توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    کدام شاخص در بسیجی بودن مورد تاکید مقام معظم رهبری است

    1 بازدید

    کدام شاخص در بسیجی بودن مورد تاکید مقام معظم رهبری است را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

    بررسی و تحلیل بسیج از دیدگاه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای

      ‌این پژوهش با توجه به دیدگاههای ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه‌ای شاخصهای بسیج ایده‌آل را به دست می‌دهد‌. ابعاد اساسی این دیدگاه شامل اهداف‌، وظایف اساسی‌، سازمان ‌و نظام فکری بسیج است.
    چکیده:
    ‌این پژوهش با توجه به دیدگاههای ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه‌ای شاخصهای بسیج ایده‌آل را به دست می‌دهد‌. ابعاد اساسی این دیدگاه شامل اهداف‌، وظایف اساسی‌، سازمان‌، نظام فکری بسیج است که یافته‌های حاصل ازنظرات مقام معظم رهبری بر این نکات تاکید دارد‌‌: اهداف فرهنگی‌،‌‌تربیتی بسیج مهمترین اهداف است‌؛دفاع از جمهوری اسلامی‌،مهمترین اهداف بسیج است‌ مردمی کردن امنیت مهمترین شاخص اهداف امنیتی است‌؛ بصیرت مهمترین عامل در نظام دفاعی همه جانبه جمهوری اسلامی به شمار می‌رود‌؛ آگاهی مسلمانان مهمترین شاخص نظام دفاعی همه جانبه اسلام است‌؛ نقش محوری در دفاع مقدس مهمترین دستاورد بسیج به شمار می‌آید‌؛ روحیة یأس مهمترین آفت برای بسیج است‌؛ کسب آمادگی مهمترین اصل از اصول بسیج است‌.

    مقدمه
    با نظر به جایگاه و اهمیت نقش آفرینی بسیج در جامعه و پذیرش این امر که مهم‌ترین قالب و شکلی که مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت داوطلبانه در آن حضور یافته‌اند و با عضویت در آن در مقاطع حساس از ارزشهای اسلامی و انقلاب دفاع و حمایت کرده‌اند‌، بسیج است‌، به این فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه بسیج باید توجه کرد‌: «بسیج یعنی متن مردم‌، آن مردمی که می‌توان امید دفاع از انقلاب را از آنها داشت‌.»
    از سوی دیگر بسیج به دلیل فراگیر و مردمی بودن و نقش حساس در تعاملات اجتماعی‌، سیاسی‌، نظامی و امنیتی ایفا کردن در کانون توجه قرار دارد؛ لذا سازمانهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و نظامی نیز که در تعامل با بسیج قرار دارند‌، نیاز به شناخت کارکرد بسیج در ابعاد مختلف و به ویژه بعد مربوط به خود را دارند‌.
    تلاش پژوهشگر در این پژوهش پاسخ به این سؤال است که بسیج از منظر مقام معظم رهبری در ابعاد اجتماعی‌، ‌سیاسی‌، فرهنگی‌، اقتصادی‌،‌دفاعی‌، امنیتی دارای چه کارکردها و وظایفی است‌‌؟ به عبارت دیگر مجموعه کارکردهای بسیج را باید شناخت‌، زیرا حضور سازمان یافته مردم به عنوان “بسیج” در صحنه‌های مختلف در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌،کارکردهای متعددی را برای بسیج به همراه داشته است که باید شناخت منظمی از آنها به دست آورد‌.

    به عنوان مثال از ابعاد مختلف بیان شده در بالا می‌توان به موضوع نظر کرد‌: ‌‌‌
    1ـ از بعد اجتماعی‌، حضور جوانان و نوجوانان در تشکلهای مختلف بسیج دانش‌آموزی و دانشجویی‌، برگزاری اردوهای مختلف توسط رده‌های مقاومت بسیج در سطح شهرستان‌، استان یا کشور و یا خارج از کشور به بلوغ اجتماعی افراد جامعه‌، آشنا کردن ایشان به آداب و رسوم اجتماعی دیگر فرهنگها و در نهایت به تربیت آداب اجتماعی‌، وحدت جامعه و مشارکت اجتماعی مردم کمک بسیار مهم و مؤثری کرده است‌.

    2ـ از بعد سیاسی نیزبسیج با ایفای نقش در انتخابات و تشویق و ترغیب مردم‌، نیز بویژه جذب جوانان و نوجوانان بسیجی به مشارکت سیاسی از ابعاد داخلی و خارجی‌، به بیداری سیاسی مردم کمک فراوانی کرده است.
    3ـ از بعد فرهنگی با برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی‌، علمی و اعتقادی‌، برگزاری مسابقات فرهنگی‌، مراسم مذهبی و ملی در این عرصه نیز نقش‌آفرینی کرده است‌.

    4ـ از بعد اقتصادی با ایجاد تعاونیهای مختلف و اجرای پروژه‌های مهم مانند واکسیناسیون فلج اطفال و تنظیم خانواده‌، همیاری سازمان یافته مردم را به نظام و دولت نشان داده است‌.

    5ـ از بعد دفاعی و امنیتی‌، با انجام آموزش نظامی‌، امدادی و برگزاری مانورهای مختلف و ایجاد پستهای ایست بازرسی و جمع آوری اخبار و رویدادها زمینه مشارکت وسیع مردمی و نیز ایجاد آرامش و رفاه جامعه را فراهم آورده است‌‌.

    پژوهشگر با تأکید بر این نکته که افراد جامعه و قشرهای مختلف و صنفها که “عده و عده” بسیج را فراهم می‌آورند و با شرکت خود و نیز کمکهای مادی و معنویشان بسیج را هویت عینی می‌بخشند‌، محتاج انگیزه و شور و اشتیاق لازم‌اند‌. این انگیزه نیز ناشی از شناخت نقش ایشان در بسیج وپایگاه اجتماعی کسب شدة ‌ناشی از آن است‌. بنابراین لازمة حضور افراد و گروههای انسانی داوطلب عضویت در بسیج و همچنین تداوم حضور اعضا مستلزم شناخت همه جانبه از این پدیده اجتماعی است‌.
    پژوهشگر در این بررسی‌، موضوع بسیج‌، کارکردهای مختلف آن و نیز اهداف اصول بسیج را از دیدگاه مقام معظم رهبری مورد توجه قرارداده است‌، از حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی سیاسی‌‌، جامعه شناسی انقلاب و نیروهای نظامی برای ترسیم تئوریک مجموعه کارکردهای بسیج استفاده می‌کند‌. همچنین نتایج این پژوهش می‌تواند کمک مؤثری به شناخت جامعه از بسیج بکند زیرا مسؤلان با درک واحد و مشابه از این موضوع‌، می‌توانند راه تحقق ارتش بیست میلیونی را هموار کنند‌؛ زیرا بسیج با داشتن کارکردهای متناسب با نیازهای جامعه‌، انقلاب و جوانان است که می‌تواند به نقش‌آفرینی و پویایی خود در حفظ و حراست از انقلاب اسلامی‌، دستاوردهای آن و گسترش آنها ادامه دهد و نقش منحصر بفردی همانند دوران نورانی دفاع مقدس داشته باشد‌.
    پژوهشگر در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده کرده است جامعه‌آماری محقق ـ با توجه به موضوع اصلی این تحقیق که بررسی و تحلیل بسیج از دیدگاه مقام معظم رهبری است ـ مجموعه سخنرانیها‌، پیامها و نامه‌های ایشان در کتابهای حدیث ولایت‌، زمزم ولایت‌، سپاه از دیدگاه مقام معظم رهبری‌، راهبردهای ولایت‌، نور ولایت‌، رسالت دانشجوی مسلمان در شرایط فعلی انقلاب ،‌بحران 20 ، ‌دوازدهمین مجمع سراسری فرماندهان سپاه و روزنامه‌های جمهوری اسلامی ،‌کیهان و اطلاعات را در بر می‌گیرد‌.

    پژوهشگر بر این نکته نیز تاکید می کند که به دو دلیل از نمونه‌گیری اجتناب کرده است‌:
    1ـ در برخی از اسناد ممکن است مطالب مربوط به موضوع تحقیق بسیار اندک باشد‌، یا در برخی از کتابها به موضوع هیچ اشاره‌‌ای نشده باشد و در برخی از اسناد مورد نظر نیز مقوله‌های مورد پژوهش فراوان باشد‌، در نتیجه در صورت نمونه‌گیری توزیع موضوع تحقیق به تناسب در نمونه وجود نخواهد داشت‌.

    2ـ مطالب کتابها و اسناد مورد نظر درباره موضوعات‌، مختلفی است لذا ممکن است اسنادی که در نمونه مورد بررسی باقی می‌ماند‌، حاوی ابعاد مختلف موضوع پژوهش نباشد‌.

    پژوهشگر در این پژوهش دستیابی به هدفهای ذیل را در نظر داشته ‌است‌‌:
    1ـ اهمیت بسیج
    2ـ اهداف بسیج
    3ـ اصول حاکم بر بسیج
    4 ـ بسیج همه جانبه
    5 ـ فرهنگ و تفکر بسیج
    6ـ‌کارکردهای بسیج
    7ـ نقش سازمانها و مسئولان نظام در قبال بسیج
    8ـ آفات بسیج

    همچنین برای دستیابی به هدفهای بالا پژوهشگر‌، تحقیق خود را براساس این فرضیات قرار می‌دهد‌: 1ـ هدف فرهنگی و تربیتی از مهمترین هدفهای بسیج است‌؛
    2ـ حفاظت از نظام جمهوری اسلام مهمترین هدفهای دفاعی بسیج است‌؛
    3ـ مبارزه فکری و اعتقادی مهمترین شاخص هدف فرهنگی و تربیتی بسیج است‌؛
    4ـ مردمی کردن امنیت برترین شاخص هدف امنیتی بسیج است‌؛
    5ـ مردمی بودن از اصلی ترین اصول حاکم بر بسیج به شمار می‌آید‌.
    6ـ بصیرت و آگاهی مسلمانان برترین شاخص تفکر بسیجی است‌‌؛
    7ـ آگاهی مسلمانان برترین عنصر نظام دفاعی همه جانبه جهان اسلام است‌؛
    8- کارکرد بسیج در دوران دفاع مقدس از مهمترین دستاوردهای بسیج است‌؛
    9ـ کم رنگ شدن ارزشها از مهمترین آفات بسیج است‌؛
    10ـ سپاه در مجموعه نظام جمهوری اسلامی بیشترین مسئولیت را در قبال بسیج داشته باشد‌.

    محقق با توجه به مطالعه مقدماتی‌‌‌، ادبیات موجود و بررسی آثار مقام معظم رهبری شاخصهای بسیج آرمانی را با نظر به بینش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شرح ذیل ترسیم می کند‌:

    1ـ هدف :
    حراست از اصل انقلاب‌، هویت انقلاب و دستاوردهای انقلاب‌.

    2ـ وظایف اساسی بسیج :
    الف ـ ایجاد آمادگی همه جانبه فکری‌، روحی و جسمی در جوانان ‌؛
    ب ـ پاسخ به نیازهای اساسی انقلاب‌؛
    ج ـ رفع خطرها و تهدیدها علیه انقلاب اسلامی‌؛
    د ـ پاسخ سازنده به حس هیجان طلبی جوانان‌؛
    ه ـ جذب بالاترین نسبت جوانان و نوجوانان به بسیج‌؛
    و ـ پیشگامی در میدان سازندگی و خدمات دهی به مردم‌؛
    ز ـ مردمی کردن امنیت و دفاع‌‌؛
    ح ـ فضا سازی فرهنگی در جامعه به منظور تقویت ارزشهای اسلامی و انقلابی‌؛
    ط ـ توسعه و عمق بخشیدن به آگاهیهای سیاسی و اجتماعی جوانان‌؛
    ی ـ توسعه تفکر بسیجی در جامعه‌.

    3ـ ساختار و سازمان
    بسیج از نظر ساختار و سازماندهی باید دارای ویژگیهای ذیل باشد‌:
    الف ـ آموزشهای کافی را بدست‌آورد‌؛
    ب ـ پاسخگوی حس هیجان طلبی جوانان باشد ؛
    ت ـ هیجان طلبی جوانان را در راه سازنده و ایمانی کشور به کار گیرد‌؛
    ث ـ آماده حضور در هر میدان و عرصة مورد در خواست نظام باشد‌‌؛
    ج ـ برای تقویت سازماندهی آموزشهای لازم را کسب کند‌؛
    چ ـ برای اداره نظام اسلامی‌، نیروی انسانی تربیت کند‌؛
    ح ـ هر بسیجی باید نقطه حضور ، سلاح و فرمانده خود را در هر لحظه بشناسد‌؛
    خ ـ مردم کشور دو زیست باشند‌، یک زیست اشتغال روزمرة ایاشن و زیست دیگر بسیجی بوده است‌؛
    س ـ بسیج برای دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن باید به نسبت توطئه های دشمن از سازماندهی مناسب در هر قشر برخوردار باشد‌؛
    ش ـ در مسئولیتها و فرماندهی بسیج در سلسله مراتب مختلف‌، باید از افراد هوشمند‌، دانا و قدرتمند استفاده کرد‌؛
    ز ـ شرط موفقیت بسیج داشتن انضباط و احترام کامل به قوانین و مقررات است‌؛
    ر ـ برای ایجاد چتر امنیتی در جامعه و مردمی کردن امنیت باید با سازماندهی مناسب‌، شاخکهای اطلاعاتی مطمئن ایجاد کرد‌؛

    ‌4ـ نظام فکری و اعتقادی بسیج
    الف ـ اساس بسیج در نظام جمهوری اسلامی بر آگاهی است‌،
    ب ـ باید برای توسعه آگاهی و بصیرت در بسیج‌، برنامه ریزی کرد‌‌؛
    ت ـ ارتباط با روحانیت اصیل‌، شرط لازم است‌؛
    س ـ باید در بسیج‌، مساله شناسی کرد و به ابهامات و تردیدها پاسخ گفت‌‌؛
    ش ـ فعالیت فرهنگی صحیح را باید بعد از ایجاد فضای تحرک و هیجان انجام داد‌؛
    ج ـ در کار فرهنگی و تربیتی باید از افراد هوشیار‌، دانا‌، با آمادگی کامل‌ ، آشنا به نوع ارتباط گیری استفاده کرد‌‌؛
    چ ـ باید الگوسازی کرد و بسیجی بودن در جامعه یک افتخار باشد‌. همچنان که امام خمینی (‌ره‌) و مقام معظم رهبری به بسیجی بودن خود مفتخر بودند‌‌؛
    ح ـ بسیج و بسیجی باید دائماً دارای تحلیل درستی از مسایل اساسی انقلاب و کشور باشد تا بتواند از آن حفاظت کند‌؛
    خ ـتفکر بسیجی همان اسلام ناب محمدی(ص)است که امام(ره)منادی آن بود‌؛
    د ـ بسیجی باید بداند علی (ع) نمونه کامل یک بسیجی است‌؛
    ر ـ بسیجی باید احساس خدمتگزاری نسبت به اسلام و مردم داشته‌ باشد‌؛
    ز ـ عشق به ولایت مطلقه فقیه به عنوان جانشین امام زمان (‌عج‌) و فرمانبرداری عاشقانه از منویات رهبری باید در بسیجی وجود داشته باشد‌.

    پژوهشگر پس از جمع‌آوری اطلاعات و مطالعه و بررسی آنها یافته‌های پژوهش را درقالب نتایج ذیل ارائه می دهد‌.
    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد‌، که هدفهای فرهنگی و تربیتی بسیج مهمترین هدفهای بسیج به شمار می‌آید‌، به‌ طوری که 5/55 درصد کل مضامین مطرح شده توسطه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره بسیج را در بر می‌گیرد‌.
    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد‌، که دفاع از جمهوری اسلامی مهمترین هدفهای دفاعی بسیج به شمار می‌آید‌، به طوری که حدود 35 درصد کل مضامین مطرح شده توسط ایشان درباره بسیج را در بر می‌گیرد‌.
    نتایج نشان می‌دهد از اهدف تربیتی و فرهنگی بسیج‌،“روحیه دفاع و استقامت” با بیش از 20 درصد‌، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌ است‌.
    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد‌، شاخص «کسب آمادگی» با احتساب 26 درصد فراوانیها‌، مهمترین اصل از اصول بسیج از دیدگاه معظم له می باشد.
    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد «مردمی کردن امنیت» با کسب 41 درصد از فراوانیها‌‌، مهمترین شاخص هدفهای امنیتی بسیج است‌.
    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد شاخص «بصیرت و آگاهی» با کسب 6/40 درصد فراوانیها‌، مهمترین عامل در نظام دفاعی همه جانبه جمهوری اسلامی به شمار می‌رود‌.
    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد «آگاهی مسلمین» با کسب 5/27 درصد از فراوانیها‌، مهمترین شاخص نظام دفاعی همه جانبه اسلام است‌.
    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد‌، «بصیرت و آگاهی» با کسب 2/13 درصد فراوانیها‌، مهمترین شاخص تفکر بسیجی در دیدگاه ایشان است.
    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که شاخص «نقش محوری در دفاع مقدس‌‌‌‌‌‌» با کسب 9/37 درصد فراوانیها‌‌، مهمترین دستاورد بسیج است.
    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد روحیه یاس و ناامیدی با کسب 8/ 18 درصد فراوانیها مهمترین آفت برای بسیج و بسیجیان قلمداد می‌شود‌.
    در نهایت پژوهشگر پیشنهاد می‌کند در بررسی و تحلیل بسیج مردمی از دیدگاه مقام معظم رهبری بهتر است که کلیه آثار ایشان مورد بررسی قرار گیرد .
    همچنین بعد از شناخت ابعاد مختلف از دیدگاه مقام معظم رهبری و تهیه یک نمونه آرمانی از آن‌، بهتر است عملکرد بسیج را با استفاده از آمار و اطلاعات با نمونه آرمانی آن مقایسه کرد تا نقاط افتراق و انحراف آنها با ذکر دلایل مشخص شود‌.
    در مرحله بعد پژوهشگر تاکید می‌کند نقش هر یک از گروههای اجتماعی در بسیج حائز اهمیت است‌، لذا بررسی هر یک از گروههای اجتماعی و تعامل آنها با بسیج قابل مطالعه است‌.
    در ضمن پژوهشگر معتقد است‌، با توجه به شرایط زمانی و مکانی انقلاب اسلامی‌، بررسی کمی و کیفی عرصه‌های حضور بسیج در رابطه با هر یک از اقشار ضروری به نظر می‌رسد‌.
    با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری‌، بررسی راههای افزایش سیصد تا پانصد درصدی قدرت جذب و اداره بسیج از جمله پژوهشهای لازم برای بسیج است‌.
    اشاره
    «‌بسیج انقلاب اسلامی ایران بیش از آنکه دارای سازمان رزمی مشخص باشد‌، دارای یک فرهنگ و تفکر است که شالوده اصلی آن را تشکیل می‌دهد‌. موضوع این پژوهش بررسی شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج است‌، محقق برای آسیب شناسی این فرهنگ‌، ابتدا فرهنگ و تفکر بسیج راتعریف کرده‌، سپس یک مدل مطلوب مبتنی بر فرمایشات حضرت امام خمینی (‌ره‌) و حضرت آیت الله خامنه‌ای (‌مدظله‌) ‌از فرهنگ و تفکر بسیج ترسیم می‌کند تا بر اساس این مدل مطلوب وضعیت موجود را شناسایی کند و نقاط قوت و ضعف این فرهنگ را نشان دهد‌. در نهایت محقق پیشنهاد می‌کند برای ارتقاء وضعیت موجود باید برنامه‌ریزی شود تا همه شاخصهای مورد بررسی در این تحقیق به حد مطلوب سوق داده شود‌.‌»

    مقدمه
    با توجه به اینکه بسیج انقلاب اسلامی ایران بیش از آنکه دارای سازمان رزمی مشخص باشد دارای فرهنگ و تفکر است و شالوده اصلی سازمان بسیج را همین فرهنگ و تفکر تشکیل می‌دهد‌، در تبیین فرهنگ و تفکر بسیج و ویژگیهای آن نظریه‌های مختلفی ارائه شده است که در راس آن فرمایشات حضرت امام خمینی (‌ره‌) و حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار دارد‌. ایشان بسیج را یک فرهنگ معرفی نموده که در بین مردم ایران قرار دارد و ریشه در باورهای انقلابی‌، اسلامی و ملی ایران دارد‌.
    حضرت امام (ره) نیز فرمایشات مبسوطی دارند که در مجموع شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج را می توان از آن استنباط نمود‌. ممنوعیت‌، شجاعت‌، ولایت‌، آگاهی و شناخت‌، دشمن شناسی‌، حریت از شاخصهای این فرهنگ و تفکر محسوب می‌شود‌.
    محقق سعی کرده است در این پژوهش شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج در اقشار مختلف بسیج را مورد بررسی قرار دهد و عوامل آسیب‌زای آن را شناسایی کند‌. برای آسیب شناسی ابتدا مدل مطلوب از فرهنگ و تفکر بسیج ارائه می‌شود، سپس بر اساس مدل مطلوب وضعیت موجود شناسایی شده، به آسیب شناسی از فرهنگ و تفکر بسیج پرداخته شده است .

    پژوهشگر ضرورت پرداختن به موضوع فرهنگ وتفکر بسیج را بر اساس خلاء زیر بیان کرده است:
    نبود یک مدل مطلوب (‌جامع و مانع‌) از شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج‌؛ به رغم آنکه فرهنگ و تفکر بسیج سالهاست که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است مع‌هذا هنوز یک تعریف جامع و مانع از آن استخراج نشده است که بتوان آن را به صورت مکتوب معرفی کرد به همین دلیل پژوهشگر این موضوع را برای تحقیق انتخاب می‌کند‌.
    روش پژوهشگر در این بررسی توصیفی و تحلیلی است که برای جمع‌آوری اطلاعات‌، توصیف و تحلیل اطلاعات از این روش استفاده می‌کند در ضمن به منظور تهیه ابزار این پژوهش‌، طرح یک تحقیق اکتشافی را نیز در آن لحاظ نموده که درآن ضریب اعتبار و روایی ابزار پژوهش را محاسبه کرده است‌.
    جامعه‌آماری محقق در این بررسی 1000 نفر از بسیجیان عضو بسیج دانش‌آموزی‌، دانشجویی و کارگری و ادارات بوده است که پس از جمع‌آوری اطلاعات در کل 957 پرسشنامه مربوط به فرهنگ تفکر بسیج در اقشار مذکور، مورد ارزیابی قرار گرفته است‌.
    محقق همچنین در این پژوهش به علت محدودیت‌های اطلاعاتی از جمله عدم دست‌یابی به مشخصات آزمودنیها از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده نکرده و از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی خوشه‌ای بهره برده است‌.
    واحدهای نمونه در این طرح از میان اعضای اقشار بسیج دانش‌آموزی مناطق انتخاب شدند. توزیع این مناطق به نحوی بود که اقشار دانش‌آموزی از تمامی مناطق شهری شمال‌، غرب‌، جنوب‌، مرکزی و شرق در نمونه حضور داشته باشند، تا احتمال سوگیری به حداقل رسانده شود‌. همچنین بسیجیان مربوط به بسیج دانشجویی از چهار دانشگاه اصلی تهران شامل‌: دانشگاه تهران‌، دانشگاه شهید بهشتی‌، دانشگاه صنعتی شریف‌، دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند و اعضای مربوط به بسیج کارگری و ادارات‌، در بردارندة بسیج وزارت جهاد کشاورزی‌، وزارت نیرو و وزارت کار و امور اجتماعی بوده است.

    با توجه به اینکه هدف اصلی محقق از این پژوهش، تبیین شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج و بررسی آن در اقشار مختلف بسیج بوده است، به همین منظور هدفهای زیر برای پژوهش ترسیم شده است‌:

    1ـ شناخت الگوی مطلوب از شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج‌؛
    2ـ بررسی تطبیقی وضع موجود با وضع مطلوب شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج در اقشار مختلف بسیج‌؛
    3ـ تعیین تفاوتهای احتمالی درنسبت برخورداری از شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج برحسب اقشار بسیج؛
    4ـ شناخت حوزه‌های آسیب پذیر فرهنگ و تفکر بسیج بر حسب اقشار بسیج‌.
    متغیرهای جمعیتی مورد مطالعه محقق در این پژوهش دربردارندة سن‌، جنس‌، تحصیلات‌، سابقه حضور در بسیج‌، سابقه حضور در جبهه (‌جنگ‌)‌، اقشار بسیج (‌نوع عضویت بسیجیان در اقشار مختلف نیروی مقاومت‌) است.

    در ضمن پژوهشگر ده شاخص از فرهنگ و تفکر بسیج را در این پژوهش مورد بررسی قرار داده است که عبارتند از‌:
    عمل صالح، ایثار و استقامت، نیایش و خودسازی، محبت و احسان ، اعتقاد به حکومت اسلامی، حریت و شهامت، مردمی بودن، علم و آگاهی، نظم و آمادگی رزمی، هویت ملی و فرهنگ‌پذیری.
    پژوهشگر شاخصهای فوق را در چند مرحله و با «‌روش تحلیل محتوا‌» از متون اسلامی ـ انقلابی دربردارندة‌: بیانات و پیامهای حضرت امام خمینی (‌ره‌) و مقام معظم رهبری و همچنین گزارش پژوهشهای میدانی و کتابخانه‌ای استخراج کرده است و پس از انجام مراحل آزمون‌سازی‌، پرسشنامه نهایی تنظیم شده، پس از آن در میدان تحقیق اطلاعات جمع‌آوری شده است.
    شاخصهای ارائه شده توسط محقق هر یک دارای خصوصیات متعددی است که محقق به صورت عملیات در این پژوهش آنها را به رفتارهای عینی و برداشتهای معین تعریف کرده است که در ذیل به آنها اشاره می شود‌؛ لازم به ذکر است پژوهشگر شاخصهای دهگانه فرهنگ و تفکر بسیج را بر اساس تحقیقات انجام شده و از بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری‌، فرهنگ جبهه‌، وصایای شهدا و متون اسلامی (‌قرآن و احادیث‌) استخراج کرده است‌.

    شاخصهای دهگانه فرهنگ و تفکر بسیج‌:
    الف ) عمل صالح و پرهیزکاری:
    1ـ امربه معروف و نهی از منکر،2ـ عفاف و پاکدامنی،3ـ انصاف،4 ـ عدالت، 5ـ‌ عمل و تکلیف،6ـ عفو و بخشش، 7ـ اکرام و احترام، 8 ـ توکل به خدا 9ـ حفظ بیت المال،10ـ صله رحم،11ـ حجاب،12ـ باورهای دینی،13ـ وفای به عهد‌، 14ـ متانت و وقار، 15ـ آرامش و تأنی، 16ـ دوری از تهمت و افترا‌، 17ـ دوری از بخل و حسد، 18ـ دوری از معاصی‌؛

    ب ) ایثار و استقامت:
    1ـ شهادت ـ طلبی،2ـ از جان گذشتگی 3ـ از خود گذشتگی در انجام وظیفه 4ـ صبر در مقابل معصیت، 5ـ استقامت در اعمال خیر و نیکو، 6ـ صبر در مصیبت و سختیها، 7‌- فداکاری در راه نظام و انقلاب‌؛

    پ) نیایش و خودسازی:
    1ـ توجه به خداوند،2ـ قرائت قرآن،3ـ نماز،4ـ تهجد و شب زنده داری 5ـ اعتکاف ‌ـ توسل به معصومین ( ع)،7ـ قرائت ادعیه و زیارات معصومین(‌ع‌)،8ـ قرائت سخنان معصومین (‌ع‌)،9ـ انجام واجبات و مستحبات،10ـ مراقبت ازرفتار 11ـ محاسبه نفس،12ـ تعهد به انجام اعمال خیر،13ـ توجه به معنویت و پرهیز ازمعاصی،14ـ پرهیز از دنیا طلبی،15ـ اصلاح رفتار فردی و اجتماعی‌؛

    ت ) محبت و احسان‌:
    1ـ محبت با اولیاء الهی،2ـ احسان به دیگران،3ـ اکرام بزرگان،4ـ احترام بلاشرط 5ـ عطوفت و مهربانی،6ـ عشق به ولایت ومعصومین ( ع)،7ـ دوری از منافقین و بدکاران،8ـ نرمی و ملاطفت با خانواده‌؛
    ث ) اعتقاد به حکومت اسلامی‌:
    1ـ اعتقاد به نقش و جایگاه روحانیت در نظام، 2ـ اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه 3ـ اعتقاد به جامعیت نظام حکومتی اسلام،4ـ اعتقاد به تقابل نظام اسلامی با نظام استکباری،5ـ ترجیح منافع نظام بر منافع شخصی،6ـ اعتقاد به جهانی بودن حکومت اسلامی،7ـ تقید به حفظ نظام،8ـ اطاعت پذیری از رهبری،9ـ عشق به رهبری‌،10ـ اعتقاد به معنویت مداری نظام اسلامی‌؛

    ج ) حریت و شهامت‌: ‌
    1ـ صراحت در گفتار و رفتار،2ـ اعتماد به خود مداری،3ـ قدرت اظهار وجود 4ـ واقع گرایی،5ـ آزاد اندیشی،6ـ پرهیز از انحصار طلبی،7ـ پرهیز از زورگویی و قدرت،8ـ انتقاد پذیری،9ـ احترام به نظرات دیگران،10ـ استقبال از خطرات 11ـ جسارت و شهامت‌؛

    چ ) مردمی بودن‌: ‌
    1ـ ارتباط با محرومین،2ـ اعتماد به مردم،3ـ مسئولیت پذیری 4ـ ساده زیستی،5ـ مردم داری، 6ـ مهرورزی، 7ـ گرایش به کار گروهی (‌جمع‌گرایی‌)، 8ـ پرهیز از خود محوری، 9ـ کم توقعی،10ـ خدمت گذاری‌:

    ح ) علم و آگاهی‌:
    1ـ پیگیری اخبار و رویدادهای سیاسی ـ اجتماعی در داخل و خارج 2ـ آشنائی با گرایش ها و عقاید جناح های سیاسی کشور،3ـ گرایش به دانش اندوزی، 4ـ گرایش به کسب مهارت و فن آوری5ـ گرایش به پرورش فکر و اندیشه، 6ـ گرایش به علم و عمل7ـ مشورت خواهی، 8ـ یکی دانستن سیاست و دیانت،‌9ـ آگاهی از مواضع سیاسی ـ اجتماعی نظام،10ـ داشتن قدرت تجزیه و تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی

    خ ) نظم و آمادگی رزمی‌:
    1ـ توانایی ایفای نقش رزمی،2ـ گرایش به کارهای نظامی،3ـ تبعیت پذیری،4ـ نظم پذیری،5ـ آمادگی جسمانی،6ـ داشتن سرعت عمل درموقعیتهای بحرانی

    د) هویت ملی و فرهنگ پذیری‌:
    1ـ احترام به آداب و رسوم ملی،2ـ علاقه به ادبیات و هنر ایران،3ـ توجه به آثار باستانی،4ـ فرهنگ پذیری،5ـ انطباق ارزشهای اسلامی و سنتهای ملی، 6ـ پذیرش صنایع و تولیدات ملی، 7ـ پاسداری از مرز و بوم ایران‌؛
    پژوهشگر پس از جمع‌‌آوری اطلاعات و بررسی نتایج، استنباط می‌کند که فرهنگ و تفکر بسیج‌، فرهنگی عام و گسترده است که ریشه در باورهای اسلامی‌، انقلابی و ملی مردم دارد و به اندازه زیادی در توده‌های مختلف جامعه با نمودها و مفاهیم مشترک یکسانی مورد بهره برداری قرار گرفته است‌؛ از این روست که متغیرهایی مثل جنسیت‌، تأهل و تحصیلات تفاوت قابل ملاحظه‌ای را در میزان برخورداری اقشار مختلف بسیج از شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج نشان نمی‌دهد‌. به این ترتیب‌، نمی‌توان هیچ قشری را به لحاظ برخی ویژگیهای جمعیتی در برخورداری از شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج دچار محدودیت و نقص دانست‌،‌ جوانان‌، نوجوان و بزرگسالان‌، افراد متأهل و افراد مجرد‌، افراد تحصیلکرده و متخصص و افرادی که از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند‌، زنان ومردان‌، هر کدام می‌توانند در صورتی که در بستر مناسب قرار بگیرند بخوبی از فرهنگ و تفکر بسیجی برخوردار شوند‌؛ البته تفاوتهایی وجود دارد، مثلاً مردان نمرات بالاتری نسبت به زنان کسب کرده‌اند، افرادی که سن بالاتری دارند، نسبت به افراد جوان نمرات بالاتری کسب کرده‌اند، افراد متأهل از افراد مجرد نمرات بالاتری در شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج اخذ کرده‌اند؛ اما این تفاوت به صورت معنی داری نیست و می‌توان استنباط کرد که می‌توانیم با قبول درصدی خطا تفاوتها را در این متغیرها نادیده بگیریم و فرهنگ و تفکر بسیج را فرهنگی عام و فراگیر بدانیم که برای تمامی اقشار جامعه با خصوصیات مختلف زبان آشنایی دارد و ایشان می‌توانند آن را درک کنند و با آن ارتباط برقرار کنند‌. البته این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که در مقام برنامه‌ریزی در هر حال بهتر است که تفاوتهای فردی و فرهنگی مورد ملاحظه قرار گیرد‌. در مقام مقایسه‌، فرهنگ و تفکر بسیج را می‌توانیم با فرهنگ عاشورا در مکتب تشیع مقایسه کنیم که این فرهنگ براحتی توانسته در بستر تاریخ و حتی پس از 1400 سال با اقشار و اقوام مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده و پیام خود را منتقل کند‌. فرهنگ و تفکر بسیج نیز بر اساس یافته‌های این پژوهش قابل تأیید است که دارای چنین ویژگیهای فراگیری است‌.
    از دستاورد‌های دیگری که پژوهشگر به آن دست یافته است، بروز شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیجی توسط بسیجیان است که نشانه بلوغ و پیچیدگی ایشان است، برای مثال ضمن نشان دادن علاقه به رزم و رزم آوری در شاخصه محبت و احسان نیز نمرات قابل توجهی به دست آورد‌ه‌اند همچنین معتقد به ولایت مطلقه فقیه هستند‌، در شاخص مردمی بودن و احترام به نظر و آرای مردم و خوش بینی نسبت به دیگران نیز نمرات بسیار بالایی را به دست آورده‌اند، به آزاد اندیشی و آزادگی توجه بسیاری می‌کنند. همچنین ضمن تاکید زیادی که بر موضوعهای انقلابی و اسلامی دارند‌، در مباحث ملی و گرایش به آداب و سنتهای ایرانی نیز تمایل زیادی از خود نشان می‌دهند.

    یافته‌های این پژوهش به صورت آمار و ارقام این فرضیها را مورد تایید قرار می‌دهد: که بسیج‌،“‌منطقی”‌ است و منطقی عمل می‌کند؛
    ـ بسیج بر اساس “بصیرت” و “روشنایی” و“ گوهر ایمان عمل” می‌کند؛
    ـ بسیج بر اساس “بصیرت” و“آگاهی” عمل می‌‌کند و از این رو مستحکم و پایدار است؛
    ـ بسیجی نیرویی شاد است‌، چون از زشتیها و نهی‌شده‌ها پرهیز می‌کند‌ وعمل درست را سرلوحه کار خود قرار داده است؛
    ـ بسیجی می تواند با مردم ارتباط برقرار کند و “قدرت جذب” بسیار بالایی داشته باشد؛ زیرا شاخص مردمی بودن بالایی را نشان داده است؛
    ـ بسیجی‌، نیروی “تخصص گرا” و یا “علم گرا” است که برای علم و دانش‌اندوزی اهمیت قایل است؛
    ـ بسیجی‌، دارای “ شرح صدر” است و روحیه“ انتقاد پذیری” دارد؛
    ـ بسیجی با دیگران“ مهربان و رئوف” است و از “خود گذشتگی” بالایی دارد،
    ـ بسیجی در قبال انحراف در اساس نظام ناشکیباست و آمادگی مقابله دارد و تا حد جان ایستادگی می‌کند؛
    ـ بسیجی معتقد به حکومت مطلقه فقیه است و از کیان نظام و اسلام تا حد جان دفاع می کند؛
    ـ بسیجی منظم ، قانون پذیر و تبعیت پذیر است؛

    بسیجی منافع نظام و انقلاب را برمنافع شخصی خود ترجیح می دهد و در برابر مشکلات از صبر و تحمل زیادی برخوردار است‌.
    تفاوت معنی داری که بین اقشار مختلف بسیج به لحاظ برخورداری ایشان از شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج مشاهده شده است‌، به نوع عضویت آنان بستگی دارد‌، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که بسیج ادارات و کارگری در حد مطلوب (‌بسیار زیاد‌) از شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج برخوردار هستند و نسبت به دو قشر دیگر یعنی دانش‌آموزی و دانشجویی که نمرات آنها هم در حد قابل قبول (‌زیاد‌) بوده است، از برجستگی بیشتری برخوردار بوده‌اند‌، البته در برخی شاخصها مثل علم و آگاهی‌، بسیج دانشجویی از برجستگی بیشتری نسبت به بسیج دانش‌آموزی و کارگری برخوردار بوده‌‌اند‌.
    در نهایت پژوهشگر بر این نکته تاکید می‌کند که اگر بخواهیم وضعیت موجود (‌بر اساس یافته‌های این پژوهش‌) را با وضعیت مطلوب مورد مقایسه قرار دهیم‌، دریک وجه‌، شاخصهای حکومت اسلامی در حد مطلوب قرار دارند در وجه دیگر سایر شاخصها در حد قابل قبول قرار دارند که وضعیت مناسبی را برای وضعیت فعلی شاخصهای فرهنگ و تفکر بسیج در جامعه ترسیم می‌کند؛ ‌اما برای بالابردن سطح وضعیت موجود باید برنامه‌ریزی شود تا بتوان همه شاخصهای بالا را به حد مطلوب هدایت کرد.

    منبع مطلب : ensani.ir

    مدیر محترم سایت ensani.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    شاخصه‌های بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

    به گزارش تابناک مرکزی، باز تعریف هویت بسیجی و تعمق و تدبر در فهم آن یکی از ضروری‌ترین نیازها و وظایف مهم نسل امروز بسیج در آستانه آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی است که بدون توجه به آن، نگرش بسیجی در معرض تهدید خطرات و آفات جدی قرار خواهد گرفت.

    بی‌شک از آنجا که بسیجیان فرزندان عزیز و صالح رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و جانشین خلف ایشان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستند، برای رسیدن به شناختی حقیقی از معنای بسیجی و مولفه‌ها و شاخصه‌های هویت‌‌ بخش نگرش بسیجی، باید به سراغ آراء و نظرات ایشان رفت و کلام این دو بزرگوار را مرور نمود.

    با مرور آراء و نظرات ایشان می‌توان موارد زیر را به عنوان مهمترین شاخصه‌های نگرش بسیجی برشمرد:

    ۱- اهل ارتباط با خدا

    اولین شاخص در توصیف بسیجیان، ارتباط ویژه‌ای است که بین ایشان و خداوند متعال وجود دارد. بسیجی با خدامحوری آغاز می‌شود و دیگر شاخصه‌های آن نیز شاخه‌ای از ریشه آن است. به واقع روح و جوهره نگرش بسیجی با توحید و وحدانیت و ارتباط با خالق هستی آغاز می‌شود و کار و تلاش برای رضای اوست که معنا می‌یابد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در وصف بسیجیان می‌فرماید:

    "یک ویژگی این است که در بسیج ملت ایران، مایه‌ی اصلی، ارتباط با خداست. جوان بسیجی یا هر قشری از قشرهای آن؛ یعنی مرد و زن و پیر و جوان بسیجی، دارای یک ارتباط معنوی و صمیمی با خداست. این، مایه‌ی اصلی کار است. آن عاملی که موجب می‌شود انسان در میدان‌ها خسته نشود، یاد خداست. آن نیرویی که انسان را در مقابل همه‌ی قدرت‌ها با قوت کامل نگه می‌دارد، توکل به خداست. اگر توکل و اعتماد به خدا و ارتباط با خدا بود، حرکت مردمی و بسیجی، حرکتی پایدار و ماندگار خواهد بود. و اگر نبود، یک هیجان و اشتعال در برهه‌ای از زمان پیدا می‌شود، ولی باقی نمی‌ماند و از بین می‌رود. شما اگر نگاه کنید، در دنیا کشوری را با خصوصیات کشور ایران پیدا نخواهید کرد که توانسته باشد در مقابل آن همه دشمن بایستد، بر آنها غالب شود، موانع را بردارد، راه خود را بگشاید، و در جهت اهداف خود حرکت کند. غالباً در کشورها، در انقلاب‌ها و در حرکت‌‌های عمومی، به خاطر فشارها و معامله‌گری‌ها، انحراف پیدا شده است. آن چیزی که تا امروز، این حرکت را در ایران اسلامی این‌طور مستقیم به سمت هدف هدایت کرده است، همین ایمان شما، ارتباطتان با خدا و روحیه‌ی دعا و تضرعی است که در نیروهای بسیجی ما وجود دارد. این، همان دعای کمیلی است که شما مقید بودید و هستید بخوانید. این، همان نماز جمعه‌های شماست. این، همان توسلات و توجهات شما به ائمه علیهم‌السّلام است. و این پیوند و رابطه‌ی معنوی است که همه چیز را حفظ کرده است. این، یک خصوصیت است که در جاهای دیگر نیست، و باید آن را حفظ کنید."(71/8/27)

    شاخصه‌های بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

    ۲- اهل اخلاص در عمل

    شاخص دیگر برای شرح نگرش بسیجی اخلاص است. بدین معنا که عمل جهادی و حضور بسیجیان در صحنه نه برای کسب قدرت و یا منافع شخصی و مادی و یا رضایت دیگران، بلکه تنها مبتنی بر انجام وظیفه و کسب رضای الهی صورت می‌گیرد. در این نگرش، اگر عملی مبتنی بر اخلاص صورت نگیرد، بی‌ارزش بوده و پذیرفته نخواهد بود.

    حضرت امام(ره) در شرح ویژگی‌های بسیجیان می‌فرماید: "بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‏اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‏خورم و از خدا می‏خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‏ام‏." (67/9/2)

    رهبر معظم انقلاب اسلامی با یادکردن از اخلاص به عنوان شاخصه رفتار بسیجی می‌فرمایند: "من به شما عزیزانم عرض کنم که یکی از برجسته‌ترین خصوصیاتی که ما برای فرد بسیجی قائل هستیم، عبارت است از صفا و خلوص. اخلاص و معنویت بسیجی و ارتباط با خدا در بسیجی، یک خصوصیت عمده است." (76/9/5)

    ۳- اهل کار برای رضای خدا

    بسیجی برای خدمت طلب مزد نداشته و منتی بر جامعه ندارد. بسیجی در عمل جهادی خود با خدا معامله کرده است و ارزش و اجر کار او قابل پرداخت با پاداش‌های دنیوی نیست.

    آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه فرموده است: "شرط دیگر این است که در مقابل این حرکت و کار، از کسی مزد نخواهد. مزد، مربوط به جایی است که کسی از بیرون به ما انگیزه می‌دهد - این کار را بکن، این پول را بگیر - وقتی ما از درون و عمق جان و از عشقمان انگیزه می‌گیریم، از چه کسی می‌خواهیم مزد بگیریم؟ مزد دادن، تحقیر ماست؛ تحقیر انسانی است که از درون دارد می‌جوشد. اینها خصوصیات یک انسان بسیجی است؛ فرهنگ بسیج یعنی این." (84/5/3)

    شاخصه‌های بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

    ۴- اهل گمنامی و بی نشانی

    بسیجی از آنجا که رفتارش را با اخلاص و تنها برای خدا انجام می‌دهد، منطقی است که به دنبال نام و نشان نبوده و از هرگونه شهرت و تبرج دوری ‌گزیند. به همین خاطر است که حضرت روح الله(ره) در وصف بسیجیانش چنین می‌سراید: "بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‏نشانی گرفته‏اند." (67/9/2)

    این گمنامی و بی‌نشانی در اظهارات رهبر معظم انقلاب نیز چنین برجسته شده است: "حتّی در میدان‌های علمی در عرصه‏های علمی، جوانان مؤمن که خصوصیتشان همین است که مؤمن‏اند، دنبال نام و نشان نیستند، از همه‏ی ظرفیت استفاده می‏کنند؛ هدف هم آرمان‏های نظام اسلامی است. معنای بسیجی این است."(88/9/4)

    ۵- اهل حضور در صحنه

    یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های نگرش بسیجی، مساله حضور در صحنه است. بسیجی عارفی عزلت‌نشین نیست که تنها به ذکر و خودسازی فارغ از اجتماع زیست کند، بلکه عارفی است مجاهد که با تیزبینی و بصیرت همواره در صحنه حاضر است. او در صحنه است تا حافظ ارزش‌ها باشد و به تعبیر رهبر عزیزمان "بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت‌های اصلی انقلاب زنده بماند." (71/4/22)

    شاخصه‌های بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

    به واقع بسیجی باحضور در صحنه معنا می‌یابد و لاغیر! البته این حضور، خود ابعاد و وی‍ژگی‌هایی دارد که بدان باید توجه شود:

    ۱-۵- دائمی: این حضور موقت نیست و ساعت و زمان و دوره نمی‌شناسد و همیشگی و دائمی است. و به تعبیر امام خامنه‌ای: "انتظاری که امام از بسیج داشت، آمادگی و حضور دائمی بود؛ زیرا بسیج، پشتوانه‌ی اصلی انقلاب است."(68/4/6)

    ۲-۵- فراگیر: این حضور البته گستره و مرز نمی‌شناسد و در هر جا و هر میدانی که برای دفاع از انقلاب اسلامی بدان نیاز باشد حضور دارد. به تعبیر کامل‌تر: "بسیج، یعنی حضور در میدان‌هایی که نظام اسلامی، وظیفه‌ی انسانی و الهی و نیازهای کشور، حضور او را در آن میدان‌ها لازم می‌داند و او را به آنها فرا می‌خواند. بسیجی، هر یک از آحاد ملت است که در هرجایی که به حضور او نیاز هست، آماده باشد." (80/8/21)

    شاخصه‌های بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

    ۶- اهل عمل مجاهدانه

    مؤلفه دیگری که ماهیت تلاش و کوشش بسیجی را از دیگر تلاش‌ها و فعالیت‌های مشابه متمایز می‌سازد، آن است که تلاش بسیجی عملی جهادی است که برای مقابله با اقدامات دشمن و مهار ترفندهای آن صورت می‌گیرد. به واقع عمل بسیجی جهدی خالی از جهت و تلاشی بدون هدف نیست، بلکه مبارزه‌ای است عملی برای مقابله با دشمن و دفاع از اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی. به فرموده حکیم فرزانه انقلاب اسلامی: "معنای بسیج، توأم کردن ایمان و عمل است؛ عمل مجاهدانه، نه صرفاً عمل شخصی. از نظر اسلام، ایمان مجرد از عمل، یک حداقل است. ایمان کامل و ایمان حقیقی آن ایمانی است که با جهاد در میدان عمل همراه باشد. "و الّذین امنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل اللَّه و الّذین آووا و نصروا اولئک هم المؤمنون حقّا"؛ (انفال: ۷۴) مؤمن حقیقی آن کسی است که ایمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه می‌کند. تشخص بسیجی به این است. این فکر غلط و انحرافی که ما ایمان را منهای عمل و منهای جهاد، برای تقرب الی اللَّه کافی بدانیم، این آیه و آیات زیادی آن را رد می‌کنند. بسیج، قائم به همین است که ایمان همراه با عمل، آن هم عمل مجاهدانه باشد." (89/8/2)

    مبتنی بر نظر معظم‌له "هر دانشجویی با هر سلیقه‏ی سیاسی، اگر پایبند به ارزش‌های انقلاب و آماده‏ی حضور در عرصه‏ی مبارزه‏ی فرهنگی و سیاسی با استکبار و ایادی آشکار و نقابدار آن است، می‏تواند در خیل بسیجیان دانشگاه و عضوی از بسیج دانشجویی باشد." (77/7/14)

    ۷- اهل زندگی شهادت طلبانه

    عمل  مجاهدانه توام با خطراتی است که مجاهد فی سبیل الله آن را پیش از آغاز حرکت انتخاب کرده و به جان خریده است. به واقع زندگی مجاهدانه با نوعی "مرگ آگاهی" همراه است و اوج و کمال خودرا در "شهادت در راه خدا" تعریف می‌کند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: "بالاترین خطر برای انسان، جان باختن است. در مکتب بسیج، نام این جان باختن "شهادت" است. شهادت بالاترین ارزش عاشورایی انسان و بالاترین ارزش در معیار ارزش‌های معنوی است. در روایت وارد است: "فوق کل ذی برّ برٌّ حتی یقتل الرّجل فی سبیل‌اللَّه"؛ بالاتر از هر فضیلتی، ارزشی و معنویتی، ارزش دیگری وجود دارد، تا وقتی که فرد به شهادت می‌رسد، که بالاترین ارزشهاست. آن معنای جهاد است و این معنای شهادت است... جهاد و شهادت، دو فصل بزرگ حرکت بسیجی است" (84/6/2)

    ۸- اهل تلاش عاشقانه و مومنانه

    شاخصه مهم در بررسی نگرش بسیجی آن است که حضور در میدان مقابله با دشمنان از روی اجبار و اکراه نیست، بلکه نوعی حرکت عاشقانه و مخلصانه است که از روی شوق و ایمان، و اراده، انتخاب شده است. چرا که "فرق است بین آن نیروهایی که به عنوان وظیفه‌ی سازمانی وارد میدان دفاع می‌شوند، با نیروهایی که به دنبال وظیفه‌ی ایمان و عشق و به دنبال دستور قاطع عواطف برخاسته از اعماق جان وارد میدان می‌شوند. این بسیج است." (78/10/6)

    شاخصه‌های بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

    "آری، بسیج مدرسه‏ی عشق است، و در همه‏ی میدان‌های دشوار، فقط حضور عاشقانه و مخلصانه است که می‏تواند پرچم حق و عدل و راستی و ایمان را به اهتزاز درآورد و جنود شیطان را منهزم سازد." (77/7/14)

    "تفکر بسیجی ترکیبی است از ایمان عمیق، تلاش مخلصانه، هشیاری در شناخت دشمن، گذشت و ایثار در برابر دوست، و ایستادگی و مقاومت شجاعانه و خستگی‏ناپذیر ... و این است آن حقیقت والایی که امام بزرگوار ما به خاطر آن، بسیجی بودن را افتخار خود می‏دانست." (77/7/14)

    ۹- صاحب اراده و همت بلند

    یکی دیگر از مؤلفه‌های که موجب ممتاز شدن بسیجی در جامعه اسلامی و موفق بودن آن در همه عرصه‌هایی که ورود می‌یابد است، آن است که حرکت بسیجی مبتنی بر همت و اراده بلند شکل می‌گیرد. جهان‌بینی و تربیت بسیجی از او انسانی با همت ساخته که در برابر سختی ها تاب می‌آورد و تلاش و مبارزه را بر عافیت‌طلبی ترجیح می‌دهد. رهبر معظم انقلاب اسلامی این شاخصه بسیجی بودن را چنین شرح می‌دهد: "همه آماده نیستند از راحتی و حضور پای بخاری گرم در زمستان یا کولر خنک در تابستان صرف‌نظر کنند؛ همه حاضر نیستند برای خودشان دشمن بتراشند؛ همه حاضر نیستند در یک راه دشوار عرق بریزند و سنگلاخ‌ها را بنوردند؛ انسانی با همت و با اراده می‌خواهد. پس عزم و اراده‌ی کار کردن و گذشت از راحتی و آسایش هم یک شرط است." (84/3/5)

    و می‌افزاید: "بسیج یعنی انسان باهمتی که غیرت دینی و دانایی فکری و نیازشناسی و ابتکار و جوشش ذهنی و خلاقیت دارد و وارد میدان می‌شود."

    ۱۰- پیشرو بودن و خط شکنی

    ویژگی ممتاز دیگر بسیج پیشرو بودن است. جرات و جسارت حضور در عرصه‌هایی که تا به حال کسی بدان وارد نشده است، تنها برای اراده‌های بلندی ممکن است که دل در گرو ایمان الهی داشته و از غیر خدا ترسی ندارد. و در این میان بی‌شک بسیج خط شکن میادین خطرناک و عرصه‌های درنوردیده نشده است و این حقیقتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بدان چنین اشاره می‌کنند: "بسیجی یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم پیشرو بودن در همه‌ی عرصه‌های اساسی زندگی" (84/3/5)

    ایشان در جایی دیگر می‌افزایند: "بعد از دوران جنگ هم در همه‏ی حوادث، بسیج جلودار بوده است، پیشرو بوده است، خط شکن بوده است. اگر بحث اقتدار سیاسی و ایستادگی سیاسی مطرح بوده، این جریان عظیمِ بسیج مردم در سرتاسر کشور این شعار را تثبیت کردند، به رخ دنیا کشیدند؛ اگر بحث فرهنگی بوده است، اگر بحث سازندگی بوده است، چقدر در سرتاسر این کشور کارهای عظیم به وسیله‏ی نیروهای بسیجی انجام گرفت." (88/9/4)

    ۱۱- دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری

    یکی دیگر از شاخصه‌های نگرش بسیجی دغدغه‌مندی و مسئولیت‌ پذیری است. بسیجی فردی عافیت‌طلب و غیر مسئول در قبال جامعه نیست. بسیجی از کنار معضلات و نابسامانی‌ها به سادگی نمی‌گذرد، بسیجی دردمندی است که کمبودها و تبعیض‌ها خواب راحت را از او گرفته و او را به میدان مبارزه با آن کشانده است.

    "یک سیاستمدار بسیجی، یک نظامی بسیجی، یک دانشجوی بسیجی، یک روحانی بسیجی، یک کشاورز بسیجی، یک کارگر بسیجی، یک محقق و دانشمند بسیجی، یک استاد بسیجی، از همه‌ی قشرها یک بسیجی، آن کسی است که مقدورات و امکان خود را در راه هدف‌های عظیم این ملت به میدان می‌آورد؛ خود را سهیم می‌کند؛ خود را مسؤول می‌داند و مایل نیست کنار بنشیند، تا دیگران تلاش کنند، او هم نگاه کند؛ یا آن‌جایی که سودمند است، سودش را ببرد؛ و یا تا یک گوشه‌اش ساییده شد، بنا کند به ایراد گرفتن و اعتراض کردن؛ این‌جور انسان هم در جامعه داریم؛ بسیجی آن کسی است که این‌گونه نیست." (84/9/7)

    شاخصه‌های بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

    و همین روحیه بسیجی است که او را به عنوان یک عدالت‌خواه در جامعه، میدان‌دار مبارزه با فقر و فساد و تبعیض می‌کند. به فرموده رهبری: "بسیجی عدالت‌طلب است. عدالت‌طلبی فقط این نیست که انسان شعار عدالت‌طلبی بدهد؛ نه، باید این را واقعاً بخواهد. عدالت‌طلبی به این نیست که انسان رودرروی کسی بایستد و بگوید تو عدالت‌طلب نیستی؛ نه، این، ساز و کار دارد. باید جامعه به نقطه‌یی برسد که سیاست‌های عدالت‌طلبانه در آن طراحی شود و دستگاه اجرایی طوری باشد که سیاست‌های عدالت‌طلبانه فرصت عملیاتی شدن و اجرایی شدن پیدا کند." (84/3/5)

    ۱۲- آرمان‌خواهی توام با عمل‌گرایی

    بسیجی آرمان‌گراست و به دنبال تحقق آرمان‌های الهی در جامعه است، اما نه آرمان‌گرایی که تنها در شعارگرایی تجلی کند. بلکه آرمان‌گرایی که برای دستیابی به اهداف و آرمان‌ها با تدبیر و عقلانیت و توجه به مقتضیات زمان و ضرورت‌ها و واقعیت‌های جامعه، برای تحقق آرمان‌ها برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند. به همین خاطر است که رهبری در تبیین ویژگی بسیج می‌فرمایند: "بسیج یعنی حرکت عظیم ملت ایران، همراه با آگاهی؛ احساس آمیخته‌ی با عقلانیت؛ حرکت و عمل آمیخته‌ی با مبنای فکری؛ عمل‌گرایی همراه با آرمان‌گرایی و دیدن افق‌های دوردست؛ اینها مجموعه‌یی است که ذهنیت و هویت بسیج را تشکیل می‌دهد."(84/6/2)

    شاخصه‌های بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

    ۱۳- اهل بصیرت

    مؤلفه دیگر بسیجی آن است که اهل فهم و صاحب بصیرت است. به معنای آن که وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را می‌شناسد و با تکیه بر شاخصه‌ها و آموزه‌های اسلامی، می‌تواند پدیده‌های سیاسی- اجتماعی را فهم کند و مورد ارزیابی قرار دهد. بصیرت مطلوب بسیج از ایمان وی حاصل شده است و به واقع "ایمان روشن، ایمان بابصیرت... همان چیزی است که بسیجی به آن متمیز است." (77/9/2)

    مبتنی بر رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی "بسیج نه به پول وابسته است، نه به عنوان و جاه و جلال وابسته است، نه به دستور از بالا وابسته است. معیار بسیج، بصیرت است و ایمان. ایمان از دل او می‏جوشد، او را به کار وادار می‏کند؛ بصیرت هم به او تفهیم می‏کند که چگونه حرکت کند، معیارها را چگونه تشخیص بدهد، راه را چگونه طی کند. این معنای بسیجی است." (88/9/4)

    به فرموده حکیم بزرگ انقلاب اسلامی: "اساس بسیج در جمهوری اسلامی، بر آگاهی است. در این‌جا نظام جمهوری اسلامی هرگز نخواسته است عده‌ای بیایند و چشمهایشان را ببندند و با اطاعت کورکورانه و بی‌خبر از آنچه که اتفاق می‌افتد، به میدان بروند و اسلحه‌ها را بکشند و بنای جنگیدن بگذارند. این را ما نخواستیم. جمهوری اسلامی و امام این جمهوری - رضوان و رحمت خدا بر او - عکس این حرکت کردند. ملت ما با آگاهی راه‌افتاد، میدان را انتخاب کرد و در آن میدان جنگید." (71/8/27)

    البته بصیرت داشتن مفهومی متغیر است که بطور مستمر باید تقویت شود و بر بصیرتمان افزوده شود. لذا یکی از توصیه‌های مهم رهبری به بسیجیان افزایش بصیرت بوده است. معظم‌‌له در یکی ازدیدارها به بسیجیان چنین توصیه می‌کند:

    "جوانان عزیز! بسیجیان عزیز! هر جای کشور که هستید، این بصیرت را روزبه‌روز زیاد کنید. نگذارید بعضی از نیازهای مادی و مسائل کوچک، جلو بصیرتها را بگیرد. بصیرتتان را حفظ کنید و دشمنتان را بشناسید. دشمن، ترفندهای گوناگون دارد؛ و آن ملتی موفق می‌شود که فریب نخورد." (71/8/27)

    ۱۴- دشمن شناس

    دشمن‌شناسی، مولفه برجسته دیگری در نگرش بسیجی است. بسیجی از آنجا که جهان بینی خود را مبتنی بر آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) شکل داده است، به دشمن و ترفندهای او بیش از دیگران حساس است. بسیجی کسی است که با چشمانی باز و هوشیاری تمام از دشمن غفلت نورزیده و خشم و کینه انقلابی خودرا برای مقابله با آن در سینه نگه داشته است. و همین رویکرد دشمن‌شناسانه بسیجیان است که بسیج را به خاری در چشم دشمن بدل ساخته است. حکیم دشمن شناس انقلاب اسلامی در وصف دانشجویان بسیجی می‌فرماید: "دانشجوی بسیجی کسی است که دشمن کمین‏گرفته را از یاد نمی‏برد و غافلانه، خود و دانشگاه و کشورش را به دست تطاول دشمن نمی‏سپرد." (77/7/14)

    این صف ممتاز در دیگر اقشار بسیج نیز نهادینه شده است و آن را "به مجموعه‌ای تبدیل کرده که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می‌کند." (76/9/5)

    ۱۵- نظم و انضباط

    بی‌شک تحقق آرمانها بدون داشتن برنامه ریزی و نظم و انضباط محقق نخواهد شد. لذا بسیجی در عمل مجاهدی است که مبتنی بر نظم و انضباط حرکت می‌کند. البته از آنجا که تلاشگری معطوف به هدف است و برای تحقق آرمان‌ها و دفاع ار ارزش‌ها با همه توان وارد میدان می‌شود، در صورت رسیدن به بن بست، راه‌های متعددی را مرور و بررسی می‌کند، و با اولین مانع در جا نزده و کناره گیری نمی‌کند. اما این بدان معنا نیست که ملزم به رعایت نظم و قانون نیست و البته دشمنان برای تخریب چهره بسیجیان، بسیج را به بی‌نظمی متهم می‌کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در نفی این اتهام می‌فرمایند: "این فکر غلط باید از ذهنهای دیگران بیرون رود که بسیجی کسی است که مقررات را رعایت نمی‌کند؛ برعکس، آن کسی بسیجی‌تر است که مقررات را بیشتر رعایت می‌کند؛ به خاطر آن‌که این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می‌سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره‌ی درست نظام است." (68/4/6)

    ۱۶- اعتدال گرایی

    مؤلفه دیگری که می‌توان از آن به عنوان یکی از شاخصه‌های رفتاری نگرش بسیجی یاد کرد، اعتدال‌گرایی است. به واقع با افراطی‌گری و تفریط‌گرایی نمی‌توان آرمان‌های الهی را محقق کرد، چرا که راه به انحراف و انحطاط دارد. لذا رهبری معظم به بسیجیان توصیه می‌کنند: "افراط نباید باشد، تفریط هم نباید باشد. توجه کنید که افراط هم همان اندازه ضرر می‌زند که تفریط. عمل نکردن یقیناً مضر است، عمل افراط‌آمیز هم به همان اندازه مضر است؛ مراقب باشید." (89/8/2)

    شاخصه‌های بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

    ۱۷- فعال و با نشاط

    مجموعه شاخصه‌های برشمرده از بسیجی یک انسان پرتحرک و بانشاط می‌سازدکه امیدوارانه و با توکل به خداوند متعال وارد عرصه‌های مختلف شده و به محیط نیز حرکت و حیات می‌بخشد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: "اگر بتوانید بسیج را هرچه فراگیرتر کنید و دل‌های بیشتر و نشاطِ متراکم‌تری را وارد این صحنه‌ی عمل بکنید، آینده‌ی این کشور تضمین‌شده‌تر است. روحیه‌ی بسیجی یک روحیه‌یی است که اگر در هر نقطه‌یی و در هر قشری به‌وجود بیاید، در آن‌جا فعالیت و نشاط و حرکت و حیات را مضاعف و چند برابر می‌کند؛ این معنای بسیج است." (84/9/7)

    ۱۸- پاسدار خطوط فاصل

    و کلام آخر اینکه فرهنگ بسیج را امام خامنه‌ای این‌گونه ترسیم می‌فرمایند: "بسیج سیاسی است، اما سیاست‌زده نیست، سیاسی‌کار نیست، جناحی نیست؛ بسیج مجاهد است، اما بی‌انضباط نیست، افراطی نیست؛ بسیج عمیقاً متدین و متعبد است، اما متحجر نیست، خرافی نیست؛ بسیج بابصیرت است، اما از خود راضی نیست؛ بسیج اهل جذب است - گفته‌ایم جذب حداکثری - اما اهل تسامح در اصول نیست؛ بسیج غیور است، پاسدار خطوط فاصل است؛ بسیج طرفدار علم است، اما علم‌زده نیست؛ بسیج متخلق به اخلاق اسلامی است، اما ریاکار نیست؛ بسیج در کار آبادکردن دنیاست، اما خود اهل دنیا نیست. این شد یک فرهنگ. فرهنگ بسیجی یعنی آن مجموعه‌ی معرفت‌ها و روش‌ها و منش‌هایی که می‌تواند مجموعه‌های عظیمی را در ملت به وجود بیاورد که تضمین‌کننده‌ی حرکت مستقیم و پایدار اسلامی آن ملت باشند. این یک تفکر است؛ در ذهن هم نیست، در خارج و در عینیت وجود دارد."(90/9/6)

    منبع مطلب : www.tabnakmarkazi.ir

    مدیر محترم سایت www.tabnakmarkazi.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    محسنی : جواب رو میخواستم ببخشید

    حسین : تفکر و عمل بسیجی

    Mahsa : عمل و فکر بسیجی میشه

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 8 ساعت قبل
    0

    جواب این کجا هست

    محراب 8 روز قبل
    0

    سلام گزینه ت درست است

    Mahsa 1 سال قبل
    4

    عمل و فکر بسیجی میشه

    دایانا 1 سال قبل
    1

    سلام

    کدام شاخص در بسیجی بودن مورد تاکید مقام معظم رهبری است

    گزینه ها

    الف تفکر بسیج

    ب عمل بسج

    پ ظاهر بسج

    ت الف وب

    گزینه درست الف وب

    رکسانا 1 سال قبل
    1

    میشه عمل بسیج

    محمد 1 سال قبل
    2

    تشکر.

    ناشناس 2 سال قبل
    0

    به نظر من عمل بسیجی هست

    4
    حسین 2 سال قبل

    تفکر و عمل بسیجی

    محسنی 2 سال قبل
    5

    جواب رو میخواستم ببخشید

    0
    بیا 2 سال قبل

    کدام شاخص در بسیجی بودن مورد تاکید مقام معظم رهبری است

    محسنی 2 سال قبل
    -1

    کدام شاخص در بسیج بودنمورد تاکیدمقام معضم رهبری است

    -2
    ناشناس 9 روز قبل

    کدام شاخص در بسیجی بودن مورد تاکید مقام معظم رهبری هست

    مهدی 2 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید