توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چرا مامون امام رضا را از مدینه به خراسان آورد کلاس چهارم

    1 بازدید

    چرا مامون امام رضا را از مدینه به خراسان آورد کلاس چهارم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    مشرق نیوز

    سوال و جواب های هدیه های چهارم درس به درس

    سوال و جواب های هدیه های چهارم درس به درس

    سوال و جواب های درس یک هدیه چهارم ابتدایی

    1 – برای رشد گیاهان چه چیزهایی لازم است ؟

    نور ، گرما، آب و هوا ، خاک

    2 – پروانه به گیاه کوچولو چه گفت ؟

    خورشید گرمت می کند ، چشمه به تو آب می دهد ، خاک به تو غذا می دهد ،
    نسیم خنکت می کند و بلبل برایت شعر می خواند ، اینجا خیلی زیباست

    3 – خداوند برای برطرف کردن نیازهای هریک از حیوانات زیر چه آفریده است ؟

    طوطی : جنگل برای خانه ، دانه برای غذا ، بال و پر برای حرکت
    اسب : دشت و صحرا برای خانه ، علف برای غذا ، پاها برای دویدن
    ماهی ها : دریا برای خانه ، گیاه های دریای برای غذا ، باله و دم برای حرکت

    4 – خداوند نیازهای غذایی نوزاد را چگونه برطرف می کند ؟

    تمام چهارگروه غذایی را در شیر مادر قرار داده تا رشد کافی داشته باشد

    5 – خداوند شب را برای چه آفریده است ؟

    شب را برای استراحت و آرامش قرار داده است تا برای یک روز جدید انرژی لازم را داشته باشیم

    6 – شکل های مختلف دندان کدام یک از نیازهای ما را برطرف می کند ؟

    خوردن انواع غذاها و جویدن و له کردن غذا

    7 – اگر همه دندانها یک شکل بود چه می شد ؟

    هم قیافه ما زشت می شد هم نمی توانستیم انواع غذاها را بخوریم و سلامتی ما به خطر می افتاد
    8 –  آیه ان الله علی کل شی قدیر چه ارتباطی به درس رشد دانه دارد ؟

    خداوند با علم زیاد خود می داند هر موجودی به چه چیزی نیاز دارد و آن را آفریده است

    انواع تم تولد، کادو و هدیه

    توضیحات بیشتر در مورد درس 1

    درس 2 هدیه چهارم ابتدایی

    1 – حضرت موسی برای چه منظوری پیامبر شد ؟

    از سوی خداوند برای مبارزه با فرعون و هدایت قوم بنی اسرائیل فرستاده شده بود

    2 – اولین زنی که به پیامبری حضرت موسی ایمان آورد که بود ؟

    آسیه همسر فرعون

    3 – وقتی فرعون آسیه را تهدید کرد او چه کرد ؟

    آسیه در ایمان خود استوار ماند و تا آخرین نفس در برابر ظلم و ستم فرعون ایستادگی کرد و با شجاعت از دنیا رفت

    4 – آسیه به زنان و مردان با ایمان چه آموخت ؟

    او به مردان و زنان با ایمان آموخت که هرگز از مبارزه با ستمکاران نهراسند

    5 – خداوند در قرآن آسیه را چگونه معرفی می کند ؟

    خداوند در قرآن این بانوی نیکوکار را الگوی مومنان معرفی میکند

    6 – حضرت موسی در چه کشوری پیامبر شد ؟

    مصر

    فرعون

    8 – مادر حضرت موسی او را در کدام رود انداخت ؟

    رود نیل

    9 – نام زن خداپرست زمان حضرت موسی که بود ؟

    آسیه

    10 – دایه حضرت موسی که شد ؟

    مادرش

    11 – شیر نخوردن حضرت موسی از زنان شهر نشانه چه بود ؟

    خواست و اراده ی خدا

    12 – به آب انداختن حضرت موسی نشانه چه بود ؟

    امید مادرش به لطف خدا

    13 – دستور فرعون برای از بین بردن نوزادان پسر نشانه چه بود ؟

    نگرانی از به خطر افتادن حکومت

    14 – ایستادگی آسیه در برابر فرعون نشانه چه بود ؟

    مبارزه با ستم حتی در کاخ فرعون و در مقابل همسر

    15 – کدام بخش از داستان حضرت موسی به پشتبانی خدا از انسانهای خوب اشاره دارد ؟

    قسمتی که مادر کودک را به آب سپرد و آنجا که به ساحل می رسد و فرعون و آسیه او را به فرزندی قبول کردند

    توضیحات بیشتر در مورد درس 2

    درس 3 هدیه چهارم ابتدایی

    1 – اولین مسجدی که پیامبر ساخت کجا بود و چه نام داشت ؟

    نزدیک شهر مدینه و قبا نام داشت

    2 – مسجد دیگری که پیامبر در شهر مدینه ساخت چه بود ؟

    مسجد النبی یا مسجد پیامبر

    3 – آرامگاه پیامبر در کدام شهر و در کجا قرار دارد ؟

    در مدینه در مسجد النبی یا مسجد پیامبر

    4 – در مسجد چه فعالیت های انجام می شود ؟

    خواندن نماز ، برگزاری کلاس های آموزشی و فرهنگی ، سخنرانی ، نظافت مسجد، خواندن قرآن

    5 – مراحل خواندن نماز در مدرسه ؟
    وضو ، انتخاب جای مناسب ، انداختن زیرانداز ، تشکیل صف منظم ، ایستادن امام جماعت در جلوی صف ، گفتن اذان ، شروع نماز

    6 – تفاوت نماز فرادا و جماعت چیست ؟
    در نماز فرادا بعد از نیت و تکبیر سوره حمد و توحید را خوانده
    در نماز جماعت نماز را به نیت جماعت خوانده
    و بعد از امام جماعت تکبیر می گوییم
    و ساکت می ایستیم و امام جماعت حمد و توحید را در هر دو رکعت می خواند و ما نمی خوانیم و بقیه قسمتهای نماز را بعد از امام جماعت می خوانیم

    لباس پاکیزه بپوشیم ، وضو داشته باشیم ، مسواک زدن ، شانه زدن مو ، تمیز و پاک باشیم

    8 -در صف نماز جماعت چه چیزهایی را باید رعایت کرد ؟

    منظم بودن در صف و متصل و کنار هم ایستادن ، رعایت سکوت وصحبت نکردن با موبایل و با هم

    9 – مهمترین مساجد مسلمانان را نام ببرید ؟

    مسجد الحرام در مکه که خانه کعبه در آنجاست
    مسجد النبی در مدینه که آرامگاه پیامبر آنجاست
    مسجد قبا در مدینه

    بیت المقدس در فلسطی

    10 – از فایده های حضور در مسجد چیست ؟
    جمع شدن در مسجد موجب وحدت مسلمانان می شود مشورت و چاره جویی برای حل مشکلات مسلمانان

    11 – رسول اکرم در باره نماز جماعت چه می فرماید؟

    هرکس وضو بگیرد و به سوی نماز جماعت حرکت کند برای هر قدمی که برمی دارد خدا برای او پاداش می نویسد

    12 – در نماز جماعت چه چیزهایی را باید رعایت کنیم ؟

    در نماز جماعت باید تمام کارها را بدون فاصله و بعد از امام جماعت انجام داد
    در نماز جماعت نباید در رکعت اول و دوم حمد و سوره را بخوانیم
    در نماز جماعت ذکرهایی که همراه با امام جماعت خوانده می شود را آهسته بخوانیم
    صف های منظم داشته باشیم و سکوت و نظم را رعایت کنیم

    توضیحات بیشتر در مورد درس 3

    درس 4 هدیه چهارم ابتدایی

    1 – چه وقت نماز آیات می خوانیم ؟

    وقتی ماه می گیرد  خسوف

    وقتی خورشید می گیرد کسوف

    یا حوادثی مانند زلزله وسیل و رعد وبرق ترسناک اتفاق می افتد واجب است نماز آیات بخوانیم

    2 – نماز آیات چگونه نمازی است ؟

    دو رکعت که هر رکعت 5 رکوع دارد در هر رکعت یک حمد می خوانیم سوره توحید را به 5 قسمت تقسیم می کنیم بعد از گفتن هر قسمت یک رکوع می رویم

    3 – پسر پیامبر چه نام داشت ؟

    ابراهیم

    4 – روز مرگ ابراهیم فرزند پیامبر چه اتفاقی افتاد ؟

    خورشید گرفتگی و مردم فکر کردند بخاطر فوت پسر پیامبر خورشید عزادار است

    خورشید گرفتگی ربطی به غم یا شادی ما ندارد بلکه نشانه ای از نشانه های قدرت خدا و نظم جهان است

    6 – چه تفاوتی میان نمازصبح و نماز آیات است ؟

    هر دو نماز دو رکعتی است اما در نماز صبح در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره توحید را کامل می خوانیم

    ولی در نماز آیات در هر رکعت یک حمد می خوانیم سوره توحید را به 5 قسمت تقسیم می کنیم بعد از گفتن هر قسمت یک رکوع می رویم

    7 – آیا نماز آیات را می توان به شکل دیگری خواند ؟

    بله . در هر رکعت یک حمد می خوانیم سوره توحید را 5 بار کامل می خوانیم و بعد از هر بار سوره توحید رکوع می رویم

    توضیحات بیشتر در مورد درس 4

    درس 5 هدیه چهارم ابتدایی

    1 – رسول خدا درباره همسایه چه فرمود ؟
    هرکس همسایه اش از شر او در امان نباشد مومن نیست

    2 – با انجام دادن چه کارهایی می توانیم به سفارش پیامبر درباره همسایه عمل کنیم ؟

    با سر و صدا باعث آزار همسایه نشویم با آنها مهربان باشیم در کارها به آنها کمک کنیم در هنگام بیماری از آنها عیادت کنیم

    3 – بچه هایی که همسایه پیر و بیمار دارند و در کوچه با صدای بلند فوتبال بازی می کنند چه کار بدی انجام داده اند ؟

    با سر و صدای خود باعث آزار و اذیت همسایه مریض شده اند و باید این کار را نکنند و از او معذرت خواهی کنند

    4 – اگر همسایه ما سر و صدای بلند تلویزیون دارد باید چه کنیم ؟

    با احترام به در خانه ی آنها برویم و از آن ها خواهش کنیم که صدای تلویزیون را کم تر کنند

    توضیحات بیشتر در مورد درس 5

    درس 6 هدیه چهارم ابتدایی

    1 – حرم های امام حسین و حضرت عباس کجاست ؟

    در کربلا که با خیابان بین الحرمین به هم مربوط شده است

    2 – منظور از حرمی با دو گنبد چیست و در کجا واقع شده است ؟

    حرم امام موسی کاظم و امام جواد که در کاظمین است

    3 – امام جواد و امام کاظم در کدام دوره حکومت زندگی می کردند؟

    در زمان حکومت عباسی زندگی می کردند و با حاکمان ظالم مبارزه می کردند

    4 – اگر کسی ما را عصبانی کرد ما چگونه می توانیم مانند امام موسی کاظم خشمگین نشویم ؟

    آرامش خود را حفظ کنیم با او صحبت کنیم از او می خواهیم که دیگر اینکار را نکند ما هم اشتباه او را می بخشیم آبروی او را حفظ می کنیم –

    5 – چرا لقب کاظم دارند ؟

    چون جلوی خشم خود را می گرفتند . کاظم یعنی فرو برنده خشم

    6 – حاکم زمان امام موسی کاظم که بود ؟

    هارون الرشید

    7 – هارون الرشید چند سال امام را زندانی کرد؟

    14 سال امام را زندانی کرد اما باز امام به راهنمایی مردم می پرداختند

    توضیحات بیشتر در مورد درس 6

    درس 7 هدیه چهارم ابتدایی

    1 – در هر وضعیتی خواندن نماز واجب است حتی اگر آب نباشد

    2 – در چه مواقعی تیم می کنیم ؟

    اگر برای وضو گرفتن آب نداشته باشیم اگر برای وضو زمان نداشته باشیم و تا ما وضو بگیریم نماز قضا شده است اگر آب برای بدن ضرر داشته باشد –

    3 – روی چه چیزی می توان تیم کرد ؟

    سنگ ، شن ، خاک پاک ، چوب

    4 – مراحل تیم را نام ببرید ؟

    نیت کف هر دو دست را روی سنگ یا شن یا خاک پاک می زنیم کف هر دو دست را بالای صورت گذاشته

    از جایی که موی سر می روید تا روی ابروها می کشیم بعد با کف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح می کنیم

    بعد با کف دست راست تمام پشت دست چپ را از مچ تا سر انگشتان مسح می کنیم

    توضیحات بیشتر در مورد درس 7

    درس 8 هدیه چهارم ابتدایی

    1 – دعبل که بود ؟

    یکی از شاعران معروفی که در زمان امام رضا زندگی می کرد و شعرهای زیادی درباره امامان سروده است

    2 – آرامگاه دعبل کجاست ؟

    استان خوزستان شهر شوش

    3 – حاکم زمان امام رضا که بود ؟

    مامون عباسی

    مامون امام رضا را به اجبار از زادگاهش مدینه به خراسان آورد تا کارهای امام را زیر نظر بگیرد و امام نتواند مردم را به راه راست هدایت کند

    5 – مرقد امام رضا کجاست ؟

    مشهد یا طوس قدیم

    6 – قدمگاه کجاست ؟

    نیشابور

    7 – از القاب امام رضا چه بود ؟

    امام رئوف یا امام مهربان

    8  امام رضا درخصوص زیارت مرقد ایشان چه فرمودند ؟

    هرکس به زیارت من بیاید و نیکوکار باشد دربهشت همنشین من است

    توضیحات بیشتر در مورد درس 8

    درس نهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – محمد بن علی بن موسی الرضا کیست ؟

    امام نهم ما یعنی محمد تقی یا امام جواد

    2 – امام جواد در کودکی در جواب مامون که گفت تو چرا فرار نکردی چه گفت ؟

    فرمودند من خطایی نکردم که فرار کنم

    3 – مامون وقتی جواب شجاعانه امام جواد را شنید با خود چه گفت ؟

    فقط علی بن موسی الرضا است که می تواند چنین فرزندی تربیت کند

    4 – از رفتار شجاعانه امام جواد در برابر مامون چه می آموزیم ؟

    از کسی به جز خدا نترسیم اگر خطایی نکردیم – شجاع باشیم و حرف خود را بزنیم

    5 – القاب امام نهم مثال بزنید ؟

    جواد تقی

    بخشند و سخاوتمند

    7 – تقی به چه معناست ؟

    پاک

    8 – امام جواد در مدینه به دنیا آمد . در هشت سالگی به امامت رسید .

    9 – امامت امام جواد در کودکی چگونه بود ؟

    با آنکه کودک بود دانش فراوانی داشت و پاسخ هر سوالی را می دانست . بزرگترین دانشمندان از آن همه علم و دانش امام شگفت زده شده بودند

    10 – چرا حاکم عباسی امام جواد را به اجبار از مدینه به بغداد آورد ؟

    حاکمان عباسی از رابطه امام جواد با مردم می ترسیدند و امام را به اجبار از مدینه به بغداد آورد اما امام از راهنمایی مردم و مبارزه با ظلم دست بر نداشت

    11 – امام جواد در چند سالگی شهید شد و آرامگاه ایشان کجاست ؟
    در 25 سالگی شهید شد و در شهر کاظمین کنار پدر بزرگش امام موسی کاظم به خاک سپرده شد

    توضیحات بیشتر در مورد درس 9

    درس دهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – پیامبر در کجا عبادت می کرد؟

    غار حرا

    2 – مردم در دوران جاهلیت چه رفتاری می کردند؟

    مردم به جای خدای یکتا بت ها و مجسمه های بی جان را می پرستیدند

    دوستی ها کم بود و دشمنی بسیار ظلم و زور گویی همه جا را پر کرده بود

    مردم به بهانه های  مختلف با هم می جنگیدند یکدیگر را با نامهای زشت خطاب می کردند به حقوق هم احترام نمی گذاشتند

    3 – اولین پیام خدا که جبرائیل برای پیامبر آورد چه بود ؟
    اقرا باسم ربک الذی خلق بخوان به نام پروردگارت که انسان را آفرید سوره علق آیه – 1

    4 – پیامبر در چه شهری پیامبر شد ؟

    مکه

    مردم مکه جز درستکاری از او چیزی ندیده بودند و جز سخن راست از چیزی نشنیده بودند و بین آنها به امین مشهور بود

    6 – روز مبعث چه روزی بود؟

    روزی که حضرت محمد از طرف خدا به پیامبری مبعوث شد روز بعثت یا مبعث است که ما آن را جشن می گیریم

    7 – چرا خداوند حضرت محمد را به پیامبری انتخاب کرد ؟

    خدای مهربان دوست نداشت مردم در نادانی و گمراهی زندگی کنند و می دانست مردم به راهنمایی دانا و دلسوز نیاز دارند

    تا آن ها را از گمراهی نجات دهد و ایمان به خدای یکتا و مهربانی و احترام به دیگران را به آنها یاد دهد

    8 – جمله ای که مسلمانان هر روز دراذان و اقامه تکرار می کنند و در مورد پیامبری حضرت محمد است چیست ؟

    اشهد ان محمد رسول الله

    9 – فرشته وحی جبرائیل است در غار حرا اولین بار از طرف خدا بر پیامبر نازل شد

    10 – آخرین پیامبر خدا حضرت محمد است . آخرین دین خدا دین اسلام است .

    آخرین کتاب آسمانی قرآن است . اولین سوره ای که نازل شد سوره علق است اولین مردی که مسلمان شد حضرت علی و اولین زنی که – مسلمان شد حضرت خدیجه بود

    توضیحات بیشتر در مورد درس 10

    درس یازدهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – چرا ابوذر از آبی که همراه داشت ننوشید؟

    چون فکر کرد شاید رسول خدا تشنه باشد و آب را برای ایشان ببرد

    3 – رفتار ابوذر نشانه چه بود؟

    دوستی و ایثار و از خودگذشتگی نسبت به پیامبر و یارانش

    4 – سه کار که رسول خدا فرمودند باعث محبت دوستانت می شود چه بود ؟

    رسول خدا فرمودند : سه کار است که باعث می شود محبت دوستانت به تو زیاد شود
    1 – وقتی آن ها را دیدی سلام کن
    2 – وقتی وارد مجلس می شوند برایشان جا باز کنی
    3 – آن ها را با نام هایی که نیکوست و دوست دارند صدا بزنی

    5 چه کارهایی می تواند باعث بیشتر شدن دوستی شود ؟

    مهربانی ، گذشت ، عیادت بیماران ، کمک و همکاری ، غیبت نکردن

    6 پیامبر اکرم درباره دوست چه می فرماید ؟

    دوست خوب نعمت است

    7 چه شباهتی بین آینه و دوست مومن است ؟ 

    همانطور که آینه عیب ما را فقط به ما نشان می دهد دوست مومن عیب ما را فقط به خودمان می گوید
    همانطور که آینه پشت سرمان عیبمان را نمی گوید دوست مومن هم پشت سر ما عیب ما را نمی گوید

    8 چند ویژگی از دوستت انتظار داری بگو؟

    مهربان باشد ، دلسوز ، راستگو و باگذشت باشد در مشکلات کمک کند از چیزی از او خواستم به من بدهد

    9 چرا دوست خوب نعمت است ؟

    چون می تواند در غم و شادی همراه ما باشد و در مشکلات به ما کمک و همفکری کند –

    10 چرا انتخاب دوست مهم است ؟

    چون انتخاب دوست بر اخلاق و رفتار انسان تاثیر می گذارد و اگر دوست شایسته ای نباشد ممکن است ما را به کار بد و گناه بکشاند

    توضیحات بیشتر در مورد درس 11

    درس دوازدهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا
    حق می آید و باطل نابود می شود ، بدون تردید باطل نابود شدنی است

    2 – وقتی امام زمان ظهور کند با خود چه هدیه ای می آورد ؟

    دوران ستمگران به پایان می رسد همه بچه ها در شادی زندگی می کنند آن حضرت با خود دانش ، صلح ، عدالت ، آرامش و صلح می آورد –

    3 – ما هر گاه نام امام زمان را بشنویم چه می گوییم ؟

    عجل الله فرجه یعنی خدا ظهورش را نزدیک کند می گوییم و برای ظهورش دعا می کنیم

    توضیحات بیشتر در مورد درس 12

    درس سیزدهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – بهترین روز برای دیدار با خویشاوندان جمعه است

    2 – کارهای پسندیده ای که در دیدار با خویشاوندان انجام می دهیم مثال بزنید ؟

    اگر مشکلی دارند در حل آنها کمک کنیم ، مهمانی را ساده برگزار کنیم ، از حال همدیگر خبر بگیریم

    3 – خداوند کسانی را که به دیدن خویشاوندان می روند و از حال آنها جویا می شوند را دوست دارد و اخلاق آنها را نیکو می کند

    4 – وقتی به دیدار خویشاوندان می رویم دلهای ما به نزدیک و قهرها به دوستی تبدیل می شود ، صله رحم انسان را شاداب می کند و به او آرامش می دهد

    5 – رفت و آمد با خویشاوندان موجب زیاد شدن عمر و سلامتی جسم می شود.

    6 – فرموده پیامبر ص درباره دیدار با خویشاوندان چیست ؟

    یکی از بهترین کارها ، دیدار خویشاوندان است . هرکس به دیدار خویشاوندان برود ، خدا به او پاداش زیادی می دهد

    7 – به نظر شما دیدار خویشاوندان چه فایده ای دارد؟

    باعث خیر و برکت است ، باعث طولانی شدن عمر است ، باعث بیشتر شدن دوستی است .

    8 – وقتی به دیدار خویشاوندان می رویم چه آدابی را رعایت می کنیم ؟

    سلام کردن به بزرگترها ، صدا کردن همدیگر بصورت مودبانه و با نام نیکو ، کمک کردن در پذیرایی به صاحبخانه ، رعایت ادب و احترام

    توضیحات بیشتر در مورد درس 13

    درس چهاردهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – معروف ترین کوه در سرزمین عربستان چیست ؟

    کوه نور در نزدیکی مکه

    2 – پیامبر در کجا عبادت می کرد ؟

    غار حرا واقع در کوه نور در نزدیکی مکه

    3 – از خصوصیات حضرت خدیجه بنویسید ؟

    یکی از ثروتمندترین زنان مکه بود خدا را بسیار دوست داشت برخلاف مردم مکه که بت پرست بودند او خدای یکتا را می پرستید

    4 – وقتی حضرت خدیجه با پیامبر ازدواج کرد مردم چگونه با او رفتار می کردند ؟

    از این ازدواج خیلی ناراحت شدند و او را ترک کردند و حتی به او سلام نمی کردند

    5 هنگامی که پیامبر نماز می خواند حضرت علی و حضرت خدیجه پشت سر او نماز می خواندند –

    6 – اولین بانوی مسلمان حضرت خدیجه بود

    حضرت فاطمه

    8 – دشمنان اسلام پیامبر و یارانش را سه سال در محاصره نگه داشتند و آنها را از آب و غذا محروم کردند

    9 – در مدت محاصره حضرت خدیجه چه کرد ؟

    این بانوی فداکار و دختر دو ساله اش فاطمه در این مدت در رنج و سختی زندگی کردند و تحمل کردند و همه ثروتش را برای کمک به پیامبر و یارانش خرج کرد

    10 – خداوند چه نعمت هایی به حضرت خدیجه داده بود ؟

    همسر ی خوب و مهربان یعنی پیامبر ، دخترش فاطمه ، ثروت زیاد که بهترین این نعمت ها حضرت فاطمه بود

    11 – حضرت خدیجه با صبر و استقامت در کنار پیامبر همه سختی ها را تحمل کرد و نسبت به پیامبر بسیار مهربان و فداکار بود و هرگز از یاری پیامبر دست بر نداشت

    12 – پیامبر درباره حضرت خدیجه چه می فرماید ؟

    به خدا قسم ، پروردگار بهتر از خدیجه را نصیب من نکرد ، وقتی همه به من کفر می ورزیدند او به من ایمان آورد و با ثروت خود به کمکم شتافت

    13 – حضرت خدیجه چه می کرد که پیامبر او را دوست داشت ؟

    بهترین یار پیامبر وقتی همه او را تنها گذاشتند ، حمایت مالی وقتی که پیامبر و یارانش در سختی زندگی می کردند ، صبور ، مهربان ، فداکار بود

    توضیحات بیشتر در مورد درس 14

    درس پانزدهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – امام علی ع درباره کمک به دیگران چه فرمودند : برترین نیکی ، کمک به دیگران است

    2 –  احسن کما احسن الله الیک 

    به دیگران نیکی کن آن چنان که خدا به تو نیکی کرده است

    توضیحات بیشتر در مورد درس 15

    درس شانزدهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها
    خدا فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بازگردانید

    2 – در مورد امانت چه چیزهایی را باید رعایت کنیم ؟

    در حفظ و نگهداری امانت کوشا باشیم ، امانت دیگران را به موقع برگردانیم ، امانت دیگران را بدون اجازه صاحبش به کسی ندهیم ،

    اگر امانت خسارت دید از صاحبش عذرخواهی کنیم و خسارت آن را بدهیم

    توضیحات بیشتر در مورد درس 16

    درس هفدهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – پیامبر خدا می فرماید : به کسی که از او دانش می آموزید احترام بگذارید

    2 – بهترین راه تشکر از معلم چیست ؟

    احترام گذاشتن و رعایت ادب ، خوب درس خواندن

    3 – امام حسین ع : حق معلم بر شاگرد این است که زمانی که یکی از شاگران از تو سوال می کند تو پاسخ ندهی  یعنی تو به جای معلم جواب شاگردان را ندهی

    4 – امام سجاد ع : حق معلم بر شاگرد این است که او را بزرگ بشماری و به او احترام بگذاری

    5 – امام چهارم ع : وقتی معلم صحبت می کند ، سکوت کنید و خوب به حرفهایش گوش کنید

    6 – امام زین العابدین ع : شاگرد نباید صدایش را در برابر معلم بلند کند

    7 – سخن امام خمینی درباره معلم :

    معلمی شغل انبیاست

    8 – ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه :

    خدا پیامبری از خودشان برانگیخت تا آنها را تربیت کند و به آن ها قرآن و  دانش بیاموزد

    9 – شباهت کار معلمان و پیامبران چیست ؟

    هر دو به تربیت مردم می پردازند و راه درست و نادرست را به مردم نشان می دهند و به آنها قرآن و علم و دانش می آموزند

    توضیحات بیشتر در مورد درس 17

    درس هجدهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – و ان علیکم لحافظین کراما کاتبین یعلمون ما تفعلون

    نگهبانانی والامقام بر شما گمارده شده که اعمالتان را می نویسند و می دانند شما چه می کنید

    2 – منظور از دوربین های حساس و دقیق که اعمال ما را زیر نظر دارند چیست ؟

    فرشتگانی که خدا به عنوان نگهبان قرار داده که اعمال خوب و بد ما را ثبت می کنند که هیچ چیزی از نظر آنها پنها نمی ماند

    و همه کارهای ما را در همه جا حتی جایی که کسی نیست می بینند و می نویسند

    3 – الم یعلم بان الله یری :

    آیا انسان نمی داند که خدا او را می بیند

    4 – در این روز مردم گروه گروه می آیند تا نتیجه کارشان را ببیند ، تا هرکس ذره ای کار خوب انجام داده است ، نتیجه آن را ببیند و هرکس ذره ای کار بد انجام داده است نتیجه آن را ببیند

    5 – وقتی خدا همه کارهای انسان را می بیند پس باید در همه کارها و جاها خدا را در نظر بگیرم و کارهای خوب انجام دهم

    توضیحات بیشتر در مورد درس 18

    درس نوزدهم هدیه چهارم ابتدایی

    1 – از نعمت هایی که خدا به ما داده است مثال بزن و سپاسگزاری کن ؟

    از اینکه پدر و مادری دلسوز و مهربان به من بخشیده ای سپاسگزارم ، از اینکه می توانم کارهای خوب انجام دهم تو را شکر می کنم ،

    از اینکه سلامتی دارم تو را شکر می کنم ، از طبیعت و زیبایی های اطراف را می بینم تو را شکر می کنم

    2 – وجوه یومئذ ناصره :

    برخی چهرها خوشحال هستند

    3 – وجوه یومئذه باسره :

    برخی چهرها ناراحت هستند

    4 – روز قیامت چه روزی است ؟

    روزی است که همه در برابر خداوند حاضر می شوند و هرکس کار خوبی در دنیا انجام داده باشد

    به همان اندازه پاداش می گیرد و خوشحال است و هر کس کار بد انجام داده باشد به همان اندازه کیفر می بیند و ناراحت است

    5 – دنیا مزرعه آخرت است : یعنی هر چه در دنیا انجام دهی و در مزرعه اعمالت بکاری نتیجه آن را در آخرت خواهی دید

    6 – از کارهای خوبی که می توانی در مزرعه اعمالت بکاری مثال بزن ؟

    احترام ، خوش زبانی ، نماز ، امانت داری ، خواندن قرآن ، صرفه جویی ، راستگویی ، صدقه دادن ، صله رحم

    توضیحات بیشتر در مورد درس 19

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به خراسان/ تهمتی که مأمون به امام رضا زد و ایشان را زندانی کرد

    مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به خراسان/ تهمتی که مأمون به امام رضا زد و ایشان را زندانی کرد

    به گزارش خبرنگار حوزه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»؛ از جمله رویدادهای مهمی که در تاریخ ایران از جایگاه والایی برخوردار است، سفر امام رضا (ع) به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، یعنی مرو(خراسان) در جایگاه ولایتعهدی است. در اینجا، جغرافیای تاریخی، سیاسی و اجتماعی شهرهایی است که حضرت رضا (ع) به دستور مأمون از آن جا عبور کرده و یا در آن جا توقف داشته مهم به نظر می‌رسد. مبدأ این خط سیر، مدینه و مقصد آن مرو بود. مسیری که مأمون تاکید داشت حضرت رضا را از آن عبور دهد یکی از راه‌های متداول آن زمان به شمار می‌رفت و آن از مدینه به بصره و از طریق سوق الاهواز(اهواز) به فارس و سپس از راه کویر و بیابان میان ایالت‌های فارس و خراسان می‌گذشت و به مرو ختم می‌شد. این مسیر در نقشه با رنگ سبز مشخص شده است.

    راه دیگری که در آن زمان متداول بود از مدینه به سمت کوفه و مدینه الاسلام (بغداد) می‌رفت و سپس از آن جا به سمت ری، قم و خراسان و بالاخره به مرو منتهی می‌شد. این مسیر در نقشه با رنگ زرد مشخص شده است و چنانکه ملاحظه می‌شود این مسیر در ابتدا تا معدن نقره و از نیشابور تا انتها ( مرو) با مسیر اول مشترک است. ولی در نقد مسیر دوم می‌توان به این مطلب اشاره کرد: عبور از سه شهر کوفه، بغداد و قم؛ از این سه شهر کوفه و قم مرکز تجمع شیعیان در آغاز قرن سوم اسلامی بود و عبور امام رضا (ع) از این دو شهر می‌توانست به قدرتمندی شیعیان این نواحی و شورش احتمالی آنان بیانجامد و شهر سوم یعنی بغداد و مرکز تجمع و قدرت عباسیان که از ولایت عهدی امام رضا (ع) خشمگین بودند و آن را انتقال قدرت از آل عباس به آل علی (ع) قلمداد می‌کردند، پس در هر دو صورت این مسیر و انتخاب آن به زیان مأمون بوده است.

    سفر امام رضا (ع) از مدینه تا مرو

    بنابراین، دلایل عقلی و منطقی علاوه بر دلایل و مستندات تاریخی بر مسیر اول مرتبت است. از این رو مسیری که مأمون برای انتقال امام رضا (ع) از مدینه به مرو انتخاب کرده بود از دیدگاه جغرافیای طبیعی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی بسیار حساب شده و زیرکانه بود. سفر امام رضا (ع) از مدینه تا مرو را در ۵ بخش زیر می‌توان دسته بندی کرد:

    ۱. از مدینه تا بصره

    ۲. از بصره تا فارس

    ۳. از فارس تا یزد

    ۴. از یزد تا خراسان

    ۵. امام (ع) در خراسان

    تشکیک در ورود امام به مکه

    ۱. ازمدینه تا بصره:

    دو تن از ماموران مأمون به نام‌های "رجاء بن ابی ضحاک" و "یاسر خادم" به همراه نامه‌ای مامور انتقال امام از مدینه به مقر حکومت وی بودند. آنها به منزل امام رفتند و نامه مأمون را به حضرت تسلیم کردند. امام با فرستادگان مأمون سخنی نگفت و با کراهت نامه را خواند و به ناچار پیشنهاد مأمون را پذیرفت و آماده سفر شد.

    منابع اولیه و سایر تواریخ معتبر آغاز حرکت امام رضا (ع) را از مدینه به سوی بصره ذکر کرده‌اند. اما برخی از منابع به خصوص تذکره‌های متاخر می‌نویسند: حضرت، ابتدا به مکه رفته و در این سفر امام جواد (ع) نیز همراه ایشان بوده است، امام (ع) با خانه خدا وداع کرده و سپس از مکه به سفر ادامه داده‌اند. برخی امام جواد را همراه پدر بزرگوارشان علیهما السلام در مکه دیده‌اند، برخی نامه‌ای از امام رضا در مکه دریافت داشته برای امام جواد (ع) به مدینه برده‌اند.

    اینگونه اقوال از نامشخص و متناقص بودن سفر امام رضا (ع) به مکه حکایت دارد. علاوه بر این، اوضاع مکه در آن زمان چندان آرام نبود. بنابراین، سفر امام رضا (ع) به مکه به لحاظ سیاسی مغایر سیاست مأمون و دستور وی به فرستادگانش است. به همین دلیل نمی‌توان سفر امام رضا (ع) از مدینه به مکه و سپس به مرو را داری حجت‌های آشکار تاریخی دانست و به احتمال زیاد باید بر این باور بود که در سفر از مدینه به مرو امام رضا (ع) به مکه سفر نکرده‌اند.

    باید متذکر شد که امام را به سمت شهر بصره می‌بردند که از قدیم طرفدار عثمان بودند و از اینجا ماهیت دعوت مأمون و از اینکه این راه را انتخاب کرده بر ما مشخص می‌شود و امام و مأموران مأمون پس از گذر از بیابان‌های عربستان خود را به "نباج" می‌رسانند و در نباج که در۶ منزلی بصره است توقف می‌کنند و پس از استقبال شیعیان آن منطقه عازم بصره می‌شوند.

    بیماری امام رضا (ع) در اهواز

    ۲. از بصره تا فارس:

    ۲-۱. ازبصره تا سوق الأهواز:

    از دیار عرب (عراق) تا خوزستان دو راه وجود دارد، یکی از بغداد به واسط و از واسط به خوزستان و راه دیگر از بصره به خوزستان که کوتاهترین راه و فاصله میان ایران و عراق آن روز محسوب می‌شد.

    راه بصره- اهواز در آن زمان ۹ منزل و سی و شش فرسنگ بود. امام رضا (ع) از بصره به اهواز حرکت کرد ولی از جزئیات مسیر حرکت امام و منزل‌گاه‌هایی که حضرت در آن توقف فرمود منابع هیچ گزارشی ارائه نکرده‌اند. امام (ع) هنگام ورود به اهواز مریض می‌شوند. منابع دلیل بیماری امام (ع) را هوای بسیار گرم و مرطوب این شهر بیان می‌کنند. امام (ع) در زمان بیماری طبیبی می‌خواهند. با آمدن طبیب، حضرت، از وی گیاهی را همراه با نیشکر طلب می‌کند. با توجه به اینکه فصل نیشکر نبوده طبیب می‌گوید هر دو یافت نمی‌شود چون نیشکر زمستان درو می‌شود ولی امام می‌گوید بگردید هر دو یافت می‌شود پس از قدری گشتن و با راهنمایی خود امام (ع) هر دو را می‌یابند.

    ۲-۲. از اهواز تا فارس:

    درباره خروج امام (ع) از اهواز خبر دقیقی وجود دارد که امام (ع) از پل اربق یا اربک عبور کرده‌اند. در ادامه مسیر پل اربک (اربق) در شهر ارجان قدیم (بهبهان) قدمگاهی است موسوم به قدمگاه امام رضا (ع). وجود این قدمگاه در این مکان مسیر امام (ع) را روشن می‌کند. قدمگاه بعدی که در منابع تاریخ محلی به تناوب از آن یاد شده شهر ابرقو یا ابرکوه است که در منتهی الیه جاده شمالی شیراز به شهر یزد قرار دارد. منابع تاریخی اطلاع می‌دهند که امام رضا (ع) از اهواز و از طریق فارس و نه شهر شیراز به سمت خراسان رفته‌اند.

    قدمگاه‌هایی که در شهر یزد وجود دارد

    ۳. از فارس تا یزد:

    "ابن بلخی" منازل شیراز به یزد را ۹ منزل و مسافت میان این دو شهر را ۵۴ فرسنگ یاد کرده است. در آن روزگار یزد نه شهر مهمی به قاعده امروز بلکه از توابع شهر اصطخر و نام قدیم آن، "کثه" بوده است. در این منطقه چند قدمگاه و بنای یادبود امام رضا (ع) وجود دارد: از جمله قدمگاه "خرانق" (مشهدک) و قدمگاه "ده شیر فراشاه" که نامش را احتمالاً از شیرکوه گرفته است.

    برخی بر این باورند که امام رضا (ع) در طی مسیر، وارد شهر قم شده و در منزل یکی از اهالی این شهر منزل کرده‌اند که این مکان امروزه به مدرسه رضویه یا ماموریه شهرت یافته است. ولی باید اذعان کرد که مأمون گذر امام از شهرهای محل تجمع شیعیان را ممنوع کرده بود. بنابراین، حضور امام (ع) در این شهر سند محکم ندارد.

    ۴. از یزد تا خراسان:

    برخی معتقدند که امام (ع) از رباط پشت بادام به دامغان سپس به نیشابور رفته (مسیر آبی و سپس زرد رنگ) و برخی منابع معتقدند که امام (ع) با گذر از جناح شرقی کویر لوت به نیشابور وارد شده‌اند. از آن جا که دامغان به لحاظ جغرافیایی در خط سیر حرکت حضرت رضا (ع) واقع شده، گذر آن حضرت از این منطقه محتمل به نظر می‌رسد.

    ایراد حدیث سلسله الذهب در نیشابور

    ۵. امام در خراسان:

    از ورود امام رضا به نیشابور گزارش‌های متعدد و مستندی وجود دارد به ویژه حدیث "سلسله الذهب" که امام در این شهر ایراد فرموده‌اند خود به قوت گزارش‌های ورود امام به نیشابور افزوده است. در مورد چگونگی ادای حدیث سلسله الذهب گفته شده است که چند تن از عالمان شهر گرد آن حضرت جمع شدند و از ایشان خواستند تا حدیثی از پدران بزرگوارش بیان کنند.

    حضرت پس از فراخواندن حضار به سکوت، حدیثی خواندند و اسناد آن را از امام موسی کاظم (ع) تا رسول خدا (ص) متصل کردند. ایشان از قول خداوند متعال فرمود: کلمه لا اله الا الله دژ من است. هرکس به دژ من وارد شود از عذاب من در امان خواهد بود. پس از آن مرکب امام به حرکت در آمد. حضرت سر مبارکشان را از کجاوه بیرون آورد و خطاب به مردم فرمودند: بشُروطِها و أنا مِن شُروطِها (البته شروطی دارد که من از شروط آن هستم.

    گفته شده که امام هنگام ورود به نیشابور در محله "فرد"، فرود آمدند که در آنجا چشمه‌ای معروف به چشمه "کهلان" جاری است. امام در آن چشمه غسل کرده و در کنار حوض آن به نماز ایستاده‌اند. مردم تا به امروز به آن چشمه می‌روند و به آب آن چشمه استشفا می‌کنند؛ بنابر آنچه مورخان معاصر ذکر کرده‌اند این چشمه بعد از مدتی به حمام رضا (ع) معروف شد و همچنان در شهر نیشابور وجود دارد.

    طلب روزی برای سنگ‌های "ده سرخ"

    همچنین قدمگاه نیشابور در ۲۶ کیلومتری آن شهر یکی از یادگاری‌های مستند و مستدل حضور امام رضا در این شهراست. پس از حرکت از نیشابور در راه به چشمه آبی رسیدند و در کنار آن چشمه تخته سنگی بود که امام بر روی آن ایستاد و نماز خواند، که بعدها بر روی ان بنای یادبودی ساختند که تا به امروز وجود دارد. امام رضا (ع) پس از نیشابور به طوس، ده سرخ و کوه سنگی سفر کرده‌اند که داستان‌های مشهور بین مردم این ناحیه خود گویای حضور ایشان در این منطقه است.

    در ده سرخ، امام (ع) به منظور دستیابی به آب جهت وضو زمین را به دست خویش ‌اندکی حفر کرده، چشمه‌ای می‌جوشد که تاکنون موجود است. در کوه سنگی، امام برکت سنگ‌های این ناحیه را که از آن دیگ‌ها و ظروف سنگی می‌تراشیدند طلب می‌کنند که تا امروز نیز همچنان این شغل در این ناحیه برجاست.

    نماز خواندن حضرت در مکانی که بعدها به خاک سپرده شدند

    بعد از کوه سنگی مقصد بعدی طوس بود. ایشان هنگامی که وارد طوس شدند و در قریه سناباد از ناحیه نوقان که از مستملکات حمید بن قحطبة طایی به شمار می‌رفت و در آن منزل و باغ داشت، اقامت کردند. مقبره هارون الرشید نیز در آن باغ قرار داشت. این همان مکانی بود که امام پیش از این بارها گفته بود که در آن محل به خاک سپرده خواهند شد. حضرت در آن مکان نماز خواندند.

    مسیر سفر بعد از طوس به سرخس منتهی می‌شد. در هنگام ورود امام به سرخس بنا به دستور مأمون ایشان را زندانی می‌کنند، این خود گواه است که ولایتعهدی امام تحمیلی بود که مأمون انجام داده بود. مأمون بنا به دو دلیل دستور حبس امام را در شهر سرخس داد. یک با بیان حدیث سلسله الذهب در واقع هم حقانیت خود و خاندانش را در برابر سلطه عباسیان به مردم گوشزد کرد و شرط ورود به دژ امن خداوند متعال را امامت و ولایت خود و خاندانش خواند و موضوع خلافت و زعامت عباسیان را زیر سؤال برد.

    تهمتی که مأمون به امام رضا زد و ایشان را زندانی کرد

    دلیل دوم استقبال گرم مردم نیشابور بود. مأمون مسیر سفر امام را طوری طراحی کرده بود که با شیعیان ارتباط برقرار نکند و بی سر و صدا به مرو برسد که عملاً چنین نشد و وقتی محبت مردم را نسبت به امام رضا (ع) دید بر خود لرزید. از این رو، مأمون دستور به حبس امام در سرخس داد و شایع کرد که امام رضا (ع) ادعای الوهیت کرده و به همین خاطر وی را زندانی کرده است تا شاید از این طریق تماس امام با مردم را غیرممکن سازد.

    سرخس آخرین شهر پیش از مرو بود. امام رضا (ع) در شهر مرو با وجود سلطه آشکار مأمون مورد استقبال مردم و اهالی آن شهر قرار می‌گیرند و در همین شهر است که به ناچار ولایت عهدی مأمون را می‌پذیرند. اتفاقی که سرانجامی جز شهادت به دست خاندان سیاه جامه و سیاه دل بنی عباس نداشت.

    * برگرفته از مقاله "شرح سفر امام رضا (ع) از مدینه به مرو" نوشته علی جلیلی.

    منبع مطلب : snn.ir

    مدیر محترم سایت snn.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    کسی نمی داند 17 روز قبل
    0

    کسی نمی داند

    اصلا خوب نیست 1 ماه قبل
    0

    اصلا خوب نیست و ناراضی هستم

    هدیه های آسمانی 1 ماه قبل
    0

    تیتم چگونه انجام می شود

    با جواب کامل کلاس چهارم ابتدايی

    دیدار ودست 1 ماه قبل
    0

    چرا ما مون حاکم عباسی امام رضا ( ع )را به خراسان آورد ؟

    کلاس چهارم ابتدایی با جواب کامل

    ناشناس 12 ماه قبل
    0

    مسجد النبی در مدینه که آرامگاه پیامبر آنجاست

    مسجد قبا در مدینه

    بیت المقدس در فلسطی

    10 – از فایده های حضور در مسجد چیست ؟

    جمع شدن در مسجد موجب وحدت مسلمانان می شود مشورت و چاره جویی برای حل مشکلات

    نهال 12 ماه قبل
    0

    نمی دونم میشه بگید لطفا برام سواله

    گلایل 1 سال قبل
    0

    افتضاح بود

    آقار 1 سال قبل
    2

    من فقط يك سوال پرسيدم اصلا خوب نيست

    0
    اصلا خوب نیست 1 ماه قبل

    دقیقا

    ناشناس 1 سال قبل
    2

    به نظر شما چرا حاکم عباسی امام رضا (ع) را مجبور کرد به خرا سان برود؟

    1
    هدیه های آسمانی 1 ماه قبل

    چرا مأمون حاکم امام رضا (ع )را به خراسان آورد

    ناشناس 1 سال قبل
    0

    اینا الکیه

    ناشناس 1 سال قبل
    1

    ۸تنتذ

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید