یکی از مهارت های به ظاهر ساده اما بنیادین در کودکان چیست؟
یکی از مهارت های به ظاهر ساده اما بنیادین در کودکان چیست؟ را از سایت هاب گرام دریافت کنید.
یادگیری حرکتی
مقدمه
رشد جسمی و حرکتی که حاصلی از عوامل ژنتیک ومحرکهای محیطی است، دردوران کودکی و نوجوانی ادامه مییابد. رشد جسمی کودک با برنامه مشخص و از قبل تعیین شده، بطور طبیعی و موزون ادامه مییابد. در صورتی که شرایط محیطی به گونهای مناسب با سطح استعداد افرادتطبیق داده شود، امکان رشد فراهم میآید و در ضمن، شرایط جدید برای یادگیری آمادگیهای جدید نیز مهیا میشود. رشد حرکتی وقتی صورت میگیرد که ،همکاری و هماهنگی میان سلسله اعصاب و ماهیچه ها فراهم آید واین هماهنگی گسترده ترو تغییرات کیفی و ساختاری در آن حاصل میشود.کودک یک آمادگی حرکتی میآموزد ؛ این پیش شرطی برای یادگیری آمادگیهای جدید است .
در طول سالهای اول کودکی، مهارتهای حرکتی مربوط به استفاده از دستها و پاها به سرعت رشد می کنند، اما مهارتهای حرکتی ظریف از قبیل توانایی انگشتان و حرکات هماهنگ چشم و دست هنوز رشد کافی نکرده است. پیچیدگی استعدادها و عملکردهای حرکتی ، همراه با بالا رفتن سن افزایش یافته، به صورت دو جریان مختلف و مرتبط با یکدیگر ظاهر میشود؛ یعنی پیچیدهتر شدن حرکات از یک طرف به معنای بالا رفتن استعداد( تشخیص) است و کودک بهتدریج میآموزد که از حرکات اضافی وغیر لازم ضروری دوری کند و بهجای آن حرکتهای حد ومرزدار و با نتیجه را فرا گیرد همچنین پیچیده شدن حرکات به معنای بالا رفتن استعداد ترکیب آنهاست؛ یعنی استعداد هماهنگ کردن اجزای سیستم حسی – حرکتی، به گونهای که همکاری بین سلسله اعصاب و ماهیچه ها و حواس به حد اکثر برسد.
یادگیری حرکتی
یادگیری حرکتی[1]عبارت است از: تغییرات نسبتا ً دائمی در رفتار حرکتی که از طریق تجربه وتمرین حاصل میشود " . به عبارت دیگر یادگیری حرکتی مجموعهای از فرآیندهای همراه با تمرین یا تجربه است که به تغییرات نسبتا ً پایدار در قابلیت اجرای ماهرانه حرکات منجر میشود( رحمانی نیا،1384، ص 62) .
مطالب مربوط به یادگیری حرکتی، واژههای گوناگونی را در بر میگیرد که با یادگیری حرکتی مترادف است. سه واژه بسیار مرسوم عبارتند از یادگیری روانی – حرکتی، یادگیری ادراکی – حرکتی و یادگیری حسی – حرکتی( رحمانی نیا ، 1384 ، ص63 ) .
عملکرد حرکتی
عملکرد حرکتی2در مقایسه با یادگیری حرکتی، شاخص اجرای حرکتی، نمره یا امتیازی است که شخص در یک آزمایش معین یا یک دوره تمرینی کسب میکند. رفتارمشهودی است که شخص هنگام اجرای یک مهارت حرکتی به نمایش میگذارد( رحمانی نیا ، 1384 ، ص64 ) .
کنترل حرکتی
به بررسی مکانیسمهای بازتابی وارادی کنترل کننده حرکات انسان – یعنی فرایندهایی که حرکت راشکل میدهند میپردازد. این تمرکز بر مکانیسم های کنترلی ، در رفتار ماهرانه به کنترل حرکتی موسوم است( رحمانی نیا، 1384، ص65) .
رفتارحرکتی
رفتار حرکتی3، واژهای کلی است که وقتی بین یادگیری، عملکرد وکنترل حرکتی تمایز لازم باشد استفاده میشود( رحمانی نیا ، 1384، ص65 ) .
الگوی حرکتی
واژه الگوی حرکتی4در برخی زمینههای رفتار حرکتی به کار میرود و به نظر میرسد این واژه خصوصا ًزمانی که رشد کودک مورد نظر است بیشترکاربرد داشته باشد. در توصیف الگوی حرکتی بیشتراز مهارتهای بنیادی مانند دویدن، پرتاب وپرش استفاده میشود که تاحدی به مهارتهای ورزشی هم نزدیک است( رحمانی نیا ، 1384 ، ص65 ) .
مهارت
به آن اعمال یا تکالیفی که به حرکت نیاز داردوبرای اجرای مناسب یادگرفته شود مهارت میگویند( رحمانی نیا ، 1384 ، ص67 ) .
توانایی
توانایی5 به ظرفیت عمومی فرد که به اجرای مهارتها ووظایف متنوعی مربوط میشود، توانایی گویند( رحمانی نیا ، 1384 ، ص68 ) .
حیطه روانی – حرکتی
بلوم6 و همکاران ظاهرا ً به طبقه بندی هدفهای تربیتی در حیطه روانی – حرکتی علاقهای نشان ندادهاند و دلیل این امر را عدم شواهد و نمونههای کافی از اهداف تربیتی در این حیطه قلمداد کردهاند. برخلاف حیطههای شناختی و عاطفی ، طبقه بندیهایی که در حیطه روانی – حرکتی صورت گرفته است ، در سطح جهانی مورد پذیرش واقع نشده اند. به طور کلی این حیطه با مهارتهای جسمی ، مانند نوشتن ، صحبت کردن ، دویدن ، شنا کردن ونظایر آن سرو کار دارد و هدف آن است که اینگونه حرکتها به درستی، دقت، ظرافت، سرعت و مهارت مطلوب، انجام شوند( صفوی ، 1372 ، ص 177 ) .
الف ) طبقه بندی دوه از حوزه روانی - حرکتی
دوه7 هدفهای تربیتی حیطه روانی – حرکتی را در پنج سطح تقسیم بندی کرده است:
1 . تقلید
تقلید، پایین ترین سطح مهارتهای حرکت است . در این سطح فرد بدون کمک و راهنمایی دیگران نمیتواند کاری را که جنبه حرکتی دارد ، درست انجام دهد. دانش آموزی که نمیتواند کلمات و جملات را روی خط بنویسد ، یا کودکی که بدون کمک دیگران نمیتواند بند کفش خود را ببندد، در این سطح از مهارت قرار دارد( صفوی ، 1372 ، ص 179 ) .
2. اجرای مستقل
در این سطح، یادگیری مهارت اندکی از مرحله قبل بالاتر است، بهطوری که فرد میتواند بدون کمک دیگران عملی را انجام دهد( صفوی ، 1372 ، ص 179 ).
3. دقت
توانایی انجام مهارت حرکتی هنگامی به این سطح میرسد که فرد بتواند کاری را به درستی وبا دقت، سرعت و ظرافت کافی انجام دهد و تکرار نماید. مانند کاربرد مواد شیمیایی با رعایت نکات ایمنی، سرخوردن روی یخ ، بافتن گلهای قالی( صفوی ، 1372، ص 179 ).
4. هماهنگی حرکات
هنگامی که فرد به این سطح از مهارت میرسد میتواند چند فعالیت را بطور همزمان و هماهنگ انجام دهد. بعنوان مثال ، دستها ، پاها ، چشمان خیاط ماهری که برای دوختن لباس ازچرخ خیاطی پایی استفاده میکند، هماهنگ با یکدیگر عمل میکنند. تسلط در شنا کردن، مهارت در رانندگی با اتومبیل و نظایر آن در این سطح از حیطه روانی – حرکتی قرار میگیرد( صفوی ، 1372، ص 180 ).
5. عادی شدن
این سطح بالاترین مرحله یادگیری و کسب مهارت در حیطه روانی – حرکتی است. طی آن انسان به طور خودکاربه انجام کارهای دقیق و موزون عادت میکند. دراینجا، دیگر شخص برای انجام یک عمل به فکر کردن و صرف انرژی عصبی جهت هماهنگ کردن فعالیتها و توالی آنها نیاز ندارد و اغلب فعالیتهای او بدون شک و تردید، به طور ناخودآگاه صورت میگیرد. استادی و مهارت در انجام کلیه مهارتهای حرکتی، بویژه آنهایی که به هماهنگی حرکات نیاز دارند، به این سطح مربوط میشود( صفوی ، 1372 ، ص 180 ).
سه نوع آمادگی ضروری برای انجام مهارت های حرکتی ازنظر دوه
الف – آمادگی ذهنی8: فرداطلاعات وآگاهیهای لازم درزمینه مهارت موردنظرداشته باشد(انجام فعالیتهای کشاورزی معلومات لازم درمورد کشاورزی داشته باشد).
ب- آمادگی جسمی9: اعضای بدن مانند دست وپا، چشم وگوش و..برای انجام فعالیت حرکتیتمرین وآمادگی کافی داشته باشند وشکل وحالت مناسب به خود بگیرند. مثل شیرجه رفتن در آب.
ج- آمادگی عاطفی10: به علاقه وتمایل فرد به انجام مهارت حرکتی مربوط میشود( صفوی ، 1372، ص 181 ).
طبقه بندی خانم سیمسون در حیطه روانی – حرکتی
خانم سیمسون که هدفهای تربیتی در حیطه روانی – حرکتی را نه تنها برای تربیت بدنی وآموزش فنی، بلکه به طورکلی برای آموزش و پرورش مورد تاکید قرارمیدهد، هدفهای این حیطه را در پنچ طبقه اصلی و فرعی تقسیم بندی میکند( صفوی، 1372، ص 182 ).
الف- ادراک ( حسی). به وسیله حواس ازوجود اشیاء، کیفیتها،وروابط آگاه میشویم، که شامل: 1- تحریک حسی: حس بینایی- شنوایی- لامسه- چشایی- بویایی- تعادل عضلانی؛2- نشانهیابی: پس ازتحریک حسی مسئله ای دررابطه باآن مطرح میشود. مثلا تغییرصدای موتوراتومبیل متوجه اشکال می شویم. 4- تبدیل: ادراک به عمل مبدل میشود. فرایندی ذهنی که طی آن نشانه ها به عمل تبدیل میشود مانند پختن غذا ازروی دستورالعمل.
ب) آمادگی: تطبیق مقدماتی برای عمل یا تجربه ویژه که شامل: 1- آمادگی ذهنی: منظورآگاهیها ودانستنیهایی است که پیش نیازعمل میباشد. آگاهی ازانجام مراحل یک آزمایش درعلوم تجربی، 2- آمادگی جسمی: توانایی درشکل دادن اعضای بدن برای انجام عمل حرکتی . قراردادن انگشت روی دکمه کامپیوتر،3- آمادگی عاطفی: داشتن نگرش مناسب واشتیاق برای انجام یک عمل حرکتی.
ج) واکنش هدایت شده: عمل رفتاری آشکاری است که تحت راهنمایی مربی از فرد سرمیزند. که شامل: 1- تقلید: مانند تکرارحرکت های مربی درشنا، 2- آزمایش وخطا: تجربه راههای مختلف، یافتن مناسب ترین روش.
د) عادی شدن: دراین مرحله فرد با اعتماد به نفس ومهارت، عملی راانجام میدهد. مانند پختن کیک بدون کمک ازدیگری.
ه) رفتارپیچیده آشکار: فرد یک عمل حرکتی که دارای الگوی پیچیده است انجام میدهد، که شامل: 1 - زدودن تردید : عمل بدون شک وتردید، 2- عمل خودکار: فردعملی راکه ازمهارت های حرکتی ظریف وهماهنگ تشکیل شده به آسانی وباکنترل عضلانی انجام میدهد .مانند نواختن ویولون ( صفوی ، 1372 ، صص 186-182).
طبقه بندی کیبلر و بیکر و میلز
طبقه بندی کیبلر11وبیکر12میلز13 در حیطه روانی – حرکتی، به شیوه ای که حیطههای شناختی و عاطفی سازمان یافتهاند، تسلسل و پیوستگی ندارد و طبقات مختلف آن به یکدیگر وابسته نیستند( صفوی ، 1372 ، ص 186 ) .
این طبقهبندی براساس رشد کودک وحرکت اندامهای بدن وهماهنگی بین آنها صورت گرفته است. ازآن میتوان درامور تربیت بدنی و آموزشهای قبل ازدبستان، آموزشهای دبستانی وکودکان عقب مانده ذهنی استفاده کرد ( صفوی ، 1372 ، ص 186 ) .
این طبقه بندی دارای چهارطبقه اصلی که هریک دارای تقسیمات فرعی میباشند.
الف) حرکات عضلانی بدن
ب) حرکات ظریف وهماهنگ اعضای بدن
ج) رفتارهای ارتباطی صامت
د)رفتارهای کلامی
الف) حرکات عضلانی بدن
حرکات عضلههای فوقانی بدن: مثل بالا بردن شانه ها ودستها
1. حرکات عضلات تحتانی، پاهاو ساقها: مثل دویدن 100 متر در15 ثانیه
2. حرکاتی که مستلزم دوعضویا بیشتراست: مثل شنا
ب) حرکات ظریف وهماهنگ اعضای بدن
1. حرکات لمسی مربوط به انگشت ودست: حس لامسه بدون دخالت حس بینایی.
2. حرکات هماهنگ چشم ودست.: مثل ترسیم تابلو نقاشی
3. حرکات هماهنگ دست وگوش: نواختن آهنگ
4. حرکات هماهنگ دست، پاوچشم: مثل آبشارزدن دروالیبال
5. حرکات هماهنگ دست، پا، چشم وگوش: راندن اتومبیل
ج) رفتارهای ارتباطی صامت: بدون استفاده ازکلام گفتاری به منظورارسال پیام.
1. تغییرحالت صورت: مثل حالت عطوفت با نگاه مهرآمیز
2. ایماواشاره با دست: مثل دوانگشت به نشانه پیروزی
3. حرکات بدنی: مثل حرکات صامت معلم دانش آموزان ناشنوا
د) رفتارهای کلامی: که به وسیله زبان ودهان تولید میشود.
1. تولید صدا،مانند ادای صوتهای حروف صدادار
2. تلفظ هجاها واصوات وتبدیل آنها به کلمات و پیام معنی دار مثل از حفظ خواندن شعربا تلفظ صحیح.
3. بلند گفتن مانند فریاد زدن.
4. هماهنگی صدا با حرکات چهره. مثل تبریک به دیگران که با شادی چهره میباشد (صفوی، 1372، صص189-186).
طبقه بندی هارو از حوزه روانی - حرکتی
از نظرخانم آنیتا هارو14 اصطلاح روانی - حرکتی کلیه حرکتهای ارادی وقابل مشاهده انسان که به حیطه یادگیری مربوط میشود را شامل میشود. که دارای شش سطح اصلی وسطوح فرعی میباشد تشکیل شده است. این طبقه بندی درتربیت بدنی کاربرد بیشتری دارد( صفوی، 1372، ص193).
1-حرکتهای بازتابی. اعمالی که در حضور بعضی محرکها به طور نانگاهانه اتفاق میافتند.
2-حرکتهای مقدماتیاساسی . حرکتهای اساسی تشکیل یافته از مجموعهای از حرکتها بازتابی که اساس حرکتهای ماهرانه پیچیده را تشکیل میدهند .
3.تواناییهای ادراکی. دادن پاسخ مناسب به اطلاعات دریافت شده از راه حواس .
4-تواناییهای جسمانی . رشد تواناییهای کلی در زمینههای استقامت ، قدرت ، انعطاف پذیری و چالاکی .
5-حرکتهای ماهرانه . انجام اعمال پیچیده با درجهای از مهارت یا تسلط
6-ارتباط غیر گفتاری . ایجاد ارتباط از طریق حرکتهای پیچیدهای که احساس ، نیاز ، یا علاقه فرد را به فرد دیگری انتقال میدهد . ( سیف ، 1387 ، ص465 ) .
1- حرکات انعکاسی وبازتابی
انعکاسهای قطعه ای: انعکاس های تاشدن/کشیدگی/بازکننده/ بازشدن متقاطع میباشد انعکاسهای بین قطعه ای: انعکاس های تعاونی/ رقابتی/ متناوب/ انعکاسی میباشد.
انعکاسهای فراقطعه ای: انعکاسهای سختی ماهیچههای بازکننده/ واکنشهای نرمش/انعکاس حالت تن میباشد.
واکنشهای نگهداری تن/ تغییرمکان/ انعکاس آمادگی تن/ واکنش راست ایستادن/ انعکاس گرفتن/ واکنش فرودآمدن وجهیدن.
2- حرکات اساسی – بنیادی
حرکات جنبشی/ غیرجنبشی/ دستکاری/ گرفتن/ مهرت دستی.
3- توانایی ادراکی
تمیزحس حرکتی/ اگاهی ازبدن خود/ برتری دوجانبی/ برتری جانبی/ برتری یاتسلط یک طرف بدن/ موازنه/ تصورفردازبدن خود/ رابطه بدن با اشیا موجود درفضا.
تمیزبصری:
دقت بصری/ ردیابی بصری/ حافظه بصری/ تمیزطرح وزمینه/ ثبات بصری/ تمیزشنوایی/ دقت شنوایی/ ردیابی شنوایی/ حافظه شنوایی.
تمیز لمسی:
توانایی هماهنگ کننده /هماهنگی چشم ودست/ چشم وپا/
4- توانایی جسمانی
قدرت تحمل بدن/ قدرت تحمل عضلانی/ ظرفیت حیاتی.
قدرت یا نیرومندی/ انعطاف پذیری/
چالاکی: تغییرجهت دادن/ دویدن وایستادن/ زمان واکنش – پاسخ/ مهارت دستی.
5- حرکات مهارتی: مهارت تطبیقی ساده/ ابتدایی/ متوسط/ پیشرفته/ کاملا ماهر.
مهارت تطبیقی مرکب: ابتدایی/ متوسط/ پیشرفته/ کاملا ماهر.
مهارت تطبیقی پیچیده: ابتدایی/ متوس/ پیشرفته/ کاملا ماهر.
6- ارتباطات غیرکلامی: حرکات نمایشی / حالت ایستادن وقرارگرفتن بدن/ حرکات دست
وسر/ بیان توسط حرکات صورت( صفوی، 1372، صص193 – 189).
رویکرد های پژوهشی درروانشناسی حرکتی
الف) رویکرد رفتارگرایی15
روانشناسان در یکی از دیدگاههای تحقیقاتی بررسی رفتار انسان، به رابطه محرکهای محیطی با رفتار انسان توجه میکنند و فرایندهای روانی – شناختی و ساختارها و دستگاه های پیچیدهسیستم عصبی را از کار خویش حذف مینمایند. در این دیدگاه، روانشناسان محرکهای محیطی( متغیرهای مستقل) را دستکاری کرده و به مطالعه پاسخهای رفتاری (متغیرهای وابسته) میپردازند. این دیدگاه معمولا ً تحت عنوان رفتارگرایی قرار میگیرد که از رفتارگرایی محرک-پاسخ و به پیشگامی پاولف و ثرندایک ریشه میگیرد و توسط واتسون، هال و اسکینر توسعه یافته است( رحمانی نیا، 1384 ، ص83).
ب) رویکرد شناختی16
وجه مشخصه این دیدگاه، توجه نسبتا ً اندک رابطه محرک – پاسخ یا فعالیتهای عصبی میباشد. توجه اصلی آن به موضوعاتی چون ادراک و حل مشکل از طریق فرایند تصمیم گیری است. رویکرد شناختی زاده روانشناسی گشتالت میباشد که یادگیری را یک احساس کلی می دانند و اعتقاد دارند که یادگیری نتیجهای ازتشکیل رد روی حافظه میباشد. شناخت ازاهمیت مرکزی برخوردارمیباشد( رحمانی نیا، 1384، ص83 ).
ج) رویکرد فیزیولوژی روانی17
دانشمندانی که در حیطه رویکرد فیزیولوژی روانی به تحقیق میپردازند اساسا ً به رویدادهای فیزیولوژی اعصاب که فرایندهای روانشناختی چون ادراک، تفکر، یادگیری و انگیزش مرتبط میباشند، علاقمند هستند. رویکرد فیزیولوژی روانی به مطالعه نقش دستگاه های عصبی- حسی و غدد درون ریزدربروزرفتارها و فرآیندهای ذهنی انسان میپردازد. دردرون روانشناسی فیزیولوژیک شاخه با اهمیت نوروسایکولوژی قراردارد که به بررسی رابطه میان قشرمخ وکارکردهای عالی روانی میپردازد( رحمانی نیا، 1384، صص84-83 ).
مبانی نظری یادگیری حرکتی
الف) کاربرد نظریه S-R در یادگیری حرکتی
قدم اول تجزیه رفتار پایانی مهارت است تا اتصال های زنجیرازهم جدا شود وسپس درسلسله مراتب مناسبی قرارگیرد و سرانجام به رفتارمورد نظر شکل داده شود. باری مثال بعضی از مربیانی که تحت تاثیر شیوه تجربه مهارت قرار گرفته و به استفاده از روشهای علمی در ورزش علاقهمند شدهاند، به نظاره بازیگر ماهری در تنیس یا گلف میپردازند و سپس مراحلی را که متضمن سرو زدن یا پرتاب کردن است تشریح میکنند . بعد به ورزشکاران تازه کار کمک میکنند تا این مراحل را قدم به قدم طی کنند . این روش در بعضی موارد کاملا ًموثر است ولی در موارد دیگر چنان یادگیرنده مشغول فکر کردن به این مراحل میشود که از گسترش حرکت موزون و منظمی که قصد یادگیری آن را دارد بازداشته میشود .به علاوه ،ممکن است بعضی یادگیرنده ها به استفاده از سبکی مجبور شوند که برای آنان غیر طبیعی است( رحمانی نیا ، 1384 ، ص117).
ب ) کاربرد نظریه ثرندایک18 در یادگیری حرکتی
1- قانون آمادگی استراتژی اصلی یادگیری مهارتهای حرکتی است .آمادگی جسمانی ، فرایند بلوغ به همراه آمادگی روانی باید مورد توجه خاص قرار بگیرد و سطوح سنی تنها به عنوان یک راهنمای تقریبی در انتخاب فعالیتهای حرکتی متناسب است.
2- برای اینکه یادگیری موثر اتفاق بیفتد تمرین باید در شرایط مناسب اتفاق بگیرد. تمرین محض، یادگیری مطلوب را تضمین نمیکند ، بلکه استفاده درست از پاداش ها در دوره های تمرینی توصیه میشود .
3- معلمین و مربیان باید برای یاددهی از فعالیتهای ساده به پیچیده حرکت کنند. تکالیف و مهارتها باید به اجزاء مرتبط تقسیم و سپس کل یاد داده شود ؛ به عنوان مثال در والیبال هر یک از مهارت ها بهخوبی یادگرفته شده و سپس فرد با کل بازی آشنا میشود .
4- پاداش را میتوان به عنوان وسیلهای جهت کمک به یادگیری به کار برد، زیرا واجد آن ارتباط بین محرک و پاسخ را تقویت میکند (رحمانی نیا ، 1384 ، صص 123-122).
ج) کاربرد نظریه اسکینر19دریادگیری مهارت های حرکتی
1- ازآنجا که معلم نمیتواند بطورکامل کلیه رفتارهای ضروری مخاطب رادرموقعیت حرکتی تقویت کند کمک وسایل آموزشی ومکانیکی وماشین آموزش باید به کارگرفته شوند.
2- بیشترفعالیتها وورزشهای انفرادی تحت پوشش عقیده اسکینردررابطه با تقویت عاجل قرار میگیرد، مثلا درتیراندازی ، گلف و ژیمناستیک فرد به سرعت نتیجه کارخودرا مشاهدهکند، اگر نتیجه رضایت بخش بود همان رفتارتقویت را تقویت میکند. (رحمانی نیا ، 1384، ص131).
د )کاربرد نظریه هال ریادگیری
این نظریه دریادگیری حرکتی به طور ساده بیان میکند وقتی پاسخ غالب صحیح بوده واجراکننده ازمهارت بالایی برخوردارشد با افزایش سایق ( محرک) موجب افزایش فعالیت میگردد. افزایش سایق موجب بهتر شدن فعالیت میگردد. این نظریه در نهایت چنین بیان داشت که افزایش سایق موجب بهتر شدن عملکرد میگردد. زایون در تحقیقات خود از نظریه سائق استفاده کرد. او اعلام کرد که حضوردیگران به عنوان محرکی است که میتواند هم عملکرد را بهبود بخشد وهم لطمه وارد کند. تحت شرایط تسهیل اجتماعی افرادگرایش ذاتی به سائق افزایش یافته پیدا میکنند وبه طور مشخص صرف حضوردیگران افزایش رادرسائق به وجود میآورد که موجب بروز پاسخ غالب میگردد (رحمانی نیا، 1384، صص 135-134).
ه )کاربرد نظریه گشتالت 20دریادگیری حرکتی
1- ازآنجا که درنظریه گشتالت تاکید براین است که مجموع اجزا برابربا کل نیست، فعالیت های حرکتی باید بیشترازمجموع مهارتهای تشکیل دهنده آن ادراک شوند. تجزیه وتفکیک یک فعالیت به مهارتهای جداگانه که ارتباط آنها به کل فعالیت برای یادگیرتده مقدور نباشد موجب اختلال دریادگیری کل فعالیت میشود.
2- براساس نظریه گشتالت انتقال بوسیله مهارتهای تفکیک شده یک فعالیت انجام نمیگیرد بلکه به وسیله الگوی کلی، اشکال یا روابط صورت میگیرد، بنابراین معلمین ومربیان باید طوری برنامهریزی کنند که هنگام آموزش مهارت ها حداکثر انتقال صورت بگیرد.
3- تمرین ذهنی، روش بسیارارزشمندی دریادگیری حرکتی است وحل مسئله دریادگیری زمانی اتفاق میافتد که فرد دارای مهارت های بنیادی باشد که اساس الگوهای پیچیده هستند.
4- ادراک روابط اجزا یک فعالیت با کل آن برای اجرا ویادگیری موثرضروری است (رحمانی نیا ، 1384 ، ص142).
و ) کاربرد نظریه پیاژه دریادگیری حرکتی
درنظام پیاژه اساس یادگیری بردادوستدوتاثیرمتقابل یا کنش فرد با محیط ودورهها ومراحل رشد استواراست. براساس ویژگیهای شناختی مرحله پیش ازعملیات عینی، آموزش مهارتهای حرکتی که نیازمند تجزیه وتحلیل شناختی اجزاء متفاوت وپیچیده آن است با ظرفیت پردازش اطلاعات کودک همخوانی ندارد. بنابراین حرکات باید ساده باشند تا کودک با ایجاد تصویرسازی، آنها رادرذهن حفظ وسپس اجراکند(رحمانی نیا ، 1384 ،ص 145 ) .
دردوره عملیات عینی نگهداشت ذهنی مواد مانند توده، تعداد، طول، مساحت وحجم کم کم به دست میآیند. ازسن 9 سالگی کودکان میتوانند درآموزش مهارتهای ورزشی شرکت کنند و مواردآموزشی باید ساده وآسان باشد (رحمانی نیا ، 1384 ،ص 145).
دردوره عملیات صوری کودکان به دلیل رشد شناختی بیشتر میتوانند جزئیات مهارتهای حرکتی رادرک کنند. یادگیری مهارتهای ورزشی به شکل رسمی وآموزش اشکالی ندارد، زیرا ظرفیت شناختی وپردازش اطلاعات کودک تقریبا مشابه بزرگسالان است ( رحمانی نیا، 1384،ص 145) .
ی )کاربرد نظریه یادگیری علامتی تولمن درمهارت حرکتی
1- اگرارتباط بین دوموقعیت برای یادگیرنده مشهود باشد. انتقال مهارت یا یادگیری درسطح وسیعی انجام میگیرد. بنابراین زمان قابل توجهی راباید صرف توسعه مهارت های پایه یا الگوهای حرکتی که دربیشترفعالیت ها کاربرد دارند، کرد.
2- تلاش ذهنی برای پیداکردن راههای مختلف، به یادگیری ونحوه اجرای یک مهارت کمک میکند.
3- پاداشها میتوانند دربرانگیختن یادگیرنده نسبت به یک عمل مناسب موثر باشند. بنابراین فرض براین است نوع انگیزشی که منجربه فعالیت هدف دار بیشترمیگردد به یادگیری بهتر نیز منتهی خواهد شد.
4- تاکیدباید بر سازماندهی وارائه کلها که درحیطه ادراک کودک است گذاشته شود. این امر مویداین است که کل فعالیت رامیتوان به ترکیبی ازاجزا که با هم ارتباط دارند تقسیم نمود. بعضی از انواع تمرینات ترکیبی یا بازی هایی که مشابه بازیهای اصلی هستند، ازجمله نمونههای این مفهوم میباشند( رحمانی نیا، 1384، ص 147).
نظریه های نوروفیزیولوژیکی و کاربرد آنها در یادگیری حرکتی
1- چون اطلاعات حسی درون دادی برای بازده حرکتی مورد نیاز است ، معلمین تربیت بدنی باید به اطلاعات حسی فراهم شده از طریق حواس بینایی ، شنوایی و حس حرکت در دسترس شاگردان توجه کنند .
2- انگیزش نقش اصلی را در اعمال عصبی و یادگیری بازی میکند. وقتی فرد برانگیخته شود قادر به دریافت اطلاعات بیشتری است .
3- آگاهی از نتیجه کار عامل مهم در یادگیری مهارت حرکتی است . پس معلم باید بازخورد را در واقع نیاز به شاگردان ارائه دهد.
4- شناخت بازتابها یکی از منابع اطلاعاتی عصبی است . وضعیت اندامهای بدن قبل یا هنگام اجرای یک مهارت تاثیر قابل توجهی بر توانایی اجرای یک مهارت دارد .معلم در هنگام آموزش باید فرصت هایی را جهت حداکثر استفاده موثر از اعمال بازتابی برای شاگردان فراهم کند .
5- تکرار و تمرین برای خودکار شدن یک مهارت ضروری است(رحمانی نیا ، 1384 ،ص 173).
عوامل موثر برمهارت
تمرین ذهنی: مربیان ورزش و معلمان تربیت بدنی بایستی تلاش کنند تا با ترکیب معقولی از تمرین ذهنی و بدنی میزان یادگیری مهارتهای ورزشی را در ورزشکاران خود افزایش دهند .
تفاوتهای فردی: یکی از مباحث مهمی که بیشتر دانشمندان علم ورزش به دنبال آن بوده اند و آن را در یادگیری مهارتهای حرکتی و ورزشی مد نظر داشه اند ، تفاوتهای فردی است . گری21 نیز تفاوتهای فردی را به صورت زیر طبقهبندی کرد .
الف) تفاوتهای جسمانی
ب ) تفاوتهای اجتماعی
ج)تفاوتهای مربوط به استعداد
د ) تفاوتهای شخصیتی
ه ) تفاوتهای تحصیلی
انگیزش: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر اجرای ماهرانه حرکات ، انگیزش است که عبارتست از، مکانیسم های درونی و محرکهای بیرونی که رفتار را ضمن برانگیختگی هدایت میکند .
بازخورد: عبارتست از اطلاعاتی که فرد در نتیجه بعضی پاسخها دریافت میکند .
قراین لمسی شنوایی و بصری .
زمان واکنش و زمان حرکت: زمان واکنش به فاصله زمانی بین ارائه محرک و شروع حرکت اطلاق میشود ؛ زمان حرکت به فاصله زمانی بین شروع حرکت تا پایان حرکت اطلاق میشود .
سازگاری: به معنی انطباق با شرایط محیطی است که به دو نوع فیزیولوژیکی و روانی تقسیم میشود .
الف) سازگاری فیزیولوژیکی: یعنی انطباق عضلانی و قلبی تنفسی با شدت و مدت زمان تمرین .
ب ) سازگاری روانی: یعنی اجرای مهارت بدون در نظر گرفتن عوامل تنشزای محیطی مانند حضور تماشاچیان و طرفداران تیم مقابل (رحمانی نیا ، 1384 ،صص273-266).
تعریف تصویر سازی و تمرین ذهنی
تمرین ذهنی در یک معنای کلی به مفهوم تجسم نمودن اجرای موفقیت آمیز یک مهارت حرکتی و یا تصویری آرامبخش در ذهن بدون هیچگونه تمرین بدنی و تجربه خارجی است ( رحمانی نیا ، 1384 ، ص 291 ) .
مبانی نظری تمرین ذهنی
الف) طبق نظریه فیتز و پونسر22، اولین مرحله یادگیری مهارتهای حرکتی ، مرحله شناختی است که نوآموزان طی آن با پرسشهایی همچون ، چگونه باید مهارت را انجام دهم و کار بعدی چیست ؟ به تمرین ذهنی میپردازند . به اعتقاد انان ، تمرین ذهنی میتواند در یادگیری بهتر و یکی کردن روش های اصلاح اشتباهات مفید باشد ؛ در واقع ژیمناستیکی که بازیابی روند حرکت در زمین تمرین را با تصویر ذهنی انجام میدهد ، از ذخیره بلند مدت در حافظه حرکتی جایگزین شده ، استفاده میکند.
ب ) با همین رویکرد شناختی نظریه یادگیری علامتی توسط تولمن مطرح شده است . نظریه یادگیری علامتی معتقد است که تصویرسازی از طریق ایجاد یک پیش انگاره یا طرحواره ذهنی ، موجب شکل گیری یک برنامه در دستگاه عصبی میگردد.
ج) در همین رابطه ، لانگ23 نیز در نظریه اطلاعات زیستی به سال 1979 اظهار میکند که ، تصویر سازی ذهنی شامل فعالسازی اطلاعات رمزگذاری شدهای است که در حافظه درازمدت ذخیره شده است.
د) نظریه دیگردرارتباط با تصویرسازی ذهنی نظریه روانی عصبی عضلانی است. این نظریه بر آن است که تصاویرروشن خیالی میتوانند پاسخهای عصبی- عضلانی چون محرکهای واقعی درافراد ایجاد کنند. تصاویرتولید شده درمغز، برای اجرای مهارت مجسم شده به عضلات، تکانه عصبی میفرستد. شدت تکانه ممکن است آنقدرپایین باشد که به جنبش حرکتی مشهود نشود، یا اینکه اصلا جنبش حرکتی تولید نکند( رحمانی نیا ، 1384 ، صص 296-295 ) .
کاربرد تصویرسازی وتمرین ذهنی
1- برای افزایش اثربخشی تمرین .
2- راههای مناسب تمرین ذهنی را به فراگیرنده آموزش دهید .
3- از فراگیرنده بخواهید در یک محیط ساکت و آرام به تمرین ذهنی بپردازد .
4- برای افزایش اثر تمرین، تمرینات بدنی و ذهنی را با هم انجام دهید .
5- تمرینات ذهنی را در مراحل استراحت بین تمرینات بدنی انجام دهید تا یادگیری مهارت تسهیل شود .
6- وقتی با کمبود تجهیزات و وسایل تمرینی مواجه هستید، از این روش استفاده کنید.
7- از فراگیرنده بخواهید که تکالیف متعدد و مختلفی را در یک جلسه تصور کند( اشمیت،1941 ، ترجمه نمازی زاده و موسوی، 1384، ص 276).
فواید تمرین ذهنی
یکی از فواید مهم تمرین ذهنی به عنوان قسمتی از تدریس ، کاهش مشکلاتی است که در تدریس وجود دارد. این مشکلات عبارتند از وجود شاگردان زیاد درکلاس، نبودن وسایل کافی / شاگردی آسیب دیده باشد.تمرین ذهنی روش موثری برای مرور مهارتها است. این نوع تمرین در هر زمان انجام پذیر است. تمرین ذهنی میتواند مشکلات کوچک در فنون ورزشی را رفع کند. این امر به از بین رفتن افکار منفی مانند تصور کردن شکست، کمک میکند و از پراکنش توجه و تمرکز ورزشکار پیشگیری مینماید. . از فواید دیگری که میتوان برای تمرین ذهنی برشمرد این است که تمرین ذهنی اطمینان به وجود میآورد و اجرا کننده میتواند حالات هیجانی آسیب زننده مانند تنش و اضطراب را کنترل کند( رحمانی نیا، 1384، ص299).
- تمرین ذهنی، یادگیری مهارت های جدید را تسریع و آنهایی را که با مشکل مواجه هستند اصلاح میکند .
- تمرین ذهنی، واکنش های ذهن – بدن را بهبود میبخشد .
- تمرین ذهنی، خودآگاهی آگاهی ازنشانه های مهم را و افزایش میبخشد .
- تمرین ذهنی، تمرکز واطمینان را زیاد میکند .
- تمرین ذهنی، اضطراب را کاهش میدهد (رحمانی نیا، 1384، ص 300) .
برنامه آموزش تصویرسازی و تمرین ذهنی
برنامه آموزش تصویرسازی و تمرین ذهنی از چهار مرحله تشکیل یافته است .
1- آموزش آگاهی یافتن ازتحریکات حسی: تصاویر به کار گرفته شده در ورزش از تجارب ورزشکاران مایه میگیرد.بسیاری از ورزشکاران فکر میکنند که بر تجارب و دریافت هایشان آگاهی دارندو آنها را به خاطر میآورند؛ اما بسیاری اوقات،آنها واقعا ً بر دریافت ها و تجاربشان آگاه نیستند.
2- آموزش روشن سازی تصاوی: وضوح بخشی به تصاویر خلق شده از طریق یک رشته تمرین جدی صورت میگیرد. در این تمرینات کلیه حواس درگیر در ورزش مورد نظر لازم است به کار گرفته شوند .
3- آموزش کسب کنترل بر تصویرسازی: تمرینات مربوطه، تمریناتی هستند که تصاویرآفریده شده را در جهت هدف و نتایج تعیین شده ای هدایت میکند.
4- آموزش تمرین ذهنی: فرد در این مرحله باید مهارت یا تاکتیک خاصی را کامل و موفقیت آمیز و به شکلی که غیر از تصویر مورد نظر حتی صداها و دیگر احساسها را نیز به طور ذهنی مرور کند اجرا کند. علاوه بر این، او باید در پایان این مرحله بتواند هر وقت خواست آن مهارت را مانند یک تصویر ویدیویی به طور آهسته مرور کند و بر نقاط خاصی تمرکز نماید و همچنین توانایی انجام این کار را در شرایط پرتنش و هیجان مسابقه نیز داشته باشد( رحمانی نیا، 1384، صص301-300).
شرایط مناسب برای تصویرسازی وتمرین ذهنی
1- محیط یا موقعیت واقعی: تنها تعداد معدودی از ورزشکاران از این قابلیت برخوردارند. اغلب ورزشکاران مبتدی مایلند این تمرین را در محیطی آرام و فاقد عوامل مخل انجام دهند. آن-ها به تدریج با کسب توانایی در این قابلیت میتوانند در هر محیطی تمرکز خود را معطوف استفاده و کاربرد تمرین ذهنی نمایند
.
2- توجه آرامش یافته: هرورزشکار لازم است که ورزشکاران بتوانند به آرامسازی خود بپردازند. حد آرامسازی باید آنچنان کنترل شود که احساس خواب آلودگی و رخوت عارض نشود.
3- انگیزه فراگیری: بهترین ورزشکاران،ورزشکاران درون انگیخته هستند. انگیزه درونی آنها را وادار میکند تا زمانی طولانی را صرف آماده سازی خود برای دیدارهای بزرگ کنند.
4- داشتن انتظارواقعی: تمرینات تصویرسازی مانند سایر مهارتها زمانی موفقیت آمیز است که نگرشی مثبت و در عین حال انتظاری واقعی نسبت به آن وجود داشته باشد.
5- تمرینات منظم: هر ورزشکاری اهمیت تمرین را درک میکند ولی هر ورزشکاری به اهمیت این نکته که کیفیت تمرین بر کمیت آن برتری دارد توجه ندارد. صرف ورود عادت وار به حرکات جنبشی کافی نیست و حتی ممکن است به دلیل برگیری تمرکز از مهارت، موجب تداوم شکل غلط انجام آن گردد(رحمانی نیا، 1384، ص 303 -3).
منابع
اشمیت، ریچارد. ای .(1384 ). یادگیری حرکتی و اجرا: از اصول تا تمرین(ترجمه
نمازی زاده، محمد مهدی و واعظ موسوی، محمد کاظم). تهران: سمت .
رحمانی نیا، فرهاد(1384)، مبانی وکاربرد یادگیری حرکتی، تهران : انتشارات بامداد
کتاب.
سیف، علی اکبر.( 1387). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش
(ویرایش ششم). تهران: دوران .
صفوی، امان اله.(1383)، کلیات روشها وفنون تدریس، تهران: انتشارات معاصر
منبع مطلب : veisisaeed.blogfa.com
مدیر محترم سایت veisisaeed.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.