یعنی چه
بستنشینان به افرادی (شامل مظلومان، معترضان، دادخواهان یا محکومان) گفته میشد که برای در امان ماندن از تعقیب، مجازات شتابزده، یا جهت اعتراض و احقاق حق خود، به یک مکان مقدس و مصون از تعرض پناه میبردند و در آنجا مقیم میشدند.
تلفظ
تلفظ این واژه به صورت بَستنِشینان (بَست + نِشین + انِ جمع) است و در آوانگاری بینالمللی به شکل /bast-nešinān/ نمایش داده میشود.
در جدول
در جدولهای کلمات متقاطع، واژه «بست نشینان» با ۹ حرف به عنوان پاسخ برای راهنماهایی چون «متحصنان تاریخی»، «پناهندگان به اماکن مقدسه» یا «معترضان دوره قاجار» به کار میرود.
به انگلیسی
در زبان انگلیسی برای اشاره به مفهوم سنتی و تاریخی پناه بردن به حریمهای امن از واژه Sanctuary seekers و برای تحصنهای اعتراضی مدرن از Sit-in protesters استفاده میشود.
به عربی
در زبان عربی برای رساندن مفهوم بستنشینی و پناهندگی مذهبی-سیاسی از واژههای المعتصمون و المتحصنون استفاده میشود که بر تحصن در یک مکان امن دلالت دارند.
به فارسی
واژه «بستنشینان» کاملاً فارسی است. این کلمه از ترکیب «بَسْت» (اسم مصدر از بستن به معنی حریم امن و محل مصونیت) و «نشین» (از ماده مضارع نشستن) همراه با نشانه جمع «ان» ساخته شده است.
نماد چیست
در فرهنگ و تاریخ معاصر ایران (بهویژه دوران قاجار و مشروطیت)، بستنشینان نماد دادخواهی مدنی در برابر استبداد، اعتراض به نبود قانون عادلانه و فشار اجتماعی بر حکومت هستند. زنجیر بست در ورودی اماکن مقدسه نیز نماد فیزیکی این حریم امن بود.
جمعبندی و توضیح کامل بست نشینان
سنت بستنشینی یکی از آیینهای کهن ایرانی–اسلامی بود که در دوران قاجار به اوج شکوفایی و تاثیرگذاری سیاسی خود رسید. بستنشینان با پناه بردن به اماکنی که از نظر مذهبی یا سیاسی دارای حرمت و مصونیت بودند (مانند مساجد، حرم امامان، خانههای علمای بزرگ و بعدها سفارتخانهها یا تلگرافخانهها)، عملاً خود را از گزند مجازاتهای خودسرانه حکام حفظ میکردند تا صدای اعتراضشان را به گوش حاکمیت برسانند.
این پدیده تاریخی اگرچه در ابتدا پناهگاهی امن برای مظلومان و دادخواهان بود، اما در اواخر دوران قاجار گاهی دستخوش سوءاستفادههای سیاسی نیز قرار گرفت. با آغاز دوران پهلوی اول، سنت قدیمی بستنشینی به طور رسمی ممنوع شد و جای خود را به ابزارهای مدرنتر اعتراضی همچون تحصنهای قانونی، اعتصابات صنفی و تجمعات مدنی داد.