توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    کتاب گوشواره های عرش اثر کیست

    1 بازدید

    کتاب گوشواره های عرش اثر کیست را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    دانلود کتاب گوشواره عرش: مجموعه کامل شعرهای آیینی

    گوشواره عرش (مجموعه کامل شعرهای آیینی)

    کتاب

    م رستمی

    گوشواره عرش (مجموعه کامل شعرهای آیینی)

    گوشواره عرش (مجموعه کامل شعرهای آیینی)         

    سروده‌ی: علی موسوی گرمارودی                    

    انتشارات: سوره ی مهر

    چاپ اول: 1388

    کتاب حاضر شامل مجموعه شعرهای آیینی است که در ابتدای آن سه مقاله به عنوان مقدمه آورده شده است. اولین مقاله از مقدمه کتاب «چراغ صاعقه است» که سراینده‌یمجموعه حاضر سالها پیش و به درخواست مؤلف کتاب  مذکور نوشته است: کربلا نه تنها رستاخیز عشق که برپا دارنده‌ی قیامت تاریخی انسان ها و رستخیز جان مردم مرده است. به قول محتشم در کربلا جهان از هم می گسلد و محشر کبرای الهی بر پا می شود. از آسمان خون می بارد و حتی شرادق گردون نگون می‌گردد اما، مانند رستاخیز به تن مردگان جان می دمد و انسان ها بر صحنه‌ی حیات و پهنه‌ی هستی از تأثیر آن بر پای می‌ایستند، بر پای می‌ایستند تا حسین (ع) و راه او را بشناسند و به سوگ بنشینند تا خود حسینی شوند. از این روی واقعه ی «طف» تنها یک حادثه ی تاریخی نیست. کارنامه ی حیات سیاسی یک امت و نیز حیات فلسفی یک جامعه و فلسفه حیات یک اجتماع است...

    دومین و سومین مقاله به ترتیب در نقد کتاب «گنجشک و جبرئیل» مجموعه سروده های آیینی زنده یاد سید حسن حسینی و زنده یاد قییصر امین پور، نوشته شده است.

    در بخشی از نقد اشعار حسینی آمده است: حسن حسینی شاعری است که در تصرف شعر است. خاستگاه شعر او مرکزی است در وجود او که بر همه کنش ها و واکنش های او در سراسر زندگی او حکومت می‌کند و او را در تصرف دارد...

    مجموعه حاضر در بیست فصل سروده شده است و ترتیب فصل بندی آن به این صورت است که ابتدا از شعرهای توحیدی آغاز شده سپس نبوت، حضرت فاطمه (س) و امامان معصوم به ترتیب سیر سنوی آن بزرگواران آمده است.

    قسمتی از یکی از شعرهای توحیدی این اثر با عنوان «جهان چون دست خط کردگار است» را مرور می کنیم:

    جهان چون دست خط کردگار است

    خدا خود برترین آموزگار است

    جهان ما کتاب آن تواناست

    در آن نقطه و هر حرف خواناست

    اگر خواهی برآری سر بر افلاک

    سواد آموز ای درمانده بر خاک

    سواد آموز و خود را بیشتر کن

    الفبای کتاب حق ز بر کن

    سواد آموز تا خواندن بدانی

    خط توحید را بهتر بخوانی

    در  فصل شعرهای نبوت در خصوص تولد رسول اکرم (ص) می خوانیم:

    ناگاهان،

    گویی جهان به کودکی بازگشت

    خورشید، میهمان کودکان،

    و چهار فصل، چون رود، در یک جوی روان شد

    و راهی تازه به آسمان آغاز گشت:

    در سال مرگ پیلان و زادن غزال...

    نیز در فصل بعدی اثر حاضر در سوگ بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه(س) آمده است:

    بوی غم پیچیده در دهلیز شب

    اشک من آذین و گوش آویز شب

    از دل شب ناله آید به گوش

    وز در و دیوار میخیزد خروش

    در شب تاریخ می پیچد صدا

    می رسد فریاد حق جویی زما

    ... نیز در اندوه و ماتم علی(ع) از این فقدان آمده است:

    با علی، غم همنوایی می کند

    شکوه از درد جدایی می کند

    پشت غم  نیز از جدایی ها دوتاست

    گرده ی شب هم خم از این ماجراست

    در سکوت خانه می‌موید علی

    با زبان حال می‌گوید علی:

    کاین سکوت خانه دانی چون کند

    بی تو ای لیلی مرا مجنون کند

    شعر میلاد آفتاب که یکسر در مدح علی (ع) است نخستین شعر آیینی نویسنده است:

    آثار شعف از چه ز هر سوی روان است

    وندر طرب از بهر چه ذرات جهان است

    نی بر لب مطرب ز چه دائم به فغان است

    دهر کهن از بهر چه خندان و جوانست

    گویا که دگر بار ز راه آمده آذار

    شاعر در خصوص میلاد مسعود سرور جوانان مینوی، وصی رسالت نبوی، گوشواره عرش، زاده اول عشق و امام دوم حق، حضرت ابا حسن بن علی (ع) می سراید:

    ...نخست زاده‌یعشق و امام دوم حق

    که نام قدسی او ریشه سوز خارِ حَزَن

    ز خوشه دل زهرا، نخست دانه عشق

    به کشتزار امامت، فزون تر از خرمن

    زپشت همچو علی همچو او برآید زانک

    زشیر شیر بر آید همی و شیر اوژن

    همچنین در فصل بعدی در رثای سرور شهیدان، که سرچشمه مستی و شور و عشق است و با عنوان خط خون می سراید:

    درختان را دوست می دارم

    که به احترام تو قیام کرده اند

                          و آب را

    که مهر مادر توست

                        خون تو شرف را سرخگون کرده است

    شفق، آینه دار نجابتت

    و فلق، محرابی

             که تو در آن

    نماز صبح شهادت گزارده ای

    گفتنی است شعر خط خون در سال 1359 با کوشش عبدالّلطیف الزّبیدی، شاعر تونسی به عربی برگردانده شده است.

    نیز در ادامه یکی از اشعار را در رثای حبیب بن مظاهر از شهدای کربلا مرور می کنیم.

    ... در کربلا ولایت دل با حبیب بود

    عشقی حبیب یافت که آن را نظیر نیست

    از زیر برف پیری او لاله بر دمید

    هرگه ز باغ دل بدمد لاله دیر نیست

    جان را به راه دیدن محبوب داد و گفت

    هر کس نه پیش چشم تو میرد بصیر نیست...

    شاعر در بخشی از کتاب، حضرت زینب (س) را به کوه صولت تشبیه کرده و در مقام پایداری، صبر و استقامت وی می سراید:

    زینب چو کوه صولت و چون مه جمال داشت

    یک بیشه شیر بود که روح غزال داشت

    یک سینه ی نحیف و شکیب هزار داغ

    غم، از شُکُوه غم شکنش، انفعال داشت

    یکی از شعرهای این مجموعه تصویری دارد از ایثار و شهامت حضرت ابوالفضل (ع) که ضمن مدح و ستایش آن خداوندگار عشق می سراید:

    تاریخ شاهد است که آن شهسوار عشق

    آزاده ای به عشقِ برادر اسیر بود

    با مشک تشنه کام برون آمد از فرات

    سیراب شد و لیک ز باران تیر بود

    انصاف را که حضم زبون در مصاف او

    حتی برای دشمنی وی حقیر بود

    چند ویژگی حضرت ابوالفضل (ع) از زبان حضرت امام صادق (ع) اینگونه بیان شده است: بینشی ژرف داشت، در ایمان استوار و با صلابت بود، همراه امام ابا عبدالله جهاد کرد و در راه خدا بلا کشید و امتحانی نیکو داد و در راه خدا شهید شد شاعر در جهالت و قساوت قاتلان آن حضرت می سراید:

    کینه ها از تیغ و خنجر تیزتر

    چشم ها از نیزه ها خون ریزتر

    جوشن جهل و وفا پوشیده اند

    باده نامردمی نوشیده اند

    کیست آن سو روبه روی این سپاه

    از چه رو بستند بروی آب و راه

    می شناسندش مسلمان زاده اند

    خود بدو صد نامه افزون داده اند...

    نیز در مدح و ثنا و رثای سفیر سترگ و مظلوم حقیقت مسلم بن عقیل سلام الله آمده است:

    ... آن شفق پرواز هم دلداده بود

    مست از صهبای گلگون باده بود

    چون سیاوش دل در آتش سوخته

    چشم بر سودای آتش دوخته

    کار مسلم از سیاووشان جداست

    راه حق از راه ترکستان دوتاست

    آن به پاکی جان خود در می برد

    این به کوی دلبران سر می برد

    گفتنی است در این مجموعه در ذیل شعرهای مربوط به هر معصوم، شعرها و سروده هایی درباره ی اصحاب و یاران و اشخاص مربوط به آن بزرگوار هم آمده است مثلاً در ذیل اشعار مربوط به امام علی (ع) شعر مربوط به مالک اشتر و هم چنین مرثیه بر علامه امینی صاحب کتاب «الغدیر» تنظیم شده است.

    چهارشنبه 2 شهریور 1390 - 11:38

    منبع مطلب : old.ido.ir

    مدیر محترم سایت old.ido.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    گوشواره عرش اثر کیست + شعر و عکس

    گوشواره عرش اثر کیست + شعر و عکس

    گوشواره عرش اثر کیست + شعر و عکس

    کتاب «گوشواره عرش» در حالی به چاپ چهارم رسید که نسخه صوتی آن مراحل نهایی آماده سازی را سپری می‌کند. «گوشواره عرش» مجموعه اشعار آیینی علی موسوی گرمارودی است که از ۱۶ سالگی وی و سرودن اولین شعر در مدح امام علی (ع) تا آخرین سروده‌هایش را شامل می‌شود.

    ترتیب فصل بندی شعرهای این کتاب از شعرهای توحیدی آغاز شده، سپس با سرودن اشعار نبوی و اهل بیت مکرم ایشان پی گرفته می‌شود. همچنین در ذیل شعرهای مربوط به هر معصوم، شعر‌ها و سروده‌هایی نیز درباره اصحاب و یاران و اشخاص مربوط به آن امام هم آورده شده است.

    علی موسوی گرمارودی درباره دلیل انتخاب نام این مجموعه به عنوان گوشواره عرش، گفت: در ابتدای کار برای این مجموعه نام «سرود آسمانی» را انتخاب کردم اما ناشر نام فعلی کتاب را پیشنهاد کرده که در انتها مورد پسند من نیز واقع شد.

    در این کتاب، ترکیب بند عاشورایی «آغاز روشنایی آینه» هم برای دسترسی راحت مخاطب و علاقه مندان به اشعار این شاعر برجسته آورده شده است.

    علی موسوی گرمارودی در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در قم بدنیا آمد. پدرش از دانشمندان اهل گرمارود الموت قزوین بود.

    موسوی گرمارودی مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم قضایی و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گرفته‌است.

    او در عرصه شعر و ادبیات کشور حضور موثر داشته‌است که راه اندازی و مدیریت گلچرخ نمونه‌ای از تلاش‌های اوست.

    کارنامه شعری گرمارودی مشتمل بر ۹ کتاب شعر با نام‌های: عبور، در سایه سار نخل ولایت، سرود رگبار، چمن لاله، خط خون، دستچین، باران اخم، گزیده شعر نیستان، تا ناکجاآباد و گزینه شعر به انتخاب بهاءالدین خرمشاهی است.

     نمونه ای از شعر عاشورایی علی موسوی گرمارودی در زیر آمده است.

    «درختان را دوست می دارم

    که به احترام تو قیام کرده اند،

    و آب راکه مهر مادر توست

    خون تو شرف را سرخگون کرده است

    شفق، آینه دار نجابتت،

    و فلق محرابی ،

    که تو در آن

    نماز صبح شهادت گزارده ای .

    در فکر آن گودالم

    که خون تو را مکیده است

    هیچ گودالی چنین رفیع ندیده بودم

    در حضیض هم می توان عزیز بود

    از گودال بپرس !

    شمشیری که بر گلوی تو آمد

    هر چیز و همه چیز را در کائنات

    به دو پاره کرد :

    هرچه در سوی تو : حسینی شد

    و دیگر سو : یزیدی.

    اینک ماییم و سنگها

    ماییم و آبها

    درختان ، کوهساران ، جویباران ، بیشه زاران

    که برخی یزیدی

    و گرنه حسینی اند .

    خونی که از گلوی تو تراوید

    همه چیز و هر چیز را در کائنات ، به دو پاره کرد !

    در رنگ !

    اینک هر چیز ، یا سرخ است

    یا حسینی نیست !

    آه ، ای مرگ تو معیار !

    مرگت چنان زندگی را به سُخره گرفت

    و آن را بی قدر کرد

    که مُردنی چنان ،

    غبطۀ بزرگ ِ زندگانی شد !

    خونت

    با خونبهایت – حقیقت –

    در یک طراز ایستاد …

    گفتنی است، این کتاب در ۳۲۰ صفحه، قطع رقعی و در تیراژ ۲۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان توسط انتشارات سوره مهر به چاپ چهارم رسیده است.

    شبستان

    منبع مطلب : funigma.com

    مدیر محترم سایت funigma.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 7 روز قبل
    0

    بی گیجه حسین باشه ایلدیر کوفنی منور تنوردن گوشواروی عرش لم لزل عرشه وردی زیور تنوردن

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید