یعنی چه
ترکیبی عامیانه و اصطلاحی در زبان فارسی است که به گفتار ناپسند، الفاظ رکیک، فحش و هرگونه کلامی اشاره دارد که برای تحقیر، سرزنش شدید یا تخلیه هیجانی به کار میرود.
تلفظ
این ترکیب از سه جزء «بَد» (با فتح باء)، مصوت واو عطف (که در تلفظ روان به شکل ضمه o شنیده میشود) و «بیراه» تشکیل شده است.
در جدول
در جدولهای کلمات متقاطع، این عبارت دقیقاً ۸ حرف دارد و معادلهای رایج دیگر آن ناسزا، دشنام و فحش هستند.
به انگلیسی
بسته به لحن و شدت کلام در زبان انگلیسی، واژههای متعددی برای رساندن مفهوم بد و بیراه وجود دارد.
به عربی
در زبان عربی مفهوم بددهنی و دشنام بیشتر با ریشههای شتم و سبّ تعبیر میشود.
به ترکی
در زبان ترکی استانبولی برای اشاره به الفاظ رکیک از واژه کُفور و برای توهینهای عمومی از هاکارت استفاده میشود.
به فارسی
واژه «بد و بیراه» یک اسم مرکب اتبایی کاملاً فارسی است. جزء اول آن یعنی «بد» ریشه در فارسی میانه (bad/wad) دارد و جزء دوم آن «بیراه» کنایه از سخن منحرفشده از جادهٔ ادب و درستگویی است. این اصطلاح برای نامیدن مجموعهای از کلمات ناپسند و زشت به کار میرود.
جمعبندی و توضیح کامل بد و بیراه
اصطلاح «بد و بیراه» یکی از ترکیبات کنایی و عامیانه در زبان فارسی است که از کنار هم قرار گرفتن دو واژهٔ «بد» به معنای ناپسند و «بیراه» به معنای خارج از راه راست پدید آمده است. از نظر ساختار لغوی، این ترکیب نوعی اِتباع به شمار میرود که برای تأکید کلامی ساخته شده و نمایانگر سخنی است که هم ذات آن زشت است و هم گویندهاش را از مسیر اخلاق و ادب خارج میکند.
این عبارت در فرهنگ عامه و ادبیات محاورهای برای توصیف دشنامها، الفاظ رکیک و پرخاشهای کلامی هنگام عصبانیت و درگیریهای لفظی به کار میرود. اگرچه این اصطلاح خاص در متون کهن یا آیات قرآن به این شکل فارسی وجود ندارد، اما مفاهیم مترادف آن مانند «سَبّ» و «جهر بالسوء» در متون دینی به شدت نهی شدهاند. در دنیای مدرن نیز این واژه نمادی از تخلیه هیجانی منفی است که در ادبیات مکتوب و کمیکها گاه با علائم نگارشی خاص نمایش داده میشود.