توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چرا باید اطلاعات را دسته بندی و مرتب کنیم

    1 بازدید

    چرا باید اطلاعات را دسته بندی و مرتب کنیم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    نمونه سوالات علوم سوم ابتدايي

    به نام خداوند رنگین کمان

    **قابل توجه  دانش آموزان پایه سوّم ابتدایی**

    نمونه سوالات متن کتاب علوم پایه سوم ابتدایی

    ********************************************************

    درس 1 ( زنگ علوم )

    1- مراحل کار پژوهشگر را به ترتیب بنویسید. 1) طرح پرسش 2) جمع آوری اطّلاعات 3) مرتّب کردن اطّلاعات 4) تهیّه ی گزارش

    2-اولین مرحله ی کار پژوهشگر برای حلِّ مسایل علمی چیست؟ طرح پرسش

    3-پرسش ها باید چگونه باشند؟ 1) هر پرسش باید بتواند ما را به جواب مسأله  نزدیک کند. 2) تعداد پرسش ها باید مناسب باشد.

    4-پژوهشگر پس از جمع آوری اطّلاعات چه کاری انجام می دهد؟با یادداشت کردن اطّلاعات به صورت دقیق و منظّم و رسم جد ول های منا سب به آن ها نظم می دهد.

    5-دانش آموزان از چه منابعی استفاده کردند؟ دانش آموزان و افراد متخصّص مانند :مربّی بهداشت، پزشک  و متخصّص تغذیه.

    6-دانش آموزان  کلاس از چه روشی برای جمع آوری اطّلاعات استفاده کردند؟ پرسش نامه و مصاحبه.

    درس 2(خوراکی ها)

    1-در یک روز چند وعده غذا مصرف می کنیم؟ سه وعده. صبحانه- ناهار- شام.

    2- مهم ترین وعده ی غذایی کدام است؟ چرا؟ صبحانه – زیرا پس از آن به مدّت طولانی غذا نمی خوریم و از طرفی برای انجام کارهای روزانه نیز به انرژی زیادی نیاز زیادی نیاز داریم.

    3-خوراکی هایی که در طول روز استفاده می کنیم به چند گروه تقسیم می شوند؟ برای هر کدام چند مثال بزنید. به چهار گروه تقسیم می شوند. گروه اوّل :نان ، برنج ، ماکارانی ،سیب زمینی ،آرد ،ذرّت. گروه دوّم :انواع میوه ها و سبزی ها مثل: انگور ، خرما.گروه سوّم:گوشت قرمز،ماهی،تخم مرغ،حبوبات،لبنیّات. گروه چهارم:انواع چربی ها ،کره و روغن های مختلف ، دانه های چرب.

    4- استفاده زیاد از----------- و ------------به بدن آسیب می رساند. (شکر و نمک)

    5-موادِّ نگهدارنده چه نقشی دارند؟موادِّ نگهدارنده باعث ماندگاری بیش تر موادّ غذایی می شوند و از فاسد شدن آنها جلوگیری می کنند.

    6-چند نمونه از خورا کی هایی که موادّ نگهدارنده دارند را نام ببرید.در آبمیوه ها،کنسروها و شیرهای مدّت دار از موادّ نگهدارنده استفاده می شود.

    7-گروه گوشت،مرغ و ماهی،تخم مرغ،حبوبات و لبنیات چه نیازهایی از بدن ما را برآورده می کنند؟ این غذاها موادّ لازم را به بدن ما می رسانند و به رشد بدن کمک  می کنند.

    8-چند مورد از چربی های خوب را نام ببرید.روغن دانه های ذرّت و آفتاب گردان و روغن میوه ی زیتون.

    9-برای محکم کردن دندان ها باید----------- مصرف کرد.(لبنیّات)

    10-در هنگام خرید موادّ غذایی باید به -----------آن ها توجّه کرد.(تاریخ مصرف)

    11-برای ناهار از کدام گروه موادّ غذایی می توان استفاده کرد؟از چها گروه غذایی برای وعده ی ناهار می توان استفاده کرد.

    12- برای شام باید از غذاهای ------------- استفاده کرد.(کم حجم و ساده)

    13-چند مورد موادّ خوراکی که از نظر بهداشتی برای بدن مناسب نیست را نام ببرید. پفک – چیپس –لواشک.

     درس 3 (موادّ اطراف ما {1} )

    1-ماد چند حالت دارند؟سه حالت –جامد، مایع و گاز.

    2-هوا مادّه ای است که حالت ----------دارد.(گاز)

    3-هوا مانند صابون و آب ، یک---------است.(مادّه)

    4-صابون حالت ------------و آب حالت ----------دارد.(جامد – مایع)

    5-به چه موادّی مایع می گویند؟مثال بزنید.به موادّی که به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند مایع می گویند.مانند :آب و شیر.

    6-به چه موادّی گاز می گویند؟دو مادّه بنویسید که حالت آن ها گاز باشد. به موادّی که در همه جای ظرف پخش می شوند گاز می گویند.مانند:هواو بخار آب.

    7-فرق بین مایعات و گازها چیست؟ گازها در همه جای ظرفی که در آن قرار می گیرند پخش می شوند .امّا مایعات به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند.

    8-چهار مورد از کاربرد گازها را بنویسید.باد کردن بادکنک- کپسول اکسیژن برای تنفّس  بیماران- تنفّس کردن غوّاصان در زیر دریا و کپسول  آتش نشانی برای خاموش کردن آتش.

    10-انسا نها و همه ی گیاهان و جانوران برای زنده ماندن به ----------نیاز دارند.(هوا)

    11-ذوب را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت جامد به حالت مایع را ذوب می گویند.

    12-برای تبدیل کردن موادّ جامد به مایع،به ------------نیاز داریم.(گرمای کافی)

    13-یک آزمایش بنویسید که ذوب شدن مادّه ای را نشان دهد.بستنی یک مادّه ی جامد است که اگر به مقدار کافی گرم شود،به مایع تبدیل می شود یعنی ذوب می شود.

    14-انجماد را تعریف کنید. تبدیل یک مادّه از حالت مایع به جامد را انجماد می گویند.

    15-یک آزمایش بنویسید که انجماد مواد را نشان دهد.اگر شربت آبلیمو را در فریزر قرار دهیم بعد از گذشت چند ساعت شاهد یخ زدن ان خواهیم بود. این اتّفاق انجماد را نشان میدهد.

    16-تبخیر را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت مایع به گاز را تبخیر می گویند.

    17-یک ازمایش بنویسید که تبخیر را نشان دهد.بخار شدن آب درون غذا بر اثر حرارت،به این تغییرِ حالت ِمایع به بخار،تبخیر می گویند.

    18-دلیل تبخیر آب های روی زمین چیست؟گرمای نور خورشید.

    درس 4(موادّ اطراف ما{2} )

    1-اگر مقدار یک مایع را با ظرف های مختلف اندازه گیری کنیم،چه نتیجه ای حاصل می شود؟ عددهای مختلفی به دست می آید.

    2-برای این که عدد ثابتی برای مقدار یک مایع به دست آوریم چه باید بکنیم؟باید از واحد لیتر برای اندازه گیری مقدار مایعات استفاده کنیم.

    3-برای اندازه گیری مقدار مایعات از واحدی به نام -----------استفاده می شود.(لیتر)

    4-همه ی اجسام از -------------تشکیل شده اند.(مادّه)

    5-جرم را تعریف کنید.مقدار مادّه ی تشکیل دهنده ی یک جسم است.

    6-جرم اجسام را با چه وسیله ای اندازه گیری می کنند؟ ترازو

    7-جرم اجسام را با چه واحدهایی بیان می کنند؟ گرم و کیلو گرم .

    8-جرم اجسام سبک را با مقیاس -------------- نشان می دهیم.(گرم)

    9-آزمایشی بنویسید که نشان دهد با تغییر شکلِ جسم،جرم آن تغییر نمی کند. جرم یک عدد سیب را با ترازو اندازه می گیریم.سپس آن را خَرد کرده ،دوباره جرم آن را با ترازو اندازه می گیریم و مشاهده می کنیم.جرم سیب در هر دو مرحله یکسان است.

    درس 5 (آب مادّه ی با ارزش)

    1-چرخه ی آب چیست؟ گرمای خورشید ،.باعث بخارشدن آب دریاها می شود.بخار آب هنگام بالا رفتن سرد می شود و به ابر تبدیل می شود.اگر ابرها به اندازه ی کافی سرد شوند و ازآنها باران یا برف می بارد.. قسمتی از آب باران و برف درون زمین فرو می رود  و قسمتی به دریا بر می گردد و دوباره تبخیر می شود. به این جریان آب در طبیعت چرخه ی آب می گویند.


    2-دریاهای بسیار بزرگ چه نام دارند؟اقیانوس.

    3-آب ها جای بیشتری را در روی  زمین  گرفته اند یا خشکی ها؟آب ها.

    4-ما و بسیاری از موجودات زنده ی دیگر به -----------نیلز داریم. (آب)

    5-از آب چه استفاده هایی می کنیم؟ برای آشامیدن ، شست و شو ، کشاورزی و.....

    6-چرا آب دریا ها برای آشامیدن،کشاورزی و شست و شو مناسب نیست؟ چون شور است.

    7-باران و برف چگونه به وجود می آیند؟ اگر ابرها به اندازه ی کافی سرد شوند از آن ها باران یا برف می بارد.

    8-آب شیرین به چه صورت هایی وجود دارند؟به صورت برف،دریاچه، رود و آب زیر زمینی.

    9-مقدار آب های شیرین و آب های شور روی کره ی زمین را با هم مقایسه کنید.مقدار آب های شیرین خیلی کم تر از آب های شور است.

    10-آیا همیشه بخار آب در هوا وجود دارد؟ بله

    11-از ------------ابر درست می شود.(بخار آب)

    12-ابرها چگونه حرکت می کنند؟ توسط باد.

    13-مادّه ای را نام ببرید که در طبیعت به سه صورت دیده می شود. آب  ،که در حالت جامد به صورت یخ و در حالت گاز به صورت بخار است.

    درس6 (زندگی ما و آب)

    1-آیا آب در همه ی خاک ها به یک اندازه فرو می رود؟ خیر .

    2-چرا آب، همه جا در زمین فرو نمی رود؟زیرا جنس خاک در زمین های مختلف با هم فرق می کند و مقدار آبی که در زمین فرو می رود به جنس خاک بستگی دارد.

    3-آب های زیرزمینی چگونه تشکیل می شوند؟مقداری از آب باران و برف در زمین فرو می رود.وقتی این آب به سنگ ها یا خاک رس برسد در همانجا جمع می شود، این آب ها را آب های زیرزمینی می نامند.

    4-در بیشتر استانها ی ایران مردم برای مصارف خانگی یا کارهای کشاورزی،از آب -------------- و ------------- استفاده می کنند. (چشمه – قنات )

    5-چرا نباید بیش از اندازه از آب های زیر زمینی استفاده کرد؟ زیرا این کار باعث خشک شدن بیشترر چاه ها و یا کم شدن آب آنها می شود.

    6-رود چگونه به وجود می آید؟آبی که از باران و ذوب شدن برف ها به وجود می آید،در سرازیری ها به راه می افتد و ابتدا جوی های کوچک و سپس رودها به وجود می آورد.

    7-همه ی رودها از آب شدن -----------تشکیل می شود.(برف کوه ها)

    8-رود بزرگ از متصل شدن -------- و ---------- به وجود می آید.(نهرها – جوی های کوچک)

    9-آب لوله کشی خانه ها چگونه تهیه و قابل آشامیدن می شود؟ آب رودها را در پشت سد یا استخرهای بزرگ جمع می کنند و بعد آن را به تصفیه خانه می فرستند. سپس آب سالم و پاکیزه، به وسیله ی لوله به شهرها و روستاها فرستاده می شود.

    درس 7 (نور و مشاهده ی اجسام )

    1-برای دیدن اجسام........... لازم است. (نور)

    2-منبع نور چیست؟ جسمی است که نور تولید می کند.

    3-چرا عقربه ها و اعداد بعضی از ساعت ها در هنگام تاریکی شب قابل دیدن هستند؟زیرا از موادّی ساخته شده اند که در تاریکی از خود نور تولید می کنند.

    4-چند منبع نور را نام ببرید. شمع- لامپ – کرم شب تاب و خورشید.

    5-بازتابش نور را تعریف کنید. وقتی نور خورشید یا چراغ قوه به آینه میتابد،از آن برمی گردد.به این پدیده بازتابش نور گفته می شود.

    6-چه اجسامی می شناسید که می توانند مثل آینه نور را بازتاب می دهند؟ سطح آب صاف و زلال ،سینی برّاق ، قاشق استیل و شیشه.

    7-اگر نور به سطح صاف و صیقلی برخورد کند به طور ............. بازتابش می کند.(منظّم)

    8-وقتی نور به سطح  ناصاف و غیر صیقلی برخورد کند،به طور .................بازتابش می کند.(نامنظّم)

    9-یک نمونه سطح صاف و صیقلی و یک نمونه سطح ناصاف و غیر صیقلی  نام ببرید. سطح صاف و صیقلی مثل آینه و سطح ناصاف و غیر صیقلی مثل کاغذ آلومینیمِ چروک.

    10-هر چیزی که بتواند نور را به طور منظّم بازتاب دهد،مانند...........عمل می کند.(آینه)

    11-آینه های معمولی را چه می نامند؟ آینه ی تخت.

    12-انواع آینه ها را نام ببرید.آینه های معمولی،آینه های فرورفته و آینه های برآمده.

    13-چند نمونه از کاربردهای آینه را نام ببرید. آینه ی دندانپزشکی ، آینه هایی که در پیچ جاده ها وجود دارند،آینه های جلوی خودروها،آینه هایی  که در معماری و تزیین سطح دیوارها استفاده می شوند.

    14-ما چگونه اجسام را می بینیم؟ وقتی نور از منبع نور به جسم می تابد و بازتاب آن وارد چشم می شود،ما می توانیم اجسام را ببینیم.

    15- شرایط لازم برای دیدن اجسام را بنویسید. 1) نور وجود داشته باشد. 2)مانعی بین جسم و نور وجود نداشته باشد(نور به جسم  برخورد کند) 3- نور پس از برخورد به جسم ،به چشم ما برسد.

    16-زیردریایی ها برای دیدن اجسامی که در سطح آب قرار دارند از...............استفاده می کنند.( زیر دریایی)

    درس 8 (جستجو کنیم و بسازیم)

    1-برای جلوگیری از نشتی آب در لوله های انتقال آب از چه ابزار و وسایلی می توان استفاده کرد؟چسب ،واشر، نوار تفلون و..

    2-روش های جلوگیری از نشتی آب را بنویسید.1)بستن محل نشتی به کمک نوار تفلون. 2)استفاده از چسب در محل نشتی آب.3)استفاده از واشر در محل اتصالات لوله های آب. 4)بریدن شیلنگ از محل نشتی و اتصال دو قسمت بریده شده با استفاده از رابط پلاستیکی یا فلزی.5)استفاده از یک نی یا لوله ی سِرُم برای جلوگیری از نشتی بطری و بستن انتهای آن.

    3-از نشتی آب چه استفاده هایی می توان کرد؟آبیاری قطره ای گیاهان،پر کردن ظرف آب خوری پرندگان ،هدایت آب نشت شده به وسیله ی لوله ی سِرُم به ظرف دیگر و استفاده از آن در مصارف دیگر.

    4-هنگام ساخت وسایلی برای جلوگیری از نشتی آب چه نکات ایمنی را باید رعایت کرد؟ هنگام استفاده از ابزار تیز مثل قیچی یا اَرّه مواظب سلامتی خود و دیگران اطرافیان باشیم. از تعمیر لوله های متّصل به آب گرمکَن،پکیج و انواع کولرها  خودداری کنیم.

    درس 9 (نیرو ، همه جا{1})

    1-   چگونه می توانیم جسمی را به حرکت در آوریم؟ با هُل دادن و کشیدن.

    2-   نیرو به چه صورتهایی می تواند باشد؟ به صورت کشیدن- به صورت هُل دادن – هم به صورت کشیدن و هم به صورت هُل دادن.

    3-   در انجام همه ی کارها ........... به کار می رود.(نیرو)

    4-   وقتی سنگ بزرگی را هُل می دهیم و حرکت نمی کند آیا به آن نیرو وارد کرده ایم؟ بله- وقتی جسمی  را هُل می دهیم به آن نیرو وارد می کنیم.

    5-   در بازی طناب کِشی کدام گروه برنده می شود؟ گروهی برنده می شود که نیروی بیشتری به طناب وارد می کند.

    6-   نیرویی که دروازبان هنگامِ گرفتنِ توپ به آن وارد می کند ، چه اثری بر توپ دارد؟ سبب توقُّفِ حرکتِ توپ می شود.

    7-   نیرویی که هنگامِ خمیر بازی به آن وارد می کنیم، باعثِ............آن می شود.(تغییر شکل)

    8-   آیا وقتی یک پَر را فوت می کنیم به آن نیرو وارد کرده ایم؟ بله.

    درس 10(نیرو همه جا {2} )

    1-اگر دو آهن ربا نزدیک هم قرار بگیرند چه اتفاقی می افتد؟ به هم نیرو وارد می کند.

    2-اگر دو سر مثل هم آهن ربا ها را به هم نزدیک کنیم ، هم دیگر را......................؟(دفع می کنند)

    3-اگر دو سرِ مخالفِ آهن رباها را به هم نزدیک کنیم، همدیگر را .................(جذب می کنند)

    4-دو ................می توانند بدونِ تماس ،همدیگر را جذب یا دفع کنند.(آهن ربا)

    5-آیا دو جسم می توانند بدونِ تماس با یکدیگر به هم نیرو وارد کنند؟ مثال بزنید. بله – نیرویی که دو آهن ربا  به یکدیگر وارد می کنند و نیرویی که کُره ی زمین به اجسام وارد می کند، هر دو بدونِ تماس اجسام صورت می گیرند.

    6-نیروی کِششِ زمین چیست؟ کُره ی زمین به همه چیز نیرو وارد می کند و آنها را به سمتِ خود می کِشَد. به این نیرو ، کِشِش ِ زمین می گویند.

    7- نیروی کِشِشِ زمین در چه کارهایی به ما کمک می کند؟ ریختنِ آب در لیوان ، سرازیر شدنِ آب را از کوه ، فرو اُفتادن قطرات باران به زمین.

    8-نیروی کِشِشِ زمین اجسام را به سمت ...................می کشد. (پایین)

    9-آیا نیرویی کُره ی زمین بر اجسام مختلف وارد می کند، یکسان است؟ خیر.

    10-هر چه جِرمِ جسم بیشتر باشد،زمینِ آن را با نیروی ...................به طرف خود می کشد.(بیشتری)

    11-اگر یک طرف فنر را در دست بگیریم و طرف دیگر آن را به جسم وصل کنیم، مقدار کشیدگی فنر چه نیرویی را نشان می دهد؟نیروی کِشِشِ زمین.

    12-هر چه جسم سنگین تر باشد، نیروی لازم برای بلند کردن آن .................است.(بیشتر)

    13-به کمک چه وسیله ای می توان اجسام سنگین را جا به جا کرد؟به کمک اهرم.

    14-اهرم چیست؟میله یا وسیله ای که با آن و به کمک تکیه گاه جسم را بلند یا جا به جا می کنیم، اهرم نام دارد.

    15-چند نمونه از اهرم ها را نام ببرید.قیچی- اَلاکُلَنگ – ترازوی دو کفه.

    درس 11(بکارید و ببینید)

    1-چه چیزی گیاه را در خاک نگاه می دارد؟ ریشه.

    2-ریشه ی گیاهان به چند گروه تقسیم می شوند؟آن ها را نام ببرید و برای هر کدام یک مثال بزنید. دو گروه. ریشه های راست مانند ریشه ی گیاه لوبیا و ریشه های افشان مانند ریشه ی گندم.

    3-چند نمونه از ریشه های خوراکیرا نام ببرید.هویج،چغندر و تربچه.

    4-انواع برگ ها را نام ببرید. برگ های دراز و باریک ،برگ های سوزنی شکل و برگ های پهن.

    5-انواع ساقه ها  را بنویسید و برای هر کدام یک مثال بزنید.بعضی ساقه ها کلفت و چوبی اند مانند ساقه ی درختان و بعضی از ساقه ها نازک اند. مانند:ساقه ی گیاه ِ لوبیا.

    6-از رشد ..........گیاه به وجود می آید.(دانه ها)

    7-ریشه ی گیاه هویج از چه نوعی است؟ریشه ی راست.

    8-دانه ها به چند گروه تقسیم می شوند؟آن ها  را  نام ببرید و برای هر کدام یک مثال بزنید. دو گروه- دانه های یک قسمتی مانند دانه ی ذرّت و دانه های دو قسمتی .مانند: دانه ی آفتابگردان.

    9-برگ گیاه ذرّت و لوبیا از چه نوعی هستند؟ برگ گیاه ذرّت باریک و برگ گیاه لوبیا پهن است.

    10-گیاهان مخروط دار را تعریف کنید و مثال بزنید. بعضی از گیاهان مثل درخت کاج به جای میوه و گل ، قسمت هایی به نام مخروط دارند.به این گیاهان مخروط دار  گفته می شود.

    درس 12 (هر کدام جای خود{1} )

    1-جانوران معمولاً چه جاهایی زندگی می کنند؟ جایی که بتوانند نیازهایشان را به خوبی برطرف کنند.

    2-ما به کمک ............نفس می کشیم. (شُش هایمان)

    3-غوّاص ها برای تنفّس از چه وسیله ای استفاده می کنند؟ از کپسول هوا.

    4-آیا در آبی که مصرف می کنیم هوا وجود دارد؟ بله.

    5-ماهی ها به جای شُش،............. دارد.(آبشش)

    6-ماهی ها چگونه تنفّس می کنند؟ از هواد درون آب.

    7-ماهی ها  در چه جاهایی می توانند زندگی کنند؟در رودخانه ها، دریاها، اقیانوس ها و حتّی یک تُنگ کوچک آب.

    8-بدن اغلب ماهی ها را ............ پوشانده است.(پولک)

    9-وجود پولک روی بدن ماهی چه فایده ای دارد؟از بدن ماهی محافظت می کند.

    10-ماهی ها با............ در آب شنا می کنند.(باله هایشان)

    11-...............ماهی،باله ی بزرگی است که با حرکت خود جانور را به جلو می راند.(دُم)

    12-چرا بدن ماهی لغزنده است؟برای اینکه راحت تر حرکت کند.

    13-ایا ماهی ها در تمام مراحل زندگی شان در آب هستند؟بله-بچه ماهی ها درون آب از تخم خارج می شوند و در آب رشد می کنند و بزرگ می شوند.

    14-ماهی ها چه ویژگی هایی دارند؟ ماهی ها باله دارند،با آبشُش تنفُّس می کنند،تخم می گذارند و بدنشان از پولک پوشیده شده است.

    15-قورباغه در کجا رشد می کند؟ تخم قورباغه در آب به بچّه قورباغه تبدیل می شود و بچّه قورباغه در آب رشد می کند.

    16-ماهی بالی،چه نوع ماهی است و در کجا ززندگی می کند؟این نوع ماهی، در سواحل جنوبی کشورمان زندگی می کند،این ماهی ندگی می کند؟این نوع ماهی، در سواحل جنوبی کشورمان زندگی می کند،این ماهی می تواند با باله های بزرگ خود از آب بیرون بیایند و مدّتی در هوا بپرد.

    17-وقتی بچّه قورباغه ها بزرگ شدند چه تغییری  می کنند؟باله ها و آبشُش ها و دُمشان از بین می رود و به جای آنها در بدنشان شُش و دست و پا به وجود می آید.

    18-نمونه هایی از دوزیستان را نام ببرید.سمندر، وزغ و قورباغه.

    19-قورباغه در کجا زندگی می کند؟ قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(می کنند؟قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(می کنند؟قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(می کنند؟قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(به جای باله،آبشُش و دُم ،شُش و دست و پا به وجود می آید.)می تواند روی خشکی کنار برکه ی آب زندگی کند.

    درس 13 (هر کدام جای خود{2} )

    جانوران مهره دار به چند گروه طبقه بندی می شوند؟ آنها را نام ببرید.پنج گروه؛ ماهی ها- دوزیستان – خزندگان – پرندگان و پستانداران.

    2-مار و مارمولک جزء کدام گروه از مهره داران هستند و چگونه حرکت می کنند؟خزندگان – مار دست و پا ندارد و رود زمین می خزد امّا مارمولک دست و پای کوتاهی دارد و هنگام حرکت،شکمش روی زمین کشیده می شود.

    3-پوشش بدن خزندگان چیست؟روی بدن آنها را پولک های سختی پوشانده است.

    4-خزندگان و پرندگان چگونه تنفُّس می کنند؟ با شُش.

    5- مارها و پرندگان چگونه تخم هایشان را نگه می دارند؟ پرندگان معمولاً روی تخم هایشان می خوابند و برخی مارها دورِ تخم هایشان حلقه می زنند.

    6-سخنی از رسول خدا(ص)درباره ی آزار ترساندن به حیوانات بنویسید.کسی که گنجشک یا پرنده ای دیگر را به نا حق بکشد،در روز قیامت مورد باز خواست قرار می گیرد.

    7-پستانداران چه ویژگی هایی دارند؟ بدن پستانداران از مو یا پشم پوشیده شده است، با شُش تنفُّس می کنند، بچه می زایند و به آنها شیر می دهند.

    8-چند نمونه از پستانداران را نام ببرید.روباه – خرگوش – خرس – سنجاب – شیر – گربه – گاو – گوسفند – بُز و شتر.

    9-بدن پرندگان و پستانداران از چه چیزی پوشیده شده است؟ بدن پرندگان از پَر و بدن پستانداران از مو یا پشم پوشیده شده است.

    10-چرا ماهی ها را مهره دار می نامند؟ چون ماهی ها در پشت خود تعدادی مهره دارند که پشت سرهم قرار گرفته اند و ستون مهره را تشکیل داده اند.

    11-خفّاش جزء کدام گروه از مهره داران است و چگونه  حرکت می کند؟ پستانداران – به وسیله ی بالهایش پرواز می کند.

    12-وال جزء کدام گروه از مهره داران است و در کجا زندگی می کند؟ پستانداران –در آب.

    13-لاک پشت دریایی چگونه تنفُّس می کند؟ با شُش.

    14-کدام یک از این جانوران تخم می گذارند و کدامیک بچّه می زایند؟" مار- خفّاش – عقاب – قورباغه و فُک "؟

    مار، عقاب و قورباغه تخم می گذارند و خفّاش و فُک بچه می زایند.

    درس 14 (از گذشته تا آینده)

    1-در زمانهای قدیم برای نگهداری موادِّ غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آنها از چه روش هایی استفاده می کردند؟ بعضی از موادِّ غذایی را داخل نمک یا آب  نمک قرار می دادند و یا آنها را خشک می کردند، گوشت را در سبدهای توری در جاهای سایه آویزان می کردند تا خُنَک بماند و فاسد نشود.

    2-برخی از روش های نگهداری موادِّ غذایی را بنویسید. خُنَک کردن – خشک کردن – پختن و استفاده از نمک.

    3-تفاوت خشک کردن نان و سبزیجات به روش سنّتی  و صنعتی را بنویسید.برای خشک کردن نان و سبزی به صورت سنّتی از گرمای خورشید استفاده می کردند،امّا در روش صنعتی این کار با استفاده از دستگاه انجام می شود.

    4-راه های خُنک کردن موادِّ غذایی را از گذشته تا حال بنویسید. در گذشته موادِّ غذایی را در جاهای خُنک و سایه و یا کنار یخ قرار می دادند ،ولی امروزه از یخچال و فریزر استفاده می کنند.

    منبع مطلب : yasinsadr.blogfa.com

    مدیر محترم سایت yasinsadr.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جزوه علوم پایه سوم

    1-کار پژوهش چیست ؟ 1-طرح سوال 2-جمع آوری اطلاعات 3- دسته بندی و مرتب نمودن اطلاعات 4- یافتن پاسخ مناسب برای سوال .

    2-یک پژوهشگر برای جمع آوری اطلاعات چه کارهایی را انجام می دهد؟

    1-مشاهده 2- مصاحبه 3- تهیه ی پرسش نامه 4- یادداشت برداری 5- مراجعه به کتابخانه و رایانه و پرسش از بزرگترهای متخصص به دلیل تجربه و معلومات آنها.

    3- به نظر شما دانش آموزان در زنگ های تفریح چه خوراکی هایی بخورند ؟

    شیر، نان و پنیر و خرما ، نان و تخم مرغ آب پز ، نان و پنیروگردو ، نان و کره و مربا و نان و کره و عسل و تنقلات: بادام ، کشمش ، پسته ، گردو ، انجیر و میوه ها : سیب و پرتقال و هویج و ...

    درس دوم :

     1-بدن انسان برای انجام چه کارهایی به غذای سالم و مناسب نیاز دارد ؟

    انسان برای حرکت کردن ، نفس کشیدن ، صحبت کردن ، کارکردن ، فکرکردن ، نوشتن و غذاخوردن و انجام دادن همه ی کارها به غذای سالم و مناسب نیاز دارد.

    2- خوارکی ها را به چند گروه می توان تقسیم کرد ؟

    چهار گروه : 1- گوشت و لبنیات و حبوبات و تخم مرغ 2- روغن های مختلف در روغن زیتون و ... 3- میوه ها و سبزی 4- نان و برنج و ماکارونی .

    3- کار گروه چربی ها در بدن چیست ؟ به بدن انرژی می رسانند .

    4- خوردن چه غذاهایی برای بدن زیان دارد ؟

    غذاهای خیلی شور، خیلی چرب ، خیلی شیرین و دارای مواد نگه دارنده.

    5- کدام گروه های غذایی باعث رشد بدن می شود و مواد لازم را به بدن ما می رسانند؟

    گروه غذایی گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، مرغ ، حبوبات و لبنیات.

    6- گروه سبزی ها و میوه ها در بدن انسان چه می کنند ؟

    به سلامتی و درست کار کردن دستگاه های مختلف بدن کمک می کنند .

    7- چرا باید از گروه غذایی نان ، برنج و ماکارونی استفاده کنیم ؟

    چون این غذاها علاوه بر دادن انرژی به بدن ، مواد لازم و بعضی از ویتامین ها را نیز به بدن ما می رسانند .

    8- چه کنیم تا مواد غذایی سالم بمانند ؟ باید آن ها را در شرایط مناسب نگهداری کنیم .

    9- هنگام خرید مواد غذایی به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

    باید به سالم بودن و تاریخ مصرف مواد غذایی توجه کنیم .

    10- درباره ی گروه های مواد غذایی چه می دانید؟

    برای به دست آوردن انرژی برای انجام دادن کارها ، به چند گروه مواد غذایی نیاز داریم که عبارتند از : سبزی ها ، میوه ها ، گوشت و تخم مرغ و لبنیات ، غلات و حبوبات .

    درس سوم :

     1-چگونه می توان حباب درست کرد؟

    مقداری صابون رنده شده را در آب گرم می ریزیم و آن قدر هم می زنیم تا صابون حل شود، سپس یک حلقه سیم را به شکل دایره های کوچک و بزرگ در می آوریم ، آن را داخل مایع آب و صابون فرو برده و بیرون می آوریم و فوت می کنیم ، در این مرحله حباب های ریز و درشت زیبایی ساخته می شود.

    2- داخل حباب ها از چه ماده ای پر شده است ؟ از هوا

    3- بادکنک چه حالتی از ماده است ؟ جامد

    4- اگر بادکنک را از آب پر کنیم ، چه حالتی از ماده به وجود می آید ؟

     بادکنک  :  جامد                              آب درون بادکنک  :   مایع

    5- اگر هوا را وارد بادکنک کنیم چه حالتی از ماده آن را پر می کند ؟ گاز

    6- انسان ، حیوانات و گیاهان ، برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارند ؟ هوا

    7- چگونه یک ماده از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود ؟ بر اثر گرما و سرما

    8- ذوب شدن یعنی چه ؟

    وقتی مواد جامد را به اندازه ی کافی گرم کنید ؛ به حالت مایع درمی آیند تبدیل یک ماده از حالت جامد به مایع در اثر گرما، ذوب شدن نام دارد. مانند تبدیل یخ به آب

    9- انجماد چیست ؟ به تبدیل یک ماده از حالت مایع به حالت جامد ، بر اثر سرما انجماد می گویند . مانند تبدیل آب به یخ.

    10- تبخیر چیست ؟ به تبدیل یک ماده از حالت مایع به حالت گاز ، بر اثر گرما تبخیر می گویند . مانند تبدیل آب به بخار آب .

    11- اگر تبدیل حالت های مواد وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد؟

    زندگی غیرممکن می شد ، مثلا اگر آب دریاها به بخار تبدیل نمی شد ، باران و برف تشکیل نمی شد ، در آن صورت آب لازم برای استفاده ی انسان ها و حیوانات و گیاهان تولید نمی شد.

    درس چهارم :

    1-ماده چیست ؟ هر ذره ای که جرم داشته و فضایی را اشغال کند ماده نام دارد .

    2- جرم چیست ؟ مقدار ماده ی تشکیل دهنده ی هر جسم « جرم » نامیده می شود.

    3- با چه وسیله ای می توان جرم دو جسم را با هم مقایسه کرد؟ ترازو

    4- واحدهای جرم را نام ببرید؟ تن ، کیلوگرم ، گرم

    5- حجم چیست ؟ حجم یک ماده ، مقدار جایی است که آن ماده می گیرد.

    6- برای اندازه گیری مقدار دوغ، شیر و مایعات دیگر از چه واحدی استفاده می کنند ؟ لیتر

    7- لیتر چیست ؟ واحد اندازه گیری مقدار مایعات را لیتر می نامند.

    8- آیا ترازو همیشه جرم ماده را با کیلوگرم نشان می دهد؟

    خیر، چون بعضی از مواد از یک کیلوگرم کم تر هستند ( گرم ) و بعضی خیلی بیشتر از چند کیلوگرم (تن)

    9- وقتی به مقدار کم تری از ماده نیاز داشته باشیم آن را با چه مقیاسی اندازه می گیریم ؟ گرم

    درس پنجم :

    1-انسان ها و موجودات زنده برای زندگی به چه چیزی نیاز دارند ؟ آب

    2-دریاهای بسیار بزرگ را چه می نامند ؟ اقیانوس

    3- سطح زمین را بیش تر خشکی فرا گرفته است یا اقیانوس ها و دریاها؟ اقیانوس ها و دریاها

    4- چرا آب دریاها برای آشامیدن و کشاورزی مناسب نیست ؟ چون آب دریاها بسیار شور هستند.

    5- ابر چگونه تشکیل می شود ؟ وقتی آب بخار می شود ، بخارهای آب در هوا به هم می پیوندد و ابر را تشکیل می دهند.

    6- باران و برف چگونه می بارد؟ وقتی ابرها در آسمان بالا روند و به اندازه ی کافی سرد شوند باران می بارد، اگر ابرها خیلی سرد شوند ، آن وقت برف می بارد.

    7- ابرها به چه شکل هایی دیده می شوند؟ لایه ای ، پرمانند ، پنبه ای

    8- ابرها چگونه جابه جا می شوند؟ ابرها به کمک باد جابه جا می شوند.

    9- چرخه ی آب چیست؟ ریزش باران و برف از ابرها و جاری شدن آن ها در سطح زمین یا فررفتن آن در خاک و تبخیر درباره ی آب ها و تشکیل دوباره ی ابر را چرخه ی آب می گویند.

    10- اهمیت چرخه ی آب چیست؟ زندگی و حیات موجودات زنده به چرخه ی آب بستگی دارد.

    11- آب آشامیدنی ما چگونه به دست می آید؟ آب رودها را در پشت سد یا استخرهای بزرگ جمع آوری می کنند و بعد آن را به تصفیه خانه می فرستند ؛ در تصفیه خانه گل و لای موجود در آب را می گیرند و به آن مواد میکروب کش اضافه می کنند . سپس آب سالم و پاکیزه با لوله به شهرها و روستاها فرستاده می شود.

    12- به ابرهای نزدیک زمین چه می گویند؟ مه

    13- کدام ابرها با هوای نسبتا خوب در آسمان پیدا می شوند؟ ابرهایی که مانند پنبه هستند .

    14- کدام ابرها بسیار بالا هستند؟ ابرهایی که مانند پر به نظر می آیند.

    درس ششم :

    1-آب زیرزمینی چگونه تشکیل می شود؟ مقداری از آب باران و برف در زمین فرو می رود . وقتی این آب ها به سنگ ها یا خاک رس برسد در همان جا جمع می شوند و تشکیل آب های زیر زمینی می دهند.

    2- در استان هایی که رود و دریاچه وجود ندارد آب برای مصرف خانگی یا کارهای کشاورزی چگونه تامین می شود ؟ مردم از آب قنات و چشمه استفاده می کنند.

    3- برای استفاده ی خوب و مفید آب ، از چه روش آبیاری در کشاورزی باید استفاده کرد؟ آبیاری قطره ای

    4- استفاده ی زیاد و بیش از اندازه از آب های زیرزمینی باعث رخ دادن چه اتفاقی می شود؟

    باعث خشک شدن بیش تر چاه ها و یا کم شدن آب آن ها می شود.

    5- آب های زیرزمینی و رودخانه ها چگونه آلوده می شوند؟

    با ریختن فاضلاب ها ی منازل و صنایع و سم های کشاورزی و ریختن زباله در آب ها .

    6- رود چگونه به وجود می آید؟ آبی که از باران و ذوب برف ها به وجود می آید در سرازیری ها به راه می افتد، ابتدا جوی های کوچک و بعد از به هم پیوستن جوی ها ، رودها را به وجود می آورند.

    7- آب لوله کشی خانه ها چگونه تهیه و قابل آشامیدن می شود ؟ آب رودها را در پشت سد یا استخر های بزرگ جمع می کنند ابتدا گل و لای آن را می گیرند ، سپس مواد میکروب کش به آن اضافه می کنند . بعد آب سالم و پاکیزه  با لوله به شهرها و روستاها فرستاده می شود.

    8- آب چگونه سطح زمین را تغییر می دهد؟ آب باران یا رودها در مسیر خود خاک ها را می شویند و سنگ و گل و لای را با خود می برند و به تدریج سطح زمین را تغییر می دهند.

    درس هفتم :

    1-برای« دیدن» چه چیزهایی لازم است ؟ نور، چشم ، چشم سالم

    2- بزرگت ترین منبع نور طبیعی را نام ببرید؟ خورشید

    3-شب ها که خورشید نمی تابد، چگونه اجسام اطراف خود را می بینیم؟ با استفاده از منبع نورهای مصنوعی مثل چراغ و لامپ

    4- چند منبع نور نام ببرید؟ چراغ قوه ی روشن ، لامپ روشن ، آتش ، شمع روشن

    5- منبع نور چیست؟ به اجسامی که به وسیله ی آن ها نور تولید می شود منبع نور می گویند.

    6- بازتابش نور چیست ؟ وقتی نور به آینه یا هر سطح صاف دیگری می تابد و از آن برمی گردد بازتابش نور صورت می گیرد.

    7- چرا نباید به نور شدید نگاه کرد؟ چون موجب آسیب دیدگی چشم می شود.

    8- وقتی نور به اجسام می تابد چه اتفاقی می افتد؟ تقریبا همه ی آن ها نور را بازتاب می دهند.

    9- اگر نور به سطح صاف و صیقلی برخورد کند چه اتفاقی می افتد؟ نور پس از برخورد ، به طور منظم تازتابش می کند.

    10- چه زمانی بازتابش نور به طور نامنظم است ؟ زمانی که به سطح ناصاف و غیرصیقلی برخورد کند.

    11- چه اجسامی مثل آینه عمل می کنند؟ اجسامی که بتوانند نور را به طور منظم بازتاب دهند.

    12- انواع آینه ها را نام ببرید ؟1- آینه ی تخت یا معمولی 2- آینه ی محدب یا برآمده 3- آینه ی مقعریا فرورفته.

    13- آینه ی تخت یا معمولی : تصویر در این آینه ها مستقیم و هم اندازه با جسم است . فاصله ی تصویر تا آینه برابر فاصله ی جسم تا آینه است.

    14- آینه ی محدب یا برآمده : تصویر در این آینه ها کوچک تر و مستقیم و نزدیک تر به آینه است . میدان دید این آینه ها خیلی وسیع است .

    15- میدان دید چیست ؟ به فضایی که یک ناظر می تواند ببیند « میدن دید» می گویند میدان دید یک آینه ، فضایی است که ناظر در آینه می بیند.

    16- به اجسامی که نور را از خود عبور می دهند مانند آب و هوا و شیشه چه می گویند؟ شفاف

    17 به اجسامی که نور را از خود عبور نمی دهند چه می گویند؟ کدر می گویند.

    18- کاربرد آینه های مختلف را نام ببرید؟

    آینه ی تخت : در منازل و آرایشگاه ها و مساجد

    آینه ی برآمده : در سرپیچ های تند، پارکینگ ها ، بغل اتومبیل ، آینه ی جلوی راننده

    آینه ی فرورفته : در دندان پزشکی ، کاسه ی چراغ اتومبیل ، چراغ قوه ها

    درس هشتم :

    1- برای ساخت هر وسیله ی مورد نیاز چه کارهایی باید انجام داد ؟

    باید فکر کنیم ، با بزرگ ترها و افراد آگاه مشورت کنیم ، وسایل مورد نیاز را تهیه و بعد شروع به ساختن کنیم بعد از ساختن نیز با دقت آن را آزمایش کنیم و اشکالات آن را برطرف نماییم.

    2- چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کرد ؟ چون مقدار آب شیرین که برای انسان و گیاهان قابل استفاده است محدود می باشد و کشور ایران یک کشور کم آب است.

    3- برای انتقال آب از چه وسیله ایی استفاده می کنند؟ لوله

    4- در قدیم جنس لوله از چه بود و امروزه از چیست ؟ و چرا آن را تغییر داده اند ؟ در قدیم جنس لوله ها از آهن بود و امروزه از پلاستیک ، به جهت ارزان تر بودن و استفاده ی بهتر و زنگ نزدن از لوله های پلاستیکی استفاده می کنند.

    5- دلایل هدر رفتن آب در لوله های انتقال آب منازل چیست؟ 1- پارگی یا پوسیدگی  واشرهای شیرهای آب 2- ترکیدگی لوله های انتقال آب 3- گرفتگی لوله های انتقال آب ، سینک های ظرفشویی 4- بی احتیاطی کارگران ساختمان یا کم توجهی استادکار زمان نصب لوله های انتقال آب .

    درس نهم:

    1-چند بازی نام ببرید که در آن چیزی به حرکت در می آید؟ والیبال ، تنیس ، فوتبال ، هندبال ، بدمینتون

    2- چند بازی نام ببرید که در آن بچه ها یکدیگر را به حرکت درمی آورند؟ تاب بازی ، الاکلنگ و ...

    3- یک بازی نام ببرید که در آن از دو حالت نیرو، یعنی کشیدن و هل دادن استفاده می شود؟ مسابقه ی طناب کشی

    4- چگونه می توان اجسام را به حرکت درآورد؟ باکشیدن و هل دادن باید به آن نیرو وارد کنیم.

    5- چه زمانی به جسمی نیرو وارد می کنیم؟ زمانی که آن را می کشیم یا هل می دهیم .

    6- از نیروها در کجا استفاده می کنیم؟ در انجام همه ی کارها و بازی ها .

    7- نیروها چه کارهایی انجام می دهند؟

    1-اجسام ساکن را به حرکت در می آورند.

    2-سبب متوقف کردن اجسام در حال حرکت می شوند.

    3- به حرکت جسم تغییر جهت می دهند.

    4- سبب تغییر شکل اجسام می شوند.

    8- چه نکاتی ایمنی را باد در بازی ها رعایت کنیم ؟ هنگام ضربه زدن و حرکت مواظب خودمان و اطرافیانمان باشیم و هنگام ورزش و بازی از لباس مناسب استفاده کنیم.

    درس دهم:

    1-هر آهن ربا چند قطب دارد؟ دو قطب : قطب     یعنی شمال ، قطب     یعنی جنوب . اگر دو قطب هم نام دو آهن ربا را به هم نزدیک کنیم همدیگر را دفع می کنند و از هم دور می شوند. اگر دو قطب غیر هم نام دو آهن ربا را به هم نزدیک کنیم هم دیگر را جذب می کنند.

    2- چه نیروهایی را می توان کاملا احساس کرد؟ نیروهایی مثل کشیدن یا هل دادن را می توانیم کاملا احساس کنیم مثل باز و بسته کردن در اتاق .

    3- چه نیروهایی را نمی بینیم؟ نیروهایی مثل نیروی کشش زمین یا نیرویی که دو آهن را بر یکدیگر وارد می کنند.

    4- نیروی کشش زمین چیست ؟ کره ی زمین به همه ی چیزهایی که در اطراف آن است نیرو وارد می کند و آن ها را به سمت خود می کشد ولی ما آن را نمی بینیم.

    5- نیروی کشش زمین چه کمکی به ما می کند؟ نیروی کشش زمین در انجام بسیاری از کارها به ما کمک می کند مثل ریختن آب در لیوان ، ریختن غذا در ظرف ، راه رفتن ، بارش باران و برف.

    6- برای بلند کردن یک جعبه ی سنگین چه راهی پیشنهاد می کنید؟ گذاشتن چرخ زیر آن به طوری که به راحتی بتوان آن را حرکت داد.

    7- چه زمانی از وسایل و ابزاری مانند چرخ برای جابه جا کردن اجسام استفاده می کنیم؟ زمانی که نیروی ما برای بلند کردن آن کافی نباشد.

    8- به جز استفاده از چرخ ، چه راه دیگری برای بلند کردن و جابه جا کردن اجسام سنگین مانند تخته سنگ می شناسید؟ استفاده از اهرم

    9- یک میله ی باریک می تواند با داشتن تکیه گاه چه کند؟ اجسام خیلی سنگین مثل جعبه های بزرگ و یا سنگ را جا به جا کند.

    10- اهرم چیست؟ از چند قسمت تشکیل شده است ؟ میله یا هر وسیله ایی که بتوان با آن و به کمک تکیه گاه جسمی را بلند کرد اهرم نامیده می شود. هر اهرم سه قسمت اصلی دارد: 1- قسمتی که جسم قرار دارد. 2- تکیه گاه 3-قسمتی که به آن نیرو وارد می شود.

    11-از اهرم چه استفاده ای می شود؟ با کمک اهرم می توان چیزهای سنگین را جابه جا یا بلند کرد.

    12- آیا اهرم ها فقط به شکل میله دیده می شودند؟ خیر- اهرم ها اشکال مختلفی دارند.

    13- از انواع اهرم چه استفاده ای می شود؟ در زندگی روزمره برای راحت تر انجام شدن کارها از اهرم استفاده می کنیم.

    درس یازدهم:

    1-چرا هنگام کار با خاک و کاشتن دانه ، باید از دستکش استفاده کنیم؟

    چون ممکن است مواد موجود در خاک آلوده باشد و به پوست و بدن ما آسیب برساند.

    2- مراحل کاشت دانه را توضیح دهید؟ ابتدا دستکش به دست می کنیم ، سپس دانه ها را در خاک می گذاریم و روی آن ها خاک می ریزیم ، به طور مرتب به دانه های کاشته شده آب می دهیم ، تا ریشه داده و جوانه ی آن از خاک بیروی بیاید. سپس مراقبت می کنیم تا رشد کنند و بزرگ شوند.

    3- دانه ی لوبیا چه نوع ریشه ای دارد؟ راست

    4- دانه ی ذرت چه نوع ریشه ای دارد؟ ریشه ی افشان

    5- کار ریشه چیست؟ گیاهان را در خاک محکم نگه می دارد و آب و مواد غذایی ره به گیاه می رساند.

    6- گیاهانی را نام ببرید که ریشه ی خوراکی دارند؟ هویچ ، چغندر ، تربچه

    7- برگ ها به چند دسته تقسیم می شوند؟ سه دسته: 1- دراز و باریک 2- پهن 3- سوزنی

    8- ریشه ی گیاهان به چند دسته تقسیم می شوند؟ دو دسته: افشان و راست

    9- ساقه ی گیاهان به چند دسته تقسیم می شوند؟ هر کدام چه ویژگی دارند؟ مثال بزنید.

    دو دسته، ساقه ی بعضی از درختان کلفت و چوبی اند و ساقه ی بعضی از گیاهان نازک و باریک تر هستند مثل درخت توت و بوته ی هندوانه.

    10- گیاهان چگونه به وجود می آیند؟ بیش تر گیاهان از رشد دانه های خود به وجود می آیند.

    11- گل های گیاهان از چه نظر با هم متفاوت هستند؟ از نظر رنگ ، شکل ، اندازه ، بو با هم متفاوت هستند.

    12- گل های درختان چه شباهتی به هم دارند؟ همه ی آن ها تبدیل به میوه می شوند و دانه را درون خود نگه می دارند.

    13- دانه ها از نظر اندوخته ی غذایی به چند دسته تقسیم می شوند؟دودسته: دانه های یک قسمتی ، دانه های دوقسمتی .

    14- چند دانه ی یک قسمتی را نام ببرید؟ ذرت ، گندم ، جو ، برنج ، خرما، ارزن

    15- چند دانه ی دو قسمتی نام ببرید؟لوبیا ، عدس ، بادام ، گردو ، نخود

    16- گل ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟ این دسته بندی چگونه صورت می گیرد؟

    گل ها به دو دسته تقسیم می شوند و این دسته بندی از روی مقدار گلبرگ ها صورت می گیرد 6 یا 3 گلبرگی 4 یا 5 گلبرگی .

    17- به چه نوع گیاهایی مخروط دار می گویند؟ بعضی از گیاهان مانند درخت کاج

    18-از برگ چه گیاهانی استفاده غذایی می کنیم؟ اسفناج ، چغندر ، کاهو ، کلم ، کرفس ، جعفری ، شوید ، نعناع

    19- برگ گیاهانی که دانه های یک قسمتی دارند چگونه است ؟ باریک هستند.

    20- برگ گیاهانی که دانه های دو قسمتی دارند چگونه است ؟ پهن هستند.

    21- ریشه ی گیاهان تک قسمتی افشان هستند.

    22- ریشه ی گیاهان دوقسمتی راست هستند.

    درس دوازدهم:

    1-جانوران گوناگون در کجاها زندگی می کنند؟ معمولا جانوران در جایی زندگی می کنند که در آن جا بتوانند نیازهایشان را به خوبی برطرف کنند.

    2-جانوران را چگونه می توان طبقه بندی کرد ؟ از روی محل زندگی آن ها ، نوع پوشش ، نوع غذا و ...

    3- غواص ها برای رفتن به زیر آب چه می کنند؟ لباس مخصوص می پوشند و کپسول هوا به خود وصل می کنند.

    4- ماهی ها چگونه تنفس می کنند؟ در آبی که مصرف می کنیم هوا وجود دارد ، ماهی ها با استفاده از آبشش خود ، از هوای درون آب تنفس می کنند.

    5- ماهی ها در کجاها می توانند زندگی کنند؟ رودخانه ها ، دریاها، اقیانوس ها ، و حتی یک تنگ کوچک

    6- بدن ماهی ها از چه چیزی پوشیده شده است ؟ پولک

    7- پولک چه کاری برای ماهی انجام می دهد؟ از بدن ماهی ها محافظت می کند.

    8- ماهی ها چگونه در آب حرکت می کنند؟ با باله هایشان ، دم ماهی باله ی بزرگی است که با حرکت خود جانور را به جلو می راند.

    9- لغزنده بودن روی بدن ماهی چه اهمیتی دارد؟ به حرکت ماهی در آب کمک می کند.

    10- ماهی ها چگونه زیاد می شوند؟ با تخم گذاری ماهی های بالغ

    11- چرخه ی زندگی ماهی را بیان کنید؟ ماهی های بالغ تخم می گذارند. تخم ها بعد از مدتی تبدیل به بچه ماهی می شوند و درون آب از تخم بیرون می آیند . آن ها نیز در آب رشد می کنند و بزرگ می شوند.

    12- ماهی بالی به چه نوع ماهی گفته می شود و در کجا زندگی می کنند؟ ماهی هایی هستند که با باله های بزرگ خود از آب بیرون آمده و مدتی می توانند در هوا بپرند این نوع ماهی ها در سواحل جنوبی کشورمان زندگی می کنند.

    13- قورباغه ها در کجا تخم ریزی می کنند ؟ در آب

    14- قورباغه ها در کجا زندگی می کنند ؟ در برکه ها و در کنار آب

    15- مراحل زندگی یک قورباغه را توضیح دهید؟ قورباغه ی بالغ درون برکه تخم ریزی می کند بعد از مدتی نوزاد قورباغه که دست و پا ندارد از تخم خارج می شود . کم کم دم بلند او کوتاه تر شده و دست و پا در می آورد . بعد به یک قورباغه ی دم دراز و سپس قورباغه ی بالغ تبدیل می شود.

    16- به چه گروهی از جانوران دوزیست گفته می شود ؟ جانورانی که دوران تخم و نوزادی را در آب و دوران بلوغ  خود را بیرون از آب می گذرانند.

    17- چرا دوزیستان کنار آب یا در جاهای مرطوب زندگی می کنند؟ چون دوران نوزادی خود را در آب هستند و باد پوست بدنشان همیشه مرطوب باشد و غذایشان را از آب به دست می آورند.

    18- چند جانور دوزیست نام ببرید؟ سمندر ، وزغ ، قورباغه

    19- وزغ چگونه می تواند مدت ها در بیابان زنده بماند؟ روی پاهای وزغ برآمدگی شبیه بیل کوچک وجود دارد با آن حفره ای در خاک درست می کند و می تواند ماه ها زیر خاک مرطوب بیابان زنده بماند ، وقتی باران ببارد جانور از خاک بیرون می آید.

    20- چرا جانوران در جاهای مختلف زندگی می کنند؟ تا بتوانند نیازهایشان را به خوبی برطورف کنند.

    21- ما و جانوران برای زنده ماندن به چه چیزهایی نیاز داریم؟ محلی برای زندگی ، غذا ،آب و هوا و امنیت برای ادامه ی زندگی .

    22-چرا غواص در زیر آب به کپسول هوا نیاز دارد؟ چون انسان ها « شش » دارند و از اکسیژن هوا استفاده می کنند و نمی توانند زیر آب نفس بکشند.

    23- ماهی ها چه غذاهایی می خورند؟ ماهی های بزرگ تر از ماهی های کوچک تر تغذیه می کنند و ماهی های کوچک از جانوران ریز دریایی و بعضی هم از گیاهای دریایی تغذیه می کنند.

    24- نوزاد قورباغه با قورباغه ی بزرگ شده چه تفاوتی دارد؟ نوزاد قورباغه باله و آبشش دارد و باید مانند ماهی در آب باشد ولی قورباغه بزرگ شده دارای شش است وباید در خشکی زندگی کند.

    25- تفاوت پوست قورباغه و پوست ماهی در چیست؟ پوست ماهی پولک دارد و لغزنده است ولی پوست قورباغه نرم و مرطوب است.

    درس سیزدهم

    1-به چه جانورانی مهره دار می گویند؟ جانورانی که در داخل بدن خود اسکلت دارند .

    2- انواع مهره داران را نام ببرید؟ 1-ماهیها 2- دوزیستان 3- خزندگان 4- پرندگان 5- پستانداران

    3- جنس اسکلت از چیست و مهم ترین قسمت اسکلت چه نام دارد؟ جنس اسکلت از استخوان است و مهم ترین قسمت اسکلت ستون مهرن نام دارد.

    4- حیوانات برای فرار از چنگال دشمن چه می کنند؟ خود را درون لانه ها پنهان کرده یا به سرعت فرار می کنند.

    5- مارها چگونه حرکت می کنند و جزء کدام دسته از جانوران هستند؟ مارها دست و پا ندارند و روی زمین می خزند . مار از گروه خزندگان است .

    6- آیا همه ی خزندگان بدون دست و پا هستند؟ چگونه حرکت می کنند؟ خیر ، بعضی از خزندگان دارای دست و پای کوتاهی هستند و هنگام حرکت ، شکمشان روی زمین کشیده می شود . مانند مارمولک

    7- بدن خزندگان از چه پوشیده شده است ؟ پولک های سخت

    8- بدن عقاب از چه پوشیده شده است ؟ از پر

    9- عقاب چگونه حرکت می کند ؟ پرواز می کند.

    10- پرندگان چگونه تنفس می کنند؟ با شش

    11- خزندگان چگونه تنفس می کنند؟ با استفاده از شش

    12- چند پرنده نام ببرید ؟ اردک ، کلاغ ، گنجشک ، چلچله ، پرستو ، قرقی

    13-چند خزنده نام ببرید؟ لاک پشت ، مارمولک ، سوسمار ، مار

    14- بزرگ ترین پرنده چه نام دارد؟ شترمرغ

    15- پرندگان چگونه زیاد می شوند؟ با گذاشتن تخم که روی آن ها می خوابند.

    16- خزندگان چگونه زیاد می شوند؟ با تخم گذاشتن ، بعضی از مارها دور تخم هایشان حلقه می زنند.

    17- خصوصیات پستانداران را بیان کنید؟ بدن آن ها از مو یا پشم پوشیده شده است . بچه زا هستند و به بچه های خود شیر می دهند . با شش تنفس می کنند.

    18- چند جانور از گروه پستاندران نام ببرید؟ گربه ، پلنگ ، شیر ، ببر ، میمون ، خرس ، اسب ، گرگ

    19- ستون مهره ها چیست ؟ بعضی از جانوران مانند ماهی در پشت خود تعدادی مهره دارند که بر روی هم قرار گرفته و ستون مهره ها را تشکیل داده اند .

    20- مار چگونه خود را به سوراخ می رساند ؟ با حرکت سریع و خزیدن روی زمین.

    21- کدام جانوران را می شناسید که شبیه مار حرکت می کنند ؟ تمساح، مارمولک ، کرم خاکی

    22- مارها چه کمک هایی به ما می کنند ؟ مارها با خوردن جوندگانی مثل موش به ما کمک می کنند تا محیط زیست سالمی داشته باشیم . هم چنین از زهر موجود در بدن مارها استفاده می کنند و انواع سرم و پادتن را می سازند که برای سلامتی انسان بسیار مهم است .

    23= چرا لاک پشت را در گروه خزندگان قرار داده اند ؟ چون دست و پای کوتاهی دارد و بدنش هنگام حرکت به زمین کشیده می شود.

    24- خصوصیات پرندگان را نام ببرید؟ بدن پرندگان از پر پوشیده شده ، منقار دارند و بیشتر آن ها تخم گذارند.

    25- پرنده ای را نام ببرید که اصلا نمی تواند پرواز کند؟ پنگوئن

    26- پستانداران بزرگی که در دریا زندگی می کند را نام ببرید؟ وال و دلفین

    27- پرنده ای را نام ببرید که بچه زاست؟ خفاش

    28- چرا وال و لاک پشت دریایی که در آب زندگی می کنند مرتب به سطح آب می آیند؟

    چون وال پستاندار و دارای شش است و لاک پشت هم دوزیست است و وقتی بالغ می شود شش دارد. به همین جهت برای تأمین هوای مورد نیاز خود باید به سطح آب بیایند و از هوا استفاده کنند.

    درس چهاردهم

    1-در زمان های گذشته برای نگه داری مواد غذایی چه می کردند؟ بعضی از مواد غذایی را خشک می کردند.( مثل سبزی ها و میوه ها ) یا داخل نمک و آب نمک قرار می دادن ( مثل انواع گوشت و سبزی ها)

    2- از گوشت چگونه نگه داری می شد ؟ گوشت را در سبدهای توری در جاهای سایه یا داخل چاه آب آویزان می کردند تا خشک شود و فاسد نگردد.

    3- خشک کردن مواد غذایی به چند طریق صورت می گیرد؟ دو روش صنعتی و سنتی

    4- راه های خنک کردن مواد غذایی را از نوشته تا حال بیان کنید ؟

    از گذشته استفاده از چاله های یخی و بعد از استفاده از یخدان مرسوم بوده و امروزه از یخچال های مدرن و فریزرهای مجهز و جادار استفاده می شود .

    5- روش های نگه داری از مواد غذایی را نام ببرید ؟ تهیه مربا ، خشک کردن میوه و سبزی ، درست کردن کمپوت ، تهیه انواع شور ، ترشی و نگه داری مواد غذایی در جاهای سرد و خنک است .

    6- ازکدام روش ها هم در خانه ها و هم در کارخانه ها برای نگه داری مواد غذایی استفاده می شود ؟

    تهیه مربا ، تهیه کمپوت ، تهیه ی شور و ترشی ، خشک کردن ( میوه ها و لیموترش ) تهیه انواع رب

    7- درباره ی روش های سنتی و صنعتی خشک کردن مواد غذایی گفت و گو کنید؟

    در روش صنعتی مقدار زیادی از مواد غذایی به وسیله ی دستگاه های اتوماتیک و حرارت بالا و در زمان کوتاه تر خشک و بسته بندی می شود.

    در روش صنعتی ممکن است از مواد نگه دارنده نیز استفاده شود که ضرر دارد اما روش سنتی این مشکل را ندارد.

    8- با گذشت زمان ، روش های خشک کردن مواد غذایی چه تغییراتی پیدا کرده اند؟ روش های خشک کردن مواد غذایی سریع تر ، تمیزتر، و اغلب با استفاده از دستگاه های اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می گیرد و در بسته بندی های زیبا عرضه می شود.

     کاری از:خانمها پرندوش-شاهین-مقصودی

                                                                               پایان      

    منبع مطلب : dbonyad.blogfa.com

    مدیر محترم سایت dbonyad.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس 1 تا 3 علوم

    درس 1 ( زنگ علوم )

    1- مراحل كار پژوهشگر را به ترتيب بنويسيد. 1) طرح پرسش 2) جمع آوري اطّلاعات 3) مرتّب كردن اطّلاعات 4) تهيّه ي گزارش

    2-اولين مرحله ي كار پژوهشگر براي حلِّ مسايل علمي چيست؟ طرح پرسش

    3-پرسش ها بايد چگونه باشند؟ 1) هر پرسش بايد بتواند ما را به جواب مسأله  نزديك كند. 2) تعداد پرسش ها بايد مناسب باشد.

    4-پژوهشگر پس از جمع آوري اطّلاعات چه كاري انجام مي دهد؟با يادداشت كردن اطّلاعات به صورت دقيق و منظّم و رسم جد ول هاي منا سب به آن ها نظم مي دهد.

    5-دانش آموزان از چه منابعي استفاده كردند؟ دانش آموزان و افراد متخصّص مانند :مربّي بهداشت، پزشك  و متخصّص تغذيه.

    6-دانش آموزان  كلاس از چه روشي براي جمع آوري اطّلاعات استفاده كردند؟ پرسش نامه و مصاحبه.

    7-از چه منابعي براي جمع آوري اطّلاعات مي توان استفاده كرد؟ پرسش نامه – مشاهده –مصاحبه –مراجعه به كتابخانه

    درس 2(خوراكي ها)

    1-در يك روز چند وعده غذا مصرف مي كنيم؟ سه وعده. صبحانه- ناهار- شام.

    2- مهم ترين وعده ي غذايي كدام است؟ چرا؟ صبحانه – زيرا پس از آن به مدّت طولاني غذا نمي خوريم و از طرفي براي انجام كارهاي روزانه نيز به انرژي زيادي نياز زيادي نياز داريم.

    3-خوراكي هايي كه در طول روز استفاده مي كنيم به چند گروه تقسيم مي شوند؟ براي هر كدام چند مثال بزنيد. به چهار گروه تقسيم مي شوند. گروه اوّل :نان ، برنج ، ماكاراني ،سيب زميني ،آرد ،ذرّت. گروه دوّم :انواع ميوه ها و سبزي ها مثل: انگور ، خرما.گروه سوّم:گوشت قرمز،ماهي،تخم مرغ،حبوبات،لبنيّات. گروه چهارم:انواع چربي ها ،كره و روغن هاي مختلف ، دانه هاي چرب.

    4- استفاده زياد از----------- و ------------به بدن آسيب مي رساند. (شكر و نمك)

    5-موادِّ نگهدارنده چه نقشي دارند؟موادِّ نگهدارنده باعث ماندگاري بيش تر موادّ غذايي مي شوند و از فاسد شدن آنها جلوگيري مي كنند.

    6-چند نمونه از خورا كي هايي كه موادّ نگهدارنده دارند را نام ببريد.در آبميوه ها،كنسروها و شيرهاي مدّت دار از موادّ نگهدارنده استفاده مي شود.

    7-گروه گوشت،مرغ و ماهي،تخم مرغ،حبوبات و لبنيات چه نيازهايي از بدن ما را برآورده مي كنند؟ اين غذاها موادّ لازم را به بدن ما مي رسانند و به رشد بدن كمك  مي كنند.

    8-چند مورد از چربي هاي خوب را نام ببريد.روغن دانه هاي ذرّت و آفتاب گردان و روغن ميوه ي زيتون.

    9-براي محكم كردن دندان ها بايد----------- مصرف كرد.(لبنيّات)

    10-در هنگام خريد موادّ غذايي بايد به -----------آن ها توجّه كرد.(تاريخ مصرف)

    11-براي ناهار از كدام گروه موادّ غذايي مي توان استفاده كرد؟از چها گروه غذايي براي وعده ي ناهار مي توان استفاده كرد.

    12- براي شام بايد از غذاهاي ------------- استفاده كرد.(كم حجم و ساده)

    13-چند مورد موادّ خوراكي كه از نظر بهداشتي براي بدن مناسب نيست را نام ببريد. پفك – چيپس –لواشك.

     درس 3 (موادّ اطراف ما {1} )

    1-ماد چند حالت دارند؟سه حالت –جامد، مايع و گاز.

    2-هوا مادّه اي است كه حالت ----------دارد.(گاز)

    3-هوا مانند صابون و آب ، يك---------است.(مادّه)

    4-صابون حالت ------------و آب حالت ----------دارد.(جامد – مايع)

    5-به چه موادّي مايع مي گويند؟مثال بزنيد.به موادّي كه به اندازه ي مقدارشان در ظرف پخش مي شوند مايع مي گويند.مانند :آب و شير.

    6-به چه موادّي گاز مي گويند؟دو مادّه بنويسيد كه حالت آن ها گاز باشد. به موادّي كه در همه جاي ظرف پخش مي شوند گاز مي گويند.مانند:هواو بخار آب.

    7-فرق بين مايعات و گازها چيست؟ گازها در همه جاي ظرفي كه در آن قرار مي گيرند پخش مي شوند .امّا مايعات به اندازه ي مقدارشان در ظرف پخش مي شوند.

    8-چهار مورد از كاربرد گازها را بنويسيد.باد كردن بادكنك- كپسول اكسيژن براي تنفّس  بيماران- تنفّس كردن غوّاصان در زير دريا و كپسول  آتش نشاني براي خاموش كردن آتش.

    10-انسا نها و همه ي گياهان و جانوران براي زنده ماندن به ----------نياز دارند.(هوا)

    11-ذوب را تعريف كنيد.تبديل يك مادّه از حالت جامد به حالت مايع را ذوب مي گويند.

    12-براي تبديل كردن موادّ جامد به مايع،به ------------نياز داريم.(گرماي كافي)

    13-يك آزمايش بنويسيد كه ذوب شدن مادّه اي را نشان دهد.بستني يك مادّه ي جامد است كه اگر به مقدار كافي گرم شود،به مايع تبديل مي شود يعني ذوب مي شود.

    14-انجماد را تعريف كنيد. تبديل يك مادّه از حالت مايع به جامد را انجماد مي گويند.

    15-يك آزمايش بنويسيد كه انجماد مواد را نشان دهد.اگر شربت آبليمو را در فريزر قرار دهيم بعد از گذشت چند ساعت شاهد يخ زدن ان خواهيم بود. اين اتّفاق انجماد را نشان ميدهد.

    16-تبخير را تعريف كنيد.تبديل يك مادّه از حالت مايع به گاز را تبخير مي گويند.

    17-يك ازمايش بنويسيد كه تبخير را نشان دهد.بخار شدن آب درون غذا بر اثر حرارت،به اين تغييرِ حالت ِمايع به بخار،تبخير مي گويند.

    18-دليل تبخير آب هاي روي زمين چيست؟گرماي نور خورشيد.

    19-آيا مواد هميشه به يك حالت باقي مي مانند؟براي پاسخ خود دليل بياوريد.خير – مي توان مادّه ي مايعي را با حرارت دادن به گاز تبديل كرد و يا مادّه ي جامدي را با حرارت دادن به مايع تبديل كردو....

    منبع مطلب : tbcita.tebyan.net

    مدیر محترم سایت tbcita.tebyan.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 10 روز قبل
    0

    ناراحت به آن ها دست یابی داشته باشیم

    سپهر 12 ماه قبل
    1

    مرتب کردن اطلاعات در مورد یک موضوع چه فایده ای دارد

    ناشناس 1 سال قبل
    1

    چرا باید اطلاعات را دسته بندی و مرتب کنیم

    مهدی 1 سال قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید