توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    پیامبر اکرم در خطبه غدیر به کدام یک از صفات خداوند متعال اشاره نفرمودند

    1 بازدید

    پیامبر اکرم در خطبه غدیر به کدام یک از صفات خداوند متعال اشاره نفرمودند را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    مسابقه غدیر شناسی از کتاب خطبه غدیر | پایگاه تحلیلی - خبری نسیم قائن

    به گزارش نسیم قائن ،اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قاین به مناسبت ایام الله دهه ولایت وامامت  مسابقه ای ویژه همشهریان با عنوان غدیرشناسی را از کتاب خطبه غدیر برگزار نموده است .

    همشهریان عزیز پاسخ سوالات خویش را تا 10مهرماه 1395می توانند در سطح شهر به اداره تبلیغات اسلامی در بلوار مصلی ودر روستاها به روحانیون مستقر وطرح هجرت تحویل دهند.

    به 18نفربه قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد.

    سوالات:

    1-پیامبر اکرم(ص)در خطبه غدیر،به کدام یک از صفات خداوند متعال اشاره نفرمودند؟

    الف)درهم شکننده جباران  ب)مولای جهانیان  ج)آفریننده بهشت ودوزخ   د)گستراننده زمین

    2-کدام گزینه در باره سوره "هل اتی"صحیح نیست؟

    الف)درباره دشمنان امیرالمومنین نازل گردید    ب)فقط امیرالمومنین(ع)درآن ستوده شده است

    ج)فقط درباره امیرالمومنین نازل شده است       د)فقط برای امیرالمومنین گواهی به بهشت داده است

    3-چه چیز پیامبراکرم(ص)رابرای اجرای ماموریت الهی شان درروز عید غدیر نگران کرده بود؟

    الف)کمی پرهیزگاران  ب)فساد انگیزی گناه کاران   ج)نیرنگ مسخره کنند گان اسلام    د)همه موارد

    4-پیامبر اکرم(ص)وظیفه تبلیغ غدیر رابرعهده چه کسانی گذاشتند؟

    الف)پدران برای فرزندان   ب)حاضران برای غایبان   ج)اهل بیت برای شیعیان   د)گزینه الف وب

    5-درفرمایش پیامبر اکرم(ص)کدام مورد به عنوان بالاترین امر به معروف بیان نشده است؟

    الف)درک سخن ایشان در غدیر ورساندن آن به غائبان  ب)امرنمودن غائبان به پذیرش سخن ایشان

    ج)سفارش غائبان به انجام واجبات وترک محرمات       د)بازداشتن غائبان از مخالفت با سخن ایشان

    6-پیامبراکرم در خطبه غدیر کدام صفت رابرای امام زمان(عج)برشمردند؟

    الف)منتقم ازظالمان  ب)بهره گیرنده از دریای ژرف   ج)مورد بشارت پیشینیان   د)همه موارد

    7-درغدیر پیامبر اکرم(ص)با کدام عبارت از مردم برامامت امیرالمومنین پیمان گرفتند؟

    الف)با قلب وجان وبازبان ودست،باتو عهد می بندیم    ب)با اعتقاد به امامت ایشان زنده ایم وجان می دهیم

    ج)هرکدام بتوانیم با دست بیعت می کنیم وبا زبان با این عهد وپیمان اقرار می کنیم  د)همه موارد

    8-این عبارت پیامبراکرم(ص)به چه کسانی اشاره می کند"آنان به همراه یاران وتابعان وپیروانشان در پایین ترین درجه آتش اند،درروز قیامت کسانی آنان را یاری نمی کنند ،من وخدا از آنها بیزاریم"

    الف)برادران شیاطین   ب)امامان دعوتگر به آتش،پس از پیامبر  ج)مشرکین وکفار   د)تکذیب کنندگان

    9-پیامبراکرم(ص)به مردم امر فرمودندتاباقبول امامت اهل بیت با چه کسانی بیعت کنند؟

    الف)خدا،پیامبر اکرم،امیرالمومنین وتمام ائمه           ب)خدا،پیامبر،امیرالمومنین

    ج)خدا،پیامبر،امیرالمومنین،امام حسن وامام حسین      د)پیامبر اکرم،امیرالمومنین

    10-براساس خطابه غدیر،کدام گزینه درباره رابطه امام وقرآن ،نادرست است؟

    الف)امام تنها روشنگر باطن قرآن وتنها مفسران است    

     ب)دیگران نیز توانایی تفسیر قران رادارند ولی تفسیر امام بهترین ومطمئن ترین تفسیر است.

    ج)امام وقرآن تا کنار حوض کوثر از هم جدا نمی شوند

    د)قرآن از امام وامام از قرآن خبرمی دهند.

    نگاهی به خطبه غدیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

    خطابه یا خطبه غدیر سخنرانی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است که در حجة الوداع در هنگام مراجعت از مناسک حج در محل معروف غدیرخم ایراد شده است. غدیرخم درست منطقه ای بود که راه حاجیان و کاروان ها بسوی مناطق جنوبی و شمالی شبه جزیره عربستان از هم دیگر جدا می شد.

    در اجتماع پر شور یوم الغدیر بیش از یک صد و بیست هزار نفر حاجی از اقصی نقاط بلاد اسلامی حضور داشتند.

    در این سخنرانی که به دستور خداوند متعال و توسط پیامبر صلی الله علیه وآله ایراد شد و نزدیک به دو ساعت طول کشید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با بیان اجمالی از مباحث اعتقادی، اجتماعی و احکام ومسائل اسلام علی ابن ابی طالب علیه السلام را به دستور پروردگار به عنوان جانشین خود منصوب فرمود و به مردم فرمان داد که به امر خدای تعالی با علی علیه السلام با لقب و عنوان امیرالمؤمنین بیعت کنند و آن گاه فرمود: چون کثرت جمعیت شاید این فرصت را برای همگان فراهم نسازد تا از نزدیک در مراسم بیعت شرکت کنند.

    عباراتی را که پیامبر به زبان جاری فرمودند جمعیت با آن حضرت تکرار می کردند و در واقع به بیعت خود اعتراف می کردند...و در پایان مراسم آیه شریفه الْیَوْمَ اَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَیْکمْ نِعْمَتی در شأن این مناسبت نازل شد.

    خطابه غدیر در یک نگاه

    سخنرانی تاریخی پیامبر صلی الله علیه و آله در غدیر - که حدود یک ساعت طول کشید - در یازده بخش قابل فصل بندی است:

    1)حضرت در اولین بخش سخن به حمد و ثنای الهی پرداختند و صفات قدرت و رحمت حق تعالی را ذکر فرمودند، و بعد از آن به بندگی خود در مقابل ذات الهی شهادت دادند.

    2) در بخش دوم، سخن را متوجه مطلب اصلی نمودند و تصریح کردند که باید فرمان مهمی درباره علی بن ابی طالب علیه السلام ابلاغ کنم، و اگر این پیام را نرسانم رسالت الهی را نرسانده ام و ترس از عذاب او دارم.

    3)در سومین بخش امامت دوازده امام علیهم السلام بعد از خود تا آخرین روز دنیا را اعلام فرمودند تا همه طمع ها یک باره قطع شود. از نکات مهم در سخنرانی حضرت، اشاره به عمومیت ولایت آنان بر همه انسان ها، در طول زمان ها و در همه مکان ها و نفوذ کلماتشان در جمیع امور بود، و نیابت تام ائمه علیهم السلام را از خداو رسول در همه امور و حلال وحرام اعلام فرمودند.

    4)در بخش چهارم خطبه، پیامبر صلی الله علیه و آله با بلند کردن و معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، اَللَّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ. سپس کمال دین و تمام نعمت را با ولایت ائمه اطهار علیهم السلام اعلام فرمودند، و بعد از آن خدا و ملائکه و مردم را بر ابلاغ این رسالت شاهد گرفتند.

    5)در بخش پنجم حضرت صریحاً فرمودند: هر کس از ولایت ائمه سر باز زند اعمال نیکش حبط می شود و در جهنم خواهد بود. بعد از آن شمه ای از فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام را متذکر شدند.

    6)مرحله ششم از سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله غضب الهی بر دشمنان اهل بیت علیهم السلام را نمودار کرد. حضرت با تلاوت آیات عذاب و لعن از قرآن فرمودند: منظور از این آیات عده ای از اصحاب من هستند که مأمور به چشم پوشی از آنان هستم. سپس با اشاره به امامانِ گمراهی که مردم را به جهنم می کشانند فرمودند: من از همه آنان بیزارم. همچنین با اشاره رمزی به اصحاب صحیفه ملعونه تصریح کردند که بعد از من مقام امامت را غصب می کنند و غاصبین را لعنت کردند.

    7)در بخش هفتم حضرت تکیه سخن را بر اثراتِ ولایت و محبت اهل بیت علیهم السلام قرار دادند و فرمودند: اصحاب صراط مستقیم در سوره حمد شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستند.

    سپس آیاتی از قرآن درباره اهل بهشت تلاوت فرمودند و آنها را به شیعیان و پیروان آل محمد صلی الله علیه و آله تفسیر نمودند. آیاتی هم درباره اهل جهنم تلاوت کردند و آن ها را به دشمنان آل محمد صلی الله علیه و آله معنی نمودند.

    8)در بخش هشتم مطالبی اساسی درباره حضرت بقیة اللَّه الاعظم حجة بن الحسن المهدی ارواحنا فداه فرمودند، و به اوصاف و شئون خاص حضرتش اشاره کردند؛ و آینده ای پر از عدل و داد به دست امام زمان عجل اللَّه فرجه را به جهانیان مژده دادند.

    9)در بخش نهم فرمودند: پس از اتمام خطابه، شما را به بیعت با خودم و سپس بیعت با علی بن ابی طالب علیه السلام دعوت می کنم. این بیعت به امر خداوند تعالی است و پشتوانه این بیعت آن است که من با خداوند بیعت کرده ام.

    10)در دهمین بخش حضرت درباره احکام الهی سخن گفتند که مقصود بیانِ چند پایه مهم عقیدتی بود: از جمله اینکه چون بیان همه حلال ها و حرام ها توسط من امکان ندارد، با بیعتی که از شما درباره ائمه علیهم السلام می گیرم حلال و حرام را تا روز قیامت بیان کرده ام، زیرا علم و عمل آنان حجت است. دیگر این که بالاترین امر به معروف و نهی از منکر، تبلیغ پیام غدیر درباره امامان و امر به اطاعت از ایشان و نهی از مخالفت شان است.

    11)در آخرین مرحله خطابه، بیعتِ لسانی انجام شد و حضرت بیعت با زبان ها را مطرح کردند و مطلبی را که باید مردم به آن اقرار می کردند تعیین فرمودند، که خلاصه آن اطاعت از دوازده امام و عهد و پیمان بر عدم تغییر و تبدیل و بر رساندن پیام غدیر به نسل های آینده و غایبان از غدیر بود. کلمات نهایی پیامبر دعا برای اقرارکنندگان به سخنان حضرت و نفرین بر منکرین اوامرشان بود، و با حمد خداوند خطابه حضرت پایان یافت.

    عناوین محتوای خطبه

    طبق تقسیم بندی 11 گانه که در متن خطابه داشتیم مطالب هر بخش را به صورت فهرست وار ذکر می کنیم. این بخش ها عبارت اند از:

    1) حمد و ثنای خداوند

    با یک مقدمه توحیدی شروع و به بیان یک سری اعتقادات خاتمه می یابد و به مطالب زیر در این قسمت اشاره شده است:

    - احاطه خداوند به هر چیز و این که همه چیز در سیطره او است؛

    - چشم ها او را نمی بینند اما همه چشم ها در زیر نظر او است؛

    - رحمت او همه چیز را فراگرفته؛

    - عجله ای در انتقام گرفتن ندارد؛

    - از درون ها آگاه و کنه همه چیز را می داند؛

    - به وصف در نمی آید و چیزی مثل او نیست؛

    - دائم زنده است؛

    - شریک و یاری در تقدیر امور ندارد؛

    - همه امور به سوی او بر می گردد و همه آفرینش در تسخیر او است؛

    - سپاس و شکر در سختی و راحتی از آنِ او است؛

    - ایمان به ملائک و کتب آسمانی و پیامبران باید داشت و تسلیم قضای او و راضی به رضای او باید بود.

    2) فرمان الهی در ادای مطلبی مهم

    با اقرار عبودیت شروع شده، به فرمان خداوند در اعلام جانشینی علی علیه السلام اشاره شده و با بیان صفات منافقان خاتمه می یابد و شامل مطالب زیر است:

    - اقرار در عبودیت، شهادت به ربوبیت؛

    - ادای مطالب وحی شده به حضرت از ترس عقاب خداوند؛

    - عدم ابلاغ ولایت مساوی با عدم انجام رسالت؛

    - خدا در این ابلاغ حضرت را حافظ است؛

    - نزول آیه ابلاغ؛

    - نازل شدن جبرئیل سه مرتبه و اعلام در رساندن ولایت علی علیه السلام؛

    - بیان جایگاه امیرالمؤمنین علیه السلام و نسبت او به پیامبر صل الله علیه و آله؛

    - علی علیه السلام مصداق آیه انما ولیکم اللّه و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون... می باشد؛

    - درخواست حضرت صلی الله علیه وآله وسلم از جبرئیل علیه السلام مبنی بر معاف شدن از این ابلاغ به خاطر کمی متقین و کثرت منافقان؛

    - صفات منافقان: عدم یکی بودن قلب و زبان، آزار بسیار پیامبر صل الله علیه و آله و...؛

    - عدم معرفی منافقان در غدیر به وسیله حضرت به خاطر اکرام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم نسبت به آن ها.

    3) اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام

    با معرفی امامت دوازده امام شروع شده و به بیان فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام و اشاره به حدیث ثقلین خاتمه می یابد و شامل مطالب زیر است:

    - حضرت با لفظ معاشر الناس مردم را شاهد می گیرند؛

    - امامت علی علیه السلام بر هر جنبده ای لازم است؛

    - مخالفان از او مورد لعن و تبعیت کنندگان مورد رحم هستند؛

    - تذکر به این که این آخرین سخنرانی حضرت می باشد؛

    - امامان علیهم السلام از نسل علی علیه السلام می باشند؛

    - علم حلال و حرام را بعد از خدا و پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم، ائمه علیهم السلام می دانند؛

    - فضیلت دادن علی علیه السلام بر دیگران؛

    - تذکر و سفارش به این که از ولایت او رو برنگردانید و به سرزنش مردم توجه نکنید؛

    - علی علیه السلام اول مؤمن، اول نمازگزار و...؛

    - شک در هر یک از ائمه شک در همه آن هاست و شک کننده در آتش است؛

    - اشاره به حدیث ثقلین و این که این دو از هم جدا نمی شوند.

    4) معرفی و بلند کردن علی علیه السلام به وسیله پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم

    این قسمت شامل مطالب زیر است:

    - بلند کردن دست امیرالمؤمنین علیه السلام به وسیله پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم؛

    - اعلام حدیث معروف من کنت مولاه فهذا علی مولاه؛

    - علی علیه السلام وزیر، وصی و خلیفه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و خازن علم او است؛

    - دعا بر یاری کنندگان او و لعن بر منکرین او؛

    - بیان آیه اکمال الیوم اکملت لکم...؛

    - غیر از اسلام دینی پذیرفته نیست.

    5) تأکید بر توجه امت به مسئله امامت

    شامل مطالب زیر است:

    - اکمال دین با امامت او است؛

    - امامت در نسل او است؛

    - پذیرش ولایت او شرط قبولی اعمال است؛

    - خدا و پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم از او راضی اند؛

    - هر آیه مدح و رضایتی در قرآن در مورد او است؛

    - نبی شما بهترین نبی و وصی او بهترین وصی است؛

    - باز تأکید بر اینکه ذریه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم از نسل او هستند؛

    - حسادت به او باعث از بین رفتن اعمال است؛

    - سوره عصر در حق او است؛

    - خدا را شاهد گرفتن بر ابلاغ مطالب.

    6) اشاره به کارشکنی های منافقان

    این قسمت شامل:

    - قبل از این پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم پیامبرانی بوده اند، با وفات وی به عقب برنگردید؛

    - مصداق اتم صبر و شکر، در علی و اولاد او علیهم السلام می باشد؛

    - بیان آیات عذاب و لعن در مورد آن ها که بعد از حضرت کارشکنی می کنند؛

    - غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا قیامت برسانند؛

    - بعد از پیامبر، امامت را غصب می کنند؛

    - علم امر و نهی نزد اهل بیت علیهم السلام می باشد.

    7) پیروان اهل بیت علیهم السلام و دشمنان ایشان

    این قسمت شامل:

    - صراط مستقیم علی و اولاد او علیهم السلام هستند؛

    - وصف مؤمنان: ایمان دارند، ایمان شان به شرک آلوده نشده، هدایت شده اند و...؛

    - وصف دشمنان اهل بیت: در آتش اند، اعتراف به گناه خود دارند، مورد لعن اند و...؛

    - اوصاف پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و امیرالمؤمنین علیه السلام.

    8) حضرت مهدی - عج اللّه تعالی فرجه الشریف

    این قسمت شامل:

    - وی خاتم ائمه است؛

    - انتقام گیرنده ظالمان است؛

    - انتقام گیرنده خون اولیاست؛

    - یاری کننده دین خدا و برگزیده خداست؛

    - وارث همه علوم است؛

    - حجتی بعد از او نیست و حق فقط با او است؛

    - کسی بر وی غالب نشود و کسی بر علیه او یاری نشود.

    9) مطرح کردن بیعت

    شامل:

    - اتمام حجت با مردم مبنی بر بیان و تفهیم مطالب؛

    - دعوت به بیعت با علی علیه السلام؛

    - هرکه بیعت او را بشکند بر علیه خود کار کرده است.

    10) حلال و حرام، واجبات و محرمات

    شامل:

    - بیان احکام حج و عمره و این که این ها از شعائر اللّه هستند؛

    - سفارش به انجام حج، نماز و زکات؛

    - یادگیری حلال و حرام از اهل بیت علیهم السلام؛

    - تأکید بر بیعت با علی علیه السلام؛

    - امامت در نسل علی علیه السلام است؛

    - سفارش به تقوا؛

    - تذکر به مرگ، معاد، میزان و محاسبه.

    11) بیعت گرفتن رسمی

    - امر خدا مبنی بر اقرار زبانی پذیرش ولایت علی علیه السلام؛

    - باز تأکید بر این که ائمه علیهم السلام از نسل علی علیه السلام می باشند؛

    - هرکه با پذیرش ولایت او هدایت شود به نفع خود او است؛

    - باز سفارش بر بیعت با خدا و پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و علی و ائمه علیهم السلام؛

    - شکر بر این که خدا ما را با ولایت او هدایت کرده: الحمد للّه الذی هدانا لهذا و...؛

    - یادآوری فضایل علی علیه السلام؛

    - اطاعت از خدا و پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم و اهل بیت علیهم السلام فوز عظیم است؛

    - سبقت گرفتن در بیعت با او موجب رستگاری است؛

    - طلب آمرزش برای مؤمنان و غضب بر کافران.

    خطبه غدیر (1) | بیان 2 آیه در فضیلت امیرالمؤمنین (ع) و خبر از توطئه منافقان- اخبار دین ، قرآن - اخبار فرهنگی تسنیم - Tasnim

    خطبه غدیر (1) | بیان 2 آیه در فضیلت امیرالمؤمنین (ع) و خبر از توطئه منافقان- اخبار دین ، قرآن - اخبار فرهنگی تسنیم - Tasnim

    به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، تاریخ اسلام در سال دهم هجری قمری شاهد مهم‌ترین رویداد اسلامی بود. در این سال پیامبر گرامی اسلام (ص) طی آخرین مراسم حج خویش به دستور خداوند متعال تصمیم بر تعیین و معرفی جانشین خویش یعنی امیرالمؤمنین (ع)‌ کرد. پس از اتمام حج، مسلمانان از مکه خارج شدند و در 18 ذی‌الحجه به منطقه خم رسیدند. زمانی که کاروان حج پیامبر(ص) به منطقه جُحفه رسید، جبرئیل از سوی خداوند آیات 3 و 67 سوره مائده را بر آن حضرت نازل کرد. کاروانیان به دستور پیامبر (ص) توقف کردند تا دیگر مسلمانان به آنان بپیوندند. پس از نماز ظهر، منبری آماده کردند و حضرت خطبه‌ای خواند و در آن به مردم گفت که خیلی زود از میان آنان خواهد رفت.

    این سخنرانی شامل مواردی همچون ابلاغ پیام وحی مبنی بر انتخاب جانشینی امیرالمؤمنین (ع) به خلافت،‌ اعلان اینکه این آخرین حضور پیامبر در چنین جمعی است و امامت امت تا قیامت بر عهده امیرالمؤمنین علیه‌السلام و فرزندان اوست، بیان مراتب علم و فضیلت امیرالمؤمنین (ع)، عقوبت انکار ولایت و خلافت امیرالمؤمنین (ع)، بیان حدیث ثقلین، اشاره به کارشکنی‌های منافقان، بیان ختم امامت در قائم از فرزندان امیرالمؤمنین(ع)، بیست عبارت در وصف امام عصر (عج) و حکومتش، برحذر داشتن مردم از تبعیت از امامان دروغین پس از پیامبر(ص)، سفارش مردم به دوستی با اهل بیت و دشمنی با دشمنانشان و ... است. وجود خیل عظیم جمعیت در سخنرانی حجةالوداع پیامبر(ص) خطبه غدیر را تبدیل به متواترترین حدیث مسلمانان کرد به گونه‌ای که متن آن در منابع شیعه و اهل سنت انعکاس یافت و مورد اتفاق جمیع مسلمانان قرار گرفت. به این مناسبت تا روز عید سعید غدیر خم فرازهایی از این خطبه شریف همراه با توضیحات منتشر می‌شود. 

    پیامبر گرامی اسلام (ص) در بخشی از خطبه غدیر با توجه به مأموریتی که خداوند متعال برای ایشان در نظر گرفته است و  با استناد به آیه67 سوره مائده به ابلاغ پیام الهی می‌پردازند و امیرالمؤمنین (ع) را خلیفه و جانشین خویش معرفی می‌کنند. پیامبر در ادامه، بار دیگر حدیث منزلت را به امت گوشزد کرده و فرمودند: «جایگاه علی نسبت به من همچون هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود» حدیثی که رسول‌الله (ص) آن را طی سال‌های رسالت خویش بارها و بارها به مسلمانان بیان کرده بودند.

    پیامبر (ص) در ادامه سخنان خویش، نگرانی‌شان درباره رفتار منافقانه عده‌ای از مسلمانان نسبت به خاندان وحی را ابراز می‌دارند تا حدی که فرمودند «من از جبرئیل درخواست کردم مرا از این مأموریت معاف فرماید، زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسه‌ ملامت‌گران و مکر مسخره‌کنندگان اسلام را می‌دانم». اما از آنجا که پیامبر (ص) تابع وحی الهی‌ست، خود را تسلیم امر خداوند کرد آنجا که خطاب به رسول خویش فرمود: «ای رسول، آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده - در حقّ علی - ابلاغ کن؛ و گرنه کار رسالتش را انجام نداده‌ای و البته خداوند تو را از آسیب مردمان نگاه می‌دارد.»

    متن این بخش از خطبه رسول گرامی اسلام (ص) را در ادامه می‌خوانید.

    ... و اکنون به عبودیت خویش و پروردگاری او گواهی می‌دهم و وظیفه خود را در آن چه وحی شده انجام می‌دهم، مباد که از سوی او عذابی فرود آید که کسی یاری دور ساختن آن از من نباشد. هر چند توانش بسیار و دوستی‌اش (با من) خالص باشد. - معبودی جز او نیست - چرا که اعلام فرموده که اگر آنچه (درباره علی) نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را انجام نداده‌ام؛ و خداوند تبارک و تعالی امنیت از [آزار] مردم را برایم تضمین کرده و البته که او بسنده و بخشنده است. پس آنگاه خداوند چنین به من وحی فرستاد: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ ای رسول، آنچه از سوی پروردگارت بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن» یعنی آنچه درباره‌ی علی بن ابی طالب و خلافت او نازل‌شده. «وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده‌ای و او تو را از آسیب مردمان نگاه می‌دارد.»

    وَأُقِرُّلَهُ عَلی نَفْسی بِالْعُبُودِیَّةِ وَ أَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، وَأُؤَدّی ما أَوْحی بِهِ إِلَی حَذَراً مِنْ أَنْ لا أَفْعَلَ فَتَحِلَّ بی مِنْهُ قارِعَةٌ لایَدْفَعُها عَنّی أَحَدٌ وَإِنْ عَظُمَتْ حیلَتُهُ وَصَفَتْ خُلَّتُهُ - لاإِلاهَ إِلاَّهُوَ - لاَِنَّهُ قَدْأَعْلَمَنی أَنِّی إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أَنْزَلَ إِلَی (فی حَقِّ عَلِی) فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَقَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَتَعالَی الْعِصْمَةَ (مِنَ النّاسِ) وَ هُوَالله الْکافِی الْکَریمُ. فَأَوْحی إِلَی: «بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» (مائده67) - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ - «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ».

    ای مردم، آنچه بر من فرود آمده، در تبلیغ آن کوتاهی نکرده‌ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می‌کنم: همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم - که تنها او سلام است - فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده است. جایگاه او نسبت به من همچون هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است؛ و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: «همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر او و ایمانیانی هستند که نماز به پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌پردازند.» و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.

    مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی - وَ هُوالسَّلامُ - أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ. وَ قَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی بِذالِکَ آیَةً مِنْ کِتابِهِ (هِی): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ.

    و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت‌گران و مکر مسخره‌کنندگان اسلام را می‌دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: «به زبان آن را می‌گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می‌شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است.» و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدانجا که مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور ] نامیده‌اند، به خاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من، تا بدانجا که خداوند در این موضوع آیه‌ای فرو فرستاده: «و از آنانند کسانی که پیامبر خدا را می‌آزارند و می‌گویند: او سخن شنو و زودباور است. بگو: آری سخن شنو است. - علیه آنان که گمان می‌کنند او تنها سخن می‌شنود - لیکن به خیر شماست، او (پیامبر صلی الله علیه و آله) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق می‌کند و راستگو می‌انگارد.»

    وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ. وَکَثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ لِکَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّی وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی) حَتّی أَنْزَلَ الله عَزَّوَجَلَّ فی ذالِکَ (وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذونَ النَّبِی وَ یَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ - (عَلَی الَّذینَ یَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) - خَیْرٍ لَکُمْ، یُؤْمِنُ بِالله وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ) الآیَةُ.

    و اگر می‌خواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و یا به آنان اشارت کنم و یا مردمان را به سویشان هدایت کنم [که آنان را شناسایی کنند] می‌توانستم. لیکن سوگند به خدا در کارشان کرامت کرده و لب فروبستم. با این حال خداوند از من خشنود نخواهد شد مگر این که آن چه در حق علی عیه السّلام فرو فرستاده به گوش شما برسانم. سپس پیامبر صلّی الله علیه و آله چنین خواند: «ای رسول، آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده - در حقّ علی - ابلاغ کن؛ و گرنه کار رسالتش را انجام نداده‌ای و البته خداوند تو را از آسیب مردمان نگاه می‌دارد.»

    وَلَوْشِئْتُ أَنْ أُسَمِّی الْقائلینَ بِذالِکَ بِأَسْمائهِمْ لَسَمَّیْتُ وَأَنْ أُوْمِئَ إِلَیْهِمْ بِأَعْیانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَأَنْ أَدُلَّ عَلَیْهِمُ لَدَلَلْتُ، وَلکِنِّی وَالله فی أُمورِهمْ قَدْ تَکَرَّمْتُ. وَکُلُّ ذالِکَ لایَرْضَی الله مِنّی إِلاّ أَنْ أُبَلِّغَ ما أَنْزَلَ الله إِلَی (فی حَقِّ عَلِی)، ثُمَّ تلا: (یا أَیُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی حَقِّ عَلِی - وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ).

    انتهای‌پیام/

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    رضا کوهپیما : پاسخ نامه سوالات

    آرسام : جواب سوالات رو ارسال کنید

    فاطیما : جواب سوالات بزارین

    ناشناس : جواب کو

    فاطیما : جواب سوالات نمیزارین

    pooria : نمیدونم

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 25 روز قبل
    3

    جوابا رو بفرستید لطفا

    س 26 روز قبل
    2

    مولای جهانیان

    ناشناس 27 روز قبل
    1

    جوابا؟؟؟؟

    pooria 29 روز قبل
    5

    نمیدونم

    ناشناس 1 ماه قبل
    6

    جواب کو

    ناشناس 1 ماه قبل
    1

    جواب نمیفرستین

    فاطیما 1 سال قبل
    5

    جواب سوالات نمیزارین

    فاطیما 1 سال قبل
    1

    جواب سوالات بزارین

    فاطیما 1 سال قبل
    6

    جواب سوالات بزارین

    ناشناس 1 سال قبل
    0

    جواب هارو بفرستید.

    آرسام 1 سال قبل
    6

    جواب سوالات رو ارسال کنید

    ناشناس 1 سال قبل
    1

    جواب سوال 1چی میشه

    1
    نجمه 1 سال قبل

    جواب کجاست

    ناشناس 1 سال قبل
    1

    جواب سوال های غدیر نمیفرستید

    رضا کوهپیما 2 سال قبل
    10

    پاسخ نامه سوالات

    برای ارسال نظر کلیک کنید