاق در مورد بررسی قرار دهید.

    ۱ چه مفاهیم و موضوعاتی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم منتقل شده است؟

    ۲ چه کسی تولید کننده و مالک پیام است؟

    ۳ جامعه هدف این پوستر چه کسانی هستند؟ چرا این پیام فرستاده شده است؟

    ۴ چه سبک زندگی ارزش ها و نظریاتی در این پیام ارائه یا از آن حذف شده است؟

    ۵ آیا این پیام در هر فرهنگ، جامعه، زمان و مکان دیگری همین معانی آشکار و پنهان را دارد؟

    ** تمرین درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه

    لطفا ۵ سوال اصلی سواد رسانه ای تصویر زیر را به همراه پاسخ های سوالات از طریق گزینه ارسال پاسخ در انتهای همین صفحه ارسال کنید.(نام و نام خانوادگی، رشته تحصیلی فراموش نشود)

    نکته اول : القای بار منفی برای موبایل و اعتیاد به آن در کنار برند و لوگوی اپل و سامسونگ، بیشتر به ایجاد تصویر منفی نسبت به این دو برند منجر می شود. از این رو مخاطب فعال و هوشمند باید احتمالا تشخیص دهد که سازنده این اثر احتمالا از رقبای این دو شرکت بوده است.

    نکته دوم: لفظ Samsung در این تصویر عمدا دقیق به کار برده نشده است. بلکه نوشته شده است SOMSANG . به نظر شما به چه دلیل؟ (اشاره: فرامتن قانونی و احتمال شکایت شرکت مذکور می تواند یک دلیل باشد. )

    باآرزوی موفقیت برای تک تک شما عزیزان.

    منبع مطلب : najafabadnegar.ir

    مدیر محترم سایت najafabadnegar.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    کتاب تفکروسوادرسانه ای | پاورپوینت درس 3: پنجگانه سوادرسانه ای | مدرسه هنر و رسانه آینه

    کتاب تفکروسوادرسانه ای | پاورپوینت درس 3: پنجگانه سوادرسانه ای | مدرسه هنر و رسانه آینه

    به روزرسانی شده متناسب با کتاب سال ۱۳۹۷

    در به روز رسانی این درس موارد زیر اصلاح شده است:

    ۱- اصلاح عناصر ششگانه ارتباطات و سوالات پنجگانه سواد رسانه ای

    ۲- تغییر چینش اسلایدها، کاستن صفحات زاید و افزودن اسلایدهای کاربردی برای فهم بهتر این درس

    ۳- به روزرسانی جدول صفحه ۲۳ کتاب درسی

    سومین درس از کتاب تفکر و سواد رسانه ای به یکی دیگر از مفاهیم اساسی در فهم سواد رسانه ای می پردازد. در این درس «سوالات پنجگانه سواد رسانه ای» مطرح می شود که از عناصر شش گانه ارتباطات گرفته شده است.

    در ابتدای این درس عناصر شش گانه ارتباطات توضیح داده می شود؛ عناصری شامل:

    در ادامه درس سوم، با بیان اینکه وظیفه سواد رسانه ای، تبدیل مخاطب منفعل به فعال است، «سوالات پنجگانه سواد رسانه ای» که از عناصر اصلی ارتباطات گرفته شده اند را برای مخاطبان فعال بیان می کند. این سوالات از این قرار است:

    مثال خندوانه برای سواد رسانه ای

    در انتها نیز با ارائه مثالهایی از پیامهای رسانه ای شامل، پیامهای تلگرامی مشهور، بخشهایی از برنامه ۹۰ و خندوانه و همچنین ارائه چند تبلیغ خلاق پاسخ دهی به سوالات پنجگانه فوق مورد تمرین و بررسی قرار می گیرد. در ادامه می توانید پاورپوینت درس سوم را به همراه فیلمهای موجود در این ارائه دریافت نمایید:

    دریافت پاورپوینت درس سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

    همچنین کسانی که نمی توانند فیلمها را از سایت آپارات دریافت کنند، می توانند تمامی فیلمهای این پاورپوینت را از طریق لینک زیر و عضویت در کانال تلگرامی مدرسه هنر و رسانه آینه دریافت نمایند:

    دریافت تمامی فیلمهای این درس از کانال تلگرام مدرسه آینه

    فیلمهای درس ۳:

    فیلم ۱- سواد رسانه ای در یک دقیقه

    فیلم ۲- فردوسی پور در خندوانه

    فیلم ۳- جناب خان در برنامه ۹۰

    منبع مطلب : ayenehschool.ir

    مدیر محترم سایت ayenehschool.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 1 ماه قبل
    0

    در دار

    ناشناس 2 سال قبل
    1

    خشانی با زی هستم کشایی داس داس هستن

    ناشناس 2 سال قبل
    0

    خشانی با زی هستم کشایی داس داس هستن

    ناشناس 2 سال قبل
    0

    کشا یی داس داش خوشیی

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید