توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    کدام جانوران در خاک زندگی می کنند کلاس اول

    1 بازدید

    کدام جانوران در خاک زندگی می کنند کلاس اول را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    مجموعه پرسش های علوم اول دبستان

    به نام خدا

    مجموعه پرسش های علوماول دبستان

    تهیه کننده : ابراهیمنوری آموزگار پایه ی اول دبستان پسرانه شاهد

    فصل (1) » ما و اطراف ما

    1- چیزها را به وسیله‌ی چه می‌بینیم؟ چشم

    2- صداها را به وسیله‌ی چه می‌شنویم؟ گوش

    3- با چه چیزی بوها را تشخیص می‌دهیم؟ بینی

    4- با چه چیزی مزه‌ها را تشخیص می‌دهیم؟ زبان

    5- به کمک چه چیزی لمس می‌کنیم؟ پوست بدن

    6- چشم چه کمکی به ما می‌کند؟ یا چه فایده‌هایی برای ما دارد؟ با چشم چیزهای دور و نزدیک را می‌بینیم. با چشم رنگ‌ها را تشخیص می‌دهیم. اندازه‌ها را یاد می‌گیریم (بزرگی و کوچکی). با چشم چیزهای زیادی یاد می‌گیریم. با چشم چیزها را می‌شناسیم.

    7- گوش چه کمکی به ما می‌کند یا چه فایده‌هایی برای ما دارد؟ با گوش صداها را می‌شنویم. با گوش چیزهای زیادی یاد می‌گیریم. با گوش صداهای زیادی را می‌شناسیم.

    8- چیزهای دور و نزدیک را چگونه می‌بینیم؟ چیزهای دور را کوچکتر و چیزهای نزدیک را بزرگتر می‌بینیم.

    9- چند نوع مزه داریم؟ تلخ ـ ترش ـ شیرین ـ شور

    10- قند، نمک، شکر، آب، آبلیمو، سرکه، چای هر کدام چه فایده‌ای دارند؟

    11- لمس کردن چه کمکی به ما می‌کند؟ با لمس کردن زبری، صافی، سردی، گرمی، سفتی، نرمی، تر و خشک را می‌فهمیم.

    12- چگونه از گوش خود مواظبت کنیم؟

    13- چگونه از چشم خود مواظبت کنیم؟ نزدیک تلویزیون ننشینیم، به جوشکاری نگاه نکنیم و در نور شدید از عینک دودی استفاده کنیم و...

    14- بدون اینکه وارد آشپزخانه شویم چگونه می‌دانیم مادرمان برای نهار یا شام چه غذایی پخته است؟به وسیله ی بو کشیدن

    فصل (2) » سالم و قوی شوید.

    1- چه کارهایی انجام دهیم که سالم و قوی باشیم؟ به اندازه بخوریم، به اندازه بخوابیم، ورزش کنیم، بهداشت را رعایت کنیم.

    2- چه کاری انجام دهیم که قوی و نیرومند شویم؟ ورزش کنیم

    3- معمولاً در روز چند بار غذا می‌خوریم؟ 3 بار

    4- گروه‌های غذایی را نام ببرید؟ گروه نان، گروه گوشت، گروه سبزی، گروه میوه، گروه شیر

    5- برای صبحانه بیشتر از کدام گروه غذایی استفاده می‌کنیم؟ گروه شیر

    6- والدین محترم می‌توانند برای هر گروه غذایی مثال‌هایی آورده و از کودک خود بپرسند. مثلاً ماکارونی جزو کدام گروه غذایی است؟ نان.ماهی چطور؟ گوشت

    7- اگر بخواهیم مریض نشویم چه کاری باید انجام دهیم؟ بهداشت را رعایت کنیم،پرخوری نکنیم، چیزهای بد و بی‌ارزش نخوریم و...

    8- معمولاً کی باید دست‌هایمان را بشوییم؟ قبل از غذا

    9- اگر بخواهیم مدرسه و کلاسمان تمیز باشد باید چه کار کنیم؟

    10- از میان ورزش‌هایی که بدنمان را قوی می‌کنند چند نمونه نام ببر؟ کاراته، دو، فوتبال و...

    11- آیا همیشه باید از یک نوع غذا استفاده کنیم؟ خیر، چون بدن ما به غذاهای گوناگون احتیاج دارد.

    12- انجام چه کارهایی به سلامتی ما کمک می‌کند؟ حمام کردن، خوابیدن (استراحت کردن) و...

    13- کدام نوبت غذایی خیلی مهم است؟ صبحانه

    فصل (3) » جانوران

    1- جانوران در کجاها زندگی می‌کنند؟ در آب

    2- چه جانورانی را می‌شناسی که در آب زندگی می‌کنند؟ خرچنگ، ماهی، هشت پا، ستاره دریایی و...

    3- چه جانورانی را می‌شناسی که در خشکی زندگی می‌کنند؟ بُز، پلنگ، گاو و...

    4- چه جانورانی را می‌شناسی که هم در خشکی و هم در آب زندگی می‌کنند؟ لاک‌پشت، قورباغه، اردک، غاز و...

    5- جانوران چه چیزهایی می‌خورند؟ بعضی گیاه، بعضی گوشت، یعضی هم گوشت و هم گیاه

    6- جانورانی که گوشت می‌خورند چه نام دارند؟ گوشت خوار

    7- جانورانی که گیاه می‌خورند چه نام دارند؟ گیاه خوار- چند جانور گوشت خوار را نام ببر؟ گرگ، سگ و...

    9- چند جانور را نام ببر که گیاه می‌خورند؟ گاو، بُز و...

    10- انسان چه چیزی می‌خورد؟ همه چیز

    11- جانوران چگونه حرکت می‌کنند؟ بعضی می‌دوند، بعضی شنا می‌کنند، بعضی می‌خزند، بعضی پرواز می‌کنند، بعضی می‌جهند

    12- خرگوش، ماهی، اسب، مار، کلاغ، چگونه حرکت می‌کنند؟

    13- چرا جانوران حرکت می‌کنند؟ برای فرار از خطر، برای پیدا کردن غذا

    14- چرا جانوران لانه می‌سازند؟ برای نگهداری از جوجه‌هایشان

    15- چرا جانوران مهاجرت می‌کنند؟ چون در آن منطقه غذا کم شده است، چون هوا سرد شده است.

    16- از جانوران چه استفاده‌هایی می‌کنیم؟ برای تهیه پوشاک، خوراک، سواری، باربری، تهیه چرم، تهیه فرش.

    17- از هر کدام از جانوران زیر چه استفاده‌هایی می‌شود؟ «بُز، گاو، گوسفند، اسب، ماهی، مرغ، شتر»

    18- گرگ، گوسفند، مارآبی، ماهی چه می‌خورند؟ در کجا زندگی می‌کنند؟ چگونه حرکت می‌کنند؟

    فصل (4) » گیاهان

    1- قسمت‌های اصلی یک گیاه ر ا نام ببرید؟ ریشه، ساقه، برگ، گل

    2- چند نوع گیاه را نام ببرید؟ درخت، علف، سبزی و...

    3- کدام قسمت گیاه به میوه تبدیل می‌شود؟ گل

    4- دانه در کدام قسمت گیاه است؟ داخل میوه

    5- ریشه گیاهان چگونه هستند؟ بعضی راست، بعضی افشان، بعضی خوراکی هستند مثل چغندر، شلغم، تربچه و...

    6- ریشه برای گیاه چه فایده‌های دارد؟ آب و مواد غذایی خاک را به گیاه می‌رساند، گیاه را در خاک نگه می‌دارد.

    7- ساقه چه فایده‌ای برای گیاه دارد؟ آب را به برگ و شاخه می‌رسند.

    8- آیا ساقه گیاهان مثل هم هستند؟ خیر، بعضی کلفت هستند، بعضی قوی، بعضی نازک

    9- از ساقه گیاهان (درخت) چه استفاده‌ای دارد؟ خوراک حیوانات، ساختن خانه، کمد، میز و...

    10- از گیاهان چه استفاده‌ای می‌کنیم؟ ساختن خانه، روغن، پوشاک (پنبه)، خوراک، رنگ، دارو و...

    11- گیاهی نام ببر که ساقه خوراکی دارد؟ ریواس

    12- گیاهی نام ببر که برگ خوراکی دارند؟ سبزی و برگ و چغندر

    13- چه درختی می‌شناسی که برگ‌های آن همیشه سبز است؟ کاج

    14- روغن، لباس، کمد، رنگ، دارو از کدام گیاه تهیه می‌شود؟ آفتاب‌گردان، پنبه، درخت، گل، ریشه

    15- از کدام قسمت این گیاهان استفاده می‌کنیم؟ هویج (ریشه)، کرفس (ساقه و برگ)، درخت (میوه و ساقه)

    16- برگ گیاهان چگونه‌اند؟ بعضی لبه‌دار، بعضی صاف، بزرگ، کوچک، رنگی، پنجه‌ای، دراز

    17- میوه‌ای نام ببر که بیشترین دانه را دارد؟ خربزه

    18- میوه‌ای نام ببر که کمترین دانه را دارد؟ آلوزرد

    19- چند میوه درختی را نام ببرد؟ گردو، آلو، سیب، گلابی و...

    20- فایده یک درخت را بگو؟ سایه درخت، میوه درخت، ساقه درخت، (کاغذ سازی)، سوختن (آتش) ...

    فصل (5) » گرما

    1- گرما چه استفاده‌ای برای ما دارد؟ گرم کردن منزل، آشپزی، گرم کردن آب (حمام) و...

    2- آیا همه جا به یک اندازه گرم است با یک آزمایش بگو؟ گذاشتن قطعه‌های یخ در قسمت‌های منزل و آب شدن آن

    3- در زمستان کدام قسمت مدرسه گرم و کدام قسمت سرد است؟ کلاس گرم و حیاط سرد است

    4- چیزهای تیره زودتر گرم می‌شوند، چیزهای روشن؟ دیرتر

    5- در زمستان چه رنگ لباسی بپوشیم؟ تیره

    6- در تابستان چه رنگ لباسی را انتخا کنیم؟ روشن

    7- شما خانه خود را چگونه گرم می‌کنید؟

    8- چه چیزهایی به ما گرما می‌دهند؟ نفت، گاز، چوب

    9- زمین چگونه گرم می‌شود؟ با استفاده از خورشید

    10- چیزی نام ببر که فقط نور دارد؟ چراغ قوه

    11- چیزی نام ببر که فقط گرما دارد؟ بخاری، اتو

    12- چیزی نام ببر که هم گرما دارد و هم نور؟ خورشید، لامپ، شمع

    13- چه کار کنیم که گرمای خانه و کلاسمان به هدر نرود؟

    14- گرما را به وسیله کدام قسمت بدن لمس می‌کنیم؟ پوست

    15- از آتش چه استفاده‌ای می‌کنیم؟ پختن نان، غذا و...

    فصل (6) » حرکت

    1- چه چیزهایی می‌شناسی که حرکت می‌کنند؟ ماشین، قطار و...

    2- چه چیزهای می‌شناسی که حرکت نمی‌کنند؟ کوه، درخت و...

    3- حرکت در جای صاف آسان‌تر است یا جاهای ناصاف؟

    4- ماشین در جاده آسفالت راحت‌تر حرکت می‌کند یا جاده خاکی؟

    5- حرکت چیز سنگین راحت‌تر است یا چیز سبک؟

    6- چه کار کنیم که حرکت یک چیز را آسان‌تر کنیم؟ (با یک آزمایش)

    7- حرکت با چرخ راحت‌تر است یا بدون چرخ

    8- وسیله‌ای نام ببر که یک چرخ، دو چرخ، سه چرخ، چهار چرخ دارد؟ فرغون یک چرخ، دوچرخه، دو چرخ، گاری سه چرخ و ماشین چهار چرخ دارند

    فصل (7) » آهنربا

    1- آهنربا چه چیزهایی را به خود جذب می‌کند؟ چیزهای آهنی

    2- چه وسایلی می‌شناسی که آهنربا در آنها به کار رفته؟ رادیو ضبط، یخچال، بلندگو، میکروفن، تلویزیون، کیف بعضی از خانم‌ها و...

    3- قدرت آهنربا در کدام قسمت آهنربا زیادتر است؟ سرهایش

    4- کدام قسمت‌های آهنربا همدیگر را می‌رانند؟ سرهای هم رنگ

    - خاصیت آهنربا از چه چیزهایی عبور می‌کند؟ شیشه، آب، نایلون، کاغذ و...

    6- چگونه می‌توان با آهنربا سنجاق را از داخل بطری پر از آب بیرون آوریم؟ با نزدیک کردن آهنربا به بطری

    7- چه نوع بازی‌هایی را می‌توان با آهنربا انجام دارد؟

    8- آهنربا به چه شکل‌هایی وجود دارد؟ تخت، نعلی، گرد،‌ چهارگوش و...

    9- چگونه می‌دانی کدام آهنربا قوی‌تر است؟ هر کدام سنجاق بیشتر را بردارد آن یکی قوی‌تر است.

    فصل (8) » آب

    1- چه ورزش‌هایی می‌شناسی که با آب انجام می‌شود؟ شنا، قایق‌رانی، واترپولو، موج‌سواری و...

    2- آب در کجاها می‌توان پیدا کرد؟ چشمه، کوهستان، رودخانه، چاه، دریا

    3- فایده‌های آب را بگو؟ کشاورزی، شستشو، نظافت، آشامیدن، خاموش کردن آتش، رفت و آمد کشتی‌ها، برای جانوران و...

    4- از کجا بدانیم که آب تمیز یا کثیف است؟ از روی رنگ، بو، مزه

    5- چه طوری از آب استفاده مناسب و درست کنیم؟ با صرفه‌جویی

    6- چه استفاده‌ای از آب دریا می‌کنیم؟ حمل و نقل کشتی

    7- آیا می‌توان از آب دریا برای کشاورزی استفاده کنیم؟ خیر، چون شور است

    8- به گیاهان باید چه آبی بدهیم؟ آب معمولی و تمیز

    فصل (9) » سنگ‌ها

    1- سنگ‌ها در کجاها پیدا می‌شود؟ بیشتر جاها، مثل کوه‌ها، دشت‌ها، جنگل‌ها، دریاها و...

    2- چند تا از فایده‌های سنگ را بگو؟ برای ساختن خانه، ساختن مجسمه و چیزهای تزئینی، سنگ فرش خیابان‌ها و پیاده‌روها، آسفالت، پر کردن ریل‌های قطار، ماسه و...

    3- سنگ‌ها چه فرقی با هم دارند؟ بعضی نرم هستند، بعضی سخت هستند، از نظر صافی، زبری، رنگ

    4- چرا سنگ‌های رودخانه صاف هستند؟ چون آب آنها را به هم زده و آنها صاف شده‌اند.

    5- چه نوع سنگی برای ساختن خانه مناسب است؟ سنگ‌های سخت و خوب

    6- ماسه چگونه درست می‌شود؟ وقتی سنگ‌ها به هم می‌خورند ریز ریز می‌شوند و از خرده‌های آن ماسه درست می‌شود.

    7- سنگ مصنوعی را چگونه درست می‌کنند؟ ماسه و سیمان را با هم قاطی می‌کنند و بلوک و سیمان به دست می‌آید.

    فصل (10) » خاک

    1- خاک در کجاها پیدا می‌شود؟ در همه جا

    2- آیا همه خاک‌ها مثل هم هستد؟ خیر، بعضی تیره‌اند و بعضی روشن و رنگ‌های مختلفی دارند.

    3- چه خاکی برای کشاورزی مناسب است؟ خاک تیره

    4- از خاک چه استفاده‌هایی می‌شود؟ برای ساختن خانه، برای کشاورزی، ساختن وسایل تزئینی، کوزه و...

    5- چه جانورانی در خاک زندگی می‌کنند؟ مورچه، موش، کرم خاکی، مار و...

    6- چرا آجر و کوزه آب به آن بزنیم گِل نمی‌شود؟ چون آن را بعد از درست کردن در داخل کوره قرار داده‌اند.

    7- گِل چگونه درست می‌شود؟ آب را با خاک قاطی کرده و آن را به هم می‌زنیم و گِل درست می‌شود.

    8- در روستاها بیشتر از خاک استفاده می‌شود یا در شهرها؟ در روستاها

    9- در هنگام استفاده از خاک چه نکات ایمنی را باید رعایت کنیم؟ دست آلوده شده را به چشمانمان نزنیم و...

    منبع مطلب : dshahedpm.blogfa.com

    مدیر محترم سایت dshahedpm.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    توضیح درس به درس علوم اول ابتدایی

    توضیح درس به درس علوم اول ابتدایی

    درس یک زنگ علوم

    بچه ها را برای سایه کشیدن به حیاط می بریم.

    به آن ها می گوییم که هرکدام سایه دیگری را بکشند.

    دو ساعت بعد دوباره آنها را به حیاط برده و می خواهیم که سایه همدیگر را بکشند و اختلاف آن را بیان کنند.

    دانش آموز بدرستی می فهمد که سایه ی خودش یا دوستش در دوساعت بعد کوتاه تر شده است.

    بازی فرصتی است برای یادگیری در هنگام میوه خوردن باید دستها را با آب و صابون تمیز بشوییم تا مریض نشویم

    چیزهای سنگین زیر آب می رود و چیزهای سبک روی آب قرار می گیرد و شناور روی آب قرار می گیرد

    درس  2 سلام به من نگاه کن

    بچه ها باید همیشه به بزرگ ترهای خود سلام کنند.

    در اطراف این دانش آموز چه چیزهایی می بینید.

    صداها را به چه وسیله ای می شنویم.

    صداهایی را که می شنویم باهم فرق دارد.

    بوی عطر و گل را پایینی تشخیص می دهیم.(حسّ بویایی)

    افراد نابینا چیزها را با دست می شناسد ( حسّ المسه )

    افراد ناشنوا چیزها را چشم می شناسند. ( حسّ بینایی )

    از چشمهای خود باید مواظبت کنیم.

    اوّل به نور مستقیم خورشید نگاه کنیم.

    دست کثیف به چشمهایمان نزنیم. نزدیک تلویزیون ننشینیم.

    موقع مطالعه کتاب را به چشمان خود نزدیک نکنیم. سالی دوبار به پزشک مراجعه کنیم.

    از گوشهای خود باید مواظبت کنیم.

    اوّل چیزهای نوک تیز در گوش نکنیم. از صداهایی بلند دوری کنیم.

    در گوش یکدیگر صحبت نکنیم. گوش هایمان را تمیز نگه داریم.سالی دوبار به پزشک مراجعه کنیم.

    بویایی و شنوای بعضی حیوانات بسیار قوی است مانند سگ

    دانش آموزان با چشم بسته خوردنی های مختلف را شناسایی می کنند.

    همان طور که به کمک چشم و گوش خود می توانیم چیزها را بشناسیم. به کمک پوست ،
    بینی و زبان هم می توانیم آن را بشناسیم.

    درس 3 سالم باش ، شاداب باش.

    برای سالم و شاداب شدن باید نکات زیر را همیشه رعایت کنیم.

    1 -ورزش و بازی ما را سالم و شاداب می کند.
    2 -رعایت بهداشت فردی به سالمت ما کمک می کند. مانند مسواک زدن
    3 -تمیزی مدرسه به شادابی ما کمک می کند.
    4 -خوردن غذاهای متنوع ما را سالم و قوی می کند.
    5 -رعایت موارد ایمنی به سالمت ما کمک می کند.
    6 -خواب و استراحت درست و به موقع به سالمت ما کمک می کند.

    در هر شبانه روز سه نوبت غذا می خوریم صبحانه – ناهار – شام

    بین هر نوبت غذا میوه و آبمیوه می خوریم.

    آیا می دانید مهّم ترین وعده غذایی کدام است؟ چرا؟

    صبحانه چون بدن برای حرکت باید انرژی الزم را داشته باشد و این انرژی توسط غذا تامین می شود.

    نوشیدن آب یکی از لذت بخش ترین کارها است.

    غذاهای مفید عبارتند از : گوشت – مرغ – شیر – میوه ها و سبزیها – چلو کباب – بیسکویت – شکالت – گردو – پسته – بادام – ماهی – تخم مرغ – ماکارونی.

    غذاهای غیر مفید عبارتند از : نوشابه – پفک – چیپس – سوسیس – کالباس.
    هنگام غذا خوردن باید دستهایمان را با آب و صابون تمیز بشوییم.

    بعد از غذا باید حتماً مسواک بزنیم.

    درس 4 دنیای جانوران

    همه جانوران مثل هم نیستند.
    جانوران ، شکل و اندازه های گوناگون دارند. بعضی از آنها بزرگ و بعضی کوچک هستند.

    همه حیوانها  غذا می خورند ، راه می روند ، نفس می کشند

    به همه دانش آموزان می گوییم که عکس یک جانور را به کلاس بیاورند و درباره آن صحبت کنند.

    جانوران به پنج گروه تقسیم می شوند:

    1 -پرندگان 2 -خزندگان 3 -پستانداران 4 -دوزیستان 5 -ماهیها
    1 -پرندگان مانند کبوتر – کالغ 2 -خزندگان مانند مار- سوسمار
    3-پستانداران مانند گوسفند – گربه 4 -دوزیستان مانند قورباغه – وزغ
    5-ماهی ها مثل انواع ماهیها

    غذاهای جانوران مختلف است.

    جانورانی که گیاه می خورند به آنها گیاه خوار ( علف خوار ) می گویند مانند : اسب – بز-
    گاو – گوسفند.

    جانورانی که گوشت می خورند به آنها گوشتخوار می گویند مثل پلنگ – سگ – گرگ –
    گربه.

    بعضی از جانوران دانه می خورند و به آنها دانه خوار می گویند مانند : گنجشک – کبوتر – جوجه.

    انسان موجودی است که گوشت می خورد ، گیاه می خورد ، دانه می خورد.

    نوع حرکت جانوران

    جانورانی که دست و پا ندارند می خزند مانند : مار – تمساح – سوسمار.

    ماهی شنا می کند.

    سنجاقک پرواز می کند.

    گوزن می دود.

    قورباغه می جهد.

    درس  5 دنیای گیاهان

    به همه گلهای کوتاه و بلند و درختهای بلند و کوتاه و چمن ها علف ها گیاه می گویند

    گیاهان قسمت های مختلفی دارند.

    یک گیاه ریشه مانند برگ دارد. ریشه – ساقه – برگ گیاهان باهم فرق دارند.

    بعضی از گیاهان گل و میوه دارند بعضی گل و میوه ندارند.

    یک سیب و یک گوجه فرنگی را نصب کنید بگویید درون آنها چه می بینید؟

    دانه می بینید

    در محلی که شما زندگی می کنید، چه گیاهانی می رویند و از آن چه استفاده هایی می
    کنند.

    دانه ی لوبیا را بکارید وقتی گیاه رویید آن را به هم کلاسی هایتان نشان بدهید.

    فایده های گیاهان:
    از گیاهان استفاده زیادی می شود مثلًا از بعضی گیاهان به جز استفاده خوراکی عطر
    عرقیات – رنگ – دارویی می شود

    چه راههایی برای حفظ گیاهان می شناسید؟

    گیاهان برای شاداب و سالم ماندن به خاک مناسب – نورخورشید و آب احتیاج دارند.رنگ
    بسازید.

    اگر گیاهان نباشند چه می شود؟

    زندگی ما انسانها و حیوانات به خطر می افتد و ما و حیوانات ازبین می رویم.

    درس 6 زمین خانه ی پر آب ما

    آب مایه ی زندگی و حیات است.

    اگر آب نباشد ما نمی توانیم زندگی کنیم.

    آب در رودخانه ، دریاچه ، دریا ، آبشار ، جوی پیدا می شود.

    از آب چه استفاده هایی می کنیم؟

    از آب برای پختن غذا ، حمام کردن ، رتمیزی خوردن و نظافت ، آب دادن به درختها و
    گلها و چمن ها و شستن لباسها و دادن به جانوران و گیاهان استفاده می شود.

    اگر روزی آب لوله کشی قطع شود ، چه مشکلاتی برای ما به وجود می آید؟

    -نمی توانیم غذا بخوریم ، حمام نمی توانیم کنیم ، به درختها نمی توانیم آب بدهیم ،
    جانوران از بین می روند . کره زمین مانند یک توپ گرد است که بیشر کره زمین را آب فرا گرفته است.

    آب روی زمین به شکل های گوناگون و در جاهای مختلف وجود دارد.

    مثل دریاچه ها – دریاها – رودخانه ها – اقیانوسها – چشمه ها و غیره

    آیا در بدن ما ، جانوران و گیاهان هم آب وجود دارد؟ بله

    چه جانورانی را می شناسید که در آب زندگی می کنند؟ ماهی

    چرا باید در مصرف آب صرفه جویی در مصرف آب می شناسید؟

    شیرآب را محکم ببندیم و اگر شیر آب خراب است آنرا تعمیر کنیم.
    برای مسواک زدن می توانیم از یک لیوان آب استفاده کنیم.

    چگونه می توانید از هدر رفتن آب جلوگیری کنید؟
    مثالً ازآب شهری برای شستن ماشین یا حیاط استفاده نکنیم.

    چه چیزهایی آب را آلوده می کند؟ زباله – وارد شدن فاضالب به آبها

    وسایلی مانند توپ کوچک – پاک کن – ماسه – مداد – گیره ی فلزی – خمیر – مجسمه یکی یکی در ظزف آب بیاندازید .

    ببینید کدام روی آب و کدام زیر آب می رود بعد آنها را در آورده به دو گروه طبقه بندی کنید.

    درس 7 زمین خانه ی سنگی ما

    در بیش تر جاهای زمین سنگ وجود دارد.

    شما هم به اطراف خود نگاه کنید ، در چه جاهایی سنگ می بینید؟
    سنگها در کوه – بیابان – دریا – جنگل ، رودخانه ها دیده می شوند.

    سنگ ها گوناگونند.

    با مشاهده ی سنگ ها براساس موارد استفاده جنس ( سختی و نرمی ) رنگ ، طبقه بندی می
    کنند. سنگ ها را بین گروه ها تقسیم کنید.

    افراد هر گروه سنگهای مشابه را کنار هم قرار می دهند.
    با سنگها می توانید برای خود یک شکل بسازید به کلاس بیاورید و در پوشه ی کار خود بگذارید

    بعضی از سنگها قهوه ای – بعضی خاکستری – بعضی سفید – بعضی سیاه هستند.

    بعضی از سنگها نوک تیز ، بعضی صاف ، بعضی گرد و بعضی ناصاف و بعضی ریز و بعضی درشت هستند.

    از سنگ ها استفاده های زیادی می شود.

    از سنگها برای ساختن خانه – نمای خانه – مدرسه – پلّه – گلدان – جا مدادی – زیر سیگاری – مجسمه سازی – زیل قطار – پارکها – گردن بند – هاوان – غار – مجسمه  های تخت جمشید استفاده می کنند.

    امروز در راه خانه تا مدرسه اطراف خود را نگاه کنید و ببینید در چه جاهایی از سنگ استفاده شده است بعد برای دوستان خود بگوئید.

    درس  9 زمین خانه ی خاکی ما

    در روی بیشتر خشکی های زمین خاک وجود دارد.

    یکی از ارزشمندترین ثروت های زمین خاک است.

    غذای ما و همه ی جانوران دیگر به وسیله گیاهان درست می شود.

    هر جا گیاه هست ، آن جا خاک وجود دارد.

    کدام جانوران در خاک زندگی می کنند؟ کرم خاکی – موش کور – مورچه درخاک النه می سازد.

    در چه محل هایی خاک وجود دارد؟ در جنگل – صحرا – کوه – تپه – زمین های کشاورزی – خاک های متفاوت اند.

    خاکها رنگ های قرمز – خاکستری – سیاه و قهوه ای دارند.

    آب از کدام خاک زودتر عبور می کند؟

    عبور کردن آب از خاک به میزان فضای خالی خاک است.

    چند لیوان یک بار مصرف – چند نوع خاک مقداری آب چند عدد پایه ته چند تا لیوان را سوراخ کنید

    هر کدام تا نیمه یک نوع خاک ( شن ماسه – نرم) بریزید و کمی خاک را فشار دهید بعد آب بریزید

    می بینید که آب در خاک فرو می رود و رنگش تغییر می کند

    ولی در لیوانی که شن و ماسه است آب لا به لای شنها می ماند و فرو نمی رود.

    همه خاک ها مثل هم نیستند خاک دیرتر از ماسه خشک می شود.

    استفاده های خاک

    از خاک چه استفاده هایی می شود؟ از خاک برای کشاورزی – ساختن خانه – درست کردن ظروف گلی –

    برخی وسایل خانه که با خاک ساخته می شوند ابتدا آن را در کوره می ریزند و بعد رنگ آمیزی می کنند و دوباره آن را می پزند

    درس 10در اطراف ما هوا وجود دارد.

    هوا برای انسان – جانوران و گیاهان بسیار مهم است.

    همه ی ما از هوای اطراف زمین ، خانه ی بزرگمان استفاده می کنیم.

    از چه راههای دیگر می توانیم هوا را حس کنیم ؟

    داخل حباب هوا وجود دارد.
    وقتی در بادکنک می دمیم هوا را وارد بادکنک می کنیم – با وزش باد هوا جابجا می شود و
    بعضی چیزها مثل پرچم را به حرکن در می آورد.

    آیا هوا به جانوران هم کمک می کند ؟

    بله جانوران به وسیله هوا تنفس می کنند و بدون هوا می میرند.

    چه چیزهایی میشناسید که هوا را آلوده می کنند؟ دود کارخانه – دود ماشین ها – اگزوز
    اتومبیل – دودی که از دودکش خارج می شود.

     بازی با هوا

    2 عدد سرنگ و مقداری لوله پالستیکی شفاف تهیه کنید و مانند شکل صفحه 66 آنها را بهم وصل کنید

    دسته ی سرنگ سمت راست را به داخل فشار دهید چه اتفاقی می افتد ؟

    سرنگ سمت چپ بالا می آید چرا چون هوا به داخل آن می رود.

    درس 11 دنیای سرد و گرم

    گرما در همه جا یکسان نیست و همه چیزها به یک اندازه گرم نمی شوند.

    آدم برفی و آدمک یخی در سایه زودتر آب میشوند یا آفتاب ؟ آفتاب

    کدام لباس برای فصل زمستان مناسب است؟

    کلاه چکمه – کاپشن – پال گردن – جوراب پشمی – بلوز بافتنی

    کدام شتر در صفحه 22 علوم در جای سردتری زندگی می کند؟

    آدمک یخی را در جای متفاوت مدرسه یا خانه بگذارید پیش بینی کنید که در کجا یخ زودتر آب می شود ؟

    معلوم است در جایی که گرما بیش به آن رسیده است.

    .
    در آفتاب مقوای تیره زودتر گرم می شود یا مقداری روشن؟

    مقوای تیره چون گرما را در خود نگه می دارد.

    برای همین است که در زمستان باید از رنگ تیره استفاده کرد.

    چون رنگ تیره گرما را در خود نگه می دارد و ما را گرم می کند.

    در تابستان رنگ روشن چون رنگ روشن گرما را از خود دور می کند و ما را خنک می کند.

    چه خوراکی هایی را گرم یا سرد می خورید؟

    چگونه می توانیم محیط خود را گرم کنیم؟
    در گذشته از کرسی برای گرم شدن استفاده می شد.
    امروزه برای گرم کردن مکان ها از وسیله های گوناگون استفاده میشود.
    شوفاز – بخاری گازی – بخاری برقی –

    ازگرما چه استفاده هایی می شود؟

    از گرما برای پختن غذا و شیرینی و گرم کردن خانه و گرم
    کردن آب و حمام و کوزه و کاسه سفالی – تنور نانوایی – خم کردن آهن استفاده میشود.

    درس 12 از خانه تا مدرسه ( حرکت)

    چرا برای عبور از خیابان حتماً از پل عابر استفاده می کنید؟

    در راه خانه تا مدرسه چه چیزهایی را در حال حرکت می بینید؟

    رفتن و برگشتن روی کدام مسیر آسان تر است زمسن صاف یا زمین شیب دار ؟

    زمین صاف دانش آموزان باید برای حرکت روی برف و یخ مراقب باشند که سُر نخورند و کفش مناسببپوشند .

    حرکت کردن اجسام روی زمین صاف آسانتر از زمین ناصاف است.

    حرکت کردن اجسام روی سطح موکت صاف آسانتر از موکت ناصاف است.

    چرخ حرکت را آسان می کند.

    چرخ در انجام همه ی کارها به ما کمک می کند.

    از چرخ برای صندلی چرخ دار و کالسکه بچه ها و گاری و ماشین و دوچرخه و متور سیکلت و اتوبوس و مینی بوس استفاده می شود.

    یک کتاب را روی چند مداد حرکت دهید چه اتفاقی می افتد؟

    ماشینی که چرخ دارد از ماشینی که چرخ ندارد بهتر حرکت می کند پس چرخ کارها را آسان می کند.

    در خانه ی شما کدام وسیله ها با حرکت کردن به ما کمک می کنند و کارها را آسان می کنند؟ ماشین – پنکه – کولر – دوچرخه – بادبزن

    درس  13 آهن ربای من

    آهن با چیزهای شن سوزن – سوزن قیچی – قیچی – سنجاق – کلید – میخ – گیر – ارزن ته گرد را به خود جذب میکند.

    آهن ربا چیزهایی مثل پاک کن – مداد – مداد تراش – دفتر – کیف – خودکار – کاله – دستکش – را به خود جذب نمی کند.

    مراقب باشید آهن ربا را کنار تلویزیون – رایانه – تلفن همراه و کارت پول نگذارید.

    آهن ربا چند شکل دارد – نعلی شکل – صاف – گرد – چهارگوش

    برای بیرون آوردن یک گیره آهنی در داخل بطری بدون آن که آب بطری خارج شود آهن ربا را به سطح شیشه می کشیم

    تا گیره هم با آهن ربا به دهانه شیشه برسد و آن را بیرون می آوریم.

    آهن ربا از شیشه – چوب – کاغذ – آب پارچه عبور می کند.

    استفاده های آهن ربا

    1 -اگر مقداری سنجاق یا سوزن روی زمین بریزد به وسیله آهن ربا می توان آنها را جمع کرد.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما

    درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما

    درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما در یک نگاه

    در این درس دانش آموز با مشاهده، فهرست کردن، جمع آوری اطلاعات، مقایسه کردن، گفت و گو و فعالیت های گروهی ضمن درک با ارزش بودن خاک نشان می دهند:

    که در روی بیشتر خشکی های زمین خاک وجود دارد،

    خاک ها متفاوت اند،

    موارد استفاده از خاک را فهرست می کند

    و به کمک آب و خاک وسایل مختلف می سازند.

    اهداف ها/پیامد ها درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما

    در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

    سطح ۱ با بررسی محیط اطراف بعضی از جاهایی که در آن جا ها خاک یافت می شود و نیز برخی از موارداستفاده را نام ببرند.

    سطح ۲ با بررسی و مطالعه ی محیط اطراف خود، جاهایی که خاک به فراوانی یافت می شود

    و موارد استفاده از خاک را با مشارکت یکدیگر فهرست کنند،

    خاک های مختلف را با هم مقایسه و تفاوت های آشکار آن هارا مشخص کنند.

    سطح 3 با بررسی و مطالعه ی محیط اطراف خود، جاهایی که خاک به فراوانی یافت می شود

    و موارداستفاده از خاک را با مشارکت یکدیگر فهرست کنند،

    خاک های مختلف را با هم مقایسه و تفاوت های آشکار و پنهان آن ها به خصوص از نظر استفاده را مشخص کنند.

    نکات آموزشی و فعالیت های پیشنهادی درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما

    ۱ بچه ها خاک می سازند.

    چند تکه آجر شکسته شده (چند تکه گلدان شکسته شده) چند تکه سنگ آذرین (سنگ پا)، مقداری برگ و ساقه های خشک، یک هاون فلزی دانش آموزان قطعات آجر شکسته یا گلدان شکسته را داخل هاون می اندازند

    و آن ها را به خوبی می کوبند، تا کاملاً به صورتپودر درآیند. آن ها را از هاون خارج کنند.

    سپس تکه های سنگ پا (یا سنگ های آذرین هوازده) را هم به خوبی بکوبند

    تا آن ها هم به صورت ذرات زبر ریز در آیند. آن هارا هم از هاون خارج کنند.

    در آخر برگ ها و ساقه های خشک را هم داخل هاون می کوبند تا دیگر شکل برگ و ساقه نداشته باشند.

    حالا همه ی مواد را با هم مخلوط می کنند و یک خاک خوب درست می کنند.

    احتمالا برخی از دانش آموزان توضیح می دهند که خاک در طبیعت چگونه به وجود می آید

     که خاک بیابان کدام ماده را کم دارند؟

    احتمالاً بیشتر دانش آموزان می توانند پاسخ دهنده خاک جنگل کدام ماده را بیشتر دارند.

    ۲ در ۵ ظرف هم شکل خاک بریزید، کمی خاک ها را فشار دهید.
    ظرف شماره ( ۱) فقط خاک خشک دارد.
    ظرف شماره ( ۲) خاک کمی مرطوب است.
    ظرف شماره ( ۳) داخل خاک گیاه دارد.
    ظرف شماره ( ۴) خاک خشک
    ظرف شماره ( ۵) خاک خشک

    دانش آموزی یک بار روی خاک خشک فوت می کند، یک بار روی خاک مرطوب و یک بار روی خاک با گیاه.

    بیشتر دانش آموزان می توانند داده هایی برای جلوگیری از هدر رفتن خاک پیشنهاد کنند

    و احتمالا همه می دانند چه موقع هوای شهر پر گرد و غبار خواهد شد.

    در مرحله ی بعد

    روی ظرف ( ۴) به آرامی و با آب پاش آب می ریزیم و بر روی ظرف ( ۵) باشلنگ.دانش آموزان مقایسه می کنند.

    برخی دانش آموزان به شیب هم اشاره خواهند کرد.
    بیشتر دانش آموزان مقایسه را برای بارندگی هم به کار می برند.

    همه ی دانش آموزان می گویند، آبیاری باشلنگ خاک بیشتری را با خود خواهد برد.

    غذای ما و همه ی جانوران دیگر به وسیله گیاهان درست می شود:

    درست است که ما ممکن است از انواع غذاهای جانوری هم استفاده کنیم

    ولی به طور غیرمستقیم این غذاها هم به گیاهان وابسته هستند.

    کدام جانوران در خاک زندگی می کنند:

    برخی از جانوران به جز خاک محل زندگی دیگری ندارند مانند کرم خاکی

    ولی برخی جانوران دیگر ممکن است در محل های دیگر به جز خاک هم زندگی کنند

    به طور مثال ممکن است موش داخل تنه ی درخت هم زندگی کند.

    آیا خاک همه ی گلدان های خانه ی شما باید شبیه به هم باشد؟

    باید توجه کنید که معمولاً گیاهان آپارتمانی را از محل های مختلف تهیه می کنند

    به طور مثال برخی از گیاهان در خاک های رسی خوب رشد می کنند و همیشه باید محیط خاکی آن ها گلی باشد،

    برخی ازگیاهان در خاک هایی که آبکشی خوبی لازم دارند (خاک، ماسه و شن فراوان داشته باشد) برخی به کود فراوان نیاز دارند.

    بنابراینبرخی از دانش آموزان می توانند به این موارد اشاره کنند و همه ی دانش آموزان لازم نیست که همه ی این موارد را بدانند

    محصولات کشاورزی هم به همین طریق است مثلاً در زمینی که برنج می کارند نمی شود سیب زمینی کاشت.

    آب از کدام خاک زودتر عبور می کند؟

    عبور کردن آب از خاک به میزان فضاهای خالی خاک وابسته است

    تقریباً بیشتردانش آموزان باید به این مورد اشاره کنند ولی باید توجه داشته باشید که میزان فضاهای خالی یک شرط است

    ولی اگر این فضاها به همراه نداشته باشند (مانند سنگ پا) آنوفت آب از خاک عبور نخواهد کرد

    بنابراین شرط لازم این است که فضاها به هم مرتبط باشند

    اینموضوع را فقط تعداد اندکی اشاره می کنند

    مسلماً کشاورزان قبل از کشت دانه ها زمین را شخم می زنند تا بین ذرات خاک فضای خالی ایجاد شود

    تا آب و هوا به خوبیاز آن عبور کند.

    انتظار می رود بیشتر دانش آموزان به این موضوع اشاره کنند.

    توجه داشته باشید در این آزمایش لیوان ها را از داخل به بیرون با میخ داغ سوراخ کنید.

    اگر از خارج به داخل سوراخ کنید ممکن است لبه های محل سوراخ از خروج آب جلوگیری کنند.

    بهتر است خود شما در انتخاب خاک ها دخالت کنید تا آزمایش نتیجه ی بهتری داشته باشد.

    مثلاً خاک رس نسبتاً خالص،ماسه ی خالص و مخلوطی از رس و ماسه را انتخاب کنید تا دانش آموزان موضوع را بهتر درک کنند.

    خاک استفاده زیادی برای ما دارد:

    برخی وسایل خانه با خاک ساخته می شوند، سپس آن ها را در کوره می پزند و رنگ آمیزیمی کنند و دوباره می پزند

    (قندان ظروف چینی، کاسه ی توالت، دستشویی، سرامیک) به این موارد تقریباً بیشتر دانش آموزان اشاره خواهند کرد.

    برای کارهای بهتر و ظریف تر بهتر است از گل آماده استفاده کنید.

    فعایت های پیشنهادی درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما

    فعالیت پیشنهادی شماره  ۱

    توجه داشته باشید یک خاک خوب کشاورزی یا باغچه یا گلدان باید نسبتی مساوی از رس، ماسه و گیاخاک باشد.

    گیاخاکهمان باقیمانده ی اجزای گیاهان و جانوران است که طوری تغییر کرده باشد که دیگر گیاه و جانور بودن را در آن تشخیص ندهیم

    دراین آزمایش از تکه های گلدان های شکسته یا آجر برای تهیه ی رس استفاده می کنیم

    از سنگ پا برای تولید ماسه وشن و ساقه و برگخشک را برای قسمت آلی خاک یا همان گیاخاک در نظر گرفته ایم.

    در خود فعالیت به ارزشیابی اشاره شده است.

    فعالیت پیشنهادی شماره  ۲

    هدف از این فعالیت چگونگی از بین رفتن خاک (باد، بارندگی شدید) و راه های نگه داری از خاک (پوشش گیاهی) است.

    بهتر است به هنگام آبیاری با آب پاش و شلنگ یکبار ظرف ها را تخت و یکبار شیب دار قرار دهید و نقش شیب را هم بیان کنید.

    این آزمایش را بیرون از کلاسی انجام دهید، تا گل درست شده کلاس و میز را آلوده نکند.

    بهتر است از قبل داخل یک ظرف مقداری ماش یا عدس بکارید.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    نداطرفی 8 ماه قبل
    -1

    کدام جانور درخاک زندگی می کند

    مهدی 10 ماه قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید