یکی از راه های شناخت محیط زندگی خود و دیگران
یکی از راه های شناخت محیط زندگی خود و دیگران را از سایت هاب گرام دریافت کنید.
درس 7 مطالعات چهارم ابتدایی جغرافی دانان
انتظارات یادگیری درس 7 مطالعات چهارم ابتدایی جغرافی دانان:
انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
1 برخی از ویژگی های جغرافیایی محیط زندگی خود را بیان کنند.
2 دربارهٔ کاربرد و ماهیت دانش جغرافیا و کار یک جغرافی دان توضیح بدهند.
3 وسایل و ابزار کار مطالعه در جغرافیا را نام ببرند و کاربرد هر یک را بیان کنند.
مواد و وسایل مورد نیاز:کتاب درسی، نقشهٔ ایران در قطع دیواری انواع نقشه های موضوعی، کرهٔ در جغرافیایی، صورت امکان کتاب های جغرافیایی، عکس های مختلف از مناظر جغرافیایی، فیلمی از یک مکان جغرافیایی.نرم افزارهای جغرافیایی.
آموزش درس 7 مطالعات چهارم ابتدایی جغرافی دانان
آماده کنید
با توجه به نامه ای که دانش آموزان در درس پنجم نوشته اند، می توانند ویژگی های محل زندگی خود را فهرست کرده و به کلاس بیاورند.
این ویژگی ها را در دو ستون روی تابلو بنویسید. یک سمت، ویژگی های طبیعی مثل کوه، جنگل، رودخانه و دریاچه و … در طرف دیگر،
ویژگی های انسانی مثل ئجمعیت، زبان، نام مرکز استان، نام شهرستان ها، فعالیت های اقتصادی، صنای عدستی و غیره، … .
آموزش دهید
با توجه به فعالیت آماده سازی، دانش آموزان را ترغیب کنید که بفهمند
دانش جغرافیا چه کمکیبه شناخت محیط زندگی و پاسخ به پرسش های آنها می دهد.
از تصویر کتاب که یک جغرافی دان است استفاده کنید و از دانش آموزان بخواهید صحبت های وی را با صدای بلند بخوانند.
در مرحله بعد وسایلی را که برای این درس آماده کرد هاید، روی میز بچینید
به آنها بگویید اینها وسایلی هستند که جغرافی دانان از آنها استفاده می کنند. فعالیت های 1 تا 5 صفحه 30 را اجرا کنید.
با کمک دانش آموزان، کاربرد هر یک از وسایل و نقش آنها را در شناخت محیط زندگی به طور عملی نشان دهید.
برای مثال: چند عکس نشان دهید و بپرسید از این عکس ها چه می فهمید
یا کتاب هایی دربارهٔ سرزمین های مختلف را در کلاس توزیع کنید و بگویید با خواندن این کتاب چهاطلاعاتی درباره این مکان ها به دست می آورید ؟
نمایش فیلم هایی دربارهٔ جاذبه های طبیعی یک مکان،بسیار مفید خواهد بود.
نکته مهم تر آنکه انواع نقشه های موضوعی را به کلاس ببرید و یک نقشۀ ایراننیز به دیوار کلاس نصب کنید.
بر اهمیت و کاربردهای نقشه در مطالعۀ مکان ها تأکید کنید.
به پایان ببرید
در مرحله آخر از دانش آموزان بخواهید درباره یک مکان پرسش هایی طراحی کنند.
این فعالیت را به عنوان فعالیت منزل در نظر بگیرید.
هر چه تعداد پرسشها بیشتر باشد به آنها امتیاز بیشتری بدهید
منبع مطلب : dabesto.ir
مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
پرسش و پاسخ علوم اجتماعی
بسمه تعالی
پرسش و پاسخ کلیه ی درس ها ی اجتماعی( جغرافی ، تاریخ و مدنی) پایه ی چهارم ابتدایی
جغـــــرافـــی
درس اول : محیط زندگی ما
1 - آیا محیط زندگی همه ی انسان ها مثل هم است ؟ خیر ، با توجه به شرایط آب و هوایی آن منطقه ، فرق می کند .
2 – آیا برای شناخت محیط های دیگر می توانیم به همه جا سفر کنیم ؟ خیر ، این امکان برای همه کس تقریبا وجود ندارد .
3 – پس به چه وسیله ای محیط زندگی دیگران را بشناسیم ؟ با مطالعه ی جغرافیا می توانیم ازمحیط زندگی دیگران باخبر شویم .
4 – جغرافیا چه کمکی به ما می کند ؟ به وسیله ی جغرافیا ما می توانیم محیط زندگی خود و دیگران را بشناسیم و بدانیم مردم در نقاط مختلف جهان چگونه زندگی می کنند .
5 – به کمک جغرافیا چه اطلاعاتی از دیگر نقاط جهان به دست می آوریم ؟ از نحوه ی زندگی ، آب و هوا ، زبان رسمی ، کار و . . . آن ها با خبر می شویم .
درس دوم : چه وسایلی به یادگیری جغرافیا کمک می کنند ؟
1 – چه وسایلی به یادگیری جغرافیا کمک می کنند ؟ نقشه ، کره ی جغرافیا ، فیلم ، عکس و کتاب
2 - عکس ، چه کمکی در یادگیری جغرافیا به ما می کند ؟ عکـس هـا به مـا کمــک می کننـد تا با راه هـا ، کوه هـا ، دشت هـا ، رود خانه ها ، نوع گیاهان و جنگل ها ، مردمان و شیوه ی زندگی آن ها آشنا شویم .
3 - زمینی که ما در آن زندگی می کنیم ، به چه شکلی است ؟ به شکل یک توپ است که به آن کره ی زمین می گویند .
7 – در ایران چند استان وجود دارد ؟ 31 استان
درس سوم : نقشه
1 - نقشه چیست ؟ شکلی است که زمین یا قسمتی از آن را با اندازه ی کوچک تر به ما نشان می دهد .
2 - برای فهمیدن نقشه به چه چیز هایی باید توجه کنیم ؟ باید به راهنمای روی نقشه و علائم روی آن توجه کنیم .
3 – راهنمای نقشه چه کمکی به ما می کند ؟ هر کدام از علائم مفهوم خاصی دارند که راهنما آن را برای ما توضیح می دهد .
4 – آیا ما می توانیم نقشه ای ساده از یک شهر یا روستا و یا یک منطقه تهیّه کنیم ؟ بـلـه در صـورتی که از بالا به آن نگـاه کنیــم و در اندازه ای کوچک تر، آن را روی کاغذ رسم کنیم ، توانسته ایم یک نقشه ی ساده تهیه کنیم .
درس چهارم : چگونه جهت های جغرافیایی را پیدا کنیم ؟
1 - جهت های اصلی چند تاست ؟ نام ببرید . 4 تاست ، شمال ، جنوب ، شرق و غرب
2 – خورشید از کدام جهت طلوع می کند ؟ از جهت شرق
3 – خورشید در چه جهتی غروب می کند ؟ در جهت غرب
4 – دستگاهی که به وسیله ی آن جهت ها را پیدا می کنیم چه نام دارد ؟ قطب نما .
5 – قطب به کجای کره یزمین گفته می شود ؟ به بالاترین و پایین ترین نقطه ی روی زمین قطب گفته می شود .
( بالاترین نقطه ی روی زمین قطب شمال و پایین ترین نقطه ی روی زمین قطب جنوب نام دارد . )
6 - به جز جهت های اصلی چه جهت های دیگری وجود دارد ؟ جهت های فرعی
7 – جهت های فرعی را نام ببرید ؟ شمال شرقی ، شمال غربی و جنوب شرقی ، جنوب غربی
8 – چرا به جهت های فرعی نیاز داریم ؟ چون همه ی مکان ها به طور دقیق در جهت های اصلی قرار نگرفته اند .
9 - فاصله ی بین جهت های اصلی شمال و شرق را چه می نامند ؟ شمال شرقی
10 - فاصله ی بین جهت های اصلی شمال و غرب را چه می نامند ؟ شمال غربی
11 - فاصله ی بین جهت های اصلی جنوب و شرق را چه می نامند ؟ جنوب شرقی
12 - فاصله ی بین جهت های اصلی جنوب وغرب را چه می نامند ؟جنوب غربی
13 - در نقشه ی جغرافیا شمال در کجای نقشه قرار دارد ؟ در بالای نقشه
14 - در نقشه ی جغرافیا ، جنوب در کجای نقشه قرار دارد ؟ در پایین نقشه
15 – چرا به جهت های غیر از جهت های اصلی ، جهت های فرعی می گویند ؟ چون در فاصله ی بین دو جهت اصلی قرار دارند.
16- در نقشه چگونه می فهمیم شرق و غرب کجاست ؟ اگر روبروی نقشه بایستیم ، دست راست ما سمت شرق و دست چپ ما سمت غرب را نشان می دهد .
17 – قطب نما چیست ؟ و چگونه کار می کند ؟ وسیله ای است که جهت قطب شمال وقطب جنوب زمین را به وسیله ی عقربه ی آهنربایی ( مغناطیسی ) نشان می دهد . نوک این عقربه همیشه در امتداد ( به سمت ) شمال وجنوب قرار دارد .
درس پنجم : ناهمواری های ایران ( سرزمین های بلند)
1- رشته کوه چیست ؟ به کوه هایی که مانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند ، رشته کوه می گویند .
2 - چند رشته کوه در کشور عزیزمان ایران وجود دارد ؟ نام ببرید . دو رشته کوه ، رشته کوه البرز و رشته کوه زاگرس
3 – قلّه به چه جایی می گویند ؟ به بلندترین نقطه ی کوه قلّه می گویند .
4 – پستی و بلندی های زمین را چه می گویند ؟ ناهمواری
5 – بلند ترین قلّه در رشته کوه البرز چه نام دارد ؟ و ارتفاع آن چند متر است ؟ قلّه ی دماوند که 5610 متر ارتفاع دارد .
6 - ارتفاع یک قلّه را چگونه حساب می کنند ؟ ارتفاع را با متر و از سطح دریا حساب می کنند .
7 – دو قلّه از قلّه های رشته کوه زاگرس را نام ببرید ؟ قلّه های زرد کوه و دنا
8 – در شمال غرب ایران چه کوه هایی وجود دارد ؟ کوه های سهند و سبلان
9 - کوه پایه به چه جایی گفته می شود ؟ به زمین های پایین کوه ، کوه پایه می گویند .
10 – رشته کوه البرز در کدام قسمت ایران قرار دارد ؟ شمال ایران
11 – در غرب و جنوب غربی ایران کدام رشته کوه قرار دارد ؟ رشته کوه زاگرس
12 – شهر ها و روستا ها بیشتر در در چه نقاطی قرار گرفته اند ؟ در کوه پایه ها
13 - رنگ قهوه ای در نقشه ، نشان دهنده ی چه مکان هایی است ؟ کوه ها
14 - مهم ترین و بزرگترین شهری که در کوهپایه ی البرز قرار دارد ، چه شهری است ؟ تهران
15 – به جز قلّه ی دماوند چه قلّه های دیگری در رشته کوه البرز قرار دارد ؟ قله های سبلان و علم کوه
16 – آیا پستی ها و بلندی ها در همه جای ایران یکسان است ؟ خیر
17 – آیا به جز رشته کوه البرز و رشته کوه زاگرس ، کوه های دیگری را می شناسید ؟ بله ، در قسمت های شرقی و داخلی (مرکزی ) هم کوه های دیگری وجود دارد .
درس ششم : نا همواری های ایران ( سرزمین های پست )
1 - دشت را شرح دهید ؟ به زمین های هموار دشت می گویند .
2 - در کدام دشت ها ، شهر ها و روستا های فراوانی وجود دارد ؟ دشت هایی که خاک آن ها حاصل خیز است و کشاورزی در آن رونق دارد .
3 - دشت های وسیع ایران را نام ببرید ؟ دشت لوت و دشت کویر که در قسمت شرقی و مرکزی ایران قرار دارد .
4 – جویبار چیست ؟ در کوهستان ها برف فراوان می بارد ، پس از گرم شدن هوا این برف ها آب می شوند و از جاری شدن آب بر روی زمین جویبار پدید می آید .
5 – رود چیست ؟ از به هم پیوستن چند جویبار ، رود تشکیل می شود .
6 - آبرفت چیست ؟ به شن و ماسه و گل و لایی که رود ها به همراه می برند و در جایی دیگر ته نشین می شود آبرفت
می گویند.
7 – شن و ماسه ها چگونه به وجود می آیند ؟ رود ها و جویبار ها پیوسته ، دامنه ی کوه ها را می شویند و سنگ های بزرگ و کوچک را با خود می غلتانند ، از برخورد سنگ ها به یکدیگر شن و ماسه ی فراوان تولید می شود ،
8 - جلگه چگونه به وجود می آید ؟ از ته نشین شدن و انباشته شدن آبرفت ها در طول سالیان دراز جلگه پدید می آید .
9- جلگه ها در کجا به وجود می آیند ؟ در نزدیکی دریا و کنار رود ها
10 - چرا بسیاری از شهرها وروستا ها در دشت ها به وجود آمده اند ؟ چون خاک این دشت ها که از ْآبرفت رود ها به وجود آمده است ، بسیار حاصل خیز بوده و برای کشاورزی مناسب هستند .
11 – دشت ها چند نوع هستند ؟ دو نوع ، دشت های حاصل خیز و دشت های غیر حاصل خیز
12 – نام چند جلگه که در کناره های دریای خزر قرار دارند نام ببرید ؟ گیلان ، مازندران ، گرگان و مغان
13 – آیا در کناره های خلیج فارس هم جلگه ای را می شناسید ؟ بله ، جلگه ی خوزستان و جلگه ی کناره ی خلیج فارس
درس هفت : آب و هوا چیست ؟
1 – دماسنج چیست ؟ وسیله ای است که با استفاده از آن میزان گرمی و سردی هوا را اندازه می گیرند .
2 – آیا دمای هوا همیشه یکسان است ؟ خیر در فصل های مختلف وحتی زمان ها و مکان های گوناگون دمای هوا متنوع است .
3 – هوا در هنگام صبح و شب چگونه است ؟ چرا ؟ خنک است . به خاطر نبود خورشید
4 – در چه زمانی هوا گرم تر است ؟ چرا ؟ هنگام ظهر ، چون خورشید در وسط آسمان است و مستقیم می تابد .
5 - مقدار بارش باران را چگونه اندازه می گیرند ؟ به وسیله ی دستگاهی به نام باران سنج
6 - گرم ترین و سرد ترین ماه های سال را در شهر یزد نام ببرید ؟ تیرماه و مرداد ماه گـرم ترین ماه ها و دی مـاه ســرد تــرین ماه های سال هستند .
7 – مقدار بارش باران در یزد در کدام ماه بیشتر است ؟ فروردین ماه و اسفند ماه
8 – ماه های خشک سالی در شهر یزد را نام ببرید ؟ خرداد ، تیر ، مرداد ، شهریور و مهر
9 - به چه نوع آب و هوایی ، آب و هوای گرم و خشک می گویند ؟ به مناطقی که در بیشتر ماه های سال ، باران کم می بارد و هوای گرم دارند ، ناحیه ی آب و هوایی گرم و خشک می گویند .
درس هشتم : نواحی آب و هوایی ایرن کدام اند ؟
1 - ایران از نظر آب و هوایی به چند ناحیه تقسیم می شود ؟ نام ببرید . سه ناحیــــه ی آب و هـــوایی ، (ناحیــه ی خــــزری ، ناحیه ی کوهستانی ، ناحیه ی گرم و خشک )
2 – چرا آب و هوا در همه جای کشور ما یک جور نیست ؟ چون در کشور ما پستی ها و بلندی های فـراوان وجود دارد . بعضــی جاها کوهستانی و در جایی دیگر دشت هایی خشک و بعضـی نقاط در کنــاره ی دریا قـرار دارد . به همیـن دلیــل ، آب و هوا در همه جا یکسان نیست .
3 – ناحیه ی خزری را تعریف کنید ؟ کنـاره های پسـت دریـای خزر هر چند که وسعـت کمی دارد امـا به علت بارش فـراوان و هـوای نسبتـاً معتدل ، در این ناحیـه گـرما و سرمـای شـدیـد وجود نـدارد . به همیـن دلیـل در این ناحیـه جنگـل های انبوه و چمنزارهای سر سبز و زیبا پدید می آید .
4 – در نقشه ، ناحیه ی خزری را با چه رنگی نشان می دهند ؟ سبز
5 – به چه دلیل در ناحیه ی خزری ، کشاورزی پر رونق است ؟ به علـت بـارنـدگـی فـراوان و وجـود خاک حاصـل خیـز و آبـرفتی ، کشاورزی در این ناحیه بسیار رونق دارد .
6 – چرا در فصل تابستان ف در دامنه ی کوه ها ، مراتع سر سبز به وجود می آید ؟ چون برف کوه ها با آمدن فصل تابستان و گرم شدن هوا ، آب شده و به صورت چشمه ها و جویبـار ها به طرف دامنه ها جاری می شود و همیـن رطـوبـت کافی در دامنه ها باعث رشد گیاهان و به وجود آمدن مراتع سر سبز می شود .
7- در کدام ناحیه از نواحی ایران ، باران بیشتر می بارد ؟ ناحیه ی خزری
8– کوچک ترین ناحیه ی آب و هوایی ایران کدام ناحیه است ؟ ناحیه ی خزری
9– بزرگ ترین ناحیه ی آب و هوایی ایران کدام ناحیه است ؟ ناحیه ی گرم و خشک
10 در چه ناحیه ی آب و هوایی ، بیشتر ماه های سال سرد است ؟ ناحیه ی کوهستانی
11– عشایر به چه مردمانی گفته می شود ؟ عشایر مردمی خون گرم و مهربان هستند که در چادر زندگی می کنند و جهت یافتن علوفه برای دام خود مدام در حال کوچ کردن هستند .
12 - عشایر به چه شغلی مشغول هستند ؟ اغلب عشایر به دامداری و کشاورزی دیم مشغول هستند .
13 – چرا عشایر در چادر زندگی می کنند ؟ برای این که آن ها مدام در حال کوچ کردن هستند . ( چادر به راحتی قابل جمع کردن و برپا کردن است . )
14- ییلاق چیست ؟ عشایر وقتی هوا رو به گرمی می گذارد ، دام های خود را به تدریج به جاهای بلند تر و سردتریا همان ییلاق می برند .
15- قشلاق چیست ؟در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد می شود ، عشایر با گلّه های خود به جاهای پست تر و گرم تر یا همان قشلاق کوچ می کنند .
16– در کدام شهر ایران ، در همه ماه های سال باران می بارد ؟ بندر انزلی که در ناحیه ی خزری قرار دارد .
17– کم باران ترین شهر ایران کدام شهر است ؟ یزد که در ناحیه ی گرم وخشک قرار دارد .
18– ناحیه ی گرم و خشک دارای چه نوع آب و هوایی است ؟ در این ناحیه در بیشتر ماه های سال هوا گرم است . و باران گرم می بارد . گرمی و خشکی هوا مانع رشد گیاهان می شود و بیشتر ، بوته های خاردار در این ناحیه دیده می شود .
19– کدام شهر در دی ماه سرد ترین آب و هوا را دارد ؟ شهر کرد که در ناحیه ی کوهستانی قرار دارد .
20 - آب های جنوبی ایران را نام ببرد ؟ خلیج فارس و دریای عمان
21- کدام قسمت ایران دارای آب و هوای گرم و خشک است ؟ بیشترمناطق داخلی ( مرکزی ) و جنوبی
درس نهم : دریا ها و دریاچه های ایران
1 – دریا چیست ؟ دریا ها ، گودال های بزرگ در روی زمین هستند که از آب پر شده اند . و به دیگر دریا ها راه دارند .
2 – در شمال ایران چه دریایی وجود دارد ؟ دریای خزر
3 – در جنوب ایران چه دریا و چه خلیجی وجود دارد ؟ دریای عمان و خلیج فارس
4 – مهم ترین ، صید در دریای شمال را نام ببرید ؟ ماهی خاویار
5 – دریای خزر در میان چه کشور هایی قرار دارد ؟ ایران ، ترکمنستان ، آذربایجان ، روسیه ، قزاقستان
6 – بندر چیست ؟ عده ای از مردم در شهر های واقع در کنار دریا زندگی می کنند ، به این شهر ها بندر می گویند .
7- اسکله چیست ؟ در بندر ها ، جایی که کشتی ها در کنار آن ها می ایستند و بارگیری یا تخلیه ی بار می کنند اسکله می گویند.
8– دو بندر بازرگانی در کنار دریای خزر را نام ببرید ؟ بندر انزلی و بندر ترکمن
9- چه عواملی باعث آلودگی دریا ها می شود ؟ عواملی چون احداث و ایجاد کارخانه های بزرگ در کناره ی رود خانه ها ، مخصوصا کارخانه های صنعتی که پس آب و فاضلاب آن ها به رود خانه ها و دریا ها می ریزد . نشت نفت از نفت کش ها ، ورود فاضلاب شهرها و روستا ها به دریاها
10– آلودگی دریا ها چه زیان هایی دارد ؟ باعث می شود که آبزیان موجود در دریا ها بر اثـر مواد سمـی گوناگون که در مواد آلوده کننده وجود دارد، ازبین بروند . که این امر باعــث می شـود به تدریج نسـل گونه هایی از آبزیان نابود شـود و نابودی حلقه ای از زنجیر هستی مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال دارد .
11 - دریای عمان و خلیج فارس چه اهمیّتی برای ایران دارد ؟ دریای عمان به دلیل ارتباط با آب های بزرگ دنیا ، آبراه مناسبی برای رفت و آمد کشتی هاست . از طرفی صید ماهی و میگو نیز دو محصول عمده ی این منطقه است .که عدّه ی زیادی از مردم را نیز به شغل صیّادی مشغول کرده است .
12- خلیج چیست ؟ پیشرفتگی آب در خشکی را که از یک طرف به دریا راه داشته باشد ، خلیج می گویند .
13 – جزیره را تعریف کنید ؟ به خشکی هایی که اطراف آن ها را آب فرا گرفته باشد جزیره می گویند و یا( خشکی هایی که سر از آب بیرون آورده اند جزیره گفته می شود . )
14 - نام چند جزیره را در خلیج فارس نام ببرید ؟ کیش ، قشم ، خارک ، تنب بزرگ ، تنب کوچک ، لاوان ، ابوموسی ، سیری ، فارو بزرگ ، فارو کوچک ، هنگام ،هندورابی ، لارک ، و هرمز
15 – از خلیج فارس چه چیزهایی استخراج می شود ؟ نفت و گاز
16 – معمول ترین کار ها در شهر های بندری را نام ببرید ؟ عده ای از مردم به کار بارگیری و بار اندازی و یا محافظت از کالاهایی که در انبارها نگهداری می شود و عده ای هم به کار صید و صیادی مشغول هستند . و عده ای به کار بازرگانی و عده ای کار در پالایشگاه ها
17 – نام دریاچه ی داخلی ایران را نام ببرید ؟ در کدام قسمت ایران قرار دارد ؟ دریاچه ی ارومیه در شمال غربی ایران
18 – دریاچه ی ارومیه دارای چه نوع آبی است ؟ بسیار شور است ، می توان گفت شورترین دریاچه ی ایران است .
19 – نام چند دریاچه ی ایران را نام ببرید ؟ دریاچه های هامون ، بختگان ، نمک و ارومیه
20 – دریای خزر از چه نظر اهمیّت دارد ؟ دریای خزر یک دریاچه است ولی به خاطر وسعت زیاد آن ، دریا نامیده می شود . دریای خزر از نظر صید به خصوص ماهی خاویار اهمیّت فراوان دارد . از بعضی قسمت های نزدیک به ساحل این در یا نفت استخراج می شود و از طرفی دیگر وجود دریای خزر در معتدل کردن آب و هوای استان های ساحلی مأثر است .
21 – بندر ها برای کشور ها چه اهمیّتی دارند ؟ بندر ها محــل رفت و آمد و بار گیــری کشتـی های بـزرگ و کوچـک هستنــد . بندر ها محل مبادله ی کالاها می باشند ( صادرات و واردات ) . بندر شهری در کنار دریاست .
درس دهم : چرا رود ها برای ما اهمیّت دارند ؟
1 – رود ها و رود خانه ها چگونه به وجود می آیند ؟ از جـاری شــدن آب بر روی زمین جویبــار به وجود می آیـد و از به هم پیوستن جویبارها رود به وجود می آید و هر گاه چند رود با هم یکی شوند رود خانه به وجود می آید .
2- چرا در کشور ما کوهستان ها اهمیّت زیادی دارند؟ چون تقریبا همه ی رود های کشور ما از کوهستان ها سرچشمه می گیرند.
3 - بیشتر رودهای ایران از کدام کوه ها سرچشمه می گیرند ؟ از رشته کوه های بلند البرز در شمال و رشته کوه های زاگرس در غرب و جنوب غربی
4 - چند رود نام ببرید که به دریای خزر می ریزد ؟ سفید رود ، رود چالوس ، اترک ، گرگان ، ارس ، شفارود ، کرگان رود
5 - رودی را نام ببرید که به خلیج فارس می ریزد ؟ اروند رود
6 - دو رود که به دریاچه ی ارومیه می ریزد را نام ببرید؟ زرینه رود و سیمینه رود
7 - آب مصرفی شهرهای تهران و کرج را کدام رود ها تأمین می کنند ؟ رود کرج و جاجرود
8 - پر آب ترین رود های ایران کدامند ؟ سفید رود و کارون
9 - چرا رود های ناحیه ی گرم و خشک دایمی نیستند و در تابستان ، اغلب کم آب و یا خشک می شوند ؟ چون در این ناحیه بارندگی کم است وبرف کمتری نسبت به ناحیه ی کوهستانی در این ناحیه می بارد . با گرم شدن هوا ، برف و یخ کوه ها سریع ذوب شده و تمام می شوند . به همین دلیل رود های این نواحی در تابستان یا کاملا خشک می شوند و یا کم آب هستند .
10 - طولانی ترین مسیر را کدام رود در ایران دارد ؟ رود کارون
11 - کوتاه ترین مسیر را کدام رود در ایران دارد ؟ رود چالوس
12 - چرا بر روی رود ها ، سد می بندند ؟ اولا در فصل بارندگی از طغیان سیلاب جلوگیری کنند . ثانیا آب را ذخیره کنند تا در مواقع مناسب برای کشاورزی از آن استفاده نمایند . ثالثا از نیروی آب پشت سد به کمک چرخ های آبی ( توربین ) برق تولید می نمایند که به این وسیله هم در سوخت صرفه جویی نموده و هم از آلودگی هوا جلوگیری می کنند .
13 – آب رود خانه ی زاینده رود به کجا می ریزد ؟ باتلاق گاو خونی
14 - اروند رود از به هم پیوستن کدام رود ها به وجود می آید ؟ دجله و فرات از کشور عراق و کارون از ایران به هم می پیوندند و اروند رود را به وجود می آورند .
درس یازدم : راه ها در زندگی ما چه نقشی دارند ؟
1- راه ها در رفع نیاز های انسان چه نقشی دارند ؟ راه وسیله ی ارتباط مردم با یکدیگر یا شهر ها و روستاها با یکدیگر می باشد . همه ی مکان ها به وسیله ی راه ها به هم مربوط می شوند .
2 – انواع راه های ارتباطی را نام ببرید ؟ راه های زمینی ، راه های دریایی و راه های هوایی
3- چند وسیله ی حمل ونقل را نام ببرید ؟ قطار ، اتومبیل ( ماشین ) ، کشتی ، قطار ، هواپیما
4 - در گذشته های دور مردم برای مسافرت یا حمل بار از چه وسایلی استفاده می کردند ؟ در گذشته های دور ماشین اختراع نشده بود و مردم برای مسافرت از اسب و شتر و الاغ و گاری استفاده می کردند .
5 – استفاده از آن ها چه مشکلاتی را در بر داشت ؟ اول از همه دیر تر به مقصد می رسیدند . دوم این که راه ها نا هموار بودند و گاه با آمدن برف وباران چندین ماه سفر به تأخیر می افتاد. از همه مهم تر راه ها به علت وجود اشرارو یاغی ها نا امن بودند .
6 – کالا ها چگونه به ایران وارد یا از کشور خارج می شوند ؟ از راه های ارتباطی و با وسایل گوناگون حمل و نقل
7 - صادرات چیست ؟ به کالاها و اجناسی که در داخل یک کشور تولید می شود و سپس برای مصرف به کشوری دیگر فرستاده می شود ، صادرات می گو یند .
8 - واردات چیست ؟ کالاها و اجناسی که یک کشور برای مصرف داخلی اش از کشوری دیگر خریداری و وارد می کند ، واردات می گویند .
9 - صادرات مهم ایران را نام ببرید ؟ نفت ، گاز ، پسته ، فرش ، خشکبار ، میوه ، ماشین آلات کشاورزی
10 - به چه وسایلی ، وسایل حمل و نقل می گویند ؟ وسایلی که افراد و کالاها را جا به جا می کنند .
11 - چند نمونه از وسایل حمل و نقل زمینی را نام ببرید ؟ انواع اتومبیل ، کامیون ، موتور سیکلت ، قطار
12 – در راه های زمینی برای حمل بار از چه وسیله ای استفاده می شود ؟ قطار ، کامیون ، کامیونت و وانت بار
13 - مسافرت با کدام یک از وسایل حمل و نقل مطمئن تر است ؟ قطار
14 - برای حمل و نقل کالای زیاد و سنگین از چه وسیله ای استفاده می شود ؟ کشتی
15 – دو ایراد حمل و نقل با کشتی را بیان کنید ؟ کشتی خیلی کند حرکت می کند و همه ی کشور ها به آب های آزاد راه ندارند .
16 - حمل مسافر در مسافت های طولانی از کدام راه و با چه وسیله ای راحت تر است ؟ از راه هوایی به وسیله ی هوا پیما
17 - برنج و چای مورد نیاز مردم ایران ، بیشتر در چه استانی تولید می شود ؟ استان گیلان
درس دوازدهم : راه های ایران
1 - راه های حمل و نقل کشور ایران چند نوع است نام ببرید ؟ زمینی ، دریایی ، هوایی
2 – چه راهی نقاط مختلف را به هم مربوط می سازد ؟ راه زمینی
3 - چرا راه آهن ایران بزرگ ترین رگ حمل و نقل محسوب می شود ؟ چون دریای خزر را به خلیج فارس و دریای عمان که آبراه بین المللی است مربوط می کند .
4 – بیشترصادرات ایران از چه راهی صورت می گیرد ؟ راه دریایی
5 - راه آهن سراسری ایران ، بندر ترکمن را به کدام بندر جنوبی متصل می کند ؟ بندر خرمشهر ، بندر امام خمینی و بندر عبّاس
6 – کدام فرود گاه بین المللی در کشور از نظر پرواز های داخلی و خارجی مقام اول را دارد ؟ فرودگاه مهر آباد تهران
7 - فرودگاه بین المللی با فرود گاه داخلی چه فرقی دارد ؟ از فرودگاه داخلی برای پرواز های داخل کشور استفاده می شود و
نمی توان از آن به خارج کشور سفر کرد و یا از خارج به آن فرود گاه آمد در صورتی که در فرود گاه بین المللی هر دو سفر
( داخلی و خارجی ) را می توان انجام داد .
تاریخ
درس اول : زندگی انسان در گذشته های دور
1 - مهم ترین مشکلات انسان ها در هزاران سال پیش چه بود ؟ پیدا کردن غذا و نداشتن خانه
2 - چه چیز هایی به انسان کمک کرد تا بر سختی ها پیروز شود ؟ خداوند پیامبران را فرستاد تا انسان ها را هدایت کنند . خداوند به انسان ها عقل و شعور داد تا بتوانند راه حلی برای مشکلات خود پیدا کنند .
3 - کشف آتش چه کمکی هایی به انسان کرد ؟ از آتش برای گرم کردن و پختن گوشت حیوانات و روشنایی استفاده کرد و بعد ها توانست برای ساختن ظروف گلی از آتش استفاده نماید .
4 – چرا در گذشته های درو بعضی انسان ها در غار ها زندگی می کردند ؟ انسان ها در جست و جوی خانه و مکانی امن به غار ها پناه بردند تا از سرما و حمله ی حیوانات در امان باشند . و در ثانی آتش در درون غار گرما و نور مناسبی داشت .
5 - انسان های امروزی نیاز های خود را چگونه برطرف می کند ؟ با کار کردن پول در می آورد و سپس با آن پول نیاز های خود را از دیگران تهیه می کند .
6 - انسان های امروزی از چه وسایلی استفاده می کنند ؟ وسایلی که راحتی زندگی آن ها را فراهم کند مانند : انواع ماشین آلات ، انواع لوازم صوتی و تصویری و غذاهای متنوع حیوانی و گیاهی و . . .
7 – چه چیزهایی به انسان کمک کرد تا بر سختی ها پیروز شود ؟ خداونــد به انســان عقــل و شعــور و دست های توانا داد تا به وسیله ی آن ابزاری بسازد و برسختی ها پیروز شود .
8 - اولین ابزاری که انسان نخستین ساخت از چه جنسی بود؟ از سنگ و شاخه ی درختان و استخوان حیوانات بود .
9 - انسان نخستین از استخوان حیمانات برای چه استفاده کرد ؟ برای کندن زمین و پیدا کردن ریشه ی گیاهان
10 – انسان نخستین چگونه تبر را ساخت ؟ با بستن یک دسته ی چوبی به یک سنگ لبه تیز
11 - انسان آتش را چگونه کشف کرد ؟ با مشـاهده ی رعـد و برق که با برخورد به بعضـی چیزها مثل درختـان آتـش به وجود می آمد ، پس از مدتی پی برد با به هم زدن بعضی سنگ ها می تواند آتش درست کند .
12 - انسان نخستین چگونه توانست بهتر از گذشته حیوانات را شکارکند ؟ با استفاده از ابزاری که ساخته بود .
13 – چرا حیوانات نتوانسته اند در زندگی خود تغییری به وجود بیاورند ؟ به علت نداشتن عقل و شعور
درس دوم : پیدایش روستا
1 – کشاورزی چه کمکی به انسان کرد ؟ با آغاز کشاورزی زندگی انسان ها تغییر کرد ، انسان دیگر مجبور نبود برای به دست آوردن غذا کوچ کند . با رواج کشاورزی ، در کنار رود ها و چشمه ها برای خود خانه های دائمی ساخت و همان جا ساکن شد .
2 - نخستین روستاها چگونه به وجود آمدند ؟ انسـان ها می دانستنـد که زمیـن های کشــاورزی به مراقبـت نیاز دارند پس برای مراقبـت از کشتـزارها و مـزارع خود در کنـار آن ها سـاکن شـدند . و چـون مـراقبـت از مزارع کار دشـواری بود و به تنهایی
نمی توانستند این کار را انجام دهند خانه هایشان را در کنار یکدیگر ساختند، به این ترتیب اولین روستاها به وجود آمد .
3 - نخستین حیوانی که به دست انسان اهلی شد چه نام دارد ؟ سگ
4 – بعد از اهلی کردن سگ چه حیوانات دیگری اهلی شدند ؟ گاو و گوسفند و بز
5 - سگ اهلی چه کمکی به انسان کرد؟ به شکارچیان کمک می کرد تا مسیرحیواناتی راکه می خواهند شکار کنند را پیدا کنند .
6 - با اهلی کردن برخی از حیوانات انسان دست به چه کاری زد ؟ دامپروری
7 – در دوره ی شکار زنان و مردان چه وظیفه ای داشتند ؟ مردان به شکار می پرداختند و زنان نیز در نگهداری کودکان و جمع آوری گیاهان خوراکی می کوشیدند .
8 - انسان نخستین چگونه به راز کشاورزی پی برد ؟ او پس از مدت ها متوجه شد و قتی که دانه ای در جایی به زمین می افتد ، پس از مدتی در آن جا گیاهی سبز می شود به این ترتیب فن کشاورزی را یاد گرفت .
9 - انسان ها نخستین برای خانه سازی از چه چیزهایی استفاده می کردند ؟ از سنگ و خشت
10 - حیوانات اهلی چه کمک هایی در امر کشاورزی به انسان کردند ؟ انسان برای شخم زدن زمین از آن ها استفاده می کرد .
درس سوم : نخستین شهر ها
1- نخستین شهر ها چگونه به وجود آمدند ؟ با گذشت زمان ، جمعیت بعضی روستاها بیشتر شد و این روستاها به شهر تبدیل شدند .
2 - اولین شهر ها در کنار کدام رود ها به وجود آمدند ؟ اولین شهر ها در کنار رود های پر آب دجله و فرات و رود نیل و کارون به وجود آمدند .
3 - نخستین کشور ها چگونه به وجود آمدند ؟ در ابتدا هر شهر به طور مستقل اداره می شد اما به تدریج فرمانروایان شهر های بزرگ به شهر های دیگر حمله کردند و بر آن ها پیروز شدن در نتیجه یک نفر فرمانروای چند شهرو چند روستا شد به این ترتیب نخستین حکومت ها وکشورها به وجود آمد .
4 - چه چیز هایی باعث شد مردم به جز کشاورزی به کار های دیگر روی بیاورند ؟ با رواج کشاورزی ، غذا به اندازه ی کافی برای همه تولید و ذخیره می شد و دیگر همهی مردم مجبور نبودند به کار کشاورزی بپردازند بنابراین عده ای به کار های دیگر روی آوردند .
5 - انسان نخستین نیازهای خود را چگونه برطرف می کرد ؟ از راه مبادله ی کالا با کالا
6 - داد و ستد یعنی چه ؟ یعنی در عوض خرید یک کالا ، کالای دیگری را به عنوان قیمت کالای اولیه پرداخت نمودن . برای مثال اگر کشاورزی گندم زیادی داشت مقداری از آن را به کسی می داد که ابزار کشاورزی می ساخت و به آن نیاز داشت .
7 - در آن زمان اداره ی شهرها به عهده ی چه کسی بود ؟ فرمانروایان
8 - فرمانروایان برای برقراری نظم و اداره ی بهتر شهر ها چه کاری انجام دادند ؟ قانون را به وجود آوردند .
9 - فرمانروایان پول مورد نیاز خود را چگونه به دست می آوردند ؟ از مردم مالیات می گرفتند .
10 - چه چیزی باعث اختراع خط گردید ؟ رسیدگی به کار مالیات و حساب کردن آن ها باعث اختراع خط شد .
11 - مالیات را تعریف کنید ؟ پولی را که حکومت برای اداره ی کشور از مردم می گیرد .
12 – یکی از حاکمان معروف شهر بابل را نام ببرید . حَمورابی
13 - حمورابی برای حفظ نظم شهر چه اقدامی کرد ؟ دستور داد قوانینی را روی سنگ هایی ثبت کنند ، آن گاه آن ها را در میدان های شهر قرار دهند تا مردم از قوانین آگاه شوند .
درس چهارم : پیامبران الهی
1- انسان های اولیه چه چیز هایی را می پرستیدند ؟ خورشید ، ماه و یا بت ها را می پرستیدند .
2 - خداوند برای هدایت مردم چه کرد ؟ خداوند برای هدایت و نجات دادن مردم از ظلم و ستم ، پیامبرانی را فرستاد .
3 - حضرت نوح ( ع ) چه کسی بود ؟ یکی از پیامبران بود . او از سوی خداوند مأمور شد تا مردم را به خداپرستی دعوت کند .
4 - چه کسانی دعوت حضرت نوح(ع) را پذیرفتند ؟ گروهی از مردم ستمدیده
5 - چه کسانی با دعوت حضرت نوح(ع) مخالفت کردند ؟ ثروتمندان و فرمانروایان ظالم
6 - حضرت نوح(ع) در کجا زندگی می کرد ؟ بین النّهرین
7 - بین النّهرین به چه سرزمینی گفته می شد ؟ سرزمینی که بین دو رود دجله و فرات قرار دارد .
8 - به فرمان خداوند حضرت نوح(ع) و پیروانش اقدام به انجام چه کاری کردند ؟ کشتی بزرگی ساختند و از هرنوع حیوان یک جفت در آن قرار دادند .
9 - دشمنان او وقتی دیدند حضرت نوح(ع) و پیروانش کشتی می سازند ، چه کردند ؟ آن ها را مسخره کردند .
10 - سر انجام بعد از ساختن کشتی چه اتّفاقی افتاد ؟ به دستور خداوند طوفان وباران شدیدی آغاز شد وآب همه جا را گرفت .
11 – در طوفان نوح(ع) چه کسانی نجات یافتند ؟ سرنوشت بت پرستان چه شد ؟ حضرت نوح (ع)و پیروانش سوار کشتی شدند و نجات یافتند و اما بت پرستان و ستمگران در آب غرق و نابود شدند و خداوند به این ترتیب آن ها را مجازات کرد .
12 - حضرت ابراهیم(ع) در کجا به دنیا آمد ؟ در شهر بابل
13 – پادشاه ستمگر زمان حضرت ابراهیم(ع) چه نام داشت ؟ نمرود
14 – چرا حضرت ابراهیم(ع) به پیامبری برگزیده شد ؟ او از سـوی خداونـد مأمور شد تا مـردم را به خداپـرستـی دعـوت کند و آن ها را ازبت پرستی و اطاعت از نمرود باز دارد .
15 - حضرت ابراهیم (ع) برای این که به مردم بفهماند بت پرستی اشتباه است ، چه کرد ؟ یک روز که مردم از شهر بیرون رفته بودند به بت خانه رفت و همه ی بت ها را شکست و تبر را به گردن بت بزرگ انداخت .
16 – نمرود درباره ی حضرت ابراهیم (ع) چه ئستوری داد ، و عاقبت چه شد ؟ دستور داد حضرت ابراهیم (ع) را در آتش بیندازند . اما به فرمان خداوند آتش به گلستان تبدیل شد .
17 - حضرت ابراهیم (ع) از طرف خداوند چه دستوری یافت . و ای فرمان را به کمک چه کسی انجام داد ؟ دستور یافت که خانه ی کعبه را از
نو بسازد و این کار را به کمک پسرش اسماعیل انجام داد .
18 - حضرت موسی(ع) در کجا به دنیا آمد ؟ در مصر
19 - لقب فرمانروایان مصر چه بود ؟ و آن ها چگونه مردمی بودند ؟ لقب آن ها فرعون بود . فرعون ها پادشاهانی خون خوار و ظالم بودند .
20 - وقتی حضرت موسی(ع) از طرف خداوند فرمانتپیامبری یافت همراه چه کسی نزد فرعون رفت و از او چه خواست ؟ با برادرش رفت و از فرعون خواست تا خدای یکتا را بپرستد و به مردم ستم نکند .
21 - فرعون در پاسخ دعوت حضرت موسی(ع) چه کرد ؟ فرعون دعوت آن ها را نپذیرفت و با سپاه بزرگی به دنبال حضرت موسی(ع) و پیروانش رفت تا آن ها را دستگیر کند .
22 - سر انجام فرعون و فرعونیان چه شد ؟ وقتی فرعون همراه سپاهیانش رفت تا حضرت موسی(ع) را دستگیر کند حضرت موسی(ع) در مسیر خروج از مصر به فرمان خداوند عصایش را به آب دریا زد ، دریا شکافته شد و حضرت موسی(ع) و همراهانش از آب گذشتند و فرعون و سپاهیانش غرق شدند .
درس پنجم : مهاجرت آریایی ها
1 - حدود چند هزار سال پیش آریایی ها به ایران آمدند؟4000 سال پیش
2 – از چه زمانی سرزمین ما ایران نام گرفت؟ از وقتی که آریایی ها وارد این سرزمین گردیدند و در دشت های حاصل خیز و مراتع کوهستانی آن ساکن شدند این سرزمین ایران نام گرفت 0
3- آریایی ها از چه ناحیه ای وارد ایران شدند؟ از شمال دریای خزر
4- آریایی ها چند گروه بودند؟نام ببرید؟ سه گروه: مادها ، پارس ها ، پارت ها
5- نخستین حکومت آریایی ها چه نام داشت؟حکومت ماد
6- ما دها با چه کسانی همسایه بودند؟ با آشوری ها
7- آشوری ها چگونه قومی بودند؟ قومی جنگجو که بیشتر اوقات به سرزمین مادها حمله می کردند و آن ها را غارت می نمودند0
8- چرا مادها از آشوریها شکست می خوردند؟ چون آن ها با هم متحد نبودند و سپاه منظمی نداشتند0
9- مادها چگونه توانستند بر آشوریها پیروز شوند؟ سرانجام آن ها به ضعف خود پی بردند با هم متحد شدند و حکومت ماد را به وجود آوردند و با تشکیل سپاهی منظم توانستند آشوری ها را شکست دهند0
10 - ماد ها در کجا شهری بنا کردند ؟ در دامنه ی کوه الوند
11 – نام شهری که ماد ها ساختند چه بود ؟ هگمتانه که در محل همدان امروزی واقع است .
12 - آیا آثاری به یاد مانده از زمان حکومت مادها که هم اکنون باقی است ، می شناسید ؟ بله ، مجسّمه ی شیرسنگی که هم اکنون در یکی از میدان های شهر همدان قرار دارد .
13 - ماد ها از چه کسانی شکست خوردند ؟ از پارس ها
14 -چه چیزی باعث شکست ماد ها گردید ؟ پادشاهان ماد پس از محکم کردن حکومت خود به مردم ظلم و ستم کردند و به خوش گذرانی مشغول شدند . در نتیجه مردم هم از همکاری با آن ها خود داری کردند و این امر باعث ضعف آن ها گردید .
15 – رهبر پارس ها چه نام داشت ؟ کوروش
16 - پایتخت مادها چه شهری بود ؟ هگمتانه
درس ششم : هخامنشیان
1 - چه کسی حکومت هخامنشیان را به وجود آورد ؟ کوروش
2 - حکومت هخامنشیان چگونه به وجود آمد ؟ کوروش پس از آن که ماد ها را از حکومت برکنار کرد ، حکومت هخامنشیان را بنیاد نهاد.
3 - چرا این حکومت را هخامنشیان می گفتند ؟ زیرا جدّ کوروش هخامنش نام داشت .
4 - دولت هخامنش چه حکومت هایی را شکست داد ؟ بابل ، لیدی که حکومت بزرگی بود
5- چگونه قلمرو حکومت کوروش گسترش یافت ؟ با شکست دادن حکومت های لیدی ( لیدیه ) و بابل و تصرف سرزمین های آن ، حکومت کوروش گسترش یافت .
6 - داریوش که بود ؟ یکی از پادشاهان هخامنشی که در زمان او ایران وسعت زیادی پیدا کرد .
7 – کدام یک از پادشاهان هخامنشی دستور ساختن راه زیادی را داد ؟ داریوش
8 - کارهای مهم داریوش در دوران حکومتش را نام ببرید . ساختن راه ، ضرب ( ساختن ) سکّه ی طلا ، تعیین شهربان وایجاد سپاه جاودان
9 - مهم ترین و طولانی ترین راه آن زمان چه نام داشت ؟ راه شاهی
10 – چرا داریوش اقدام به ضرب سکه ی طلا کرد ؟ برای این که مردم سرزمین پهناور ایران بتوانند به راحتی به خرید و فروش بپردازند .
11 – چرا در مسیر راه ها قلعه ها و چاپار خانه ها یی می ساختند ؟ ساختن چاپار خانه ها برای فرستادن نامه ها و پیام ها بود که در آن جا همیشه سوارانی آماده بودند تا با سرعت تمام پیام را از ایستــگاهی به ایستــگاه دیگر ببرند . اما قلعه هایی که در بین راه ها می ساختند بیشتر برای امنیت راه ها بود تا از کاروان ها محافظت کنند .
12 – داریوش برای اداره ی امور کشور چه اقدام مهمی انجام داد ؟ او دستور داد برای اداره بهتر ،کشور را به بخش هایی تقسیم کنند و برای هر بخش شهربان گذاشت .
13 - هخامنشیان چند سال حکومت کردند ؟ 225 سال
14 - علت ضعف هخامنشیان چه بود ؟ آن ها در اواخر حکومتشان ، به دلیل اختلافات داخلی وبی لیاقتی شاهان ، ضعیف شدند و در این زمان اسکندر به ایران حمله کرد و آن ها را شکست داد .
15 – پایتخت هخامنشیان چه نام داشت ؟ و عاقبت چه شد ؟ تخت جمشید بود که به وسیله ی اسکندر به آتش کشیده شد .
درس هفتم : اشکانیان
1 - دولت هخامنشی به وسیله ی چه کسی برچیده شد ؟ اسکندر مقدونی
2 – بعد از اسکندر چه کسانی جانشین او شدند ؟ سلوکیان
3 - سلوکیان برای نفوذ بیشتر در ایران چه تصمیمی داشتند و چه نتیجه ای گرفتند ؟ آن ها می خواستند آداب و رسوم و خط و زبان یونانی را در ایران رواج دهند اما موفق نشدند و به دست اشکانیان شکست خوردند .
4 – چه گروهی حکومت اشکانیان را به وجود آوردند ؟ پارت ها
5 - اشکانیان کجا را برای پایتختی خود انتخاب کردند ؟و سپس چرا آن را تغییر دادند ؟ ابتدا شهر صد دروازه را که در نزدیکی دامغان بود به پایتختی برگزیدند و چون می خواستند به غرب کشور نزدیک باشند تا درصورت حمله ی رومی ها بتوانند با آن ها مبارزه کنند شهر تیسفون را به پایتختی برگزیدند .
6 - نام پادشاهی که ایران را به کشوری بزرگ و قدرتمند تبدیل کرد که بود ؟ چگونه این کار را انجام داد ؟ مهرداد دوم نام داشت . او با پیروزی بر رومی ها و سایر همسایگان ، ایران را به کشوری بزرگ و قدرتمند تبدیل کرد .
7 - درباره ی مجلس مهستان چه می دانید ؟ در دوره ی اشکانی ، دو مجلس برای مشورت و تصمیم گیری درباره ی امور کشوروجود داشت . مجلس خانواده ی شاهی و مجلس بزرگان و اشراف که از رؤسای قبائل و فرماندهان نظامی تشکیل می شد . در هنگام تصمیم گیری های مهم این دو مجلس در یک مجلس دور هم جمع می شدند که به آن مجلس مهستان می گفتند.
8 - درزمان اشکانیان همسایه ی قدرتمند ایران چه کشوری بود ؟ روم
9 - چرا رومی ها علاقه به جنگ و شکست دادن ایران داشتند ؟ زیرا امپراتوری روم علاقه ی زیادی به گرفتن ارمنستان داشتند .
10 - نتیجه ی جنگ ایران و روم در زمان اشکانیان چه شد ؟ عاقبت به شکست رومی ها انجامید و کراسوس فرمانده ی قدرتمند روم به دست سردار شجاع ایران به نام سورنا شکست خورد .
11 - علت پیروزی ایرانیان در جنگ با رومی ها در زمان اشکانیان چه بود ؟ چون ایرانیان ( پارت ها ) در اسب سواری و تیر اندازی مهارت زیادی داشتند .
12 – دلیل ضعف اشکانیان چه بود ؟ اشکانیان علاوه برجنگ با رومیان ، مجبور بودند با قبیله هایی که در شمال شرق به ایران حمله کرده بودندبجنگند و در داخل کشور هم فرمانروایان محلی از گوشه و کنار کشور سر بلند کرده بودند و با هم می جنگیدند . این عوامل حکومت اشکانی را ضعیف کرد .
13 - در زمان جنگ بین ایران و روم کدام پیامبر و در کجا به دنیا آمد ؟ حضرت عیسی (ع) در فلسطین به دنیا آمد که در آن زمان تحت حکومت رومیان بود .
14 - حضرت عیسی ( ع ) که بود و چه کرد ؟ حضرت عیسی ( ع ) از جانب خداوند به پیامبری برگزیده شد . او به شهر ها و روستا ها می رفت و مردم را به خداپرستی دعوت می کرد . سر انجام گروهی از مردم دعوت حضرت عیسی ( ع ) را پذیرفتند و به تدریج تعدا پیروان او در بین مردم بیشتر شدند .
درس هشتم : ساسانیان
1 - اردشیر که بود و چه کرد ؟ یکی از فرمانروایان محلی فارس بود ، او نوه ی ساسان و در جنگ با اشکانیان پیروز شد و حکومت ساسانیان را به وجود آورد و سراسر ایران را گرفت .
2- چرا جنگ میان فرمانراویان محلی شدت گرفت ؟ چون حکومت اشکانی ضعیف بود .
3 - پیش از حکومت ساسانیان بیشتر مردم ایران چه دینی داشتند ؟ زردشتی بودند .
4 – چه کسی دین زردشتی را دین رسمی ایران کرد ؟ اردشیر ساسانی
5 - سه پایه ی اصلی دین زردشت را نام ببرید . پندار نیک ، گفتار نیک و کردار نیک
6 - نام کتاب مقدس زردشتیان چه بود ؟ اوستا
7 - چرا خسرو انوشیروان با رومیان جنگید و عاقبت این جنگ ها چه شد ؟ خسرو انوشیروان برسر مالکیت شهرهای مرزی چندین بار با رومیان جنگید و در همه ی آن جنگ ها رومیان را شکست داد .
8 - پایتخت ساسانیان چه شهری بود ؟ تیسفون
9 - خرابه های تیسفون به چه نامی هنوز پابرجاست ؟ طاق کســری
10 - یکی از اقدامات انوشیروان را نام ببرید ؟ ایجاد دانشگاهی در جندی شاپور
11 - جندی شاپور از چه نظر شهرت داشت ؟ در این شهر ، دانش پزشکی رونق داشت و پزشکانی از ایران و دیگر کشورهای جهان در آن جا گرد آمده بودند .
12 – چه هنرهایی در زمان ساسانیان پیشرفت کرد؟ معماری- سنگ تراشی که آثار آن ها بر روی سنگ های بزرگ کوه ها نقش بسته است0
13- در دوره ساسانیان مردم به چند طبقه تقسیم می شدند؟ دو طبقه: بزرگان و مردم معمولی
14-اشراف و روحانیون جزء کدام طبقه بودند؟ در طبقه بزرگان و شغل های مهم کشور دست آنها بود0
15- چه طبقه ای مالیات می دادند و سپاه پیاده را آماده می کردند؟ طبقه معمولی کشاورزان و پیشه وران و کارگران
16- در زمان ساسانیان آموزش های تیراندازی و خواندن و نوشتن مخصوص چه طبقه ای بود؟ طبقه ی بزرگان
درس نهم : طلوع خورشید اسلام در ایران
1- بعد از خسرو انوشیروان چه کسی به پادشاهی رسید؟ خسرو پرویز
2- چرا خسرو پرویز از رومی ها شکست خورد؟ خسرو پرویز چندین بار رومیان جنگید و رد ابتدا آن ها را شکست داد و این پیروزی ها او را مغرور گردانید به طوری که وقتی رومی ها پیشنهاد آشتی دادند نپذیرفت و به نظر سردارانش هم گوش نداد0 در نتیجه از رومیان شکست خورد0
3- در اواخر حکومت ساسانیان وضع کشور و مردم ایران چگونه بود؟ ساسانیان برای تامین هزینه های جنگ های طولانی ایران و روم مالیات ها را پی در پی افزایش می دادند0 به این ترتیب مردم هر روز فقیرتر می شدند و اختلاف طبقاتی نیز به شدت رواج داشت که این امر نیز مردم طبقه معمولی را بیشتر در تنگنا قرار می داد و شاهان همچنان به خوش گذرانی مشغول بودند0
4- چرا مردم ایران دین اسلام را پذیرفتند؟ چون دین اسلام مردم را به مساوات و برابری آزادی و پرستش خدای یگانه دعوت می کرد و مردم که از ظلم و ستم به تنگ آمده بودند با آغوش باز اسلام را پذیرفتند0
5- چه کسی از خسرو پرویز توسط نامه دعوت به خدا پرستی نمود؟ حضرت محمد ((ص))
6- آیا خسرو پرویز دعوت نامه حضرت پیامبر را پذیرفت ؟ خیر
7- چه چیز باعث ضعف ساسانیان گردید؟ جنگ های پی در پی با رومیان- دریافت مالیات های زیاد باعث نارضایتی مردم گردید و مردم روز به روز فقیرتر می شدند و همین عوامل نیز سبب ضعف ساسانیان گردید0
8- پایتخت ساسانیان چه نام داشت و به دست چه کسانی فتح گردید؟ شهر تیسفون و به دست سپاهیان مسلمان فتح گردید0
9- دبن اسلام مردم را به چیزهایی فرا می خواند؟ پرستش خدای یگانهء برادری و آزادی دعوت می کرد0
10- با ورود دین اسلام به ایران چه اتفاقی افتاد؟ با ورود دین مقدس اسلام به ایران دوره ی جدیدی در تاریخ کشور ما آغاز شد0
11- حکومت ساسانی پس از چند سال بر چیده شد؟ بعد از چهار صد سال
مــدنـــی
درس اول : خانواده
1- خانواده چگونه تشکیل می شود ؟ و چه طور افرادش بیشتر می شود ؟خانواده با ازدواج زن و مرد به وجود می آید وبا تولد فرزندان تعداد افراد بیشتر می شود .
2 - وجود فرزند در زندگی چه نقشی دارد ؟ به زندگی شادی و نشاط می بخشد .
3 - برای ادامه ی زندگی به چه چیزهایی نیاز داریم ؟ چه کسی در بر طرف کردن آن ها نقش دارند ؟ ما برای ادامه ی زندگی خود به چیز های گوناگون نیاز داریم . خانواده در بر طرف کردن نیازهای ما نقش مهمی دارد .
4 – تهیه ی خوراک و پوشاک بر عهده ی چه کسی است ؟ پدر و مادر
5 - پدر و مادر برای بزرگ کردن ما چه زحمت هایی می کشند ؟ آن ها از ما مواظبت می کنند و به هنگام بیماری ما را نزد پزشک می برند . وقتی به سن مدرسه رسیدیم به مدرسه می فرستند و با فداکاری و محبت برای آسایش و تربیت ما تلاش می کنند .
6 - خانواده ی کم جمعیت را تعریف کنید ؟ خانواده ای که دو فرزند داشته باشند .
7 - خانواده ی پر جمعیت را تعریف کنید ؟ خانواده ای که بیش از دو فرزند داشته باشند .
8 - چهار مورد از مشکلات خانواده های پر جمعیت را نام ببرید ؟ تأمین مسکن ، مخارج روزانه ی خانواده ،تحصیل ، ازدواج
درس دوم : زندگی خانوادگی
1 – وظیفه ی پدر در خانواده چیست ؟پدر وظیفه دارد برای همسر و فرزندانش خوراک ، لباس و سایر وسایل زندگی را تهیه کند .
2 - مادر خانواده چه کارهایی انجام می دهد ؟ محیط خانه را پاکیزه نگه می دارد ، غذای افراد خانواده را آماده می سازد و به زندگی در خانه نظم می بخشد ، به همین دلیل مادر را مدیر خانه می گویند .
3 - فرزندان چه وظایفی دارند ؟ آن ها باید به پدر و مادر احترام بگذارند ودر کار های خانه به پدر و مادر کمک کنند . با درس خواندن رضایت اولیا ء خود را فراهم کنند و هم آینده ی روشنی برای خود بسازند .
4 – چرا اسلام به خانواده اهمیت زیادی داده است ؟ چون خانواده کانون محبت و اولین مرکز آموزش است فرزندانی که در آغوش گرم خانواده پرورش می یابند افرادی وظیفه شناس بار می آیند . (چون خانواده در تربیت ما نقش مهمی دارد . )
5 - نظم یعنی چه ؟ این که ما وظیفه ی خود را بدانیم و بشناسیم و به آن عمل کنیم . در خانه یا محل کار هر چیز را در جای معین خودش قرار دهیم ، به به قانون اجتماعی احترام بگذاریم و آن را رعایت کنیم و هر کاری رادر وقت معینی کهتعیین شده انجام دهیم .
6 - روز جمعه مخصوص چه کار هایی است ؟ جمعه ها روز شرکت کردن در نماز جمعه ، دیدن اقوام و آشنایان ، نظافت شخصی ، گردش
و استراحت
درس سوم : مدرسه
1- خانه ی دوم ما کجاست ؟ مدرسه
2 - چرا به مدرسه می آییم ؟ مدرسه محل تعلیم و تربیت است ، ما برای آموزش و تربیت به مدرسه می آییم .
3 - آیا همه ی مربیان در مدرسه درس می دهند ؟ خیر ،هر کس به کاری مشغول است . معلم درس می دهد ،خدمتگذار نظافت مدرسه را انجام می دهد ، ناظم ، نظم و هماهنگی در مدرسه برقرار می کند و مدیر اداره کل مدرسه را بر عهده دارد .
4 - وظیفه ی ما دانش آموزان در برابر کارکنان مدرسه چیست ؟ با آن ها همکاری می کنیم تا مدرسه ی خوبی داشته باشیم .
5 – جامعه ی خیّرین مدرسه ساز در چه سالی تأسیس شد ؟ در سال 1378
درس چهارم : مسجد
1 - یکی از محل های اجتماع مردم که همه می توانند در آن جا شرکت کنند نام ببرید. مســجد ( مسجد نمونه ی کوچکی از جامعه ی اسلامی است . )
2 – چرا مردم به مسجد می روند؟ برای برپایی نماز جماعت ، عبادت کردن و آشنایی با اخلاق نیکو
3 – نماز جماعت در مسجد چگونه برگزار می شود ؟ مردم پشت سر امام جماعت در صف های منظم ، رو به قبله می ایستند ،امام جماعت جلوتر از همه در محراب قرار می گیرد و بقیه نماز را به او اقتدا می کنند .
4 – مردم در مسجد برای حل مشکلات خود چه می کنند ؟ مردم در مسجد با یکدیگر آشنا می شوند و از حال هم با خبر می شوند و برای حل مشکلات خود و محله ی خود با یکدیگر مشورت می کنند .
درس پنجم: زندگی روستایی
1 - چرا بیشتر مردم روستا یکدیگر را می شناسند ؟ چون جمعیت کمتری دارد و بیشتر آن ها با هم فامیل هستند .
2 - روستائیان به چه کارهایی مشغول هستند ؟ کشاورزی ، دامداری و باغداری
3 - آیا همه ی مردم کشور ما در شهر ها زندگی می کنند ؟ خیر ، عده ای از مردم ما در روستاها زندگی می کنند .
4 - دانش آموزان روستایی ، علاوه بر درس خواندن در چه کارهایی به پدر و مادر خود کمک می کنند ؟ در خانه ، کار ، کشاورزی و دامپروری
5 - جمعیت در شهرها بیشتر است یا روستاها ؟ شهرها
6 – با تلاش جهاد سازندگی ، در بیشتر روستاها چه امکاناتی فراهم شده است ؟ مدرسه و حمام و مسجد و خانه ی بهداشت ساخته شده است و آب آشامیدنی سالم برای روستائیان فراهم گردیده است .
درس ششم: زندگی شهری
1- چرا مردم یک شهر کمتر از مردم یک روستا یکدیگر را می شناسند ؟ چون جمعیت شهر ها زیاد است و از طرفی وسعت شهر زیاد است و مشکلات زندگی سبب می شود ارتباط کمتری با یکدیگر داشته باشند .
2 – کدام فعالیت ها معمولا در مرکز شهر انجام می گیرد ؟ فعالیت های مهم اداری ، خرید و فروش ،بیمارستان ها ، فروشگاه ها و مراکز پزشکی در مرکز شهر قرار دارد .
3 - شهر نشینان بیشتر به چه کاری مشغول هستند ؟ بیشتر آن ها در اداره ها ، کارخانه ها و گارگاه ها و یا مغازه ها مشغول کارند .
4 – چند مورد از مشکلات شهر نشینی را نام ببرید ؟ آلودگی هوا ، ترافیک سنگین ، سر و صدای زیاد که هر کدام از این مشکلات به نوبه ی خود سلامتی انسان را به خطر می اندازد .
5 - شهر ها و روستاها چه ارتباطی با هم دارند ؟ روستائیان و عشایر با تولید محصولات کشاورزی و دامی خود بخشی از غذای مردم شهر یا مواد اولیه ی آن را تهیه می کنند و در عوض شهرنشینان نیز با کار کردن در کارخانه ها کالاهای مورد نیاز روستائیان را تولید می کنند .
درس هفتم : ملّت ایران
1 - خانه ی بزرگی که ما در آن زندگی می کنیم چه نام دارد ؟ کشور
2 - خانواده ی بزرگی که در کشور زندگی می کنند چه نامیده می شود ؟ ملّت
3 - قانون مشترک ملّت ایران چه نام دارد ؟ قانون اساسی
4 - ملّت ایران چه چیزهای مشترکی دارند ؟ پرچم ، قانون اساسی ، سرود ملّی ، تقویم و زبان مشترک
5 - زبان و خط مشترک ملّت ایران چیست ؟ زبان و خط فارسی است .
6 - سال ایرانی از چه روزی آغاز می شود ؟ از روز اول فروردین
7 – پرچم ایران چند رنگ دارد ؟ هر کدام از رنگ های پرچم ایران چه مفهومی دارند ؟ پرچم ایران سه رنگ دارد . سبز و سفید و قرمز . رنگ سبز نشانه ی خرّمی و سرسبزی و آبادی است . رنگ سفید به معنی صلح و دوستی و آرامش خواهی است .
و رنگ قرمز به معنای دفاع از آب و خاک کشور عزیزمان تا آخرین قطره ی خون و مبارزه و جهاد با دشمنان است .
8 - انقلاب اسلامی ایران نشانه ی چیست ؟ نشانه ی وحدت ملّت ایران برای رهایی از رنج های گذشته و رسیدن به هدف های
مشترک است .
درس هشتم : امت اسلامی
1 - امت اسلامی یعنی چه ؟ همه ی مسلمانان جهان ، از هر رنگ و نژادی و دارای هر زبان و ملیّت باشند ، جزء امت بسیار بزرگ و با شکوه اسلامی هستند .
2 - جمعیّت مسلمانان تقریبا چند نفر است ؟ بیش از یک میلیارد نفر
3 - اگر امت اسلامی با هم متّحد شوند ، چه می شود ؟ دیگر هیچ دشمن نیرومندی هم نمی تواند بر آن ها مسلّط شود .
4 - مسلمانان جهان در چه چیزهایی با هم مشترک اند ؟ خدای واحد ، پیامبری حضرت محمّد ( ص ) ، کتاب آسمانی قرآن
و قبله
5 - آیا مسلمانان خارج از کشور ایران هم جزء امت اسلامی هستند ؟ بله ، مسلمان بودن حد و مرز ندارد . سفید و سیاه نمی شناسد ، ترک و فارس و لاتین و . . . ندارد . بلکه همه ی مسلمانان در هر کجای دنیا که باشند مسلمان اند و پیرو پیامبرخدا و قرآن و ایمان به خدای واحد هستند .
6 - ما در مقابل دیگر مسلمانان چه وظیفه ای داریم ؟ وظیفه داریم که پیوند خود را با مسلمانان کشورهای دیگر محکم تر کنیم .
* * * موفق و مؤیّد باشید دوستان خوب من * * *
قــــــربـــــی
منبع مطلب : ferdosi4.blogfa.com
مدیر محترم سایت ferdosi4.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
یکی از راه های شناخت محیط خود ودیگران است
کاش دوستان در نظرات جوابی میفرستادند
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
خیلی عالیییئیییییی من امتحانم رو ۲۰ دادم