توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چون طاعتی پیدا گردد بر مرکب اخلاص نشینم

    1 بازدید

    چون طاعتی پیدا گردد بر مرکب اخلاص نشینم را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    گنج حکمت: سه مرکب زندگی

    نقل است که از او [ابراهیم ادهم] پرسیدند که روزگار چگونه می‌گذرانی؟ گفت: «سه مَرکب دارم؛ بازبسته؛ چون نعمتی پدید آید، بر مَرکب شُکر نشینم و پیش او بازشوم و چون بلایی پدید آید، بر مَرکب صبر نشینم و پیش بازروم و چون طاعتی پیدا گردد، بر مَرکب اخلاص نشینم و پیش روم.»

    قلمرو زبانی: نقل است: آورده اند / می‌گذرانی: سپری کردن / مَرکب: اسب، آنچه بر آن سوار شوند / بازبسته: وابسته، پیوسته و مرتبط / پدید آید: پدید شود /  بازشوم: بازروم / بازروم: می روم / پیش: نزد، جلو / قلمرو ادبی: مَرکب شُکر: اضافه تشبیهی / مَرکب صبر: اضافه تشبیهی / طاعت: / مَرکب اخلاص: اضافه تشبیهی

    بازگردانی:

    پیام:                  

    تذکرة الاولیاء، عطّار (۵۴۰ق.- ۶۱۸ق.)

    منبع مطلب : farsi-3.blogfa.com

    مدیر محترم سایت farsi-3.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    حکایت سه مرکب زندگی (فارسی دوازدهم)

    در این مطلب متن و معنی و خلاصه داستان حکایت سه مرکب زندگی را قرار می دهیم؛ لطفا با ما همراه باشید.

    farsi-12-1-(32)

    گنج حکمت سه مرَکب زندگی

    نقل است که از او [ابراهیم ادهم] پرسیدند که روزگار چگونه می‌گذرانی؟ گفت: «سه مَرکب دارم؛ بازبسته؛ چون نعمتی پدید آید، بر مَرکب شُکر نشینم و پیش او بازشوم و چون بلایی پدید آید، بر مَرکب صبر نشینم و پیش بازروم و چون طاعتی پیدا گردد، بر مَرکب اخلاص نشینم و پیش روم.»

    تذکره الاولیاء، عطّار (۵۴۰ق.- ۶۱۸ق.)

    منبع تصویر: سایت رشد

    منبع مطلب : samangol.ir

    مدیر محترم سایت samangol.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ابراهیم ادهم(2)

    نقل است که چون واردی از غیب بدو فرود آمدی ، گفتی : کجایند ملوکدنیا تا بینند : این چکار وبار است؟ تا از ملک خودشان ننگ آید. گفت : صادق نیست هر که شهرت خود طلب کند. و گفت: اخلاص صدق نیت است با خدای ، تعالی . گفت : هر که دل خود حاضر نیابد در سه موضوع ، نشان آن است که در بر او بسته اند : یکی در وقت خواندن قرآن ، دوم در وقت ذکر گفتن ، سیوم در وقت نماز کردن.

    و گفت : علامت عارف ، آن بود که بیشتر خاطر او در تفکر بود ودر عبرت ، وبیشتر سخن او ثناء بود و مدحت حضرت حق، وبیشتر طاعت باشد از اعمال او ، و بیشتر نظر او در لطایف صنع بود و قدرت. و گفت: سنگی دیدم در راهی افگنده و بر آن سنگ ، نبشته : اقلب و اقراء یعنی بر گردان و بخوان گفت : بر گردانیدم ، نوشته بود که: چون تو عمل نکنی بد آنچه دانی ، چگونه می طلبی آنچه ندانی ؟

    و گفت : سه حجاب باید که از پیش دل سالک بر خیزد تا در دولت بر او گشاده شود: یکی آن که اگر مملکت هر دو عالم ، به عطای ابدی بدو دهند، شاد نگردد،از برای آن که به موجود مخلوق شاد گشته باشد. او هنوز مردی حریص است و الحریص محروم. دوم حجاب آن است که اگر مملکت هر دو عالم بود واز او بستانند ، به افلاس اندوهگین نگردد، از برای آن که این نشان شخط بود و الساخط معذب . سیوم آن که به هیچ مدح و نواخت فریفته نشود ، که هر که به نواخت فریفته گردد، حقیر همت باشد وحقیر همت محجوب باشد . عالی همت باید بود.

    نقل است که یکی را گفت : خواهی از اولیاء باشی ؟ گفت : بلی گفت : به یک ذره در دنیا و آخرت رغبت مکن. و روی به خدا ی عز وجل آور به کلیت ، و از ما سوی الله خویشتن فارغ دار . و طعام حلال خور که ، بر تو نه قیام شب است و نه صیام روز وگفت : هیچکس در دنیافت پایگاه مردان ، به نماز و روزه و زکگوه وحج . مگر بد آن که بدانست که در حلق خویش چه در می آورد.

    گفت وقتی غلامی خریدم . از او پرسیدم : چه نامی؟ گفت تا چه خوانی . گفتم چه خوری ؟ گفت : تا چه خورانی . گفتم : چه پوشی ؟ گفت : تا چه پوشانی . گفتم : چه کار کنی؟ گفت : تا چه کار فرمائی . گفتم چه خواهی ؟ گفت : بنده را با خواست چه کا ر ؟ پس با خود گفتم ای مسکین ، تو در همه عمر خدای تعالی را چنین بنده بوده ای ؟ بندگی ، باری از وی بیاموز. چندان بگریستم که هوش از من زایل شد.

    نقل است که از او پرسیدند که روزگار چگونه می گذرانی ؟ گفت : سه مرکب دارم ، باز بسته . چون نعمتی پدید آید ، بر مرکب شکر نشینم و پیش او باز شوم. و چون بلائی پدید آید بر مرکب صبر نشینم و باز روم. و چون طاعتی پیدا گردد، بر مرکب اخلاص نشینم و پیش روم.

    بر گرفته از: تذکره اولیاء

    شیخ عطار

    منبع مطلب : www.majnoun110.blogfa.com

    مدیر محترم سایت www.majnoun110.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید